Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Dukato koła 14 czy 16 cali

airgaston - 2008-12-11, 16:06
Temat postu: Dukato koła 14 czy 16 cali
Witam.
Wpadła mi wczoraj w łapki broszurka niemiecka dotycząca fiata dukato do rocznika 94.
Model 14 ma dwa rozmiary felg 14 i 16cali w zależności od ładowniści. Przyszło mi do glowy że może by zamienić felgi na 16. Obroty silnika byłyby mniejsze i kółka większe, to i dziury łatwiej by pokonywał a i oponki miały by większą nośność.
Wymiary felg 5,5x16 ET50 5X118X72,2 lub 6JKX14H ET68 5x118X71.1 Różnica odsadzenia 18mm, szerokość felgi prawie ta sama, otwór na piaste porównywalny.
Nie zależy mi na szybkości, ale na ekonomii i wygodzie. Pomijam koszty zakupu. Co sądzicie o takim pomyśle? Poprosze o wypowiedzi za i przeciw :roll: :opps:
pozdrawiam

KOCZOR - 2008-12-11, 16:57

Bierzesz pod uwagę, oczywiście, zmniejszenie realnej mocy samochodu?

Pozdrawiam :smokedevil

janusz - 2008-12-11, 17:12

Proponuję sprawdzić czy takie większe koła zmieszczą się w nadkolach. Kiedyś PawełP próbował w swoim wymienić, nawet podesłałem mu jedno na przymiarkę i okazało się coś nie tak. I jeszcze jedna zaleta większych kół, samochód jest cichszy bo przy takiej samej prędkości silnik wolniej się obraca.
AUTOJUR - 2008-12-11, 18:41

16 musi być o tej samej wysokości co obecna 14 czyli mniejszy profil
janusz - 2008-12-11, 18:45

Z profilem ścisłe związana jest nośność opony. Nie wiem czy to jest związane z konstrukcją opony ale tak jest. Gdy szukałem opon do mojego starego kampera to tylko 225 miały odpowiednią nośność i to normalne nie nisko profilowe.
AUTOJUR - 2008-12-11, 19:35

To już inne czasy opony też .Otwór na piaście musi być taki sam albo pierścienie
janusz - 2008-12-11, 19:49

AUTOJUR napisał/a:
To już inne czasy opony też

Nie tak bardzo to było 3 lata temu.
Przykład tabelki z www.baloon.pl wyraźnie widać zależność nośności od profilu opony.

Rozmiar Indeks Indeks
prędkości nośności
225 / 65 / R16 R 112/110
225 / 60 / R16 H 101/99
225 / 65 / R16 R 112/110
225 / 60 / R16 H 101/99
225 / 65 / R16 R 112/110
225 / 65 / R16 R 112/110
225 / 65 / R16 R 112/110
225 / 65 / R16 R 112/110
225 / 75 / R16 R 116
225 / 75 / R16 R 116/114

AUTOJUR - 2008-12-11, 20:30

Wszystko ok :spoko Można kupić i inne o tej samej nośności http://www.opony.info/produkt-6640.html
airgaston - 2008-12-11, 21:02

Wiem że aby średnica koła była podobna opona 16 musi mieć niższy profil. Ale mnie na tym nie zależy. W modelu Ducato 14 były montowane 14 i 16 fabrycznie w zależności od ładowności. W katalogu jest napisane że maxi o ładowności od 1000 do 1710kg miały te lub te kółka. No ale właśnie??!!. Zakola są te same, błotniki też. 16 bardziej wypełniaja wnęki i teraz pytanie czym sie różni reszta, a właściwie czy się różni?
Korci mnie aby pożyczyć od kogoś 16 i przymierzyć? Bo chyba innej metody nie ma? Nie wierz gębie, połóż na zębie :oko

Bartek-Ayer - 2008-12-11, 21:11

Ja ma w swoim ducato z 93 roku 16 cali i chętnie "pożyczę" swoje do przymiarki :-) a mieszkam w Łomiankach jakby co.

Pozdrawiam

Bartek

airgaston - 2008-12-11, 21:27

Prawdopodobnie do kół 16 jest nieco inne przełożenie w skrzyni biegów. Większe koła kręcą sie wolniej ale auto o większej ładowności musi być silniejsze. Ale w kamperku jakie to ma znaczenie. U mnie fabryka przewidziała 14 i nośność102/104 to 16 na wyrost spęłnią warunki nośności.Mam 2,5D bez turbo to i tak sie tocze. To nie rajdówka. Moim założeniem jest zmniejszenie obrotów przy tej samej predkości co równa się mniejszemu hałasowi. Przyspieszenia mnie zbytnio nie interesują bo kamperem nie spieszy mi się, zazwyczaj nie "pędzę" więcej niż 80km/h. Zastanawiam się jak jest to rozwiązane w Ducato bo w VW LT to przewidziano oponki od 185 do 205 bez zmiany wysokości profilu a dla kółka 14" to juz spora różnica w średnicy. Ja mam 205. Według licznika i GPS-u różnica jest ponad 10km/h. Licznik zdecydowanie zaniża i ja o tym wiem.
Pewnie powiecie że szukam dziury w całym, ale jestem troszke przerażony hałasem w moim Fiatku powyżej 80. Hałas męczy a to jest autko do jazdy dla przyjemności więc chciałbym jak najciszej podróżować... :spioch

airgaston - 2008-12-11, 21:31

Świetnie Bartku. Chętnie skorzystam. Ja mieszkam w Kobyłce ale często podróżuje do Czosnowa do Intercarsu, a całe życie mieszkałem na Żoliborzu.
Ale to po nowym roku i jak pozwoli pogoda. Bardzo jestem ciekaw...
Jarek

Bartek-Ayer - 2008-12-12, 07:44

Nie ma problemu.

Pracuję dwie fabryki obok Intercarsu więc jakby co to daj znać dzień, dwa wcześniej i przyjadę do pracy kamperkiem i sobie wszystko obejrzysz i sprawdzimy czy pasują te 16"

Pozdrawiam


Bartek

P.S Tak przy okazji. Jakby ktoś potrzebował zatrzymać się na noc w okolicach Warszawy to zapraszam na teren mojej fabryki. Jesteśmy ulokowani przy samej trasie W-wa- Gdańsk przy światłach w Czosnowie koło Łomianek. Wygód żadnych nie ma, ale teren jest ogrodzony i można spokojnie się zatrzymać.

WINNICZKI - 2008-12-12, 23:37
Temat postu: Ducato koła 14 czy 16 cali
Był moment że też myślałem o 16-stkach, komfort jazdy na pewno lepszy, za to komfort wsiadania zwłaszcza do części mieszkalnej troche mniejszy.Zastanawiałem się czy nie ograniczyć się do przednich kół,a tylne pozostawić 14-stki i wyrównać różnicę poziomowaniem na poduszkach powietrznych.Co do prędkości to i tak mój camper "widzi" górę zanim ja ją zobaczę,myślę że 5-tka była by jeszcze rzadziej uruchamiana.Ale może to dobrze bo mam wrażenie że na 5-tce głośniej skrzynia pracuje niż na innych biegach.W związku z tym ,że odziedziczyłem po poprzedniku opony w doskonałym stanie to trochę przestałem myśleć o tym pomyśle.Może ktoś mi powie jakie zmiany nastąpiły w silniku w Ducato po 90 roku 2.5 D że podniosła się moc o 10 KM :gwm .Bo z zewnątrz wygląda bardzo podobnie.Czy to kwestia głowicy(zmiany konstrukcyjne,czy może inna pompa wtryskowa?)Bo jak by miał 85,zamiast 75 to spokojnie można zmieniać koła na większe :-D
IAAN - 2008-12-13, 23:38

ja w swoim ducato mam 16 zabudowa euramobil z 1990
arek - 2008-12-14, 12:57

Witam Szanownych Kolegów na temat zamiany 14 na 16-tki jak zwykle są dwie szkoły,zasada jest taka że wszelkie zmiany powinny dać taką samą średnicę koła bo w przeciwnym razie będą fałszywe wyniki prędkości,a co do hałasu to najlepiej wyciszyć komorę silnika ,ja na alegro kupiłem maty do wyciszania wykleiłem maskę i komorę i efekt jest taki że przy prędkości ok.90-95 km/h mogę słuchać radia i rozmawiać bez podnoszenia głosu a mam J5 2,5D.
Jacek M - 2008-12-14, 13:39

Oj. oj, Arku, powiedz jakie te maty i zrób kilka fotek w odpowiednim wątku: http://www.camperteam.pl/...iszenie&start=0 - bardzo mnie to ciekawi, bo hałas jest dla mnie największym problemem w moim emerytku i jak go w końcu nie sprzedam, to na wiosnę się za to wezmę.

Pozdrawiam

Jacek M

kaimar - 2008-12-14, 15:15
Temat postu: Re: Ducato koła 14 czy 16 cali
WINNICZKI napisał/a:
Może ktoś mi powie jakie zmiany nastąpiły w silniku w Ducato po 90 roku 2.5 D że podniosła się moc o 10 KM :gwm .Bo z zewnątrz wygląda bardzo podobnie.Czy to kwestia głowicy(zmiany konstrukcyjne,czy może inna pompa wtryskowa? :-D


Mam przed sobą ksiązkę Sam naprawiam Swój Samochód gdzie jest tabla z silnikami jakie były stosowane w Ducato i w jego francuskim rodzeństwie od roku 1982 i w Ducato do 1994 roku był tylko jeden silnik wolnossący poj. 2,5 i mocy 75KM. (kod silnika 8144.67). Dopiero po 1994 silnik 2,5D miał moc 86KM (kod 8140.67). Możesz pobawić się w Eperze i sprawdzić róznice w częściach silników ale to raczej żmudna praca.

ARCADARKA - 2008-12-18, 21:41
Temat postu: ARCADARKA
a niech te kółka się kręcą, tak jak i nasze życie , pozdrawiam i ciepło wszystkiego świątecznego :mikolaj :mikolaj :mikolaj :mikolaj :mikolaj
radwan07 - 2009-01-05, 11:27

Witam wszystkich!
Ja w swoim camperku mam oryginalnie szesnastki z ogumieniem 185/75/16C ale dlatego że
pierwotnie był to Fiat Ducato Maxi (podwójna kabina) z paką, na który została nałożona zabudowa FFB. Koła mieszczą się w oryginalnych nadkolach zabudowy. Jest trochę wysoko do stopnia ale jakoś dajemy radę. Pozdrawiam z Trzcianki RADWAN.

Apsik - 2009-04-16, 23:03

Dzień dobry.
Jest to mój pierwszy post (poza CV) więc proszę o wyrozumiałość. Jestem posiadaczem Fiata Ducato Frankia z kołami 185 x 65 x 14 C, w związku z tym, że koła zwłaszcza przednie wydają mi się dramatycznie małe w stosunku do miejsca jakie mogą zajmować. Opony są z przodu zimowe (tył całoroczne) więc chciałem je zmienić na letnie, jednak zastanawiam się nad zmianą kół na 16-tki. W tym przypadku kupno 14-tek mija się z celem. I mam dylemat, wyczytałem gdzieś w internecie, że dla modelu MAXI najodpowiedniejsze są opony 195x75xR16. Boję się kupować w ciemno bo to nie są małe pieniądze. Czy może ma ktoś wiedzę w tym temacie i poradzi mi czy zostać przy 14-tkach i dokupić nowe opony czy jednak rozsądniesze było by kupno kompletów (felgi i opony) 16-tki. Uff ale naskrobałem. :gwm Pozdrawiam. Bogusław z załogą Psikusy.

papamila - 2009-04-16, 23:21

Zmiana rozmiaru opon wydaje się być bez sensu,
- opony 16 są wiele droższe,
- odpada zakup felg pod nowe 16
- auto będzie słabsze choć teoretycznie szybsze
- na zawsze pozostaniesz z fałszywymi wskazaniami prędkościomierza i licznika
wiec czy warta skórka wyprawki?
moim zdaniem nie
lepiej za te środki doposażyć auto np w solar

pawel67 - 2009-04-16, 23:48

Kilka uwag - aby jeszcze bardziej skomplikować :wyszczerzony:
- najważniejszy parametr to nośność zestawu felga/opona (kto z nas zachowuje zalecenia o max wadze ładunku ?), obecnie Fiat stosuje 15 jako STD (do 4 ton) i 16 jako wzmocnione (wersja maxi)
- im szersza opona tym lepsze hamowanie ale gorsze zachowanie w koleinach
- im wyższy profil tym wyższy komfort, wolniejsze rozkręcanie się samochodu na naszych drogach, ale gorsza reakcja na skręt i mniejsza stabilność (tyle, że kamper to nie bolid)
- opony dedykowane do kamperów np Continental VancoCamper występują tylko w kilku rozmiarach tj 215/70R15, 215/75R16 i 225/70R16 więc jeśli myślimy o takich oponach to 14 nie wchodzą w grę.

WINNICZKI - 2009-04-25, 23:43

Moje opony to 185/80/14,wg GPS licznik prędkości zawyża mi o ok.8 kilometrów nośność 102/100.Przeczytałem,że rozmiar 195/80/14 nośność ma już 112,a i średnica zewnętrzna jest większa.Myślę ,że ten wymiar opony,a zwłaszcza nośność jest najbardziej odpowiednia do starego ducato.
gino - 2009-04-26, 08:20

Apsik napisał/a:
Dzień dobry.
Jestem posiadaczem Fiata Ducato Frankia z kołami 185 x 65 x 14 C,

Apsiku..
masz za male oponki..
oryginalnie w naszych autkach, zaklada sie 185/R 14 C
brak oznaczenia wysokosci czyli w Twoich oponkach 65..a w podanym przezemnie rozmiarze to ''domyslne'' 80...

wiec..jesli znajdziesz opone 185/80/14c lub 185/r 14c wysokosc bedzie ta sama..
na swojej oponie tracisz duzo na szybkosci podrozowania..

WINNICZKI napisał/a:
Moje opony to 185/80/14,Przeczytałem,że rozmiar 195/80/14 nośność ma już 112,a i średnica zewnętrzna jest większa

tak Tomku..opona 185/80/14 jest nizsza od 195/80/14

mimo ze wysokosc..jest oznaczona identycznie czyli ''80'' ale..owe 80 to
80% szerokosci opony...
czyli jesli jedna ma 185 a druga 195 to 80 % z tych wartosci bedzie ...rozne...

osobsicie mam fabryczny rozmiar..185/r 14
ale..zmieniajac teraz opony..kupuje 195/R 14 zyskam na szybkosci ok 5% co wydaje sie malo..ale..jest to ok 4-5km/h co..pomaga w wyprzedzaniu ......TIRA :haha: :haha:

TRACAC NA ''PRZYSPIESZENIU'' :bigok


bo..zasada jest taka..im mniejsze kolo tym szybciej ruszasz i wolniej jedziesz...
jesli wieksze..tracisz na przyspieszeniu zyskujesz na ...predkosci.. :bigok

Kazik II - 2009-04-26, 21:21

Witam, chciałbym dorzucić nieco do tego ciekawego tematu. Mój dziadek J5 z motorem 2,5 td ma moim zdaniem nieco niefortunnie ułożone przełożenia skrzyni tak, że przy prędkości 80 km /h, z jaką często jestem zmuszony wlec się za jakąś obmierzłą ciężarówą, miotam się nieustannie między 4 a 5 biegiem. Pech chciał że właśnie najczęściej Tiry zmuszają mnie do jazdy z tą prędkością, jest to prędkość graniczna dla 4/5 biegu. Na 4 - tym motor wyje jak zarzynany, na 5 tym przy byle podjeździe lub silniejszym podmuchu zdycha. To jest mocno niekomfortowe a nawet wręcz średnio wkurzające, więc zastanawiałem się nad zmianą rozmiaru opon, aby zmienić nieco ten punkt graniczny przełożeń. W zasadzie już zmiana w dół o 4-5% czyli przy prędkości 80km ok. 4 km/h dużo by mi dało. Wówczas przełożenie na 5 tym biegu się zmieni i spokojnie będę mógł jechać 80km/h na piątce. Wystarczyło by zatem wymienić opony na np. 205/65/16, może i wsiadać będzie wtedy łatwiej.
bakiM - 2009-06-30, 10:22

Pan w sklepie mówił mi, że auta z 16" mają inne wahacze i łożyska. Powiedział, że jeśli zamiana to razem z tymi elementami...

Pozdr.

roger - 2009-06-30, 11:34

bakiM napisał/a:
Pan w sklepie mówił mi, że auta z 16" mają inne wahacze i łożyska.


Bo piasty są inne...... ;) ale wiesz co taki przeskok z 14" na 16" bez modyfikacji przełożeń skrzyni to moim zdaniem paranoja .... co z tego że będziesz jechał szybciej jak do 90 będziesz się bujał 15 minut .... ?
Te nasze autka nie są ani demonami prędkości ani przyspieszenia niestety a w przyrodzie zawsze coś odbywa się kosztem czegoś.

Jacek M - 2009-07-12, 16:34

Mam akurat na podwórku kampera na standardowych czternastakach z Dębicy (185/R14C) i Ducato na Goodyearach Cargo C 26 215/75/R16
Pomiar calówką wykazał stosunek obwodów tych kół na poziomie 1,17 czyli prędkości 80 km/h odpowiada 93,6 km/h. Czyli przełaczanie z 4 na 5 bieg przy "predkości TIRowej".

Pytanie tylko: czy to źle, czy dobrze?

Pozdrawiam
Jacek M

Kazik II - 2009-07-12, 21:12

Jacek M napisał/a:
Ducato na Goodyearach Cargo C 26 215/75/R16

U mnie (peugeot J5) jest 195/75/16 - te Twoje to będzie jeszcze z 3 centymetry średnicy koła więcej - nie sądziłem że może być taki duży rozmiar w tym modelu. Ostatnio nawet wymieniłem z przodu na rozmiar 205/65/16 żeby trochę zmniejszyć średnicę koła, teraz 5 bieg chodzi już mniej więcej od 77km/h i wygodniej mi się tak jeździ.

Jacek M - 2009-07-19, 17:15

Kazik II napisał/a:
nie sądziłem że może być taki duży rozmiar w tym modelu.
I słusznie: to wolna przeróbka właściciela, który ceni rzeczy solidne i trudne do zajechania. Mieszczą się w nadkolach bez problemu. Ducato MAXI 1993, najdłuższa rama, podwyższony.
Andrzej 73 - 2009-07-20, 19:56

Witam,
ja posiadam w swoim Fiacie Ducato 16 C koła i myślę że są oryginalne , lecz zmiana obręczy w kamperze tak radykalnie z 14 C na 16 C , musi mieć również odzew w zwiększeniu mocy silnika.
Moje auto ma 128 KM więc nie ma problemu , aczkolwiek zawyża prędkościomierz o 8 km według GPS

krysienka1 - 2009-12-28, 21:55

Witam, tu gienio39 !!!
Przepraszam ze wlacze sie do dyskusji . Z kamperami Ducato mam do czynienia od kilku lat, mialem ich dziesiatki, Otoz kola 16-tki sa fabrycznie zakladane do kamperow 1984-1994 z silnikami 2,5 TD 75 KW ( 95 KM ) i tylko takie, Natomiast 14=ki do 1,9D, 1,9 TD 2,5 D
Dlaczego tak jest otoz 2.5 td ma wiesza szybkosc max. to szybkosc bierze sie z wiekszych opon , obroty silnika porownywalne , przelozenie skrzyni biegow, podobne
A teraz ciekawostka, sprzedawalem kiedys kampera 1,9D ale klient sie uparl zeby mu zalozyc kola 16 cali bo to ladniej wyglada na wiekszych kolach i bedzie szybszy cichszy itp. Na nic zdaly sie moje tlumaczenia ze bedzie wiecej minusow jak plusow. Ale na upartosc nie ma leku !
Zaplacil i pojechal do Warszawy po 2-ch godzinach dzwoni do mnie i przeprasza ze ja jednak mialem racje, przyjechal z powrotem zalozylem 14-ki i potem stwierdzil ze jest OK
Dodam jeszcze ze kola 16 cali na piaste pasuja bez zadnych pierscieni , wneka w blotniku tez jest taka sama
Jeszcze troche na temat Ducato MAX, To nie jest tak ze max ma dluga rame , max ma wzmocniona rame wzmocnione hamulce, kola 16-ki wieksze lozyska sruby do kol 16mm i inne
, jesli by ktos chcial podyskutowac na ten temat ze mna prosze dzwonic 32-4311891 najlepiej po 20-tej gienio39 Allegro

SlawekEwa - 2009-12-28, 22:10

A ja mam 15" w Dukato 1,9TD 96r /kamper/ dobrze to czy nie :roll:
eler1 - 2009-12-28, 22:14

Slawek Dehler napisał/a:
A ja mam 15" w Dukato 1,9TD 96r /kamper/ dobrze to czy nie :roll:

kolega pisał o rocznikach 1984-1994

SlawekEwa - 2009-12-28, 22:17

Dzięki- to nie załapałem :( o czym mowa :oops:
Pawcio - 2009-12-28, 22:18

Masz pytanie- wal do Gienia... Gienio problem w mig rozmienia.
Ale pamiętaj! Po 20-tej... :szeroki_usmiech

Pozdrowienia dla Gienia! :bukiet:

krysienka1 - 2009-12-28, 22:26

Odpowiadam Ducato 230 od 1995 ma opony 15 cali wyjatek maxi 16 cali tak ze u Pana wszystko Ok Pozdrawiam gienio39
maszakow - 2009-12-29, 19:59

Andrzej 73 napisał/a:

ja posiadam w swoim Fiacie Ducato 16 C koła i myślę że są oryginalne , lecz zmiana obręczy w kamperze tak radykalnie z 14 C na 16 C , musi mieć również odzew w zwiększeniu mocy silnika. Moje auto ma 128 KM więc nie ma problemu , aczkolwiek zawyża prędkościomierz o 8 km według GPS

Masz oryginały. Ty masz 2gą generację Ducato - wersje max miały zakładane 16calowe koła. Miałem Jumpera 110 KM 2,5 TDi wersja długa i wysoka na takich kołach.
Prędkościomierze w większości samochodów standardowo przekłamują o kilka procent. im wyższa prędkość tym większe przekłamanie.
W nowszych autach gdzie są już moduły komputerowe, wskaźniki dopasowuje się do parametrów auta (rozmiar dynamiczny toczenia opony, przekładnia wału napędowego - jeśli jest takowy.) podłącza się komputer uruchamia programowanie - i prawie już :) Dlatego problem fałszowania wskazań powoli zanika - no chyuba ze niema dostępu do komputera.
co do zwiększenia mocy - nie ma czegoś takiego. MOc silnika zwiększysz tylko przez tuning mechaniczny lub elektroniczny. Zwiększając opony spowodujesz że auto będzie szybciej jeździło ale nieco straci na wigorze, przyspieszeniu.
Obecnie jeżdżę na 15tkach i potwierdzam że lepiej się czułem w starym wozie na 16calowych kołach - pomimo że koszt opon był ZNACZĄCO wyższy. 16calowe opony do dostawczaków kosztują sporo ale to jest inwestycja na lata.

WINNICZKI - 2009-12-30, 01:03

osobsicie mam fabryczny rozmiar..185/r 14
ale..zmieniajac teraz opony..kupuje 195/R 14 zyskam na szybkosci ok 5% co wydaje sie malo..ale..jest to ok 4-5km/h co..pomaga w wyprzedzaniu ......TIRA :haha: :haha:

TRACAC NA ''PRZYSPIESZENIU'' :bigok
Gino kupiłeś już te oponki 195/14 jaka różnica ?

LANDEK - 2009-12-30, 09:57

Moim zdaniem zyskasz tylko 2,5 %.
Różnica pomiędzy średnicami jest
26,28 cala - 25,65 cala = 0,63 cala
między obwodami
82,52 cala - 80,54 cala = 1,98 cala

tolo61 - 2010-01-23, 02:06

Witam Genia
Mozesz odpowiedziec na pytanie zamieszczone na tym poscie???
http://www.camperteam.pl/...p=124977#124977
Dzieki Pozdrawiam
:spoko

HarryLey4x4 - 2011-12-23, 22:40

Odkopując temat, chciałem tylko napisać,że spotkałem się szukając części do mojego autka z takową informacją. Mianowicie handlujący skrzyniami gość poinformował mnie , że są dwa rodzaje skrzyń jakie montowane były do silników 2,8 idTD do pojazdów MAXI- jedne przystosowane do kół 15'tek i drugie do 16'tek.
Nie wiem ile w tym prawdy, ale zamierzam się pokusić o zgłębienie tematu organoleptycznie , bo w moim autku pierwotnie były 15'tki (14Q) a w kupionej karoserii z indeksem 18Q były 16'tki. oba pojazdy to ducato maxi

airgaston - 2011-12-23, 22:59

Co do 14ek 185 i 195 różnica średnic podanych kół wynosi 16 mm a różnica wskazań prędkościomierza minus 2,4% nowe koła maja większą średnice i obracają się wolniej. Cytat z Tyr-o-saurusa.
Mutek - 2011-12-24, 09:16

Zmieniając silnik w kamperze z 2,5 wolno ssącego na 2,8 HDI z peugeota wraz ze skrzynią biegów pociągnęło to za sobą zmianę kół z peugeota 16-to calowych aby wszystko było jak w oryginale czyli tak jak u dawcy. I tu zaczęły się schody i musiałem przerzucić całe przednie zawieszenie i tylną oś . spowodowane to było tym że inne łożyska i piasty, większe tarcze hamulcowe oraz większe zaciski hamulcowe . Jeżdżę po przeróbce już dwa lata i wszystko funkcjonuje super dlatego uważam że nie ma co ryzykować jakiś cząstkowych zmian z kołami bo sobie narobicie kłopotu i odbije się to na żywotności skrzyni biegów jak i silnika tym bardziej że bierzemy po uwagę kampera który jest jak bus max długi i max wysoki z tym że ładunek ma maksymalny (a często ponad maksimum ) i to przez cały czas.

Zibi :spoko

SlawekEwa - 2011-12-24, 11:20

Cała filozofia opiera się na typie Dukato oznaczającym ładowność są 10, 14 i 18. Związane są z tym zwieszenie, hamulce piasty, łożyska i koła. Pisałem Ci w innym poście " jeśli chcesz mieć jak najmniej problemów z przekładką silnika szukaj takiego samego typu dawcy jak odbiorca" :spoko
eMKa - 2011-12-24, 13:37

Łączenie nazwy "maxi" z wymiarami samochodu to nieporozumienie.Nazwa "maxi" oznacza maksymalną ładowność tj. 18q ( 1800 kg) W rzeczywistości jest ona zaniżona ze względu na DMC 3500 kg. i wynosi w zależności od typu nadwozia i wyposażenia poniżej 1750kg.Wszystkie Ducata, Boxery, Jampery z grupy "maxi" po 1994 r. miały koła 16".Samochody po 1994 które mają 15" koła nie są wersją "maxi", chociaż są długie i wysokie !!! .Jak pisał SławekEwa są istotne różnice w układzie hamulcowym i zawieszeniu.Przekładanie nawet samej skb (skrzyni biegów) od 18 do 14 wiąże się z problemami ! np. półosie, przeguby itd
Ducato 14 ładowność 14q (1400 kg)
Ducato 10 ładowność 10q (1000 kg)
nie ma istotnych różnic w budowie.Te ostatnie zazwyczaj z najmniejszymi silnikami
W samochodach po 1994 nie ma możliwości zamiany kół 16" na 15" lub odwrotnie.Do 1994 jest taka możliwość .

Ps.
Są Ducata, Jampery, Boxery niskie i krótkie a jednak "maxi" - najczęściej bankowozy (opancerzone)

SlawekEwa - 2011-12-24, 15:52

eMKa napisał/a:
Łączenie nazwy "maxi" z wymiarami samochodu to nieporozumienie.Nazwa "maxi" oznacza maksymalną ładowność tj. 18q ( 1800 kg)

I tu pozwoliłbym się z Tobą nie zgodzić / wybacz, że w takim Dniu jak dziś/ nazwa maxi oznacza wymiary auta. Mam Dukato 'MAXI 14" o ład. 1380kg.
eMKa napisał/a:
W samochodach po 1994 nie ma możliwości zamiany kół 16" na 15" lub odwrotnie.Do 1994 jest taka możliwość .

Jest to auto z 1998r. na kolach 15".
Ps. Czekam na wiadomości o Vin-ie mojego auta z innego postu ;)

eMKa - 2011-12-24, 16:12

SlawekEwa napisał/a:
eMKa napisał/a:
Łączenie nazwy "maxi" z wymiarami samochodu to nieporozumienie.Nazwa "maxi" oznacza maksymalną ładowność tj. 18q ( 1800 kg)

I tu pozwoliłbym się z Tobą nie zgodzić / wybacz, że w takim Dniu jak dziś/ nazwa maxi oznacza wymiary auta. Mam Dukato 'MAXI 14" o ład. 1380kg.
eMKa napisał/a:
W samochodach po 1994 nie ma możliwości zamiany kół 16" na 15" lub odwrotnie.Do 1994 jest taka możliwość .

Jest to auto z 1998r. na kolach 15".
Ps. Czekam na wiadomości o Vin-ie mojego auta z innego postu ;)


:ok Możesz się nie zgadzać , ale Twoje autko to normalna 14, ktoś napisał "maxi" jego błąd, dziś nie mam juz czasu i firma zamknięta ale wyślę Ci wydruk z dokumentacji.jeżeli nie mam racji , stawiam butelkę wybranego trunku :spoko

SlawekEwa - 2011-12-24, 16:21

eMKa napisał/a:
stawiam butelkę wybranego trunku

I to mi się podoba- nieważne czyja racja jest okazja :pifko2

Mutek - 2011-12-24, 19:51

Jeśli kolego pod moim adresem pisałeś to Maxi to nie wiem czy zauważyłeś ale pisałem max wysoki i max długi i oznaczało to dokładnie co napisałem że była to wersja najdłuższa i najwyższa jaka była produkowana i nie użyłem tego pod kątem ładowności czy określenia Maxi

Zibi

HarryLey4x4 - 2011-12-25, 11:35

nie ma się co sprzeczać. Rzeczywiście dość często określeń "maxi" używają sprzedający w stosunku do aut 14Q- tylko max długich i max wysokich. Ja mam takie 14Q i ono było na kołach 15-tkach , mimo ,że rocznik 1998. Obecnie szukam 18Q i takowy mam zamiar wpiąć w zabudowę.
Zauważyłem ,że te auta które mają 14Q mają wpisane zazwyczaj DMC 3250 kg. Niby niewiele, ale jednak dla kampera już ma znaczenie , bo w razie wagi na autobahnie, płacę 250 EUR mniej za ewentualną nadwagę ;-) .
Moje pytanie jednak dalej pozostaje bez odpowiedzi, mianowicie , czy skrzynie od 14Q i od 18Q są takie same czy inne?? Bo różnica między 15 calami koła a 16 calami koła jest jednak mniejsza niż między 14'tkami i 16'tkami w starym modelu.

SlawekEwa - 2011-12-25, 12:05

HarryLey4x4 napisał/a:
Moje pytanie jednak dalej pozostaje bez odpowiedzi, mianowicie , czy skrzynie od 14Q i od 18Q są takie same czy inne?? Bo różnica między 15 calami koła a 16 calami koła jest jednak mniejsza niż między 14'tkami i 16'tkami w starym modelu.

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B3mE9OsBIkPhMDI0NWRlODctYjI2MS00ZTNhLWEyZWUt
Mam fantastyczną instrukcję odnośnie Dukato 1994r. pod tym adresem tylko, że po niemiecku.Silniki 2.8 TDI zabudowane w kamperach. Skrzynie biegów występują pod symbolami MG5TU, ME5TU, ML5TU . Jest bardzo szczegółowy opis wszystkich detali napędu.

HarryLey4x4 - 2011-12-25, 12:23

nie bardzo wiem jak skorzystać z tego linka.
otwiera mi się strona googla i nieweim , czy musze mieć konto do pobrania , czy ossochozzii....???

SlawekEwa - 2011-12-25, 12:32

W jaki sposób ja to ściągnąłem na laptopa :niewiem
Jutro wśród gości będzie informatyk to poproszę go o pomoc :lol:

HarryLey4x4 - 2011-12-25, 12:44

jak już się zalogowałem, to pokazało ,że nie mam uprawnień do tego dokumentu.
A jak rozumiem masz to w kompie w pdfie??
Jeśli tak to ile to waży ??

SlawekEwa - 2011-12-25, 12:50

[quote="HarryLey4x4"]A jak rozumiem masz to w kompie w pdfie??
Tak mam w lapku, pewnie w pdfie.
HarryLey4x4 napisał/a:
Jeśli tak to ile to waży ??

Tak rzeczy mnie nie pytaj :shock: silnik mogę Ci w Dukato przełożyć
:niemasprawy ale komputery :(

HarryLey4x4 - 2011-12-25, 12:59

znaczy jak masz folder z plikami , to kliknij na niego prawym przyciskiem myszy i zobacz ile ma KB bajtów, znaczy... :mrgreen:
SlawekEwa - 2011-12-25, 15:00

HarryLey4x4 napisał/a:
znaczy jak masz folder z plikami , to kliknij na niego prawym przyciskiem myszy i zobacz ile ma KB bajtów, znaczy...

Podczas korzystania z tej instrukcji wchodzę w zakładki i wyświetli mi się adres z zieloną kłódeczką klikam i mam na ekranie w pliku pdf. wchodzi na to, że nie mam tego na kompie :(
Napisz mi na PW swój adres emailowy, to jutro mój kuzyn kumaty w komputeracz Ci to wyśle :spoko

eMKa - 2011-12-26, 19:42

HarryLey4x4 napisał/a:
Moje pytanie jednak dalej pozostaje bez odpowiedzi, mianowicie , czy skrzynie od 14Q i od 18Q są takie same czy inne?? Bo różnica między 15 calami koła a 16 calami koła jest jednak mniejsza niż między 14'tkami i 16'tkami w starym modelu.


Przy tych samych silnikach tak, ale zwróć uwagę na średnicę wielowypustu (lub ilość zębów na wielowypuście od skb) na półosi 28 lub 31 mm.Oczywiście najlepiej było by znać VIN od dawcy, wtedy sprawdzimy przełożenia na poszczególnych biegach.Generalnie jest namotane.

eMKa - 2011-12-26, 19:58

SlawekEwa napisał/a:
Czekam na wiadomości o Vin-ie mojego auta z innego postu


Cosik mam dziś problemy, jest niewyraźny obraz, albo ja tak widzę ;) , jutro Ci prześlę. :spoko

HarryLey4x4 - 2011-12-26, 21:15

eMKa napisał/a:
HarryLey4x4 napisał/a:
Moje pytanie jednak dalej pozostaje bez odpowiedzi, mianowicie , czy skrzynie od 14Q i od 18Q są takie same czy inne?? Bo różnica między 15 calami koła a 16 calami koła jest jednak mniejsza niż między 14'tkami i 16'tkami w starym modelu.


Przy tych samych silnikach tak, ale zwróć uwagę na średnicę wielowypustu (lub ilość zębów na wielowypuście od skb) na półosi 28 lub 31 mm.Oczywiście najlepiej było by znać VIN od dawcy, wtedy sprawdzimy przełożenia na poszczególnych biegach.Generalnie jest namotane.


Nie bardzo rozumiem, to do tego są różne silniki 2,8 idTD ??
Jak dla mnie to rozumiałem,że mamy do czynienia z takimi samymi silnikami, tylko skrzynie są inne a tu jakieś niespodziani się szykują. Wysyłam Ci na PW VINy, może coś uda się ustalić.
Pozdraw

eMKa - 2011-12-27, 11:32

Na podstawie nr.które podałeś na PW skrzynia fizycznie powinna pasować, nawet wejścia półosi są takie same, co nie jest takie oczywiste.
różnice jakie są miedzy skrzyniami
przełożenie w 18 na ataku 13/68
przełożenie w 14 na ataku 15/74
różnice wynikają z rozmiaru kół 16" w 18(maxi) 15" w 14
Licznik też będzie miał złe wskazania ( inne napędy w skb)
Nie założysz kół od 18 (maxi) do 14.Inne rozstawy śrub chyba że przełożysz całe zwrotnice z piastami, półosie (inny przegub) zaciski ham.
tył - inne piasty szczęki cylinderki

HarryLey4x4 - 2011-12-28, 23:43

tyle co mogę powiedzieć, to to ,że zamieniam cały wózek z przodu (sanki) z piastami i półosiami, amorami itp. na te z 18'tki. Do tego mam skrzynię już na stanie, także od auta z 16 calowymi kołami, niestety nie mam VIN auta z którego to pochodzi. Tylna oś jest już z 16'tkami, więc nie ma problemu. Chyba cały zespół napędowy, będzie już skomletowany. Teraz przymierzam się do kompletowania wnętrza od Ducato II FL. Mam już w zasadzie większośćklamotów, ale musze posprawdzać czy dam radę to wsadzić.
Martwi mnie trochę tylko obudowa nagrzewnicy, bo widać ,że była klejona na gorąco.
Szukam teraz informacji na temat tego co musi być w środku zmienione w kabinie by podłączyć pod deskę od FL 'a silnik z idTD.
Na razie wiem,że musze mieć pedały ze starego modelu, bo gaz jest na linkę bez potencjometru i sprzęgło bez "pompki".

smithpl - 2022-06-22, 00:04

A zadam jeszcze pytanie o kolach.
W mojej oryginalnej instrukcji widnieje taka opona 195/75 r16

Czy ona ma inna srednice niz 185/80 r14 ?
Bo wyglada to na opcje zmiany.

No a jak noe zmiana na 16 to zmiana na 15 wogole ma sens?

smithpl - 2022-06-22, 00:18

Dobra, uzylem kalkulatora i widze ze operacja nie ma raczej sensu. Za duzo zmienia sie srednica kola
mgF3 - 2022-06-23, 06:17

Zależy co chcesz osiągnąć. Czy wysokość auta czy prześwitu podwozia a może zmianę przełożeń skrzyni biegów a co za tym idzie prędkości auta i spadku obrotów silnika

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group