Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Dodatkowe ogrzewanie kampera

Kamperfan - 2008-10-18, 12:52
Temat postu: Dodatkowe ogrzewanie kampera
Zima idzie i czas pomyśleć o dogrzewaniu kampera wyposażonego standardowo w ogrzewanie gazowe. Generalnie, naturalne systemy ogrzewania dzielą się na grzanie "od wewnątrz", np. podczas biesiady w kamperze lub "od zewnątrz", np. poprzez dogrzewanie się od żony pod pierzyną. Jeśli się dobrze zaangażujemy, to ogrzewanie sztuczne (gazowe, elektryczne) może być w ogóle zbędne - zwłaszcza, jeśli mamy prawie zimę (na niby) z temperaturą 0 st. C na zewnątrz kampera. Ale jak już chcemy pojechać kamperem na narty - to dobre warunki śniegowe są przeważnie przy temperaturach ujemnych i wtedy (zwłaszcza nocą i gdy wieje mroźny wiatr) musimy mieć dodatkowe ogrzewanie, by rano wstać na narty jeszcze trochę ciepłym. W warunkach normalnej zimy zużywa się na ogrzewanie, termę i kuchenkę dość dużą ilość gazu - przyjmijmy przeciętnie 3 kg/dobę, tj. 2 butle 11 kg wystarczy teoretycznie na około 7 dni, a wyjazdy narciarskie łącznie z dojazdem i trasą powrotną - to minimum 10 dni, a najlepiej 2 tygodnie. W praktyce, zapas gazu może się wcześniej wyczerpać, jeśli weźmiemy pod uwagę znane zjawisko trudności z wykorzystaniem "do dna" butli z mieszaniną propan-butan. Korzystniejsze jest stosowanie w niskich temperaturach "czystego" propanu dostępnego np.w zielonych butlach kompozytowych na stacjach benzynowych BP i czasami w niebieskich butlach stalowych na stacjach Shell. Można oczywiście próbować wymienić czy doładować butle na miejscu, ale jeśli założyliśmy (słusznie) że przyjechaliśmy na narty - to szkoda na to czasu. Dlatego wykorzystujemy wszystkie dostępne źródła ciepła - naturalne i sztuczne, oszczędzając gaz na postoje i noclegi na trasie.
W swoim kamperze zastosowałem dodatkowe ogrzewanie elektryczne (230V) tzw. listwowe. Rozwiązanie to jest wygodne i bezpieczne: równomiernie rozprowadza ciepło po kamperze podobnie jak c.o. gazowe lecz nie hałasuje i przede wszystkim daje większe poczucie bezpieczeństwa w porównaniu z przenośnymi grzejnikami elektrycznymi i gazowymi. Grzejników z "otwartym ogniem" z oczywistych względów nigdy bym nie pozostawił włączonego bez dozoru na 7 godzin (po pójściu na narty) a przy obiadokolacji w regionalnej knajpie - nawet jeszcze dłuższej nieobecności w kamperze. Powodzenia!

Kamperfan - 2008-10-18, 12:54
Temat postu: Ogrzewanie listwowe
Ogrzewanie elektryczne listwowe (230V) służy do bezpiecznego, cichego (brak wentylatora) i równomiernego ogrzewania całej powierzchni (kubatury) kampera - nie tylko w okresie zimowym. Grzejniki są estetyczne i zajmują niewiele miejsca (grubość ok. 1 cm), umieszcza się je na stałe bezpośrednio na ścianach - w miejscach, gdzie także w lecie zbiera się wilgoć. Listwy grzewcze o różnej długości i mocy dostępne są na rynku polskim, m. in. firmy "Owel" ( www.owel.pl ). W swoim kamperze rozmieściłem 10 listew (moc zainstalowana 840W) - w tym 8 o długości 60cm i mocy 90W: w kabinie (najbardziej "przewiewnej") po dwie na bocznych elementach konstrukcyjnych siedzeń kierowcy i pasażera i jedną na dolnym "progu" poprzecznym pomiędzy siedzeniami oraz po jednej listwie pod stołem, w szafce i obok zbiornika wody pod siedzeniem, następne 2 listwy o długości 40cm i mocy 60W w łazience w miejscach osłoniętych od zalewania wodą z umywalki i natrysku. Montaż nie jest łatwy, zwłaszcza w trudno dostępnych wnękach kampera. Kable muszą być trwale i bezpiecznie zamocowane, instalację należy dodatkowo zabezpieczyć wyłącznikiem różnicowym. Wyłącznik i termostat z umieściłem na ściance wewnętrznej - należy uważać, bo nawet w pozycji "0" (grzanie wyłączone) na stykach listew jest napięcie!!! Dlatego obudowy z tworzywa osłaniające styki na końcach listew dodatkowo zabezpieczyłem przed zsunięciem pod wpływem drgań podczas jazdy kampera. Ogrzewanie to używam zarówno zimą (alternatywa lub uzupełnienie ogrzewania gazowego), jak i w pozostałej części sezonu - zwłaszcza w chłodniejsze dni o podwyższonej wilgotności. Powodzenia!
stefan - 2008-10-18, 13:15

Witam!
Kamperfan napisał/a:
jeśli weźmiemy pod uwagę znane zjawisko trudności z wykorzystaniem "do dna" butli z mieszaniną propan-butan. Korzystniejsze jest stosowanie w niskich temperaturach "czystego" propanu dostępnego np.w zielonych butlach kompozytowych na stacjach benzynowych BP i czasami w niebieskich butlach stalowych na stacjach Shell.
-w okresie zimowym w normalnych(samochodowych) dystrybutorach powinien byc tylko propan.Wystarczy tam(za granica nie robia problemow) wlasnie uzupelnic butle.
Kamperfan napisał/a:
Grzejników z "otwartym ogniem" z oczywistych względów nigdy bym nie pozostawił włączonego bez dozoru
- w moim aucie jest elektryczny zawor odcinajacy doplyw gazu.Wlasnie mysle o rozbudowie tego ukladu o kilka 'gadzetow".Ponadto troszke bledny tok rozumowania.Wole(?) zeby sie cos stalo podczas mojej nieobecnosci jak w czasie snu np.
Kamperfan napisał/a:
podobnie jak c.o. gazowe lecz nie hałasuje
-wlasciciele "zabytkowych" aut tego problemu nie maja.Starsze ogrzewania bez wentylatora tez dzialaja.W lazience ponadto czegos takiego NIGDY bym nie zalozyl! Sama idea takiego sposobu uzupelnienia tradycyjnego ogrzewania jest niezla.Sadze jednak ze"moc zainstalowana" jest niewspolmiernie mala w stosunku do potrzeb kampera zima.No chyba ze kolega mysli o "dziennym" uzupelnieniu tylko. :ok Pozdrawiam.Stefan.
Kamperfan - 2008-10-18, 13:42

Próby wymiany butli, np. w Austrii, we Włoszech były nieudane w poprzednich latach - czyżby coś się zmieniło :?:

A ja wolę, żeby się nic nie stało ani podczas nieobecności, ani np. snu :!:

Nikogo nie namawiam do montowania listwy w łazience - bo muszą być odpowiednio zabezpieczone. Producent nie dopuszcza montażu w miejscach narażonych na zalewanie wodą. Moc zainstalowaną dostosowujemy do własnych potrzeb - naszej załodze 840W wystarcza na dogrzewanie dzienne i nocne. :-|

stefan - 2008-10-18, 13:52

Witam!
Kamperfan napisał/a:
Próby wymiany butli, np. w Austrii, we Włoszech były nieudane w poprzednich latach
-calkiem mozliwe ze niewiele sie zmienilo.Ja mam ze soba ZAWSZE komplet "redukcji" pozwalajacych zatankowac z kazdego dystrybutora.
Cytat:
Nikogo nie namawiam do montowania listwy w łazience - bo muszą być odpowiednio zabezpieczone.
-zabezpieczenia moga okazac sie bardzo niewystarczajace.Ponadto czlowiek jak jest mokry(prosze nie mylic pojec z "nasaczony") znacznie lepiej "przewodzi".
Kamperfan napisał/a:
naszej załodze 840W wystarcza na dogrzewanie
-to duzo zalezy od szczelnosci auta.Sadze ze w starszych autach(moje) zbyt malo. :ok Pozdrawiam.Stefan.
Dembomen - 2008-10-18, 16:56

Hej!
Kamperfan napisał/a:
W swoim kamperze rozmieściłem 10 listew (moc zainstalowana 840W) - w tym 8 o długości 60cm i mocy 90W:


Ciekawe rozwiązanie, możesz dać jakieś fotki? :szeroki_usmiech
Hej!

Kamperfan - 2008-10-19, 14:19

Z fotkami jest problem, ale zapraszam do odwiedzin (wcześniej proszę o kontakt mailowy) przy okazji pobytu w Warszafce :spoko .
bonusik - 2008-10-19, 17:31

Kamperfan....nie omieszkam looknąć przy okazji odwiedzin na Instalatorów... :ok
Wybieram się do Was na mały przeglądzik mojego "Franka"

Pozdrowionka.. :spoko

Kamperfan - 2008-10-19, 17:36

Małe nieporozumienie - na Instalatorów to Mirek&Sławek (też zapraszają), a ja ze swoim kamperkiem mieszkam na Mokotowie (wcześniej proszę kontakt na maila). Zapraszam :ok .
bonusik - 2008-10-19, 17:39

:oops: :gwm
Pomyłka....no cóż,zdarza się w najlepszej rodzinie... :haha:
Z tyn ogrzewaniem miałeś świetny pomysł,jak znajdę chwilkę i Ty będziesz miał czas to z chęcią obejrzę... :ok

Kamperfan - 2008-10-19, 17:43

Podam Ci na pw nr telefonu. Do zobaczenia :spoko .
bonusik - 2008-10-19, 17:45

Jak tylko się uporam z szybą alkowy to odezwę się i umówimy się na oglądanie :spoko
kaimar - 2008-10-19, 18:48

A ja w Osówce testowałem, na razie tylko kawałek pod stolikiem, elektryczne ogrzewanie podłogowe, w postaci folii grzejnej o grubości 0,3 mm ułożonej pod dywanikiem i zasilanej 230V. Odcinek folii szerokości 60cm (kupowana na metry) o długości też 60 cm pobiera około 30 W. Wydajność 90 W/m2. Podłoga była przyjemnie ciepła i dlatego postanowiłem zrobić takie ogrzewanie w całym kamperze.
Dembomen - 2008-10-19, 19:01

Hej!
kaimar napisał/a:
Podłoga była przyjemnie ciepła


Jakieś fotki?? :szeroki_usmiech popierające !! :szeroki_usmiech
Hej!

Kamperfan - 2008-10-19, 19:14

Mariusz, czy są dostępne maty o wyższej mocy niż 90 W/m2? W mniejszych kamperach niezabudowanej powierzchni podłogi nie jest za dużo, a np. 5 m2 to zaledwie 450 W :-/ .
Marek - 2008-10-19, 19:37

Witold ten temat studiowałem przed sezonem i zapomniałem. Jak się wpisze do przeglądarki hasło maty grzejne to jest wiele stron, a także można kupić w Castoramie. Ja tez będę zakładał gdyż jestem przekonany do tego typu ogrzewania bo od 10-sięciu lat ogrzewam w ten sposób pracownię projektową 70 m2 zlokalizowaną w piwnicy budynku i praktycznie generalnie dwa kilowaty + termostaty w zupełności wystarczało.( w praktyce bardzo istotna jest właściwa wentylacja pomieszczeń) W przypadku campera jak nas kroją do 12 zl na dobę za prąd na campingu to jak się założy około 700W w postaci maty to jest ciepełko w camperze (okresy wiosenno jesienne), a mata jest pod dywanikiem i nie przeszkadza.Wiosną na zlocie przetestujemy. (po prostu nie zakładałem wykładziny w camperze) :lol:
Marek

StasioiJola - 2008-10-19, 19:39

Napiszcie mi Kochani tylko skąd nabrać tego prądu, W osówce podczas pierwszej nocy były małe problemy z zasilaniem, chociaż część kolegów w ogóle nie była podłączona, no chyba że ktoś ma własny agregat. :-P :spoko Chociaż nie było takich spadków napięcia jak w Zieleninie!!!! :spoko
stefan - 2008-10-19, 19:53

Witam!
StasioiJola napisał/a:
chyba że ktoś ma własny agregat.
-to w sumie psie(chinszczyzna) pieniadze.Pozniej pojawia sie problem benzyny i wychodzi ze jednak najtaniej gazem! :ok Pozdrawiam.Stefan.
TomekW - 2008-10-19, 22:31

StasioiJola napisał/a:
W osówce podczas pierwszej nocy były małe problemy z zasilaniem (...) Chociaż nie było takich spadków napięcia jak w Zieleninie!!!! :spoko

Drugiej nocy też. Zasilanie było OK, przekroje odpowiednie, ale okazało się, że ktoś przełączył wtyczkę mojego przedłużacza z rozdzielni do jakiegoś innego przedłużacza z kilkoma gniazdkami leżącego na ziemi. Wilgoć która na nim osiadła wyzwoliła bezpiecznik różnicowoprądowy :-/

stefan - 2008-10-19, 22:49

Witam! A brzeczyk byl? :wyszczerzony: Pozdrawiam.Stefan.
TomekW - 2008-10-19, 23:16

stefan napisał/a:
A brzeczyk byl?

:?:
Brzęczyk to mi się włączył, jak się zaczęło zimno robić! :haha:

stefan - 2008-10-20, 09:30

Witam!
TomekW napisał/a:
Brzęczyk to mi się włączył, jak się zaczęło zimno robić!
-Wtedy to zebami brzeczales.Ja o takien elektrycznen pytalem! :szeroki_usmiech Pozdrawiam.Stefan.
kaimar - 2008-10-20, 20:34

Kamperfan napisał/a:
Mariusz, czy są dostępne maty o wyższej mocy niż 90 W/m2? W mniejszych kamperach niezabudowanej powierzchni podłogi nie jest za dużo, a np. 5 m2 to zaledwie 450 W :-/ .

Podłogowe chyba nie, ale są folie przeznaczone do podgrzewania luster łazienkowych. Można jeszcze folie umieścić na suficie czy ścianach. Dużą moc jednostkowe mają folie przeznaczone do podgrzewania lusterek samochodowych. Wielkość folii przeznaczonych do lusterek autobusowych jest porównywalna do podłogi w kamperze. Problem tylko z zasilaniem 24V . No i temperatura takiej folii jest dosć wysoka , bo coś około 60 stopni. Być może przy mniejszym napięciu temperatura była by odpowiedniejsza. Temperatura podłogi powyżej 35 stopni staje sie nieprzyjemna.

kaimar - 2008-10-20, 20:46

Witku, zobacz
http://www.allegro.pl/ite...a_grzewcza.html

Kamperfan - 2008-10-20, 22:04

Dziękuję za odpowiedzi Markowi i Mariuszowi - podany przez Ciebie link pozwolił na ustalenie firmy oferującej folie grzewcze o większej mocy: http://www.calorique.pl/S...C3%B3wna-2.html
kaimar - 2008-10-20, 22:16

W tej właśnie w firmie w Oświęcimu kupiłem folię. Na razie rozkręcają temat, w firmie jest na razie tylko jedna osoba która jest obeznana w foliach.
Kamperfan - 2008-10-25, 17:06
Temat postu: Dodatkowa nagrzewnica
Kampery wyposażone są standardowo w nagrzewnicę ogrzewającą podczas jazdy kabinę - ale nie zapewniającą komfortu cieplnego dla pasażerów na "pokładzie". Kilka lat temu, decydując się na wyjazdy narciarskie i prawie całoroczne użytkowanie, postanowiłem doposażyć kampera w dodatkowe źródła ciepła. Brak ogrzewania części mieszkalnej odczuwa się nie tylko zimą, ale także w chłodniejsze dni na jesieni czy wczesną wiosną. Przepis na rozwiązanie tego problemu jest prosty: nagrzewnica (z odzysku – wyjęta z "Audi"), przewody stosowane w samochodowych układach chłodzenia do nagrzewnic i trójniki o średnicy dostosowanej do króćców w istniejącej i dodatkowej nagrzewnicy oraz zawór kulowy na zasilaniu (na powrocie – niekoniecznie) nagrzewnicy. Trójniki wmontować przecinając (po spuszczeniu części płyny chłodniczego) obydwa przewody istniejącej nagrzewnicy (zasilanie i powrót) w dostępnym miejscu możliwie blisko chłodnicy, do trójnika dołączyć przewody do dodatkowej nagrzewnicy. Połączenia muszą być absolutnie szczelne i niezawodne (awaria = katastrofa silnika i nie tylko!) – końcówki przewodów należy nasunąć na króćce (trójników, zaworu i nagrzewnicy) na co najmniej 3 cm + dwie opaski (cybanty) ze stali nierdzewnej na każdym połączeniu. Po skończonym montażu uzupełnić płyn chłodniczy i przeprowadzić próbę szczelności. Nagrzewnicę z wentylatorem umieściłem w schowku pod kanapą z wylotem ciepłego powietrza skierowanym do części mieszkalnej kampera. Wyłącznik wentylatora 12V (poprzez przekaźnik) wbudowałem w wolne gniazdo deski rozdzielczej w zasięgu ręki kierowcy. Nagrzewnica włączana jest niezależnie od standardowej nagrzewnicy ogrzewającej szoferkę kampera. Dużo ciepełka zimą życzę :spoko .
StasioiJola - 2008-10-25, 19:01

Mozna również na te samej zasadzie zastosowac nagrzewnicę od Nysy która jest już z obudową i wentylatorem, Jeśli ktos się chce pobawić mozna w obwód elektryczny zasilający wentylator włączyc opornicę z ddzielnym 3-4 zakresowym włącznikiem i mamy regulowaną wysokość obrotów wentylatora , a co za tym idzie ilość ciepła jakiego oczekujemy.Jeśli ktoś będzie zainteresowany wymiarami :spoko w/w nagrzewnicy to chętnie podam, bo jedną taką mam wbudowaną w Mercedesie sprinterze. Super sprawa!!!
stefan - 2008-10-25, 19:08

Witam!
Kamperfan napisał/a:
nagrzewnica (z odzysku – wyjęta z "Audi")
-w tym przypadku tajemnica sukcesu tkwi w konstrukcji wkladu(jest w stanie oddac duzo wiecej ciepla) nagrzewnicy. :ok Pozdrawiam.Stefan.
OMEGA - 2008-10-25, 19:13

StasioiJola napisał/a:
.Jeśli ktoś będzie zainteresowany wymiarami



Bardzo proszę o wymiary.

StasioiJola - 2008-10-25, 19:56

40cm długość, 18 cm wysokość, 28cm głębokość, króćce wody wychodzą do dołu ,można ewentualnie przewody poprowadzić pod podłogą campera, tylko nie wiem czy nie należałoby się zastosować dodatkowej elektrycznej pompki płynu. Są takowe na allegro do dostania. Pewnie wszystko zależy od długości węży doprowadzająco-odprowadzających i ich ułożenia. :spoko Tak jak pisał Kamperfan-Witek można zastosować prawie każdą nagrzewnicę tylko trzeba by do niej dopasować jakąś obudowę i wentylator .Mam kilka zbędnych nagrzewnic z odzysku od różnych pojazdów, chętnie je przekażę w wieczystą dzierżawę :-D :-D oczywiście nieodpłatnie!!!!!!! To tak żeby ogrzać atmosferę na forum. :haha: :haha: :haha:
stefan - 2008-10-25, 19:58

Witam!
StasioiJola napisał/a:
należałoby się zastosować dodatkowej elektrycznej pompki płynu
-szukam takiej wlasnie pompki.Bede wdzieczny za wiadomosc.Pozdrawiam.Stefan.
AUTOJUR - 2008-10-25, 20:23

Takie pompki mają montowane niektóre modela VW Golfa II .Mam taką do zbycia chciałem założyć w poprzednim modelu Campera w obecnym niema potrzeby
stefan - 2008-10-25, 20:28

Witam! To ja rezerwuje! :ok Pozdrawiam.Stefan.
maga - 2008-10-25, 20:53

stefan napisał/a:
szukam takiej wlasnie pompki


W układzie chłodzenia w silnikach diesla VW-T4,też są montowane takie pompki.

stefan - 2008-10-25, 21:06

Witam! Dzieki MAGA.Teraz czekam na informacje od AUTOJURA. :ok Pozdrawiam.Stefan.
AUTOJUR - 2008-10-25, 21:41

Nagrzewnice można zamontować z Żuka :spoko Wersja osobowa miała montowane dodatkowe w obudowie z wentylatorem i zaworem wody
TomekW - 2008-10-25, 23:38
Temat postu: Re: Dodatkowa nagrzewnica
Kamperfan napisał/a:
Kampery wyposażone są standardowo w nagrzewnicę ogrzewającą podczas jazdy kabinę - ale nie zapewniającą komfortu cieplnego dla pasażerów na "pokładzie"

Świetny patent z tą dodatkową nagrzewnicą, nasz staruszek jest za długi, żeby go ogrzać spod deski rozdzielczej. Przerabiane w drodze do i z Osówki: ja się gotuję za kierownicą, a z tyłu reszta załogi przykrywa się kocami :zimno . Muszę o tym pomyśleć.

kaimar - 2008-10-26, 08:38

Proponuję nagrzewnicę z Lublina. Można dostać w każdym sklepie z częściami do tego pojazdu. Bardzo zgrabna.
http://moto.allegro.pl/it...owa_delphi.html

AUTOJUR - 2008-10-26, 09:21

Bardzo delikatna :spoko Żuki mają bardziej wytrzymałe w metalowej obudowie w kształcie prostokąta
Tadeusz - 2008-10-26, 09:25
Temat postu: Re: Dodatkowa nagrzewnica
TomekW napisał/a:
Kamperfan napisał/a:
Kampery wyposażone są standardowo w nagrzewnicę ogrzewającą podczas jazdy kabinę - ale nie zapewniającą komfortu cieplnego dla pasażerów na "pokładzie"

Świetny patent z tą dodatkową nagrzewnicą, nasz staruszek jest za długi, żeby go ogrzać spod deski rozdzielczej. Przerabiane w drodze do i z Osówki: ja się gotuję za kierownicą, a z tyłu reszta załogi przykrywa się kocami :zimno . Muszę o tym pomyśleć.


Problemu tego nie ma w takich maluchach jak nasz, o długości 462 cm. Ciepło z kabiny ogrzewa całą przestrzeń. Jeszcze jedna korzyść z posiadania małego kamperka. :-D

AUTOJUR - 2008-10-26, 09:29

Tadeuszu to nie tu przyczyna ogrzania lub nie tylko :?: Masz drzwi z tyłu tak jak mój obecny i jest ciepło ,w stary drzwi z przodu i było zimno :zimno
TomekW - 2008-10-26, 09:34

Ta jest podobna do tej z Żuka, ale w plastiku i chyba trochę inny wentylator:
http://moto.allegro.pl/it..._dodatkowa.html
A to wersja z króćcami do rur - można podłączyć do kamperowego rozdmuchu ciepłego powietrza:
http://moto.allegro.pl/it...5_t4_vario.html

Tadeusz napisał/a:
Problemu tego nie ma w takich maluchach jak nasz, o długości 462 cm. Ciepło z kabiny ogrzewa całą przestrzeń. Jeszcze jedna korzyść z posiadania małego kamperka. :-D

Pod warunkiem, że rodzinka się w nim mieści :-D Moi młodzi takiego malucha roznieśliby na kawałki po 200km! :haha:

Tadeusz - 2008-10-26, 09:44

AUTOJUR napisał/a:
Masz drzwi z tyłu tak jak mój obecny i jest ciepło ,w stary drzwi z przodu i było zimno


Otóż nie, Jarku. Drzwi w moim kamperku są z przodu. Po prostu kubatura do ogrzania jest mała i wystarcza ciepła spod deski. :-D

kol 1965 - 2008-10-26, 10:49

Witam wszystkich. Czytam o dogrzewaniu i mnie podobnie jak Tadeusza ta kwestia nie dotyczy... Mam natomiast inne zmartwienie. Czy ktoś zmierzył się z problemem docieplenia części mieszkalnej... szczególnie podłogi. Pytam w związku z planowanymi wyjazdami na narty. Pozdrawiam.
AUTOJUR - 2008-10-26, 10:57

Fakt pomyliłem z Camperem Jawy
Kamperfan - 2008-10-26, 11:02

TomekW napisał/a:
... A to wersja z króćcami do rur - można podłączyć do kamperowego rozdmuchu ciepłego powietrza:
http://moto.allegro.pl/it...4_vario.html...

Tak właśnie zrobiłem: końcówkę przewodu instalacji rozprowadzającej ciepło w kamperze połączyłem z rurowym wylotem ciepłego powietrza w nagrzewnicy - akurat pasowały średnice około 60 mm. Podczas jazdy (grzejnik gazowy wyłączony) ciepło z nagrzewnicy rozprowadzane jest w odwrotnym kierunku - do oryginalnych wylotów rozmieszczonych fabrycznie w kamperze. Natomiast główny strumień ciepłego powietrza dmuchany jest przez wentylator do prostokątnego wylotu nagrzewnicy i przez kratkę w ściance schowka ogrzewa bezpośrednio część mieszkalną kampera.

TomekW - 2008-10-26, 12:17

Idąc dalej tym śladem: mam do zagospodarowania sprawne webasto na ropę. Może lepiej byłoby zamontować takie ustrojstwo w połączeniu z dodatkową nagrzewnicą i rozdmuchem i nie zakładać pieca gazowego :?:
stefan - 2008-10-26, 13:40

Witam!
TomekW napisał/a:
mam do zagospodarowania sprawne webasto na ropę.
-wodne czy powietrzne?Jezeli takie wlaczane do obiegu wodnego to jest niezla sprawa tylko koszty eksploatacji wysokie i trzeba sie liczyc z energia ktorej potrzebuje toto (jesli dobrze pamietam)zaleznie od typu okolo 40-60W. :ok Pozdrawiam.Stefan.
Endi - 2008-10-26, 19:10

Witam !

kol 1965 napisał/a:
problemem docieplenia części mieszkalnej... szczególnie podłogi


"Dogrzać" podłogę można przez zastosowanie twardych płyt steropianowych mocując od spodu podwozia lub /jeśli to możliwe / wykonanie drugiej podłogi. Dodatkowo można na podłogę rzucić kilka owczych skór na noc. Najtańsza sprawdzona metoda !!! :lol:
Najważniejsze jednak chcąc eksploatować campera w zimie to zabezpiecznie zbiorników wody przez nadmuchy ciepłego powietrza lub maty elektryczne.
Są oczywiście Campery przystosowane do warunków zimowych tzw. Winterfest ale ma to związek, również z ceną. :spoko

Kamperfan - 2008-10-26, 21:01

Janusz - kol1965! Producentem płyt o których wspomina Endi jest "Styropol" - w ofercie m. in. płyty "Styrodur" :
http://www.styropol.pl/st...20080827_04.htm
Izolacja nie jest jak wiadomo źródłem ciepła, a tylko chroni przed wychładzaniem. Skoro nie narzekasz na zimno to chyba kamper ma niezłą ochronę i dodatkowa izolacja podłogi raczej niewiele poprawi komfort cieplny. Proponowana w tym wątku nagrzewnica ogrzewa kamperka w czasie jazdy, co także ułatwia utrzymanie ciepła podczas postoju na nocleg ("pokład" jest nagrzany) i odciąża ogrzewanie postojowe, np. grzejnik gazowy. Zamiast c.o. gazowego Tomek rozważa zastosowanie ogrzewania postojowego Webasto, można też użyć agregatu prądotwórczego (też spala paliwo i hałasuje) + grzejnik 230V (ogrzewanie listwowe, termowentylator, etc.) - ale to już inny temat.
Pożądany efekt podczas postoju nocnego daje odizolowanie szoferki od części mieszkalnej, np. zasłoną z grubego materiału zatrzymującego ciepło na "pokładzie".

stefan - 2008-10-26, 21:05

Witam!
Kamperfan napisał/a:
Pożądany efekt podczas postoju nocnego daje odizolowanie szoferki od części mieszkalnej, np. zasłoną z grubego materiału zatrzymującego ciepło na "pokładzie".
-a w integralu? :szeroki_usmiech Pozdrawiam.Stefan.
maga - 2008-10-26, 21:29

stefan napisał/a:
a w integralu?


Nie jest tak źle,ale trzeba założyć specjalną matę na przednie szyby.
Testowałem kiedyś zimą w górach,przy kilkunasto stopniowym mrozie.

Kamperfan - 2008-10-26, 21:37

maga napisał/a:
stefan napisał/a:
a w integralu?


Nie jest tak źle,ale trzeba założyć specjalną matę na przednie szyby.
Testowałem kiedyś zimą w górach,przy kilkunasto stopniowym mrozie.

Właśnie, osłony (sreberka) na szyby oraz kurtynę - zasłonę oddzielającą część mieszkalną od szoferki - i wtedy spoko :spoko .

Jerzy - 2008-10-27, 10:29

Cytat:
Kupiłem na wionę koc elektryczny 12 V za 50 zł chyba 140 - 100 cm , leży w garażu i zamierzam instalację zamontować pod wykładzinę .

...jakiej mocy?

Kamperfan - 2008-10-27, 18:29

Uwaga: przeniosłem posty dotyczące ochrony przed zamarzaniem i scaliłem z istniejącym już w dziale "Eksploatacja" tematem "Kamperowanie zimą":
http://www.camperteam.pl/...opic.php?t=3244
W tym wątku zapraszam do wypowiedzi na temat związany z nagrzewnicą :spoko

Jerzy - 2008-10-28, 21:26

maluch napisał/a:
zasilanie 12 V [...] bezpiecznik 10 AMPS


...nawet zakładając, że zabezpieczenie wyliczone jest "na styk", to moc rzędu 120 W jest niewystarczająca do zasadniczej zmiany temperatury w kamperze choć z pewnością może podnieść cieplny komfort dla stóp trzymanych na tym kocu.

stefan - 2008-10-28, 21:29

Witam! W grzejnictwie dawniej(?) przyjmowalo sie 50W na metr kubatury pomieszczenia.Wynika z tego ze w lazience moze byc dobrze. :ok Pozdrawiam.Stefan.
takisobie - 2008-12-08, 00:55

StasioiJola napisał/a:
40cm długość, 18 cm wysokość, 28cm głębokość, króćce wody wychodzą do dołu ,można ewentualnie przewody poprowadzić pod podłogą campera, tylko nie wiem czy nie należałoby się zastosować dodatkowej elektrycznej pompki płynu. Są takowe na allegro do dostania. Pewnie wszystko zależy od długości węży doprowadzająco-odprowadzających i ich ułożenia. :spoko Tak jak pisał Kamperfan-Witek można zastosować prawie każdą nagrzewnicę tylko trzeba by do niej dopasować jakąś obudowę i wentylator .Mam kilka zbędnych nagrzewnic z odzysku od różnych pojazdów, chętnie je przekażę w wieczystą dzierżawę :-D :-D oczywiście nieodpłatnie!!!!!!! To tak żeby ogrzać atmosferę na forum. :haha: :haha: :haha:


Serdecznie witam!!
w naszym kamperze CI Transit 150, dl. 6,4m
podlaczenie dodatkowego ogrzewania wykonalem w nastepujacy sposob:
kupilem uzywana tylna nagrzewnice z fiata dukato bus, jest super ! ma gotowe
uchwyty do przykrecenia do podlogi!
podlaczenie: ujecie zrobilem kolankiem przy WYJSCIU z nagrzewnicy kabiny
kampera, weza w izolatorach z pianki przeprowadzilem do tylu - ok. 3,5m
poprzez podwieszenie pod podloga,
nagrzewnice fiata zamontowalem w tyle kampera pod luzkiem
pietrowym, gdzie "zabralem" troche przestrzeni bagaznika.
Przestrzen bagaznika szczelnie odgrodzilem gruba sklejka od reszty bagaznika,
wylot cieplego powietrza ustawilem w kierunku drzwi wejsciowych do kampera,
potem wyjcie z nagrzewnicy fiata wezem juz bez izolatora poprowadzilem do przodu
i polaczylem z tym wezem, ktorego musialem poprzednio zdjac z WYJSCIA z
nagrzewnicy kabiny kampera.
Obroty dmuchawy reguluje pokretlem za pomoca ukladu -zrobil technik za pare droszy.
Takie podlaczenie ma jeszcze dodatkowo taka zalete, ze kiedy w kabinie reguluje
cieple powietrze - jednoczesnie reguluje i tyl.
Polecam, sprawdzone!

JaroW - 2008-12-20, 19:47

takisobie napisał/a:
podlaczenie dodatkowego ogrzewania wykonalem w nastepujacy sposob:
kupilem uzywana tylna nagrzewnice z fiata dukato bus, jest super ! ma gotowe
uchwyty do przykrecenia do podlogi!


jakies fotki mile widziane :spoko

xr5pl - 2010-01-17, 23:23

mam nagrzewnice i 4 wiatraczki 120x120 z komputera jak myslicie dają rade i odprowadzić ciepło z tej nagrzewnicy ?
Kamperfan - 2010-01-18, 09:38

Wiatraczki komputerowe mają bardzo małą moc i to jest ich plus, ale dmuchają mniej intensywnie, niż oryginalna dmuchawa w nagrzewnicy i to jest ich minus :diabelski_usmiech . Wiatraczki dadzą lepszy efekt, jeśli będą umieszczone przed nagrzewnicą - tak by zasysały chłodne powietrze (nawiew) i wydmuchiwały powietrze ogrzane (wywiew). Istotne jest przy tym rozmieszczenie nawiewu i wywiewu na pokładzie wewnątrz kamperka: ja umieściłem zasysanie powietrza z najchłodniejszym miejscu (przy nadkolu) i wylot powietrza na środek pomieszczenia (kratka nad podłogą w obudowie siedzenia). Powodzenia :spoko .
maszakow - 2010-01-19, 21:20

Kamperfan - są wiatraczki i wiatraczki :) DO kupienia są również turbinki na 12V (24V) które mają na celu głównie przepychanie powietrza. Ich wydajność przy takim samym małym poborze prądu jest kilkukrotnie większa. jak namierzę to podam przykład.
MAWI - 2010-01-20, 00:17

xr5pl napisał/a:
mam nagrzewnice i 4 wiatraczki 120x120 z komputera jak myslicie dają rade i odprowadzić ciepło z tej nagrzewnicy ?

łoś - 2010-01-20, 01:14

Może tak hymer 544 coś by dodał więcej.
Jestem posiadaczem hymer eriba 544 87' fiat dukato.

DI STEFANO - 2010-01-20, 10:08

W moim -już byłym kamperku - planowałem montaż dodatkowej nagrzewnicy.
Dużo czytałem o tym nie tylko na naszym forum.
Rozwiązanie zaproponowane przez Witka-Kamperfana najbardziej mnie przekonywało.
Rozprowadzenie ciepła poprzez dodatkową nagrzewnicę z wykorzystaniem już istniejących rur ogrzewania kampera-w tak zwanym przeciwprądzie-uznałem jako bardzo funkcjonalne,efektywne i w miarę tanie w wykonaniu.
Latem zakupiłem kompletną nagrzewnicę przygotowując się na montaż w kamperze.
Teraz stała mi się zbyteczna.
Jesienią zmieniłem kampera z alkowy na półintegrę (wersja zimowa) i po przejechaniu ok.7000 km mogę stwierdzić,że nie potrzebuje montować dodatkowego ogrzewania gdyż pomimo dużych minusowych temperatur (-20 stopni ) przy włączonym ogrzewaniu z silnika (tylko) możemy jechać lekko ubrani(bez kurtek) nie dogrzewając się ogrzewaniem z kampera.
Jeżeli ktoś z kolegów będzie poszukiwał nagrzewnicy to proszę o wiadomość na PW

airgaston - 2010-01-21, 18:34

Ja zacząłem kombinować z webastem Air Top 3500 diesel. Chyba wmontuje je w szafce. W czasie jazdy jest z tyłu zimno a boję się włączać Trume bo pewnie zgaśnie.
xr5pl - 2010-01-25, 22:07

Włochaci ,też ładnie to zrobili ...



Darson - 2021-11-26, 19:42

podgrzewając nagrzewnicą :wyszczerzony: stary temat, bo zima idzie :lol: tak sobie deliberuję ...

Nagrzewnicą wodną grzejemy tylko w czasie jazdy albo odpalając silnik na postoju, co jest nie bardzo teges.
A taką elektryczną i w czasie jazdy i na postoju, szczególnie gdy jesteśmy podpięci do słupka .
Chyba więc lepiej przyjrzeć się takim elektrycznym ?
3-cia opcja to wspomniane już "dewasto" , które dewastuje budżet przeznaczony na paliwo :wyszczerzony:

reaven22 - 2021-11-28, 21:42

Darson napisał/a:
3-cia opcja to wspomniane już "dewasto" , które dewastuje budżet przeznaczony na paliwo


2 tygodnie ostatniej zimy przy temperaturach -15 przez pierwszy tydzień i ok -5 drugi zeszło około 30l paliwa. Auto grzane było non-stop, nawet jak wychodziliśmy to termostat na 8'C aby nic nie zamarzło w środku.
Webasto mokre + nagrzewnica + kawałek podłogówki.

Czy dużo czy mało to trzeba sobie samemu odpowiedzieć :)

Darson - 2021-11-28, 23:18

reaven22 napisał/a:
Webasto mokre + nagrzewnica + kawałek podłogówki

i to wszystko połączone razem ? W sensie w jedną instalację ? Jeśli tak to czy masz osobny obwód czy wpięty razem z chłodnicą auta?
Jeśli nie to rozumiem że webasto grzeje płyn, który idzie w obwód podłogówki a do tego jakiś wiatrak z chłodniczki nawiewa ciepłe powietrze.
Dobrze rozkminiłem ?

SlawekEwa - 2021-11-29, 08:11

Darson napisał/a:
Dobrze rozkminiłem ?

Bardzo dobrze :bigok

Darson - 2021-11-29, 11:15

SlawekEwa napisał/a:
Bardzo dobrze

skąd wiesz ? :shock: widziałeś u reaven22 ? :?:
CZy masz tak samo ?

reaven22 - 2021-11-29, 11:47

Darson napisał/a:

Jeśli nie to rozumiem że webasto grzeje płyn, który idzie w obwód podłogówki a do tego jakiś wiatrak z chłodniczki nawiewa ciepłe powietrze.
Dobrze rozkminiłem ?



Mam webasto pod którym są 3 obwody: podłogówka, nagrzewnica, wymiennik do grzania wody użytkowej.
Obwody sterowane elektrozaworami.

Jest to osobna od silnika instalacja. Webasto grzeje tylko zabudowę a nie silnik.

Webasto to TheromoTop C z citroena C8.

SlawekEwa - 2021-11-29, 19:35

Darson napisał/a:
CZy masz tak samo ?

To samo nie, ale 3 nagrzewnice /salon, kuchnia i łazienka/ oraz bojler 14l.
Webasto Thermo Top C , dawca nieznany.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group