Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Schaudt Panel 268 - schemat/instrukcja

marek230482 - 2020-01-29, 09:13
Temat postu: Schaudt Panel 268 - schemat/instrukcja
Witam!
Posiadam tytułowy panel w zabudowie Pilote (Ford Transit 1995 rok). NIestety nie działa nic poza sterowaniem trumą i bezpiecznikami. Żadne diody, wskaźniki - nic. Nie ma reakcji. Na moje zapytanie producent milczy. Ja w zasadzie nawet nie wiem od czego zacząć. Oczywiście panel odkręciłem i niby nic nie jest spalone a kable podłączone. Na pierwszy rzut oka nie znalazłem żadnych defektów.
Czy ma ktoś do tego jakiś schemat czy instrukcję? A może (na co liczę) podłączenie i zasada działania wskaźników jest wszędzie taka sama i mogę się posiłkować innymi instrukcjami/schematami?
Ktoś coś?

andi at - 2020-01-29, 12:52

Na moim pisze symbol i po nim poszukałem sobie DS 300 TV DL i ważny u mnie jest nr.209049 https://www.google.com/se...chrome&ie=UTF-8
https://www.wohnmobilforum.de/w-t93523.html

https://www.google.com/se...V8Ag7Nt12Gp1MM:

Zaradek - 2020-01-29, 18:57

A czy pompa wody dziala ? Czy zapala sie zielona dioda po wlaczeniu glownego zasilania. Czy slychac cykniecie przekaznika ? Czy jest oswietlenie ?
marek230482 - 2020-01-29, 19:31

Pompa, oświetlenie jak i wszystko na pokładzie działa. Sprawdzałem. Bezpieczniki/włączniki (te kwadratowe przyciski) załączają i rozłączają obwody. Ale na panelu nic się nie dzieje. Nie świeci żadna dioda, nic nie cyka. Nic nie reaguje na żaden przycisk.
Socale - 2020-01-29, 20:37

Marek, czy w Twoim posiadaniu to działało i się popsuło czy tak już kupiłeś?
Twoja odpowiedź pozwoli wygenerować kolejne pytanie i dojdziemy.

marek230482 - 2020-01-29, 21:13

Tak kupiłem. Sprzedający twierdzi że za jego kadencji też tak już było. Było tak od sprowadzenia z francji gdzie auto było okradzione. Ponoć :)
Przed zakupem testowaliśmy wszystko czy działa - i działa. Ale panel nie żył od początku. Działają włączniki/bezpieczniki (ale diody nad nimi już nie) i sterowanie trumą (dioda w pokrętle działa). Ale wszystko co jest ponad nie daje żadnych oznak życia.

Socale - 2020-01-29, 21:25

marek230482 napisał/a:
...
panel nie żył od początku. Działają włączniki
...

Ok. Na foto zaznaczyłem włącznik zasilania pokładowego, teoretycznie oświetlenie, pompa wody itp powinny działać jak ów jest załączony.
Po wyłączeniu go, zasilania nie powinno być właściwie na nic, z wyjątkiem oświetlenia wejściowego - jeśli ta idea została zastosowana przez projektantów.
Czy tak jest?
.
Truma i jej sterowanie mogło/może być zasilane niezależnie, gdyż wychodząc np zimą na spacer, wyłączasz wszystko a zostawiasz tylko ogrzewanie - zatem działa niezależnie.

marek230482 - 2020-01-29, 21:47

Ten przycisk w ogóle u mnie nie jest włącznikiem/wyłącznikiem bo jest niestabilny. Czyli jest on w pozycji środkowej a można go niestabilnie nacisnąć góra lub dół. Oczywiście nie przynosi to żadnych efektów. Urządzenia jak działały tak działają bez tego (oczywiście jak załączę kwadratowe przyciski/bezpieczniki).
Byłem popstrykać sobie i widzę że jak pstrykam przyciskami po prawej stronie (aku rozruchowe i pokładowe) to wskazówka jakby drga. Tylko przy tych przyciskach i są to na prawdę tylko drgnięcia.

Aha, sprawdziłem przed chwilą jeszcze zasilanie 230V. Po podłączeniu zasilania z sieci też nic się nie zmienia. Nic nie zapala.
Coś grzebane musiało być bo pod fotelami jest niefabryczny zasilacz (całkiem duży i nowoczesny), w miarę świeże kable sieci 230V i w ogóle trochę niefabrycznych kabli :) ale na przykład czujniki na zbiorniku czystej wody są i dochodzą do nich kable :)

I jeszcze jedno. Truma tak całkiem niezależna nie jest. Trzeba wcisnąć pierwszy przycisk/bezpiecznik z śnieżynkami :D taki jak kiedyś na lodówkach polar były :D

alpo - 2020-01-30, 08:34

Witam
Poszukiwania dokumentacji należy zacząć od ustalenia typu elektrobloku i następnie na stronach schaudt są do pobrania dokumentacje a jeśli takowych nie ma trzeba napisać do nich maila i wyślą potrzebną dokumentację

pozdrawiam
Darek Łuczak
tel501758889

marek230482 - 2020-01-30, 08:54

Niestety nie odzywają się (a napisałem zaraz po kupnie kampera). Ale już wiem gdzie szukać numeru o którym pisał andi i popołudniu to sprawdzę. Może to ułatwi mi znalezienie dokumentacji.
Zaradek - 2020-01-30, 11:05

marek230482 napisał/a:
Ten przycisk w ogóle u mnie nie jest włącznikiem/wyłącznikiem bo jest niestabilny. Czyli jest on w pozycji środkowej a można go niestabilnie nacisnąć góra lub dół. Oczywiście nie przynosi to żadnych efektów.


On ma byc niestabilny. Do gory zalacza zasilanie (poprzez przekaznik) w dol wylacza zasilanie. Skoro nie "robi" nic tzn. Ze zostal pominiety i gdzies zasilanie spiete jest na krotko. Albo ominieto przekaznik albo przekaznik spiety jest na stale i ominieto tylko wlacznik. Od tego zaczalbym przywracac normalnosc.

marek230482 - 2020-01-30, 14:07

Dobra. Tak mnie to męczy że zamiast pracować postanowiłem szukać. Zacząłem ściągać wszystko jak leci ze stronki producenta i dopasowywać po obrazkach. Chyba się udało :D to znaczy znalazłem instrukcję pasującą obrazkami do mojego panelu. A wieczorem jak odczytam numer seryjny to może jeszcze więcej dopasuję schematów. Jakieś są. A może to co mam wystarczy. Ale do rzeczy. Przetłumaczyłem sobie instrukcję (z francuskiego o zgrozo - ale koleżanki pomogły) i załączam. Raz że dla potomnych a dwa że mam kilka pytań co do rzekomych sygnałów. Ostatnia strona to podłączenie sygnałów do panelu.
I teraz pytania.
1. Wtyczka z czujnikami wody. Po 5 pinów na zbiornik czysty/brudny. Czy pierwszy pin "baza" to sygnał wysyłany na czujnik a pozostałymi czterema z czujnika ten sygnał wraca? Co na tej "bazie" ma być? Plus czy minus?
2. Złącze 12pin prostokątne. Mam wątpliwości co do kilku sygnałów skąd mam je wziąć. W sensie fizycznie gdzie mają być podłączone w aucie? Nr5 (ładowanie akumulatora rozruchowego), Nr6 (prostownik) - czyli rozumiem, że ładowanie jak podłączę się pod 230V?? Nr7 - skąd brać sygnał +12V z zatrzymania auta? Nr10 (pracy/działania) - rozumiem że chodzi o + po stacyjce? Nr12 - to już w ogóle nie wiem co to za sygnał i skąd go wziąć......

alpo - 2020-01-30, 14:41

To jest schemat samego panelu wtyczka 12 pinowa łączy panel z elektroblokiem poszukaj elektroblok na nim będzie oznaczenie typu i tam znajdziesz resztę podłączeń oraz blok łądowania akumulatorów.

pozdrawiam

Darek

marek230482 - 2020-01-30, 15:22

Ok. Jak to będzie wyglądać? Zamknięte w jakimś pudle czy płyta z układami? Duże to będzie?
Banan - 2020-01-30, 15:47

marek230482 napisał/a:
Ok. Jak to będzie wyglądać?

Podobnie jak to:

:spoko

marek230482 - 2020-01-30, 18:59

I wszystko jasne panowie. Teraz jestem pewien że sprzedający mówił prawdę - auto było okradzione. Nie mam elektrobloku. Mam totalną rzeźbę. Ktoś zamiast odkupić lub odtworzyć elektroblok to zrobił po domowemu. Dobrze że chociaż wszystkie urządzenia działają ale za to czeka mnie od groma roboty żeby to odtworzyć....... Przyda się zapewne wasza pomoc. Najpierw muszę ustalić co "wlata" a co "wylata". Znalazłem kabel łączący elektroblok z panelem. Leży obcięty pod siedziskiem (razem z resztą twórczości). Czyli nie licząc wtyczki to kabel elektroblok<->panel mam. Teraz pytanie do was (a w szczególności do transitowców) jak wygląda i gdzie idzie wpięty kabel z elektrobloku do auta. Przeszukałem całą drogę spod siedziska do maski i pokazałem to na zdjęciach. Nie wiem teraz który kabel jest fabryczny a który nie. Wiem którędy idzie wiązka i przypadkowo (choć może nie ma to nic z tym wspólnego) znalazłem pustą wtyczkę pod słupkiem od strony pasażera (foto). Ma 12 pin. Czy to może być drugi koniec zagadki?
Zaradek - 2020-01-30, 19:59

Trzrba bedzie znalzezc kogos kto ma taki sam model. Ja mam Pilote na Peugocie i u mnie tyl panelu wyglada tak jak na zdjeciu. Niestety nie mam dostepu teraz do kampera a zdjecie jest z kiedys.
Banan - 2020-01-30, 20:23

Współczuje...
Ja chyba bym wolał wypruć wszystko i całą instalację zrobić na nowo. :roll:
Było by szybciej i miałbym pewność, że jakieś prądy nie będą mi błądzić po chałupie :ok

Socale - 2020-01-30, 20:36

Marek, koniecznie jest pewne wyjaśnienie.
Kamper to zazwyczaj ulep 2 marek.
Jedną marką jest nośnik, czyli w Twoim przypadku Ford, równie dobrze mógłby być to F/C/P, mało istotne.
Drugą marką jest zabudowa, Twoja to Pilote i to JEST istotne.
Nie szukaj po Fordzie, szukaj po Pilocie i jego symbolu - większa szansa doszukiwania.
.
Takie uwagi mam:
"Enigmatyczna wtyczka" a właściwie gniazdo, jest elementem instalacji elektrycznej Forda, nie Pilota. Zapewne stanowi jakąś gotowość do podpięcia opcjonalnego wyposażenia w kabinie kierowcy.
.
Spod maski do zabudowy mógłby być poprowadzony właściwie tylko jeden przewód z +akumulatora rozruchowego i wszystko mogło funkcjonować, ale możliwa też mogła być szeroka rozbudowa funkcji kontrolno - pomiarowych lecz tego nie wiemy.
Wiemy że reanimacja instalacji do obecnego stanu odbyła się w PL, to czuć nawet po zapachu, może uda się nawiązać kontakt z elektrykiem , widać że jest myślący lecz jego zadaniem było uruchomić urządzenia na pokładzie, zastosował zasilacz do taśm LED, być może 8A i stabilizowany do 12V, wystarczy i będzie hulało, nie nadaje się do ładowania akumulatora, ale zmierz jakie faktycznie wydaje napięcie, może się mylę/może się przydać.
.
Na koniec pocieszenie. Masz taki sam panel jak kolega Zaradek, to otwiera furtki do wiedzy.
Dużo piw postawisz ale jest nadzieja że u Zaradka sporo wiedzy w kamperze siedzi.

marek230482 - 2020-01-30, 21:09

Zaradek, stajesz się moją nadzieją :kwiatki: wygląda na identyczny panel jak mój. U mnie tylko sterowanie trumą jest inne.
Banan - wiem i tak właśnie mam zamiar zrobić. Ale póki hardware na pokładzie działa nie chcę nic ruszać. Mam plan odtworzyć instalację "na stole" a potem przepiąć. Tak żeby nie uziemiać sobie teraz wozu.
Socale napisał/a:
Twoja to Pilote i to JEST istotne.
Nie szukaj po Fordzie, szukaj po Pilocie i jego symbolu - większa szansa doszukiwania.

Dzięki, faktycznie.
Kontaktować się z elektrykiem nie widzę sensu.
Muszę zdobyć wiedzę jak zrobić elektroblok i skąd do niego doprowadzić sygnały. Niestety jak na razie schemat do mojego jest nieosiągalny. Jedynie natrafiłem na info że "prawie taki sam" jest EBL264-3 i jego schemat mam (załączam). Wiem też jak powinien wyglądać mój elektroblok. Muszę teraz "skumać" się z Zaradkiem lub z innym właścicielem Pilote w celu pozyskania wiedzy jak odtworzyć instalację.

Banan - 2020-01-30, 21:27

Jak masz zamiar tak zrobić, to nie pchaj się w starego trupa, tylko kup nowocześniejszy elektroblok, najlepiej z panelem i osprzętem.
Np TAKI :ok

Skorpion - 2020-01-30, 21:38

Zobacz tu https://www.kena.pl/pl/in...d=2749&catId=87
marek230482 - 2020-01-30, 21:42

Socale napisał/a:
zastosował zasilacz do taśm LED, być może 8A i stabilizowany do 12V, wystarczy i będzie hulało, nie nadaje się do ładowania akumulatora, ale zmierz jakie faktycznie wydaje napięcie, może się mylę/może się przydać.

Dokładnie to całkiem "świeży" 15A/200W output.

Banan, baaaaaardzo chętnie tylko że nie mam prawie "1,5 klocka" na taki bajer :placze2 Wszystko w kamperze działa i nie muszę tego robić już. Chcę jednak to uruchomić żeby nie kukać do zbiorników i mieć jak powinienem. Będzie to wymagało czasu ale kabelki łączyć umiem, lutować też. Tylko muszę skołować schemat i kogoś kto da mi podejrzeć instalację w aucie. No chyba że się to nie uda to będę płakał i odkładał :placze2
Gdyby to kosztowało mniej - dajmy na to 5 stówek - to bym jeszcze to może przełknął. Ale nie aż tyle.

Banan - 2020-01-30, 21:53

Ale to była ta tańsza opcja... :roll:
Są lepsze i droższe, sam elektroblok kosztuje 1600 :oops:
W tej sytuacji, zrób zasilanie na tym co masz, odłóż kasę i niestety będziesz musiał się zrujnować na elektroblok.

marek230482 - 2020-01-30, 22:06

Myślisz że nie uda mi się odbudować elektrobloku i instalacji?
Banan - 2020-01-30, 22:23

Instalację tak, ale elektroblok raczej trzeba kupić, chyba, że masz czas, sprzęt i umiejętności :spoko
marek230482 - 2020-01-30, 22:29

Pomyślę. Taki mam plan odtworzyć elektroblok. Z tego co widzę to jest tam transformator, jakieś diody, przekaźniki. Nie ma żadnych cudów, żadnej elektroniki. Na zdjęciach "bebechów" innych elektrobloków widzę "średniowiecze". Czy wykonalny ten plan to się okaże. Ale nie mam teraz tysiaka ani więcej.
Banan - 2020-01-30, 22:30

Możesz też kupić używkę za kilka stówek
marek230482 - 2020-01-30, 22:36

Patrzyłem. Za kilka stówek (co i tak ciężko) to kupię coś zupełnie nie kompatybilnego z moim panelem. Sam goły elektroblok. Musiałbym komplet a to jest drożej.... dużo drożej.... i tak koło się zamyka. A gdzie kable, instalacja? To nie ma sensu. To już zamiast wydawać tyle kasy na stare niekompletne graty to faktycznie dołożyć do nowego gdzie będzie schemat, kable, złączki, konektory, panel - dosłownie wszystko. Ale to też "marzenie". Na razie najbardziej realna jest odbudowa. Części nie powinny kosztować więcej niż kilka dyszek. Sam zasilacz użyję ten co mam bo ma wydajność taką jak elektroblok. W swoim warsztacie też pewnie znajdę sporo ciekawych rzeczy. Trochę kabli...... pomoc forumowiczów i wiele godzin "szycia" :)
Socale - 2020-01-30, 23:17

marek230482 napisał/a:
...
zasilacz użyję ten co mam bo ma wydajność taką jak elektroblok.
...

NIE!!!! Błąd!!!
Zasilacz w typowym e bloku ma na wyjściu 13,8V, Ty masz 12,0V dla LEDów taśmowych.
Pisałem, nie nadaje się do ładowania akumulatora bo go po prostu nie naładuje, dla światełek i pompek ok.
Napięcie wobec akumulatora jest tu ważne, amperaż ważny jest dla obciążeń.

marek230482 - 2020-01-30, 23:21

Dobra, czyli muszę zaimplementować zwyczajny prostownik :) to też nie jest drogie.
Socale - 2020-01-30, 23:25

Tak, lub cokolwiek innego co ma na wyjściu 13,8-14,4V bez obciążenia mierzone.
Banan - 2020-01-31, 00:35

Musisz się też pogodzić z faktem, że wszystkie graty, jakie kupuje się do kampera są kilkakrotnie droższe :gwm
Dlatego tak ważne jest przy jego zakupie, aby wszystkie urządzenia "pokładowe" były sprawne.
Z autem już jest mniejszy problem, bo to są części jak w dostawczakach.

DK-Tadeusz - 2020-01-31, 07:31

Socale napisał/a:

Zasilacz w typowym e bloku ma na wyjściu 13,8V, Ty masz 12,0V dla LEDów taśmowych.
Pisałem, nie nadaje się do ładowania akumulatora bo go po prostu nie naładuje, dla światełek i pompek ok.
Napięcie wobec akumulatora jest tu ważne, amperaż ważny jest dla obciążeń.


Nie koniecznie; mam taki 12V 33A ale jest regulowany od 9,9 do 15,1V. Przy 3A obciążeniu działa.

marek230482 - 2020-01-31, 08:05

Kopię jak górnik więc będę wrzucał tu wszystko co znalazłem w sieci na temat mojego elektrobloku.
1. Jednostka elektroniczna EBL 264-7 zawiera moduł ładowania LA 204, pełną dystrybucję 12 V, przekaźnik głównego przełącznika (bistabile?) 12V / 35A oraz inne funkcje sterowania i monitorowania. Panel kontrolny i dystrybucyjny zostanie podłączony za pomocą 10-żyłowego styku.
2. Podłączenie akumulatorów przez kabel 4mm2 lub 6mm2 (jeżeli odległość jest większa niż 2m)
3. Akumulator - przekaźnik separacji 70A
Przekaźnik ten oddziela akumulator kabinowy i akumulator rozruchowy od siebie, gdy pojazd stoi. Podczas uruchamiania dwa akumulatory są połączone równolegle, a tym samym równolegle naładowane.
4. Wyłącznik główny - przekaźnik bistabilny 35A (sterowane z panelu)
5. Lodówka - przekaźnik separacyjny 16A Przekaźnik ten zasila urządzenie 12V lodówki prądem, gdy silnik pracuje, i dostarcza napięcie D +.
6. Ładowanie - przekaźnik akumulatora 1 16A
Przekaźnik ten ładuje akumulatory ogniwa lub silnika prądem 10A. Akumulator silnika jest ładowany tylko wtedy, gdy podłączona jest sieć 230 V i włączony jest panel sterowania na „akumulatorze silnika”.

Zaradek - 2020-01-31, 10:43

Wydzwonie dzisiaj szwagra by przeszedl sie do kampera i zobaczyl jaki mam energoblok. Jak sie dowiem dam znac.
marek230482 - 2020-01-31, 11:47

Ok, dzięki. Niestety schematu elektrobloku jak nie miałem tak nie mam ale już w dwóch miejscach wyczytałem (na forach) że to jest zasadniczo to samo co EBL264-3. A na to schemat mam. Różnią się chyba tylko trafo ale ja i tak będę dawał jakiś prostownik mikroprocesorowy. Widzę na schemacie, że nie zawiera to nic innego jak transformator, separator akumulatorów i trochę diód z przekaźnikami.
Bardziej mnie martwi, że nie mam kompletnie żadnego tropu jak ma wyglądać instalacja do elektrobloku. Czyli skąd mu wziąć poszczególne sygnały i jak to połączyć. Przydałby się oczywiście schemat całej zabudowy i gdzie jak podłaczac elektroblok ale w internecie jeszcze nie znalazłem a producent milczy. Powolutku. W najgorszym wypadku będę Ciebie Zaradek wabił na jakieś wspólne biwakowanie z flaszeczką na wiosnę :D chyba że wcześniej zaczynasz 8-)

Zaradek - 2020-01-31, 12:58

Tu masz schemat EBL 269 Porownaj. Niestety info jaki mam u siebie bede mial dopiero jutro.
marek230482 - 2020-01-31, 13:32

Spokojnie, nie śpieszy mi się nigdzie. Tak jak pisałem, na szczęście wszystko co trzeba na pokładzie działa i nie blokuje mi to eksploatacji kampera. Ale chciałbym docelowo to zrobić.
Odnośnie EBL269 to zupełnie inny elektroblok. Najbliższy mojemu (a chyba nawet taki sam tylko z innym trafo) to EBL264-3 i załączałem jego schemat wcześniej.

Zaradek - 2020-02-01, 13:09

Moj oryginalnie zainstalowany to EBL 264
marek230482 - 2020-02-01, 14:10

Dzięki Zaradek. Pozostaje mi zrobić nowy elektroblok. Dzisiaj sprawdziłem separację akumulatorów. Jest - trwała. Czyli pokładowy nie jest nigdzie podłączony  :szeroki_usmiech
marek230482 - 2020-02-01, 20:21

Ok. Powoli wyszukuję menele.
Zasilacz wezmę gotowy
https://allegro.pl/oferta/prostownik-mikroprocesorowy-6v-12v-akumulatorowy-8565041557
Do tego przekaźniki 40 i 80A
Do przyłączy chcę użyć wtyków 12A.
https://allegro.pl/oferta/laczowka-ak950-12-12pin-r-5-08mm-12a-na-przewod-7549286293
Zastanawiam się czy wystarczy. Z drugiej zaś strony oryginalne nie wyglądają na mocniejsze niż 3-5A.
Garść diód prostowniczych i trochę kabli.
To wystarczy do odtworzenia funkcjonalności fabrycznego elektrobloku i uruchomienia panela.
Robię wg schematu EBL264-3

marek230482 - 2020-02-05, 11:55

Załączam jeszcze raz schemat bloku i mam pytanie dla bardziej wytrawnych elektryków. Wykonuję nowy EBL wg schematu z tym, że zastosuję gotowy prostownik mikroprocesorowy 15A. W miejsce LA202 wstawiam nowy prostownik zasilany z sieci 230V. Jego + wpinam na przekaźnik L5 sterujący ładowaniem aku rozruchowego lub pokładowego. Ale zasilanie tego przekaźnika jest z układu prostującego. Teraz moje pytanie czy mogę tam podać napięcie bezpośrednio z prostownika? Czy powinienem dodać osobno jakąś małą ładowarkę sieciową na 12V? Zamieszczam też schemat "po modyfikacji". Skłaniam się ku dodatkowemu zasilaczowi sieciowemu do obsługi przekaźnika ale może to niepotrzebnie komplikuję i zasilić go z prostownika???
Sławek B - 2020-02-05, 12:24

Niestety dokumentacje elektrobloków nie są kompletne, więc trudno dokonać kompletnej analizy układu. W Twoim przypadku "tajemnica" tkwi w przewodzie oznaczonym "Z". Gdybym robił próby to wg Twojego schematu "Z ładowarką". Ta dodatkowa ładowarka to może być zwykły zasilacz 12 V DC (taki we wtyczce).
Alternatywnie możesz podłączyć 12 V AC ( z dodatkowego transformatorka, np dzwonkowego) bezpośrednio na wejście mostka D2.
Próba wg Twojego schematu "Bez ładowarki" może zakończyć się w sposób zgoła nieoczekiwany:), cokolwiek to znaczy. Tą drogą bym nie szedł.

Socale - 2020-02-05, 20:33

marek230482 napisał/a:
...
zasilanie tego przekaźnika jest z układu prostującego. Teraz moje pytanie czy mogę tam podać napięcie bezpośrednio z prostownika? Czy powinienem dodać osobno
...

Jak podasz tam napięcie skądkolwiek, które będzie tam zawsze po podłączeniu do sieci 230V to przekaźnik zawsze będzie "zapięty" - tu sprawy nie rozwiąże +12 z prostownika czy zasilacza bo efekt ten sam.
Powinieneś dodać osobno jakiś układ analizujący priorytety i wtedy będzie decydował czy przepinać przekaźnik z jednego aku na drugi.

marek230482 - 2020-02-05, 20:58

Nie o to chodzi.
Fabrycznie układ ładujący LA202 podaje + do układu. Ale do sterowania przekaźnikiem napięcie jest brane sprzed prostownika (LA202) i idzie przez układ prostujący (mostek prostowniczy, diody i jakiś kondensator). Czyli z jakiegoś powodu fabrycznie ten układ jest rozdzielony na 12V ładujące i 12V do sterowania tylko tym przekaźnikiem. Po co? Nie wiem. Może kiedyś tak się robiło bo to były jakieś toporne transformatory? Nie mam pojęcia. Ale ja to zastąpię czymś nowocześniejszym. Dam już kompletny prostownik. On po starcie zasila zawsze aku pokładowe. Zawsze. Jeżeli ma być inaczej (ja o tym decyduję) to muszę przesterować ten przekaźnik. Załączeniem przekaźnika steruje przycisk na panelu. Przycisk ten podaje napięcie z pinu 6 (X) na pin 5 (Y) co przesterowuje przekaźnik. Moje pytanie brzmi czy napięcie do sterowania tym przekaźnikiem musi być z osobnego źródła (czyli dostawiony jakiś zasilacz 12v) czy może być po prostu ze styków prostownika? Skłaniam się ku wariantowi z dodatkowym zasilaczem. Dlaczego? Bo wydaje mi się że, lepiej mieć tam stałe i niezmienne 12v niż napięcie z prostownika. Ono może się zmieniać a nawet zanikać (tak działa prostownik mikroproceorowy). A tak to mam na stałe.
Czy dobrze kombinuję czy nie to nie wiem i pytam :) ale nawet jak nikt nie potrafi mi tego wytłumaczyć to chyba będzie właśnie bezpieczniej "podrobić" oryginał czyli dać dodatkowy zasilacz. Nie zaszkodzi, nie zbiednieję a tak jak Sławek B pisze to nie wiadomo co się stanie jak go nie dam :D

Socale - 2020-02-05, 21:17

marek230482 napisał/a:
...
Po co? Nie wiem. Może kiedyś tak się robiło bo to były jakieś toporne transformatory?
...

Tak, bowiem transformatory na wyjściu mają napięcie ściśle zależne od zasilającego go napięcia sieciowego.
Elektroniczne pracują stabilnie w szerokim zakresie spadków napięć sieciowych.
Najważniejsze, by na wyjściu nie przekraczać dopuszczalnych wartości dla aku.

marek230482 - 2020-02-05, 21:32

I tak nadal nie rozumiem czym się różni napięcie ładujące akumulator od tego napięcia co idzie do sterowania przekaźnikiem :D
Sławek B - 2020-02-05, 22:31

marek230482 napisał/a:
I tak nadal nie rozumiem czym się różni napięcie ładujące akumulator od tego napięcia co idzie do sterowania przekaźnikiem :D

Tak jak pisałem tajemnica tkwi w przewodzie "Z". Z przedstawionej dokumentacji nie wynika jaki na tym przewodzie jest potencjał.
Jeżeli podłączysz tak jak w swojej propozycji układu "bez ładowarki" to wskaźnik 230 V na panelu ( o ile taki masz) będzie zawsze aktywny - nawet bez podłączenia do sieci 230 V AC

Do sterowania przekaźnikiem nie tylko służy podawane na niego napięcie lecz to również to co się dzieje na styku :X" i "Y". A tego nie wiemy bo schemat tego nie obejmuje. Generalnie musi to być kawałek automatyki decydującej o tym który akumulator jest ładowany:
X-Y - rozwarty to ładowanie aku2 (nawet jeżeli nie podasz napięcia na dodatkowego na przekaźnik)
X-Y zwarty to ładowanie aku1 ( ale tylko przy podłączonym zasilaniu przekaźnika)
Dioda D11 zapobiega indukowaniu wstecznego napięcia na przekaźniku.

Kondensator elektrolityczny to filtr,
Opornik 10 ohm- prawdopodobnie w celu ograniczenia narastania prądu w momencie wyłączania przekaźnika,

alpo - 2020-02-06, 08:00

Witam
W tym elektrobloku są 3 przekaźniki
L1 łączy 2 akumulatory podczas pracy silnika
L2 włącznik główny załącza zasilanie zabudowy
L3 załącza zasilanie lodówki podczas pracy silnika
L5załącza ładowanie akumulatora silnika wymuszone przełącznikiem przewody xy
dodatkowy zasilacz jest niepotrzebny.



pozdrawiam
Darek

marek230482 - 2020-02-06, 08:03

X (+) i Z (-) to po prostu informacja dla panelu (i zapewne diody) o tym że jest ładowanie z 230V. Ot cała filozofia. Przy okazji panel mając tą informację może tym właśnie napięciem przesterować przekaźnik L5. Te kondensatory, diody i oporniki są zapewne potrzebne bo napięcie idzie przez mostek.
Ale dając na X i Y napięcie z prostownika moim zdaniem uzyska się to samo. Dokładnie tą samą funkcję. Czyli panel tak samo dostanie informację o zasilaniu 230V i możliwość wysterowania przekaźnikiem. Napięcie przecież też nie powinno mieć znaczenia bo przekaźniki samochodowe przecież też działają na podwyższonym zmiennym napięciu i żyją. Więc dlaczego do zasilania tego jednego przekaźnika producent przewidział osobno wyprostowane napięcie? Zwłaszcza że fabryczny prostownik oparty na LA202 na pewno nie ma ładowania zmiennego sterowanego mikroprocesorem. Dlatego nie rozumiem idei przyświecającej oryginałowi.

Nie mniej jednak zastosuję osobny zasilacz bo po prostu walają mi się takie po warsztacie i nie będę eksperymentował. Co nie zmienia postaci rzeczy, że mnie to strasznie gryzie :D

P.S. Jeszcze jest kwestia zasilacza LA202. Jak dobrze rozumiem to jest po prostu transformator dający stale to samo napięcie (podejrzewam że koło 13-14V). Nie jest ono chyba w jakikolwiek sposób kontrolowane? W sensie, że jak będę miał auto wpięte w sieć miesiąc to przez miesiąc ciągle ten transformator będzie dawał mi to niezmienne napięcie ładujące?
Zastanawia mnie to również, ponieważ obecnie mam zasilacz 15A z funkcją ładowania aku. Dokładnie taki:
http://c-system.com.pl/pd...z-ladowarka.pdf
Producent mailowo stwierdził że ładowanie aku jest mikroprocesorowe.... w co szczerze wątpię. Ale ładuje podwyższonym napięciem w sumie tak samo jak i fabryczny LA202. I w tym momencie zastanawiam się w ogóle nad całą istotą problemu ładowania.
Oczywiście nie chodzi tu o tych parę złotych różnicy tylko męczą mnie pytania bez odpowiedzi :mrgreen:

marek230482 - 2020-02-06, 08:10

alpo napisał/a:
L1 odpowiada za ładowanie akumulatora samochodu
L2 włącznik główny załącza zasilanie zabudowy
L3 załącza ładowanie z ładowarki całego systemu

A to mnie zdziwiłeś. Myślałem że jest tak:
L1 "łączy" + akumulatora rozruchowego z + pokładowym (bo tak wynika ze schematu)
L2 to bistabilny przekaźnik włączający układ (wyłącznik główny niestabilny na panelu) - tu się tylko zgadzamy :)
L3 to przekaźnik załączający zasilanie 12V lodówki jak jest ładowanie alternatora

Banan - 2020-02-06, 08:22

marek230482 napisał/a:
A to mnie zdziwiłeś.

Jeszcze nie raz nas zaskoczy :mrgreen:
Darek zajmuje się tym profesjonalnie i warto go słuchać ;)

marek230482 - 2020-02-06, 08:38

Kurcze.... tak serio serio???? To ja chyba nie umiem czytać schematów :shock: Bo jak na moje oko to L1 łączy obwody (plusy) obu akumulatorów. Za to który akumulator jest ładowany odpowiada L5. On "nie ruszany" domyślnie kieruje napięcie z prostownika/transformatora na Bat 2 (pokładowy) a po przesterowaniu go (zwarcie na panelu X i Y) ładuje Bat 1 (rozruchowy).
A L3 jak byk jest sterowany D+ (napięcie po rozpoczęciu ładowania przez alternator) i ten przekaźnik zasila tylko i wyłącznie lodówkę z W (czyli Bat 1 aku rozruchowe ciągle ładowane).
Mi tu nie chce być inaczej :D

Sławek B - 2020-02-06, 09:03

marek230482 napisał/a:
Ale dając na X i Y napięcie z prostownika moim zdaniem uzyska się to samo. Dokładnie tą samą funkcję. Czyli panel tak samo dostanie informację o zasilaniu 230V i możliwość wysterowania przekaźnikiem.


Owszem dostanie. Ale dostanie tę informację również gdy nie będzie zasilania z sieci 230 VAC. Aby uprzedzić pytanie i wątpliwości: Napięcie będzie pochodziło z BAT2 poprzez styk przekaźnika L5.


marek230482 napisał/a:
Jeszcze jest kwestia zasilacza LA202. Jak dobrze rozumiem to jest po prostu transformator dający stale to samo napięcie (podejrzewam że koło 13-14V). Nie jest ono chyba w jakikolwiek sposób kontrolowane? W sensie, że jak będę miał auto wpięte w sieć miesiąc to przez miesiąc ciągle ten transformator będzie dawał mi to niezmienne napięcie ładujące?


Jeżeli zamiast LA202 dasz transformator (oczywiście z prostownikiem) lub zasilacz to wcześniej lub później doprowadzisz do zniszczenia akumulatorów. LA202 jest "inteligentną" ładowarką realizującą 3 - lub 4 stopniową charakterystykę ładowania.
Jeżeli chodzi o urządzenie ZLxxx to należy zadać producentowi lub dostawcy tego urządzenia pytanie o charakterystykę ładowania. Mi to urządzenie wygląda na zasilacz stabilizowany a nie ładowarkę. Karta katalogowa ani informacje z internetu nie rozwiewają moich wątpliwości. Nawiasem mówiąc jeżeli jest zasilacz to taki można kupić znacznie taniej, a jeżeli jest to ładowarka to rzecz godna zastanowienia. Ale podkreślam klucz do sukcesu: jaka jest charakterystyka ładowania?

marek230482 - 2020-02-06, 09:13

Sławek B napisał/a:
Owszem dostanie. Ale dostanie tę informację również gdy nie będzie zasilania z sieci 230 VAC. Aby uprzedzić pytanie i wątpliwości: Napięcie będzie pochodziło z BAT2 poprzez styk przekaźnika L5.

Faktycznie, teraz do mnie to dotarło, że przecież nawet jak nie ma ładowania to do prostownika dochodzi napięcie z akumulatora :) czyli poza przeczuciem teraz definitywnie wiem dlaczego musi być osobny zasilacz do tego przekaźnika. O to mi chodziło.

Producent na temat ZL200 nie ma za dużo do powiedzenia :lol: dlatego nie specjalnie chcę ryzykować. Sprzęt wymontuję i powędruje "na półkę" w moim warsztacie.
Mam zamiar dać prostownik mikroporcesorowy o wydajności jak fabrycznie 15A. Czy coś w tym jest złego?

Sławek B - 2020-02-06, 09:44

marek230482 napisał/a:
Mam zamiar dać prostownik mikroporcesorowy o wydajności jak fabrycznie 15A. Czy coś w tym jest złego?

Jeżeli jest to ładowarka przeznaczona do pracy buforowej (znów ta nieszczęsna charakterystyka: po naładowaniu musi przechodzić w tryb buforowy) to będzie ok. Jeżeli jest to zasilacz stabilizowany to nie będzie ok

marek230482 - 2020-02-06, 09:56

Ok, to wiem. Dlatego właśnie chce kupić taką dedykowana pod którą akumulator może być non stop.
Czyli w tej materii jest wszystko jasne i elektroblok moge odtwarzać.. Pozostaja jeszcze pytania "nowe". Chodzi o funkcje przekaźników w kwestii których tu kolega alpo zasiał we mnie zwątpienie :)

Sławek B - 2020-02-06, 10:58

marek230482 napisał/a:
L1 "łączy" + akumulatora rozruchowego z + pokładowym (bo tak wynika ze schematu)
L2 to bistabilny przekaźnik włączający układ (wyłącznik główny niestabilny na panelu) - tu się tylko zgadzamy :)
L3 to przekaźnik załączający zasilanie 12V lodówki jak jest ładowanie alternatora


Jest tak jak to "odczytałeś", przy czym ze schematu wynika, że L1 (połączenie akumulatorów) wystąpi w dwóch przypadkach:
-gdy jest D+ czyli alternator pracuje
lub
-gdy pojawi się napięcie na na drucie opisanym "Ladestart von batterie 1" . Kiedy się tu pojawi napięcie to tego bez dalszej części schematów nie wiadomo. W niektórych kamperach (ale jest to rzadkie) jest przycisk "Boost" do chwilowego połączenia akumulatorów.

Lodówka oczywiście załączy się tylko w jednym przypadku - gdy pracuje alternator.

alpo - 2020-02-06, 14:49

Witam
Faktycznie w opisie pojawił się błąd już poprawiłem ,Marek masz rację.
pozdrawiam

marek230482 - 2020-03-20, 23:55

Powoli zbieram części i jutro zaczynam budowę.
marek230482 - 2020-03-22, 14:06

Elektroblok gotowy. Nie ma tylko prostownika bo to będzie jako zewnętrzne urządzenie. Musiałem też trochę zmodyfikować schemat/budowę ponieważ nie znalazłem "w ludzkich" pieniądzach przekaźnika bistabilnego 40A a przewody z aku moim zdaniem są za cienkie. Muszę je zdublować. Po weekendzie przyjdą mi kable to zabiorę się za montaż. 
marek230482 - 2020-03-22, 22:59

Postanowiłem zamontować i przetestować samo działanie elektrobloku. Micha mi się ucieszyła :) Panel odzyskał życie. Wszystko świeci, przełącza i pokazuje jak należy :D
Jutro zabieram się za podłączenie odbiorników i tu nasuwa się pytanie..... do czego ma być podłączony piec? A może ma mieć zasilanie bezpośrednio pomimo odłączenia reszty peryferiów? Jak jest u was?
I druga sprawa po co wyłącznik lodówki? Skoro sama w sobie ma wyłącznik? To tylko niepotrzebne metry kabla. I nie chodzi o koszt tylko producent przewidział 2,5mm2 na odległości około 6m. Przy 15A obciążenia to tak na styk. A nawet obawiam się że za mało.....

Zaradek - 2020-03-23, 13:19

Z tego co pamietam to piec ma dwa zasilania. Jedno stale i drugie przylaczane. Mozliwe, ze to zalezy tez od pieca i zastosowanego zaworu spustowego.
marek230482 - 2020-03-23, 15:15

Do mojego idzie tylko jedno zasilanie. Mam trumatic C6000 a wodę spuszczam ręcznie.
A u Ciebie truma kiedy może pracować?
Jak masz z panelu wyłączone zasilanie, włączone zasilanie a wyłączone przyciski obwodów, czy musisz mieć jakiś obwód włączony?

Zaradek - 2020-03-23, 19:54

U mnie kest cos popieprzone z ta truma bo mam elektrozawor do spuszczania wody i do niego idzie osobne zasilanie jednak gdy go podlacze truma glupieje i caly czas sie wnetyluje. Dlatego odlaczylem to ustrojstwo. Gdzies mialem instrukcje do podlaczenia trumy ale padl mi telefon a pewnie tam byla. Zrezta jest do znalezienia w necie.

https://dealernew.truma.com/_anweisungen/Truma_Katalog/2%20gb/trumatic_c_gb/trumatic_c_gb.html

W zalaczniku po polsku

marek230482 - 2020-03-23, 20:11

Tak, znam tą instrukcję. Nie chodzi mi o przekrój czy zabezpieczenie a o to czy piec ma mieć stałe zasilanie czy przez panel a może przez panel i jeszcze załączany przyciskiem na panelu (np jak światło).
Zaradek - 2020-03-23, 20:27

U mnie ma przez bezpiecznik automatyczny na panelu.
marek230482 - 2020-03-24, 20:32

Elektryka skończona. Wszystko działa tip top jak fabryka wypuściła. Może nawet lepiej :P wprowadziłem jednak kilka modyfikacji.
1. Zasilanie elektrobloku przewodami o sumarycznym przekroju 10mm2 (dla ograniczenia strat).
2. Lodówka nie jest zasilana przez przycisk na panelu a bezpośrednio z elektrobloku przewodami 4mm2. Przycisk na panelu jedynie zamyka obwód sterujący D+ dla przekaźnika L3.
3. Zasilanie trumy puściłem przewodem 2,5mm2. Truma powinna mieć najdłużej zasilanie z możliwe najmniejszymi spadkami napięcia.
Poza tym uzupełniłem schemat.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group