gryz3k - 2018-11-26, 15:44 Temat postu: Ważenie kamperaKoledzy, wielu z nas jeździ po Europie. Piszemy o ważeniu kamperów. Proponuję ankietę dla tych co w miarę regularnie jeżdżą po Europie. Sprawdźmy jak duży jest problem ważenia.MILUŚ - 2018-11-26, 15:59 Zapomniałes o Węgrzech gryz3k - 2018-11-26, 16:08
MILUŚ napisał/a:
Zapomniałes o Węgrzech
Pisałem ale zeżarło.
Nie umiem edytować ankiety.Hymer 33 - 2018-11-26, 18:50 Jak mam wpisać że byłem ważony dwa razygryz3k - 2018-11-26, 21:14 Sam nie wiem. Może administracja pomoże dodać ile razy i jeszcze inne kraje. Ja nie wiem jak edytować.janusz - 2018-11-26, 21:52 Węgry dopisałem ale jak zaznaczyć, że więcej razy to nie mam pomysłu.MILUŚ - 2018-11-26, 22:05
janusz napisał/a:
Węgry dopisałem ..........
no to teraz miłosiernie panujący...........jak zaznaczyć ,że ważony byłem u Madziarów ? CORONAVIRUS - 2018-11-26, 22:28 To pytanie trochę wprowadza w błąd ...
"Czy byłeś kiedykolwiek ważony jadąc kamperem?"
Jesteśmy ważeni bardzo często przez automatyczne pomiary , nawet o tym nie wiemy . Kwestia tylko zainteresowania tych co patrzą na wyniki Andrzej 73 - 2018-11-26, 22:57
MECENAS napisał/a:
Jesteśmy ważeni bardzo często przez automatyczne pomiary , nawet o tym nie wiemy . Kwestia tylko zainteresowania tych co patrzą na wyniki
To się nie liczy , bo nie jesteśmy o tym informowani w trakcie przejazdu.MILUŚ - 2018-11-26, 23:18
Andrzej 73 napisał/a:
MECENAS napisał/a:
Jesteśmy ważeni bardzo często przez automatyczne pomiary , nawet o tym nie wiemy . Kwestia tylko zainteresowania tych co patrzą na wyniki
To się nie liczy , bo nie jesteśmy o tym informowani w trakcie przejazdu.
Dopiero jak wyciągamy mandat ze.....skrzynki pocztowej Bronek - 2018-11-26, 23:23 To jak że zdradą żony/męża..
Nie ma sprawy, dopuki się nie wyda kimtop - 2018-11-27, 09:47
MILUŚ napisał/a:
Dopiero jak wyciągamy mandat ze.....skrzynki pocztowej
Krótko mówiąc , wagi wbudowane w drogę służą do wskazania auta ITD które maja zatrzymać , zważyć i ewentualnie ukarać , slawwoj - 2018-11-27, 12:41 5 osób wskazało ze były ważone w Polsce.
Moglibyście napisać co i jak ?gryz3k - 2018-11-27, 18:04
slawwoj napisał/a:
5 osób wskazało ze były ważone w Polsce.
Moglibyście napisać co i jak ?
Też jestem ciekaw. moskit - 2018-11-27, 18:13 Na A 2 przez inspektorów ITDgryz3k - 2018-11-27, 18:17
moskit napisał/a:
Na A 2 przez inspektorów ITD
Poprosimy szczegóły. MAWI - 2018-11-27, 18:22 Jedź starą dwójką między Bedlnem a Kutnem w miejscowości Kaszewy. Jeżdżę kilka razy dziennie i tam zawsze kolejka do ważenia. Nieraz TIR, nieraz bus a nieraz kamper. Mnie ważyli raz ,ale w okolicach Olsztyna na małym parkingu.( teren tylko dla ITD) .Jak pan ITD zobaczył ,że DMC pow. 3,5 t. Kazał jechać .slawwoj - 2018-11-27, 20:17 Taka anonimowa ankieta ma taka samą wartość jak badanie popularności pisu po niedzielnej mszy.Andrzej 73 - 2018-11-27, 21:22 Piszę prędko ze swoją odpowiedzią.
Nigdy nie byłem wazony jadąc kamperem.
Jeden głos masz już nie anonimowy.
gryz3k - 2018-11-28, 13:17 Koledzy, czy tylko 93 osoby jeżdżą po Europie?MILUŚ - 2018-11-28, 13:31
gryz3k napisał/a:
Koledzy, czy tylko 93 osoby jeżdżą po Europie?
Bo to jest forum miłośników turystyki kamperowej a nie jeżdżenia kampkami CORONAVIRUS - 2018-11-28, 18:01
gryz3k napisał/a:
Koledzy, czy tylko 93 osoby jeżdżą po Europie?
przy takich ankietach wyłazi prawdziwa liczba używających CT czyli uzytkowników a nie statystycznych prawie 12 tyś dusz ...
co czwarty wziął udział w ankiecie
Też się odkrywam , nigdy nie byłem oficjalnie ważony nigdzie ...Andrzej77 - 2018-11-28, 18:27 Ja tez głosowałem, nie byłem nigdy ważony, czy kamperem, czy przyczepą.moskit - 2018-11-28, 18:32 Spośród ankietowanych 29% było ważonych , to chyba warto zastanowić się nad swoją wagą
Oczywiście wynik ten jest z SlawekEwa - 2018-11-28, 18:53 Temat postu: Re: Ważenie kampera
gryz3k napisał/a:
Koledzy, wielu z nas jeździ po Europie. Piszemy o ważeniu kamperów. Proponuję ankietę dla tych co w miarę regularnie jeżdżą po Europie. Sprawdźmy jak duży jest problem ważenia.
Założyciel tematu ma chyba obawy o przekroczenie DMC swojego kampera? andream - 2018-11-28, 18:55 [quote="slawwoj"]Taka anonimowa ankieta ma taka samą wartość jak badanie popularności pisu po niedzielnej mszy oraz jak badanie popularności PO w więzieniachgryz3k - 2018-11-28, 19:34
SlawekEwa napisał/a:
Założyciel tematu ma chyba obawy o przekroczenie DMC swojego kampera?
Oczywiście, że mam obawy. Moje dwa poprzednie kampery nie przekraczały wagi i nigdy nie byłem ważony.
Niestety nowocześniejsze sprzęty mają z tym większy problem niż wcześniejsze roczniki. Sądzę, że ważenie nie odbywa się przypadkowo i sprzęty są typowane do ważenia. Chciałbym poznać skalę zjawiska. Bierze się to z tego, że np przed zalogowaniem się na forum odwiedzałem np. Włochy kilkunastokrotnie i sprawa złodziejstwa była mi nie znana. Dopiero na forum dowiedziałem się jaki byłem nierozsądny jeżdżąc tam.
Chciałbym statystycznie ocenić skalę problemu i które kraje potencjalnie omijać. Myślę, że powinno zainteresować wiele osób czy problem jest realny czy to tylko kamperowa legenda.Bronek - 2018-11-28, 19:39 Ja z obawą wchodzę do łazienki....
Mam tam wagę.
............
To taki cel ankiety? Gdzie? Czy jak? Będzie raczej trudniej i.... nie wiem sprzedam kampera.?RadekNet - 2018-11-28, 19:48 Zagłosowałem na samym początku na NIE, a potem sobie przypomniałem, ze 20 lat temu byłem ważony na granicy austriacko-czeskiej przez Austriaka
A tak w ogole to takie ankiety są bez sensu - że samochody ciężarowe są poddawane częstym kontrolom wie każdy, a mnie (odpukać!) jeszcze ani razu sie nie zdażyło Kwestia szczęścia.grzegorz_wol - 2018-11-28, 19:55 Statystyka wygląda tak: 16 marca 2016 w jakimś wątku zadałem to samo pytanie jak w ankiecie i nikt się nie zgłosił. Tylko ktoś słyszał że kogoś coś gdzieś. Teraz są na forum "ofiary" ważenia.
Co do preselekcji w ważeniu to uważam że masz rację. W tym roku jak wracałem od Makaronów na wylocie z Austrii to na zwężce stało dwóch mundurowych i wyłapywali z tłumu podejrzane pojazdy. Co sobie myślał ten strażnik to nie wiem ale zerkał na zabudowę a potem na opony. Mam małego kampera.
Ps.
Muszę to z siebie wyrzucić.... też zaznaczyłem że nie byłem ważony.slawwoj - 2018-11-28, 19:59 Żeby tak każdy wazony opisał swoją historię.ZEUS - 2018-11-28, 20:03 ja choć bym chciał opisać to nie mogę... nie byłem ważony (oczywiście oddałem swój głos w ankiecie) Bronek - 2018-11-28, 20:10 Proszę pisać, budując odpowiednio napięcie.
" Ruszyłem radosny, po udanym seksie w swą dawno oczekiwaną podróż. Pełen nadziei i oczekiwań
Aż tu nagle :........
........
.........
Od tego czasu budzę się z krzykiem a żona odeszła z" wagwym".slawwoj - 2018-11-28, 20:13 Urzekła mnie Twoja historia... 😀gryz3k - 2018-11-28, 20:25
Bronek napisał/a:
Proszę pisać, budując odpowiednio napięcie.
" Ruszyłem radosny, po udanym seksie w swą dawno oczekiwaną podróż. Pełen nadziei i oczekiwań
Aż tu nagle :........
........
.........
Od tego czasu budzę się z krzykiem a żona odeszła z" wagwym".
Nie Bronku. Chodzi o to ile razy muszą złapać na wadze, żeby opłaciło się ciągnąć przyczepę i kupować boxa. Np. 600 km z boxem przez Austrię to 600 pln. Powrót 600, razem 1200 pln czyli 280 euro. Przy przekroczeniu 100 kg jaki jest mandat?
Oceniamy ryzyko. ot co.KACPERKI 2 - 2018-11-28, 20:26
MECENAS napisał/a:
Też się odkrywam , nigdy nie byłem oficjalnie ważony nigdzie ...
No nie dalej jak ze 2 tygodnie temu pisałeś że Cię poważyli w Austrii i coś tam o spoconej masce... tfuu misce oczywiście
To jak w końcu to było ? Andrzej 73 - 2018-11-28, 20:32 Statystyki mogą być wypaczone. Jak robi się 5 tysięcy kilometrów rocznie to trzeba mieć pecha aby być ważnym.
Przy 20 tysiącach prawdopodobieństwo wzrasta.
U nas ostatnie trzy lata to tylko 45 tysięcy , ale my mało jeździmy dlatego nas nie wiążą.
Pewnie gdybym przejechał przez Austrię trzydzieści razy w roku to w końcu zostalbm zważony.Bronek - 2018-11-28, 20:38
Cytat:
Oceniamy ryzyko. ot co.
Ryzyko jest niewielkie, ale... 1x laweta z Austrii wystarczy na całe kamperowanie.
To jest tak by pytać o linię tramwajowe, gdzie Kanary wsiadają najczęściej.
Wiemy, że Austria to kraj wag... itd. Węgry, Niemcy czasem
Można mapkę zrobić, ale przeważony więcej jak zapas wody ciuchy i graty, za granicę się nie wybiorę. Najwyżej wypi... telewizor i konserwy gryz3k - 2018-11-28, 20:40 U mnie prawem Murphyego pewnie będzie tak, że nigdy nie ważyli bo było ok a teraz zważą bo przekraczać mogę. duende - 2018-11-28, 20:47 Mój pojazd ważyli w GeESie... nic nie płaciłem, bo worek cementu kupiłem... to się chyba nie liczy.
Za granicą ważony nie byłem i tak zagłosowałem... choć rzekomo nie jeżdżę kamperem.
Za to w 3 krajach szukano u mnie nadwagi... znaczy się uchodźców.gryz3k - 2018-11-28, 20:47
Bronek napisał/a:
1x laweta z Austrii wystarczy na całe kamperowanie.
Dlatego ryzyko można podjąć tylko wtedy gdy jesteśmy w stanie kampera rozładować do wymaganej wagi. Wiozę skuter więc mogę go wyjąć i na nim odjechać. Mam wodę, mogę wylać.Comsio - 2018-11-28, 20:53 U kasztana poszła woda ,zeby się zmieścić w tolerancji.
Madziar i Słowak na powrocie, było na styk.SlawekEwa - 2018-11-28, 20:57
gryz3k napisał/a:
Dlatego ryzyko można podjąć tylko wtedy gdy jesteśmy w stanie kampera rozładować do wymaganej wagi
ale wtedy mandacik i tak trzeba zapłacić Comsio - 2018-11-28, 21:40 Obecnie to już w locie pobierają, i prowadza na wagę.
Także biorę co muszę, co raz małe zakupy po drodze.
Kamperowanie na styk.
Za to lepiej mi się zbiera, tunning do lamusa.J.Leboski - 2018-11-28, 21:57
Comsio napisał/a:
U kasztana poszła woda ,zeby się zmieścić w tolerancji.
Madziar i Słowak na powrocie, było na styk.
Kto to jest "kasztan"?Bronek - 2018-11-28, 21:59 Brat żabojada?
Jeśli mieszka na Placu Pigalle, to pewnie tak I jest najlepszy. gryz3k - 2018-11-28, 22:15
Comsio napisał/a:
U kasztana poszła woda ,zeby się zmieścić w tolerancji.
Madziar i Słowak na powrocie, było na styk.
A jaka jest w Austrii tolerancja?Socale - 2018-11-28, 22:25
Bronek napisał/a:
...
przeważony więcej jak zapas wody ciuchy i graty, za granicę się nie wybiorę. Najwyżej wypi... telewizor i konserwy
Jak zwykle, naczelny kabareciarz
TV to 3-4kG, no chyba że z sentymentu targasz ruskiego Rubina 714p-M z kineskopem Delta.
M, oznacza że ostatnie modele wyposażone były w automatyczną gaśnicę (+7kG) bo 714p słynęły z samozapłonu obejmującego otoczenie.
.
.
Kliknąłem w Polsce.
Kilka razy ważenie na własne życzenie u zaprzyjaźnionego sprzedawcy węgla.
Dla poglądu i spokoju by bez duszy na ramieniu spokojności zaznawać.SlawekEwa - 2018-11-28, 22:34
Socale napisał/a:
Kilka razy ważenie na własne życzenie u zaprzyjaźnionego sprzedawcy węgla.
Ważyłem blaszankę raz na składzie węgla raz na skupie złomu- różnica 170 kg Rav - 2018-11-28, 22:41 To pewnie na skupie złomu było 170kg mniej. Inaczej różnica byłaby nielogiczna.Socale - 2018-11-28, 22:45
SlawekEwa napisał/a:
Socale napisał/a:
Kilka razy ważenie na własne życzenie u zaprzyjaźnionego sprzedawcy węgla.
Ważyłem blaszankę raz na składzie węgla raz na skupie złomu- różnica 170 kg
Wiem Sławek, zawsze brałem też poprawkę na "tolerancję".SlawekEwa - 2018-11-28, 22:46
Rav napisał/a:
To pewnie na skupie złomu było 170kg mniej.
Dokładnie Bronek - 2018-11-28, 22:47 W Rubinie wywalał powielacz i śmierdziało siarką i zgniłymi jajami. Jak odłamki z powielacza trafiły w kineskop to koniec balu panno Lalu, OSP w akcji jak nic.
Obecnie mamy około 100 / 150kg nadwagi że "średnim" wyposażeniem, bez rowerów, koła zapasowego, supów , z wodą, zatankowani. Waga Złom Kołobrzeg.
U nas złom ważą przy wywozie to waga i winna zawyżać... Ale to nie tak. Znów chyba teorie spiskowe..
Ja sprawdzałem w nie dalekim sk) adnicy złomu, STW,, tam piachem handlują.... dokładnie różnica to 23 kg (złom mniej). Więc to chyba nie reguła?Edward - 2018-11-29, 00:30 Podrozuje kamperem juz 10 lat i nigdy nie bylem wazony, Austrie odpuscilem dopiero w tym roku.Czechy,Slowacja, Wegry, Sloeenia, Chorwacja, Niemcy i pozostale kraje na poludnie nigdzie wagi nie spotkalem. mysle ze trzeba miec wyjatkowego pecha zeby na nich trafic, choc jak mowi klasyk jak masz pecha to i w pi...ie na gwozdzia trafisz.Przygode natomiast mialem w tym roku wracajac z Kolobrzegu, gdzie przed Gorzowem w lusterku zobaczylem ze jada za mna krokodyle, w pewnym momecie zrownali sie ze mna i pani krokodylica gleboko spojzala mi w oczy i schowali sie za moje auto, jechali tak za mna pare km.mowie do zony ze bedziemy miec klopot.w pewnym momecie znak MOP 2 km,wyprzedzili mnie wlaczyli wszystkie swoje ustrojstwa swietlne i kazali zjechac na ten parking,bylem pewny ze beda mnie wazyc a on do mnie czy wiem ze ta droga jest platna, ja do niego zeby nie robil ze mnie idioty bo wszystkie platne drogi sa oznakowane,on zebym sie nie denerwowal i pokazal dokumety, zobaczyl ze kamper do 3,5 tony przeprosil i kazali jechac dalej.Bronek - 2018-11-29, 06:19 Może mają "wykrywaczkę" viatola. Taki box komunikuje się na na bramownicy, do tego nie zauważyli pudełka.
Pewnie coś nadaje i coś odbiera w sekwencjach?
. Kamper spory to przypuszczali , że DMC większe a klient oszczędny.
Na niektórych odcinkach dróg znajdują się również znacznie bardziej rozbudowane bramownice kontrolne. Ich zadaniem jest między innymi wykrywanie samochodów nieposiadających odbiorników viaBox.
To może i mają taki wykrywacz? ild..
Mnie nie wazyli i, ale byłem świadkiem ważenia kamperów na pewno w Austrii i chyba w Niemczech?gryz3k - 2018-11-29, 14:02 Ja miałem w Niemczech ważoną przyczepę. Pojechaliśmy z kolegą odebrać dwa Harleye z portu w Bremerhafen. 200 m od cła zatrzymała nas policja. wszystko przez to, że przyczepa była na 2 enduro a nie 2 Harleye. 80 E mandatu, konieczność rejestracji motocykla i powrót do Polski na kołach. W Listopadzie... DI STEFANO - 2018-11-29, 14:20
gryz3k napisał/a:
Ja miałem w Niemczech ważoną przyczepę...……………………. konieczność rejestracji motocykla i powrót do Polski na kołach. W Listopadzie...
Szczerze współczuję
Okład ciała (sprawdzony w latach minionych) niemieckimi gazetami chyba by nie pomógł.
O grzaniu od wewnątrz (gorzałką) nie wspomnę bo to niedopuszczalne.
Pozostała wolna (w żółwim tempie) jazda do wymarzonego celu.rafalcho - 2018-11-29, 14:37 A ja przyznaję się bez bicia .....
... W tym roku na przełomie lipiec/sierpień w drodze powrotnej z Włoch na odcinku KLAGENFURT - GRAZ był nakaz przejazdu przez parking dla pojazdów powyżej 2,5 tony ... ograniczenie do 5 km/h i obowiązkowy przejazd przez wagę. Stał POLICAJ i patrzył na wyświetlacz wagi .... i albo kazał jechać dalej, albo zapraszał do zjazdu w prawo gdzie stały 2 radiowozy. Nam się udało, ważyłem 3400 , jechałam na szczęście tylko z żoną ......
PS
Odklikałem w ankiecie "ważonko" w Austriislawwoj - 2018-11-29, 14:45 Stary temat z tym znakiem. Zjazd dla samochodów powyżej 2,5 T. Czy zjeżdżały tam też Suvy?
Na tym znaku jest ciężarówka a nie osobówka . I moim zdanie nie dotyczy samochodów osobowych.gryz3k - 2018-11-29, 14:49
slawwoj napisał/a:
Na tym znaku jest ciężarówka a nie osobówka . I moim zdanie nie dotyczy samochodów osobowych.
Widziałem kilka razy te znaki i nigdy nie zjeżdżałem kamperem.rafalcho - 2018-11-29, 14:52
slawwoj napisał/a:
Na tym znaku jest ciężarówka a nie osobówka . I moim zdanie nie dotyczy samochodów osobowych.
Znaku nie pamiętam już, ale grzecznie zjechałem na prawy pas i przejechałem przez wagę. Nie wiem co by się działo gdybym ominął ten punkt ważenia i pojechał lewym pasem ... może na następny parking musiałbym zjechać .... z obstawą gryz3k - 2018-11-29, 14:56
DI STEFANO napisał/a:
gryz3k napisał/a:
Ja miałem w Niemczech ważoną przyczepę...……………………. konieczność rejestracji motocykla i powrót do Polski na kołach. W Listopadzie...
Szczerze współczuję
Okład ciała (sprawdzony w latach minionych) niemieckimi gazetami chyba by nie pomógł.
O grzaniu od wewnątrz (gorzałką) nie wspomnę bo to niedopuszczalne.
Pozostała wolna (w żółwim tempie) jazda do wymarzonego celu.
Tak napisałem nieśmiało, żeby nie przerazić Bronka. Napiszę, że przejechałem kilkaset km Harleyem na kołach to zaraz będzie, że konfabuluję, że to nie możliwe.. Bronek - 2018-11-29, 15:09 W listopadzie na motocyklu , Nooo to można mieć katar, to nie to co spacerek po plaży.
Tak kiedyś przemarzłem, że skręcać mi się nie chciało.
Grzane manetki, siedzenia i kombinezony, to dobry patent na taki czas.
No i z 30 lat mniej, wtedy jajca grzeją CORONAVIRUS - 2018-11-29, 17:07
Bronek napisał/a:
W listopadzie na motocyklu , Nooo to można mieć katar, to nie to co spacerek po plaży.
Już w niedzielę kilka tysięcy moto przejedzie w strojach mikołajów przez Trójmiasto ... nigdy nie jechałem , moto gotowe do odpalenia , start 10 rano z Gdyni ... i tylko ten mróz , jak ja się ciągle łamię w myślach
co do ważenia w składzie opału i złomu , u mnie jedna waga bo to i to w jednym miejscu , śmiało powiem,że kg węgla i złomu taki sam gryz3k - 2018-11-29, 17:10
MECENAS napisał/a:
jak ja się ciągle łamię w myślach
Adaś dasz radę, ciepłe gacie i bez głupot, na kwadratowo bo guma nie klei. CORONAVIRUS - 2018-11-29, 17:16
gryz3k napisał/a:
MECENAS napisał/a:
jak ja się ciągle łamię w myślach
Adaś dasz radę, ciepłe gacie i bez głupot, na kwadratowo bo guma nie klei.
żona mnie słabo przekonuje moskit - 2018-11-29, 17:26
gryz3k napisał/a:
moskit napisał/a:
Na A 2 przez inspektorów ITD
Poprosimy szczegóły.
ITD stało na mopie jeden z lornetką jak zawsze , zaproszenie do zjazdu , pytam się dlaczego ja widzi że jadę sam a on waga i waga . A waga 3400 bez wody, paliwa niewiele , trochę klamotów , po wszystkim dodaje "że prawie wszystkie integry są przeważone" czyli kumaty na wskroś . W sumie taki ich praca to i szkolić się muszą aby statystyki wyrobić .
Jako że ja jak każdy kierowca płacący podatki i za paliwo to utrzymuje ITD a on swojego dobroczyńce wagą straszy a fe a feslawwoj - 2018-11-29, 17:31 W tym wątku i innych ma wszystko podane jak na tacy. Sami sobie szkodzimy.moskit - 2018-11-29, 20:13 Sławku Ty czysty jak łza to co się martwisz , niech się inni martwią co mają coś za uszami.
A tak na poważnie jest ciężko i wagowo i w szukaniu wyjścia ja wybrałem spokój poprzez DMC 4,5tslawwoj - 2018-11-29, 20:24 A zawsze jeździsz 80 km/h? Nie mam podstaw aby inaczej uważać. A ci którzy jeżdżą szybciej to są również narażeni na wysokie mandaty i również są zagrożeniem dla innych jak przewazeni.SlawekEwa - 2018-11-29, 21:41
slawwoj napisał/a:
A ci którzy jeżdżą szybciej to są również narażeni na wysokie mandaty i również są zagrożeniem dla innych jak przewazeni.
No w tym przypadku to już pałkę przegłeś slawwoj - 2018-11-29, 21:48 A mógłbyś to rozwinąć? Bo nie panial aluzji.moskit - 2018-11-29, 22:47 Sławku w tłumaczeniu
Że się z Tobą zgadza choć nie do końca pałki SlawekEwa - 2018-11-30, 07:54
slawwoj napisał/a:
A mógłbyś to rozwinąć?
Parę lat temu pan celnik na granicy w okolicy Nowego Sącza powiedział do kumpla właściciela Matiza z kratką " Tędy pan nie przejedzie, bo to przejście jest tylko dla samochodów osobowych" Tamtam - 2018-12-08, 21:27 2x ważenie w Austrii. Raz zaraz za granicą Włoską na autostradzie, autostrada zamknięta pachołkami i wszyscy musieli zjechać zjazdem, przejechać przez parking, osobówki sprawdzane pod kątem przewozu migrantów, kampery i ciężarowe ważone na wadze stacjonarnej.
Drugi raz za granicą Słoweńską w stronę Graz. Znak nakazujący zjazd na ważenie na parkingu.
W obu przypadkach bez mandatu
Pozdrawiammoskit - 2018-12-09, 13:45 Z kratką to mnie załatwił celnik na granicy z Niemiec do Austrii wsadził mnie w kolejkę busów i ciężarowych do odprawy a my na narty tylko chcemy nie clić , celnik austryjacki wyciągnął nas z kolejki , uwaga bo przepis obowiązuje do dziś.LukF - 2019-05-08, 21:22 W sobotę 4 maja wracając z Wloch na autostradzie zaraz za granicą w Austrii ważenie kampera i mandat. Znak zmiennej treści, że pojazdy 2,5T mają zjechać do znanego wszystkim punktu ważenia. Na wadze wynik 3720kg. Mandat 140E obniżony do wartości 70E. Druga załoga za nami 3800kg. Mandat identyczny. Pan był grzeczny lecz stanowczy. Można zapłacić gotówką lub kartą. Zrobiłem zdjęcie tabeli z taryfikatorem kar ale nie umiem wstawiać. 2% ponad 3,5T bez kary a potem kolejne 100kg =70E, następne 100kg=140E. Jak widać powinienem zapłacić 140E....
Ciekawostka: Przeważenie o 1000kg = 700E. Ciekawe czy wtedy pozwolą odjechać, wątpię.
To była moja trzecia sytuacja w Austrii gdy musiałem zjechać do ważenia, ale dwie wcześniejsze były bez ważenia. A teraz ten mandat.... I tak będę tam nadal jeździł.Załoga G - 2019-05-08, 21:35 Ja przejechałem ten znak, czy kogoś za takie przeoczenie ścigano?Bim - 2019-05-08, 21:47
LukF napisał/a:
Ciekawostka: Przeważenie o 1000kg = 700E. Ciekawe czy wtedy pozwolą odjechać, wątpię.
do 350 kg pozwolą, powyżej zapłacisz za ściągniecie nadbagażu za ponowne ważenie.
Wszystko zależy od kontrolującego i podejścia do sytuacji grunt to komunikatywność i banan
LukF napisał/a:
Zrobiłem zdjęcie tabeli z taryfikatorem kar ale nie umiem wstawiać. 2% ponad 3,5T bez kary a potem kolejne 100kg =70E, następne 100kg=140E. Jak widać powinienem zapłacić 140E....
Podobny wątekoli - 2019-05-08, 22:14 Praktycznie za 200kg przewagi mandat 140 euro ,czy nawet z łaski 70 euro to jest wg mnie złodziejstwo .jak juz kiedys pisałem nikt nie ma wagi w oczach i nie mozna ocenić czy juz jestem przeładowany ,czy jeszcze nie .Jezeli były by takie punkty gdzie mozna było by samodzielnie wjechac na wagę i zważyc kamperka to rozumiem ,a tak to skad masz wiedziec czy juz przekraczasz czy nie .Przecież rzeczy które wozimy w kamperku nie mozna porównać do worków pyrek czy innych rzeczy które można bez wagi obliczyć.200 kg nadwagi ,ani nie ma wplywu na drogi ,ani na bezpieczestwo jazdy ,ani też nie okrada panstwa .My kamperkami nie wykonujemy działalnosci gospodarczej ,tylko jedziemy wypocząc .Niestety są panstwa ,które skutecznie chcą nam w tym wypoczynku przeszkodzic .Cały czas tylko nie rozumiem dlaczego tak gnębią nas .Pozdrawiam wszystkich przeciążonych Oliandi at - 2019-05-08, 22:17 Przy wjazdach do Austrii na autostradach (tak około 20 km za granicą ) Są wagi i musimy zjechać jak jest na wyświetlaczu 2,5 czy 2,8 t .Możemy wage ominąć ale jeste na kamerach i nikt nas nie bedzie ścigać .Mandat może dojść do domu .oli - 2019-05-08, 22:39 u nas tego nie ma ,ale dlaczego kamper taki sam
może wazyc 3500kg ,albo jak się chce np w niemczech ten sam kamper może mieć dmc 3750 czy juz nie wiem dokładnie 3850 kg .O co tu chodzi ,pewno o kaseBronek - 2019-05-08, 23:46
oli napisał/a:
u nas tego nie ma ,ale dlaczego kamper taki sam
może wazyc 3500kg ,albo jak się chce np w niemczech ten sam kamper może mieć dmc 3750 czy juz nie wiem dokładnie 3850 kg .O co tu chodzi ,pewno o kase
Papiery i homologacja. Prawie wszystkie firmy przy zakupie dają taki wybór. Nie pamiętam ale mój ma chyba dwie albo trzy możliwości przy niewielkiej zmianie w zawieszeniu.
Kasa wiadomo i kalkulacja czy warto płacić sporadycznie mandaty, czy mieć viatole, zakazy itd ale mieć poczucie spokoju itp....
No i odpowiednią kategoria PJ też musi być
Mamy wybórMisio - 2019-05-09, 08:05 Wychodzi na to, że Austrię trzeba omijać szerokim łukiem. Chyba że ktoś musi, to już inna bajka.
Raz widziałem wagę na Węgrzech. Ważyli tiry. Comsio - 2019-05-09, 08:09 Oli wagi były są i będą,
I cały czas ich przybywa.
A odnośnie bezpieczeństwa, to jest duży wpływ.
Hamulce, konstrukcja, rama,zawieszenie. A o laczkach już nie wspomnę.
W kasztanowe są one od zarania dziejów, i mobilne stacje kontroli aut. RadekNet - 2019-05-09, 12:32
oli napisał/a:
Praktycznie za 200kg przewagi mandat 140 euro ,czy nawet z łaski 70 euro to jest wg mnie złodziejstwo .jak juz kiedys pisałem nikt nie ma wagi w oczach i nie mozna ocenić czy juz jestem przeładowany ,czy jeszcze nie .Jezeli były by takie punkty gdzie mozna było by samodzielnie wjechac na wagę i zważyc kamperka to rozumiem ,a tak to skad masz wiedziec czy juz przekraczasz czy nie .Przecież rzeczy które wozimy w kamperku nie mozna porównać do worków pyrek czy innych rzeczy które można bez wagi obliczyć.200 kg nadwagi ,ani nie ma wplywu na drogi ,ani na bezpieczestwo jazdy ,ani też nie okrada panstwa .My kamperkami nie wykonujemy działalnosci gospodarczej ,tylko jedziemy wypocząc .Niestety są panstwa ,które skutecznie chcą nam w tym wypoczynku przeszkodzic .Cały czas tylko nie rozumiem dlaczego tak gnębią nas .Pozdrawiam wszystkich przeciążonych Oli
Gdzie Ty mieszkasz, że nie masz jak zważyć swojego samochodu??
ps
Ciekawe podejście, ze przestrzeganie prawa to gnębienie Bim - 2019-05-09, 12:42 Cieszymy się tym co jest i nie ma jeszcze obowiązku dla kampera tak jak dla tira wjeżdżania obowiązkowego na wagę po opuszczeniu granicy Schengen i dobrowolnego przy przekraczaniu każdego państwa.
Te wagi mobilne na Węgrzech wyłapują tiry które nie chciały się dobrowolnie zważyć i nie widać ich w systemie.
Już są zakusy żeby podciągnąć pod ten system transport wykonywany przez busy co może przywalić rykoszetem i w kamperyComsio - 2019-05-09, 16:50 Tat tak kampery, cepki,niestety są na celowniku.
Już w czerwcu zaczną się sobotnie łapanki w A,NL H. slawwoj - 2019-05-09, 16:56 Jakoś przez te ostatnich kilkanaście lat "wolności" zostaliśmy jako społeczeństwo - rozpuszczeni.
Dziwi co poniektórych fakt, że są kraje gdzie przepisy są respektowane.
Np. że na 50tce niemożna jechać 60, ze TIR ma odcięcie przy 90 a może jechać 80 itp itd. Bronek - 2019-05-09, 17:09
slawwoj napisał/a:
zostaliśmy jako społeczeństwo - rozpuszczeni
Fakt 11 litrów rozpuszczalnika na łeb obywatela, musi zrobić swoje oli - 2019-05-09, 18:02
Comsio napisał/a:
Oli wagi były są i będą,
I cały czas ich przybywa.
A odnośnie bezpieczeństwa, to jest duży wpływ.
Hamulce, konstrukcja, rama,zawieszenie. A o laczkach już nie wspomnę.
W kasztanowe są one od zarania dziejów, i mobilne stacje kontroli aut.
Z tym bezpieczenstwem odnosnie przeładowania kamperków to tak do konca sie nie zgodze .Hamulce ,rama ,zawieszenie przy przeładowaniu kamperka dmc3500 o np 200kg to juz wielki problem .Ale ten sam kamperek dmc 3500kg ,który w dowodzie np w niemczch ma zmienione dmc 3850 ,powtarzam ten sam kamperek ,o kosmetycznych zmianach ,to co wiem opony nie mogą byc stare i bodajze poduszki tylne pompowane to juz wg prawa nie stanowi zagrożenia .Hamulce ,rama ,konstrukcja to samo i ten nie stanowi zagrozenia .Proszę mi to logicznie wytłumaczyc .oli - 2019-05-09, 18:21 Gdzie Ty mieszkasz, że nie masz jak zważyć swojego samochodu??
ps
Ciekawe podejście, ze przestrzeganie prawa to gnębienie [/quote]
Akurat u mnie z ważeniem aut nie ma problemu ,bo mam taką wagę na stacji kasacji i demontażu samochodów w swojej firmie -10 ton Bardziej chodzi mi o to że przeładowac kamperka o 200 kg mozna bardzo szybko ,.Zreszta inaczej waża graty letnie ,jak zimowe. Raz jadą 2 osoby ,raz np 4 ,i za kazdym razem trzeba by szukac wagi i ważyć ,inaczej przed każdym wyjazdem trzeba by ważyc.Wg mnie jest to gnębienie ludzi pod osłoną prawa .Spokojnie kamperki mogły by mieć dmc np 3700kg i mogły by byc traktowane jak osobówki ,ale nie kamperki jak osobowki to są traktowane tylko jak płcisz akcyze ,.Tak czy tak wg mnie to chodzi o kase ale to jest moje zdanie i moge sie mylicmoskit - 2019-05-09, 20:40 wystarczy że załadowanego na 4 osoby zważysz i będziesz wiedział ile możesz jeszcze zabrać lub ile musisz zostawić w domu oczywiście uwzględniając siebie i pasażerów , tak parę razy i dojdziesz do takiej wprawy że wzrokiem z dokładnością 1 kg określisz wagę pasażerów i własnego bagażu zaś swojej pani zawsze powiedz że może zabrać dodatkową kosmetyczkę bo wyraźnie chyba schudła to będziesz miał spokój w podróży.
Ja tylko raz przekroczyłem 4200 ale był ponton , silnik , zamrażarka , sporo sprzętu wędkarskiego razem 240 kg ponad standardowy załadunek.LukF - 2019-05-09, 21:07 Przed wyjazdem się ważylem na wadze na złomie =3320kg. Z paliwem, rowerami ale bez pasażerów i wody, jedzenia, ubrań. Coś mi tu nie bardzo pasuje... Pan Austriak zważył 3730kg. Różnica 410kg. Trochę dużo: wody miałem 65kg, pasażerowie 180kg. Czyli jedzenie i nasze ubrania, kosmetyki =165kg ???? Czy facet na złomie aż tak kantuje ???????????? A może ja ładuję bez opamiętania?
Zapomniałem o kocie : niech będzie 20kg. Czyli 145kg nadal muszę znaleśćBronek - 2019-05-09, 21:38
Cytat:
kocie : niech będzie 20kg
Serwal czy gepard oli - 2019-05-09, 21:45 Miałem kiedys pomysł jechac na niemiecki tuv i tam zrobic przegląd i badanie kamperka zwiększające dmc z 3500 na chyba 3850 kg ..Był to kamper ford transit na blizniakach o bardzo małym przebiegu ,tak że z przejsciem przglądu nie było by problemu .jak myslice co by w takiej sytuacji polizja np austryjacka zrobiła jak przy ważeniu i przekroczeniu wagi pokazal bym im dokumenty niemieckie dopuszczjace ten samochód do wiekszego dmc ,stwierdzajac przy tym że w polsce nie ma takiej mozliwosci zwiekszenia dmc i wpisania w dowód rejestreacyjny .?Bronek - 2019-05-09, 21:52 Mandat. Takie dokumenty to miła pamiątka, bez znaczenia.
Bo możemy pokazywać sobie to co producent dopuszcza, ale obowiązuje to co Urząd w DR wipsał.
To jak hakiem jeśli masz w DR że możesz mieć, ale jak nie masz wpisanego haka że nasz, to nie możesz Bim - 2019-05-09, 21:53
LukF napisał/a:
Przed wyjazdem się ważylem na wadze na złomie =3320kg. Z paliwem, rowerami ale bez pasażerów i wody, jedzenia, ubrań. Coś mi tu nie bardzo pasuje... Pan Austriak zważył 3730kg. Różnica 410kg. Trochę dużo: wody miałem 65kg, pasażerowie 180kg. Czyli jedzenie i nasze ubrania, kosmetyki =165kg ???? Czy facet na złomie aż tak kantuje ????????????
Ile zapłaciłeś za usługę ważenia na złomie nie w Austrii ?
tam na żadanie masz protokół
Dał Ci gość za to kwit?
dostałeś wydruk
Poprosiłeś o homologacje wagi
Podejrzewam ,że na wszystkie pytanie będzie nie bert - 2019-05-09, 21:57
oli napisał/a:
Miałem kiedys pomysł jechac na niemiecki tuv i tam zrobic przegląd i badanie kamperka zwiększające dmc z 3500 na chyba 3850 kg ..Był to kamper ford transit na blizniakach o bardzo małym przebiegu ,tak że z przejsciem przglądu nie było by problemu .jak myslice co by w takiej sytuacji polizja np austryjacka zrobiła jak przy ważeniu i przekroczeniu wagi pokazal bym im dokumenty niemieckie dopuszczjace ten samochód do wiekszego dmc ,stwierdzajac przy tym że w polsce nie ma takiej mozliwosci zwiekszenia dmc i wpisania w dowód rejestreacyjny .?
rozpłakali by się z wrażenia, poczem pokazali by paluchem stosowną RUBRYKĘ w DR i wyświetlacz wagi, otarli łzy(rozbawienia) i posłali do kasyamples - 2019-05-09, 21:58
oli napisał/a:
takiej sytuacji polizja np austryjacka zrobiła jak przy ważeniu i przekroczeniu wagi pokazal bym im dokumenty niemieckie dopuszczjace ten samochód do wiekszego dmc
To co powinno się zrobić z papierem toaletowym , OMEGA - 2019-05-09, 22:27 Jadąc kamperem pow. 3,5 t z granicy Słowackiej lub Czeskiej do granicy Włoskiej np: przez Graz to obowiązuje
Go-BOX i to już wydatek prawie 100 € w jedną stronę a nie 9€ na 10 dni.
DMC powyżej 3,5 tony ma plusy i minusy myślę że czasami logicznie zabrać to co jest nam rzeczywiście potrzebne na wakacjach , ceny wielu produktów są bardzo zbliżone a Lidle są w całej europie.
ViaTole , Go-Box i tym podobne urządzenia są stosowane w wielu państwach EU dla poj. powyżej 3,5 t i jest to upierdliwe ich załatwianie na granicy stojąc w kolejce TIR-owców a następnie dowiadywanie się po drodze ile jeszcze mam kasy na przejazd powrotny i póżniejszy ich zwrot.
Słowacja stosuje taryfę na kampery niezależnie od wagi 10€ na 10 dni podobnie mają Węgrzy ok 20€ ale już Czechach trzeba mieć ichni ViaToll.
Mając kampera do 3,5 t. lub powyżej 3,5 t ma to swoje plusy i minusy.oli - 2019-05-09, 22:52 też tak myslę jak wielu z was .inna sytuacja czysto teoretyczna Dwa nowe kampery jeden dmc 3500kg ,drugi identyczny ,ale ma 3850 kg .ten 3500kg płaci bo jest przeważony np o 200kg ,drugi nie chociaż taki sam no bo on ma 3850 kg .Gdzie sens gdzie logika? Ano mysle ze jest ten 3850 kg już zapłqcił za viatola ,a ten 3500 kg nie, więc go przez łeb .i znowu mysle że chyba chodzi o kase ,a może się myle ?Comsio - 2019-05-09, 22:56 Oli tak wyrywkowo.
Zamawiasz auto, nap do 3,5 t rama standartowa,hamowania tak że. ( Chyba że na specjalne zamówienie. )
Większy tonarz , rama wzmacniana więcej poprzeczek,resor mocniejszy, wszystko co jest związane z eksploatacją.
Kasa kasą pilnują bezpieczeństwa to jest priorytet.
Tam aut powiązanych drutami , i cieknoncych jak durszlak nie zobaczysz.Bronek - 2019-05-09, 22:58 To jest Prawo, niestety i tyle temacie. A i pamiętaj że kamperem w większości przypadków tylko 80 kmh
A to dlatego, że jesteś specjalny kempingowy, nawet ja to blaszak z takim wpisem.
Prawo jest durne czasem i tyle , kasa to pokłosie tego prawa.
I jak płynie, to nie ma co liczyć na rychlą zmianę.oli - 2019-05-09, 23:08 Bronku chyba masz racje kasa tylko sie liczy Ja próbuje udowodnić że 200 kg przeładowania nie ma nic wspólnego z bezpieczenstwem bo taki sam kamper tyle ze w dowodzie dmc ma wieksze jest okey .Dla mnie to jest dziwne że tak można naginac prawo i to chyba tylko w kamperach .Raz dmc 3500 ,a jak chcesz dmc 3850 .oco tu chodzi ?oli - 2019-05-09, 23:14
Comsio napisał/a:
Oli tak wyrywkowo.
Zamawiasz auto, nap do 3,5 t rama standartowa,hamowania tak że. ( Chyba że na specjalne zamówienie. )
Większy tonarz , rama wzmacniana więcej poprzeczek,resor mocniejszy, wszystko co jest związane z eksploatacją.
Kasa kasą pilnują bezpieczeństwa to jest priorytet.
Tam aut powiązanych drutami , i cieknoncych jak durszlak nie zobaczysz.
Tak powinno byc ale w kamperach tak nie jest raz 3500 kg ,albo jak chcesz taki sam 3850 kg .ta sama rama ,te same hamulce itpBronek - 2019-05-09, 23:22
Cytat:
.Dla mnie to jest dziwne że tak można naginac prawo i to chyba tylko w kamperach .Raz dmc 3500 ,a jak chcesz dmc 3850 .oco tu chodzi ?
Właśnie, że nie naginmy, bo tak stanowi Prawo. I nie tylko w kamperach
Przy zakupie jest wybór. Czy można zmienić potem DMC , w pewnych przypadkach tak.
Papiery homologacyjne danej marki/modelu na to zezwalają z określonymi warunkami. Zabudowa to kwestia wtórna. Wsadzają na bazę o, określonych parametrach raz w papierach, dwa np z innym widelcem
Wszystko wygląda tak samo ale często nie jest.oli - 2019-05-09, 23:26 w polsce to co wiem dmc jest nieruszalne ,ale może sie mylęyamah - 2019-05-11, 00:05
oli napisał/a:
w polsce to co wiem dmc jest nieruszalne ,ale może sie mylę
Nie mylisz się..przerabiałem to z kilkoma samochodami i zmianami zabudów-przeznaczenia.DMC musi pozostać jakie wyszło z fabryki.koko - 2019-05-11, 20:18 Może być zmieniane o ile homologacja pozwala ja tak miałembert - 2019-05-11, 23:10
yamah napisał/a:
oli napisał/a:
w polsce to co wiem dmc jest nieruszalne ,ale może sie mylę
Nie mylisz się..przerabiałem to z kilkoma samochodami i zmianami zabudów-przeznaczenia.DMC musi pozostać jakie wyszło z fabryki.
nieLukF - 2019-05-12, 16:59 BERT
Brawo!!!!
Ale się rozpisaleś chłopie .... HENRYCZEK - 2019-05-12, 18:57 Zerknąłem na opłaty za autostrady w Austrii dla pojazdów powyżej 3,5T.
Zastanawia mnie, czym podyktowana jest wyższa opłata i dlaczego taki podział, za jazdę w porze nocnej w godz. 22-05OMEGA - 2019-05-12, 19:00 w nocy masz spać a nie jechać i zakłócać innym spokojny sen.
co prawda różnica jest niewielka.piosaw - 2019-05-13, 17:01
HENRYCZEK napisał/a:
Zerknąłem na opłaty za autostrady w Austrii dla pojazdów powyżej 3,5T.
Zastanawia mnie, czym podyktowana jest wyższa opłata i dlaczego taki podział, za jazdę w porze nocnej w godz. 22-05
Przy czym w Austrii kamperów nie obowiązują znaki z "ciężarówką", tak że można spokojnie jechać bocznymi, bardzo dobrymi drogami. Tak samo jest w Czechach, Włoszech, Chorwacji. Słowacji i Węgier nie analizowałem, ponieważ tam opłaty za ciężkiego kapera są pomijalne. We Włoszech w sumie różnica też nie jest duża. Najgorsze są tu Austria i Czechy. No i nasz ukochany kraj, oczywiście. Niemcy mają do ciężkich kamperów takie same podejście jak Polacy, ale chociaż autostrady są darmowe. Innych państw nie analizowałem.koko - 2019-05-15, 18:41 U mnie było dmc 4250. Producent zgadza się na zmianę na 3500kgZEUS - 2019-05-15, 19:12
koko napisał/a:
Producent zgadza się na zmianę na 3500kg
i mieścisz się w 3500 kg?yamah - 2019-05-15, 19:26
koko napisał/a:
U mnie było dmc 4250. Producent zgadza się na zmianę na 3500kg
Oczywiście że zmniejszyć zawsze można DMC bez problemu,każdy rzeczoznawca może to podpisać...jedynie o podniesieniu nie ma mowy. Też chciałbym z 3,1 do 3,5. OMEGA - 2019-05-15, 19:40
Cytat:
U mnie było dmc 4250. Producent zgadza się na zmianę na 3500kg
ale wtedy na pokład zabierasz dwie szczupłe osoby aktówkę i karty płatnicze o reszcie można zapomnieć.Rav - 2019-05-15, 20:57
ZEUS napisał/a:
koko napisał/a:
Producent zgadza się na zmianę na 3500kg
i mieścisz się w 3500 kg?
Jeśli nie wsiada to samochodu i nie pakuje do niego gratów to jak najbardziej!LukF - 2019-05-16, 08:53 No cóż, mieści się czy nie mieści, ale coś trzeba wybrać. Można omijać Austrię, można nie omijać i płacić tam co jakiś czas 70E. Każde rozwiązanie ma swoje wady i walety znaczy zalety.
Też bym wolał dużego kampera i zmianę w dół DMC Flag - 2019-05-16, 10:46 brak opcji NORWEGIA
ja tam byłem ważony ale z przyczepą kepmpingową Andrzej 73 - 2019-05-25, 07:43 Zbliża się okres wakacyjny. W Niemczech w tym czasie robią akcje ważenia kamperów i zestawów z przyczepami.
Ponieważ wypadki z udziałem tych pojazdów są tragiczne , to akcje są wykonywane co raz częściej.
moskit - 2019-05-25, 12:56 w zeszłym tygodniu na Połczyńskiej w Warszawie ważyli francuza ciągnik WV transporter + duża przyczepa i chyba był duży problem bo dyskusja była nerwowa i stali ze powyżej trzech godzinMILUŚ - 2019-05-25, 21:56
Andrzej 73 napisał/a:
................ W Niemczech w tym czasie robią akcje ważenia kamperów i zestawów z przyczepami.
W Niemcowni przynajmniej pozwalają spuścić wodę . Tylko nie wiem czy już nie ....po wystawieniu mandatu klaudynka - 2019-05-26, 16:09
Andrzej 73 napisał/a:
Ponieważ wypadki z udziałem tych pojazdów są tragiczne
Wypadki wszystkich busów są tragiczne nie tylko camperów, wystarczy że masz tone na palecie w blaszaku
i przy czołówce szkoda gadać i pisać.mischka - 2019-05-26, 17:49
klaudynka napisał/a:
Wypadki wszystkich busów są tragiczne nie tylko camperów, wystarczy że masz tone na palecie w blaszaku
i przy czołówce szkoda gadać i pisać.
Poniżej link do artykułu (w jęz. niemieckim). Kolega jechał 26tonową ciężarówką a w nich uderzył sprinter. Kliknijcie na zdjęcia to zobaczycie ogrom szkód.