Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Podwozia - technika i eksploatacja - Ogrzewanie ALDE.

Edward - 2019-11-10, 12:04
Temat postu: Ogrzewanie ALDE.
Po wizycie na targach w Brnie naszła mnie cheć zmiany kampera.Model i marka która zrobiła na mnie bardzo dobre wrażenie instaluje ogrzewanie Alde. Czesi przekonują mnie że to znacznie lepsze i bardziej nowoczesne rozwiązanie jak truma6. ALDE.podobno zużywa 20%MNIEJ GAZU.Jestem ciekawy co koledzy w tym temacie,może ktos ma u siebie zamontowane te podobno "cudo"? Pozdrawiam.
aviator - 2019-11-10, 12:47

Nie mam dużego doświadczenia, bo to moja pierwsza jesień z ALDE. Do trumy już nigdy nie wrócę. Wspaniałe jest grzanie ciepłem z silnika w czasie jazdy i prądem podpięty pod 230v Ogrzewanie jest cichutkie a ciepło naturalnie rozprowadzone. Co do zużycia gazu.... ciagle mecze pierwsza butle i to jeszcze ta z wakacji - rok temu z truma skończyła mi się już na powrocie z wakacji a w tym roku grzeje zdecydowanie więcej i dłużej :)
Ja mam 3010 w nowych montuja 3020 a tam można już chyba całkowicie wyłączyć grzanie CWU podczas ogrzewania, zawsze to dodatkowa oszczędność.

Edward - 2019-11-10, 14:23

Wielkie dzięki Aviator, takie info to miodzio nie tylko dla mnie.Pewnie jeszcze inni koledzy zabiorą w tym temacie głos.Pozdrawiam.
jsaluga - 2019-11-10, 15:37

Jeżeli myślisz o oszczędności (dłuższym czasie postoju na butlach), to raczej na to nie licz. Fizyka jest fizyką, do ogrzewania trzeba konkretnej ilości energìi. Na czym miałaby polegać ta oszcżędność?, pompę ciepła dołożyli? . Jeżeli Alde daje jakieś oszczędności to z pewnością nie jest to 20, a najwyżej parę procent.
DK-Tadeusz - 2019-11-10, 15:49

20% jak najbardziej !
Ogrzewając sam dół kampera (domu) podłoga jest ciepła, a nogi to termostat człowieka. Wtedy automatycznie sami obniżamy temperaturę. To jedna z zalet podłogówki. :spoko

aviator - 2019-11-10, 15:56

Pompa obiegowa chodzi cały czas a grzanie uruchamia się co jakiś czas na chwile, nie grzeje non stop.
Nagrzewasz czy to z silnika przed przyjazdem na miejsce, czy gazem, zostawiasz włączony obieg i bez grzania po 2-3h dalej masz ciepełko, z podpieciem pod 230v to już wogole gazu możesz nie zużywać.
Nie każde ALDE ma podłogówkę i wymiennik ciepła z silnika, to są opcje dodatkowe.

kalinin - 2019-11-10, 16:04

Mialem ogrzewanie Alde w kamperze z zabudowa Knausa . To jest "mercedes" i nie ma porownania z Truma 6..
MAWI - 2019-11-10, 17:11

Jedyną wadą jest waga. Cięższe niestety od TRUMY. Ale jak ma ktoś zapas w DMC . to wtedy nie wada.
koko - 2019-11-10, 18:23

Dotąd nie wymyślili do carawaningu nic lepszego od ALDE
Edward - 2019-11-10, 18:25

Jeśli chodzi o ogrzewanie to coś już wiem po waszych wypowiedziach,czyli zdecydowanie trzeba wchodzić w ten temat , ale jak jest z grzaniem ciepłej wody ?
aviator - 2019-11-10, 18:28

Normalnie: grzejesz sama wodę lub wodę i ogrzewanie.
Masz dwie prędkości normalna i większa ilość wody (Ten tryb działa chyba pół h)

koozi - 2019-11-10, 18:30

Mam ALDE używam od roku latem i zimą.
W kamperze jest zdecydowanie cieplej niż w poprzednich na Trumie. Na pewno przyczynia się tez do tego podwójna podłoga , przez którą nie ucieka ciepło . Wymiennik który pozwala na grzanie z silnika jest rewelacją zwłaszcza w długiej podróży . Jeśli chodzi o oszczędności gazu , to faktycznie są , ale na pewno nie na takim poziomie . Myśle ze zużycie mam może o 10% mniejsze, ale też kampera mam większego od poprzedniego.
Ogólnie jestem bardzo zadowolony - w kamperze ciepło rozkłada się równomiernie na całej przestrzeni .

jsaluga - 2019-11-11, 13:06

Edward pytał czy ogrzewanie Alde da 20% oszczędności na gazie. I odpowiedź jest oczywiście, że NIE. Koledzy piszą, że uzyskują taką oszczędność, ale nie zauważają, że porównują wersje letnie kamperów z zimowymi o dodatkowej podłodze. Tak tutaj z pewnością zaoszczędzisz na TRUMIE 20% gazu., na ALDE pewnie też.
OMEGA - 2019-11-11, 14:37

Te 20% ceny gazu jak się ma do ceny TRUME do ALDE czy to się w ogóle spłaci , ile się jeżdzi zimą ???.

Jeśli bym miał specjalne ze względu na ogrzewanie zamawiać kampera z tym ogrzewaniem to bym się głęboko zastanowił bo samo ogrzewanie ALDE jest drogim ogrzewaniem ale jest wygodne , wielkiej oszczędności w zużyciu gazu bym się nie doszukiwał ale jeśli bym kupował używany i by miał takie ogrzewanie to bym się cieszył ale ten sam kamper z ALDE będzie droższy niż z TRUMĄ o ile ?
to trzeba by było sprawdzić u producenta kamperów w cenniku.

Oszczędności gazu wolałbym szukać w lodówce na 12V , dwa akumulatory i solary na dachu , tu widzę oszczedność w gazie , jeżdzi się cały rok . pozostawił bym 230V i gaz na ewentualność .

MAWI - 2019-11-11, 16:04

W tamtym roku o tej porze zmieniałem kampera. I szukając natknąłem się na rocznego Dethleffsa .Właśnie Z ALDE . Wszystko dobrze ale kamper z tym ogrzewaniem zarejestrowany z uwagi na wagę .Zarejestrowany był na trzy osoby a identyczny z Trumą na cztery. Nie mam pojęcia o ile jest cięższe . Ale chyba sporo skoro takie ograniczenie. Kolega ma od kilk lat i sobie chwali . U niego śą take mini kaloryfery i rurki które tą ciecz rozprowadzają. Dla mnie to nie wielka różnica . Może gdybym zimą więcej użytkował to tak. W obecnej chwili , to mi wszystko jedno. Kamper zimowy z podgrzewaną na całości podłogą i kilkoma wyjściami ogrzanego powietrza daje rade. A co do chałasu podczas pracy . Nie słyszę różnicy. Jeżdżąc z w/w kolegą i zatrzymując się to pierwsze żarcie u nas . Bo u nich jeszcze długo chłodno. On nie ma połączenia z silnikiem. I nagrzanie jego kampera z ALDE trwa dłużej.
Socale - 2019-11-11, 21:05

aviator napisał/a:
...
Nie każde ALDE ma podłogówkę i wymiennik ciepła z silnika, to są opcje dodatkowe.

Takiego zdania się doszukiwałem.
Miałem w kamperze na pierwszym na obrazku poniżej. Stara konstrukcja to była, ale jakież zrobiła na mnie wrażenie, po kilku przyczepach z ogrzewaniem "piecykowym".
Alukaloryfery były dookoła zabudowy, ciecz to płyn do chłodnic. Ważyło to pewnie więcej niż prosty piecyk, dłużej się rozkręcało z temperaturką, ale przede wszystkim nie pozwalało na skraplanie się pary w zakamarkach bo wszędzie tam grzało.
Jak w cytacie, ALDE /= (nie oznacza) obecności wyposażenia opcjonalnego.
Nie powinniśmy jednak skreślać Trumę. Jest przecież niezwykle wydajna, zrobi saunę w kwadrans, ale nie o osiąganie temperatury chodzi lecz o klimat, nawilżenie powietrza i zapewne kilka innych czynników do dobrego samopoczucia.

JJarek - 2019-11-11, 22:12

Mam Alde. I wiem, że w następnym kamperze też bym chciał takie ogrzewanie mieć.
Cieplo jest ŕownomiernie i wszędzie. Wrócilem dzisiaj w weekendu a pierwsza butla gazu w sezonie nje chce się skonczyć. Czy to z tego powodu, że Alde jest oszczędniejsze? Nie wiem. Na kampingach grzeję pradem. A to powoduje, że wyjeżdżam z domu z połową butli i nie myślę, czy ją zmienić na pełną.
Mając Alde gazu używa sïę praktycznie do gotowania.
Olbrzymią zaletą jest też ogrzewanie zabudowy ciepłem z silnika. Dwa dni temu załoga prosiła w trasie bý wyłaczyć ogrzewanie bo nie mają się z czego rozbierać.
A na zewnątrz 6 stopni :mrgreen:
Jeśli możesz- kup Alde.

Edward - 2019-11-12, 22:20

Jestem Wam bardzo wdzięczny za Wasze wypowiedzi na temat ogrzewania Alde,teraz wiem dużo więcej. Problemem wydaje się być waga całego systemu Alde, jednak wchodząc na stronę producenta kampera który mnie interesuje można sobie skonfigurować kampera ze wszystkimi opcjonalnymi dodatkami które chciałbym mieć. Przy każdym dodaniu danej opcji wzrasta waga,i tak pomiedzy pakietem zimowym z Trumą a z Alde to zaledwie kilka kilogramów różnicy, wiec chyba nie będzie tak żle, najbardziej wzrasta cena.Pozdrawiam.[/code]
Socale - 2019-11-12, 23:48

Edward napisał/a:
...
pomiedzy pakietem zimowym z Trumą a z Alde...
...

Oj...Error 200-101 dla trybu logicznego mi się włączył.
Wyprostuj cytowane.
:idea

nikita55 - 2019-11-27, 22:58

Czemu nikt koledze nie powie że Truma jest ogrzewaniem powietrznym i w razie nieszczelności nic się nie dzieje,a alde jest ogrzewaniem ..mokrym..i niestety czasem ( może żadko) ale zdarza się nieszczelność i niestety zabudowa meblowa może ucierpieć. Parę takich przypadków już spotkałem.
SlawekEwa - 2019-11-27, 23:01

nikita55 napisał/a:
że Truma jest ogrzewaniem powietrznym i w razie nieszczelności nic się nie dzieje,

o jakie nieszczelności Ci chodzi, bo jak mi ma dmuchnąć spalinami do środka to ja dziękuję :zimno
Wystarczy jak miałem Trabiego z ogrzewaniem powietrznym z pierwszego tłumika.

nikita55 - 2019-11-28, 00:44

Oczywiście chodzi mi o nieszczelność rury ciepłego powietrza...
W Alde nieszczelność płynu to już problem.
Alde jak i Truma ma bezpieczny system wydalania spalin więc nikt się nie zatruje. System działa tak że spaliny wychodzą rurą cieńszą która jest wewnątrz rury grubszej którędy jest pobierane powietrze. W razie nieszczelności rury spalinowej obieg jest zaburzony i urządzenia się automatycznie wyłączają.

andi at - 2019-11-28, 08:27

JJarek napisał/a:
Mam Alde. I wiem, że w następnym kamperze też bym chciał takie ogrzewanie mieć.
Cieplo jest ŕownomiernie i wszędzie. Wrócilem dzisiaj w weekendu a pierwsza butla gazu w sezonie nje chce się skonczyć. Czy to z tego powodu, że Alde jest oszczędniejsze? Nie wiem. Na kampingach grzeję pradem. A to powoduje, że wyjeżdżam z domu z połową butli i nie myślę, czy ją zmienić na pełną.
Mając Alde gazu używa sïę praktycznie do gotowania.
Olbrzymią zaletą jest też ogrzewanie zabudowy ciepłem z silnika. Dwa dni temu załoga prosiła w trasie bý wyłaczyć ogrzewanie bo nie mają się z czego rozbierać.
A na zewnątrz 6 stopni :mrgreen:
Jeśli możesz- kup Alde.


Byle co jesz i byle co piszesz
Nie ma problemu u nas i wszędzie tam gdzie nasze butle wymienisz albo zatankujesz gazu . Problem zaczyna sie w Francja ,Hiszpania ,Portugalia ,Szwajcaria i dopisz jeszcze sobie sam .

nikita55 - 2019-11-28, 14:49

Ale kolega JJarek napisał że używa Alde na prąd bo jest to korzystne dla niego a nie że nie ma butli gdzie zmienić...
Edward - 2019-11-28, 16:05

Andi, mam prośbę do Ciebie, napisz o co chodzi z gazem w tych krajach które wymieniłeś. Zakładam że w moim przyszłym kamperze będą butle wielokrotnego tankowania w każym kraju eu.Pozdrawiam.
andi at - 2019-11-29, 10:05

Myślę że o to https://www.agsiedlik.pl/...owania-k31.html
A jeszcze jak trafisz na barana to nie pozwoli ci zatankować :spoko

nikita55 - 2019-12-06, 22:15

Butle wielokrotnego tankowania nie są do końca legalne np. w Niemczech i jest to duży problem bo sam jestem zainteresowany by zamontować sobie w samochodzie. Rozwiązanie z tankowaniem jest fajne i wygodne. Szkoda że przepisy dotyczące przeglądów gazowych G 607 w Niemczech są takie rygorystyczne. Jak to wygląda w Polsce nie wiem.
MAWI - 2019-12-06, 23:04

nikita55 napisał/a:
Jak to wygląda w Polsce nie wiem

Cześć Marcin. W Polsce nic się nie zmieniło od Twojego wyjazdu. Każdy h.. na swój strój. Jak trafisz na osła to nie zatankuje i możesz go pocałować. Koledze kiedyś nie chcieli zatankować, bo im się miejsce zamontowania wlewu nie podobało. I odjechał na benzynie. A na innej zmianie już tak. :spoko

nikita55 - 2019-12-07, 09:31

W Niemczech niektórzy montują takie butle z wlewem gazu z zewnątrz na ścianie i sami tankują. Tutaj się tankuje samemu. Jak w innych krajach Europy nie wiem. Jak zbliża się termin przeglądu gazowego to demontują te butle i zakładają wszystko tak jak masz przy zwykłych butlach. 😂😂😂 Przechodzi przegląd i dwa lata spokoju. I tak w kółko. Jest to nielegalne ale tak robią. Obchodzą pewne przepisy. Wygoda tankowania jest kusząca.
nikita55 - 2019-12-07, 09:32

Wyjściem jest zamontowanie normalnego legalnego ( w Niemczech) zbiornika gazu pod autem z atestem do carawaningu itd ale to duży koszt.
mischka - 2019-12-07, 21:10

W Niemczech takie butle są legalne. Myk polega na tym że butla nie może być wolnostojąca. Po zamontowaniu jej na stałe staje się zbiornikiem i wtedy nie trzeba niczego wymieniać na czas przeglądu. :spoko
nikita55 - 2019-12-07, 22:10

A nie dokońca tak jest. Byłem już kolejny raz na szkoleniu z gazu ( uprawnienia gazowe w Niemczech G607). Mam nawet książkę z tymi wszystkimi informacjami i przepisami. W skrócie. Są dwa rodzaje butli które można tankować. Jeden rodzaj to takie które są traktowane jako ..butla..i muszą być tak mocowane jak zwykła butla czyli paski i wąż gazu by w razie pożaru można ją było bez narzędzi zdemontować. Tylko w definicji jeśli butla jest do tankowania to musi być podłączona nie wężem a na sztywno rurką co jedno wyklucza drugie. Drugi rodzaj to butle do tankowania traktowane jako zbiornik gazu. Muszą być przytwierdzone do auta w sposób taki by wytrzymały siłę 20 G ( nie do zrealizowania w skrzynce gazowej w camperze). Taki zbiornik musi być podłączony na sztywno ( nie wężem) do instalacji np. do Duocontrol CS a ten może być TYLKO podłączony wężami. ( Tak TRUMA lub GOK certyfikowała). Czyli legalnie w Niemczech tych butli używać nie można. Jak na kempingu wybuchł by pożar i spaliło by się ileś tam aut a wyszło by że się ma butlę do tankowania ..nielegalnie..założoną to... :dupa :dupa :dupa :dupa :dupa :dupa
nikita55 - 2019-12-07, 22:14

Są jeszcze zbiorniki certyfikowane do campera montowane pod autem ( do ramy i wytrzymują te 20 G) podłączone są na sztywno do instalacji i z tymi jest wszystko ok. Tak się wypowiadał inżynier od gazu. Ja tylko piszę co się dowiedziałem.
Endi - 2019-12-08, 22:01

nikita55 napisał/a:
W skrócie. Są dwa rodzaje butli które można tankować. Jeden rodzaj to takie które są traktowane jako ..butla..i muszą być tak mocowane jak zwykła butla czyli paski i wąż gazu by w razie pożaru można ją było bez narzędzi zdemontować. Tylko w definicji jeśli butla jest do tankowania to musi być podłączona nie wężem a na sztywno rurką co jedno wyklucza drugie. Drugi rodzaj to butle do tankowania traktowane jako zbiornik gazu. Muszą być przytwierdzone do auta w sposób taki by wytrzymały siłę 20 G ( nie do zrealizowania w skrzynce gazowej w camperze). Taki zbiornik musi być podłączony na sztywno ( nie wężem) do instalacji np. do Duocontrol CS a ten może być TYLKO podłączony wężami. ( Tak TRUMA lub GOK certyfikowała). Czyli legalnie w Niemczech tych butli używać nie można.


U mnie jest tak jak poniżej na zdjęciu. Butla AluGaz montowana przez dealer Mobilvetty w Niemczech.
Nikita - dobrze to czy żle ?

nikita55 - 2019-12-08, 23:09

Tak,tak ja raz na dwa tygodnie też widzę identycznie zamontowane i ludzie jeżdżą ale w Niemczech ponoć niezgodne z normą G607 i nielegalne. To jest legalne w Holandii. Ty masz zamontowane w Niemczech a gaz w Polsce pewnie nie jest według normy G607 tylko EN 1949
Co mam powiedzieć, chciałem sobie w Niemczech zamontować to odpowiedź była .. nielegalne..tylko zbiornik pod auto.
Np. wiele osób w Polsce montuje zwykłe zbiorniki gazu takie jak są do zasilania silników w osobówkach a w Niemczech nie podbiją przeglądu jak zbiornik nie jest certyfikowany do campera.

nikita55 - 2019-12-08, 23:13

Co do zdjęcia.
Ostatnio kolega na warsztacie demontował prawie identyczny zestaw jak na zdjęciu tylko tankowanie miał na ścianie zewnętrznej.
Po sprawdzeniu szczelności i podbiciu papierów gazowych i przyklejenia naklejki klient oznajmił że zamontuje ten zestaw dalej sam i będzie używał...bo to wygodne.
Takie życie...

Endi - 2019-12-08, 23:44

nikita55 napisał/a:
Takie życie...


Kolega ma rację zawór mocować z dostępem z zewnątrz. Też tak chcę zrobić, aczkolwiek aktualnie przechodzę trudny okres i jak na razie mi się po prostu nie chce.
A więc w Niemczech ? podobnie jak w Polsce. Czasami dobrze czasami żle. Raz lepiej raz gorzej. Tankuję gaz i w Niemczech i w Polsce (częściej). Camper zarejestrowany w Niemczech . TUV i gazprif robiłem w marcu, oczywiście w Niemczech a mieszkam w Polsce.

Takie życie ... :spoko

Endi - 2019-12-08, 23:54

Wrając do ALDE.
Miałem takie w Tabbercie. Jeżdziłem nim 10 lat. Super sprawa. Niemal idealnie rozłożone ogrzewanie wnętrza. I ten kaloryferek w łazience. No cymes. A jak piec otrzymał propan to czasami w nocy ucho do ściany przykładałem by sprawdzić czy " żyje " ?

Taki cichutki się robił ;)

nikita55 - 2019-12-09, 06:24

No to ten co robił ..gazprüfung.. to jakiś niedouk skoro podbił. Ponieważ po pierwsze na zwykłym gazowym przeglądzie nie podbiją jak został zamontowany zbiornik ( butla do napełniania). Trzeba jechać do specjalnego gazownika co sprawdza zbiorniki i tylko tam mogą podbić ale tego nie powinni jak już pisałem bo jest nieprawidłowo podłączony/zamocowany. Jak jest ( tą metalową linką) to jest ..na stałe..czyli musi być .. rurką..do Duocontrol a nie może i koło się zamyka...😒🙃
To że ludzie jeżdżą i mają to ja też widzę,czy to legalne według szkolenia na sprawdzanie instalacji gazowej NIE.

Edward - 2019-12-09, 19:19

W zeszłym tygodniu w Berlinie robiłem Tuv swojego kampera. Najpierw przychodzi macher od gazu a u mnie dwie butle Nano i Dom,pyta co to jest? ja że normalne butle, on, u nas to nie przejdzie i musiałem z Dekry wyjechać.Pojechałem na inny serwis, tym razem fachman od gazu kazał mi jak najszybciej zdemontowac butle i schowa je do garażu po czym przyniósł swoją podłoczył , wykonał swoje czynno[/list][/code]
Edward - 2019-12-09, 19:21

I postawił stempel że wszystko sprawne. takie są niestety Niemcy.
mischka - 2019-12-09, 20:39

Edward napisał/a:
I postawił stempel że wszystko sprawne. takie są niestety Niemcy.

Jeżeli system był szczelny a zabezpieczenia odcinały gaz to dlaczego miał nie postawić stempla?

Dzisiaj drążyłem temat butli do tankowania. Dekra, TüV samodzielny gazownik, handlarze butlami do tankowania, plus serwisy kamperów z uprawnieniami na instalacje gazowe. Rozmowy telefoniczne plus odwiedzanie placówek. Trwało wszystko ponad 8 godzin, ale lubię wiedzieć więc nie odpuszczałem. Generalnie butle są legalne i można z nich korzystać. Myk polega na prawidłowym montażu. Nie wolno tego montować do drewnianej konstrukcji i nie w każdym kamperze jest to łatwe do wykonania. Jeżeli ktoś kto to montował wystawi na to papier to ani TüV ani Dekra nie będzie się tego czepiać (przynajmniej teoretycznie). Wszystkie domowe sposoby montażu nie będą tolerowane. Reszta to ludzie i ich wiedza bądź niewiedza :spoko
Nawet w Niemczech istnieją nieprecyzyjne przepisy a to jeden z nich. Żadne prawo nie zabrania z korzystania z prawidłowo zamontowanych butli do tankowania. Takiego zdania było 100% uprawnionych, a ja nie mam powodu aby im nie wierzyć.

Edward - 2019-12-09, 21:46

Mischka, mi chodzi o butle które są ogólnie dostępne w naszym kraju {nano-dom] co przeszkadza Niemcom że w trakcie serwisu muszę chowac je do garażu. A gdyby odpukać, wydarzył sie wypadek na terenie Niemiec i doszło; nie będę pisał bo mnie ciarki przechodzą , to jak zachowa sie ubezpieczyciel ? Będą szukać dziury w całym, że butle nie tak były zamontowane czy nie takie butle. Jakie mogą być konsekwencje dla nas ? strach pomyśleć.
Endi - 2019-12-09, 22:17

nikita55 napisał/a:
No to ten co robił ..gazprüfung.. to jakiś niedouk skoro podbił.


U mnie serwisant przejrzał dokument homologacji alu-butli z terminem do końca '2022. Sprawdził szczelność układu oraz skuteczność mocowania do nadwozia i podbił gazprufung żółtą kartę.

Fachowo postępował w temacie. Ja oczywiście zadowolony ...nie, nie sądzę aby był niedouczony :mrgreen:

mischka napisał/a:
Nawet w Niemczech istnieją nieprecyzyjne przepisy a to jeden z nich.


Otóż to nieprecyzyjne ...podobnie jak u nas WK , które wydają zgoła odmmienne terminy ważności na poszczególne kategorie, o czym było w innym temacie.

Mój kamperek zarejestrowany w Bawarii a wiadomo, to największy kraj związkowy z najbardziej rozwiniętym przemysłem samochodowym.
Jak postępują w innych regionach, przy tak nieprecyzyjnych przepisach, jak pisze mischka, to oni mają to widocznie w d...e :bigok

nikita55 - 2019-12-09, 22:19

Ja o tym właśnie piszę. Butle może i są legalne ale sposób montażu już nie co czyni je nielegalne lub w razie wypadku ten co je ma jest winny. To tak jak w Niemczech masz inny rozmiar opon niz samochód ma w certyfikacji i ubezpieczyciel nie wyplaci odszkodowania wręcz my możemy spłacać auto które zostało uszkodzone przez nas.
Co do montażu... widziałem fakturę montażu przez firmę tych butli lecz nie zgodnie z wymogami G607 i nie mogłem podbić gazu wręcz musiałem to zdemontować i zamontować zwykłe butle bo klient chciał przegląd gazu. ( Szef firmy naszej także potwierdził że jak nie zdemontuję to u nas gazu nie podbijemy).

nikita55 - 2019-12-09, 22:27

Ja o tym właśnie piszę. Butle może i są legalne ale sposób montażu już nie co czyni je nielegalne lub w razie wypadku ten co je ma jest winny. To tak jak w Niemczech masz inny rozmiar opon niz samochód ma w certyfikacji i ubezpieczyciel nie wyplaci odszkodowania wręcz my możemy spłacać auto które zostało uszkodzone przez nas.
Co do montażu... widziałem fakturę montażu przez firmę tych butli lecz nie zgodnie z wymogami G607 i nie mogłem podbić gazu wręcz musiałem to zdemontować i zamontować zwykłe butle bo klient chciał przegląd gazu. ( Szef firmy naszej także potwierdził że jak nie zdemontuję to u nas gazu nie podbijemy).

Endi - 2019-12-09, 22:30

To jakieś kpiny czy co ? robicie sobie z klientów jaja ?? ... demontowć butle , zamontować zwykłe butle, podbijacie kartę, następnie demontować zykłą butlę i zakładać do tankowania butlę.

No to w Bawarii bardziej douczeni, widzą poprostu butle !!!...he.he :spoko

Edward - 2019-12-09, 23:16

Endi, to naprawdę tak wygląda.
nikita55 - 2019-12-09, 23:44

Prosty przykład.
Od ponad roku firma Carthago w swoich modelach montuje gniazdo gazowe (np.do grilla) zamiast standardowo na ścianie zewnętrznej to w schowku za zamkniętymi drzwiczkami. No i się okazało,że jest to własnie niezgodne z przepisami bo jakiś inżynier wymyślił sobie,że ktoś może korzystać z takiego grilla (czyli ma podłączony wąż i grilla)i nagle np.zaczyna padać deszcz i klient odłącza w pośpiechu tylko grilla i go chowa a przewód (otwarty i ulatniający się gaz)można zamknąć tymi drzwiczkami i wtedy gaz się ulatnia w kamperze. Jeśli gniazdo jest ..zewnętrzne..to takiej możliwości nie ma bo gaz może się jedynie wtedy ulatniać na zewnątrz. Walka jest od ponad roku bo nam mówią,że nie wolno takiego przypadku podbić że trzeba gniazdo przerobić,a inni mówią,że jest auto nowe i fabryczne więc musi być ok. I jeden podbija a drugi nie. Tak samo jest z tymi butlami. Ja świeżo po szkoleniu to się ..czepiam..a ktoś może nie jest pewny albo nie wszystko wie i gdzieś się może zdarzyć że przegląd przejdzie. Poza tym te butle do tankowania i tak i tak muszą przechodzić przegląd w specjalistycznym warsztacie który sprawdza działanie zaworu 80 proc odcięcia.

nikita55 - 2019-12-09, 23:48

Najgorsze w tym wszystkim jest to że podpite można mieć (jak kiedyś przegląd na stacji diagnostycznej gdzie czasem nawet auto nie wjechalo...)tylko jak się coś stanie,wypadek,pożar lub coś podobnego to wtedy nici z ubezpieczenia i jeszcze ogromne koszta,lub nawet ..sprowadzenie zagrożenia mienia itd...
Endi - 2019-12-10, 00:53

Edward napisał/a:
Endi, to naprawdę tak wygląda.


Edward jak jedziesz do Niemiec robić przegląd z butlami, których oni nie akceptują to należy mieć ze sobą jeszcze jedną - ABSOLUT ... właściwą butlę ;)

Tak to wygląda ? ... :bigok
:spoko

mischka - 2019-12-10, 03:08

My tu gadu gadu a temat o ogrzewaniu Alde :oops:
Endi - 2019-12-10, 19:29

mischka napisał/a:
My tu gadu gadu a temat o ogrzewaniu Alde :oops:


W istocie o ALDE grzaniu rozmowa.

Na prądzie świetnie sobie radzi, niemniej bez gazu długo nie "pociągnie" ;) :spoko

Edward - 2019-12-10, 20:31

Endi, kiedyś woziłem butle ABSOLUT ale ostatnio jakieś takie jakby trefne, teraz zdecydowanie polecam butle firmy STUMBRAS, te raczej nie do podrobienia.Ostatnio wypompowaliśmy jedną z zięciem przed powrotem do Polski żeby kamper był lżejszy.
Endi - 2019-12-10, 21:13

Edward napisał/a:
STUMBRAS


Łałłł.. Stumbras to tradycja :!: U mnie, tak całkiem niedawno gościła grupa z Białorusi - Bulbasz (butle ; także my ciągle w temacie :mrgreen: mischka) ... Edward, no nie mogliśmy się rozstać :haha:
:spoko

PiotrekP - 2021-08-03, 00:08
Temat postu: Alde 2925
Witam serdecznie. Chcę się podpiąć pod temat bo mam w kamperze ogrzewanie Alde 2925. Przepraszam jeśli było już o tym na forum ale nie mogłem znaleźć w gąszczu info, a szukałem długo. Jestem świeżym użytkownikiem i to mój pierwszy kamper. Mam taki problem z kotłem że nie grzeje wody, a może inaczej, może to ja nie wiem jak to zrobić żeby grzał wodę :) Długo odpowietrzałem krany z ciepłą wodą i ciśnienie było ciągle słabe. Nie wiem może to normalne że wolno płynie aby woda mogła się nagrzać? Instrukcję do tego modelu znalazłem w kilku językach ale nie w Polskim. Jednak po tłumaczeniu translatorem wyszło oto mniej więcej takie zdanie "... Kocioł jest przygotowany do zamontowania wężownicy elektrycznej lub podgrzewacza wody.."...."kocioł jest od początku gotowy do montażu podgrzewacza wody." Zrozumiałem to tak że może wcale tam nie ma ogrzewania wody bo nikt nigdy takiego podgrzewacza nie zamontował. Jak to sprawdzić? A jeśli jest taki podgrzewacz to co robię źle że nie mogę nagrzać tej wody?
Proszę o pomoc bo na pokładzie są trzy dziewczyny i ciepła woda w kranie musi być żeby ich nie zniechęcić do wycieczek.

MER-lin - 2021-08-03, 20:58

W ALDE masz dwa kotły jeden w drugim. W jednym jest płyn do centralnego ogrzewania, w drugim woda do kranów. ALDE może pracować bez wody do kranów. Nie może jednak pracować bez płynu do grzejników. Należy o tym pamiętać. Ponadto masz do wyboru korzystanie z palnika gazowego lub grzałki na 220 V. Grzałka elektryczna może mieć wybór dwóch mocy. Jeżeli masz wodę w zbiorniku i odpowietrzony kocioł, to generalnie nie powinno być problemu z ciśnieniem w kranach. Nie napisałeś, czy pompa wody załącza się co pewien czas, czy chodzi praktycznie na okrągło przy odkręconym kranie. Jest to istotne. Ponadto napisz, czy słabe ciśnienie jest tylko w kranach z ciepłą wodą, czy również z zimną. Niezależnie, czy masz włączone grzanie kotła, czy nie, ciśnienie w kranach powinno być takie samo.
PiotrekP - 2021-08-03, 22:50

Witaj MER-lin, dzięki za zainteresowanie i odpowiedź:)
1. Pompa załącza się co pewien czas chwile pracuje i na chwilę przestaje czyli praca pompy jest równomiernie przerywana.
2. W kranach z zimną wodą ciśnienie jest OK.
3. Ciśnienie w kranach nie jest takie samo, z ciepłego kranu jest słabsze.
Dzisiaj próbowałem jeszcze raz odpowietrzać i :gwm niestety nie udało się. Zauważyłem a raczej usłyszałem że w łazience z baterii(pokręteł) wydobywa się jakieś jakby poświstywanie, czy to może być dźwięk odpowietrzania? czy może uszkodzonej baterii? nawet nagrałem to sobie ale nie wiem jak dodać taki plik video na forum.
Pozdrawiam

kimtop - 2021-08-04, 07:57

PiotrekP napisał/a:
nie wiem jak dodać taki plik video na forum.
Pozdrawiam

Daj na youtuba ,a tutaj tylko link do filmu

MER-lin - 2021-08-04, 14:03

Z Twojej wypowiedzi wynika, że pompa wody jest sprawna. W trakcie odpowietrzania należy odkręcić najpierw jeden kran, poczekać aż pojawi się woda, zakręcić, potem następny i.t.d. Świsty i bulgoty z odkręconego kranu to naturalny stan. Po chwili powinna pojawić się woda. Jeżeli we wszystkich kranach masz już wodę, daj jej trochę pocieknąć, aby pompa wypchnęła całe powietrze z bojlera. Jeżeli po tych zabiegach nadal we wszystkich kranach masz słabiutkie ciśnienie, to według mnie oznacza zakamieniony bojler, a dokładniej jego króćce wyjściowe. Można spróbować rozpuścić kamień bez rozbierania bojlera, tym bardziej, że ALDE to trochę skomplikowana maszyna. Sprawdź jeszcze, czy nie masz gdzieś wycieków z instalacji ciepłej wody. Wprawdzie w ALDE rurki są łączone na takie specyficzne złączki, ale wszystko po latach jest możliwe.
PiotrekP - 2021-08-04, 16:47

https://youtu.be/CjYYdJHoL40
To link do filmiku ciekawe czy pójdzie. Wycieku wodu raczej nie zauważyłem. Ciśnienie jest słabe w kranie z ciepłą wodą.

MER-lin - 2021-08-04, 17:31

Z filmu wynika, że z jednego kranu z ciepłą wodą coś leci, a z drugiego nic. Ale skoro słychać, że wychodzi z niego powietrze, więc instalacja na linii bojler-kran jest drożna. Pompa powinna przepchać wodę. Spróbuj zrobić, tak jak pisałem odpowietrzaj krany po kolei, nie wszystkie na raz. W ALDE instalacja powinna być wykonana na sztywnych plastikowych rurkach łączonych specjalnymi złączkami pod kątem prostym. Może ktoś w tym grzebał i źle podłączył rurki. Przejdź po instalacji od bojlera do kranu. Może być z tym problem, ponieważ całość idzie pomiędzy podłogami. Jeżeli chciałbyś rozłączyć rurki z łącznika to musisz zdjąć takie zabezpieczenie w kształcie litery U i wcisnąć kołnierz w kolanko, wtedy rurka da się wyjąć.
PiotrekP - 2021-08-04, 23:05

Witam ponownie.
Pół dnia przy tym siedzieliśmy ze znajomym który jest instalatorem różnych kotłów i rozkminił to. Tak jak mówiłeś MER-lin ktoś przy tym grzebał i to ostro. W skrócie okazało się że bojler przecieka więc zostało zrobione obejście żeby nie przeciekało do środka tzn. żeby nie było wody w bojlerze. Jak znajomy podłączył to jak powinno być to ciepła woda była ale też od razu zauważyłem że jest plamka na podłodze w środku kampera wyciekało z pod kotła. Więc teraz mam pytanie innej maści a mianowicie jak się dostać do tego bojlera żeby namierzyć i usunąć przeciek? Czy da się to zrobić od środka żeby go jakoś wyciągnąć na tyle by to zobaczyć ? Czy może prościej jest rozebrać tył kamperka po szwach? ale to już chyba ostra jazda.
Dziękuję jeszcze raz za pomoc i pozdrawiam.

MER-lin - 2021-08-05, 09:24

Nie musisz rozbierać kampera. Cała skrzynię, w której znajduje się bojler i kocioł centralnego ogrzewania wyjmiesz spokojnie od środka. Najpierw musisz spuścić płyn z centralnego ogrzewania ( powinien to być taki płyn, jak w układzie chłodzenia silnika). Zawór spustowy w postaci rurki zakończonej nakręcanym korkiem masz po podwoziem. Następnie trzeba odłączyć pompę wody, rury centralnego ogrzewania, rurki od wody i kable zasilające. Odkręcasz skrzynię od podłogi i wyjmujesz. Przy okazji możesz zdemontować pompę wody, obejrzeć stan membrany i filtra. Układ centralnego ogrzewania ma pojemność około 10 litrów. W miarę, jak będziesz odpowietrzał poszczególne fragmenty instalacji grzewczej ( przy grzejnikach będą odpowietrzniki ) musisz dolewać płynu do zbiornika wyrównawczego.
PiotrekP - 2021-08-05, 10:36

Dzięki za informację. Idę zaraz sprawdzić jak tam się dostać bo wczoraj już było za późno. Myślałem tylko że muszę znaleźć przeciek jeszcze gdy kocioł jest podłączony, ale pewnie da go się napełnić gdy będzie wymontowany. No i chyba komin jakoś trzeba rozłączyć. A jeśli chodzi o ten płyn to jesteś pewien że może być taki do chłodzenia silnika? Bo to duża różnica jest jeśli chodzi o cenę, a nie chciałbym czegoś jeszcze uszkodzić przez nadmierne oszczędzanie?
MER-lin - 2021-08-05, 12:45

W instrukcji ALDE jest mowa o płynie do chłodnic samochodowych. Nie zamarza i nie wytrąca kamienia. Zwykłą wodą przecież tego nie zalejesz. Musisz odłączyć rurę od komina. Będą dwie-jedna w drugiej. Spuść wodę z bojlera, inaczej zalejesz kampera. Zawór spustowy musi być prze bojlerze, wyprowadzenie jest pod podwozie.
koko - 2021-08-06, 11:16

płyn nie musi być taki jak w silniku one nigdzie się nie mieszają ale ma to być dobrej jakości płyn.
Serwisantem jest P.Tomasz Szmit z KNAUS Wrocław prowadzi również części

PiotrekP - 2021-08-07, 20:39

Rozebrałem mebelki z tyłu kamperka żeby dojść do tego ustrojstwa i zobaczyć gdzie jest przeciek. Szybko ustaliliśmy, że puszcze wodę w okolicach odpowietrznika, no ale żeby się upewnić że tylko tam trzeba było trochę mebli powyjmować. Okazało się na szczęście że jest uszkodzony jedynie odpowietrznik i znajomy wymienił go na nowy trochę tam przerabiając no bo perzcież oryginału nie mamy. Teraz jest już cieplutka woda i odpowiednie ciśnienie w kranach:)
Pozdrawiam wszystkich serdecznie i jeszcze raz dziękuję za podpowiedzi i zainteresowanie.
Ps.
Nie mogę załączyć fotek, jest jakiś format?

Banan - 2021-08-07, 20:56

PiotrekP napisał/a:
Nie mogę załączyć fotek, jest jakiś format?

Zdjątko musi ważyć poniżej 2 mega :spoko

PiotrekP - 2021-08-07, 21:07

Dzięki, no to załączę parę fotek:)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group