|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Budujemy kampera - Vivaro wielozadaniowe...
Conrad - 2019-06-14, 11:00 Temat postu: Vivaro wielozadaniowe... jak w temacie, posiadam vivaro, ogólnie auto służy mi do wszystkiego( transport rodzinny jak trzeba to i 9 osób, zazwyczaj 3-4 osoby, wożę rowery, wózki, hulajnogi, graty budowlane) chcę żeby miało jeszcze jedną zaletę, można było w nim jako tako spać na dziko, ogólnie samochód był 6 osobowy z zabudową sztywną
przerobiłem go na osobowy 9 miejsc, trochę pod siebie, ociepliłem całą pakę alufoxem, i wełną w foli żeby nie ciągnęła wilgoci.
fotele są z renówki na szynach, dlatego takie żeby mozna było każdy skladac wyciągać i przesuwać jak się chce:)
środek w tapicerce plastikowej bo różne graty sie wozi, wyzej dołożyłem tapicerkę żeby było ładnie
powyższego nie chce już demontować bo jest upchane poskładane i w miarę ładne:)
jeżeli chodzi o zabudowę to planuje całość demontowalną, żadnych stałych szafek itp,
znalazłem na necie zabudowę jednej z firm, w postaci, tylnej szafki, mocowanej do firmowych zaczepów ładunkowych żeby był stabilna jak na foto, chce cos takiego sam wykonać, to nie problem.
Nie jestem zbytnio wymagający, a auto będzie używane na zmianę z noclegami na kwaterach, w razie potrzeby.
ogólnie zależy mi na dużym łóżku na całą szerokość paki, długość 1,8m łamane i składane właśnie na tą szafkę z tyłu, tak żeby graty mieściły się pod łóżkiem i w szafce.
Planuje wypady głównie z moimi synami (3 i 5 lat) oraz awaryjnie Żona, ale to bardzo rzadko( bo ciasno, bo wygodna, bo nie lubi, bo pracuje), chce dzieciakom pokazać trochę Polski i nie zbankrutować. Wyjazdy głównie po kraju, może kraje ościenne.
W samochodzie jest webasto thermo top C mokre, teraz mój pierwszy dylemat czy da sie to jakoś wykorzystać do grzania ciągłego ( znam wady: grzeje silnik, prądożerne, czas grzania max 60 minut??, zalety: że już jest zamontowane, nie zabiera przestrzeni w aucie)
czy w ogóle nie zawracać sobie tym głowy i zakupić powietrzne, bo wygodniejsze i mniej skomplikowane jeśli chodzi o elektryke ?
Właśnie na elektryce średnio się znam i potrzebuję porady, jakie graty kupić na wyposażenie, parę założeń:
pracuje zdalnie na laptopie i telefonie, prąd ogólnie potrzebuje tylko do tego, ewentualnie lodówka, najlepiej taka turystyczna przenośna, żeby można ją było i na działkę zabrać i w samochodzie wykorzystać.
nie będzie żadnych pompek do wody, większych lodówek, więc zapotrzebowanie raczej małe.
Wg moich wstępnych założeń lista rzeczy jakie potrzebuje:
webasto ??
akumulator pokładowy, ( jaka pojemność i typ?)
separator żeby można było ładować akumulatory w czasie jazdy
solar ?
przetwornica ?
sterowanie i zabezpieczenie tego wszystkiego?
Kompletnie się na tym nie znam, wiec liczę na polecenie konkretnych urządzeń.
no chyba że jest tutaj osoba z okolic ( na stałe mieszkam miedzy Krakowem a Katowicami), która ma lub zaczyna podobną budowę, albo chce coś dorobić i pomóc w poskładaniu tego…?
KASZUB - 2019-06-14, 16:26
Witaj w naszym skromnym gronie kolego Conrad,
Wymagania co do zabudowy masz nie wielkie więc problemu nie będzie.
Szafkę zamów u stolarza. Wcześniej kup co tam potrzebujesz jak zlew, zbiornik, pompka bo jednak się przyda, kuchenkę i graty niezbędne. Mądry stolarz złoży ci to bez problemu. O ile znajdzie wolny czas.
Co do prądu jeśli ma to być ladowanie laptopa i trochę światła to myślę, że dodatkowy aku ładowana przez separator jak Cyrix-ct 120A w zupełności wystarczy.
Mała lodówka sprezarkowa nie powinna Ci zjeść dużo prądu. Napewno na postoju pochodzi z dodatkowego dużego aku z 4 dni.
Powodzenia życzę.
decumanus - 2019-06-21, 18:12
Takie będę przerabiał na jesień albo w przyszłym roku. Dla siebie, ale łóżko będzie 120... Z podnoszonym dachem żeby do parkingu podziemnego wjechał. Pełnym programem sanitarno-zywieniowym. Bedzie fun. Jak ktoś ma model 3d to poproszę. Namierzyłem już na francuskim forum, ale może nie być latwo wydrzec. Bo bez modelu 3d nie ruszam paskudztwa. Zakładam jeszcze wywalenie smierdzacego diesla i montaż benzyny z laguny, z zeliwnym blokiem. Był taki. No i ...GAZ. i hulaj dusza,a piekła nie ma.
Aż dusza śpiewa.
R
Conrad - 2020-05-29, 13:32 Temat postu: zabudowa Ruszyłem trochę do przodu bo chciałbym coś w te wakacje pojeździć.
po wyciągnięciu foteli robi się pokoik, 2,6x 1,6 x 1,3 (wys)
dorwałem za friko mdf 12mm, musiałem tylko go sobie rozkręcić, trochę materiału tapicerki zostało ze ścian.
zrobiłem sam coś podobnego do camperboxa, tak żeby mi sie zmiescilo za 2 rzedem foteli, jak bym wiózł komplet pasażerów, a nie chciało mi się tego wyciągać, po drugie szuflady przydają się na graty zakupy.
Są przelotowe, można je otworzyć od środka i od zewnątrz, wysokość jest taka żeby można było siąść i się wyprostować, i żeby w środku zmieściła się toaleta.
na górze są składane 2 blaty, po rozłożeniu tworzą jedną powierzchnie. jedna cześć opiera się na wyciągniętej szufladzie, druga na wsporniku zamocowanym do słupka
powierzchnia jednego łóżka po rozłożeniu 195x80,
szafki są dwie, dlatego żeby można spać w pojedynkę i łatwiej samemu zapakować, po rozłożeniu znalazło się trochę miejsca po długości bo czasami worze moto.
jeżeli rozłoży się dwie szafki powierzchnia spania jest na cała szerokość kabiny czyli, 195x160.
Całość ma być szybko demontowana, minimalistyczna i praktyczna, bez ingerencji i przerabiania wnętrza auta.
W planach jest jeszcze zamiana przedniej ławki 2 osobowej na dwa pojedyncze fotele, te które mam z tyłu, bo są fajne kompaktowe i można rozłożyć oparcie na leżąco, a to mi ułatwi dostanie się do przodu i wrzucenia tam trochę gratów na nocleg. muszę tylko wyspawać stelaż dołożyć szyny, bo fotele już mam. (oczywiście ławka na czas wyjazdu zostaje w garażu po powrocie wraca na swoje miejsce, odkręca ja się 4 śrubami)
Kupiłem też pseudo markizę:) kosztowała całe 74 złote... rozkłada się szybko, test koło domu, zobaczymy jak się sprawdzi. Krzesła turystyczne i składany stolik używany też w środku, nie będę zabudowywał blatu na stałe, szkoda miejsca w środku. kuchenka będzie turystyczna na gaz. co do wody to na razie, baniak lub dwa 20 litrowe z kranem.
Ruszam też z elektryką, z pomocą jednego Kolegi z forum.
jestem w trakcie ustalania składowych, ale wstępnie ma być:
panel na dach 330W mono, standardowe wymiary na stelażu.
https://www.olx.pl/oferta...28-IDE9egC.html
regulator 30a, zapewne mppt, może tracker 3012, chyba ze doradzicie coś tańszego?
cyrix do ładowania aku pokładowego podczas jazdy.
aku chce lifepo4 około 120-150ah, macie jakieś info gdzie nabyć w dobrej cenie, mogą być 4x3,2V do poskładania będzie taniej i w miarę szybko, (aliexpres raczej odpada, bo czas i nie wiadomo co przyjdzie)
ps. foto w pdf bo nie chcialo mi fotek zaladowac
Marek 65 - 2020-05-29, 19:48
330W przy zakładanym przez Ciebie zapotrzebowaniu na prąd to trochę dużo
andi at - 2020-05-29, 20:19
Aku 130 lifepo4 to do Świstaka
Conrad - 2020-07-10, 11:37
Pierwszy wyjazd mamy za sobą, 1500 km, polskie morze, 10 dni, spanie całkiem na dziko, było spoko, auto się sprawdziło.
Napisze jeszcze parę słów o komponentach.
W konsekwencji poskładałem sam z pomocą filmów z Youtuba, w sumie temat do ogarnięcia nawet dla laika w kwestii elektryki, nie łączyłem instalacją auta żeby nie komplikować.
Składowe:
Solar czarny pod kolor auta 340W - jak na foto 420 zl
tracer 3012 350 zl (aliekspres)
aku 4x135 lifepo4, 2000 zl (aliekspres)
przetwornica 500/1000 sinus volt, 300 zl,
bms Daly - 30a okolo 150zl z allegro bo bezobslugowy, bo nie było czasu...
profile fotowoltaiczne czarne pod kolor auta 200 zl
troche dodatkow kabli, złaczek, zbiorniki na wode 2x30l, kuchenka turystyczna na kartusze, pewnie kolo 500 zl.
lodowka 12v, (lidl-owa pozyczona, 23 litry) przy naszym systemie się sprawdziła, kupiłem juz swoja mniejszą tez na 12v, koszt 100 zl, olx.
toaleta turystyczna 200 zl
Kable poszły przez oryginalna dziurę po antenie, zakupiłem "płetwę" żeby było więcej miejsca na przewody i na antenę, osadziłem na silikonie.
Do ulepszenia na pewno, zbiornik na wodę, zajmuje za dużo miejsca w środku i jest niezbyt poręczy w obsłudze, wzorem Kolegi, który przerabiał podobne auto na forum, zakupie fiamma 70l i pójdzie w miejsce kola zapasowego pod samochód. Z koła docelowo zrezygnuje, jeździmy po Polsce bo dzieci małe wiec w razie czego zawsze się jakoś załatwi.
Auto nie rzuca się w oczy, solara nie widać, można spać w centrum miasta, sprawnie się przemieszczać, aku pod fotelem kier, reszta pod ławką pasażera, zabudowa podzielona żeby można było w pojedynkę wyciągnąć szuflady wrzucić fotele i przywrócić szybko do wersji osobowej.
Mam jeszcze pytanie do użytkowników regulatora tracer, ładuje mi baterie do 13,7-13,8v, ustawiony jest na aku żelowe, można wklepać swoje ustawienia, żeby ładował więcej, ale czy będzie to zdrowe dla aku?
bo gdzieś czytałem żeby ich nie ładować do pełna to dłużej pożyją? Nie znam się na tym kompletnie.
reaven22 - 2020-07-10, 13:27
Conrad napisał/a: | Mam jeszcze pytanie do użytkowników regulatora tracer, ładuje mi baterie do 13,7-13,8v, ustawiony jest na aku żelowe, można wklepać swoje ustawienia, żeby ładował więcej, ale czy będzie to zdrowe dla aku? |
Granicznym napięciem LiFePo4 jest 14,6V, tak więc ładując do 13,8 ładujesz do poziomu 90-95% i tak zostaw.
Conrad - 2020-12-01, 16:58
mam jeszcze pytanko, czy aku lifepo4 trzeba jakoś zabezpieczać na zimę?
Gdzieś wyczytałem że nie zaleca się korzystania z nich jeżeli temperatura otoczenia jest poniżej 0 stopni?
Właśnie się dowiedziałem że moje webasto (mokre) jest w wersji analogowej, z czego się cieszę, bo można go w prosty sposób sterować i chce na stałe podpiąć je pod aku zabudowy i trochę pojeździć w te chłodniejsze dni...akumulatory pewnie będą miały spore obciążenie, czy to zdrowe w niskich temp...?
papamila - 2020-12-01, 17:15
Cytat: | wyczytałem że nie zaleca się korzystania z nich jeżeli temperatura otoczenia jest poniżej 0 stopni?
|
korzystać możesz bez ograniczeń,
nie można ładować w temperaturach ujemnych
ale tym powinien zarządzać BMS
Piasek1 - 2020-12-02, 06:00
Wszystko fajne tylko ten kibelek w środku mi nie podchodzi. Jestem jednak zwolennikiem "jak najdalej" od tego jeżeli nie dysponujemy prawdziwym camperem gdzie to wszystko jest odseparowane i takie tam.
Conrad - 2020-12-02, 06:31
papamila napisał/a: | Cytat: | wyczytałem że nie zaleca się korzystania z nich jeżeli temperatura otoczenia jest poniżej 0 stopni?
|
korzystać możesz bez ograniczeń,
nie można ładować w temperaturach ujemnych
ale tym powinien zarządzać BMS |
To jest pakiet co sam poskładałem nie cały aku, bms jest oddzielnie dokupiony, nie wiem czy tego pilnuje,
ogólnie aku jest podłączone pod solara, wiec w zimie pewnie łąduje jak jest mróz a słonecznie...
kibelek jest mocno awaryjny z separatorem, (dwójka nie ląduje w zbiorniku:) korzystają z niego tylko dzieci w awaryjnej sytuacji...
Piasek1 - 2020-12-02, 08:22
Domyślam się że to głównie z myślą o nich ale ja bym jednak zaufał starej sprawdzonej technologii
+
reaven22 - 2020-12-02, 12:59
Conrad napisał/a: | To jest pakiet co sam poskładałem nie cały aku, bms jest oddzielnie dokupiony, nie wiem czy tego pilnuje,
ogólnie aku jest podłączone pod solara, wiec w zimie pewnie łąduje jak jest mróz a słonecznie... |
Zastosuj hebel odcinający akumulator zabudowy, jak mróz to odcinasz akumulator.
krystian186 - 2020-12-02, 13:40
A co z zasadą że regulator nie powinien być podpięty gdy akumulator odłączony ?
reaven22 - 2020-12-02, 23:32
krystian186 napisał/a: | A co z zasadą że regulator nie powinien być podpięty gdy akumulator odłączony ? |
Piszesz o regulatorze solara??
Można zabezpieczyć na 2 sposoby.
1- odłącznik na przewodach solara, przed odpięciem akumulatora odpinasz solar.
2- na wyjściu regulatora podłączasz równolegle kondensator np 22000uF/25V, i to zabezpiecza przed pikami napięcia w momencie odpinania akumulatora. Dzięki kondensatorowi regulator zdąży ograniczyć prąd i napięcie do bezpiecznego poziomu.
wystarczy coś takiego za 10pln:
https://allegro.pl/oferta/22000uf-25v-jamicon-seria-ls-85c-9347838166
https://allegro.pl/oferta/kondensator-22000uf-25v-30x42-llife-105-sinecon-9955875739
Można a nawet wskazane założenie obu elementów. W końcu może się zdarzyć, że bezpiecznik przed akumulatorem się spali i wywoła pik na regulatorze. Albo BMS odetnie ładowanie z jakiegoś powodu.
krystian186 - 2020-12-03, 19:25
Tak, regulator solara. Tak właśnie mi się wydawało że w tym układzie drugi hebel na kablach od solara a przed regulatorem konieczny.
Conrad - 2021-11-22, 08:56
Jak pisałem wcześniej mam webasto wodne, udało się przerobić na grzanie ciągłe, steruje tym chiński termostat, prądu starcza.
Jednak jak wiadomo, vivaro to małe auto, piec jest miedzy przednim zderzakiem a kołem od strony kierowcy, wylot spalin pod zderzakiem przednim, i tutaj moje obawy, przy niekorzystnym wietrze spaliny mogą lecieć pod auto, a dodatkowo, nadmuch bierze sobie świeże powietrze z zewnątrz z otworu na masce, co też jest stosunkowo blisko wylotu spali.
Doradźcie jakiś sprawdzony czujnik, tak żeby zadbać o bezpieczeństwo...
smok_wawelski - 2021-11-22, 10:32
Conrad napisał/a: | Jak pisałem wcześniej mam webasto wodne, udało się przerobić na grzanie ciągłe | jeśli możesz rozwiń proszę to stwierdzenie chodzi mi o to co rozumiesz przez grzanie ciągłe
Conrad napisał/a: | Doradźcie jakiś sprawdzony czujnik, tak żeby zadbać o bezpieczeństwo... | Od lat i w domu czujnik CO Kidde PN EN 50291-1: 2010 a w przyczepie i teraz w puszce Kidde PN-EN 50291-2:2010
Czy dobry ? wg mnie tak - zasilanie bateryjne z sygnalizacją słabej baterii, dość czuły, sygnalizacja awarii i końca okresu ważności sensora a koszt ok 120zł - wg mnie ma wszystko co potrzeba
W ocenie czujników CO jestem dość wybredny - miałem traumatyczne przeżycie z CO cichy zabójca zabrał mi Matkę a Rodzina i ja ledwie wyszliśmy przez krakowską toksykologie - lata minęły ale jednak do dziś siedzi gdzieś w tyle mojej głowy.
Nie wierzę też Trigasom czy innym czujnikom uniwersalnym dla wielu gazów - przeczy ich sensowności np. to że umieszczenie czujnika jest konieczne odpowiednio do wykrywanego gazu
Jeśli potrzebujesz konkretych symboli modeli - napisz zerknę w domu i Ci podam
Conrad - 2021-11-22, 11:39
z tym ciągłym grzaniem, chodziło mi o to że org. sterownik ma ograniczenie czasowe na 60 min, z uwagi na ochronę przed rozlad aku, nie wiem czy tez z uwagi na jakieś ograniczenie pieca webasto, możecie mnie oświecić czy to dla niego szkodliwe...chociaż pewnie przekonam się sam:)
Jak możesz napisz model tego czujnika do auta i czym grzejesz, gazem czy masz webasto...?
SlawekEwa - 2021-11-22, 18:47
Conrad napisał/a: | a dodatkowo, nadmuch bierze sobie świeże powietrze z zewnątrz z otworu na masce, co też jest stosunkowo blisko wylotu spali. |
do czego i jakie zadanie ma ten nadmuch?
Conrad - 2021-11-22, 19:06
SlawekEwa napisał/a: | Conrad napisał/a: | a dodatkowo, nadmuch bierze sobie świeże powietrze z zewnątrz z otworu na masce, co też jest stosunkowo blisko wylotu spali. |
do czego i jakie zadanie ma ten nadmuch? |
to normalny nawiew przez kratki w aucie...gdy webasto grzeje płyn chłodniczy
smok_wawelski - 2021-11-22, 19:30
Conrad napisał/a: | sterownik ma ograniczenie czasowe na 60 min, z uwagi na ochronę przed rozlad aku, | Teraz rozumiem - nie webasto to powodowało a sterownik. Tak też właśnie mam w Sharanie - ograniczenie czasowe na sterowniku.
Conrad napisał/a: | to normalny nawiew przez kratki w aucie...gdy webasto grzeje płyn chłodniczy | Z tego co pisałeś wcześniej i co odpisujesz Sławkowi sadzę że to fabryczne webasto włączone w układ chłodzenia silnika a ciepły nawiew jest uzyskiwany przez nagrzewnice jak nadmuch ciepłego powietrza normalnie w aucie podczas jazdy - jeśli tak to raczej mało efektywne to grzanie będzie, grzanie silnika na postoju to spora strata ciepła a uzasadnione może być tylko przed ruszaniem w zimie.
Webasto thermo top C mokre to masz chyba analog ? Jeśli tak to zadem problem zapodać mu inne sterowanie nawet zwykłym termoregulatorem bimetalowym i np. zrobić zawory/elektrozawory trójdrożne odcinające silnik a w przestrzeni mieszkalnej wrzucić nagrzewnice z nadmuchem - takie ogrzewanie wg mnie byłoby efektywniejsze dla części mieszkalnej - oczywiście jest tu tez problem zasobów energii elektrycznej.
Jeszcze prostsze rozwiązanie i bardziej kompaktowe to przy Twoich założeniach widziałbym webasto suche w przestrzeni mieszkalnej
Conrad napisał/a: | Jak możesz napisz model tego czujnika do auta i czym grzejesz, gazem czy masz webasto...? | Czujnik to Kidde 7DCO - dokładna specyfikację masz tutaj https://www.eltrox.pl/czu...10-lat-lcd.html
Sorrki pomyliłem się on jest dopuszczony i jako domowy i jako kempingowy PN EN 50291-1: 2010 + PN-EN 50291-2:2010 a sensor ma na 10lat
Moim założeniem było auto bez gazu - nawet kuchenka jest tylko na kartusze
Grzeje webastem wodnym, podłogówka+nagrzewnica jako grzanie i wymiennik płytowy jako cwu a raczej obecnie już nie grzeje tak by można powiedzieć najkrócej - sorry zamotane ale już wyjaśniam pogmatwanie i zagadkowość.
Po prostu bus został zrobiony na wariackich papierach nawet bez kompletu instalacji i wyposażenia choć wszystkie graty stały w piwnicy - konieczne to było aby zdążyć przed akcyzą i zmiana przeznaczenia na spec-kemp była rzutem na taśmę 29-06-2021 Podłogówka owszem została wypróbowana ale na nie zamontowanym trwale webasto. Później chciało się nam po prostu trochę pojeździć było dość ciepło wiec bus pozostał w wersji iście spartańskiej i pojeździliśmy końcówkę lata i jesień teraz bus powraca praktycznie do stadium budowy jest rozbebeszany i robiony na porządnie ale idzie mi to bardzo powoli bo mam sporo zajęć o wyższym priorytecie.
|
|