Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - solar - brak ładowania

yahoda - 2018-06-24, 10:30
Temat postu: solar - brak ładowania
Mam problem z ładowaniem akumulatora przez panel. Na panelu jest napięcie około 18 V, a nie ma natężenia (miernik wykazuje 0 A, pomiar innym miernikiem to samo). Wcześniej miałem akumulator 120watt. Od dwóch lat korzystam z aku 60 wat (spokojnie wystarcza). Czy możliwe, że stosując o połowę mniejszy akumulator przyczyniłem się do uszkodzenia instalacji?
Solar ma niektóre z wad opisanych tutaj (nieliczne):
https://www.sklep.asat.pl...woltaicznych/21

Zaznaczam, że przeczytałem co się dało o panelach tu na forum. Dzięki Świstaku, za rzetelne podanie wiedzy.

amples - 2018-06-24, 10:34

yahoda napisał/a:
Czy możliwe, że stosując o połowę mniejszy akumulator przyczyniłem się do uszkodzenia instalacji?
Nie ,
a regulator sprawny :?: jakie napięcie wtedy na aku?

rosomak - 2018-06-24, 12:05
Temat postu: Re: solar - brak ładowania
Wcześniej miałem akumulator 120watt. Od dwóch lat korzystam z aku 60 wat

Kolego przeczytaj dokladnie na aku. jaki zmienileś na jaki. Zwroć uwagę na jednostki- wtedy dostaniesz napewno wlaściwą odowiedż.

dziwaczek - 2018-06-24, 15:25

A na pewno dobrze podłączasz miernik? Pisze tak dla pewności :spoko
Voltomierz - równolegle
Amperomierz - w szereg i należy przepiąć jeden z kabelków (czerwony) w drugie gniazdo oznaczone np. 10A
Edukacyjne:
https://www.youtube.com/watch?v=n9eOyqn3p2A
https://www.youtube.com/watch?v=qkOxLyufex8

Jednostki
Napięcie V volty
Prąd A ampery
pojemność akumulatora Ah amperogodziny

Zmierz napięcie na solarze a potem na akumulatorze. Na solarze masz 18V a akumulatorze powinieneś mieć 12.5-14.4V - jak tak jest to regulator działa.

yahoda - 2018-06-25, 17:45

Pomiary prawidłowo wykonuję (tak jak dziwaczek podaje) i mam na aku teraz 12.2. Auto już trochę stoi, więc aku nie jest doładowywany (akumulator ma niecałe dwa lata). Jakieś minimalne ładowanie jest, bo w ciągu kilku dni (w tym słonecznych) podskoczyło mi z 12.06 do 12.2. Wcześniej aku był jakieś 3 tygodnie odłączony, dlatego napięcie spadło do ok 12 V. Wobec powyższego prawdopodobnie solar niedomaga. Czy to możliwe, że pomiar natężenia między solarem, a regulatorem wynosi 0, a napięcia 18 V?
Wcześniej normalną sytuacją było, że w słoneczny dzień miałem na aku 13,5 V albo i więcej (nie był doładowywany z alternatora, tylko z solara), teraz miewam tyle tylko w czasie ładowania z alternatora. Na szczęście długo w miejscu nie stoję zazwyczaj.

amples - 2018-06-25, 18:03

yahoda napisał/a:
Wobec powyższego prawdopodobnie solar niedomaga.

Najprościej to sprawdzisz : podłączając bezpośrednio do przewodów od solara , żarówkę samochodową np. od świateł mijania 55W 12V przy słońcu powinna świecić jak głupia .

dziwaczek - 2018-06-25, 18:35

yahoda napisał/a:
Czy to możliwe, że pomiar natężenia między solarem, a regulatorem wynosi 0, a napięcia 18 V?


No raczej nie, prąd słoneczny dzień powinien jakiś płynąć (zależnie od tego jaki masz solar 1-4A dla solara ok 100W).

yahoda - 2018-06-25, 19:44

amples napisał/a:
yahoda napisał/a:
Wobec powyższego prawdopodobnie solar niedomaga.

Najprościej to sprawdzisz : podłączając bezpośrednio do przewodów od solara , żarówkę samochodową np. od świateł mijania 55W 12V przy słońcu powinna świecić jak głupia .


O! Nie ma to jak konkretna prosta rada. Jutro zbadam, jeśli pogoda pozwoli.

yahoda - 2018-06-25, 19:48

dziwaczek napisał/a:
yahoda napisał/a:
Czy to możliwe, że pomiar natężenia między solarem, a regulatorem wynosi 0, a napięcia 18 V?


No raczej nie, prąd słoneczny dzień powinien jakiś płynąć (zależnie od tego jaki masz solar 1-4A dla solara ok 100W).


No to dwa mierniki wadliwe. Jeden, to jeszcze rozumiem, bo taki zwykły, najtańszy miernik do wszystkiego, ale drugi? Ten drugi jest analogowy, taki:
http://www.planetaelektro...id_product=2082

W sumie, to może i oba wadliwe.

dziwaczek - 2018-06-25, 20:32

podłącz do solara zarówkę - zobacz czy się zaświeci?? to dobry sposób tylko ja bym brał 12V ale o mniejszej mocy bo:
P=UxJ
55W=18xJ
to J=3A a to dość dużo dla solara - jaki masz zamontowany?

ja bym spróbował z taką 5-10W powinna się świecić
możesz też podłączyć do żarówki w szereg amperomierz i zmierzyć prąd

yahoda - 2018-06-25, 20:46

OK. Pokombinuję. Solar jest samorobny. 36 płytek polikrystalicznych. Jest już dosyć stary, niestety nie wiem ile ma lat?
amples - 2018-06-25, 21:27

dziwaczek napisał/a:
to dość dużo dla solara
Solar nie jest wrażliwy na przeciążenia , co najwyżej spadnie napięcie poniżej swoich 18V , a to jest wskazane dla żarówki 12V
yahoda - 2018-06-25, 21:28

yahoda napisał/a:
OK. Pokombinuję. Solar jest samorobny. 36 płytek polikrystalicznych. Jest już dosyć stary, niestety nie wiem ile ma lat.

dziwaczek - 2018-06-26, 07:27

amples napisał/a:
dziwaczek napisał/a:
to dość dużo dla solara
Solar nie jest wrażliwy na przeciążenia , co najwyżej spadnie napięcie poniżej swoich 18V , a to jest wskazane dla żarówki 12V


Owszem napięcie spadnie ale żarówka 55W potrzebuje prąd dla 12V ponad 4A aby się zaświeciła, a wątpię aby ten solar co ma był w stanie dać taki prąd w słoneczny dzień. Lepiej sprawdzać z żarówką mniejszej mocy np 5-10W ona potrzebuje mniej prądu aby zaświeciła. :idea

yahoda - 2018-06-26, 20:36

Sprawdzone. Żarówka samochodowa (od świateł mijania) się nie zapala, ale podłączana bezpośrednio pod akumulator też nie świeci (akumulator miał 12,16 V podczas badania). Podłączyłem żarówkę od oświetlenia rejestracji i tej solar też nie ruszył, akumulator owszem. Czyli pewnie solar już się zestarzał.
dziwaczek - 2018-06-26, 21:00

yahoda napisał/a:
Sprawdzone. Żarówka samochodowa (od świateł mijania) się nie zapala, ale podłączana bezpośrednio pod akumulator też nie świeci (akumulator miał 12,16 V podczas badania). Podłączyłem żarówkę od oświetlenia rejestracji i tej solar też nie ruszył, akumulator owszem. Czyli pewnie solar już się zestarzał.


Zaraz a to nie jest czasem coś z akumulatorem, jak jest sprawny i naładowany to żarówka od mijania powinna się świecić na nim i to długo (sprawdź napięcie jak ja podłączasz na aku.), może on padł mi sie tak kiedyś zrobiło, niby był naładowany a pod obciążeniem od razu padał.
Jak masz inny akumulator to sprawdź na nim solar.

yahoda - 2018-06-26, 21:14

Hmmm... ale on jest stosunkowo młody i nigdy nie był rozładowany, no ale faktycznie powinna świecić. Ok, jutro sprawdzę. Dzięki.
dziwaczek - 2018-06-27, 09:05

yahoda napisał/a:
Hmmm... ale on jest stosunkowo młody i nigdy nie był rozładowany, no ale faktycznie powinna świecić. Ok, jutro sprawdzę. Dzięki.

Też taki miałem padł po niecałym roku, objawy były podobne (szybko się ładował, i bardzo szybko rozładowywał) wymienili mi na gwarancji na nowy.

yahoda - 2018-06-27, 12:16

Akumulator dobry. Żarówka była zepsuta (spadła mi przed sprawdzeniem). Druga żarówka świeci na akumulatorze. Za to solar wygląda bardzo brzydko - te czarne plamy to wypalone jest. Wiedziałem, że ma pewne wady, więc wszedłem na dach w celu weryfikacji, no i tak oto wygląda ogniwo najbliżej gniazda (wybaczcie jakość zdjęcia - mam komórkę prawie z muzeum i bardzo ją lubię) - patrz zdjęcie.

Spróbuję się dobrać do tego ogniwa i je wymienić, może jeszcze parę innych, ale to już raczej po sezonie.

yahoda - 2018-07-01, 13:42

Chyba znalazłem przyczynę. Podczas wielokrotnego pomiaru napięcia zauważyłem, że czasami zanika, np. solar w domu (w pokoju, w cieniu) pokazuje 15 V, a po chwili 0 lub 0.03 i w tych okolicach, parę sekund później znów około 15 V. W słońcu około 18 V, a po chwili znów 0. Rozebrałem diabelstwo. Zauważyłem, że kiedy poruszam blaszką na wyjściu (+) raz napięcie mam raz nie, no i okazało się, że jest pęknięta. Ułamałem do końca i teraz kombinuję jak to zespolić.
Z kolei pomiar natężenia, oczywiście kiedy jest też napięcie, wynosi jakieś 0,1 A (miernik analogowy - jednak działa).

Zerknijcie proszę na zdjęcia tego ułamanego plusa. Może ktoś ma pomysł jak go wyprowadzić bez rozklejania solara. Kombinuję, co by tam wepchnąć, aby móc się podłączyć. Reszta ułamanej blaszki za miękka, chyba wepchnę tam konektor do kabli i pozaginam jakoć, aby aluminiową ramę założyć.

Pokazuję jeszcze ogniwa w najgorszym stanie. Czy one mogą być przyczyną niskiego natężenia prądu?

Fotki:

dziwaczek - 2018-07-01, 15:05

Ja to bym juz wysłał tego solara na emeryturę tj. do krainy wiecznie szczęśliwych solarów. ktoś to sklecił, szyba popękana, korozja itp. on już umiera i nic mu nie pomoże. Wymień na nowy i to na pewno pomoże.
Odnośnie tego kabelka jak chcesz pokombinować to trzeba jednak ściągnąć - zeskrobać to uszczelnienie i polutować zrobić mostek za pomocą cienkiego drutu, blaszki.

yahoda - 2018-07-01, 15:20

Naprawiać go nie będę. Rozklejanie tych szyb chyba tylko porażką może się zakończyć. Już łatwiej samodzielnie zbudować drugi taki. Podejrzewałem, że ten panel już niedomaga. Jednak szukałem potwierdzenia, bo pierwszy raz z tym obcuję. No i potwierdzenie mam, więc wymiana. Jednak nurtuje mnie jedna sprawa. Napięcie ma 18 V, nawet 19 przy pełnym słońcu, a natężenie ok. 0.1 A (na analogowym 10 A mierzone). Czy taki właśnie jest objaw zużytych ogniw?
yahoda - 2018-07-02, 12:25

Byłbym zapomniał: dzięki za pomoc Dziwaczku (i tu klikam w co trzeba).
dziwaczek - 2018-07-02, 12:37

Nie ma za co, jakby co to pisz :wyszczerzony:
ferguson - 2018-07-15, 16:40

Tak się przyklejam z pytaniem, czy panel cienkowarstwowy w technologii CIGS zda egzamin?
dziwaczek - 2018-07-15, 16:52

A z czego ten egzamin?
ferguson - 2018-07-16, 08:22

Chodzi mi dokładnie o jego parametry, które preferują go do zacienionych miejsc, a sprawność jest na poziomie słabych wersji monokrystalicznych. Mogę mieć takie za nieduże pieniądze (4 do 5 lat stare japońskiej produkcji). Regulator tracer 3210A to ogarnie. Po prostu pytam, czy jest to warte zachodu.
wirefree - 2018-07-16, 08:28

Miałem CIGSy na dachu i stwierdzenie typu "które preferują go do zacienionych miejsc" to bzdura, zasada jest prosta nie ma słońca nie ma prądu. A pamietaj że cienkowarstwowe maja duze napiecie wyjsciowe dlatego nie kazdy regulator daje rade.
ferguson - 2018-07-16, 20:53

Miałeś na dachu i zmieniłeś, czy auto sprzedałeś ? Ten regulator co mam da radę, ale jakoś brak porady, czy brać, czy nie brać.
wirefree - 2018-07-17, 11:17

Sprzedałem kampera, szukam nowego. Na dachu miałem 2 panele CIGS Q.CELLS Qsmart uf-90 po 90W kazdy połączone w szereg. Do tego regulator MPPT z firmy polskiej firmy Biall. W przypadku cienkowarstwowych bardzo wazny jest typ regulaora poniewaz musi on obslugiwac wysokie napiecie wejsciowe i dodatkowo lekki zapas bo CIGSy potrafia dawac duze piki mocy powyzej 90W. Podaj parametry tych paneli ktore chcesz kupic to cos ci doradze.



ferguson - 2018-07-17, 11:22

Są tu: https://www.olx.pl/oferta...28-IDuh7Vz.html
Myślę o dwóch sztukach, a regulator Tracer 3210A.

wirefree - 2018-07-17, 12:02

Niby powinno byc ok tylko panele musisz polaczyc rownolegle bo max napiecie wejsciowe regulatora to 100V a panele ma 81V, no i ta waga 20kg sztuka. :)
ferguson - 2018-07-17, 16:57

A czy są lżejsze o podobnych parametrach i cenie?
wirefree - 2018-07-17, 17:08

Nie ma niestety ale to jest ich glowna wada. Ale bedziesz zadowolony bo cienkowarstwowe faktycznie daja prad i to nawet w cieniu.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group