|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Nadwozia kempingowe i zabudowy - Elektrozawór bojlera Truma
Rumburak - 2018-07-20, 19:56
Podczepię się pod temat. Dzisiaj, w zasadzie od wczoraj, walczę ze swoją trumą rocznik 1990. Rozebrana do śrubki. Palnik pozapychany, dysza również... Najbardziej zdziwił mnie korek z rurce doprowadzającej gaz do trumy, tuż przed śrubunkiem i małym siateczkowym filterkiem. 8 barów sprężonego powietrza nie dało rady, dopiero drutem ,a póżniej sprężonym powietrzem udrożniłem przewód gazowy. Myślałem, że to było to, ale niestety nie... Cały czas truma zachowuje się tak samo:
Zapala się zielona dioda, po paru sekundach słyszę delikatny klik, zaczyna iskrzyć ale niestety gaz nie dochodzi do palnika. (Próbowałem zapalić zapalniczką) Ten klik to słychać jakby odgłos przekaźnika na płytce, trzymając w ręku zawór elektromagnetyczny nie czuję żadnego "puknięcia" Po paru sekundach zapala się czerwona dioda.
Jakieś sugestie? Truma była wiele lat nie używana więc zawór się zastał. Czy mogę potraktować go przez dyszę i filterek siateczkowy WD40? bo mam wrażenie, że dalsze stukanie młoteczkiem nie pomoże.
maszakow U mnie parametry cewki są następujące:
rezystancja między 3 a 10 pinem (podtrzymanie zaworu) 334 Ohm
rezystancja między 3 a 9 pinem (otwieranie zaworu) 9 Ohm
wysokość cewki 31mm
średnica wewnętrzna cewki 9mm
trzpień zaworu 8,8mm
maszakow - 2018-07-20, 21:26
te parametry z B10 znam bardzo dobrze jakbyś chciał poczytać więcej to zapraszam TUTAJ do właściwego wątku
chociaz ta średnica otworu ... muszę sobie suwmiarkę kupić.
A mi Chodzi mi o wymiary cewek do C3402 up - dokłądnie tych ze zdjęcia...
CO do twojego przypadku - tu już odpowiem. Opory są ok - Cewka jest cała - Sprawdź elektrozawór bezpośrednio. na wypiętej wtyczce podaj bezpośrednio 12V na elektrozawór na uzwojenie otwierające - masa na UWAGA - PIN 4 , plus na pin 9.
(pin 3 i 4 to masa ale one łączą się NA PŁYTCE a masa alektrozaworu jest na pinie 4)
podawaj impulsami nie przytrzymuj za długo może go rozruszasz w ten sposób.
szczerze mówiąc ja osobiście wolałbym nie psikać WD40 do zaworu
Jeśłi elektrozawór sprawny to na bank masz uszkodzoną elektronikę. Może być tak że zdążył się zjarać tranzystor który odpowiada za start elektrozaworu. jak mówisz o iskrzeniu to zakłądam ze masz na myśli iskrownik a nie coś na laminacie...
Rumburak - 2018-07-20, 21:44
Iskrzenie mam oczywiście przy palniku, tam gdzie powinno być.
Kabelki czerwony i czarny odizolowałem tuż przed cewką. Do czarnego minus, do czerwonego plus podpinałem z akumulatora (napięcie na aku 13V), tak jak piszesz impulsowo. Zawór ani drgnie. Stukanie też nic nie pomogło. Rezystancja taka jak pisałem. Cewka generuje pole magnetyczne bo igła kompasu nerwowo reaguje.
Bojler mógłbyć nie używany kilka lub więcej lat.
A jeszcze jedno, przyłożyłem do zaworu dwa magnesy neodymowe, ale też to nic nie dało. Mam nadzieję, że w ten sposób nie uszkodziłem zaworu.
Nie mam już pomysłu jak ożywić zawór.
maszakow - 2018-07-21, 00:30
NO to już faktycznie grubo...rozumiem pomysł z WD 40.
co do pomysłów...
1. mocniejsza znacznie mocniejsza cewka założyć zamiast oryginalnej i pobudzać impulsowo.
dalej są już moje dywagacje, nie sprawdzone empirycznie pomysły więc potencjalnych krytykantów proszę aby nie ograniczali mi fantazji
2. wstrząsy ... pukanie to jedno ale opukiwanie naokoło nic nie da... ja bym ostukał to młotkiem od czoła czyli walił w to miejsce gdzie śrubką mocuję cewkę i jej obudowy - walił lżej a potem mocniej. może dzięki fizyce trzpień w końcu drgnie w drugą stronę. nie walić za mocno by nie uszkodzić gwintu i całego elektrozaworu.
3. wibracje... na tej samej zasadzie przyłożyłbym końcówkę do jakiegos urządzenia któe wibruje z dużo większa większa częstotliwością niż młotek w dłoni ale generuje znacznie mniejsze drgania, ale z dużą energią:) ...pustaczarka...płyta szlifierki oscylacyjnej... młot elektryczny... zagęszczarka :P mam nadzieję ze łapiesz idee a nie zaraz będziesz szukał producenta pustaków
4. zamiast WD40 coś co mniej wyżera i penetruje ale bardziej smaruje i penetruje.
względnie inne płyny - jak coś zakleiło zawór to może coś innego go wypłucze. spiryt aceton względnie z grubej rury ... toluen ... benzyna extrakcyjna... może pod ciśnieniem ... i i cąły czas próbowac cewką otworzyć. może założyć cewkę "roboczą" na 230V sile....
A może inni sprzedadzą jakieś pomysły ... forum spore więc może komuś się to juz przytrafiło.
W ostateczności .. .wymiana elektrozaworu lub całego palnika.
Rumburak - 2018-07-21, 10:19
Dzięki za zaangażowanie w mój problem.
Odnośnie:
1. Skoczę do elektrycznego, może mają coś mocniejszego co będzie pasować... Może od pralki automatycznej od zaworów będzie pasowała cewka? Na pewno jest mocniejsza.
2. Już przerabiałem, jednak nie uderzałem zbyt mocno, żeby nie zniszczyć gwintu, teraz nakręcę na cały gwint kilka nakrętek i potraktuję mocniej młotkiem
3. Wibracje... Hmm tu moja wyobraźnia nie dotarła. Mam szlifierką oscylacyjną.
4. WD40 to będzie ostatnia rzecz. Spróbuję z benzyną ekstrakcyjną. Słyszałem, że woda ma dobre właściwości penetracyjne.
I jeszcze takie pytanie czy napięcie 12V w uzwojeniu impulsowym(otwarcia) da radę otworzyć zawór. Jest to słyszalne i odczuwalne?
W poniedziałek wyjeżdżamy na urlop. No cóż, jak się nie uda to nie pierwszy i nie ostatni nie będę miał ciepłej wody. Przeżyjemy, tym bardziej, że jesteśmy przyzwyczajeni do bardziej ascetycznych warunków.
Rumburak - 2018-07-21, 13:06
Niestety porażka Dostałem z serwisu AGD cewkę 230V 6W, w pralce otwierała zawór wody. Rozmiarami pasuje idealnie do trumy. Potraktowałem zawór benzyną ekstrakcyjną... potem WD40 a młotkiem uderzałem osiowo w zawór... Nic nie puściło. Już blisko było żebym za pomocą brzeszczotu dostał się do środka trzpienia zaworu... Powstrzymałem się. Póki co pakuję wszystko w karton i będę rozglądał się za sprawnym elektrozaworem z dyszą 50mbar takim jak na fotce
Rumburak - 2018-07-21, 13:59
Google zaprowadził mnie do:
allegro-instalacje lpg - elektrozawory gazowe
Do wyboru do koloru. Dostępne całe zawory, cewki, nawet wymienne trzpienie. I tak sobie myślę, chociaż żaden ze mnie elektryk, czy czasami nie użyć zaworu lpg zasilanym z przekaźnika sterowanego prądem z oryginalnego uzwojenia podtrzymującego. Trzeba by było mechanicznie usunąć trzpień z oryginalnego elektrozaworu, a nowy zawór wstawić przed starym. Czy to jest możliwe? Czy może popłynąłem?
Przepraszam Cię maszakow za zaśmiecanie tematu.
maszakow - 2018-07-21, 16:43
napięcie 12V na uzwojeniu impulsowym 8 Ohm jest do tego wymyślone by otwierać elektrozawór. zawór nie otworzy się jak podasz 12V na uzwojenie podtrzymujące.
przy podaniu napięcia słychać głuchy silny stuk jak trzpien skacze do góry. jest to jak najbardziej słyszalne i nawet wyczuwalne.
co do zaworó LPG... to chyba temat na osobny wątek, niech się wypowie ktoś kto zna się na LPG... je nie wiem czy to są elektrozawory dozujące czy też "główne", przystosowane do pracy ciągłej.
pomysł z zastąpieniem elektrozaworu owszem możliwy do realizacji ale musiałbyś zaślepić oryginalną tuleję po trzpieniu i być pewnym zę x lat to wytrzyma a nie że kiedyś ci się ukruszy i ...wylecisz w powietrze.
imho próbuj z benzyną i większą cewką - spróbuj z benzyną i ciśnieniem od strony wejścia z gazem...
całe zawory sa do kupienia.
https://www.leisureshopdi...r-truma-boilers
drogie co prawda ... ale da się znaleźć taniej
tom-cio - 2018-07-21, 22:33
Elektrozawor gazowy ten co ma filterek zastosujcie.tam 12v otwiera na full,po odlaczeniu zamyka sprezyna.A ze starego wywalic trzpien i zakrecic ta sama sruba co trzpien wkrecony,nic nie pusci
Rumburak - 2018-07-21, 23:32
Trzpień nie jest wkręcany/wymienialny. Wszystko jest na stałe sprasowane łącznie z dyszą. Aby wywalić trzpień trzeba po chamsku rozciąć tuleję i potem na stałe zalutować. I tak jak pisze maszakow z gazem nie ma żartów - zaślepienie starego zaworu musi być pewne. Sama budowa elektrozaworu jest genialna, jeżeli jest już nieszczelność to tylko w kierunku dyszy, a ta znajduje się w dobrze wentylowanej komorze spalania. Rozwiązanie z założenia bardzo bezpieczne, więc ingerencja w konstrukcję zaworu, jeszcze raz napiszę, musi być dobrze przemyślana i pewnie wykonana.
Teraz szykuję się do 2-tygodniowego wyjazdu, ale do tematu powrócę.
PS. Dzięki za wyodrębnienie tematu.
maszakow - 2018-07-21, 23:33
Kaimar: Cytat: |
Koledzy, chcecie ruszyć zablokowany zawór w mocno leciwym urządzeniu . Zawór zablokowany w pozycji zamkniętej. A co będzie jeżeli taki zawór ruszy, pochodzi miesiąc i zablokuje się w pozycji otwartej????
Siła sprężyny zamykającej jest mniejsza niż siła cewki.
|
Zawór zablokuje się w pozycji otwartej tylko wtedy gdy coś spapramy w górnej pozycji - zgnieciemy zakręcimy, spłaszczymy ...
tom-cio, zobacz na zdjęciach jak to jest zrobione... trzpień nie jest wkręcony on jest zaprasowany. zagnieciony na końcu.
maszakow - 2018-07-22, 00:51
Rumburak, popełniłeś pewne faux pas myślowe. Założyłeś że cewka do elektrozaworu z wodą będzie mocniejsza... założenie było a priori nieprawdziwe . ta którą dorwałeś była słabsza. sam powiedziałeś ze miała 6 W... natomiast policz jaką moc ma oryginał Trumy.
Napięcie 12V, Uzwojenie otwierające 9 ohm -> U2/R wychodzi jak wół 16W MUSISZ ZNALEŹĆ LEPSZĄ:)
a to już może być problem...
pozostaje zabawa impulsowa oryginałem aż w końcu ...może jednak ... zawór puści.
Rumburak - 2018-07-22, 10:06
Mea culpa, mea culpa.... Wyszło moje "doświadczenie" elektryczne. Żeby było śmieszniej chciałem sprawdzić te 6W, które jest napisane na cewce od pralki. Zmierzyłem rezystancję cewki, podzieliłem, pomnożyłem i wyszło te 6W, ale żeby policzyć moc cewki oryginalnej... na to nie wpadłem.
Testy zawieszam do powrotu z urlopu. Odwiedzę gazowników lpg, może mają coś mocnego.
Tak na marginesie. Jak to jest, że śladowy prąd z termopary otwiera zawory gazowe w kuchenkach, a w bojlerze musi być takie jebn...cie?
maszakow - 2018-07-22, 13:02
Tak na marginesie... Znów błędne myślenie. Prąd z termopary NIE OTWIERA tylko zabezpiecza przed przed zamknięciem - przecież to ty odkręcając kurek i naciskając go podnosisz elektrozawór a jak podtrzymuje... to zależy od producenta od wykonania kuchenki i elektrozaworu i jego wizji kosztów ...
W Trumie masz elektrodę jonizacyjną ale nie myśl że to ona podtrzymuje elektrozawór - nie ma bata, żeby dała radę... jej sygnał jest obrabiany przez elektronikę, która wysterowuje przekaźnik - przez którego styki leci prąd z tranzystora. Na podtrzymanie w Trumie wystarczy 40 mA, ale żeby otworzyć elektrozawór musi być siła która zastąpi twoją rękę i pokona sprężynę a SEM wymaga prądu. Może to nie jest duże jebn...cie ale musi pokonać sprężynę.
W kuchenkach po zgaszeniu palnika też po chwili słyszysz metaliczny stuk - nie taki głośny ale zawsze.
Rumburak - 2019-07-15, 11:15
Nie... Nie poddałem się
W zeszłym roku z ciekawości rozciąłem trzpień elektrozaworu... Stalowy rdzeń skorodowany - nie miał szans poruszać się w tulei... Popatrzyłem, popatrzyłem i wszystko spakowałem w karton. Leżało to tak przez rok i dojrzewało...
Rumburak - 2019-07-15, 11:29
Od gazownika dostałem elektrozawór lpg. W sieci znalazłem przekaźnik o rezystancji cewki takiej jak rezystencja cewki podtrzymującej w oryginalnym elektrozaworze trumy. Hydraulik wlutował na twardy lut miedziane rurki i zaślepił miejsce po trzpieniu w elektrozaworze.
Rumburak - 2019-07-15, 11:44
Wszystko skręcone, szczelność sprawdzona. Oryginalna cewka odcięta i w jej miejsce (kabelek czarny i zielony - obwód podtrzymujący otwarty oryginalny elektrozawór) wlutowany przekaźnik. Resztę widać na zdjęciach.
Pierwsza próba i ... truma odpaliła za pierwszym razem. Potencjometr działa - nowy zawór otwiera się i zamyka. W końcu z kranu poleciała ciepła woda
Podziękowania dla maszakowa
maszakow - 2019-07-15, 20:38
Niezła kombinacja. Odważnie ale z głową. Nie wiem co puryści powiedzą na twarde luty w aucie ale IMHO powinno to wytrzymać. Ode mnie wirtualne i gratulację i dzięki za dobre słowo, ciesze się ze mogłem jakoś pomóc.
CO do cewek ... Mój znajomy niedawno zadzwonił do mnie że ma już przygotowaną nawijarkę ( to w odniesieniu do jednej z napraw gdzie u właściciela usmażyła się cała cewka a ja na prymitywa nie byłem w stanie tego dobrze zrobić, udało się tylko pierwsze uzwojenie :P ) więc się zgadamy i spróbujemy skręcić jakieś cewki do trumy. Oryginały do B10 nie są dostępne a cewki o podobnych parametrach trzeba kupować parami (zestaw do Trumatica) i całość kosztuje w przeliczeniu ponad 300 PLN. Oczywiście dla niemiaszka z autkiem za 100kEUR to nic ale może komuś się to przyda... to podtrzyma jeszcze funkcjonowanie starych urządzeń psując Niemcom sprzedaż nowych :P
kurcze to myślenie ktoś po mnie zgapił ... aha ... bajka taka była :P
marcinekg - 2021-01-17, 00:10
Witam
Kupiłem kampera z takim samym bojlerem gazowy co w temacie oczywiście po analizie zauważyłem że brakuje cewki do elektrozaworu gazu a kable zasilające są ucięte. Chciałem zrobić taki sam zabieg co Pan ale nie wiem jak mam elektrycznie podpiąć ewentualna zastępczą cewkę oraz pozostałe przewody do przekaźnika. Ma Pan więcej zdjęć i kolory kabli ?
Rumburak - 2021-01-17, 14:55
Na początek musisz sprawdzić, czy elekrotozawór jest sprawny. Chodzi o to czy trzpień elektrozaworu porusza się. Żeby to sprawdzić podjedź do serwisu LPG i załatw używaną cewkę 12V. Nałóż na trzpień u siebie i zasil na krótko 12 voltami. Jeżeli usłyszysz charakterystyczne stuknięcie w elektrozaworze to podpowiem Ci do dalej. Jeżeli elektrozawór jest zastały to nie polecam mojego rozwiązania ponieważ jest to druciarstwo. Mogę tylko siebie narażać na niebezpieczeństwo, innych nie.
Szczerze to nie sądzę, żeby ktoś wymontował cewkę ze sprawnego bojlera. Na mój gust coś już wcześniej było nie tak z tym bojlerem.
marcinekg - 2021-01-17, 20:52
Witam
Elektrozawór udało się odkręcić poszło łatwo sprawdziłem magnesem neodymowym wygląda ze działa. Jak można teraz tak cewkę zastąpić?
Pojawiły sie kolejne problemy ktoś chyba chciał coś naprawić a nie bardzo umiał sie posługiwać lutownicą efekt tak jak na załączonym zdjęciu.
Efekt po zasileniu i probie włączenia zaświecają sie dwie kontrolki czerwona i zielona jednocześnie. Moze to być wina braku tej cewnik?
Iskrownik nie generuje iskry w trakcie próby uruchomienia całości. ( iskrownik sprawdzony sprawny jak sie go zasili)
Płytka od góry
Rumburak - 2021-01-17, 22:16
marcinekg napisał/a: |
Elektrozawór udało się odkręcić poszło łatwo sprawdziłem magnesem neodymowym wygląda ze działa. Jak można teraz tak cewkę zastąpić?
|
Załatw cewkę z elektrozaworu od instalacji LPG, nałóż na trzpień i podłącz do 12v. Jeżeli cewka otworzy zawór to kup przekaxnik: JQC-3FF-012-1HST (Rezystancja tego przekaźnika jest zbliżona do rezystancji oryginalnej cewki podtrzymującej otwarty elektrozawór) i połącz zgodnie z rysunkiem. Na rysunku brakuje bezpiecznika- powinien być na plusie z akumulatora.
Kolory obciętych przewodów cewki to:
-czarny-masa,
-czerwony - "+" (po włączeniu bojlera pojawia się na tym przewodzie na krótko napięcie. Powinno nastąpić otwarcie zaworu),
-zielony -"+" (zasila cewkę podtrzymującą zawór w pozycji otwartej)
Czerwony przewód zaizoluj, zielony i czarny steruje przekaźnikiem.
Jeżeli chodzi o problemy na płytce to moja wiedzy się tutaj kończy, ale są na forum koledzy, którzy mam nadzieję pomogą.
maszakow - 2021-01-27, 21:34
Pomogą
piosaw - 2021-03-07, 20:34
Witam
Piszę w tym wątku, bo podejrzewam, że mam problem z elektrozaworem (c6002), ale chciałbym się doradzić. Otóż u mnie jest tak, że na zimno Truma próbuje wystartować serią "mini wybuchów" i czasem zaskoczy, a czasem wyrzuci błąd. Druga próba zapalenia jest skuteczna. Tego problemu nie ma w trakcie pracy kotła, gdy cały czas grzeje i czasem gaz sobie wyłączy, a czasem włączy, słychać cykanie elektrozaworów i zmiany w pracy kotła - jest głośniejszy albo cichszy; ale generalnie w szafce, gdzie stoi, ma ciepło. Po dłuższej przerwie - albo wystartuje, albo nie.
Na jakimś forum brytyjskim użytkownik takiego kotła opisywał swoje problemy. U niego kocioł na zimno nie startował w ogóle, ale po podgrzaniu elektrozaworów suszarką - wszystko działało. Kładł to na karb zaolejenia zaworów i trudności ich otwarcia przy wychłodzeniu tego brudzącego oleju.
Tak się zastanawiam, czy coś podobnego nie występuje u mnie, przy czym jeszcze w fazie początkowej zabrudzenia.
Początkowo myślałem, że mój problem ma coś wspólnego z wysokością, bo się pojawił na wysokości 1800m npm., ale po zjeździe do domu nie ustąpił.
Co Państwo sądzicie?
kaimar - 2021-03-08, 14:53
Sprawdź stan przewodów doprowadzających powietrze do spalania i odprowadzających spaliny.
Janusszr - 2021-04-28, 08:47
Czy elektrozawór w trumie C 4002 ma jakiś filtr, który mógłby być zanieczyszczony?
Rumburak - 2021-04-28, 10:07
O ile dobrze pamiętam (??) w moim filtr, a raczej stalowa siateczka, znajdowała się w przyłączu gazowym przy bojlerze. Siateczka była tak zapchana, że 8barów nie dało rady. Tyle tam było zastałego syfu, że musiałem przeczyścić rurkę mechanicznie, a potem przedmuchać sprężonym powietrzem.
Janusszr - 2021-04-28, 10:29
Dzięki.
Mam jeszcze pytanie. Czy ten elektrozawór po włączeniu ogrzewania powinien kliknąć? Słyszę kliknięcie jakiegoś przekaźnika, ale to nie zawór. Po ok.35 sekundach jak nie odpali, to słychać i czuć kliknięcie elektrozaworu.
Rumburak - 2021-04-28, 10:48
Czytałem w innym wątku Twój problem z gazem. Z tego co tam napisałeś wynika, że po poluzowaniu śrubunku załącza się bezpiecznik odcięcia gazu (Masz mądry sprzęt i bezpieczny ), a więc przewód do elektrozaworu jest drożny.
Jeżeli elektronika "pokazuje" Ci, że nie dopływa gaz do palnika to raczej masz problem z otwieraniem elektrozaworu. Jego otwieranie jest słyszalne o wiele bardziej od "kliknięcia" przekaźnika.
Odkręć śrubkę i ściągnij z elektrozaworu cewkę, a następnie magnesem neodymowym spróbuj poruszać elektrozaworem. Jeżeli będzie działał to dalej musisz sprawdzić zasilanie cewki.
Po ok.35 sekundach jak nie odpali, to słychać i czuć kliknięcie elektrozaworu. A to dziwne zachowanie. Raczej elektrozawór otwiera się w czasie próby odpalenia, a nie po ??
Janusszr - 2021-04-28, 12:04
Jedna cewka nie pracuje. Elektrozawór sprawdziłem elektromagnesem od LPG. Otwiera i zamyka. Czyli zasilanie cewki. Idę szukać miejsca wpięcia.
Janusszr - 2021-04-28, 14:55
Mam końcówkę przewodów (listwa), tylko nie wiem pod który podpiąć napięcie z akumulatora aby sprawdzić działanie elektromagnesów. Wszytkie trzy przewody jednego elektromagnesu są koloru czarnego z paskami w kolorze białym, czerwonym i zielonym. Drugi elektromagnes ma przewody koloru jasnoniebieskiego i paski w kolorze czerwonym, czarnym i zielonym.
Podejrzewam, że w pierwszym przypadku napięcie dać na zielony i biały, a drugim na zielony i czarny. Czy dobrze kombinuję? Nic nie zrobię do chwili potwierdzenia
Zapomniałem chyba napisać, że sprawa dotyczy Trumy C 4002.
Rumburak - 2021-04-29, 13:21
Twoja Truma C 4002 to drogie i zaawansowane urządzenie i osobiście bałbym się podłączać zasilanie w innym miejscu niż jest to przewidziane.
na twoim miejscu sprawdziłbym bym oporność cewek na wyłączonej Trumie:
Cewka otwierająca powinna mieć około 10ohm, podtrzymująca niecałe 400 ohm.
Pierwsza cewka:
biały - czerwony - cewka otwierająca
biały - zielony - cewka podtrzymująca
Druga cewka:
czarny - czerwony - cewka otwierająca
czarny - zielony - cewka podtrzymująca
Jeżeli oporność będzie odbiegać od przybliżonych wartości to masz zepsutą cewkę.
Jeżeli oporność będzie ok, możesz voltomierzem sprawdzić podczas włączania trumy napięcie: na cewkach otwierających to będzie krótki sygnał 12v, na podtrzymujacych powinno być 12v to zgłoszenia awarii przez trumę.
Tutaj wiedza moja kończy się. Na twoim miejscu odwiedziłbym jednak serwis. U siebie mam 30 letnią trumę, więc zepsucie jej nie pociąga wielkiej straty. Twoja truma to inna bajka.
Janusszr - 2021-04-29, 14:33
Dzięki najserdeczniejsze
Na chwilę obecną musiałem odpuścić. Jutro wyjazd na Majówkę do Spiczyna.
Wstępnie umówiłem się z naszym kolegą z forum
Mirekmat za +- dwa tygodnie u Niego w Świątkach.
Oczywiście
maszakow - 2021-05-01, 11:59
Rumburak napisał/a: |
Cewka otwierająca powinna mieć około 10ohm, podtrzymująca niecałe 400 ohm.
Pierwsza cewka:
biały - czerwony - cewka otwierająca
biały - zielony - cewka podtrzymująca
Druga cewka:
czarny - czerwony - cewka otwierająca
czarny - zielony - cewka podtrzymująca
|
Oporności - Cewka otwierająca nominalnie 9 Ohm, podtrzymująca 330 Ohm.
Cewka otwierająca - Napięcie 12V do momentu wyłączenia iskrownika.
Cewka podtrzymująca - 12 od momentu rozpoczęcia zapłonu do zgaszenia palnika.
|
|