Hand made - ręczna robota - Proste grzanie wody z webasto
anteks22 - 2018-12-12, 11:15 Temat postu: Proste grzanie wody z webastoWitam, proszę o poradę przeszukalem kilkadziesiąt stron i tematów na forum odnośnie grzania wody wszędzie instalacje ciśnieniowe bojler zawory wężownica wymienniki ciepła itp. A ja mam pytanie czy nie mogę tego zrobić prościej tzn webasto mokre zamontowane pod maską i beczka na wodę 20l. W beczce pompka zanurzeniowa połączona wężem z kranem z mikrowłącznikiem. Wąż z pompki z webasto wchodzi do beczki i powraca do webasto ( obieg) webasto uruchamiamy wyłącznikiem i montujemy termostat z allegro na którym ustalamy temp 35st. np. Woda się grzeje osiąga żądaną temperaturę i webasto się wyłącza odkrecamy kran o bierzemy prysznic . W tym roku grzalem wodę za pomocą palnika Primus omnifuel na nim była ustawiona mała chłodnicza przez którą przepływała woda z baniaka 20l i wracała do niego . Po 12 minutach miałem 20 litrów gorącej wody do prysznica zewnętrznego. Czy to będzie działać z webasto ? Czy webasto może pracować w ten sposób ? Czy pompka zaciagnie wodę z zbiornika czy np coś sie zapowietrzy ?Wiem że na zimę trzeba by spuścić wodę to logiczne ale zimą nie planuje prysznica .lepciak - 2018-12-12, 18:58 Temat postu: Re: Proste grzanie wody z webasto
anteks22 napisał/a:
A ja mam pytanie czy nie mogę tego zrobić prościej tzn webasto mokre zamontowane pod maską i beczka na wodę 20l. W beczce pompka zanurzeniowa połączona wężem z kranem z mikro włącznikiem. Wąż z pompki z webasto wchodzi do beczki i powraca do webasto ( obieg) webasto uruchamiamy wyłącznikiem i montujemy termostat z allegro na którym ustalamy temp 35st. np. Woda się grzeje osiąga żądaną temperaturę i webasto się wyłącza.
Na pewno będzie działało. W podobny sposób zamontowałem mokre webasto do grzania wody do mycia dla kierowcy TIRa wymontowane z osobowego merca w Szwecji gdzie służyło do nagrzania bloku silnika i kabiny podgrzewanym płynem chłodzącym przed porannym wyjazdem do pracy.
Powodzenia. Masz pytania to pytaj.ferguson - 2018-12-12, 20:37 Przy takim rozwiązaniu, dość szybko odłoży się kamień wewnątrz webasto. Lepiej zrobić obwód zamknięty z wymiennikiem (wężownica) zalany jakimś glikolem i zanurzonym w zbiorniku.anteks22 - 2018-12-12, 20:48 A czy można je potem " odkamienić " tak jak np chłodnice gorącym octem z wodą ? Wydaje mi się że układ z wężownicą wolniej będzie ogrzewał wodę niż taki bezpośredni choć mogę się mylić. A w przypadku zastosowania wężownicy z zalanym glikolem muszę dodać zbiornik wyrownawczy jako odpowietrzenie ? Wtedy webasto będzie grzało ten glikol do 80 st. C ciągle?kimtop - 2018-12-12, 20:53
anteks22 napisał/a:
Wydaje mi się że układ z wężownicą wolniej będzie ogrzewał wodę
Zrób na wymienniku płytowymanteks22 - 2018-12-12, 22:01 Ale to kolejny dodatkowy element i bedzie potrzebna dodatkowa pompka dobrze myślę? Prysznica będę używał przez 2 miesiące w roku czy przez ten czas może webasto tak się zakamienić że odmówi posłuszeństwa?MAWI - 2018-12-12, 22:24
anteks22 napisał/a:
A czy można je potem " odkamienić " tak jak np chłodnice gorącym octem z wodą ?
Kilka razy powtórzysz tę operację , i po nagrzewnicy . Czas uzależniony jest od twardości wody.
kimtop napisał/a:
Zrób na wymienniku płytowym
Jedyne słuszne rozwiązanie. Czyli dwa obwody.KONIECZNIE.
anteks22 napisał/a:
Ale to kolejny dodatkowy element i bedzie potrzebna dodatkowa pompka dobrze myślę?
Tak dobrze myślisz. I co z tego?
Chyba ,że robisz to na rok ,może na dwa lata??anteks22 - 2018-12-12, 23:29 Ok. Czyli jeżeli już mam dołożyc kolejne elementy składowe to lepszy bedzie wymiennik plytkowy od węzownicy zanużonej w baniaku, jakiej mocy zatem kupić ? 5, 15, 25kw? Bo widzę że są różne... webasto mam 5,2kw i ponawiam pytanie czy wtedy muszę zastosować jakiś zbiornik wyrownawczy z jakiegoś auta pomiędzy webasto a wymiennikiem płytkowym? Czy jakiś inny odpowietrzacz?anteks22 - 2018-12-13, 00:45 I jeszcze jedno czy w takim układzie analogicznie nie zakamieni się ten wymiennik płytkowy ?kimtop - 2018-12-13, 04:37
anteks22 napisał/a:
bedzie wymiennik plytkowy od węzownicy zanużonej w baniaku
Błąd.
Wymiennik zastępuje wężownicę.Woda z baniaka płynie przez wymiennik i wraca ciepła do baniaka.Oczywiście wyjście wody zimnej z baniaka dołem,powrót ciepłej górąlepciak - 2018-12-13, 07:28
ferguson napisał/a:
Przy takim rozwiązaniu, dość szybko odłoży się kamień wewnątrz webasto. Lepiej zrobić obwód zamknięty z wymiennikiem (wężownica) zalany jakimś glikolem i zanurzonym w zbiorniku.
O jakim kamieniu mowa? Przecież woda ma być podgrzewana tylko do 35 stopni a nie gotowana do zaparzania herbaty czy kawy.anteks22 - 2018-12-13, 09:28 Czyli przy tej temperaturze kamień nie powinien się wtrącać? Przeczytałem gdzieś artykuł o odkładaniu się kamienia kotlowego i instalacji CO i było tam napisane że wzrasta od temperatury 50-55st. Z drugiej strony jeśli zastosowałbym wymiennik lub węzownicę mógłbym przy okazji grzać silnik zimą np : na wyjściu wody do nagrzewnicy w samochodzie wpinam webasto , wyjście z webasto podłączam do wymiennika lub węzownicy i wraca do nagrzewnicy w samochodzie. Czy to jest możliwe czy będą za duże straty czy tak w ogóle można robić?lepciak - 2018-12-13, 13:43
anteks22 napisał/a:
Czyli przy tej temperaturze kamień nie powinien się wtrącać? Przeczytałem gdzieś artykuł o odkładaniu się kamienia kotłowego i instalacji CO i było tam napisane że wzrasta od temperatury 50-55st.
Odpowiedziałem na Twoje pytanie z pierwszego posta. Teraz zaczynasz rozbudowywać temat więc odpowiedź też musi być rozbudowana. Ale wyczerpując wątpliwości niektórych forumowych fachowców zabierających głos w sprawie radzę aby zanim rozmydlą temat kamienia kotłowego przypomnieli sobie (lub nie) ile razy usuwali go z czajników lub ekspresów do kawy w ciągu jednego sezonu karawaningowego. Ja usuwam kamień raz na dwa lata i to z przyczyn raczej estetycznych oraz rozkazu żony. Niszczę go nie octem ale preparatem przeznaczonym do jego usuwania czyli KAMIXem i to z powodzeniem od ponad trzydziestu lat. Kamień w Twoim urządzeniu nie narośnie nigdy do takiej wielkości abyś musiał go usuwać. Miał rację doradca który twierdzi, że kamień kotłowy wytrąca się od temp. ponad 50 stopni ale są to ilości niezauważalne. Burza zaczyna się przy stu stopniach ale Ty do tej temperatury nigdy nie dotrzesz więc olej sprawę kamienia.
Odpowiedź na pytanie z godz 9.28: Jest możliwe takie połączenie ale to zależy wyłącznie od Ciebie czyli do jakiej kwoty opłaca Ci się płacić za luksus gdyż wsiadanie rano do cieplutkiego auta gdy za szybą jest minus 10 stopni to nic innego jak luksus. A luksus jak wiadomo kosztuje i dla każdego z nas ma inną cenę.
Możesz pytać dalej. Cenię ludzi którzy myślą.kimtop - 2018-12-13, 14:11 Tu nie kamień jest problemem.
Przy takiej mocy webasta i zbyt małym(wolnym) odbiorze ciepła przez wodę z baniaka,może dochodzić do przegrzania pieca i awaryjnego wyłączania webastalepciak - 2018-12-13, 18:27
kimtop napisał/a:
Tu nie kamień jest problemem.
Przy takiej mocy webasta i zbyt małym(wolnym) odbiorze ciepła przez wodę z baniaka,może dochodzić do przegrzania pieca i awaryjnego wyłączania webasta
Zainteresowany pisze, że zainstaluje odpowiedni termostat na zasilaniu więc ja tego tematu nie ruszam. Poza tym moc można przydławić do żądanej lub zdać się na awaryjny wyłącznik. Ja nie wiem jakie to jest webasto i co wchodzi w jego skład więc udzielam tylko ogólnych informacji lub doradzam. Jeżeli trzeba będzie zaprojektować układ to postąpię inaczej ale widzę, że właściciel palnika doskonale wie o co chodzi.tom-cio - 2018-12-13, 18:54 Cbwila a czemu odbior wody mialby byc zbyt wolny? Przeciez w pierszym poscie Anteks pisze ze zbiornik bylby bezposrednio spiety z webasto, czyli zbiornik bylby odbiornikiem, ja bym tylko podlaczyl wlasnie odwrotnie pobor dolem z beczki zasilanie gora i webasto bierze zimna wode a wrzuca w zbiornik ciepla i tyle nie przegrzeje sie nigdy. Pozatym piwo dla autora watku za to ze nie ulepsza i nie wydaje na sile, najlepsze rozwiazania sa najprostrze. Nawet jak sie webasto zakamieni to uzywke kupi za 5stow a jak sie zakamieni wymiennik to 3 stowy a skoro tamto sie ma zakamieniac to to tez i w prostym ukladzie nie potrzeba zbiornikow wyrownawczych itp, pamietaj tylko zeby zbiornik nie byl zasilany pompa cisnieniowa, tylko musi miec mozliwosc cofki rozprezajacej sie wody do zbiornika glownego. Pompe zaloz druga za zbiornikiem cieplej jesli ma byc instalacja cisnieniowaZaradek - 2018-12-14, 22:09 Z tego co pamietam to wenasto mokre grzeje do okreslonej temperatury plynu cos ok 70°C tak aby nie otworzyl sie termostat w silniku, wiec zagotowanie wody nie wchodzi w gre.lepciak - 2018-12-15, 08:57
Zaradek napisał/a:
Z tego co pamietam to wenasto mokre grzeje do okreslonej temperatury plynu cos ok 70°C tak aby nie otworzyl sie termostat w silniku, wiec zagotowanie wody nie wchodzi w gre.
Webasto mokre wymyślono po to aby podgrzewało blok silnika chłodzonego cieczą i w trudnych warunkach zimowych tym sposobem ułatwiało rozruch zimnego silnika. A jak podgrzejesz blok kiedy nie otworzy się termostat gdyż temperatura podgrzewanej cieczy jest niższa od punktu otwarcia termostatu? Modyfikuje się również w tym celu termostat ale to wykracza poza ramy tej dyskusji. A najprostszym rozwiązaniem jest montowanie grzałki na 230 V w bloku zamiast całego układu webasto. Ale to już jest całkiem inna historia.amples - 2018-12-15, 09:24
lepciak napisał/a:
A jak podgrzejesz blok kiedy nie otworzy się termostat gdyż temperatura podgrzewanej cieczy jest niższa od punktu otwarcia termostatu? Modyfikuje się również w tym celu termostat ale to wykracza poza ramy tej dyskusji.
Coś ci się pomyliło .
termostat odcina chłodnicę ,
a webasto wpina się w mały obwód (silnik-nagrzewnica w środku)
także nie ma potrzeby ingerować w termostat . ,lepciak - 2018-12-15, 10:10
amples napisał/a:
lepciak napisał/a:
A jak podgrzejesz blok kiedy nie otworzy się termostat gdyż temperatura podgrzewanej cieczy jest niższa od punktu otwarcia termostatu? Modyfikuje się również w tym celu termostat ale to wykracza poza ramy tej dyskusji.
Coś ci się pomyliło .
termostat odcina chłodnicę ,
a webasto wpina się w mały obwód (silnik-nagrzewnica w środku)
także nie ma potrzeby ingerować w termostat . ,
Masz rację. Pomyliłem grzałkę w bloku z grzałką na dolnym wężu chłodnicy gdzie wymagana jest ingerencja w termostat.kimtop - 2018-12-15, 11:18 Panowie,jeśli webasto będzie chodziło na jednym układzie wodnym ze zbiornikiem(tak jak pisze tom-cio),to nic się nie przegrzeje i będzie o.k.
Natomiast jeśli będzie grzało wodę w zbiorniku przez wymiennik ciepła,to może dochodzić do sytuacji,że webasto będzie się szybko wyłączało.A co za tym idzie, będzie przechodziło całą procedurę schładzania i odpalania.Dlaczego?Ano dlatego,że woda ze zbiornika będzie zapewne pompowana pompką zanurzeniową ,która ma dość małą wydajność.Natomiast w układzie wodnym webasta będzie niezbyt dużo wody(może .....strzelam ze dwa litry).Przy zbyt małym odbiorze ciepła przez wodę ze zbiornika(niezbyt duża wydajność pompki wody) webasto o mocy 5kW może
szybko osiągać temperaturę max. i się wyłączać.Ale oczywiście są to tylko moje dywagacje.Może warto by podłączyć pod piec silnik i dodatkową nagrzewnicęamples - 2018-12-15, 11:34
kimtop napisał/a:
która ma dość małą wydajność
Nie całkiem tak , webasto nie pracuje non stop pełną mocą , to zależy od ustawień-podłączeń.
(weźmy przykład podgrzewacz elektryczny 5 KW ,
puścisz wodę małym strumieniem leci gorąca a gdy odkręcisz więcej letnia )
kimtop napisał/a:
podłączyć pod piec silnik i dodatkową nagrzewnicę
I tutaj się zgodzę ,
było by grzechem mieć piec i grzać tylko wodę ,
nie wykorzystując go do ogrzewania wnętrza , czy podgrzania silnika gdy zajdzie taka potrzeba .tom-cio - 2018-12-15, 11:47 Panowie, na moje gosc chce to zrobic budżetowo po taniosci a wy mu za chwile instalacje rozszczepiania atomu zafundujecie. Webasto ma swoja pompe i bedzie obganiac po stronie grzewczej wymiennika. Nie moze to pozostac w ukladzie zamknietym bo rozwali weze wiec jeszcze zbiornik wyrownawczy. Po stronie odbiorczej (zimnej) wymiennika ciepla tez musi cos zasilac obwod, wiec nastepna pompa, te 12voltowe maja za mala wydajnosc, najlepsza by byla ta od CO, czyli kolejne 3stowy i przetwornica w sinusie i z beczki z ciepla woda za 5stow robinsie instalacja za 2kola.popie...przone to calkiem.
Amples, Twoj przyklad z przeplywowym jest kompletnie minięty, bo wlasnie wymiennik bylby taka zwezka, bo jesli po stronie odbiorczej nie bedzie wydajnej pompy to bedzie sie po prostu przegrzewal. Najprosciej jest zrobic tak jak autor postu mial na mysli-zbiornik, pobor dolem do webasta wyrzut gora do zbiornika, pobieranie pompka zanurzeniowa i tyleferguson - 2018-12-15, 14:33 Jeżeli jest dość prądu na zasilanie webasta, to zapewne też by starczyło na grzałkę 12V 300W i w porównywalnym czasie zagrzeje wodę.lepciak - 2018-12-15, 15:04 Temat postu: Re: Proste grzanie wody z webastoPytanie brzmiało:
anteks22 napisał/a:
Czy webasto może pracować w ten sposób ?
odpowiedziałem ale nie wtrącam się do rozbudowy nie widząc urządzenia.Zaradek - 2018-12-16, 14:25 A jak jest problem przetestowac uklad poza pojazdem. Wystarczy akumulator z 2m weza, plastikowe wiadro np po farbie, kilka opasek i jakies zasilanie w paliwo. Zmierzyc temperature wody i sprawdzic jak wszystko dziala.
Z drugiej strony. Sa dwa rodzaje webasta: do pracy ciaglej i do podgrzewania silnika przed rozruchem. To do podgrzewania rozni sie od tego pierwszego, ze posiada wlasny zbiorniczek paliwa ( nie wymaga dodatkowej pompki paliwa do zasilania ) i inny sterownik ktory wylacza webasto po ok 30 minutach (chyba, ze wczesniej wypali paliwo ). W normalnym uzytkowaniu, czyli zamontowane zgodnie z przeznaczeniem, zbiorniczek paliwa uzupelniany jest podczas pracy pompy paliwa w samochodzie. W ukladzie bez odpalania silnika trzeba by zamontowac dodatkowa pompke.Flag - 2018-12-16, 16:36
ferguson napisał/a:
Jeżeli jest dość prądu na zasilanie webasta, to zapewne też by starczyło na grzałkę 12V 300W i w porównywalnym czasie zagrzeje wodę.
za takie bzdury powinien być ban na tydzień, rozumiem że matematyka czy fizyka nie była Twoją mocną stroną ale pomyśl że ktoś jeszcze mniej wiedzący może w to uwierzzyć.reaven22 - 2018-12-16, 17:28 Webasto 5kW z citroena C8.
Wiadro wody do 80’C to jakieś 12min.
Anteks22. Podpinaj tak jak planowałeś, wszystko zadziała. Jedyna uwaga to aby sie układ sam odpowietrzał to webasto powinno być poniżej zbiornika z wodą. Pompka sama nie zassie wody, musi być wcześniej zalana. Krućce najlepiej umieść w dnie zbiornika albo z boku przy dnie. Pompka od websta ma na tyle duży przepływ że wodę w zbiorniku wymiesza. Termostat się przyda żeby temperatur wody nie wzrosła do 80’C.
O przegrzanie websta bym się nie obawiał, sterownik wyłączy dopływ paliwa jak temperatura za bardzo wzrośnie.wlodo - 2018-12-16, 17:40 anteks22 Twoje pytania z pierwszego postu są w zasadzie odpowiedzią. Tak, webasto będzie działało przy takim podłączeniu bez najmniejszego problemu, pod pewnymi warunkami. Musisz mieć webasto sterowane analogowo nie po szynie CAN bo go nie załączysz. Zwykłe startuje po podaniu +, a po jego zaniku się wyłącza, więc termostat tą funkcje załatwia. Ustawiasz temp. do jakiej ma nagrzać wodę i wszystko. Tutaj, koniecznie, musisz jednak mieć zabezpieczenie przed załączeniem webasta przez termostat przy braku wody w baniaku.
Jeśli chciałbyś mieć jeszcze dodatkowo możliwość grzania tym układem wnętrza, to na wężu z webasta wepnij jakąś nagrzewnicę lub dwie. Termostat przestawisz na wyższą temp. i ta sama woda nagrzeje Ci wnętrze, z kąpielą jednak musisz zaczekać aż się schłodzi. Chyba, że rozbudujesz o pompkę ciśnieniową i wtedy zimna ze zbiornika zimnej a gorąca z tego od webasta i regulacja temp w baterii prysznicowej.onionskin - 2018-12-16, 20:43
wlodo napisał/a:
anteks22 ..... Zwykłe startuje po podaniu +, ....
W Eurovanach (może i innych PSA?) "startuje się" minusem.anteks22 - 2018-12-17, 12:20 Bardzo dziękuję wszystkim za zaangażowanie i pomoc daliście mi sporo do myślenia i teraz kombinuje i zbieram graty piec to termo top 5.2kw analogowy z pompka wody i z zewnętrzną pompka paliwa . Chciałem to zrobić możliwie najprościej i dzięki filmikom które podeslaliscie wiem że będzie działać układ o którym pisałem. Gdy patrze za okno to coraz bardziej jednak podoba mi się pomysł z grzaniem silnika zimą. Czyli latem grzejemy samą wodę z zimą wodę i silnik przy okazji i tu kolejne pytanie czy taki układ zadziała? Czy trzeba dołożyć dodatkową pompka bo ta z webasto np nie da rady? Może coś jeszcze ? Proszę o pomoc w zaprojektowaniu takiej instalacji.amples - 2018-12-17, 13:04
anteks22 napisał/a:
czy taki układ zadziała?
Zadziała ,
Ale możesz to uprościć a efekt ten sam ,
Zaworami wybierasz co ma grzać lub proporcje silnik - bojler .
Zbiorniczek wyrównawczy auta obsłuży dodatkowy układ , ewentualnie można pokombinować i wstawić trochę większykimtop - 2018-12-17, 13:21 Zadziała pod warunkiem grzania wody poprzez wężownicę lub wymiennik.Ja dorzuciłbym jeszcze nagrzewnicę wnętrzaanteks22 - 2018-12-17, 13:27 O super dzieki ! A czy zawory mający na wężach zasilających ( tych z cieplejsza woda ) czy na powrocie ? Właśnie zastanawiałem się czy zbiorniczek wyrównawcze to obsłuży jeśli tak to świetnie zastanawia mnie jeszcze jedno jak przetne ten wąż fabryczny idący do nagrzewnicy w aucie to zacznie wylewać się płyn mogę szybko zaślepić ale czy potem po podłączeniu wszystkiego nie będzie owa nagrzewnica zapowietrzona ? Czy porostu po skończonej operacji dolewam plynu do zbiorniczek a on zrobi resztę?anteks22 - 2018-12-17, 13:28
kimtop napisał/a:
Zadziała pod warunkiem grzania wody poprzez wężownicę lub wymiennik.Ja dorzuciłbym jeszcze nagrzewnicę wnętrza
nagrzewnica będzie fabryczna potrzebna jeszcze dodatkową?amples - 2018-12-17, 13:42
anteks22 napisał/a:
zawory mający na wężach zasilających
W zasadzie to raczej bez różnicy .
anteks22 napisał/a:
operacji dolewam plynu do zbiorniczek a on zrobi resztę?
w zależności od umiejscowienia poszczególnych elementów - syfonów na węzach itd ,
będzie potrzebowało trochę czasu by pompka zrobiła swą robotę a ty pilnować i uzupełniać płyn .
Ewentualnie możne zaistnieć taka sytuacja ze potrzeba będzie twej pomocy w odpowietrzaniu .
anteks22 napisał/a:
będzie fabryczna potrzebna jeszcze dodatkową?
Koledze chodziło o dodatkową nagrzewnice na pakę - zabudowę co by ogrzewać wnętrze .anteks22 - 2018-12-29, 10:47 Przeprowadziłem właśnie pierwsze testy pieca zagrzanie wody w wiadrze po zaprawie 30 kg z temperatury 8 stopni do 38st trwało 11 minut jestem bardzo zadowolony 😀anteks22 - 2019-01-02, 08:57 Kolejne pytanie , czy w takim układzie jak na schemacie od Amples podczas jazdy woda będzie się podgrzewała silnikiem? Tzn gdy webasto jest wyłączone.amples - 2019-01-02, 09:27
anteks22 napisał/a:
podczas jazdy woda będzie się podgrzewała silnikiem
Tak gdy oba zawory będą otwarte.
Możesz dodać trzeci (jak na zdjęciu poniżej) by nie grzało wtedy niepotrzebnie webasta
-----------------------------------------------------------------------
Albo jeden trójdrożny zaznaczony na niebiesko , zamiast trzech ,
wtedy masz cztery pozycje ustawień
1. webasto grzeje termę
2. webasto grzeje silnik
3. silnik grzeje termę
4 otwarte wszystkie mogą grzać się nawzajem reaven22 - 2019-01-02, 19:51 Według mnie ogrzewanie wody z silnika to niepotrzebna komplikacja układu. Webasto ma 5kW i ogrzanie kilkunastu litrów wody to kilka minut. Zużyje przy tym jakieś 3 naparstki ON.
Potrzebna ilość rur, zaworów, dodatkowego płynu, i pracy żeby to połączyć nie zwróci się szybko w oszczędności paliwa.
Do tego dochodzi sterowanie w którym jedynie Ty się połapiesz Jak dla mnie układ im prostszy tym mniej problemowy. Realnej oszczędności na paliwie nie widzę.
Jak weźmiesz jaką kolwiek wycieczkę kilka set km, to zużyte paliwo na grzanie wody będzie stanowiło promil całości.anteks22 - 2019-01-02, 22:15 Chodzi o taki zawór? Trzeba tylko nakręcić króćce na wąż 20mm ale na nim widzę skalę od 1 do 10 zadziała tak samo ? Na schemacie Amplesa nie wyglada to skąplikowanie. Z grzaniem silnikiem nie chodzi o oszczędność bo rzeczywiście jej nie ma tylko o posiadanie dodatkowej opcji np gdy webasto nawali w myśl zasady lepiej mieć niż nie mieć 😀 z drugiej strony ktos inny powie ze mozna w garnku nagrzac i już do tej pory tak robiłem ale czas na zmiany 😀amples - 2019-01-02, 23:32
anteks22 napisał/a:
Chodzi o taki zawór
Kulowy 3-drożny typ T , obrót 360st.
Np taki : (zdjęcie poniżej) , idzie łatwo przerobić by obracał się w koło .Flag - 2019-01-03, 00:34 ja to u siebie robiłem za zaworze z T5, pełno ich na allegro no i sterowany 12VAdampio - 2019-01-03, 02:12 @Flag: mógłbyś zalinkować taki zawór? Na Alle jako zawór wodny VW T5 występuje cosik z trzema końcówkami i chyba elektromagnesem. Ja dla odmiany kombinuję jak grzać webastem tylko silnik i szukam zaworu na 12V, który po podaniu napięcia bajpasował by nagrzewnicę kabiny.Flag - 2019-01-03, 10:30
Adampio napisał/a:
@Flag: mógłbyś zalinkować taki zawór? Na Alle jako zawór wodny VW T5 występuje cosik z trzema końcówkami i chyba elektromagnesem. Ja dla odmiany kombinuję jak grzać webastem tylko silnik i szukam zaworu na 12V, który po podaniu napięcia bajpasował by nagrzewnicę kabiny.
dokładnie ten z trzema króćcami, moge nim otworzyć lub zamknąc dodatkową nagrzewnice. Przy właczeniu wentylatora nagrzewnicy na właczonym silniku, przekaźnik pod
aje 12V na zawor i otwiera ciepla wode z silnika do tyłu. Nagrzewnicy nie ma co odcinać bo jak nie masz włącozneo wentylatora to nie stracisz tam za duzo energii.ferguson - 2019-01-03, 17:05 Takie zawory można dopasować z pralek, lub zmywarek.silny - 2019-01-03, 19:59 https://allegro.pl/oferta/elektrozawor-12v-1-2-cal-zawor-cewka-silownik-wody-7367642836
Yyy , taki ????? Coś w tym stylu napewno znajdziesz na trochę wyższą temperaturęanteks22 - 2019-01-04, 21:12 Osobiście wolę zawory manualne znalazłem ten który pokazał Amples na alliexpres ale czas dostawy 45 dni trochę mnie przeraża choc cena świetna będę szukał dalej. Przekopujac Internet natknąłem się na taki schemat czy naprawdę da się przepływowo ogrzać wodę do tych powiedzmy 36 stopni za pomocą wymiennika płytowego?xbartman - 2019-01-04, 21:29
anteks22 napisał/a:
czy naprawdę da się przepływowo ogrzać wodę do tych powiedzmy 36 stopni za pomocą wymiennika płytowego?
Dlaczego 36?
Ja grzeje przepływowo i musiałem dołożyć mieszacz termostatyczny bo nie szło się wykąpać pod gorącą wodą. Musiałem wyłączać webasto. Ciepłą wodę mam po około 2-3 minutach od włączenia pieca. Dodam że nie akumuluję wody tylko korzystam z grzanej na bieżąco.anteks22 - 2019-01-04, 21:41 Jestem pod wrażeniem to zmienia zupełnie mój pogląd o świecie mógłbyś opisać , narysować schemat swojej instalacji ? Jaką wielkość wymiennika jaki zbiorniczek wyrownawczy przewody itp? 36 stopni dlatego że do tyłu grzalem wodę do prysznica zazwyczajxbartman - 2019-01-05, 09:37 TU pod koniec masz krótki opis i zdjęcie wymiennika. Włączyłem się w oryginalną instalację webasto (eberspacher) samochodu, równolegle do nagrzewnicy przestrzeni mieszkalnej. Przewody takie same jak oryginał doszły tylko trójniki zawór i dodatkowa pompka. I oczywiście kilka przekaźników do sterowania. Robota prosta na kilka godzinek pracy.Adampio - 2019-01-05, 11:15
Flag napisał/a:
Nagrzewnicy nie ma co odcinać bo jak nie masz włącozneo wentylatora to nie stracisz tam za duzo energii.
Ja mam Multivana, który ma drugą nagrzewnicę pod podłogą i zawór regulacyjny puszcza ciepłą wodę tylkooba kaloryferki na raz. A jak jest tęgi mróz i gniazda 230V niema w pobliżu to bym chciał grzać sam silnik a nie dodatkowo powietrze pod podłogą. Do grzana się mam znacznie mnjej prądożerne suche webasto, .ferguson - 2019-01-05, 12:05
xbartman napisał/a:
TU pod koniec masz krótki opis i zdjęcie wymiennika. Włączyłem się w oryginalną instalację webasto (eberspacher) samochodu, równolegle do nagrzewnicy przestrzeni mieszkalnej. Przewody takie same jak oryginał doszły tylko trójniki zawór i dodatkowa pompka. I oczywiście kilka przekaźników do sterowania. Robota prosta na kilka godzinek pracy.
Instalację wodną masz ciśnieniową, czy na wikrowłącznikach?xbartman - 2019-01-05, 17:20 Pompka zanurzeniowa na mikro włącznikach.anteks22 - 2019-01-14, 14:36 Dziś przeprowadziłem testy z wymiennikiem ciepła 30kw 30 plytkowym i mieszaczem ... rewelacja ciepła woda w kilka minut a jeśli zagrzejemy płyn do 78st C i wylaczymy webastoto gdy chodzi pompka obiegowa ciepła wodę w kranie/ prysznicu mamy bardzo dlugo pojawił się tylko problem z ciśnieniem pompka barwig 0.6bar zanurzeniowa ma za małe cisnienie aby przepchac wodę przez wymiennik i mieszacz gdy dołożyłem druga taka samą przez trójnik problem znikł. Czy są mocniejsze pompki tych rozmiarów? I czy da się oddzielnie uruchamiać pompka obiegową od webasto? Np uruchamiać ją wyłącznikiem po wygaszeniu pieca ale aby jednocześnie współgrała z sterowaniem webasto?kimtop - 2019-01-14, 16:11 Pełna profeska.
Tutaj masz pompę https://allegro.pl/oferta/pompa-zanurzeniowa-do-wody-12-v-1-5-bar-21-l-m-7744989878
Można poszukać także w pompach zęzowychanteks22 - 2019-02-03, 22:58 Powoli prace poruszają się do przodu, zdecydowałem się na wymiennik płytowy i wpięcie się równoległe piecem do małego układu chłodzenia. Webasto grzeje wymiennik do 70 stopni w 6 minut od uruchomienia, sterowanie dwoma zaworami ale jest problem z nagrzewnica w samochodzie ... kiedy webasto zagrzeje już płyn przewody są ciepłe zbiornik wyrównawczy rownież uruchamiam nawiew w kabinie a powietrze leci zimme co może być przyczyną? Dodam że po odpaleniu silnika i zagrzaniu normalnie działa ogrzewanieamples - 2019-02-04, 00:16
anteks22 napisał/a:
do małego układu chłodzenia.
Do węży idących do nagrzewnicy?
(nie masz przypadkiem jakiś elektrozaworów)
co to za auto? bo chyba nie podałeś .anteks22 - 2019-02-04, 00:53 Tak na wężach idących do nagrzewnicy przed sama ścianą grodziowa samochód to vw crafter 2.0 to 2012r. Jutro zrobię zdjęcie.amples - 2019-02-04, 01:39
anteks22 napisał/a:
crafter o ile się nie mylę ma (wujek gogle tak mówi) zawór (przełączający-odłączający? , ) nagrzewnicę
ale pod deską czy w komorze silnika , nie wiem , musisz poszukać poczytać jak to działa u ciebie . anteks22 - 2019-02-04, 06:36 A jak go zlokalizuje to co wtedy czy mam go obejść bajpasem czy np podać zasilanie dodatkowe aby się otwierał?anteks22 - 2019-02-04, 20:24 Zaworu pod maską nie znalazłem jest tylko dodatkową pompka wody. Google mówi że jest takowy tylko w takim razie zapewne w środku przy nagrzewnicy .... pierwsze zdjęcie pokazuje wpięcie w węże wody a drugie już zamontowany i podłączony wymiennik pod fotelem kierowcy, woda grzeje się przeplywowo zatankowana miała 4 stopnie a na wylocie dobrze że mam zawór termostatyczny bo można by było się opażyć rewelacja ! Z grzaniem silnika trzeba będzie jeszcze powalczyćcasper - 2019-02-25, 07:27 Do powyższego zestawu przydałby się jeszcze termostat, przy pomocy którego można by było ustawiać temperaturę w różnych pomieszczeniach
W sumie taki palnik gazowy powinien załatwić sprawę