Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Prawo i przepisy - Czas pracy kierowcy

szeski - 2019-08-03, 00:34
Temat postu: Czas pracy kierowcy
Witajcie
Wczorak podczas owocnych rozmów z nowo poznanymi kolegami dowiedziałem się o obowiązku prowadzenia tachobuchów dla samochodów powyżej DMC 2,8 t a mniej niż 3,5 t na terenie niemiec i francji. O ile przeszukałem internet jest to dla mnie jasne jeśli chodzi o busy i inny transport zarobkowy to rodzi się pytanie dotyczące wyjazów prywatnych kamperem. Analizując informacje to jak by nie bylo kamper ma ponad 2,8 t i zgodnie z rozporządzeniem niemieckim, obowiązek dokumentacji pracy oznacza, że kierujący pojazdami o masie wyższej niż 2,8 t i mniejszej niż 3,5 t, w których nie jest zamontowany tachograf, muszą zgodnie z § 1 ust. 6 rozporządzenia, w połączeniu z § 17 ustawy o czasie pracy (Arbeitszeitgesetz) o ile nie są objęci wyjątkami uregulowanymi w rozporządzeniu, codziennie zapisywać czas jazdy, wszelkie inne czasy pracy, przerwy i okresy odpoczynku
Źródło: https://www.experto24.pl/...html?cid=K000KN
Nic tam nie ma odnośnie transportu zawodowego a jedynym wyznacznikiem jest DMC.
Może ktoś z was kolegów miał już do czynienia z tym tematem to proszę o info z mojej strony w poniedziałek zadzwonię do ITD i spróbuję to wyjaśnić o wynikach czego nie omieszkam was poinformować.
Powiem szczerze, że nie znałem tego zagadnienia a jest dość istotne gdyż kary są kosmiczne z tego co mi znajomy mówił, a on co prawda wozi motory na lawecie prywatnie do własnego użytku łapie się pod te przepisy.
Jak ktoś ma jakieś konkretne info na ten temat to proszę o wymianę doświadczeń. Na pewno pomoże nam to w przyszłości uniknąć problemów.

Pozdrawiam Paweł

szeski - 2019-08-03, 00:58

Tak jeszcze w ramach wglądu do przepisów jeden link
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32006R0561
niestety jak by nie patrzył kampery się nie łapią.

Paweł

SlawekEwa - 2019-08-03, 05:56

szeski napisał/a:
Wczorak podczas owocnych rozmów z nowo poznanymi kolegami dowiedziałem się o obowiązku prowadzenia tachobuchów dla samochodów powyżej DMC 2,8 t a mniej niż 3,5 t na terenie niemiec i francji.



"Niemcy zaostrzają przepisy dotyczące transportu drogowego, dokonywanego pojazdami, których całkowity ciężar razem z przyczepą bądź naczepą wynosi od 2,8 do 3,5 tony. I
Źródło: https://www.experto24.pl/...id=K000KN"
szeski "transport drogowy" mówi Ci to coś? :chytry

Comsio - 2019-08-03, 07:41

:kawka: O przepraszam panie Sławku,kamper jest środkiem transportu.
I to przewozi poważnie ładunki,od własnych d....p, po zabawki i frykasy z marketów. :szeroki_usmiech

A to już jest przewóz rzeczy. :chytry


:kawka: :bajer :spoko

amples - 2019-08-03, 08:13

Comsio napisał/a:
A to już jest przewóz rzeczy.


Podstawowe definicje

Krajowy transport drogowy - podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób lub rzeczy pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi w kraju, za które uważa się również zespoły pojazdów składające się z pojazdu samochodowego i przyczepy lub naczepy, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym jazda pojazdu, miejsce rozpoczęcia lub zakończenia podróży i przejazdu oraz droga znajdują się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

Międzynarodowy transport drogowy - podejmowanie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób lub rzeczy pojazdami samochodowymi, za które uważa się również zespoły pojazdów składające się z pojazdu samochodowego i przyczepy lub naczepy, przy czym jazda pojazdu między miejscem początkowym i docelowym odbywa się z przekroczeniem granicy Rzeczypospolitej Polskiej;

Transport drogowy - krajowy transport drogowy lub międzynarodowy transport drogowy; określenie to obejmuje również:

a) każdy przejazd drogowy wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do działalności gospodarczej, niespełniający warunków, o których mowa w pkt 4,

b) działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy;

Niezarobkowy przewóz drogowy - przewóz na potrzeby własne - każdy przejazd pojazdu po drogach publicznych z pasażerami lub bez, załadowanego lub bez ładunku, przeznaczonego do nieodpłatnego krajowego i międzynarodowego przewozu drogowego osób lub rzeczy, wykonywany przez przedsiębiorcę pomocniczo w stosunku do jego podstawowej działalności gospodarczej, spełniający łącznie następujące warunki:

a) pojazdy samochodowe używane do przewozu są prowadzone przez przedsiębiorcę lub jego pracowników,

b) przedsiębiorca legitymuje się tytułem prawnym do dysponowania pojazdami samochodowymi,

c) w przypadku przejazdu pojazdu załadowanego - rzeczy przewożone są własnością przedsiębiorcy lub zostały przez niego sprzedane, kupione, wynajęte, wydzierżawione, wyprodukowane, wydobyte, przetworzone lub naprawione albo celem przejazdu jest przewóz osób lub rzeczy z przedsiębiorstwa lub do przedsiębiorstwa na jego własne potrzeby, a także przewóz pracowników i ich rodzin,

d) nie jest przewozem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług turystycznych;

Niezarobkowy krajowy przewóz drogowy - przewóz na potrzeby własne wykonywany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,[/u]

Niezarobkowy międzynarodowy przewóz drogowy - przewóz na potrzeby własne wykonywany z przekroczeniem granicy Rzeczypospolitej Polskiej.

Przewóz regularny - publiczny przewóz osób i ich bagażu w określonych odstępach czasu i określonymi trasami, na zasadach określonych w ustawie i w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2012 r. poz. 1173 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 1014);

Przewóz regularny specjalny - niepubliczny przewóz regularny określonej grupy osób, z wyłączeniem innych osób;

Przewóz wahadłowy - wielokrotny przewóz zorganizowanych grup osób tam i z powrotem, między tym samym miejscem początkowym a tym samym miejscem docelowym, przy spełnieniu łącznie następujących warunków:

a) każda grupa osób przewiezionych do miejsca docelowego wraca do miejsca początkowego,

b) miejsce początkowe i miejsce docelowe oznaczają odpowiednio miejsce rozpoczęcia usługi przewozowej oraz miejsce zakończenia usługi przewozowej, z uwzględnieniem w każdym przypadku okolicznych miejscowości leżących w promieniu 50 km;

Przewóz okazjonalny - przewóz osób, który nie stanowi przewozu regularnego, przewozu regularnego specjalnego albo przewozu wahadłowego;

Przewóz kabotażowy - przewóz wykonywany pojazdem samochodowym zarejestrowanym za granicą lub przez przedsiębiorcę zagranicznego między miejscami położonymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

Transport kombinowany - przewóz rzeczy, podczas którego samochód ciężarowy, przyczepa, naczepa z jednostką ciągnącą lub bez jednostki ciągnącej, nadwozie wymienne lub kontener 20-stopowy lub większy korzysta z drogi w początkowym lub końcowym odcinku przewozu, a na innym odcinku z usługi kolei, żeglugi śródlądowej lub transportu morskiego, przy czym odcinek morski przekracza 100 km w linii prostej; odcinek przewozu początkowego lub końcowego oznacza przewóz:

a) pomiędzy punktem, gdzie rzeczy są załadowane, i najbliższą odpowiednią kolejową stacją załadunkową dla odcinka początkowego oraz pomiędzy najbliższą odpowiednią kolejową stacją wyładunkową a punktem, gdzie rzeczy są wyładowane, dla końcowego odcinka lub

b) wewnątrz promienia nieprzekraczającego 150 km w linii prostej ze śródlądowego lub morskiego portu załadunku lub wyładunku;

Przewoźnik drogowy - przedsiębiorca uprawniony do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego;

Zagraniczny przewoźnik drogowy - zagraniczny przedsiębiorca uprawniony do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego na podstawie przepisów obowiązujących w państwie, w którym znajduje się jego siedziba;

Licencja - decyzja administracyjna wydana przez ministra właściwego do spraw transportu lub określony w ustawie organ samorządu terytorialnego, uprawniająca do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego;

Zezwolenie - decyzja administracyjna wydana przez ministra właściwego do spraw transportu lub określony w ustawie organ samorządu terytorialnego, uprawniająca przewoźnika drogowego do wykonywania określonego rodzaju transportu drogowego;

Zezwolenie zagraniczne - dokument otrzymany na podstawie umowy międzynarodowej od właściwego organu innego państwa lub organizacji międzynarodowej przez właściwy organ Rzeczypospolitej Polskiej przekazywany przewoźnikowi drogowemu i upoważniający go do wykonywania międzynarodowego transportu drogowego, jednokrotnie lub wielokrotnie, do lub z terytorium państwa określonego w zezwoleniu lub tranzytem przez jego terytorium;

Certyfikat kompetencji zawodowych - dokument potwierdzający posiadanie kwalifikacji i wiedzy niezbędnych do podjęcia i wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.

Podstawa prawna: art. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 58)

drwoy - 2019-08-03, 08:20

W Polsce póki co takiego wymogu nie ma. A zatem nie obowiązuje dla samochodów RP na terenie UE. Czy tak?
amples - 2019-08-03, 08:23

drwoy napisał/a:
nie obowiązuje dla samochodów RP na terenie UE.
Obowiązuje przy transporcie zarobkowym . :spoko
SlawekEwa - 2019-08-03, 12:20

Comsio napisał/a:
O przepraszam panie Sławku,

Panie Comsiu :poddaj: :bum:

Bronek - 2019-08-03, 12:32

A kamper w leasingu ? Znałem "szalonego", doktora co miał w nim niby gabinet laryngologiczny.
Skoro na Firmę i odlicza.....Nie powinienem być Naczelnikiem US , bo bym się przyp ...Pewnie bym przegraĺ w Sądzie ale co bym napsuł krwi , to moje. :mrgreen:

MILUŚ - 2019-08-04, 17:59

Comsio napisał/a:
:kawka: O przepraszam panie Sławku,kamper jest środkiem transportu.
I to przewozi poważnie ładunki,od własnych d....p, po zabawki i frykasy z marketów. :szeroki_usmiech

A to już jest przewóz rzeczy. :chytry


:kawka: :bajer :spoko


No podsuwaj takie pomysły "nierządzącym" :gwm Oni tylko czekają na kolejny pomysł na skok na naszą kieszeń :chytry

orys - 2019-08-05, 03:32

Comsio napisał/a:
:kawka: O przepraszam panie Sławku,kamper jest środkiem transportu.
I to przewozi poważnie ładunki,od własnych d....p, po zabawki i frykasy z marketów. :szeroki_usmiech

A to już jest przewóz rzeczy. :chytry


:kawka: :bajer :spoko


Tak, ale rejestracja czasu pracy kierowcy obowiązuje tylko tych, którzy przewożą rzeczy na zlecenie lub mają płacone jako kierowcy. Kamperów to nie dotyczy ;-)

(chyba, że pracowałbyś jako kierowca przewożący kampery z A do B albo był kamperowym szoferem - to wtedy tak).

Bronek - 2019-08-05, 05:49

Cytat:
Tak, ale rejestracja czasu pracy kierowcy obowiązuje tylko tych, którzy przewożą rzeczy na zlecenie lub mają płacone jako kierowcy


Żona mi zleca przewieść kosmetyki w ilościah hurtowych i płaci a naturze...

jsaluga - 2019-08-05, 06:09

Chwalipięta.
Bronek - 2019-08-05, 06:39

jsaluga napisał/a:
Chwalipięta.


Praca jak praca, ale zarobki wolałbym w obcej walucie.

Cyryl - 2019-08-05, 07:30

rejestrację czasu pracy kierowcy w UE reguluje rozporządzenie 561/2006 i tam należy szukać.

Art. 2:
"1. Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie do przewozu drogowego..."

Art. 3:
"Niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania do przewozu drogowego:
...h) pojazdami lub zespołami pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 ton używanymi do niezarobkowego przewozu rzeczy;
i) pojazdami użytkowymi o statusie pojazdów zabytkowych zgodnie z przepisami Państwa Członkowskiego, w których są użytkowane, wykorzystywanymi do niezarobkowych przewozów osób lub rzeczy..."


tutaj jeszcze dodam, że w przypadku kampera normalnie użytkowanego nie ma mowy o przewozie drogowym.
rozporządzenie to mówiąc po ludzku, obowiązuje kierowców pracujących w transporcie drogowym.

co to jest pojęcie "niezarobkowy przewóz" i "przewóz (transport) drogowy" objaśnił już kolega Amples.

Misio - 2019-08-05, 07:49

Nie szukajmy dziury tam gdzie jej nie ma.

Jadę na wypoczynek, jadę na luzie, czas mnie nie goni, mogę zatrzymać się gdzie mi się podoba, nie wiozę "obcego towaru", nie wiozę grupy "obcych ludzi" za których odpowiadam, mogę zmienić trasę, kiedy czuję się zmęczony mogę poświęcić swój prywatny czas na odpoczynek itd. To są sytuacje których kierowca zawodowy, zrobić nie może.

Tu kłania się powiedzenie "Kamper to wolność". :lol:

Bim - 2019-08-05, 09:44

Bronek napisał/a:
Cytat:
Tak, ale rejestracja czasu pracy kierowcy obowiązuje tylko tych, którzy przewożą rzeczy na zlecenie lub mają płacone jako kierowcy


Żona mi zleca przewieść kosmetyki w ilościah hurtowych i płaci a naturze...


Marzyciel :szeroki_usmiech

Masz rozdzielność łóżkowa :haha:

Mazur - 2019-08-05, 10:47

Misio napisał/a:
Nie szukajmy dziury tam gdzie jej nie ma.

Jadę na wypoczynek, jadę na luzie, czas mnie nie goni, mogę zatrzymać się gdzie mi się podoba, nie wiozę "obcego towaru", nie wiozę grupy "obcych ludzi" za których odpowiadam, mogę zmienić trasę, kiedy czuję się zmęczony mogę poświęcić swój prywatny czas na odpoczynek itd. To są sytuacje których kierowca zawodowy, zrobić nie może.

Tu kłania się powiedzenie "Kamper to wolność". :lol:


Dokładnie tak jak pisze Misio

A tutaj , jest pytanie, jest odpowiedź (transport-expert.pl) :

Pytanie: Czy mam prawo jechać własnym samochodem ciężarowym powyżej 3,5 t turystycznie, bez ładunku i bez wkładania tarczki?

Odpowiedź:
Podczas przejazdu prywatnego, niezwiązanego z działalnością gospodarczą, np. w celach turystycznych, pojazdem o DMC nieprzekraczającej 7,5 t, nie podlega Pan przepisom rozporządzenia nr 561/2006. Nie ma Pan więc obowiązku używania tachografu. Musi Pan jednak zapłacić za przejazd po drogach płatnych.

lepciak - 2019-08-05, 12:53

Bronek napisał/a:
Cytat:
Tak, ale rejestracja czasu pracy kierowcy obowiązuje tylko tych, którzy przewożą rzeczy na zlecenie lub mają płacone jako kierowcy
Żona mi zleca przewieść kosmetyki w ilościah hurtowych i płaci w naturze...
Czyli też podlega pod działalność zarobkową a Urząd Skarbowy umiejętnie naliczy odpowiednią kwotę podatku gdyż wyraźnie stoi, że to praca zlecona (trzeci wyraz).
Bronku - staranniej dobieraj wyrażenia.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group