Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Budujemy kampera - Przymiarki do bazy na kampera

Kwiatkowski - 2019-05-10, 14:37
Temat postu: Przymiarki do bazy na kampera
Już dwa lata odkładam temat budowy swojego domu na kołach i zawsze coś. Po zbudowaniu kilku samochodów serwisowych dla siebie i z grubsza po uporaniu się z domem mam otwarte oczy i szukam bazy.

Moje założenia to:
-wygodne poruszanie się 2+3 dzieci (chociaż trzecie maleństwo jeszcze pod sercem żonki),
-sypialnia na tyle nad lukiem bagażowym,
-możliwie wygodna łazienka z prysznicem lub wanną 100x70 i przesłoną; umywalką i WC,
-kuchnia z płytą 4-palnikową, zlewozmywakiem i lodówką na 230V,
-dodatkowa przestrzeń do spania w formie zaadaptowanej przez opuszczony stolik między fotelami lub coś innego,
-przetwornica główna plus dodatkowa (co najmniej 5kW i druga na elektronikę 1kW) z zestawem aku plus solar,
-agregat co najmniej 3-5 kW (wyjdzie w praniu po ustaleniu zapotrzebowania energetycznego),
-zbiorniki na czystą i szarą wodę,
-c.o. z webasto lub idąc po swojemu z małym kotłem 2funkcyjnym z zamkniętą komorą (sprzężone z podłogówką lub/i małymi grzejnikami, c.w.u. przepływowo ogrzewana),
-klima stacjonarna- jeszcze nie wiem ale może uda mi się upchnąć jednostkę split (w sumie to tu jest funkcja grzania- do zastanowienia),

Z założenia kamper do wygodnej turystyki, niekoniecznie zawsze na kempingu. Ma nam umożliwiać wygodne wojaże od wypadów weekendowych 3 dniowych po 2-3 podróże w roku po 10-12 dni. Chcę, aby był możliwie samowystarczalny. Turystyka raczej od wiosny po jesień.

Co najważniejsze i chyba podstawowe- baza.

Tu mam zawężone pole poszukiwać, bowiem szukam małego autobusu turystycznego- ok. 30 osobowego. Ważne, żeby miał możliwie dużo miejsca w lukach. Myślę że taki rozmiar będzie OK - długość pozwoli na manewrowanie na kempingach oraz przedarcie się przez miasto. Rozglądam się za bazą, chętnie z klimą, a na pewno z retraderem i webasto. Lejce na C mam, więc zmienię przeznaczenie i heja. Ze względu na moje pomysły i wymaganą ładowność nie planuje na razie gotowych sprzętów do 3,5t. Nie bo nie, mam światło na takie rozwiązanie.

Orientacyjna baza to:

https://www.otomoto.pl/of...html#54542dad56



https://www.otomoto.pl/of...html#21b8789641



Myślałem też o MB Vario w max wersji- autobusie. Myślę że silnik z przodu to dobre rozwiązanie, bo pozwoli na stworzenie fajnego luku z tyłu pojazdu, chociaż wysoko pokładowe mają jednak silnik z tyłu.

Co do planów, jak już do końca i na pewno przekonam żonkę (choć nasze 3 dniowe tranzyty do Chorwacji z marudnymi Kinga i Stasiem skłaniają ją do zmiany rodzaju turystyki i filozofii podróżowania), będę szukał ze spokojem możliwie nie wyeksploatowanego egzemplarza, co będzie bardzo trudne, realia wiemy jakie są.

Post pozwoliłem sobie wrzucić już teraz, bo jednak słowa opinii lub krytyki są mi potrzebne. To mój pierwszy kamper i choć wiem że to moja droga i najlepsze wyjście, decyzji o ogółach i szczegółach ogrom. Zostawiam Was z tym i chętnie słówko usłyszę...

Matheus - 2019-05-13, 12:38

Jeśli chodzi o bazę to małe autobusy najczęściej mają silnik z przodu co daje niewielki silnik o umiarkowanym spalaniu. Autobusy z silnikiem z tyłu najczęściej mają duże silniki więc spalanie dużo większe.
Retarder/Telma przy DMC większym od 5t musi być obowiązkowo więc raczej napewno trafisz.
Zwróć uwagę na DMC. Często gęsto jest dość wysokie co może być ograniczeniem, bo i tak ciężko będzie a Ci dobić do DMC.
Przetwornice, bez sensu takie duże.
Największy problem będziesz miał z znalezieniem czegoś co nie ma 800tyś km, chyba że masz wysoki budżet to można poszaleć w czymś nowszym.

Norbertp83 - 2019-05-13, 12:44

Ja swego czasu rozważałem jako bazę Autosana H7 lub coś bliźniaczego (załącznik).
Jeśli miałbym wybierać spośród 2-óch Twoich typów zdecydowanie wybrałbym Renault. Choćby dlatego, że marka jest mi znana i w razie czego części będą dostępne wszędzie.
Założenia masz dobre, choć w Twoim przypadku przydałoby się zrobić przynajmniej ze 2 pokoje :) .

Kwiatkowski - 2019-05-23, 18:55

Rozglądam się cały czas. Soliny są nieco za krótkie. Rozważam tez temat najdłuższych Vario, ale tu kwestia przebiegów. Zużycie autobusów zresztą jest naturalne.

Mam dylemat co do klasy emisji Euro i potencjalnych ograniczeń na szlakach Europy w przyszłości. Podróżować będziemy głównie po Polsce, krajach bałtyckich i południu środkowej Europy.

Mam jeszcze jedną idee, nieco szaloną przy pierwszym poznaniu, ale w tym świetle godną rozważenia, mianowice Autosan H9 w wersji 9m z silnikiem Andorii 6504 cm3. Spalanie na poziomie 20 l ON, śmiesznie tanie części i niezawodne mechaniczne zawieszenie. Tak, wiem o korozji, kratownicy i prostackiej konstrukcji. Plusem i kwestią kuszącą jest sporo modeli po 2000 roku w wersjach szkolnych lub międzymiastowych, niektóre w bdb stanie. Pomijam moją słabość do tego autobusu, który w swej prostocie produkowany był przez 30 lat.

Mały off, ale ciekawa prezentacja H9:

Norbertp83 - 2019-05-23, 19:20

Witaj.
Dlatego też poleciłem Autosana z uwagi na dostępność części i ich cenę.
Co do samego H9 również mam sentyment do tego auta, gdyż miałem taki na "stanie" za małolata i którego użytkowałem przez ponad rok czasu.
Tak jak napisałeś: banalnie prosty w obsłudze, tanie części, względna niezawodność, naprawisz młotkiem, śrubokrętem i kluczem szwedzkim.
Ze spalaniem jest również dobrze, rzekłbym, że nawet b. dobrze biorąc pod uwagę masę i pojemność silnika. Przy prędkościach rzędu 60 km/h potrafił zejść do ok. 15l/100 km, ale jak trzeba było osiągał prędkość przelotową > 100 km/h.
Max. co wykręciłem z leciwej już H9-ki to ok. 130 km/h.

Rumburak - 2019-05-23, 19:44

Obejrzałem film z przyjemnością... Łezka się w oku kręci, bo 5 lat dojeżdżałem Autosanami do szkoły. Z tym, że było to..... 30 lat temu.
yaro 65 - 2019-05-23, 20:43

SW 400 zrobił legendę ;)
Kwiatkowski - 2019-05-24, 15:12

Przełamałem się i jadę jutro obejrzeć H9 w wersji szkolnej z 2000 roku, jeszcze z poczciwym andrychowskim motorem. Zobaczę z bliska co i jak.


Norbertp83 - w pełni się zgadzam i dzięki za informacje.
Matheus- Autosan nie ma retradera i to mnie martwi.

Potrzebuję wsparcia:

Orientujecie się może czy planowane są jakieś ograniczenia w ruchu międzynarodowym pojazdów z emisją Euro 2 lub niższą, rzecz jasna będzie to pojazd DMC 12,5 t specjalny kempingowy.

Jak myślicie, co z kempingami, czy większość z nich będzie w stanie mnie przyjąć? (długość 9,3 metra)

Rzeczony pojazd:

Autosan

Matheus - 2019-05-24, 19:13

W wielu krajach masz winiete więc norma euro Cię nie ogranicza.
W polsce viatoll cena akceptowalna. Ja mam chyba euro0 i jest do przeżycia.

Kwiatkowski - 2019-05-25, 13:27

Byłem dziś na oględzinach H9. Niestety bardzo słaba kratownica zmusza mnie do szukania dalej. Sporo wycieków i elementów do wymiany. Fakt, sprzęt prosty w budowie i serwisie. Jazda próbna odbyta, prowadzi się całkiem nieźle.
Jeśli wszystkie będą w takim stanie to albo trzeba wliczyć w koszt obspawanie ramy i podłogi albo przeprojektować kosztorys i szukać coś nowszego mimo wszystko.

Matheus - 2019-05-25, 14:49

Ja mam z roku 1992 ale auto na ramie, która jest w stanie idealnym i kratownica też w stanie idealnym także znajdziesz coś napewno.
H9 nawet najmłodsze są niestety często bardzo pognite i temu sprzedawane bo koszt odbudowy jest za duży.

Kwiatkowski - 2019-05-25, 15:43

Mam upatrzone kolejne dwie H9 do porównania plus małe rozeznanie w MB Vario max długi. Na spokojnie, coś się znajdzie ;)
Rama to pewniejsza i stabilniejsza konstrukcja dla 20 latka, ale wszystko pokaże życie.

kimtop - 2019-05-25, 16:07

Kwiatkowski napisał/a:
Jak myślicie, co z kempingami, czy większość z nich będzie w stanie mnie przyjąć? (długość 9,3 metra)


Śmiem twierdzić,że większość z nich nie będzie cię w stanie przyjąć.

CORONAVIRUS - 2019-05-26, 10:07

Kwiatkowski napisał/a:
Mam upatrzone kolejne dwie H9 do porównania plus małe rozeznanie w MB Vario max długi. Na spokojnie, coś się znajdzie ;)
Rama to pewniejsza i stabilniejsza konstrukcja dla 20 latka, ale wszystko pokaże życie.


Nie wyważaj otwartych już dawno drzwi , napisz do Świstaka /Milka 1/ , myślę że to studnia wiedzy i odpowiedzi na wszystkie Twoje pytania w tej kwestii . :spoko

młodyadi - 2019-05-26, 17:43

https://youtu.be/QAndymo2Y68 już jeden się buduje.
Kwiatkowski - 2019-05-27, 15:17

Nie wyważam, wątki prześledzone i wiedza której nie miałem przyswojona. Przewertowałem kilkadziesiąt takich projektów w Europie i USA, zanim zaplanowałem czego potrzebuję.

Tu praktyka kolegi Świstaka w kwestii poruszania się po kempingach na pewno bezcenna.

Planuję na bazę sprzęt możliwe prosty, ale nie sprecyzowałem sobie jednego modelu. Mam swoje minimum długości i rodzaju bazy, lecz dużym czynnikiem wyboru będzie stan konkretnej sztuki.

Co do Autosana, już widzę że trudno będzie o możliwie dobry stan konstrukcyjny pojazdu, mechanika tu akurat jest drugorzędna ze względu na prostotę i tanie części.

Jak macie jeszcze jakieś pomysły lub uwagi, chętnie posłucham :spoko

Norbertp83 - 2019-05-27, 16:58

Przede wszystkim uzbrój się w cierpliwość ;) .
Ja osobiście szukałem bazy przez ok. 4-5 mies., a siedzę w branży motoryzacyjnej od 15 lat.
Szukałem samochodu z konkretnym silnikiem w rozmiarze maxi. Musiał być bezwypadkowy, nie lakierowany.
Łudziłem się, że będzie łatwo - nie było.
Szukałem w Polsce, Niemczech, Holandii, Belgii, Danii, Francji i w Wlk. Brytanii (rozważałem przeróbkę tzw. "anglika").
A! No i szukałem auta z przebiegiem <200 tys. km. :haha: . Po miesiącu wskazania licznika były już dla mnie mniej istotne, bo którym autem bym się bardziej nie zainteresował jego przebieg musiałem finalnie mnożyć przez minimum 2 ;) . Takie są realia, niestety.
Życzę Ci więc wytrwałości w poszukiwaniach.

Kwiatkowski - 2019-05-27, 17:32

Cierpliwość mam wytrenowaną, bo samochody i maszyny do firmy kupuje, tak jak wspomniałeś, czasami po pół roku oczekiwania na rozsądny egzemplarz. I jak pokazuje życie, coś mało wyeksploatowanego jest sporo droższe o cen średnich. Komfort mam taki, że w sierpniu spodziewamy się kolejnej pociechy, a pierwszy wyjazd pewnie w tym roku i tak nie byłby możliwy. Przewiduje około 4 miesięcy przebudowy, więc pewnie podróże zaczniemy od wiosny 2020. Zresztą, kto wie i sztuka dla mnie już niedługo pojawi się na aukcji gdzieś w PL lub EU.
HENRYCZEK - 2019-05-27, 17:40

Jak jest firma,to może warto rozważyć nowy w cenie netto :roll:
Kwiatkowski - 2019-05-27, 22:35

HENRYCZEK, na dorobku jestem ;) działka, dom i cały czas inwestuje w sprzęt do pracy. Pocieszam się tym że kupując starsze, będzie bardziej gniotse nie łamiotse. Ale to tak na osłodę ;)
Planuję bazę 15-30 tys. zł, jak się nie uda trzeba będzie szarpnąć się do 50..., chociaż i tu wybór jest średni. Autobusów klasy MIDI jest mało, czekam i obserwuje tymczasem ...

Bim - 2019-05-27, 22:53

Cytat:
HENRYCZEK, na dorobku jestem działka, dom i cały czas inwestuje w sprzęt do pracy. Pocieszam się tym że kupując starsze, będzie bardziej gniotse nie łamiotse. Ale to tak na osłodę
Planuję bazę 15-30 tys. zł, jak się nie uda trzeba będzie szarpnąć się do 50..., chociaż i tu wybór jest średni. Autobusów klasy MIDI jest mało, czekam i obserwuje tymczasem ...


Jaki masz stan osobowy że porywasz się na wóz Drzymały który się toczy i w realnych warunkach kosztuje przemieszczanie się po Europie

Tak się zastanawiam czy jak już zakupisz zmodernizujesz za to Cię będzie stać na wjazd na kemping?

Wiem wiem marzenia :spoko

Kwiatkowski - 2019-05-27, 23:24

Bim, Mamy 2 pociech i kolejne w drodze. Chcę mieć możliwość zabrania też znajomych w drogę od czasu do czasu (stąd rejestracja i pełne 8 a może i 9 miejsc). Koszty to rzecz dyskusyjna. Nasz majowy wypad do Chorwacji samochodem ze spalaniem 12 l/100km i spaniem w hotelach z dwójką dzieci skutecznie windował ceny na Booking.com (większość obiektów liczy drugie dziecko od 50-100% dorosłego). A Pan Bóg dał trzecie. Jazda z dziećmi jest super, ale potrzebują opieki i przestrzeni. Kamper daje mi tą możliwość, ale potrzebuję coś większego niż europejskie zabudowy. Potrzebuję też foteli z pasami, dla ich bezpieczeństwa, a nie kanapy.
Dla mnie kamper to nie sposób na oszczędzanie na wakacjach, kamper dla mnie to nowa jakość na poznawanie świata, co robić lubię i czynię możliwie często 8-) Pieniądze to rzecz nabyta, jak są potrzebne to się znajdą ;)

KASZUB - 2019-05-28, 06:19

Kwiatkowski, znajdź już tą bazę i działaj chłopie. Z twoim podejściem myślę, że będzie to kozacki projekt. Czekam niecierpliwie :kawka:
KACPERKI 2 - 2019-05-28, 06:43

Kwiatkowski napisał/a:
Chcę mieć możliwość zabrania też znajomych w drogę od czasu do czasu


To najsłabsza część Twojego projektu i każdy tutaj to Tobie potwierdzi.

Poświęcisz czas i kasę ale PRZEDE WSZYSTKIM MIEJSCE na spanie i inne elementy dla '"czasem zabrać znajomych" a później okaże się ( bo się okaże ) że 99% czasu masz wnętrze które Cię wnerwia bo ograniczasz swoją rodzinę na rzecz wątpliwej przyjemności zabrania znajomych.

Przekonasz się że kamper jest TYLKO DLA CIEBIE I TWOJEJ RODZINY.

Wielu twierdzi w tym i ja że nie ważne jak duży jest kamper to i tak jest dla DWÓCH osób. Oczywiście że mając dzieci to należy dodać ten wyjątek - bo to nasze ukochane dzieciaczki - ale znajomi... Choćby nie wiem jacy byli to ok - 2 dni jakoś to widzę ale 2 tygodnie? Błagam....

Przemyśl to jeszcze... Może jak się zastanowisz to inaczej spojrzysz na bazy których szukasz... Będzie łatwiej ;-) :spoko

DC - 2019-05-28, 06:55

Może jednak szukaj gotowego kampera ale lekko uszkodzonego lub zdekompletowanego?
To ograniczy wydatek z zakupem a jak zakładasz że będziesz budował to będziesz miał taką pierwszą praktykę :wyszczerzony:
My jeździmy z 4 ,5 czasami 6 dzieci europejskim kamperem 7,5m na Ducato i każdy ma swój kącik do jazdy i do spania.
Przy jeździe z dziećmi zdecydowanie ważniejsza jest niezawodność sprzętu niż dwa metry więcej do robienia bałaganu :szeroki_
a z tą jazdą w fotelach że dzieci będą zapięte w pasach przez całą drogę jak w osobówce ;)

salek - 2019-05-28, 07:49

Agat napisał/a:


Przekonasz się że kamper jest TYLKO DLA CIEBIE I TWOJEJ RODZINY.



I tu (nie)stety muszę potwierdzić. Też x lat temu się nosiłem z zamiarem kupna kampera na spółkę z rodziną :haha: 90% forum mi tego odradzała i się w sumie sprawdziło. Na szczęście was posłuchałem i teraz mam spokój :diabelski_usmiech

Kwiatkowski - 2019-05-28, 21:55

Konstruktywnie prawicie i za to dziękuję. To fakt, że nasze wyjazdy dłuższe niż kilka dni z przyjaciółmi obok w hotelu lub wspólnie w większym lokum są czasem męczące. I chyba nie chce się do tego do końca przyznać ;)

W tym tygodniu jadę pooglądać 3-4 szt. MB Vario w najdłuższym wydaniu, może coś się trafi.

Co do gotowca, w zeszłym roku pooglądałem kilka i zawsze coś było mocno nie tak pod kątem rozkładu lub stanu zużycia. Najchętniej kupiłbym coś na podwoziu Ducato/Boxer/Jumper koniecznie z 2,3 lub 3,0 litra, lubię i cenię te auta mając je u siebie. Ale mój budżet teraz „na gotowo” to max 50-65 tysięcy zł, znając życie +20%. Stąd decyzja.

I tu nasuwa się druga rzecz, która tak naprawdę jest kluczem po co to zawracanie sobie głowy z własnym projektem: szukam sobie zajęcia i wyzwania na kilka miesięcy. Wiem, że nie będzie taniej, wiem, że pewnie w wielu kwestiach nie będzie lepiej, ale to „coś” mówi: działaj.

Dość wywodów, bo robi się filozoficznie ;)

Pochwałę się, jak coś wkońcu znajdę godnego zainteresowania.
Naprawdę dzięki za utwierdzenie mnie w sprawach, których do końca nie przyjmowałem jako prawda. :pifko

Bim - 2019-05-28, 22:12

DC napisał/a:
My jeździmy z 4 ,5 czasami 6 dzieci europejskim kamperem 7,5m na Ducato i każdy ma swój kącik do jazdy i do spania.
Przy jeździe z dziećmi zdecydowanie ważniejsza jest niezawodność sprzętu niż dwa metry więcej do robienia bałaganu


Kolega nie chce mieć króliczka on chce go gonić :lol:

Kwiatkowski napisał/a:
kamper dla mnie to nowa jakość na poznawanie świata, co robić lubię i czynię możliwie często Pieniądze to rzecz nabyta, jak są potrzebne to się znajdą


i tego sie trzymajmy :bukiet:

Kwiatkowski - 2019-06-06, 16:46

Mam bazę :)

Kupiłem Autosana A0808 Gemini z 2004 roku z silnikiem Cumminsa od spółki przewozowej.

Autobus z porządnym silnikiem 4 litrowym z tyłu zblokowany z 6 stopniowa skrzynią manualną ZF. Jest retrader Telma, klima, webasto, ABS, ASR, podwójne szyby i kilka innych ważnych rzeczy. Co najważniejsze długość: ok. 8,5 m daje szanse na normalne poruszanie się i wjazd na kempingi.

Tym oto sposobem kończę temat, by- jak mam nadzieje w niedalekiej przyszłości założyć nowy z relacją z budowy.

Dziękuję za pomoc i konstruktywne uwagi, czas na plan działania. Prace podzieliłem na 2 etapy: doprowadzenie do bdb stanu technicznego i wizualnego, dalej już sama przebudowa. Termin? Realnie spoglądając w przyszłość to 12-16 miesiecy na gotowo, ale nie mam twardego dead line'u

Zdjęcie poglądowe, bo mój jeszcze nie dotarł na plac. Mój egzemplarz też biały.


Krisp - 2019-06-06, 16:58

Gratuluję :) Ja cały czas szukam :spoko :kawka:
miklo75 - 2019-06-06, 17:19

Gratulacje :bigyellow
A tak z ciekawości ile toto pali? ale pewno nie mniej niż 30 :gwm

KASZUB - 2019-06-06, 19:10

Super. To czekam na relacje z budowy! :spoko
Kwiatkowski - 2019-06-06, 19:47

Spalanie na poziomie 17-23 l w zależności od cyklu. W trasie realnie koło 18 litrów przy przelotowej 95 km/h. Przy 70 km/h kierowcy schodzą nieco niżej. Ale póki nie sprawdzę, nie uwierzę ;)
Norbertp83 - 2019-06-07, 15:40

Noo Panie :bajer . :gratulacje
Bierz się za robotę! Do przyszłego sezonu będziesz miał gotowego kampera 💪.
Pozdrawiam.

Kwiatkowski - 2019-06-07, 16:04

Norbertp83, optymista :) co by nie popaść w frustrację z terminami zakładam możliwie długi zapas czasu ;)
Bajaga - 2019-06-07, 17:54

Powodzenia szczerze życzę. Ale o kempingach nie myśl zbyt intensywnie, na większość to się nie zmieści.

ps. A dlaczego nie gotowy amerykański RV? Tak silna potrzeba ucieczki z domu wieczorami przez rok? :mrgreen:

Kwiatkowski - 2019-06-07, 20:18

Myślę że tragedii nie będzie. 8,5 m długości i 3 m wysokości to nie są jakieś przerażające wymiary. Od 2 lat żadnego gotowca w rozsądnych pieniądzach nie widziałem. Dlaczego własna przeróbka? Będzie po mojemu, nowe i takie jakie chcę ;)

Dom mam cudowny, zaś zaplecze własne i firmy przyjaciół wspomogą jak nie będę miał czasu na zrobienie samemu. Tak to się wszystko złożyło, że musiałem spróbować. Chętnych do pomocy już mam, mimo że właściwe prace za jakiś czas. No i ten miły smaczek że to na naszym Autosanoskim podwoziu nowej generacji. Silnik, skrzynia i osprzęt jest montowany w większości ciężarówek i autobusów w EU.

Pachni hura optymizmem, ale przy niekonwencjonalnych rozwiązaniach inaczej się nie da :)

Matheus - 2019-06-07, 21:45

Bajaga napisał/a:
Powodzenia szczerze życzę. Ale o kempingach nie myśl zbyt intensywnie, na większość to się nie zmieści.

ps. A dlaczego nie gotowy amerykański RV? Tak silna potrzeba ucieczki z domu wieczorami przez rok? :mrgreen:


Mam bardzo podobne wymiary i masę auta i nie ma problemu z kempingami.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group