|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Budujemy kampera - FreeVan ONE - budowa na bazie Boxera 3.0 L4H2, 2+2.
Vzer - 2019-02-04, 00:08 Temat postu: FreeVan ONE - budowa na bazie Boxera 3.0 L4H2, 2+2. Witajcie użytkownicy i budowniczowie.
Pomysł na budowę kampera chodził mi już od paru miesięcy po głowie.
Dlaczego Camper Van ? Powodów było wiele: dużo wydawaliśmy na wakacje, a mało czasu na nich przebywaliśmy. Nawet jak pojechaliśmy, czy polecieliśmy gdzieś na wakacje to na miejscu robiliśmy w tydzień 600km po okolicy. Ja często dodatkowo podróżowałem motocyklem zostawiając rodzinę na tydzień. Nie jesteśmy zwolennikami wakacji hotelowych (czyli Egipt, itp. 7 dni w kurorcie to nie dla nas). Dzikie plaże, odludne miejsca, dużo zwiedzać - tu się odnajdujemy. Dlaczego kamper van samowystarczalny (do pewnego stopnia) ? Bo można wszędzie wjechać, nie trzeba jechać na pole kempingowe. Pewna niezależność. Można zabrać motocykl . Moj bus spokojnie po autostradzie jedzie 140km/h i spalanie ma na poziomie 10l.
Więc zapadła decyzja w zeszłym roku, budujemy kampera. Jakieś tam doświadczenia z busami już były. Aktualnie miałem na firmie, Boxera 3.0 177kM 2012 L3, H2. Świetne auto, w zeszłym roku je docieplałem (styrodur XPS na klej XPS tytan z pistoletu ), ale po rozmieszczeniu wymaganego dla nas miejsca zdecydowaliśmy, że trzeba kupić dłuższego. I zaczęły się poszukiwania, wymóg: nowszy, taki sam silnik, pełna historia. W styczniu zakupiony został L4H2 Boxer po FL 3.0 180KM z polskiego salonu rocznik 2014. Przy moich 180cm H2 wystarczy.
Trafiłem tu oczywiście przez Toscanera, dobrze się go czyta. Rozwiązania kolegi reaven22 i kynios mi się podobają.
Jaki jest plan:
Raczej bez kompromisów i pośpiechu.
Wygląd zewnętrzny- ma nadal przypominać busa (bez plastikowych okien w ścianach itp).
Kolorystyka wnętrza - raczej biały połysk z dodatkami szarości.
Samowystarczalny: 150l wody, fotowoltanika na 520-560W i aku żelowe ~200Ah.
Rozkład spania: (łóżko 1 tył 185x140), łóżko 2 (plan na 180x120 niski stół z nakładką aluminiową składaną na przednie obrócone fotele).
Łazienka za dwoma fotelami 105x68cm.
Fotele obracane: Grand C4 po FL, g + obrotnice. Fotele 2 za stołem w ten sam deseń z własną konstrukcją wsporczą, pod fotelami zbiornik 81x44x49cm.
Gaz tylko do kuchenki. Lodówka 230V (amica 38db była taka na osobną mała przetwornicę)
Ogrzewanie podłogowe z webasto z C8, podgrzewanie wody przez wymiennik płytowy.
Wentylacja mechaniczna postojowa, okno + wentylator 1 automat nad łóżko, okno + wentylator do łazienki i większe okno nad stół.
Materiał, raczej sklejka ceiba + HPL. Myślę nad zrobieniem własnego sandwicha sklejka 3mm+xps2cm+sklejka (jak przetestuje napiszę).
Na razie robię zakupy, serwis auta. Start budowy na wiosnę. Przegląd auta mam w czerwcu. Mam namiary na stację okręgową, co robi zmianę na specjalny kamper.
Wstępna lista zakupów, główne rzeczy.
Dużo napisałem, ale pewno będzie wiele innych pytań pytań. Diabeł tkwi w szczegółach. Pozdrawiam
1) Aktualizacja listy zakupów. 2020
2) Aktualizuje o szkic zabudowy w pdf.
Narysowałem w 2D CAD z własnych pomiarów, jakby ktoś miał model 3D CAD, L4H2, albo scan wnętrza (chmura punktów) był bym rad za udostępnienie.
3) Aktualizuję o szkic instalacji wod.kan.c.o. ze szczegółowym opisem, na razie w 50%.
Rozgryzienie ilości kolanek, redukcji, węży, średnic itd, zamówienie tego schodzi trochę.
Na pewno się komuś przyda.
Pozdrawiam
amples - 2019-02-04, 00:38
Vzer napisał/a: | przy ciężarowym z większą liczbą osób. | Przy ciężarowym obowiązuje cię grodź,
albo osobowy albo kamper.
Woj-tek - 2019-02-04, 00:49
Będę kibicował
Vzer - 2019-02-04, 00:50
Dobra dobra. Zrobię oddzielenie tylnej części sypialnianej roletą kuchenną i będzie 4 osoby ciężarowy z paką dł. 1,5m. Dam rady z tym.
tolo61 - 2019-02-04, 00:58
Powodzenia
Loguję sie do tematu
amples - 2019-02-04, 01:49
Vzer napisał/a: | Zrobię oddzielenie tylnej części sypialnianej roletą |
Cytat
§ 8. 1. Kabina kierowcy oraz pomieszczenie przeznaczone do przewozu osób wyposaża się w:
4. Wnętrze kabiny kierowcy oraz pomieszczenia przeznaczonego do przewozu osób powinno odpowiadać
następującym warunkom:
7) w samochodzie ciężarowym powinno być oddzielone od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą o
odpowiedniej wytrzymałości; przepis stosuje się do samochodu ciężarowego zarejestrowanego po raz pierwszy
po dniu 29 maja 1999 r.;
8 ) przegroda, o której mowa w pkt 7, w samochodzie ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej
nieprzekraczającej 2,5 t powinna odpowiadać następującym warunkom:
a) powinna być pełna na całym poprzecznym przekroju wnętrza pojazdu, co najmniej do wysokości
odpowiadającej 80 % wysokości oparć siedzeń znajdujących się przed nią,
b) powyżej wysokości, o której mowa w lit. a, dopuszcza się, aby odległość między elementami przegrody
wynosiła nie więcej niż 100 mm w dowolnych wzajemnie prostopadłych kierunkach,
c) odległość od przegrody do ścian wewnętrznych bocznych oraz sufitu pojazdu nie powinna przekraczać 50 mm,
d) powinna wytrzymać równomiernie przyłożone na całej powierzchni równoległe do osi podłużnej pojazdu
obciążenie odpowiadające dwukrotnej masie ładunku przewidzianego do umieszczenia w przestrzeni
ładunkowej.
§ 58. (87) 1. Pojazdy zarejestrowane przed terminami określonymi w przepisach § 2 ust. 13 i 14, § 3 ust. 10, §
7 ust. 4 pkt 6, §11 ust. 1 pkt 18 i 19 oraz § 23 ust. 4 pkt 7 mogą spełniać wymagania zawarte w tych
przepisach.
2. Przepisy §8 ust. 4 pkt 8 stosuje się do pojazdów zarejestrowanych po raz pierwszy na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 13 marca 2003 r.
necvip - 2019-02-04, 10:16
Powodzenia życzę , zazdroszczę długości- ja obecnie buduje na L3
m4in77 - 2019-02-04, 11:20
Wszystkie tracery podobno o 20% więcej obciążenia zniosą. Takie info mam od gościa z jednej z firm która to sprzedaje - tzn od serwisanta. W praktyce nie sprawdzałem .
Co do aku mam yuasa 115ah leisure też są ok (cenowo przystępnie). Ale każdy swoje chwali, tu nie ma złotego środka.
Teraz co do ciężarowy czy osobowy - to tak jak piszą inni - zmiana na osobowy to jedyne słuszne rozwiązanie. Na wielu autostradach niższe opłaty. Mniej problemów na drogach, nie będziesz musiał wykupywać eko winiety na Austrię - jeden prosty przykład. Przykładów można mnożyć. W PL inspekcja też ma wiele do powiedzenia jak auto ma w dowodzie ciężarowy - a oni uwielbiają się czepiać.
Vzer - 2019-02-04, 17:52
Dzięki za info, m4in77
osobówka, czy ciężarowy to podjemę w czerwcu przy przeglądzie.
amples daj spokój z tą grubą czcionką. U nas za kasę się wszystko da zrobić, nie trzeba tych paragrafów. Mądrości urzędników. Zobacz, przegroda, to łazienka i kuchnia i do przeglądu zabudować przejście od łóżka i już masz wszystkie twoje paragrafy spełnione. I królowie polscy też mają władzę.
reaven22 - 2019-02-04, 18:37
loguje sie i kibicuje
W razie dzwona lepiej mieć campingowy w dowodzie. Ciężarowy będzie wyceniany jako auto dostawcze plus ładunek a kempingowy jako kempingowy
Mnie to przekonało a też myślałem zostawić osobowy.
Alu żel zmieniaj odrazu na life. Będziesz miał 40kg do przodu. Life wystarczy 150 Ah zamiast 220żel.
amples - 2019-02-04, 18:41
Vzer napisał/a: | U nas za kasę się wszystko da zrobić |
Tylko nie bądź zdziwiony gdy diagnosta nie podbije przeglądu (większość diagnostów dla paru złotych nie będzie ryzykowało ),
czy podczas kontroli drogowej dostaniesz zakaz dalszej jazdy i zatrzymany dowód , itp.
Ale to twoje klocki , ty się będziesz nimi bawił i ty odpowiadał , powodzenia
kynios1 - 2019-02-04, 20:08
Trzymam kciuki .
Pilnuj wagi co by nie było zdziwienia jak policaje na wagę każą wjechać .
Solarów wystarczy spokojnie 400W , sam mam tyle + 3 aku 115ah i nigdy prądu mi nie zabrakło , a na kempingi praktycznie nie zajeżdżam , 150 litrów wody to też trochę za dużo , praktycznie na każdej no może prawie każdej stacji benzynowej i parkingach autostradowych jest woda i można dolać .
A co do przeznaczenia to tylko i wyłącznie specjalny kempingowy , mniejsze ubezpieczenie OC, możliwość czasowego wyrejestrowania , w razie kolizji liczą jak za kempingowy ,np. w Austrii na dostawczy trzeba mieć naklejki ekologiczne , za brak sa wysokie kary , tańsze autostrady w niektórych krajach np w Słoweni winietkę płacisz jak za osobówkę , Na przejściach granicznych jak widzą że w dowodzie kempingowy to się nie czepiają itp...
ale zrobisz jak uważasz .
Jak podjedziesz to pogadamy , pozdrawiam
jb - 2019-02-05, 14:31
Moim zdaniem przesadzasz z mocą solarów i ilością akumulatorów. Ja bym zmniejszył do jednego panelu i jednego akumulatora. Pomyśl, jakie będzie tak naprawdę wykorzystanie tego podwojonego zestawu, przecież każde odpalenie silnika też ładuje akumulatory. A jeśli nawet potem, w eksploatacji okaże się że za mało zawsze przecież istnieje możliwość rozbudowy.
Ja mam na dachu 100W i akumulator 120 Ah i też mi nigdy nie zabrakło. Wszystko zależy od stylu kamperowania.
decumanus - 2019-02-05, 16:22
amples napisał/a: | Vzer napisał/a: | U nas za kasę się wszystko da zrobić |
Tylko nie bądź zdziwiony gdy diagnosta nie podbije przeglądu (większość diagnostów dla paru złotych nie będzie ryzykowało ),
czy podczas kontroli drogowej dostaniesz zakaz dalszej jazdy i zatrzymany dowód , itp.
Ale to twoje klocki , ty się będziesz nimi bawił i ty odpowiadał , powodzenia |
Zgadzam się w całej rozciągłości. Możesz sie pewnego dnia dowiedzieć ile kosztuje sprowadzenia na lawecie Ducato z centrum Austrii, bo te przepisy sa oparte na dyrektywach unijnych i w miare jednolite we wszystkich krajach. Poza tym jak bedziemy jechac na ostrzu noża to pewnego dnia jakis cos sie stanie, jakis diagnosta beknie, a nad cala sprawą przerabiania dostawczakow pochyli sie jakis urzędas i usmaży nas wszystkich.
R
Vzer - 2019-02-05, 17:29
reaven22 napisał/a: | W razie dzwona lepiej mieć campingowy w dowodzie. Ciężarowy będzie wyceniany jako auto dostawcze plus ładunek a kempingowy jako kempingowy
Mnie to przekonało a też myślałem zostawić osobowy. |
kynios1 napisał/a: | co do przeznaczenia to tylko i wyłącznie specjalny kempingowy , mniejsze ubezpieczenie OC, możliwość czasowego wyrejestrowania , w razie kolizji liczą jak za kempingowy ,np. w Austrii na dostawczy trzeba mieć naklejki ekologiczne , za brak sa wysokie kary , tańsze autostrady w niektórych krajach np w Słoweni winietkę płacisz jak za osobówkę , Na przejściach granicznych jak widzą że w dowodzie kempingowy to się nie czepiają itp... |
I to są argumenty.
decumanus napisał/a: | Zgadzam się w całej rozciągłości. Możesz sie pewnego dnia dowiedzieć ile kosztuje sprowadzenia na lawecie Ducato z centrum Austrii, bo te przepisy sa oparte na dyrektywach unijnych i w miare jednolite we wszystkich krajach. Poza tym jak bedziemy jechac na ostrzu noża to pewnego dnia jakis cos sie stanie, jakis diagnosta beknie, a nad cala sprawą przerabiania dostawczakow pochyli sie jakis urzędas i usmaży nas wszystkich. |
Panowie, moja decyzja, moja sprawa. Jak napisałem nie jest to problemem.
Każdy z nas zna konsekwencje swoich działań i czy nas na nie stać.
Dajcie już spokój nie zaśmiecajcie tematu wykładnią prawa, lawetami, diaganostami...itd.
Dam rady spokojnie, a decyzja będzie w czerwcu.
kynios1 napisał/a: | Pilnuj wagi co by nie było zdziwienia jak policaje na wagę każą wjechać . |
Pilnuję od samego początku zwracam na to uwagę (już lista zakupów miała 1 kolumnę jako waga), później będę dokładał.
We wtorek za tydzień jadę na serwis, więc przy okazji podjadę zważyć pustego. Przy okazji jak będzie na podnośniku, to pomierzę i sfotografuję podwozie do rozplanowania (zbiornika, webasto, podjeść kan., wentylacji itd.). Może przerysuje do CADa i uzupełnię zdjęciami. Przyda się potomnym.
kynios1 napisał/a: | 150 litrów wody to też trochę za dużo , praktycznie na każdej no może prawie każdej stacji benzynowej i parkingach autostradowych jest woda i można dolać . |
Wolę mieć zapas nawet jak mam nie wykorzystać, a różnica zbiornika 100l, a 150l nie jest duża.
reaven22 napisał/a: | Alu żel zmieniaj odrazu na life. Będziesz miał 40kg do przodu. Life wystarczy 150 Ah zamiast 220żel. |
co konkretnie polecasz? prześlesz linka-a? poczytam
Vzer - 2020-05-12, 11:11
Odgrzewam kotleta,
projekt stał przez rok, bo budowa domu itd. i dwa busy były potrzebne.
Zakupy w 50% zrobione.
Zaczynam od weekendu, więc pytania drobne i grube:
1) wklejam szyby boczne ( klej wurth? bol? sika?) i jaki primer ?, w busie firmowym lata temu kleiłem na sike, klej raczej dobry, ale był gęstu i cężko wyciskał się z tuby, primer chyba był stary i szyba miejscami puściła, musiałem poprawiać stąd ww. pytanie (poprawiałem bolem)
2) okna dachowe (przód heki midi 70x50) potrzebny jest na to adapter jak na te 28x28 / 40x40 do dachu boxera/ducato , tam jest wypłaszczenie (wybrzuszenie dachu) tylko nie wiem jak to pasuje do okna 70x50
3) okna fiamma z wentylatorem (sterownie obrotami tylko w sypialni we własnym zakresie), myślałem na tylnym łóżkiem jedno i w łazience 1szt., ale czytam opinie o fiamma i mam mieszane odczucie, a okno z went za 550zł kusi vs. Fan Tastic vent za 1200zl, czy chisnkie po 899 ??
Mario2 - 2020-05-13, 14:49
Cytat: | 1) wklejam szyby boczne ( klej wurth? bol? sika?) i jaki primer ?, w busie firmowym lata temu kleiłem na sike, klej raczej dobry, ale był gęstu i cężko wyciskał się z tuby, primer chyba był stary i szyba miejscami puściła, musiałem poprawiać stąd ww. pytanie (poprawiałem bolem) |
Ja u siebie kleiłem na SIKA GO4IT i podkład primer. Nie mam porównania co do gęstości z innymi ale na ten monet jest OK.
Cytat: | 2) okna dachowe (przód heki midi 70x50) potrzebny jest na to adapter jak na te 28x28 / 40x40 do dachu boxera/ducato , tam jest wypłaszczenie (wybrzuszenie dachu) tylko nie wiem jak to pasuje do okna 70x50 |
Niektórzy uzupełniają tylko klejem ja za radą Piotra z forum zrobiłem adapter sam z listwy PCV i plexy. zdjęcia poniżej. Wyszło 15 zł a nie kilka stówek. Teraz jak bym robił to do pozostałych też bym wykonała sam.
Cytat: | 3) okna fiamma z wentylatorem (sterownie obrotami tylko w sypialni we własnym zakresie), myślałem na tylnym łóżkiem jedno i w łazience 1szt., ale czytam opinie o fiamma i mam mieszane odczucie, a okno z went za 550zł kusi vs. Fan Tastic vent za 1200zl, czy chisnkie po 899 ?? |
Też miałem już kupioną fiamę do łazienki ale opinie na forum przekonały mnie do heki,zrezygnowałem z wentyla, tył zamontowałem MAxxair.
Vzer - 2020-05-16, 01:00
Dzięki za info:
1) Mam okna, dziś przejrzałem paczki i stwierdzam, że nowa Fiamma vent 28F, już lepszy plastki okna, obudowa też całkiem przyzwoity plastik, ale jedno miejsce przy montażu wentylatora słabe (zrobię zdjęcie) i mechanizm otwierania też jakoś taki mało pewny. Z tyłu mam Dometic Heki mini Style i plastki podobnej grubości i jakości, ale samo rozmieszczenie otworów montażowych pewność otwierania itd. bardziej dopracowane. Oczywiście porównując ww. z Dometic Heki midi za cenę 3-4 krotnie większą bez porównania jakość.
2) Dzięki za podsunięcie pomysłu, na fałdy dachu. Zastosuję biały plastik spieniony.
Do klejenia użyje białego Sika, zmatuję i odtłuszczę. Wrzucę zdjęcia z montażu.
Wojciechu - 2020-05-16, 15:52
Chętnie będę obserwował postępy. To zdjęcie dachu wygląda jak jak fragment pociągu - słuszna długość.
Vzer - 2020-05-24, 19:41
Skończyłem serwis Webasto thermo top C analogowego 40W.
Kość podłączeniowa z Citroena C8, niebieski +, zółto zielony - , biały CAN serwisowy, zółty do przełącznika lato/zima.
Do czego ten przełącznik ???
Zbynek - 2020-05-24, 20:26 Temat postu: Re: Camper Van- budowa na bazie Boxera 3.0 L4H2, 2+2.
Vzer napisał/a: |
Moj bus spokojnie po autostradzie jedzie 140km/h i spalanie ma na poziomie 9-10l.
Aktualnie miałem na firmie, Boxera 3.0 177kM 2012 L3, H2. Świetne auto, w zeszłym roku je docieplałem (styrodur XPS na klej XPS tytan z pistoletu + profile piana z pistoletu), ale po rozmieszczeniu wymaganego dla nas miejsca zdecydowaliśmy, że trzeba kupić dłuższego. I zaczęły się poszukiwania, wymóg: nowszy, taki sam silnik, pełna historia. W styczniu zakupiony został L4H2 Boxer po FL 3.0 180KM z polskiego salonu rocznik 2014. Przy moich 180cm H2 wystarczy.
|
Ceny w tabelce są za nowe rzeczy?
Co do spalania to się zgodzę, ale z zastrzeżeniem, że albo - albo, tzn. spalanie 9-10l/ to przy prędkości poniżej 100km/h, a jak się jedzie 140 to spalanie jest odpowiednio wyższe. Teraz ktoś mógłby zrozumieć że na autostradzie przy 140km/h spala 10l
reaven22 - 2020-05-24, 22:29
Vzer napisał/a: | zółty do przełącznika lato/zima |
żółty - plus 12V
ziel-żółty - minus 12V czyli masa
to podłączasz na stałe przez bezpiecznik 20A
załączanie webasta do grzania ten cienki przewód niebieski
Podajesz mase, włącza się, zdejmujesz mase wyłącza się. To całe sterowanie tym webastem.
Vzer - 2020-05-25, 18:42 Temat postu: Re: Camper Van- budowa na bazie Boxera 3.0 L4H2, 2+2. [quote="Zbynek"] Vzer napisał/a: |
Ceny w tabelce są za nowe rzeczy?
Co do spalania to się zgodzę, ale z zastrzeżeniem, że albo - albo, tzn. spalanie 9-10l/ to przy prędkości poniżej 100km/h, a jak się jedzie 140 to spalanie jest odpowiednio wyższe. Teraz ktoś mógłby zrozumieć że na autostradzie przy 140km/h spala 10l |
Większość nowa z paragonami lub fakturą oprócz:
Fotle z C4 grand picasso używane.
Kratki nawiewu, alfa romeo.
Webasto Citroen C8.
Zlew Dometica, kumple powystawowy /magazynowy (ryski na szybie).
Moj na autosradzie z motocyklem o wadze 380kg na pace, 3 osoby.
140km/h i spalanie 10l. L3H2 skrzynia biegów długa.
Ten L4H2 140km/h skrzynia biegów krótka 11l, ale już przy 120, pali 9-10.
Filtr paliwa często wymieniany. Lana verva albo pochodne.
Zbynek - 2020-05-25, 20:04 Temat postu: Re: Camper Van- budowa na bazie Boxera 3.0 L4H2, 2+2. [quote="Vzer"] Zbynek napisał/a: | Vzer napisał/a: |
Ceny w tabelce są za nowe rzeczy?
Co do spalania to się zgodzę, ale z zastrzeżeniem, że albo - albo, tzn. spalanie 9-10l/ to przy prędkości poniżej 100km/h, a jak się jedzie 140 to spalanie jest odpowiednio wyższe. Teraz ktoś mógłby zrozumieć że na autostradzie przy 140km/h spala 10l |
Większość nowa z paragonami lub fakturą oprócz:
Fotle z C4 grand picasso używane.
Kratki nawiewu, alfa romeo.
Webasto Citroen C8.
Zlew Dometica, kumple powystawowy /magazynowy (ryski na szybie).
Moj na autosradzie z motocyklem o wadze 380kg na pace, 3 osoby.
140km/h i spalanie 10l. L3H2 skrzynia biegów długa.
Ten L4H2 140km/h skrzynia biegów krótka 11l, ale już przy 120, pali 9-10.
Filtr paliwa często wymieniany. Lana verva albo pochodne. |
To dobre miałeś ceny na niektóre rzeczy (Remifront, stopień Thule, WC) teraz są dużo droższe.
Co do spalania to masz super. Ja mam L4H2 3.0 (skrzynia krótka) i 10l jest podczas jazdy do 100km/h, przy 140km/h już 12-13l. Liczone z dystrybutora, bo komputer zaniża o 0,7-0,8l.
Vzer - 2020-05-25, 22:36
Zbynek napisał/a: | To dobre miałeś ceny na niektóre rzeczy (Remifront, stopień Thule, WC) teraz są dużo droższe.
Co do spalania to masz super. Ja mam L4H2 3.0 (skrzynia krótka) i 10l jest podczas jazdy do 100km/h, przy 140km/h już 12-13l. Liczone z dystrybutora, bo komputer zaniża o 0,7-0,8l. |
Remi-front, stopień - ceny zimowe (grudzień styczeń)
Thule wc - powystawowe, z go marketu
Generalnie zakupy na spokojnie od 12mc robione.
Jak dołoże masy to pewnie przy 140 bedzie 12l.
Vzer - 2020-05-25, 22:51
reaven22 napisał/a: |
żółty - plus 12V
ziel-żółty - minus 12V czyli masa
to podłączasz na stałe przez bezpiecznik 20A
załączanie webasta do grzania ten cienki przewód niebieski
Podajesz mase, włącza się, zdejmujesz mase wyłącza się. To całe sterowanie tym webastem. |
Reaven na pewno?
Zerknij na schemat, który wkleiłem,
patrz jeszcze moje przewody:
wg. mnie
Niebieski gruby +
Żółto zielony guby -
Biały cieńki CAN
Żółty cieńki - (podawanie masy, lato / zima, a chyba raczej włącz/wył)
>?
drFeelGood - 2020-05-25, 23:28
Wystarczy wpisać w google webasto c8 kabel
https://www.camperteam.pl...ic.php?p=719647
reaven22 - 2020-05-25, 23:40
Vzer napisał/a: | Reaven na pewno?
Zerknij na schemat, który wkleiłem,
patrz jeszcze moje przewody:
wg. mnie
Niebieski gruby +
Żółto zielony guby -
Biały cieńki CAN
Żółty cieńki - (podawanie masy, lato / zima, a chyba raczej włącz/wył) |
Zapominałem dopisać że są to kolory przewodów od strony instalacji auta, a nie od strony webasta. Od strony webasta są kolory jak piszesz. Przed chwilą wczołgałem się pod dukata żeby potwierdzić
Vzer - 2020-06-27, 00:18
Garaż wygląda jak składnica harcerska.
Szoferka rozebrana. Wygłuszam i ocieplam.
Zdemontowałem suche webasto (nie chcę szumiącego w środku).
Fotele obrotowe już prawie skończone.
Zbiornik szarej uzbrajam, ocieplam, mata grzewcza, elektrozawór itd.
Jutro demontuje półkę i skracam podsufitkę.
Załączam foty z ocieplania i wygłuszania szoferki.
Vzer - 2020-06-27, 11:22
Panowie mam pytanie odnośnie gazu.
Chciałbym zainstalować w miejscu wlewu zawór gazu LPG, połączony z butlą (stal lub kompozyt),
przewód od zaworu poprowadzę pod podwoziem do szafki z butlą gazową. Szafkę zrobię w systemie szczelnym, gaz jest cięższy od powietrza, więc otwór w podłodze, gdyby była nieszczelność. Więc jeśli z tyłu po lewej planuję zaciąganie powietrza do wentylacji (z kolanem do tyłu auta, a to ze względu na ewentualne chlapanie z tylnego lewego koła, oczywiście przed wejściem do centrali wentylacyjnej zabuduje filtry 2szt. węglowe-kabionowe) to butlę przeniosę na środek po prawej do szafki kuchennej.
I tu pytanie jaki zestaw trójników i zaworów, aby w trakcie napełniania nie ingerować ciśnieniem w instalację? Czy możne jakieś rozwiązanie z auta ? Choć wolałbym najprostsze rozwiązanie bez elektrozaworów itp. Czyli trójniki zawory zwrotne itp.
decumanus - 2020-06-27, 14:32
Nie wiem czy zglebiles temat, zaloze ze po prostu sie nie wyraziles jasno, lub nie zrozumialem jest caly temat "butle wstawilem se", napelnialne butle sa drogie, ale kto bogatemu zabroni, przy czym podstawowa informacja, gaz w butli jest pod cisnieniem do 20 atmosfer, a w instalacji wewnetrznej 300 paskali... to sie nie laczy, za reduktorem mozesz sobie prowadzic w rurkach miedzianych.
Jest norma od gazu w kamperze. Nie ujmuje wszystkiego, ale otwor w szafce powinien miec 100cm2, 10x10cm.
Oczywiscie normy sa nieobowiazkowe.
R
Vzer - 2020-06-27, 19:08
Zgłębiłem na tyle, że:
- butla kompozytowa ~10kg gazu, mogę wymienić (wyciągnąć z szafki i wymienić), lub napełnić ją LPG.
-napełniane butle są drogie? Tak nie zważyłem. Ale po prostu w Portugalii, czy hiszpanii o taką trudniej.
Chce mieć ją w środku w miarę ocieplonej szafce, aby zimą nie zamarzała. Szafka z drzwiczkami szczelnymi.
Z za granicą łatwiej mi jest ją napełnić na stacji lpg niż wymienić. Przewód z wlewu do butli ma ułatwić zadanie napełniania. Zawór na wlewie i zawór ciśnieniowy na wejściu do butli załatwi temat rozszczelnienia przewodu wlew-butla. Poza-tym przewód ten w większości pod podwoziem. Na czas nieużywania kamera butlę mogę zdemontować.
Wiadomo, że instalacja pracuje na niższym ciśnieniu, więc reduktor.
Za butlą zawór do odcięcia gazu z instalacji ( u mnie będzie to tylko palnik gazowy, więc żadna tam instalacja).
Więc pytanie jak zrobić łącznik trójnik na butli , aby nabić butlę z przewodu i mieć podłączoną instalację z reduktorem bez zbędnego kombinowania.
Wiadomo mogę na czas napełniania LPG, przykręcić do butli przewód który będzie szedł do wlewu. Po napełnieniu mogę odkręcić go i przykręcić przewód z zaworem i reduktorem do kuchenki. Tylko wolę mieć to podpięte. A butlę demontować kiedy camper będzie miał dłuższy przestój.
Twierdzisz, że w szafce wymiarów butli muszę zrobić w podłodze otwór 10x10cm, chyba jakaś bzdura? Butla ma wymiary podstawy ~fi30cm. Skąd te wymiary z budownictwa ? Kratka wentylacyjna w pomieszczeniu, którym się znajduje butla? Szafka wymiarów 30x30x50cm i otwór w podłodze 10x10cm? Jaki nr normy do tej instalacji gazowej w kamperze?
Czy teraz jest dostatecznie jasno.
decumanus - 2020-06-27, 20:41
Napelnianie butli na stacjach jest niedozwolone.
Choc wiem ze to robia. Butle kompozytowe zwykle maja click on, ciekawe jak to podepniesz do dystrybutora... podlaczanie z tego co wiem podlacza sie do nich od razu reduktor https://allegro.pl/oferta/silverline-545081-20-mm-butan-click-on-regulator-9024755310
Napelnialne np https://www.gas-bank.com/...e-butle-gazowe/
Ale kroja jak za zboze.
Szafka powinna byc nieocieplona w strone wnetrza kampera, zeby sie ogrzewala od jego ciepla.
Wymiary pochodza z normy odnosnie instalacji gazowych, w numeru poszukaj na forum. W moich wypowiedziech na pewno jest.
Ale jak pisalem, normy nie sa obowiazkowe. Co trudno czasem przetlumaczyc pracownikom kampingu, zadajacym okazania naklejki z przegladu instalacji gazowej. Gaz jest bardziej wybuchowy niż sie powszechnie uwaza.
Rob jak uwazasz, tylko uwazaj jak robisz. To co proponujesz jest nielegalne i niebezpieczne.
Ale rozumiem twoj zamiar, wrzuc tylko zdjecie swojego kampera, zebysmy nie stali na tym samym polu.
R
Suliki - 2020-06-27, 21:35
ja też poproszę o plan postojów Z tymi butlami to jest jeszcze jakiś myk, że się nie da ich tak prosto napełnić. Musi być jakiś inteligentny zawór, kolega kupił przejściówkę do ładowania takiej butli i ... nic nie działa.
robba - 2020-06-27, 21:45
Vzer napisał/a: | Zgłębiłem na tyle, że:
.... |
pamietaj, że butla samochodowa ma pływak, który odcina
napełnianie jak poziom frakcji płynnej jest około 80%.
Jak zamierzasz to kontrolować? Czy na oko?
Jak napełnisz więcej to może nic się nie stać, ale
napełnisz butle zimną, wjedziesz na słońce i ciśnienie niekontrolowanie rośnie...
Jak chcesz to rozwiązać?
Nie wiem czy czytałeś wątek Socale jak se butle założył...
piszą tam, że są butle mające druge wejście do napełniania
https://www.camperteam.pl...r=asc&start=383
Albo zastosuj małą butle samochodową, np:
https://jacus.pl/zbiornik-cylindryczny-gzwm-28360352-p-1643.html
czyli gazu wejdzie jakies 23L, tylko do tego zawór i masz bezpieczne.
A jak masz takie pomysły jakie masz, to może lepiej jakiś gazownik nie to
Tobie założy....
Vzer - 2020-06-28, 23:08
decumanus.
No i masz na allegro gas banka z TUVem podwojnym wejsciem i przejaciowkami na europe.
https://allegro.pl/oferta/gasbank-single-11-kg-zestaw-adapterow-na-europe-8677267798?utm_medium=app_share&utm_source=facebook
Jak to sie ma do twojej wypowiedzi ze butli nie wolno tankowac z LPG.
Kazda butla ma podana ilosc litrow jaka moze zmiscic. Wiec po oroznieniu na dystrybutorze masz ilosc tankowanych litrow.
Ponadto wzrost cisnienia pod wplywem temp, (-20 , +60) jest normalnym zjawiskiem i konstrukcja kompozytowej jak stalowej
Co jest nielegalne posiadanie instlacji gaozwej butla-kuchanka z reduktorem i zaworem jak w kazdym camperze ?
Czy to ze chce sobie usprawinc system nabijania butli przez to ze bede mial zawor kawalek przwodu i kolejny zawor przed butla. I bede uzywal na czas nabijania butli ? Jesli uklad bedzie szczelny i wykozystywany na czas nabijania. To prosze o konkretna odpowiedz dlaczego jest to nielegalne. ? Jesli wszysykie urzadzenia sa przeznaczone do tego celu i posiadaja dopuszczenie do stosowania w instlacjach gazowych.
Czy wtyk wkrecany czy clic potem masz zawykly przewod gazowy. Poza tym krociec do butli moszesz przylacze zmienic z clicon na zaykly i odwrotniem. Ostatnio w przyczpach czesto montuja tez zawor wstrzasowy thetforda, ktory odcina gaz z butli do instlacji automatycznie w przypadku kolizji.
Szafka powinna byc nieogewana od wnetrza- to tez z normy ?
Moge zrobic pod butla pentle podlogowki i ogrzewc od spodu. I po co mi ogrzewac od wnetrza.
Co ma byc na postoju. Obieg : Instalacja butla - zawor manualny - reduktor - kuchanka.
Obieg nr 2 odciany zaworem manualnym przy butli otwierany na szas tankowania. Ponadto na butli mozna wstawic manometr cisnienia.
Wiec czym na czas postoju instlacja ma sie roznic od kazdej innej ?
Tanowanie z zaworem cisnieniowym. Odcina pod odpowiednim nabiciem cisnienia butli.
Pytalem o konkretne zawory jakie zastosowac.
Tak szerze czytam wasze posty i strasze bicie piany, typu nie wolno bo nie, bo jakas norma. Az boje sie spytac a co wolno
robba
Bez wycieczek jak mas takie pomysly....
Poziom w butli kompozytowej np green gas jest przezroczysta i widac poziom.
Dwa zawory, jeden przewody jedz do gazownika coz za rada.
Jak mi montowali instlacje do kliku aut w przezlosci to az sie boje jechac do gazownika.
Jesli masz taka wiedze jak piszesz prosze usun post i nie rob spamu ?
Suliki - 2020-06-29, 10:00
Cześć, jeden wpis i po problemie, to po co pytać ?
W Polsce tak jak w EU:
Obowiązująca od 2003 roku nowelizacja przepisów w sprawie stacji paliw płynnych zawiera wymóg umieszczenia na dystrybutorze trwałej informacji o treści: STACJA NIE NAPEŁNIA BUTLI GAZEM PŁYNNYM, widoczną z odległości co najmniej 5 m.
Stacje do napełniania butli "turystycznych', muszą być specjalnie przystosowane.
A, że są różne patenty po to żeby te rygory obchodzić ... tak są i co z tego ? Kup sobie drugą butlę i przelewaj tak też ludzie robią i można kupić do tego celu przejściówki.
Vzer - uśmiałeś się z pływaka w butli samochodowej ... no to śmiej się dalej, ale najpierw popatrz sobie na jakikolwiek rysunek zaworu do butli samochodowej, jak już widzisz to zastanów się co odcina zawór... no taki patent co nazywa się pływak.
Jak już coś piszesz to przynajmniej nie wprowadzaj ludzi w błąd...
Pozdrawiam i życzę bezpiecznego obchodzenia się z gazem.
robba - 2020-06-29, 11:42
Vzer napisał/a: |
Butla samochodowa gazowa ma plywak - usmialem sIe. Kolego dla twojej infomracji nie ma plywaka i nigdy nie bylo jest zawor cisnieniowy !...... |
Jakbyś chciał przemyśleć to zawór ciśnieniowy nie rozwiązuje problemu...
Tankujesz jak jest zimno a potem stoisz na słońcu... i co Twoj zawór z tym zrobi?
no i jak dobrze popatrzysz to na przekroju tej butli też jest zawór zabezpieczający przed nalaniem więcej niż 80%... zresztą też tak jest napisane...
z tym.... no... jak mu tam... pływakiem?, czy jakoś tak...
Vzer napisał/a: |
....
Jak mi montowali instlacje do kliku aut w przezlosci to az sie boje jechac do gazownika.
.... |
mam inne doświadczenia... przejechałem na gazie 400 000 km i druga butla się już kończy.
Pechowo trafiłeś po prostu. Ale fakt że jak się zrobi samemu to zawsze lepiej... jak się człowiek zna...
Vzer napisał/a: |
....
Jesli masz taka wiedze jak piszesz prosze usun post i nie rob spamu ? |
OK. Już w twoim temacie nie zaspamuje.
Tylko taka prośba! Jak będziesz gdzieś wyjeżdząć to podawaj aktualne twoje położenie.
Wtedy będę śledzić ten wątek....
Suliki - 2020-06-29, 11:52
Cześć
Wielozawór - czyli taki jaki jest montowany w zbiornikach gazowych do samochodu rozwiązuje ten problem ( wzrostu ciśnienia ) upuszczając nadmiar fazy gazowej na zewnątrz, w butlach turystycznych możemy tylko liczyć na rozerwanie butli ...
Vzer - 2020-06-29, 22:43
robba napisał/a: | no i jak dobrze popatrzysz to na przekroju tej butli też jest zawór zabezpieczający przed nalaniem więcej niż 80%... zresztą też tak jest napisane...
z tym.... no... jak mu tam... pływakiem?, czy jakoś tak... |
Przepraszam Cię, mój błąd.
robba napisał/a: | Tankujesz jak jest zimno a potem stoisz na słońcu... i co Twoj zawór z tym zrobi?
|
Butla którą wrzuciłem wyżej ma zawór zapobiegający napełnieniu powyżej 80%.
Ponadto butla taka wytrzymuje 2,5- 3MPa=25-30bar tyle samo co turystyczna., butle samochodowe lpg stalowe to 5-6MPa.
Ciśnienie w butli napełnionej do 80% to koło 0,6-0,8 MPa w temp 20st (zależności od mieszaniny butan-propan),
biorąc wariant niekorzystny w temp 50st. ( mieszaniania 60%propanu i 40% butanu) to już 1,3MPa, więc
dalej w bezpiecznej temp. )
Butla samochodowa ma zawór upuszczający ~2,7 bar.
Butla, którą wstawiłem powyżej i jeszcze raz poniżej nie wiem jak radzi sobie ze zwiększonym Cisnieniem względem wzrostu temp., ale jak ma TUV i dalej poruszamy się po bezpiecznej stronie.
https://allegro.pl/oferta/gasbank-single-11-kg-zestaw-adapterow-na-europe-8677267798?reco_id=40a44b36-ba45-11ea-a316-b8ca3a6c1500&sid=1b14f67fa36602937f1572a57e6df4124ef63b53ab9897d3b9ab8b1bd1d899d5
Suliki napisał/a: | Obowiązująca od 2003 roku nowelizacja przepisów w sprawie stacji paliw płynnych zawiera wymóg umieszczenia na dystrybutorze trwałej informacji o treści: STACJA NIE NAPEŁNIA BUTLI GAZEM PŁYNNYM, widoczną z odległości co najmniej 5 m. |
Dzięki. Ale czy to wszystko nie tyczy się zwykłych butli stalowych ? Bez zaworów jaki ma ta butla kompozytowa, którą wstawiłem w linku wyżej?
Suliki - 2020-06-30, 16:07
Tu Ci nie pomogę trzeba by zapytać jak się do tego mają aktualne przepisy - może nadążają . Zdecydowanie butla gdzie widać poziom napełnienia i z zaworem bezpieczeństwa wyglada lepiej do tankowania ale czy można - nie wiem . Może się okazać że w rozumieniu przepisów butla turystyczna to butla i tyle
robba - 2020-07-01, 11:29
Vzer napisał/a: | robba napisał/a: | no i jak dobrze popatrzysz to na przekroju tej butli też jest zawór zabezpieczający przed nalaniem więcej niż 80%... zresztą też tak jest napisane...
z tym.... no... jak mu tam... pływakiem?, czy jakoś tak... |
Przepraszam Cię, mój błąd.
.... |
spoko. ja już jestem ostrożny w szybkiej ocenie, bo niektóre rzeczy na pierwszy "rzut oka"
potrafią zaskoczyć rozwiązaniem...
Vzer napisał/a: | ....
robba napisał/a: | Tankujesz jak jest zimno a potem stoisz na słońcu... i co Twoj zawór z tym zrobi?
|
Butla którą wrzuciłem wyżej ma zawór zapobiegający napełnieniu powyżej 80%.
.....
nie wiem jak radzi sobie ze zwiększonym Cisnieniem względem wzrostu temp.,
ale jak ma TUV i dalej poruszamy się po bezpiecznej stronie.
.....
|
a całe nieporozumienie stąd, że Twoje pytanie można było potraktować
że upierasz się założyć zwykłą butlę...
Ale myślę że jak masz taką która ma atesty to:
1. nikt na stacji nie będzie Tobie zaglądać jaką masz butle tylko włoży pistolet do gniazda
2. jak już gdzieś uprawniona do tego osoba to sprawdzi to najprawdopodobniej poważnie potraktuje TUV
Suliki napisał/a: | Tu Ci nie pomogę trzeba by zapytać jak się do tego mają aktualne przepisy - może nadążają . Zdecydowanie butla gdzie widać poziom napełnienia i z zaworem bezpieczeństwa wyglada lepiej do tankowania ale czy można - nie wiem . Może się okazać że w rozumieniu przepisów butla turystyczna to butla i tyle |
a co do przepisów to kompletnie nie mam pojęcia jak traktują takie butle...
jeśli jest dopuszczona na tereie UE to można się na to powoływać...
ale tu się tylko wymondżam...
andi at - 2020-07-01, 21:44
Stara moja butla BP kompozytowa to jest to samo co to teraz tylko bez pływaka . Na żadne szybkozłączki .Kupiona w Austrii .Przy napełnianiu widziałem ile jest gazu a jak sie przelało do pełna to chodziła non stop lodówka na gazie .Obecnie kupiłem tą do tankowania na stacjach za około 1500 z bajerami i mam spoko i do tego lodówka na 12.Piwko zimne z soczkiem bajer
|
|