|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Pomocy! mam konkretny problem techniczny - Lodówka - solary - podłączenia
Pitt_M - 2019-01-09, 23:06 Temat postu: Lodówka - solary - podłączenia Witam szanowne koleżeństwo !
Temat wałkowany wielokrotnie – podłączenie solarów.
Starałem się, naprawdę starałem się przeczytać ze zrozumieniem posty (blogi) kolegi „Świstaka” – niestety nie poszło.
Ale zacznę od początku.
Dotychczas podróżowaliśmy od lat 70-tych z namiotem, później z przyczepami, później był VW T4 wysoki, w zeszłym roku kupiłem kamperka Bavaria by Frankia na Dukato II 1996r. Kamperek nie duży ale dla pary lub max 3 osoby wystarczy.
Jakież było moje zaskoczenie kiedy lodówka przy zasilaniu 12v wyłączyła się wraz ze zgaszeniem silnika (zapłonu). W dotychczasowych pojazdach pracowała na aku pokładowym do spadku napięcia 11,5 v. Zależy nam żeby lodówka pracowała w przerwach w podróży – zatrzymujemy się często. Oczywiście można podpiąć ją pod akumulator pokładowy i zamontować ogranicznik prądu ale wpadłem na inny pomysł.
Jako że wiosną będę montował panele solarne 2 x 160 W i regulator 30A – na foto
Podłączę lodówkę do wyjścia z regulatora oznaczonego żarówką przez przekaźnik który będzie podawał prąd z solara na lodówkę po zaniku napięcia z alternatora.
Oczywiście na noclegi parkingowe – gaz.
Proszę oceńcie czy to dobry pomysł. A może ktoś ma inny ciekawy i prosty pomysł ?
Problem nr 2.
Na wyposażeniu mam energoblok przedstawiony na fotce. Podobno to nawet nie energoblok z postowniko – zasilacz.
W związku z tym czy regulator solarów podłączyć pod klemy akumulatora kabinowego czy też gdzieś w energobloku. Jeżeli w energobloku to będę musiał szukać fachowców bo sam sobie nie poradzę.
Proszę o porady i jeszcze raz zaznaczam czytałem wiele postów na temat podłączeń solarów ale albo dotyczyły innych energobloków albo były dla mnie za trudne więc proszę nie pisać "poszukaj" bo szukałem czy "poczytaj" bo czytałem. Jeżeli ktoś z kolegów może pomóc będę wdzięczny.
Pozdrawiam
Pitt
Bronek - 2019-01-10, 06:57
nie . to wyjście na ogół da się obciążyć do 2A Sprawdź
AD 2
Akumulator kabinowy, to rozumiem ,że dotyczy budy kampera ?? Podłącz do klem , prosto i bez kombinacji i fakt wielokrotnie dziesiątki razy o tym nie ..
Najpierw regulator do akumulatora a potem solar do regulatora . Możesz dać bezpiecznik w okolicy klemy dodatnie aby fachowo było .
Kable z solarów grube z regulatora już niekoniecznie.
A na zdjęciu pod klapka masz bezpieczniki
zbyszekwoj - 2019-01-10, 09:13
Oszczędnośc gazu nie warta zachodu.
Pitt_M - 2019-01-10, 09:27
Bronek napisał/a: |
AD 2
Akumulator kabinowy, to rozumiem ,że dotyczy budy kampera ?? Podłącz do klem , prosto i bez kombinacji i fakt wielokrotnie dziesiątki razy o tym nie .. .... |
Dziękuję bardzo ( pivo poszło) szczególnie cieszę się że potwierdziłeś możliwość podłączenia się pod klemy. wcześniej czytałem materiał w którym odraczano to rozwiązanie ale dlaczego - nie pamiętam.
Pozdrawiam
Pitt
krzlac - 2019-01-10, 09:31
Możesz zastosować regulator który obsługuje AES, np. Buttner Elektronik.
Mam taki MT 230 PP do sprzedania - było ogłoszenie.
Pitt_M - 2019-01-10, 09:31
zbyszekwoj napisał/a: | Oszczędnośc gazu nie warta zachodu. |
Dziękuję za odpowiedź jednak muszę sprostować - to nie oszczędność - to bezpieczeństwo . X lat temu przyjęłem zasadę - odcięte wszystkie urządzenia gazowe - dopiero ruszam. Może przesadzam ale byłem świadkiem pożarów przyczep i kamperów może z tąd trauma.
Pozdrawiam
Pitt
Roberto - 2019-01-10, 09:38
Pitt_M napisał/a: | zbyszekwoj napisał/a: | Oszczędnośc gazu nie warta zachodu. |
Dziękuję za odpowiedź jednak muszę sprostować - to nie oszczędność - to bezpieczeństwo . X lat temu przyjęłem zasadę - odcięte wszystkie urządzenia gazowe - dopiero ruszam. Może przesadzam ale byłem świadkiem pożarów przyczep i kamperów może z tąd trauma.
Pozdrawiam
Pitt |
Kiedyś też tak myślałem
Po kilku latach jazdy różnymi kamperkami zmieniłem zdanie.
Jeśli instalacja jest OK, i zachowujesz wszystkie zasady bezpieczeństwa to nic się nie stanie.
Weź pod uwagę, że grzałka na 12V umieszczana w lodówce ma znacznie mniejszą moc niż ta na 230V oraz mniej mocy niż płomień. To powoduje znaczne obniżenie wydajności pracy lodówki.
amples - 2019-01-10, 10:07
Bronek napisał/a: | nie . to wyjście na ogół da się obciążyć do 2A Sprawdź |
Pitt_M napisał/a: | z regulatora oznaczonego żarówką przez przekaźnik |
Przez przekaźnik sterowany z tego wyjścia a zasilany z aku , jak najbardziej możesz podłączyć .
Roberto - 2019-01-10, 10:09
Bronek napisał/a: |
Kable z solarów grube z regulatora już niekoniecznie.
|
Może jednak odwrotnie
Przecież z solarów z reguły idzie większe napięcie a mniejszy prąd.
Z tego typu regulatora (do akumulatora) podawane jest w miarę stałe napięcie około 14V, a za to większy prąd...
Pitt_M - 2019-01-10, 10:18
Roberto napisał/a: |
...........
Kiedyś też tak myślałem
Po kilku latach jazdy różnymi kamperkami zmieniłem zdanie.
Jeśli instalacja jest OK, i zachowujesz wszystkie zasady bezpieczeństwa to nic się nie stanie.
Weź pod uwagę, że grzałka na 12V umieszczana w lodówce ma znacznie mniejszą moc niż ta na 230V oraz mniej mocy niż płomień. To powoduje znaczne obniżenie wydajności pracy lodówki. |
Na 230v i gazie parametry są podobne na 12v oczywiście słabiej ale traktuję to jako "podtrzymanie" osiągniętej wcześniej temperatury.
Mimo wszystko pozwól, że pozostanę przy swoim zwyczaju "bez gazu w czasie jazdy"
ale dzięki za wyrażenie Twojego zdania.
Pozdrawiam
Pitt
Pitt_M - 2019-01-10, 10:24
amples napisał/a: | Bronek napisał/a: | nie . to wyjście na ogół da się obciążyć do 2A Sprawdź |
Pitt_M napisał/a: | z regulatora oznaczonego żarówką przez przekaźnik |
Przez przekaźnik sterowany z tego wyjścia a zasilany z aku , jak najbardziej możesz podłączyć . |
Użyte przeze mnie słowo "przekażnik" miało oznaczać urządzenie które włączy prąd z solara (regulatora) w przypadku zgaszenia silnika i odłączenia solara w momencie pojawienia się zasilania z alternatora. Nie jestem elektronikiem i nie potrafię tego "przekaźnika" nazwać prawidłowo. Inne zastosowanie przekaźnika nie ma tu sensu.
Pozdrawiam
Pitt
amples - 2019-01-10, 10:30
Pitt_M napisał/a: | odówka przy zasilaniu 12v wyłączyła się wraz ze zgaszeniem silnika (zapłonu) | bo masz ją podpięta (sterowanie załączaniem )do instalacji samochodu nie zabudowy .
Podczas jazdy alternator ładuje ci aku zabudowy ?
jeśli tak to wystarczy ci przekaźnik jak wyżej .
Pitt_M - 2019-01-10, 10:34
Roberto napisał/a: | Bronek napisał/a: |
Kable z solarów grube z regulatora już niekoniecznie.
|
Może jednak odwrotnie
Przecież z solarów z reguły idzie większe napięcie a mniejszy prąd.
Z tego typu regulatora (do akumulatora) podawane jest w miarę stałe napięcie około 14V, a za to większy prąd...
|
Wszystkie kable grube ! Chociaż masz rację moje solary są 17v i niewielka strata napięcia nie ma dużego znaczenia.
W moim przypadku będzie ok 1 m od solarów do regulatora i ok 2 m przewodu od regulatora do akumulatora, myślę że w tym przypadku straty "na kablu" nie mają znaczenia.
Abstrachując od tematu do Elbląga mam ok 100 km (Nowe Miasto Lubawskie) i mam nadzieję na spotkanie na kawę i pogaduchy (może będziesz przejeżdżał w pobliżu - zapraszam o każdej porze)
Pozdrawiam
Pitt
Roberto - 2019-01-10, 13:17
Pitt_M napisał/a: | Roberto napisał/a: |
...........
Kiedyś też tak myślałem
Po kilku latach jazdy różnymi kamperkami zmieniłem zdanie.
Jeśli instalacja jest OK, i zachowujesz wszystkie zasady bezpieczeństwa to nic się nie stanie.
Weź pod uwagę, że grzałka na 12V umieszczana w lodówce ma znacznie mniejszą moc niż ta na 230V oraz mniej mocy niż płomień. To powoduje znaczne obniżenie wydajności pracy lodówki. |
Na 230v i gazie parametry są podobne na 12v oczywiście słabiej ale traktuję to jako "podtrzymanie" osiągniętej wcześniej temperatury.
Mimo wszystko pozwól, że pozostanę przy swoim zwyczaju "bez gazu w czasie jazdy"
ale dzięki za wyrażenie Twojego zdania.
Pozdrawiam
Pitt |
Chyba się nie zrozumieliśmy
Ja też nie jestem w pełni przekonany do zasilania lodówki podczas jazdy
Pierwotnie zrozumiałem, że chcesz cały czas zasilać ją z 12V.
Jak napisano powyżej, przy prawidłowo działającej instalacji, podczas jazdy, zasilasz grzałkę właściwie z alternatora. Po wyłączeniu silnika (przechodząc na gaz) potrzebujesz 12V tylko do obsługi elektroniki lodówki, a to powinien Ci zapewnić akumulator z zabudowy (notabene podczas jazdy jest on również doładowywany przez alternator).
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby go dodatkowo doładowywać w tym samym czasie z solarów.
Rzadko bywam w Twoich stronach, ale gdybyś był w mojej okolicy to służę pomocą.
Elektroniką zajmuję się na co dzień
Pitt_M - 2019-01-10, 14:50
Roberto napisał/a: | Pitt_M napisał/a: | Roberto napisał/a: |
...........
Kiedyś też tak myślałem
Po kilku latach jazdy różnymi kamperkami zmieniłem zdanie.
Jeśli instalacja jest OK, i zachowujesz wszystkie zasady bezpieczeństwa to nic się nie stanie.
Weź pod uwagę, że grzałka na 12V umieszczana w lodówce ma znacznie mniejszą moc niż ta na 230V oraz mniej mocy niż płomień. To powoduje znaczne obniżenie wydajności pracy lodówki. |
Na 230v i gazie parametry są podobne na 12v oczywiście słabiej ale traktuję to jako "podtrzymanie" osiągniętej wcześniej temperatury.
Mimo wszystko pozwól, że pozostanę przy swoim zwyczaju "bez gazu w czasie jazdy"
ale dzięki za wyrażenie Twojego zdania.
Pozdrawiam
Pitt |
Chyba się nie zrozumieliśmy
Ja też nie jestem w pełni przekonany do zasilania lodówki podczas jazdy
Pierwotnie zrozumiałem, że chcesz cały czas zasilać ją z 12V.
Jak napisano powyżej, przy prawidłowo działającej instalacji, podczas jazdy, zasilasz grzałkę właściwie z alternatora. Po wyłączeniu silnika (przechodząc na gaz) potrzebujesz 12V tylko do obsługi elektroniki lodówki, a to powinien Ci zapewnić akumulator z zabudowy (notabene podczas jazdy jest on również doładowywany przez alternator).
Nic nie stoi na przeszkodzie, aby go dodatkowo doładowywać w tym samym czasie z solarów.
Rzadko bywam w Twoich stronach, ale gdybyś był w mojej okolicy to służę pomocą.
Elektroniką zajmuję się na co dzień |
I znów się nie zrozumieliśmy, otóż podróżując z żoną często zatrzymujemy się po drodze (w dzień) na zwiedzanie , jedzenie, kawę czy WC (z zasady nie korzystam z II w kamperze) , często również będąc cukrzykiem na insulinie stajemy na drzemkę po południu. Są to postoje 1/2 do 1 godzina a czsem 2 godziny i chciałbym w tym czasie (w przerwach, na południu Europy) zasilać lodówkę z solara (z automatycznym przełączaniem alternator - solar). Oczywiście na noc przełączam na gaz.
Na pewno odwiedzę Cię w Elblągu jako że bendę miał jeszcze jeden pomysł - ale to już na pw.
Pozdrawiam
Pitt
amples - 2019-01-10, 15:29
Pitt_M napisał/a: | zasilać lodówkę z solara |
Nie z solara , a :
z akumulatora pokładowego który podładowuje solar ,
a podczas jazdy solar i alternator , nie pogryzą się .
Przykładowy sposób podłączenia :
Pitt_M - 2019-01-10, 16:14
Może obawy ignoranta w tej dziedzinie ale czy przy zastosowaniu tego schematu prąd z solara nie popłynie po zgaszeniu silnika na alternator a tym samym inne urządzenia kabinowe, czy nie zrobi się bałagan w światłach, kontrolkach innych ?
Roberto - 2019-01-10, 16:44
Pitt_M napisał/a: | Może obawy ignoranta w tej dziedzinie ale czy przy zastosowaniu tego schematu prąd z solara nie popłynie po zgaszeniu silnika na alternator a tym samym inne urządzenia kabinowe, czy nie zrobi się bałagan w światłach, kontrolkach innych ? |
Nie, do alternatora na pewno nie dotrze i na pewno nic się nie stanie... pod warunkiem, że masz sprawną instalację elektryczną
Bronek - 2019-01-10, 16:46
daj spokój i naprawdę wszystko było i zaczyna mnie to ....zastanawiać . Piszesz, że czytałeś . śmiem twierdzić iż idziesz po najmniejszej lini oporu.
amples - 2019-01-10, 16:52
Pitt_M napisał/a: | solara nie popłynie po zgaszeniu silnika |
Cy masz ładowanie pokładowego a alternatora ,
Inaczej - masz oba aku spięte na stałe czy odłączane przy nie pracującym silniku .
Pitt_M - 2019-01-10, 17:02
Bronek napisał/a: | daj spokój i naprawdę wszystko było i zaczyna mnie to ....zastanawiać . Piszesz, że czytałeś . śmiem twierdzić iż idziesz po najmniejszej lini oporu. |
Dziękuję za konstruktywny post, każdy ma prawo do swoich twierdzeń.
Pitt_M - 2019-01-10, 17:08
amples napisał/a: | Pitt_M napisał/a: | solara nie popłynie po zgaszeniu silnika |
Cy masz ładowanie pokładowego a alternatora ,
Inaczej - masz oba aku spięte na stałe czy odłączane przy nie pracującym silniku . |
W czasie jazdy na obu mam +- 13,8 V , przy zasilaniu z 230 v utrzymuje sie 12,6 v do 12,8 v na drugim akumulatorze (kabinowy, mieszkalny) a pierwszy niestety nie jest ładowany i po miesięcznym zimowym garażowaniu jest 11,7 - musiałem podłączyć prostownik.
Pozdrawiam
Pitt
rakro1 - 2019-01-10, 17:09
Pitt_M napisał/a: | Bronek napisał/a: | daj spokój i naprawdę wszystko było i zaczyna mnie to ....zastanawiać . Piszesz, że czytałeś . śmiem twierdzić iż idziesz po najmniejszej lini oporu. |
Dziękuję za konstruktywny post, każdy ma prawo do swoich twierdzeń. | ...i jeszcze strzelasz focha.Schemat,który narysował dla Ciebie amples był na forum dziesiątki razy,również w opisach słownych.Tylko tak to możesz zrobić.Ale może nie rób tego sam a zleć komuś? Pozdrawiam.
Pitt_M - 2019-01-10, 17:21
rakro1 napisał/a: | Pitt_M napisał/a: | Bronek napisał/a: | daj spokój i naprawdę wszystko było i zaczyna mnie to ....zastanawiać . Piszesz, że czytałeś . śmiem twierdzić iż idziesz po najmniejszej lini oporu. |
Dziękuję za konstruktywny post, każdy ma prawo do swoich twierdzeń. | ...i jeszcze strzelasz focha.Schemat,który narysował dla Ciebie amples był na forum dziesiątki razy,również w opisach słownych.Tylko tak to możesz zrobić.Ale może nie rób tego sam a zleć komuś? Pozdrawiam. |
Nie strzelam focha - nie tał łatwo wyprowadzić mnie z równowagi ( mam dwie córki i 12 letniego wnuka ), wiem że ten schemat był kilkakrotnie na forum, oglądałem go również w blogu Świstaka dotyczącym podłączeń solarów ale jeżeli mam jakieś obawy to mogę zapytać bardziej doświadczonych kolegów.
Pozdrawiam
Pitt
rakro1 - 2019-01-10, 17:32
Jeśli masz miejsce na dachu,pieniądze na zakupy to warto zrobić co planujesz ale nie dla zasilania lodówki na postoju ale dla zdobycia prądu doładowującego aku zabudowy przy dłuższym postoju,gdy nie doładowuje alternator.Ten prąd to na oświetlenie,ładowanie telefonów,laptopów lub nawet użycie suszarki do włosów.Ale nie bardzo dla lodówki.W czasie jazdy 12v z alternatora a po zgaszeniu silnika przełączasz na lpg.Lpg może być też w czasie jazdy ale musi być specjalny zawór odcinający dopływ gazu przy ew.wypadku.Nie bój się gazu.Nie musisz go pilnować a pożar może być również z instalacji elektrycznej.
amples - 2019-01-10, 17:32
Pitt_M napisał/a: | prąd z solara nie popłynie po zgaszeniu silnika na alterna |
Z solara podłączasz tak samo jak ładowarkę 230V do aku zabudowy , to co ci popłynie na alternator gdy napisałeś że :
Pitt_M napisał/a: | przy zasilaniu z 230 v utrzymuje sie 12,6 v do 12,8 v na drugim akumulatorze (kabinowy, mieszkalny) a pierwszy niestety nie jest ładowany |
Może lepiej będzie jak radzą inni : skorzystaj z usług-pomocy kogoś co bawił się w te klocki .
Pitt_M - 2019-01-10, 17:38
Dzięki wszystkim kolegom za odpowiedzi - prawdopodobnie bliżej wiosny umówię się z kol. "Roberto" mam go blisko (100 km) i jakoś to ogarniemy
Pozdrawiam Wszystkich
Pitt
EOT
bert - 2019-01-10, 17:41
Bronek napisał/a: | daj spokój i naprawdę wszystko było i zaczyna mnie to ....zastanawiać . Piszesz, że czytałeś . śmiem twierdzić iż idziesz po najmniejszej lini oporu. |
oszczerstwo!
co najwyżej po linii najmniejszego oporu
Bronek - 2019-01-10, 20:30
No widzisz , jak czytał ... niby uważnie . Obraził się nawet a to chodziło o mały kabel z niewielką ilością Ohmów .
Czyli ... Brnę
Nawet Miodek zrobił kiedyś ten błąd , co mnie nie tlumaczy
rakro1 - 2019-01-10, 21:10
To było jasne,że jak Bronek się włączy dyskusja,jakoś przypadkowo zmieni kierunek.Wielokrotnie.Mistrz
Pitt_M - 2019-01-10, 21:38
Bronek napisał/a: | No widzisz , jak czytał ... niby uważnie . Obraził się nawet a to chodziło o mały kabel z niewielką ilością Ohmów .
Czyli ... Brnę
Nawet Miodek zrobił kiedyś ten błąd , co mnie nie tlumaczy |
Nie obraził się, nie obraził - nawet na wizurze piwo postawi A czytał uważnie ale Miodkiem nie jest - ale jak o czymś nie masz pojęcia to choćbyś najuważniej czytał to niewiele zrozumiesz
Pozdrawiam
Pitt
|
|