Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - zawór Duo Control

Wieluniak_1 - 2019-11-03, 20:10
Temat postu: zawór Duo Control
Witam
ciągle rozkminiam swojego kolejnego kamperka...
tym razem mam pytanie o zawór Duo Control.
czy widoczny zawór umożliwia jazdę z załączoną Trumą czy jednak nie?

MILUŚ - 2019-11-03, 20:25

W tym położeniu nie............. :-P

Musisz "zresetować" górne czerwone oczko . Na zdjęciu nie widać ale poniżej jest psztyczek do tego . Oczko musi być zielone .

Jak oczko będzie zielone możesz używać Trumę w czasie jazdy :mrgreen:

arti33 - 2019-11-03, 20:30

Po mojemu można.
polecam stronę :

https://www.truma.com/pl/...duocontrol.html

Wieluniak_1 - 2019-11-03, 21:04

kolor czerwony oznacza chyba, że pobierany jest gaz z butli rezerwowej.

a gdzie znajdę przycisk resetu czujnika zderzeniowego i sam czujnik?
Może mi ktoś wskazać to na zdjęciu ?

MisioKRAK - 2019-11-03, 21:43

Właśnie wydaje mi się że to nie jest CS czyli duo bez cresu...
Czyli podczas jazdy bez używania instalacji gazowej.

MILUŚ - 2019-11-03, 21:47

Kolor czerwony oznacza ;że nie ma przepływu.......

Zmiana butli ; uszkodzony wąż itd.

Resetuje się tym zielonym przyciskiem poniżej :

Wieluniak_1 - 2019-11-03, 21:56

a to u mnie nie ma tej drugiej części pokazanej na zdjęciu od Milusia.
Moja fotka przedstawia całość zaworu u mnie.

MisioKRAK - 2019-11-03, 22:08

No to właśnie nie masz z CS czyli bez możliwości krzystania podczas jazdy...
Andrzej 73 - 2019-11-03, 23:01

Zawór Cs umożliwia jazdę na włączonym gazie , to jest niezależne czy masz duo czy mono control.
Jak nie masz cs-a jeździsz na własne ryzyko z otwartym zaworem gazu.
:spoko

zbyszekwoj - 2019-11-04, 07:52

Wieluniak_1 napisał/a:
czy widoczny zawór umożliwia jazdę z załączoną Trumą czy jednak nie?


Teoretycznie -nie, praktycznie-tak. :aniolek

Wieluniak_1 - 2019-11-04, 09:17

ok, czyli nie mam CS.

a czy można dokupić ten zawór oddzielnie?

a skoro mam juz wątek o gazie to go pociągnę dalej.
Skoro w aucie nie ma CS to po co zamontowana jest dodatkowa Truma w kabinie?

Bo to ma prawie 2,5 kw a oprócz tego mam piec 6 kw?

Trumatic E 2400 przydałby się do ogrzania auta podczas jazdy zimą (ponad 7,5m długości, i zwykłe grzanie z silnika raczej tego nie ogarnie)

Kolejna sprawa to Triomatic ...mam ten sterownik w kabinie i powinna być jeszcze grzałka EisEx.
Niestety do zaworu Duocontrol nie dochodzi żaden kabelek. Jest coś zwinięte w komorze z butlami i pewnie tam bya ta grzałaka (i została zdemontowana). Dobrze myślę?

nikita55 - 2019-11-20, 22:14

A więc tak..
Ty posiadasz Duocontrol czyli regler gazowy który przełącza automatycznie gaz z butli jednej na drógą. Ale tylko w czasie postoju. Zabroniona jest jazda z włączonym piecem na gaz. W niektórych krajach możesz dostać srogi mandat podczas kontroli policyjnej.
Są wersje Duocontrol CS z wbudowanym sensorem odcinającym gaz podczas wypadku ( nie mozna dokupić sensora oddzielnie).
Triomatic są to prehistoryczne urządzenia dawno wycofane. Regler gazowy trzeba zmieniać co 10 lat. Tak jak i węże gazowe. Do Duocontrol CS są specjalne węże gazowe które po ich przecięciu ( podczas wypadku) odcinają gaz pomiędzy butlą a reglerem.
Przy dłuższym aucie mogły być zamontowane dwa piece.

Rav - 2019-11-20, 23:36

Tak jak koledzy lepiej/gorzej dowodzili (ktoś tam chciał zerować DuoControl itp.):
1. To jest tylko zawór umożliwiający automatyczne przepięcie między butlami (z pustej na pełną, bez Twojej ingerencji).
2. Zawór ten nie ma odcięcia (czujnika zderzeniowego) odcinającego gaz w trakcie wypadku, więc musisz zakręcać butle na czas jazdy.
3. Możesz dokupić pod posiadany DuoControl CS + wężyki z odcięciem (odcinają gaz w przypadku niekontrolowanego poboru) i możesz nie odkręcać butli. Przykład konfiguracji z MonoControlem:
https://archiwum.allegro.pl/oferta/reduktor-gazu-truma-monocontrol-cs-i8333600626.html
Do tego jeszcze filtry i ... masz komplet.

nikita55 - 2019-11-21, 10:03

Butla musi być zakręcona nawet wtedy gdy węże są z zabezpieczeniem a Duocontrol jest bez CS. Ponieważ przy odkręconej butli gaz jest w wężu i w instalacji i podczas zderzenia nic go nie odcina ( wąż może być caly a instalacja trochę przeciekac i wąż nie rozłączy). Byłem na szkoleniu Truma z gazu i oglądałem te wszystkie aspekty. Dlatego podczas kolizji Duocontrol CS on tylko odcina gaz. Węże są tylko dodatkiem.
JanKowal - 2019-11-21, 12:28

To na czym polega ta "specjalność" węży dedykowanych do CS?...oczywiście poza ceną :roll:
nikita55 - 2019-11-21, 15:06

Już piszę...
Masz normalny szlauch , masz wypadek szlauch się przecina i bum...
Masz szlauch z zabezpieczeniem i ta sama sytuacja i gaz odcina pomiędzy butlą a reglerem.
To są żadkie przypadku ale są. Cały obwód gazu jest chroniony tylko przez Duocontrol CS ..
Węże chronią DODATKOWO strefę butla reduktor.

nikita55 - 2019-11-21, 15:08

Dlatego w przepisach G607 gazowych w europie jest napisane jasno tylko Duocontrol CS ( lub inne o takim samym działaniu) sa dopuszczone do użytku podczas jazdy.
Rav - 2019-11-21, 18:13

nikita55 napisał/a:
Butla musi być zakręcona nawet wtedy gdy węże są z zabezpieczeniem a Duocontrol jest bez CS. Ponieważ przy odkręconej butli gaz jest w wężu i w instalacji i podczas zderzenia nic go nie odcina ( wąż może być caly a instalacja trochę przeciekac i wąż nie rozłączy). Byłem na szkoleniu Truma z gazu i oglądałem te wszystkie aspekty. Dlatego podczas kolizji Duocontrol CS on tylko odcina gaz. Węże są tylko dodatkiem.


Napisałeś dokładnie to samo co ja post wcześniej.

Jak masz CS + wężyki z zabezpieczeniem to jeździsz bez zakręcania butli. To czy jest DuoControl czy go nie ma jest bez znaczenia, bo on tylko przepina między butlami.

nikita55 - 2019-11-21, 23:57

Kolego RAV napisałeś o Duocontrol CS plus węże ale kolega który zadał pytanie ma zwykły Duocontrol bez CS i on nie może używać gazu podczas jazdy a także niezależnie od tego jakie ma węże gaz musi na butli być zakręcony ( według przepisu). Oczywiście każdy na swoją odpowiedzialność może zrobić jak zechce...
Rav - 2019-11-22, 01:08

Kolego nikita przeczytaj prosze jeszcze dokładnie post, który napisałem.
Przecież wyraźnie wskazałem, że CS jest konieczny. Ba, napisałem i podlinkowałem czego brakuje. A Ty dalej o samych wężach.

Jedyne czego mogło zabraknąć to przecinka przed "CS", ale do licha ....

nikita55 - 2019-11-23, 17:47

Sorki nie doczytałem dokładnie. Wszystko ok.
darek 61 - 2020-09-09, 13:26

Chciałbym założyć urządzenie CS by bez stresu jeździć z odkręconą butlą ,jednocześnie zlikwidować połączenie elastyczne,to znaczy wężyk do reduktora.Czy jest coś takiego by było można to przykręcić bezpośrednio do butli ,a wężyk po stronie niskiego ciśnienia?
dziwaczek - 2020-09-09, 17:45

darek 61 napisał/a:
Chciałbym założyć urządzenie CS by bez stresu jeździć z odkręconą butlą ,jednocześnie zlikwidować połączenie elastyczne,to znaczy wężyk do reduktora.Czy jest coś takiego by było można to przykręcić bezpośrednio do butli ,a wężyk po stronie niskiego ciśnienia?


Od butli daje się specjalny wąż wysokociśnieniowy (tu masz na fotkach) https://forum.karawaning.pl/topic/26209-truma-monocontrol-jak-to-zamontowa%C4%87/

darek 61 - 2020-09-09, 17:59

dziwaczek napisał/a:

Od butli daje się specjalny wąż wysokociśnieniowy (tu masz na fotkach) https://forum.karawaning.pl/topic/26209-truma-monocontrol-jak-to-zamontowa%C4%87/

Ja wiem ,ale spokojniejszy bym był gdybym miał taki wysokociśnieniowy wąż po stronie niskiego ciśnienia.Czy urządzenie CS może pracować po stronie niskiego ciśnienia?Wtedy reduktor do butli i wężyk do tego CS.To by mi pasowało.

darek 61 - 2020-09-09, 21:26

Czy ktoś to stosuje
https://www.kena.pl/im/995499311.jpg?ver=33278
Wąż gazowy wysokociśnieniowy z zabezpieczeniem 75cm.

Wąż gazowy wysokociśnieniowy z zabezpieczeniem do G 12, stosowania do butli polskich i niemieckich, austriackich. Długość 750mm. Prosimy pamiętać, że do ogrzewania pojazdu podczas jazdy należy stosować wyłącznie bezpieczne przewody wysokociśnieniowe z zabezpieczeniem węża w przypadku uszkodzenia węża.



Dla maksymalnego bezpieczeństwa w ruchu i podczas stania: spełniają wszystkie wymogi prawne dotyczące obsługi instalacji gazowej podczas jazdy, ale nadają się również do pracy stacjonarnej. Jeśli wąż jest uszkodzony, bezpiecznik zwalnia i zatrzymuje przepływ gazu.

Producent Truma.

salut - 2020-09-10, 14:02

Jak wozisz dwie butle to zamontuj Duocontrol CS z takimi przewodami. Czujnik zderzeniowy bedziesz miał w CS a przewody zabezpieczone zaworem zaraz za butlą.
Miałem tak w poprzednim, i teraz też. Rozwiązanie bezpieczne i wygodne. Nie musisz wstawać w nocy zeby przełączyć butle.

dulare - 2020-09-10, 17:59

darek 61, byłoby super gdyby CS mogło pracować po stronie niskiego ciśnienia, ale to się nie uda. Przełączanie butli jest realizowane w oparciu o spadek ciśnienia w jednej i pchanie zaworu ciśnieniem z drugiej butli. Do tego potrzeba ciśnienia które jest przed reduktorem.

Za reduktorem masz 30, czasem 50 mbar (zależy od reduktora) a takie ciśnienie już nie poruszy zaworem przełączającym.

darek 61 - 2020-09-10, 20:49

dulare napisał/a:
Przełączanie butli jest realizowane w oparciu o spadek ciśnienia w jednej i pchanie zaworu ciśnieniem z drugiej butli.

Nie zależy mi na przełączaniu tylko na odcięciu gazu w razie wypadku, dlatego ja mogę mieć mono control byle było urządzenie CS.

dulare - 2020-09-10, 21:03

darek 61 napisał/a:
dulare napisał/a:
Przełączanie butli jest realizowane w oparciu o spadek ciśnienia w jednej i pchanie zaworu ciśnieniem z drugiej butli.

Nie zależy mi na przełączaniu tylko na odcięciu gazu w razie wypadku, dlatego ja mogę mieć mono control byle było urządzenie CS.


No dobra, teraz rozumiem. CS jest sterowany elektronicznie, w momencie wykrycia uderzenia odcina elektrozawór. Teoretycznie możnaby użyć elektrozaworu zamontowanego na niskim ciśnieniu zmiast na wysokim. Będzie działać tak samo. Czyli - mamy butlę, na niej od razu reduktor na sztywno i za reduktorem elektrozawór. Niestety nie widziałem takich rozwiązań, trzeba by próbować samemu coś skonstruować. Sądzę jednak że nie bez powodu jest to przez producenta rozwiązane tak jak jest - po prostu nie potrafię znaleźć tego powodu :)

Johny_Walker - 2020-09-11, 12:44

CS jest sterowany mechanicznie. Tam nie ma elektroniki. W skrócie jest tak że CS to zapewne kulka która przy udarze się przemieszcza i wciśnięcie guzika ją naprowadza na miejsce. Kiedy nie jest na miejscu to gaz nie leci.
Węże mają zaworki wykrywające za duży przepływ lub za duży spadek ciśnienia i jak taki wystąpi to blokują przepływ.
Tak mi się wydaje, a czy tak jest to nie wiem.
Używam CS z dedykowanymi wężami już >6 lat i sobie chwalę.
Przy odkręceniu/wymianie butli trzeba pamiętać o wciśnięciu zaworka na wężu żeby go odblokować.

darek 61 - 2020-09-11, 13:50

Johny_Walker napisał/a:
CS jest sterowany mechanicznie. Tam nie ma elektroniki. W skrócie jest tak że CS to zapewne kulka która przy udarze się przemieszcza i wciśnięcie guzika ją naprowadza na miejsce. Kiedy nie jest na miejscu to gaz nie leci.

Ale jeżeli wysokie ciśnienie gazu jest wykorzystane do uszczelnienia zaworu, to po stronie niskiego ciśnienia pracować nie może.Może ktoś coś wie na ten temat.

dulare - 2020-09-11, 14:41

OK, czyli wychodzi na to że pomyliłem CS z modelem który miałem w poprzednim kamperze - tam na 100% było elektroniczne odcinanie - elektrozawór. Pudełko z elektroniką wystarczyło puknąć i zawór się zamykał.

Można by zatem poszukać podobnego rozwiązania w którym odcięcie jest elektroniczne - zamiast CS. Czy to miało by większy sens?

Johny_Walker - 2020-09-12, 21:54

darek 61 napisał/a:

Ale jeżeli wysokie ciśnienie gazu jest wykorzystane do uszczelnienia zaworu, to po stronie niskiego ciśnienia pracować nie może.Może ktoś coś wie na ten temat.

Wyobrażona przeze mnie kuleczka jest na dole, za reduktorem. Pracuje już na obniżonym ciśnieniu.
Niekoniecznie musi to być kulka jako element uszczelniający. Może ona np. odchylać dźwignię zaworu, jeśli jest w jednym określonym położeniu. Gdyby ktoś miał przekrój reduktora, to byśmy zobaczyli i zrozumieli zasadę działania.
Osobną sprawą jest powierzchnia oddziaływania ciśnienia. Z jednej strony duża, a z drugiej mała i już mamy do dyspozycji różnicę która jest w stanie wykonać określone działanie.

Johny_Walker - 2020-09-12, 21:55

dulare napisał/a:

Można by zatem poszukać podobnego rozwiązania w którym odcięcie jest elektroniczne - zamiast CS. Czy to miało by większy sens?

Elektronika wymaga zasilania, a tu za kilka stówek mamy sprawdzone, niezawodne, atestowane urządzenie które przez minimum 10 lat działa prawidłowo. Po 10 latach dalej działa ale już nielegalnie. ;)

dulare - 2020-09-13, 20:47

Johny_Walker napisał/a:
dulare napisał/a:

Można by zatem poszukać podobnego rozwiązania w którym odcięcie jest elektroniczne - zamiast CS. Czy to miało by większy sens?

Elektronika wymaga zasilania, a tu za kilka stówek mamy sprawdzone, niezawodne, atestowane urządzenie które przez minimum 10 lat działa prawidłowo. Po 10 latach dalej działa ale już nielegalnie. ;)


Co racja to racja. U mnie jak elektronika nie działa to gazu nie ma.

Darson - 2024-11-21, 13:09

Poszło w końcu. Pół dnia próbuję się tu wkręcić. :gwm
Jak w temacie. Mam pytanie do kolegów.
1. Na zdjęciach są zawory Duo i Mono.
Zakładam , że są to starsze typy.
Gdzieś w tekście znalazłem wpis, że mają " legalizację" na 10 lat ?
Czy to prawda ? A co później ? Wyrzucić ? Czy można zalegalizować ?
Nowego typu, ten czarny ze zdjęcia, znalazłem ostatnio na Olx za 350zl, ale ktoś mnie ubiegł. Normalnie za 490 zł można wyhaczyć, ale czy to konieczne ?
2. Drugie pytanie. Na zaworze nr 5 jest jakaś dziura z boku. Co tam ma być ? Czy jest zdekompletowany, czegoś brakuje ?
3. Czy, jeśli nie chcę podłączać dwóch butli , bo przełączanie to dla mnie nie problem, to powinienem kupić "Mono"? Musi być "mono", czy mogę założyć "Duo" , a odpływ podłączyć do instalacji kampera ?
4. Dwójka i czwórka to taki sam zawór Duo Control. . Ale inaczej skręcony ?
5. Co to jest jedynka ? :shock:
Dzięki z góry. :hello

Darson - 2024-11-22, 15:46

"Nikt nic nie wie ? Czeski film", mówiło się kiedyś 😉
Widocznie wszyscy mają nowoczesne zawory. ..

Albo wcale 😁

zbyszekwoj - 2024-11-26, 11:04

Miałem ten duocontrol, niestety po 10 latach na tyle się przytkał ,ze ogrzewawanie nie chciało pracować.Syf w gazie po latach robi swoje.Teraz mam zwykły reduktor. Jeden też po 2 wyjazdach do Maroka ( buthan) padł w najgorszym momencie w Hiszpanii gdzie są inne reduktory. Teraz zawsze wożę zapasowy.
mischka - 2024-11-26, 12:29

zbyszekwoj napisał/a:
Syf w gazie po latach robi swoje.
Dlatego zakładam filtry z nadzieją że pomogą.
Darson - 2024-11-26, 15:16

Thx. A odnośnie tej " daty ważności" ktoś coś wie ?
mischka - 2024-11-26, 18:50

Darson napisał/a:
Thx. A odnośnie tej " daty ważności" ktoś coś wie ?
A to nie tak że każdy kraj ma swoje przepisy?
zbyszekwoj - 2024-11-27, 14:05

mischka napisał/a:
Darson napisał/a:
Thx. A odnośnie tej " daty ważności" ktoś coś wie ?
A to nie tak że każdy kraj ma swoje przepisy?


O ile wiem to te przepisy restrykcyjnie obowiązują w Niemczech tak jak nalepki z przeglądu gazowego. U nas wszystko do zdechu. Filtry oczywiscie dają radę , ale w instrukcjach kamperowych gas do kamperów to " propano " :diabelski_usmiech
Oczywiście uprzedzam dyskusje, też uzywam co jest dostępne. :ok


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group