|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Hand made - ręczna robota - Czy taka ładowarka Cetek itp. Może ładować aku podczas jazdy
Harry - 2019-12-23, 21:17 Temat postu: Czy taka ładowarka Cetek itp. Może ładować aku podczas jazdy Słuchacie zastanawiam się na ładowaniem aku dodatkowego podczas jazdy przez przetwornice i tego typu ładowarkę DETRONIK R-12 12V/12A. Była by ładowana przez defekto aku z samochodu no ale w trakcie jazdy w sumie można powiedzieć że w miarę bezpiecznie. Oczywiście kable poprowadzone grube min. 10mm2 do tej przetwornicy. Dodatkowo była by podłączona jeszcze lodówka 60W.
Miałem już ceteki i po gwarancji padały wiec dlatego padło na to ładowarkę no ale nie oba jest jakby pytaniem. Tylko czy takie podłączenie jest Ok i czy te 12A z ładowarki nie zaszkodzi instalacji samochodu. Samochód to Renault Trafic 2.0
amples - 2019-12-23, 21:22
Harry napisał/a: | się na ładowaniem aku dodatkowego podczas jazdy przez przetwornice i tego typu ładowarkę | Nie idź tą drogą .
Harry - 2019-12-23, 21:25
Możesz rozwinąć ?
amples - 2019-12-23, 21:29
Już to było wałkowane ,
w skrócie:
(bez sensu 12V na 230V i z powrotem na 12V w dodatku nie praktyczne i nie ekonomicznie)
Harry - 2019-12-23, 21:32
Ja mam lodówkę 230v wersja domowa nie kamperowa.
amples - 2019-12-23, 21:36
Ok ,
lodówka włącza przetwornice tylko wtedy gdy jej termostat tego zażąda ,
też to było opisywane .
Harry - 2019-12-23, 21:44
Czyli takie rozwiązanie jest Ok ? W przypadku lodówki na 230v. Wiem że włączyć ie tylko jak będzie potrzeba. Pytanie czy podłączenie przetwornicy do aku rozruchowego i lądowanie dodatkowego aku przez wspomniana ładowarkę ma sens podczas jazdy i czy nie zaszkodzi instalacji/alternatorowi w samochodzie.
Harry - 2019-12-23, 21:46
Czy lepszym rozwiązaniem jest separator ładowania aku ?
amples - 2019-12-23, 21:52
Podczas jazdy pokładowy się ładuje,
poprzez spięcie (przekaźniki , energobloki itp.) razem z instalacją auta .
również było poczytaj
Harry - 2019-12-23, 22:03
Ok. Teraz już wiem o co Ci chodziło. Takie coś będzie Ok ? Lub podobne oczywiście
https://sklep.klaja.pl/pl/p/Ladowarka-dodatkowego-akumulatora-SLA40-12V/2255
amples - 2019-12-23, 22:05
Ło to to to
Na tej zasadzie
Harry - 2019-12-23, 22:11
Dzięki za info. Teraz już mnie oświeciło Hehehehe
Socale - 2019-12-23, 22:20
amples napisał/a: | Ło to to to
Na tej zasadzie |
Ufff uratowałeś honor, bo łotototo to nie ładowarka tylko separator z priorytetem, ale na tej zasadzie.
I tu, bo na tej zasadzie działa w każdym kamperze system doładowania akumulatorów. Pierwszy ładowany jest ten pod maską, jak osiągnie full, to ładowany jest ten na pokładzie. Idea od lat '80.
W Twoim też zapewne ten system jest. Rozpracuj go tylko a w razie wątpliwości pytaj, pomożemy.
Ładowarka/przetwornica czyli 12/230/12 to nie najlepszy pomysł, bo bardziej skomplikowany (ładowarka) a prostsze rozwiązanie zapewne tkwi w Twoim kamperze.
Harry - 2019-12-23, 22:26
No ale to to już ładowarka https://sklep.klaja.pl/pl/p/Ladowarka-dodatkowego-akumulatora-SLA40-12V/2255 ?
Czy nazewnictwo jest niepoprawne ?
Socale - 2019-12-23, 22:41
Niepoprawne technicznie ale "poprawne marketingowo".
Ma ogłupić nazwa, w opisie cała prawda i tu ok.
W skrócie: To nie ładuje, to... przekierowuje ampery wg ustalonego uznania.
Masz to w kamperze w innej postaci.
Harry - 2019-12-23, 22:45
Hehehe jeszcze nie mam bo właśnie go zaczynam budować
Wiesz może jaki gruby przewód ma iść do tego separatora/ładowarki ? Starczy 10mm2 linka oczywiście ?
Socale - 2019-12-23, 22:51
Aaaa to zastosuj, to ok.
Dla 40A 6-8mm2 ale 99,99 Cu (Cuprum=Miedź), grubsze nie zaszkodzą ale w niczym nie pomogą,
obecnie w kablach typu CarAudio mało jest Cu bo teraz grubość robi wrażenie a nie wiedza.
Harry - 2019-12-23, 23:15
Dzięki
Świstak - 2019-12-25, 09:06
Rozumiem że na zabudowie będzie akumulator ołowiowy?
RoWeRs - 2019-12-25, 13:35
Siema Harry
Mam nowy separator sla80 oraz ładowarkę zl320 nie zdążyłem założyć, mogę oddać w dobrej cenie . Jak co to PW
Harry - 2019-12-26, 08:49
Świstak napisał/a: | Rozumiem że na zabudowie będzie akumulator ołowiowy? |
Tak
Harry - 2019-12-26, 08:51
RoWeRs napisał/a: | Siema Harry
Mam nowy separator sla80 oraz ładowarkę zl320 nie zdążyłem założyć, mogę oddać w dobrej cenie . Jak co to PW |
Hejka. Separator kupiłem, ale ładowarki jeszcze nie. Napisz na priv jaki model masz tej ładowarki. A ty nadal Caddy ?
RoWeRs - 2019-12-26, 14:32
Jeśli zdecydowałeś się na SLA40 to umieść go możliwie blisko od głównego akumulatora. Użyj przewodów o przekroju wg przelicznika 10A na ok 1 mm2. Masa może mieć mniejszy przekrój i pociągnij ją od drugiego akumulatora pod minus głównego bez podkręcania się pod karoserię.
SLA ma mocowanie pod szynę TH-35 – warto to wykorzystać i kupić hermetyczne pudełko, w którym znajdzie szyna i miejsce na bezpiecznik, który zabezpieczy obwód przed np. uszkodzeniem przewodu na kempingu.
Z caddy ciężko mi się rozstać. Pomysł z boxem kempingowym i przystawką był całkiem udany . Będę bardzo miło wspominał wszystkie wojaże – wspominał, ponieważ zamówiłem californię i na dniach mam do odbioru
Harry - 2019-12-27, 07:37
. Zamówiłem taki SA-40 TECHTRON i on chyba szyny niema, ale i tak umieszczę go w jakimś pudełku. Co do kabli mam 10mm2 powinny wystarczyć . Jednym minus to że będzie umieszczony Ok 2,5m od aku głównego . Niemam miejsca bliżej no chyba , że umieścił bym go w komorze silnika. Choć tam też z miejscem kiepsko.
Jakie dać bezpieczniki do aku 35A ?
No California to klasa gratuluje .
RoWeRs - 2019-12-27, 23:24
Garść danych ze strony producenta:
Maksymalny prąd ładowania:
dla SLA40 40A
dla SLA80 80A
dla SLA150 150A
Maksymalny przekrój przewodów zacisków AKU1 i AKU2
dla SLA40 4mm2
dla SLA80 16mm2
dla SLA150 25mm2
Maksymalna wartość bezpiecznika
dla SLA40 25A
dla SLA80 40A
dla SLA150 80A
Zalecana maksymalna pojemność akumulatora dodatkowego dla poszczególnych wersji dla SLA40 do 50Ah
dla SLA80 do 100Ah
dla SLA150 do 250Ah
Harry - 2019-12-28, 10:46
A widzisz Techtron tylu danych nie podaje. Dzięki teraz mam obraz jak to wyglada. Muszę do nich napisać do jakiej max pojemności aku to będzie działało. Dzięki
Jaki kolor californi ? Jak będę Cię widział na mieście nie pozwolę przejechać bez pogadania heheheeh i obejrzenia tego cacka
Socale - 2019-12-28, 21:41
Amperaż obsługiwany a pojemność akumulatora nie do końca ma ze sobą powiązania.
Wielki akumulator można ładować zasilaczem antenowym, będzie to trwało rok, ale w końcu się naładuje.
Amperaż obsługiwany, to wartość, jaką jest w stanie to urządzenie przepuścić do akumulatora, pod warunkiem że alternator czy ładowarka pokładowa jest w stanie tą zdolność osiągnąć.
Alternatory owszem bywają mocne, powiedzmy 100A są w stanie wydać, to i tak lwią część amperów pożre skrajnie rozładowany aku rozruchowy, który notabene nie jest już zdolny do odpalenia silnika. Tu koło się zamyka. Nawet jak aku ostatnim tchnieniem odpali silnik, to nie dostanie z alternatora więcej jak 25-30A przez pierwsze kilka minut pracy systemu ładowania a z minutami ta wartość maleje.
Ładowarki pokładowe to obecnie najmocniejsze 25A, zazwyczaj 18A.
smok_wawelski - 2020-02-18, 17:12
Samo rozwiązanie separatora i działanie są dla mnie jasne ale czy takie rozwiązanie nie będzie się "gryzło" przy jednoczesnym ładowaniu akumulatora pokładowego z alternatora i solarów ?
Jak ten temat jest rozwiązywany - wdzięczny byłbym za krótkie info lub skierowanie do opisu jeśli jest na forum
Kuba75 - 2020-03-03, 21:02
Wywaliłem przekaźnik sterowany sygnałem z alternatora i zastosowałem Cyrixa.
https://www.camperteam.pl...ghlight=#797134
Teraz alternator ładuje oba i solar ładuje oba akumulatory, oczywiście jak każdy po swojej stronie jest już naładowany. Cyrix przekazuje nadmiar energii.
sienek - 2020-03-08, 14:01
Ja też mam Cyrixa. Czeka na montaż.
|
|