Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - 1,9td PSA brak mocy

radzik - 2019-03-29, 22:24
Temat postu: 1,9td PSA brak mocy
Pozwalam sobie założyć nowy wątek, bo w poprzednim rozwinęła się dyskusja na temat SWAPU na 2.8.
Jak już wcześniej pisałem, mojemu silnikowi 1.9td PSA ewidentnie brakuje mocy. Wiem, że buda z alkową i tym silnikiem nie będzie demonem prędkości, ale powinien przynajmniej dać radę utrzymać w płaskim terenie stałą prędkość na poziomie 90 km/h, na piątym biegu, a mój tego nie robi, właściwie to na piątce praktycznie nie jedzie.
Za radą Gewehra pomierzyłem dzisiaj ciśnienie turbo i wygląda to mniej więcej tak:
- 3 bieg, 80 km/h, 4000 rpm - cisnienie na poziomie 0,45 bar,
- najwyższe ciśnienie jakie udało mi się osiągnąć to 0,55 bar przy 4500 rpm,
- przy jeździe ze stałą prędkością na różnych biegach (od 2 do 5) przy 2500 rpm, ciśnienie ok 0 - 0,1 bar,
- ciśnienie zaczyna rosnąć powyżej 3000 rpm.

Zrobiłem jeszcze próbę jazdy z odpiętą rurą pomiędzy ic, a kolektorem, praktycznie brak różnicy w jeździe.
Silnik odpala bardzo ładnie, pracuje równo, na wyższych obrotach trochę dymi na czarno. Spalanie 15l/100km - chyba dużo bo prędkości rzędu 80 km/h.

Gdzie szukać przyczyny, nieszczelny egr? zapchany katalizator?

Pozdrawiam

Gewehr - 2019-03-29, 22:35

Brak doładowania :-/ Na starcie zaślep EGR. W tym silniku można to zrobić bez problemu.
amples - 2019-03-29, 22:41

radzik napisał/a:
na wyższych obrotach trochę dymi na czarno
radzik napisał/a:
przy jeździe ze stałą prędkością na różnych biegach (od 2 do 5) przy 2500 rpm, ciśnienie ok 0 - 0,1 bar,
Za mało powietrza .
Sprawdzałeś filtr powietrza ,
jeżeli ok to turbanika do roboty.

radzik - 2019-03-29, 22:42

Z moich wstępnych oględzin problemem może być dostanie się do egru bo jest schowany z tyłu za kolektorem.
Gewehr - 2019-03-29, 22:50

O to bez problemu, to mi chodziło że tam nic nie kontroluje działania EGR.
Dostęp jest niestety do bani :-/
Odłącz podciśnienia i sprawdź czy rura EGR robi się ciepła po dodaniu gazu. Jeśli zimna, to zawór powinien trzymać.

radzik - 2019-03-29, 22:57

Pomiary ciśnienia robiłem z odpiętym sterowaniem egr, ale nie przyszło mi do głowy żeby pomacać rurkę :) , sprawdzę.
Czy przytkany katalizator też mógłby dać takie objawy?

Gewehr - 2019-03-29, 22:59

Może. Wystarczy odkręcić od turbo i się przejechać. Pamiętaj że bez obciążenia(na postoju), nie uzyskasz ciśnienia. Tylko próba drogowa.
radzik - 2019-03-30, 08:11

amples napisał/a:
Za mało powietrza .
Sprawdzałeś filtr powietrza ,
jeżeli ok to turbanika do roboty.


filtr zmieniony. przy przebiegu 150 tkm turbina raczej powinna być ok. dlatego szukam gdzie indziej.

drzevo - 2019-03-30, 09:59

radzik napisał/a:
filtr zmieniony. przy przebiegu 150 tkm turbina raczej powinna być ok. dlatego szukam gdzie indziej.

Chyba że przebieg jest większy :)

amples - 2019-03-30, 10:11

radzik napisał/a:
turbina raczej powinna być ok

Same wirniki mogą być ok.
Ale jest jeszcze -
gruszka która na za zadanie zmniejszyć ilość spalin na wirnik , po przekroczeniu pewnego ciśnienia doładowania ,
Nie rzadko klapka albo kierownice (zależy co tam masz) ulega zasyfieniu - zatarciu pozostając w pozycji półotwartej ,
wtedy cześć spalin omija wirnik co skutkuje tym że turbawka zaczyna coś pompować dużo później niż powinna ,
a powinna zacząć dawać już od 2k obr/min
Oczywiście dolot do turbiny jak również układ wydechowy powinien być drożny . :spoko

MarekAn - 2019-03-30, 12:39

Miałem podobne objawy tzn. brak mocy, dymienie na wysokich obrotach, na 5 biegu auto muliło. Po przejechaniu 100 - 150 km zyskiwał nieco mocy. Turbina sprawdzona w warsztacie - działanie prawidłowe. Wymieniłem na nowe filtr powietrza, przepływka, zawór egr i wiele innych. Inny co prawda silnik bo 2,0 jtd. Przyczyną okazał się zapchany katalizator.
radzik - 2019-04-01, 20:43

Problem chyba rozwiązany. Postanowiłem zacząć od tego co najłatwiej było sprawdzić - czyli odpięcie katalizatora. Przy jeździe z odkręconym układem wydechowym za turbiną, ciśnienie doładowania w przedziale 0,8 - 1 bar, kamper wyraźnie odżył i nawet przyspiesza na piątce :)
Dzięki wszystkim za pomoc.

radzik - 2019-04-11, 20:59

W końcu znalazłem chwilę czasu, żeby zamontować nową rurę kolektorową bez katalizatora. Silnik odżył i teraz da się nim normalnie jeździć. Praktycznie już przyzwyczaiłem się do tej zamuły, tak że teraz czuje się jak bym zrobił swap na co najmiej 2.8 :P
Kubbek - 2019-07-02, 19:14

Sorki za offtop ale czy może ktoś mi powiedzieć co to za kabelek zaznaczony strzałką?
Gewehr - 2019-07-02, 19:21

Czujnik ciśnienia oleju.
Kubbek - 2019-07-02, 19:23

Dziękuję za szybką odpowiedź. Tak sądziłem, to chyba ten czujnik walnięty mam bo kabel się wypiął a kontrolka nie świeciła :-(
Gewehr - 2019-07-02, 19:31

Jak jest odpięty, to nie będzie świecić. Dotknij do masy, to się zaświeci. Czujnik gdy nie ma ciśnienia, podaje masę :wyszczerzony:
Kubbek - 2019-07-02, 19:55

Piękne dzięki :-)
Artix - 2022-12-29, 19:32

Nie będę zakładał nowego tematu i zapytam tu.
Ma może ktoś dane jakie powinno być doładowanie w 1.9TD 97.
Padł mi WG i po wymianie muszę wyregulować.

Pozdrawiam.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group