Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Mała modyfikacja elektrobloku CB PC 100

Darek Szczecin - 2018-08-29, 11:57
Temat postu: Mała modyfikacja elektrobloku CB PC 100
Mam taki mały pomysł na modyfikację tego urządzenia pod kątem ładowana akku rozruchowego z solara. A mianowicie jak podpinam się pod słupek to wszystko fajnie oba akku są ładowane. kontroler ładowania z solara podpięty jest bezpośrednio do akku zabudowy i nie ma dodatkowego wyjścia do ładowania akku rozruchowego. A gdy by tak pod pin w elektrobloku który otrzymuje sygnał z ładowarki słupkowej zapodać oszukańczy sygnał że niby jesteśmy pod słupkiem to czy czasem nie będzie jednocześnie ładował się akku rozruchowy z solara? Wrzucam diagramy takie żeby było wiadomo o jakim urządzeniu mowa
Bronek - 2018-08-29, 12:13

A gdzie masz regulator solarów podpięty ?
W przypadku słupka ładuje ładowarka z 230 / na 12v
Solar daje swoje, trzeba by jakiś przekaźnik chyba dać by z regulatora szło jak z ładowarki.
Chyba lepiej już dać separator/przełącznik (znany tu) i wpiąć się solarem w kable do rozruchowego

Roberto - 2018-08-29, 12:16

Temat do ogarnięcia :ok
Podpinasz po prostu przewody z regulatora w to samo miejsce co z ładowarki.
ładowanie z dwóch źródeł na raz może się źle skończyć, więc aby do tego nie dopuścić wystarczy wstawić przekaźnik sterowany z 230V :chytry
Kiedy przekaźnik nie będzie wysterowany - ładowanie będzie szło przez regulator z solarów. Kiedy tylko podłączysz się do słupka, wtedy przekaźnik przełączy się na ładowanie z ładowarki, która i tak dopiero wtedy zostanie uruchomiona :szeroki_usmiech

Bronek - 2018-08-29, 12:17

No :lol: stereo pisaliśmy
Roberto - 2018-08-29, 12:19

Bronek napisał/a:
A gdzie masz regulator solarów podpięty ?


Darek Szczecin napisał/a:
kontroler ładowania z solara podpięty jest bezpośrednio do akku zabudowy

Z tego podłączenia trzeba by zrezygnować.



Bronek napisał/a:
No :lol: stereo pisaliśmy

Dokładnie :haha:

Darek Szczecin - 2018-08-29, 12:22

Bronek napisał/a:
A gdzie masz regulator solarów podpięty ?
W przypadku słupka ładujeb ładowarka z 230 / na 12v
Solar daje swoje, trzeba by jakiś przekaźnik chyba dać by z regulatora szło jak z ładowarki


Tracera mam podpiętego pod akku zabudowy bezpośrednio. Tak mnie dziś rano naszło bo na akku zabudowy 14,4V słońce świeci i już nie ma czego ładować, a na Akku rozruchowym 12,5V. Auto stoi nie odpalane od 2 tygodni i wyjątkowo na zewnątrz bo garaż zawalony.
Można jakiś przekaźnik czy coś, ale skoro sygnał do CBE PC z ładowarki słupkowej powoduje ładowanie obydwu Akku to chyba jak by oszukać elekroblok i zapodać mu sygnał +12V na pin od odpowiedzialny że na wyświelaczu zapala się wtyczka to chyba powinno to tyrać. W sumie więcej pisanie niż to warte, wrócę na chatę i sprawdzę :spoko

Roberto - 2018-08-29, 12:30

Darek Szczecin napisał/a:
wrócę na chatę i sprawdzę

Temat sprawdzony i działa :ok
Tylko trzeba dać odpowiedni przekaźnik, bo tam spory prąd płynie.

Darek Szczecin - 2018-08-29, 12:32

Roberto napisał/a:
Darek Szczecin napisał/a:
wrócę na chatę i sprawdzę

Temat sprawdzony i działa :ok
Tylko trzeba dać odpowiedni przekaźnik, bo tam spory prąd płynie.


się rozumie minimum 2 x większy niż idzie na MAX po polskiemu :szeroki_usmiech

Darek Szczecin - 2018-08-29, 12:41

Roberto napisał/a:
Darek Szczecin napisał/a:
wrócę na chatę i sprawdzę

Temat sprawdzony i działa :ok
Tylko trzeba dać odpowiedni przekaźnik, bo tam spory prąd płynie.


się rozumie minimum 2 x większy niż idzie na MAX po polskiemu :szeroki_usmiech

Roberto - 2018-08-29, 12:44

A swoją drogą jak się bawisz z kabelkami i przekaźnikami to można sobie zrobić inny automat.
No chyba że już masz.... :confused
Chodzi o rozdzielanie napięcia 230V.
U mnie pierwotnie było tylko jedno gniazdko, a kamperek dość duży.
Od istniejącej instalacji zrobiłem dodatkowe odczepy i miałem 3 punkty... plus jeden z wyjściem z umieszczonej w garażu przetwornicy 12/230V.
Rozwiązanie okazało się mało praktyczne.
Zrobiłem więc jedną instalację, ale wyjście 230V z przetwornicy oraz 230V ze słupka podłączyłem za pomocą przekaźnika (sterowanego 230V).
Teraz nie ma strachu, że oba te napięcia się "spotkają". Nie muszę o tym pamiętać.
Puki nie podepnę się do słupka to w gniazdkach jest napięcie z przetwornicy.
Podłączenie do słupka powoduje automatyczne odcięcie przetwornicy i podanie na wszystkie gniazdka zewnętrznego zasilania :ok

Darek Szczecin - 2018-08-29, 12:46

Roberto napisał/a:
A swoją drogą jak się bawisz z kabelkami i przekaźnikami to można sobie zrobić inny automat.
No chyba że już masz.... :confused
Chodzi o rozdzielanie napięcia 230V.
U mnie pierwotnie było tylko jedno gniazdko, a kamperek dość duży.
Od istniejącej instalacji zrobiłem dodatkowe odczepy i miałem 3 punkty... plus jeden z wyjściem z umieszczonej w garażu przetwornicy 12/230V.
Rozwiązanie okazało się mało praktyczne.
Zrobiłem więc jedną instalację, ale wyjście 230V z przetwornicy oraz 230V ze słupka podłączyłem za pomocą przekaźnika.
Teraz nie ma strachu, że oba te napięcia się "spotkają". Nie muszę o tym pamiętać.
Puki nie podepnę się do słupka to w gniazdkach jest napięcie z przetwornicy.
Podłączenie do słupka powoduje automatyczne odcięcie przetwornicy i podanie na wszystkie gniazdka zewnętrznego zasilania :ok


Mam już to :szeroki_usmiech , Bronek mnie naprowadził, furka działa jak UPS ekspres kawowy mielący nawet się nie skubnie że źródło zasilania się zmieniło :spoko

Roberto - 2018-08-29, 12:48

U mnie te poprawki działają już w kolejnym kamperze :szeroki_usmiech
Bronek - 2018-08-29, 12:58

Miałem też w tym robić ten przerzutnik 230v ze słupka-master .........230v z przetwornica- slave.
Bezpieczniki itp.
To mi uratowało EB w Nadarzynie, poszła tylko ładowarka, którą potem Wojtek Socale uzdrowił.

Tu póki co, nie robię. Zostawiłem kilka gniazdek na przetwornicy, bo nagle znalaz) em sens takiego rozwiązania/ uspawiedliwienia /mego lenistwa.

To klima, gdy chodzi to ze słupka też póki co, a dodanie jej np ekspresu a to 1400 wat, może wywalić korki na słupie. Choć teraz już to rzadkość.
Dlatego ekspres, lokówka itp z racji solarów, efoya i 200 ah akumulatorów , jadą czysto na przetwornicy, nawet jak będzie słupek 230 v

kaimar - 2018-08-29, 13:17

Pomysł bardzo dobry ale trzeba pamiętać że ładowanie akumulatora rozruchowego polega na równoległym spięciu przekaźnikiem obu akumulatorów. I dodatkowa uwaga - sprawdzić poziom sygnału sterującego - w niektórych modelach elektroniki jest to 5V.
Darek Szczecin - 2018-08-29, 13:41

kaimar napisał/a:
Pomysł bardzo dobry ale trzeba pamiętać że ładowanie akumulatora rozruchowego polega na równoległym spięciu przekaźnikiem obu akumulatorów. I dodatkowa uwaga - sprawdzić poziom sygnału sterującego - w niektórych modelach elektroniki jest to 5V.


Sygnał sprawdzony 12V jak byk i elektroblok CBE dostaje taki sygnał już drugi rok, sygnał nie pochodzi od ładowarki słupkowej bo mam MainWell która nie posiada takiej funkcji, jest wysterowany przez przekaźnik 230V. Czyli jeśli jest napięcie na słupku to na pin elektrobloku podawane jest +12V. Można to jeszcze pokomplikować tylko po co :spoko

Flag - 2018-08-29, 20:23

kaimar napisał/a:
Pomysł bardzo dobry ale trzeba pamiętać że ładowanie akumulatora rozruchowego polega na równoległym spięciu przekaźnikiem obu akumulatorów. I dodatkowa uwaga - sprawdzić poziom sygnału sterującego - w niektórych modelach elektroniki jest to 5V.


tylko jak oba akumulatory są tego samego typu, chyba nie będziesz spinał żela ze zwykłym kwasem w celu jednoczesnego ładowania

kaimar - 2018-08-30, 12:19

Cytat:
tylko jak oba akumulatory są tego samego typu, chyba nie będziesz spinał żela ze zwykłym kwasem w celu jednoczesnego ładowania


Tak się to dzieje we wszystkich elektroblokach w czasie jazdy. Ze znanych urządzeń tylko Schaudt podładowuje z 230V za pomocą osobnego obwodu o małym prądzie,. Reszta łączy sztywno oba akumulator bez wnikania. W czasie jazdy aku zabudowy dostaje pełne napięcie z alternatora pomniejszone o spadek napięcia na kablach. Świstak w swoich rozwiązaniach proponował zastosowanie dodatkowego opornika z żarówki aby obniżyć napięcie ładowania.
Ale wszyscy producenci łączą przekaźnikiem na sztywno i tyle.

Darek Szczecin - 2018-08-30, 12:41

U mnie rozruchowy i zabudowy takie same oba AGM. Oszukałem elektroblok CBE PC100 i zapodałem sygnał jakby był podłączony słupek i akku rozruchowe ładuje już się ze słońca bez problemu i bez dodatkowych kombinacji. Oczywiście można do tego dorobić automatykę co by nie wydoić przez przypadek akku rozruchowego, mi chodziło tylko o ładowanie ze słońca obu akumulatorów jak auto stoi i nic nie robi. A od tego stania to postanowiłem wykorzystać darmowy prąd i być eko i wczoraj skosiłem kosiarką elektryczną pół trawnika prądem z kampera a dokładnie se słońca, dzisiaj druga część koszenia :szeroki_usmiech . Przydatne te kampery są :spoko
Argo - 2018-08-30, 16:59

W PC100 jest wejście na podłączenie regulatora solara i ładowanie jest poprzez separator. Temat był już opisywany na Forum.
Argo - 2018-08-30, 17:03

Schemat elektrbloku

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group