Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Bezpieczeństwo - Przerażające wyniki testów zderzeniowych kamperów.

Tadeusz - 2019-05-22, 12:50
Temat postu: Przerażające wyniki testów zderzeniowych kamperów.
Fani karawaningu dzielą się na zwolenników kamperów i przyczep kempingowych. Ci ostatni zyskali właśnie poważny argument w dyskusji, która do tej pory przypominała spory o wyższości Świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą...

Burzę na forach karawaningowych wywołały testy zderzeniowe, których wyniki opublikował kilka dni temu szwedzki Inspektorat Transportu Drogowego. To część ambitnego planu Vision Zero, który zakłada, że w 2020 roku na szwedzkich drogach uda się całkowicie ograniczyć zjawisko wypadków śmiertelnych.

Szwedzi nie przez przypadek wzięli pod lupę "domy na kółkach". Obecnie po lokalnych drogach porusza się już ponad 80 tys. tych pojazdów. Kampery biją też ostatnio rekordy popularności w Niemczech, gdzie w pierwszym kwartale zarejestrowano po raz pierwszy blisko 32 tys. tego typu pojazdów.

Testy przeprowadzone przez Szwedzki ITD wzorowano na próbach zderzeniowych Euro NCAP. Te - przynajmniej w zakresie zderzenia czołowego - odbywają się przy prędkości 64 km/h, gdy samochód uderza 40 proc. powierzchni czołowej w odkształcalną przeszkodę. W przypadku uderzenia całą powierzchnią przodu w przeszkodę nieodkształcalną prędkość wynosi 50 km/h.

Szwedzi zdecydowali się na pierwszy scenariusz (zderzenie z tzw. "offsetem" w odkształcalną przeszkodę). Auta uderzały w odkształcalną przeszkodę (o podobnej masie!) z prędkością 64 km/h. Takie uderzenie odpowiada staranowaniu przeciętnego auta osobowego (niższa masa) przy prędkości 90 km/h, czyli np. uderzeniu w zaparkowaną na pasie awaryjnym autostrady "osobówkę".

https://www.youtube.com/w...7&v=JuNOarORALM

Próbom poddano dwa popularne modele kamperów - oba zbudowane w oparciu o podwozie bliźniaczych: Fiata Ducato, Peugeota Boxera lub Citroena Jumpera. Jeden to samochód z fabryczną kabiną zabudowany przez producenta kamperów. Drugi - tzw. "integra", czyli auto z nadwoziem w całości zabudowanym przez producenta "domów na kołach" w oparciu o podwozie pojazdu użytkowego.

Wynik testów śmiało nazwać można dramatycznymi. W każdym z testowanych modeli kierowca i pasażer przedniego fotela praktycznie nie mieli szans na przeżycie. Niewiele lepiej było w przypadku osób podróżujących w przestrzeni mieszkalnej (na miejscach z pasami bezpieczeństwa). Nie dość, że nie mogą one liczy na żadne airbagi, to jeszcze narażone są na dodatkowe obrażenia powstałe w wyniku kontaktu z przemieszczającym się przy uderzeniu wyposażeniem pokroju blatów kuchennych, frontów szafek czy chociażby talerzy i kubków.

Trzeba zdawać sobie sprawę, że większość kamperów prowadzona jest przez osoby z prawem jazdy kategorii B, a to ogranicza masę pojazdu do 3,5 tony. Z tego względu - dla redukcji masy - w konstrukcji tego typu pojazdów (oraz przyczep kempingowych) powszechnie stosuje się drewno czy inne lekkie materiały. Dla nikogo nie powinno więc być zaskoczeniem, że uderzenie w przeszkodę "domkiem" ze sklejki i dykty przy prędkości blisko 65 km/h będzie miało opłakane skutki.

Po opublikowaniu nagrań w Szwecji wybuchła zażarta dyskusja dotycząca bezpieczeństwa w karawaningu. Duża część komentujących proponuje np. ograniczenie prędkość dla tego typu pojazdów do 80 km/h.

Sama sprawa może mieć jeszcze drugie dno, którego - do tej pory - nikt zdaje się nie zauważać. Wyniki testów zderzeniowych każą zastanowić się nie tylko nad poziomem bezpieczeństwa oferowanym przez kampery, ale również przez same pojazdy użytkowe. Do tej pory Euro NCAP nie testowało jeszcze samochodów o stricte użytkowym przeznaczeniu. Największymi z "dostawczaków" Fiata czy PSA sprawdzonymi przez specjalistów od bezpieczeństwa były bliźniacze: Citroen Jumpy, Peugeot Expert i Fiat Scudo w odmianach osobowych. Większe modele pokroju Ducato, Jumpera i Boxera, do tej pory nie leżały w sferze zainteresowań Euro NCAP.

Paweł Rygas

gryz3k - 2019-05-22, 14:29

Wszystko to prawda ale czy któregokolwiek z nas zniechęci to do kamperowania?

Przez wiele lat podróżowałem z żoną motocyklem. Przejechałem pewnie ok 300 000 km po Europie, Afryce i Azji. Przy tych doświadczeniach kamper wydaje się być całkiem do przyjęcia. :spoko

Ahmed - 2019-05-22, 14:41

Tadeusz napisał/a:
Po opublikowaniu nagrań w Szwecji wybuchła zażarta dyskusja dotycząca bezpieczeństwa w karawaningu. Duża część komentujących proponuje np. ograniczenie prędkość dla tego typu pojazdów do 80 km/h.


No to wyprzedzamy Szwedów , bo u nas obowiązuje 80 km/h :spoko

Tadeusz - 2019-05-22, 15:26

gryz3k napisał/a:
Przez wiele lat podróżowałem z żoną motocyklem. Przejechałem pewnie ok 300 000 km po Europie, Afryce i Azji. Przy tych doświadczeniach kamper wydaje się być całkiem do przyjęcia.


Piotruś, popieram Twój pogląd. Mam również ogromne doświadczenia z motocyklami i niestety wśród nich bardzo przykre. Wolę kampera. :szeroki_usmiech

moskit - 2019-05-22, 16:02

Jestem ciekaw czy nadal niektórzy będą tak beztrosko przekraczali DMC . Szwedzcy ubezpieczyciele sfinansowali badania to nie robili tego na pokaz. To było do przewidzenia , każda kolizja z udziałem kampera gdzie rozsypuje się zawartość tak skrzętnie upychanych fantów gdzie niekiedy na odległości 100 m można zbierać części wyposażenia , wygląda tragicznie i robi olbrzymie wrażenie na świadkach co widać na wielu filmach z kolizji .No cóż podczas podróży będziemy mieli dużo czasu i możliwość delektowania się widokami zza szyby .
Ostatnio czytałem o przepisach Litwa ,Łotwa gdzie zalecana prędkość dla kamperów jest 70km/h pomimo dopuszczanej wyższej zaś w Estonii dla kamperów o DMC >3500 jest 70 i taką zalecają również dla DMC <3500.
Jestem ciekaw czy w dokumentach producenta jest wskazana dopuszczalna prędkość dla pojazdu z zabudową kempingową .

slawwoj - 2019-05-22, 16:48

Nie wyobrażam sobie jazdy 70 km gdy na dupie siedzi tir z debilem za kierownicą.
gryz3k - 2019-05-22, 17:23

slawwoj napisał/a:
Nie wyobrażam sobie jazdy 70 km gdy na dupie siedzi tir z debilem za kierownicą.


W przypadku silnika 3,0 jak u mnie to ciekaw jestem te 70 na którym biegu jechać?

Tadeusz - 2019-05-22, 17:40

slawwoj napisał/a:
Nie wyobrażam sobie jazdy 70 km gdy na dupie siedzi tir z debilem za kierownicą.


A ja uwielbiam tak jechać!

Przede mną przestrzeń i piękny krajobraz który podziwiam jadąc wolno, a za mną korek. :ok

KACPERKI 2 - 2019-05-22, 17:44

slawwoj napisał/a:
tir z debilem za kierownicą.


A może to Twój syn, albo brat, albo ktoś, kto w razie Twojego wypadku uratuje Tobie życie bo się zatrzyma jako pierwszy i pomoże?

Nie ma to jak uogólniać...

np. patrzę a w lusterku wstecznym widzę kampera.... za kierownicą siedzi zgryźliwy człowieczek... (jak sławwoj od jakiegoś czasu...)

Sławwoj - co Ci jest? Od niedawna stałeś się niewiarygodnie złośliwy i wszystkich oceniasz i atakujesz.... choć wcześniej wcale taki nie byłeś... I to w niemal wszystkich swoich wypowiedziach...

Świstak - 2019-05-22, 17:45

W tym miejscu moja zabudowa okazuje się wcale nie taka znowu głupia... A ograniczenia prędkości... No cóż - dzisiaj na A4 nie mogłem przekroczyć 30 km/h taki był korek...
Cyryl - 2019-05-22, 17:48

czy Szwedzi podali ilu rocznie ginie użytkowników kamperów?
bo jeżeli żaden, to cała ta wojna o nic.

kierujący kamperami, to osoby w większości dojrzałe, ze sporym doświadczeniem i mające dawno za sobą okres kozaczenia.
jaki jest udział kamperów w wypadkach odzwierciadlają składki ubezpieczenia w porównaniu do innych pojazdów.

gdy poza tym Szwedzi zrobiliby testy zdrowotne kamperowcom, to większość z nas skończyłaby w szpitalu lub domu opieki.

Tadeusz - 2019-05-22, 17:52

Świstak napisał/a:
dzisiaj na A4 nie mogłem przekroczyć 30 km/h taki był korek...


To dziwne, przecież ja tam nie jechałem. :szeroki_usmiech

KrzySówka - 2019-05-22, 17:53

Cyryl napisał/a:
kierujący kamperami, to osoby w większości dojrzałe, ze sporym doświadczeniem i mające dawno za sobą okres kozaczenia.



Wypadki nie zawsze są z winy kierowcy kampera.

CORONAVIRUS - 2019-05-22, 17:54

gadamy o tym samym ???

https://www.camperteam.pl...p=773245#773245

Tadeusz - 2019-05-22, 17:58

MECENAS napisał/a:
gadamy o tym samym ???


Rozmawiamy, Adaśku, rozmawiamy. :szeroki_usmiech

Rzeczywiście o tym samym, z tą różnicą, że podałem polski tekst opisujący problem i dzięki temu mamy więcej danych.
Nie chce mi się scalać tematów bo okrutnie się rozleniwiłem ostatnio. :szeroki_usmiech

brys - 2019-05-22, 18:15

Moim zdaniem cała afera jest sporo na wyrost. Jesli bezpieczeństwo podróżujących w kamperze jest tak zagrożone, ze trzeba dodatkowych obostrzeń, to jestem zdziwiony dlaczego jeszcze nie zdelegalizowano motocykli.
Podróżujący kamperem generalnie robi to z własnej woli i automatycznie zgadza się na jakis stan rzeczy. Gdyby kampery zagrażały jakos szczegolnie osobom postronnym, innym użytkownikom drogi - wtedy ok, potrzebne są jakies regulacje.

Ale swoją drogą jak wyglada kwestia projektowania kamperow pod względem bezpieczeństwa pasażerów w czasie wypadku? Moim zdaniem byłoby jednak miło, gdyby producent przyłożył troche starań do tego, żeby przy uderzeniu przodem np. blat od stołu nie wyrwał się i nie uderzył kogoś w głowę albo żeby przy opracowywaniu integry pomyślano jednak o tym jak karoseria zachowa się przy wypadku. Daleki jestem od checia przymuszania producentów do opracowywania takich rzeczy ale jednak gdybym kupował kampera i miał do wyboru producenta, który projektuje w oparciu o kwestie bezpieczeństwa, a takiego, ktory nie zaprząta sobie tym głowy to ten pierwszy miałby na starcie duzego plusa :)

CORONAVIRUS - 2019-05-22, 18:47

Dziś w stanach jakaś kobitka podp... integrę i ją pod okiem kamery z helikoptera rozwalała na ulicach ... warto prześledzić i konstrukcję amerykańską , pierwsza przeszkoda drzewo zabrała prawy narożnik ale buda dalej tylko by trochę ciekła i nie w sypialni :) Kilka wykasowanych osobówek i dalej jechała , prawy przód wykoszone koło a jednak się dawało i jak przyłoiła w ostatniego to wyszła z psem na spacer , policja tylko przeszkadzała .

https://www.facebook.com/...g4ODY4MzU5MTcy/

slawwoj - 2019-05-22, 19:12

Agat napisał/a:
slawwoj napisał/a:
tir z debilem za kierownicą.


A może to Twój syn, albo brat, albo ktoś, kto w razie Twojego wypadku uratuje Tobie życie bo się zatrzyma jako pierwszy i pomoże?

Nie ma to jak uogólniać...

np. patrzę a w lusterku wstecznym widzę kampera.... za kierownicą siedzi zgryźliwy człowieczek... (jak sławwoj od jakiegoś czasu...)

Sławwoj - co Ci jest? Od niedawna stałeś się niewiarygodnie złośliwy i wszystkich oceniasz i atakujesz.... choć wcześniej wcale taki nie byłeś... I to w niemal wszystkich swoich wypowiedziach...


To zwolnij kamperem na krajowej do 50 km w terenie zabudowanym jak będzie za Tobą jechał tir. Patrz w lusterko i włącz CB. :box

Oczywiście nie można uogolniac. Znam wielu którzy jeżdżą normalnie. Mam nadzieje ze Ty do tych tirowcow należysz.

KACPERKI 2 - 2019-05-22, 19:25

slawwoj napisał/a:
Oczywiście nie można uogolniac. Znam wielu którzy jeżdżą normalnie.


I właśnie o to mi tylko chodzi Kolego :spoko Bo uogólniając można bardzo wielu lub nawet większość z nich po prostu obrazić...


slawwoj napisał/a:
Mam nadzieje ze Ty do tych tirowcow należysz.


Nie jestem kierowcą choć kiedyś chciałem kupić kilka zestawów i wejść w ten interes...


Nie mam prawa Ci niczego radzić ale... może zasugeruję troszkę więcej luzu i dystansu. Jestem na forum kilka lat i czytam większość postów ( w tym Twoje które uważałem zawsze za posty na temat i coś wnoszące w rozmowę ) ale ostatnio coś Cię wyraźnie wnerwia... Wyluzuj :spoko

SlawekEwa - 2019-05-22, 19:38

Tadeusz napisał/a:
MECENAS napisał/a:
gadamy o tym samym ???


Rozmawiamy, Adaśku, rozmawiamy. :szeroki_usmiech

Rzeczywiście o tym samym, z tą różnicą, że podałem polski tekst opisujący problem i dzięki temu mamy więcej danych.
Nie chce mi się scalać tematów bo okrutnie się rozleniwiłem ostatnio. :szeroki_usmiech

I jeszcze jeden temat o tym samym https://www.camperteam.pl...ghlight=#775702

Świstak - 2019-05-22, 20:00










I tak dalej....

Misio - 2019-05-22, 20:18

Wychodzi na to że najbezpieczniejszy kamper, to jest kamper na blaszaku. Tylko gdyby tak popatrzeć hierarchicznie na bezpieczeństwo na drogach, to na pierwszym miejscu będą samochody ciężarowe, potem autobusy, samochody osobowe, kampery, motocykle, rowery, hulajnogi, wrotki i deskorolki. Piesi to w ogóle niech nie wychodzą z domu, bo z niczym nie wygrają. Chyba że owiną się zimową kołdrą w drodze do pracy czy na zakupy. :oops:

Nie dajmy się zwariować, bo wszędzie wskazany jest umiar a z fizyką jeszcze nikt nie wygrał. :spoko

Tak na marginesie, alkohol jest dla ludzi, tylko pijmy go z umiarem i nie za fajerą. ;)

Bezpiecznej drogi po horyzont i do zobaczenia na szlaku. :spoko

Bronek - 2019-05-22, 20:19

Cytat:
k będzie za Tobą jechał tir. Patrz w lusterko i włącz CB


Merytorycznie jak Koko:
2 tyg temu
A2 im m/w 90km/h dwa kampery z odstępami na 2 - 3 Tiry i aż 4-ry incydenty. :!:
2x gdy wyprzedzali, to klakson z niezadowolenia. 1x wyraźnie chęć postraszenia zjeżdżając tuż przed przód kampera
1x miganie światłami.

A nam wolno 80km/h :idea:
A była to sobota i ruch raczej średni.

mrsulki - 2019-05-22, 22:07

Testy testami a tu przykład z życia wzięty co z integry zostało. A ciężarówka ma lampę zbitą. MASAKRA
https://youtu.be/38BfAGoLuJ8

Andrzej 73 - 2019-05-22, 23:58

Pewnie przydadzą się komuś części do Hymera.
Przepraszam głupi żart.
Szczerze powiem nie można na to patrzeć.
Zmiotło zabudowę "kartonową" z podwozia niczym huragan.
Lepiej szybko wymazać to z pamięci , bo do kampera nie wsiądziemy. :gwm

@ndrzej - 2019-05-23, 10:33

Czy podana została przyczyna tego przerażającego wypadku (błąd ludzki - spowodowany nadmierną szybkością, nie zachowaniem odpowiedniej odległości, zaśnięcie za kierownicą, czy też awaria któregoś z pojazdów - wystrzał opony, najechanie na jakąś przeszkodę na drodze itp.).

Tak jak w katastrofach lotniczych, ustalenie ich przyczyny jest niezmiernie ważne dla uniknięcia lub zminimalizowania podobnej sytuacji w przyszłości.

To pytanie głównie do kolegów niemieckojęzycznych, którzy dokładnie (a nie piąte przez dziesiąte) rozumieją wypowiedzi osób na filmiku.

jsaluga - 2019-05-23, 18:08

@ndrzej napisał/a:


Tak jak w katastrofach lotniczych, ustalenie ich przyczyny jest niezmiernie ważne dla uniknięcia lub zminimalizowania podobnej sytuacji w przyszłości.



Dobre, Dobre :haha: :haha: :haha:

jsaluga - 2019-05-23, 19:03

Policmajster mówi, że kierujący oświadczył: gdy zadzwonił telefon na tablecie to zgłupiał Janosik i rozłączyły się Mapy. Gdy to jedną ręką konfigurował, zadzwoniła druga komórka. W protokole przypadkowym zalecą, żeby gdy rozłączy się Jonosik nie odbierać drugiego telefonu. :mrgreen:
wezuwiusz3 - 2019-05-23, 21:34

Niezależnie jaka była przyczyna.strefa zgniotu zakończyła się na asfalcie.
@ndrzej - 2019-05-23, 22:10

jsaluga napisał/a:
Policmajster mówi, że kierujący oświadczył: gdy zadzwonił telefon na tablecie to zgłupiał Janosik i rozłączyły się Mapy. Gdy to jedną ręką konfigurował, zadzwoniła druga komórka. W protokole przypadkowym zalecą, żeby gdy rozłączy się Jonosik nie odbierać drugiego telefonu. :mrgreen:


W kontekście tragedii, Twoja ironia jest delikatnie mówiąc nie na miejscu.

Zdaję sobie sprawę, że bezpośrednio po wypadku trudno jest mówić o jego przyczynach. Jednak podaje się nieraz pierwsze informacje uzyskane od bezpośrednich świadków, dotyczących przypuszczalnych okoliczności zdarzenia: np. wystrzał opony, nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, nadmierna szybkość kampera przy wyprzedzaniu TIR-ów, brak świateł stopu lub zasłonięte bagażnikiem rowerowym, silny boczny wiatr itd itp.

Nie wątpię, że jsaluga jesteś wspaniałym kierowcą i wszystko wiesz najlepiej, jednak ja, mający jedynie ok 1,5 mln km przejechanych bez wypadku, widząc taką rzeźnię, chciałbym choćby w przybliżeniu dowiedzieć się o możliwych przyczynach.

jsaluga - 2019-05-24, 07:45

Nie ma w tym żadnej ironii. Po prostu ktoś się zagapił, albo zrobił coś głupiego. Czemu? a czy da się wytłumaczyć dlaczego ludzie robią czasem głupie rzeczy? W każdym razie na pewno nie da się z takiego zdarzenia wyciągnąć ŻADNYCH mądrych wniosków dla potomności. A mnie chodzi raczej o zamknięcie tego wątku, bo bardziej od wątpliwych nauk dla przyszłej ludzkości wyczuwam w nim "Kargulowi krowa padła - naprawdę? a taka ładna była amerykańska." Jakie są integry myślę, że każdy rozgarnięty wie, a mimo to są kupowane za duże pieniądze. A taki przypadek jak powyższy zdarza się na szczęście niezmiernie rzadko. Niemiec kupi sobie nowszą, większą i piękniejszą, choć zapłacił za to palpitacjami serca żony i podwyższeniem ciśnienia - taką mam przynajmniej nadzieję.
Endi - 2019-05-24, 08:31

Konstrukcje bardziej wymagające, zwiększenie bezpieczeństwa, ograniczenie prędkości ... - To nam nie przeszkadza .

Tu szykują, lepszy "pasztecik" http://moto.pl/MotoPL/7,8...nisterstwo.html

...oj będzie ciężko :-/

SlawekEwa - 2019-05-24, 08:35

jsaluga napisał/a:
choć zapłacił za to palpitacjami serca żony i podwyższeniem ciśnienia - taką mam przynajmniej nadzieję.

"Kierowca poważnie ranny, a pasażer niestety zmarł"- tyle ratownik

jsaluga - 2019-05-24, 09:47

Przykre.
Zbynek - 2019-05-31, 11:14

Bronek napisał/a:
Cytat:
k będzie za Tobą jechał tir. Patrz w lusterko i włącz CB


Merytorycznie jak Koko:
2 tyg temu
A2 im m/w 90km/h dwa kampery z odstępami na 2 - 3 Tiry i aż 4-ry incydenty. :!:
2x gdy wyprzedzali, to klakson z niezadowolenia. 1x wyraźnie chęć postraszenia zjeżdżając tuż przed przód kampera
1x miganie światłami.

A nam wolno 80km/h :idea:
A była to sobota i ruch raczej średni.


TIRy też mogą 80, tylko nikt się tym nie przejmuje... Ogranicznik mają na 90 i cisną ile się da.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group