Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Niemcy - strefy ekologiczne (UMWELTZONE) w Niemczech

eeik - 2008-11-13, 12:14

No powiem, że strasznie się cenią.
Jak pisałam w innym wątku, w warsztacie samochodowym pod Berlinem zapłaciłam 5 euro za nakleję, dałam tylko dowód rejestracyjny.

stefan - 2008-11-13, 12:50

Witam!
eeik napisał/a:
warsztacie samochodowym pod Berlinem zapłaciłam 5 euro za nakleję, dałam tylko dowód rejestracyjny.
-taka cena jest we wszystkich uprawnionych tu stacjach.Jezeli ktos bedzie odczowal gleboka wewnetrzna potrzebe posiadania takiej "przylepki" to jak bedzie w mojej okolicy podjade z takim kolega na stacje. :ok Pozdrawiam.Stefan.
Endi - 2008-11-13, 16:43

eeik napisał/a:
warsztacie samochodowym pod Berlinem zapłaciłam 5 euro za nakleję, dałam tylko dowód rejestracyjny.


Potwierdzam , w moim przypadku było identycznie.
Może być tak , że w danym warsztacie nie wydadzą owej nalepki bo w/g danych z dowodu rejestracyjnego pojazd się niekwalifikuje.
Można spróbować w innym zakładzie. Mnie się udało.

Jerzy - 2008-11-13, 17:27

Endi napisał/a:
Może być tak , że w danym warsztacie nie wydadzą owej nalepki bo w/g danych z dowodu rejestracyjnego pojazd się niekwalifikuje.
Można spróbować w innym zakładzie. Mnie się udało.

Znaczy się, nasz wkład cywilizacyjny w EU staje się widoczny...

Endi - 2008-11-13, 17:53

Jerzy napisał/a:
nasz wkład cywilizacyjny w EU staje się widoczny...


Masz rację Jerzy. Niewidoczne , były tylko te "drzwi".
Drugie , okazały się właściwe.

dr.big - 2008-11-18, 11:37

Wkleilem juz to w innym poscie, stref jest 23, a od nowego roku bedzie ich co najmniej 33, nastepne sa w drodze: http://www.umwelt-plakette.de/
stefan - 2008-11-18, 13:56

Witam!
dr.big napisał/a:
stref jest 23, a od nowego roku bedzie ich co najmniej 33, nastepne sa w drodze
-zawsze mozna zalozyc katalizator i na te okolicznosc dostac "przylepke". :ok Pozdrawiam.Stefan.
JaWa - 2009-05-26, 11:32

Wygląda na to, że kamperkami starszymi (poniżej 1997 r lepiej do Niemiec nie jechać ).

Miasta z zakazem.
Augsburg, Berlin, Bochum, Bottrop, Brema, Dortmund, Duesseldorf, Duisburg, Essen, Frankfurt n. Menem, Gelsenkirchen, Hannover, Heilbronn, Herrenberg, Ilsfeld, Karlsruhe, Kolonia, Leonberg, Ludwigsburg, Mannheim, Muehlacker, Monachium, Neu-Ulm, Oberhausen, Osnabrueck, Pforzheim, Pleidelsheim, Recklinghausen, Reutlingen, Schwaebisch Gmuend, Stuttgart, Tuebingen, Ulm, Wuppertal.

Plakietka wystepuje w trzech kolorach (czerwona, zolta, zielona):

Czerwona - dla Diesel (I rejestracja 1997-2000), TIR/BUS (I rejestracja 01.10.1996-30.09.2001)

Zolta - dla Diesel (I rejestracja 2001-2005), TIR/BUS (I rejestracja 01.10.2001-30.09.2006)

Zielona - dla Benzyna (I rejestracja od 01.01.1993), Diesel (I rejestracja od 01.01.2006), TIR/BUS (I rejestracja od 01.10.2006)
:gwm :gwm :gwm

Arturo - 2009-05-26, 11:56

Dla starszych to chyba trzeba żółte tablice załatwić, bo z tego co słyszałem to zabytków plakietki nie obowiązują, ale niech ktoś to potwierdzi.
Rockers - 2009-05-26, 12:40

To ja moim kamperkiem z 84 roku nie wjadę ?? :(
JHJKi - 2009-05-26, 12:55

wjechać możesz ale wiąże się to z zapłaceniem mandatu :-P
Rockers - 2009-05-26, 13:13

Kiedyś mój szef mówił że wszystko da się zrobić oprócz otwarcia parasola w d.... :diabelski_usmiech biorąc to pod uwagę i majac pełno kasy na mandaty to nawet pod prąd można jechać :szeroki_usmiech ( adrenalina gratis ) :szeroki_usmiech
dr.big - 2009-05-26, 13:14

Arturo napisał/a:
Dla starszych to chyba trzeba żółte tablice załatwić, bo z tego co słyszałem to zabytków plakietki nie obowiązują, ale niech ktoś to potwierdzi.


Tak, oldtimery nie maja obowiazku posiadania plakietki.

PS. Co do diesla czy benzyny, to wcale nie tak prosto, aby poslugiwac sie rocznikami. Wykladnia jest numer VIN i dowod rejestracyjny :) .

JHJKi - 2009-05-26, 13:15

hehe, jest jeszcze jedno rozwiązanie, rowerki, sami będziemy ewentualnie je stosować jak już będziemy w tej części Europy :szeroki_usmiech
dr.big - 2009-05-26, 13:21

JaWa napisał/a:
Wygląda na to, że kamperkami starszymi (poniżej 1997 r lepiej do Niemiec nie jechać ).(...)


Ja tak nie uwazam :) . W koncu dla kilku czerwonych kropek ... http://gis.uba.de/website/umweltzonen/start.htm

bonusik - 2009-05-26, 16:47

Kochani....spoko....nieraz radzilismy sobie z tą nacją..... :diabelski_usmiech
Polak zawsze znajdzie sposób :szeroki_usmiech ;)

WINNICZKI - 2009-05-26, 19:30

Spokojnie... ,zakazany(w Berlinie - tam byłem dwa dni temu) jest tylko wjazd do centrum w obrębie kolejki u-ban. Po reszcie miasta można jeździć bez żadnych nalepek i nie ma za to żadnych mandatów!!!!.Proponuje dowiedzieć się w jakich miastach na jakim obszarze strefa obowiązuje i po kłopocie.Reszta Niemiec jest wolna od tych stref i spokojnie można podróżować. W Krakowie też są strefy i np. do strefy A nikt bez odpowiedniego zezwolenia nie wjedzie,co wcale nie oznacza ,że w innych częściach Krakowa wszyscy zgodną kupą stoją w tzw. korkach bez względu na rasę i pochodzenie :wyszczerzony: :wyszczerzony: Pomimo,że kamperowanie na rynku w Krakowie jest surowo zabronione serdecznie zapraszam :spoko :spoko :spoko :spoko
dr.big - 2009-05-26, 19:37

W obrebie S-Bahnu :) . Tu mapka pogladowa: KLIK
AMIGO - 2009-12-19, 18:56

A jak są traktowane pojazdy czerpiące swoje siły z LPG?
Celnik niemiecki zobaczywszy zbiornik gazu wskazał nań palcem i rzekł: ,, das Bombe!". Nie znam języka niemieckiego, więc nie mogłem mu powiedzieć co wówczas pomyślałem (...))).
Ogólnie rzecz ujmując auto napędzane gazem ponoć mniej zatruwa nasze kochane środowisko. Czy jest to brane przez Niemców pod uwagę w temacie plakietek i stref ochronnych?

dr.big - 2009-12-19, 21:19

W skrocie: ogolnie wszystkie benzyny dostaja zielona plakietke i moga poruszac sie w strefach. Rowniez te zasilane LPG czy CNG. Zakazany jest wjazd do wielu garazy, co przy kamperze nie powinno stanowic raczej problemu :) ...

Zolte i czerwone plakietki niebezpieczne sa dla diesli... Podobnie jak jazda w miastach bez tej plakietki.

Camper Diem - 2010-05-04, 17:30

przejechaliśmy się ostatnio bez plakietek po Augsburgu i nikt nas nie zaczepił.
a duduś ma kampa na starym fordzie i gdyby tylko chcieli nam zrobić krzywdę to po 40E byłoby jak nic.

a może mieliśmy wyjątkowe szczęście?

ARCADARKA - 2010-05-04, 17:35

na żółtych papierach ,czyli zabytkowe autka ,mają super nie obowiązują nas żadne plakietki :bigok ,,,,,,,,,,,, :bigok :bigok :bigok :bigok :bigok :bigok
gino - 2010-05-04, 17:37

a jedynie zakaz wyjazdu z Polski :haha: :haha: :haha: :haha:
ARCADARKA - 2010-05-04, 17:41

gino napisał/a:
a jedynie zakaz wyjazdu z Polski :haha: :haha: :haha: :haha:


Grzesiu chyba od dawna w zabytkach nie siedzisz ,jaki zakaz :shock: masz złe informacje :evil: ,jesteś nie na bieżąco ,pozwolenie 1 dzień bez problemów na wyjazd za granicę :haha: :haha: :haha: :haha:

Camper Diem - 2010-05-04, 17:49

ARCADARKA napisał/a:
na żółtych papierach ,czyli zabytkowe autka ,mają super nie obowiązują nas żadne plakietki

ale rozumiem, że mają również inne zalety? :haha: :haha: :haha:

ARCADARKA - 2010-05-04, 17:54

affa napisał/a:
ARCADARKA napisał/a:
na żółtych papierach ,czyli zabytkowe autka ,mają super nie obowiązują nas żadne plakietki

ale rozumiem, że mają również inne zalety? :haha: :haha: :haha:

witaj
nie mają żadnych zalet,, to trupy i tyle,złom ,ledwo co dyszą :bigok :bigok :bigok :bigok :bigok :bigok

gino - 2010-05-04, 18:18

ARCADARKA napisał/a:
jesteś nie na bieżąco ,pozwolenie 1 dzień

jak nie ma zakazu...to po co pozwolenie... :bigok

ja nie napisalem ze w ogole nie wolno...
:spoko

roger - 2010-05-04, 18:21

ARCADARKA napisał/a:

nie mają żadnych zalet,, to trupy i tyle,złom ,ledwo co dyszą :bigok :bigok :bigok :bigok :bigok :bigok


A Ty Dareczku piszesz o zółtych papierkach Arci czy Darka ..... ? :chytry :haha: :haha: :haha:

ARCADARKA - 2010-05-04, 18:28

roger napisał/a:
ARCADARKA napisał/a:

nie mają żadnych zalet,, to trupy i tyle,złom ,ledwo co dyszą :bigok :bigok :bigok :bigok :bigok :bigok


A Ty Dareczku piszesz o zółtych papierkach Arci czy Darka ..... ? :chytry :haha: :haha: :haha:


Robert chyba wiesz ,że nie ma różnicy :shock: z żółtymi papierami,ale ja chyba również pod żółte podchodzę ,nieraz :bigok :bigok :bigok :bigok

roger - 2010-05-04, 18:32

ARCADARKA napisał/a:
ale ja chyba również pod żółte podchodzę ,nieraz :bigok :bigok :bigok :bigok


Noooo jak my wszyscy dlatego życie jest piekne ;)

ARCADARKA - 2010-05-04, 18:35

roger napisał/a:
ARCADARKA napisał/a:
ale ja chyba również pod żółte podchodzę ,nieraz :bigok :bigok :bigok :bigok


Noooo jak my wszyscy dlatego życie jest piekne ;)


:bigok :bigok :bigok :bigok :bigok :bigok

Skorpion - 2010-05-04, 18:35

Dareczku nie tylko Ty podchodzisz pod zolte papiery, ja nawet nie moge pokazac siew poblizu zadnego szpitala dla tych normalnych inaczzej bo gdy zobacza mnie tylko lekarze to juz targaja sie na swoje zycie.Niedwno jeden ordynatro na Sobieskiego gdy mnie zobaczyl to zestrachu wlazl na kimin i chcial skoczyn na glowke gdy pokazalem sie w poblirzu , tak jest ze wszystkimi szpitalami w okolicy . :diabelski_usmiech :diabelski_usmiech :diabelski_usmiech
gino - 2010-05-04, 18:47

ARCADARKA napisał/a:
roger napisał/a:
ARCADARKA napisał/a:
ale ja chyba również pod żółte podchodzę ,nieraz :bigok :bigok :bigok :bigok


Noooo jak my wszyscy dlatego życie jest piekne ;)


:bigok :bigok :bigok :bigok :bigok :bigok
:haha: :haha: :haha: :haha:
StasioiJola - 2010-05-04, 21:01

Widze, że tu jest odpowiednia ZONE/strefa/ dla mnie , bo tez podpadam pod te kolorowe papiery!!!! :haha: :haha: :haha: :spoko
andreas p - 2011-02-17, 18:58

Witam i informuje ze od 01.03. 2011 miasto Lipsk jest obiete strefami ZIELONA- ZOLTA -CZERWONA. A wiec uwaga na strefy przy planach wyjazdowych w te strony Pozdrawiam 8-)
andreas p - 2011-02-18, 08:29

Informacje ta pojawila sie na tablicach swietlnych na autostradzie w okolicach Lipaka. I mamy teraz jeszcze jedno miato w Niemczech z ograniczeniami dla starszych kamperkow :gwm
andreas p - 2011-02-18, 08:31

Informacje ta pojawila sie na tablicach swietlnych na autostradzie w okolicach Lipaka. I mamy teraz jeszcze jedno miato w Niemczech z ograniczeniami dla starszych kamperkow :gwm
andreas p napisał/a:
od 01.03. 2011 miasto Lipsk jest obiete strefami

dziwaczek - 2011-02-18, 10:13

A mógłby mi ktoś łopatologicznie wyjaśnić z kolorami tych stref?
Czy o jest tak jak z kolorami nalepek - pojazdy uprawnione?

Mój kamperek jest z 88r i chyba nie może wjechać w żadną z tych stref - dobrze kumam?

Skorpion - 2011-02-18, 10:15

Mysle ze i moj kamperek nie zalapuje sie w zadna strefe ekologiczna bo jest z 82r.
Ania i Mati - 2011-02-18, 10:20

Powiedzcie czy przy wjeździe do takiej strefy są jakieś znaki? Czy trzeba się wyuczyć tych map na pamięć?
Fajna była by aktualizacja do nawigacji, omijaj strefy ekologiczne :wyszczerzony:

andreas p - 2011-02-18, 12:19

Wszelkie zapytania dotyczace "Umwelt Zone" w jezyku polskim sa dostepne na lym linku

http://www.plakietka-ekol...kologiczna.html
:spoko :spoko

dziwaczek - 2011-02-18, 12:47

No dobra poczytałem, obejrzałem mapkę i wynika z niej, ze ja mim kamperkiem nie mogę wjechać w wiele istotnych miejsc np. Berlin?
A jak to jest z autostradami w Niemczech - tam też jest zielona strefa, czy nie?

andreas p - 2011-02-18, 12:57

Nie strefy sa tylko w niektorych miastach. Po autostradach bez ograniczen.Jak odwiedzasz np Berlin musisz zaparkowac przed znakiem oznaczajacym strefe , a reszte rowerkiem albo autobusem. Inne drogi nie sa obiete strefami. :lol:
Znak 270.1

To jest znak info.o strefie

dziwaczek - 2011-02-18, 13:02

andreas p napisał/a:
Nie strefy sa tylko w niektorych miastach. Po autostradach bez ograniczen.Jak odwiedzasz np Berlin musisz zaparkowac przed znakiem oznaczajacym strefe , a reszte rowerkiem albo autobusem. Inne drogi nie sa obiete strefami. :lol:
Znak 270.1

To jest znak info.o strefie


Tak przypuszczałem ale teraz to juz wiem na pewno. Dzięki wielkie.

andreas p - 2011-02-18, 13:05

Nie ma za co ,bardzo chetnie pomoglem :mrgreen:
Skorpion - 2011-02-18, 13:15

A gdzie mozna je zanabyc te nakleiki czy musze miec jakies badanie by wiedziec jak mam miec??Na stronie ktora podales niema odnosnika dla osob fizycznych tylko dla firm
artanek - 2011-02-18, 13:15

Jak tak wszędzie będą powstawac w takim pempie strefy ekologiczne przyjdzie nam jezdzic starymi autami po swojim własnym placu .Gożej jak i nasz plac w koncu sie znajdzie w takiej strefie .No albo masowo rejestrowac nasze łajby na kołach jako zabytki .
znalazłem własnie cos na temat jak to własciwie zgłosic .Nie wiem czy ktos to juz gdzies włożył w jakims innym temacie ale mysle że nic nie szkodzi na przeszkodzie aby to zrobic jeszcze raz.Zamieszczam poniżejten text

artanek - 2011-02-18, 13:16

CO TO JEST POJAZD ZABYTKOWY?

Pojęcie „pojazd zabytkowy” zostało wprowadzone w 1997 r. w Prawie o ruchu drogowym. W myśl ustawy pojazdem zabytkowym jest:

„pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub ujęty w centralnej ewidencji dóbr kultury”.

Pojazd zabytkowy powinien:
mieć co najmniej 25 lat,
być nieprodukowany (w modelu) od lat 15,
posiadać minimum 75 proc. zachowanych oryginalnych części (w tym główne podzespoły).

Pojazd młodszy niż 25-letni może zostać wpisany do rejestru zabytków, jeżeli jest egzemplarzem unikalnym i charakteryzuje się przynajmniej jedną z niżej wymienionych cech:
posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne,
dokumentuje znaczące etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej,
był związany z istotnymi wydarzeniami historycznymi,
był użytkowany przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne,
ma związek z ważnymi osiągnięciami sportowymi,
posiada oryginalne wykonanie lub został odrestaurowany,
został odtworzony wiernie, zgodnie z technologią z okresu jego produkcji.


JAK WYGLĄDA PROCEDURA?

Zanim pojazd zaliczony zostanie do pojazdów zabytkowych i otrzyma żółte tablice rejestracyjne, jego właściciel musi przejść przez dość długą i kosztowną procedurę. Składa się ona z trzech podstawowych etapów.


Etap 1.: Wpis do rejestru zabytków

Oceny pojazdu dokonuje wojewódzki konserwator zabytków lub działający z jego upoważnienia kierownik delegatury na podstawie opinii rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej, eksperta z dziedziny pojazdów zabytkowych (rzeczoznawcy z listy zatwierdzonej przez generalnego konserwatora zabytków).

Zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa o ruchu drogowym rzeczoznawcą samochodowym może zostać osoba, która:
posiada wyższe wykształcenie,
ma udokumentowaną pięcioletnią praktykę zawodową w dziedzinie związanej z motoryzacją,
posiada prawo jazdy kategorii A, B oraz C1 lub C,
nie była karana wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne,
posiada certyfikat w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego wydany przez jednostkę akredytowaną w polskim systemie akredytacji,
została wpisana na listę rzeczoznawców samochodowych ministra transportu (spis jest udostępniony na stronie resortu).

Wpis do rejestru lub ewidencji zabytków polega na dostarczeniu wojewódzkiemu konserwatorowi karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki, zwanej potocznie białą kartą. Kartę sporządza się w trzech egzemplarzach według wzoru Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków.

Zasadniczo kartę może sporządzić każdy, ale należy pamiętać, że musi być ona poprawna merytorycznie. W praktyce oznacza to, że zazwyczaj wypełniają ją doświadczeni rzeczoznawcy samochodowi.

Eksperci ostrzegają jednak, że nie każdy pojazd — mimo profesjonalnie sporządzonej karty ewidencyjnej (za którą właściciel pojazdu musi zapłacić rzeczoznawcy kilkaset złotych) — dostępuje zaszczytu wpisu do rejestru zabytków. Warto więc przed uruchomieniem procedury wstępnie porozmawiać z wojewódzkim konserwatorem, rzeczoznawcami lub doświadczonymi kolekcjonerami.

Po przyjęciu wniosku o dokonanie wpisu oraz prawidłowo wykonanej karty wojewódzki konserwator włącza ją do ewidencji zabytków i wydaje stosowne zaświadczenie, z którym należy się udać do okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Jeden z egzemplarzy karty ewidencyjnej zostaje przesłany do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie. Wnioskujący otrzymuje potwierdzenie — uwierzytelnioną kopię decyzji o wpisaniu pojazdu jako dobra kultury do centralnego rejestru lub ewidencji zabytków w Polsce.


Etap 2.: Kontrola i dopuszczenie do ruchu

Jeśli wpis do ewidencji został potwierdzony przez konserwatora zabytków, następnym krokiem jest przeprowadzenie badań technicznych pojazdu. Badanie odbywa się w dowolnej okręgowej stacji kontroli pojazdów lub w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie na wniosek właściciela pojazdu, który zgłaszając się na badanie techniczne, przy sobie powinien mieć dowód rejestracyjny i dokument potwierdzający własność pojazdu.

Wniosek o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi stanowi formularz z całą masą informacji technicznych o badanym pojeździe. Jego wypełnienie wraz z dokumentacją fotograficzną najlepiej jest zlecić doświadczonemu rzeczoznawcy samochodowemu. Sporządzenie opisu technicznego jest dość kosztowne.

Po przeprowadzeniu badania pojazdu jego właściciel otrzymuje zaświadczenie z końcowym wnioskiem o dopuszczeniu pojazdu (lub dopuszczeniu z ograniczeniami) do współczesnego ruchu drogowego. Ograniczenia mogą dotyczyć np. szybkości lub poruszania się po autostradach — w przypadku pojazdów zabytkowych, które nie mają hamowania przednich kół, albo jazdy nocą — w przypadku pojazdów z archaicznym oświetleniem.

Co ciekawe, przepisy zakładają, że po pierwszym, dopuszczającym do ruchu, badaniu pojazd zabytkowy zwolniony jest z okresowych kontroli technicznych.


Etap 3.: Rejestracja w wydziale komunikacji

Z wynikiem przeglądu technicznego należy zgłosić się do wydziału komunikacji we właściwym miejscowo starostwie powiatowym lub urzędzie miasta (w mieście na prawach powiatu), aby dopełnić formalności i uzyskać zabytkowe (żółte) tablice rejestracyjne.

Lista dokumentów potrzebnych do rejestracji samochodu zabytkowego:
wniosek o rejestrację pojazdu (formularz wniosku można pobrać tutaj, ze strony internetowej lub w siedzibie urzędu),
dowód tożsamości,
dowód własności pojazdu (np. faktura, rachunek, akt darowizny, przekazania),
potwierdzenie umieszczenia pojazdu w ewidencji zabytków oraz opinia rzeczoznawcy,
dokumenty ze stacji kontroli pojazdów,
dowód rejestracyjny (wraz z tłumaczeniem, jeśli pojazd był wcześniej zarejestrowany za granicą),
tablice rejestracyjne (jeżeli pojazd był zarejestrowany w Polsce),
potwierdzenie uiszczenia wymaganych opłat,
dokument poświadczający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC,
pisemne upoważnienie i dowód tożsamości osoby upoważnionej — w przypadku działania przez pełnomocnika.

O dodatkowych dokumentach niezbędnych do rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy przeczytamy tutaj.

Ile kosztuje rejestracja pojazdu zabytkowego?

Rejestracja zabytkowego pojazdu nie jest tania. Za ekspertyzy rzeczoznawców samochodowych przyjdzie nam zapłacić kilkaset złotych. Droższe od zwyczajnych są również zabytkowe tablice rejestracyjne.

Opłaty za:
sporządzenie „białej karty” — 250 zł,
badanie techniczne — 250 zł,
wpis do ewidencji zabytków techniki — 5,50 zł.
(źródło: motofakty.pl — stan na 29 stycznia 2007 r.)

Opłaty w wydziale komunikacji:
za zabytkowe (żółte) tablice rejestracyjne:
samochodowe — 100 zł,
motocyklowe — 50 zł;
za wydanie:
pozwolenia czasowego — 12 zł,
dowodu rejestracyjnego — 48 zł,
kompletu znaków legalizacyjnych — 11 zł,
nalepki kontrolnej na szybę — 16,50 zł;
opłata ewidencyjna za wydanie:
pozwolenia czasowego — 1 zł,
dowodu rejestracyjnego — 1 zł,
nalepki kontrolnej — 1 zł,
zalegalizowanych tablic rejestracyjnych — 1 zł,
karty pojazdu dla pojazdu samochodowego — 1 zł.

Razem:
Za rejestrację zabytkowego samochodu przyjdzie nam zapłacić prawie 700 zł:
250 zł + 250 zł + 5,50 zł + 100 zł + 92,50 zł = 698 zł

Opłata skarbowa:
pełnomocnictwo — 17 zł,
opłata nie obowiązuje, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa.


Termin i sposób załatwienia sprawy

Rejestracja pojazdu zabytkowego następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Po złożeniu wniosku o rejestrację wraz z kompletem wymaganych załączników organ rejestrujący dokonuje rejestracji czasowej pojazdu na okres 30 dni (tzw. rejestracja z urzędu). Dokumentem dopuszczającym pojazd do ruchu jest w tym okresie pozwolenie czasowe, które przed upływem wyznaczonego terminu podlega wymianie na dowód rejestracyjny.

Dowód rejestracyjny jest produkowany w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie.


Tryb odwołania

Odwołanie od decyzji urzędu wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Odwołanie nie podlega opłatom skarbowym.

Skorpion - 2011-02-18, 13:25

Juz odnalazlem i wiem co i jak
andreas p - 2011-02-18, 14:24

Jest to ustalane wedlug spalin a wszystko stoi w dowodzie rejestracyjnym. Ja moim znajomym zalatwialem u nas po przedstawieniu kopi dowodu rejestracyjnego ,oplata wynosi 5 € od plakietki. Gdzie w Polsce to mozna zrobic nie wiem. :)
Camper Diem - 2011-02-18, 16:55

ja mam auto z 1999 roku i niestety jest czerwone, ale mogę ryzykować wjazd do strefy żółtej, bo mam przód wymieniony na nowszy :diabelski_usmiech
papamila - 2011-02-18, 18:13

affa napisał/a:
ale mogę ryzykować wjazd do strefy żółtej, bo mam przód wymieniony na nowszy

kolor strefy determinuje klasyfikacja czystości spalin
a kolor strefy pokrywa się z kolorem plakietki
Masz czerwoną to nie szukaj szczęścia w innych strefach .
Wszyscy są uczuleni na kolory, jak złapią dostaniesz mandat, słony
ale mogą również zabrać auto poza strefę a w przypadku gabarytów kampera
to już robi się kosztowne.
W PL można zamawiać plakietki na stronie www.umweltzone.pl
niestety koszt z przesyłką czterokrotnie wyższy :gwm
Wjazd do strefy bez plakietki również grozi mandatem

ARCADARKA - 2011-02-18, 18:17

artanek58 napisał/a:
CO TO JEST POJAZD ZABYTKOWY?

Pojęcie „pojazd zabytkowy” zostało wprowadzone w 1997 r. w Prawie o ruchu drogowym. W myśl ustawy pojazdem zabytkowym jest:

„pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub ujęty w centralnej ewidencji dóbr kultury”.

Pojazd zabytkowy powinien:
mieć co najmniej 25 lat,
być nieprodukowany (w modelu) od lat 15,
posiadać minimum 75 proc. zachowanych oryginalnych części (w tym główne podzespoły).

Pojazd młodszy niż 25-letni może zostać wpisany do rejestru zabytków, jeżeli jest egzemplarzem unikalnym i charakteryzuje się przynajmniej jedną z niżej wymienionych cech:
posiada unikalne rozwiązania konstrukcyjne,
dokumentuje znaczące etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej,
był związany z istotnymi wydarzeniami historycznymi,
był użytkowany przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne,
ma związek z ważnymi osiągnięciami sportowymi,
posiada oryginalne wykonanie lub został odrestaurowany,
został odtworzony wiernie, zgodnie z technologią z okresu jego produkcji.


JAK WYGLĄDA PROCEDURA?

Zanim pojazd zaliczony zostanie do pojazdów zabytkowych i otrzyma żółte tablice rejestracyjne, jego właściciel musi przejść przez dość długą i kosztowną procedurę. Składa się ona z trzech podstawowych etapów.


Etap 1.: Wpis do rejestru zabytków

Oceny pojazdu dokonuje wojewódzki konserwator zabytków lub działający z jego upoważnienia kierownik delegatury na podstawie opinii rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej, eksperta z dziedziny pojazdów zabytkowych (rzeczoznawcy z listy zatwierdzonej przez generalnego konserwatora zabytków).

Zgodnie z obowiązującymi przepisami Prawa o ruchu drogowym rzeczoznawcą samochodowym może zostać osoba, która:
posiada wyższe wykształcenie,
ma udokumentowaną pięcioletnią praktykę zawodową w dziedzinie związanej z motoryzacją,
posiada prawo jazdy kategorii A, B oraz C1 lub C,
nie była karana wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne,
posiada certyfikat w zakresie rzeczoznawstwa samochodowego wydany przez jednostkę akredytowaną w polskim systemie akredytacji,
została wpisana na listę rzeczoznawców samochodowych ministra transportu (spis jest udostępniony na stronie resortu).

Wpis do rejestru lub ewidencji zabytków polega na dostarczeniu wojewódzkiemu konserwatorowi karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki, zwanej potocznie białą kartą. Kartę sporządza się w trzech egzemplarzach według wzoru Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków.

Zasadniczo kartę może sporządzić każdy, ale należy pamiętać, że musi być ona poprawna merytorycznie. W praktyce oznacza to, że zazwyczaj wypełniają ją doświadczeni rzeczoznawcy samochodowi.

Eksperci ostrzegają jednak, że nie każdy pojazd — mimo profesjonalnie sporządzonej karty ewidencyjnej (za którą właściciel pojazdu musi zapłacić rzeczoznawcy kilkaset złotych) — dostępuje zaszczytu wpisu do rejestru zabytków. Warto więc przed uruchomieniem procedury wstępnie porozmawiać z wojewódzkim konserwatorem, rzeczoznawcami lub doświadczonymi kolekcjonerami.

Po przyjęciu wniosku o dokonanie wpisu oraz prawidłowo wykonanej karty wojewódzki konserwator włącza ją do ewidencji zabytków i wydaje stosowne zaświadczenie, z którym należy się udać do okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Jeden z egzemplarzy karty ewidencyjnej zostaje przesłany do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie. Wnioskujący otrzymuje potwierdzenie — uwierzytelnioną kopię decyzji o wpisaniu pojazdu jako dobra kultury do centralnego rejestru lub ewidencji zabytków w Polsce.


Etap 2.: Kontrola i dopuszczenie do ruchu

Jeśli wpis do ewidencji został potwierdzony przez konserwatora zabytków, następnym krokiem jest przeprowadzenie badań technicznych pojazdu. Badanie odbywa się w dowolnej okręgowej stacji kontroli pojazdów lub w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie na wniosek właściciela pojazdu, który zgłaszając się na badanie techniczne, przy sobie powinien mieć dowód rejestracyjny i dokument potwierdzający własność pojazdu.

Wniosek o przeprowadzenie badania zgodności pojazdu zabytkowego z warunkami technicznymi stanowi formularz z całą masą informacji technicznych o badanym pojeździe. Jego wypełnienie wraz z dokumentacją fotograficzną najlepiej jest zlecić doświadczonemu rzeczoznawcy samochodowemu. Sporządzenie opisu technicznego jest dość kosztowne.

Po przeprowadzeniu badania pojazdu jego właściciel otrzymuje zaświadczenie z końcowym wnioskiem o dopuszczeniu pojazdu (lub dopuszczeniu z ograniczeniami) do współczesnego ruchu drogowego. Ograniczenia mogą dotyczyć np. szybkości lub poruszania się po autostradach — w przypadku pojazdów zabytkowych, które nie mają hamowania przednich kół, albo jazdy nocą — w przypadku pojazdów z archaicznym oświetleniem.

Co ciekawe, przepisy zakładają, że po pierwszym, dopuszczającym do ruchu, badaniu pojazd zabytkowy zwolniony jest z okresowych kontroli technicznych.


Etap 3.: Rejestracja w wydziale komunikacji

Z wynikiem przeglądu technicznego należy zgłosić się do wydziału komunikacji we właściwym miejscowo starostwie powiatowym lub urzędzie miasta (w mieście na prawach powiatu), aby dopełnić formalności i uzyskać zabytkowe (żółte) tablice rejestracyjne.

Lista dokumentów potrzebnych do rejestracji samochodu zabytkowego:
wniosek o rejestrację pojazdu (formularz wniosku można pobrać tutaj, ze strony internetowej lub w siedzibie urzędu),
dowód tożsamości,
dowód własności pojazdu (np. faktura, rachunek, akt darowizny, przekazania),
potwierdzenie umieszczenia pojazdu w ewidencji zabytków oraz opinia rzeczoznawcy,
dokumenty ze stacji kontroli pojazdów,
dowód rejestracyjny (wraz z tłumaczeniem, jeśli pojazd był wcześniej zarejestrowany za granicą),
tablice rejestracyjne (jeżeli pojazd był zarejestrowany w Polsce),
potwierdzenie uiszczenia wymaganych opłat,
dokument poświadczający zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC,
pisemne upoważnienie i dowód tożsamości osoby upoważnionej — w przypadku działania przez pełnomocnika.

O dodatkowych dokumentach niezbędnych do rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy przeczytamy tutaj.

Ile kosztuje rejestracja pojazdu zabytkowego?

Rejestracja zabytkowego pojazdu nie jest tania. Za ekspertyzy rzeczoznawców samochodowych przyjdzie nam zapłacić kilkaset złotych. Droższe od zwyczajnych są również zabytkowe tablice rejestracyjne.

Opłaty za:
sporządzenie „białej karty” — 250 zł,
badanie techniczne — 250 zł,
wpis do ewidencji zabytków techniki — 5,50 zł.
(źródło: motofakty.pl — stan na 29 stycznia 2007 r.)

Opłaty w wydziale komunikacji:
za zabytkowe (żółte) tablice rejestracyjne:
samochodowe — 100 zł,
motocyklowe — 50 zł;
za wydanie:
pozwolenia czasowego — 12 zł,
dowodu rejestracyjnego — 48 zł,
kompletu znaków legalizacyjnych — 11 zł,
nalepki kontrolnej na szybę — 16,50 zł;
opłata ewidencyjna za wydanie:
pozwolenia czasowego — 1 zł,
dowodu rejestracyjnego — 1 zł,
nalepki kontrolnej — 1 zł,
zalegalizowanych tablic rejestracyjnych — 1 zł,
karty pojazdu dla pojazdu samochodowego — 1 zł.

Razem:
Za rejestrację zabytkowego samochodu przyjdzie nam zapłacić prawie 700 zł:
250 zł + 250 zł + 5,50 zł + 100 zł + 92,50 zł = 698 zł

Opłata skarbowa:
pełnomocnictwo — 17 zł,
opłata nie obowiązuje, gdy pełnomocnikiem jest wstępny, zstępny, rodzeństwo, jednostka budżetowa lub samorządowa.


Termin i sposób załatwienia sprawy

Rejestracja pojazdu zabytkowego następuje w drodze decyzji administracyjnej.

Po złożeniu wniosku o rejestrację wraz z kompletem wymaganych załączników organ rejestrujący dokonuje rejestracji czasowej pojazdu na okres 30 dni (tzw. rejestracja z urzędu). Dokumentem dopuszczającym pojazd do ruchu jest w tym okresie pozwolenie czasowe, które przed upływem wyznaczonego terminu podlega wymianie na dowód rejestracyjny.

Dowód rejestracyjny jest produkowany w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie.


Tryb odwołania

Odwołanie od decyzji urzędu wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Odwołanie nie podlega opłatom skarbowym.


no to się napracowałeś :bukiet: ,ale badanie techniczne w moim przypadku campera to koszt 480 zł ,były spore kłopoty z kwalifikacją zabytku ruchomego :haha: :haha:

artanek - 2011-02-18, 18:43

Tak ale jest jeden plus a może

"Co ciekawe, przepisy zakładają, że po pierwszym, dopuszczającym do ruchu, badaniu pojazd zabytkowy zwolniony jest z okresowych kontroli technicznych."

Jednym słowem kase włożona sie odzyska i wiele nerwów które sa zawsze przy wjezdzie na przeglądy

ARCADARKA - 2011-02-18, 19:35

Gino,Grzesiu już napisał o badaniu technicznemu :-P ,ja kamperem w ciągu roku robię około 20 tyś km i mam aktualne badanie techniczne ,,,,, :spoko ,,,,,,,,zabytek ruchomy plus kolizja z winy żółtka ,bez ważnego badania ,to duże kłopoty :bigok
Łysy Grzesiu dobrze napisał :bigok :bigok :bigok :bigok :bigok nie posiadam takowego stresu przy wjeździe do Stacji kontroli ,mój MK II jest w 100% sprawny ,i wcale się nie chwalę :-/ :-/ :-/ :-/ ucho od śledzia ;) ;) ;) ;)

WINNICZKI - 2011-02-18, 20:06

A czy są jakieś ograniczenia np.w Lipsku co do kamperów z silnikiem benzynowym. :?:
papamila - 2011-02-18, 20:14

plakietka dotyczy każdego auta, również benzynowego,
z tym że w porównaniu z dieslami benzynowce
w podobnych rocznikach łapią się na "wyższe" nalepki

andreas p - 2011-02-18, 20:37

Benzyniaki nie maja problemow z plakietkami bo sa bardziej ekologiczne wiec je dostaja latwiej. :lol:
WINNICZKI - 2011-02-18, 21:05

To mam wyjście z sytuacji :bigok Należy naszym starym dieselkom zamontować instalację gazową.Mocy przy okazji 30%więcej i ekologiczne.Wjazd raczej pewny w strefę :lol: :lol: :spoko
andreas p - 2011-02-18, 21:08

Nie jestem tego taki pewien bo w papierach zostaje Disel a on ma w plecy (stare modele silnikow) :mrgreen:
Stanek - 2011-04-09, 10:20

Czy załatwienie takiej naklejki w Niemczech jest kłopotliwe ? Gdzie to można załatwić ? W polsce cena jakaś nienormalna :gwm
Mr.Mclaren - 2011-04-09, 10:49

Posiadając wymagane dokumenty informujące o normie spalin danego auta to sprawa paru minut i kosztów od 5 euro wzwyż.
Kupisz na wszystkich stacjach diagnostycznych, w urzędach komunikacji, ASO, innych warsztatach itp.

Stanek - 2011-04-09, 10:51

Mr.Mclaren napisał/a:
Posiadając wymagane dokumenty informujące o normie spalin danego auta to sprawa paru minut i kosztów od 5 euro wzwyż.


Jakie to dokumenty ? Czy coś poza dowodem rejestracyjnym jest potrzebne ? Nasze auto jest z 2008 roku więc podejrzewam że normy powinno spełniać.

Mr.Mclaren - 2011-04-09, 10:57

W niemieckim dowodzie rejestracyjnym znajduje się zapis po którym odcyfrować można normę spalin. Z tego co się orientuję w polskim dowodzie tego nie ma. Możliwe, że wymienione przeze mnie punkty mają inne sposoby, aby wyszukać potrzebne im informacje.
eler1 - 2011-04-09, 14:05

Mr.Mclaren napisał/a:
W niemieckim dowodzie rejestracyjnym znajduje się zapis po którym odcyfrować można normę spalin. Z tego co się orientuję w polskim dowodzie tego nie ma. Możliwe, że wymienione przeze mnie punkty mają inne sposoby, aby wyszukać potrzebne im informacje.

przeczytaj pierwszą stronę tematu - tylko dowód rejestracyjny polski jest potrzebny

niby przez internet drogo, ale jak trafimy na weekend to zong , a czasami ciężko trafić na właściwy warsztat jak jest potrzebny bo nie każdy może wydać taką nalepkę

papamila - 2011-04-09, 15:25

wystarczy polski dowód,
nawet scan wystarczy i na tej podstawie (nr VIN) wypiszą

może któryś z kolegów mieszkających b. blisko granicy mógłby pomóc

andreas p - 2011-04-09, 18:29

Stanek, przeslij mi poczta elektroniczna dowod rejestracyjny autka a ja tu sie postaram zalatwic ta naklejke i Ci ja wysle. :spoko
Stanek - 2011-04-09, 19:19

andreas p napisał/a:
Stanek, przeslij mi poczta elektroniczna dowod rejestracyjny autka a ja tu sie postaram zalatwic ta naklejke i Ci ja wysle. :spoko


Byłoby super. Oczywiście koszt naklejki i przesyłki pokrywam. Nie jest to sprawa pilna (tak do połowy czerwca) więc naprawdę to tylko jeśli to będzie przy okazji bo nie chciałbym Cię fatygować.

Skan dowodu wyślę na dniach bo nie mam go w tej chwili przy sobie.

Marek - 2011-04-09, 21:43

Biura PZMot załatwiają naklejki. Ceny nie polecam , ale na miejscu i bez stresu.
Marek

Ps ja dla swojego kampera załatwiałem w Polsce w przedstawicielstwie DEKRY kosztowało to wtedy o koło 100 złotych. Otrzymałem i jest i działa.
Marek

eler1 - 2011-04-10, 10:20

Najtaniej bez wychodzenia z domu znalazłem za 69zł na http://www.umweltzone.pl

ps.andreas p :kwiatki: :kwiatki: za oferowaną pomoc.
Może ktoś wie gdzie jest w necie wykaz warsztatów z adresami gdzie taką naklejkę można nabyć w niemczech w szczególności mam na myśli okolicę naszej zachodniej granicy

Stanek - 2011-04-10, 14:42

eler1 napisał/a:
Najtaniej bez wychodzenia z domu znalazłem za 69zł na http://www.umweltzone.pl


To i tak 3x drożej :(


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group