|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Pomocy! mam konkretny problem techniczny - Zabudowa Pilote, brak ładowania z alternetora
Budyń- - 2020-04-27, 22:52 Temat postu: Zabudowa Pilote, brak ładowania z alternetora Witam forumowiczów
Jak w temacie, w zeszłym roku na wyjeździe przestało ładować baterie w części mieszkalnej, awaryjnie spiąłem na krótko i jakoś tam było. Czas naprawić usterkę, dobrałem się do "spagetti" i napotkałem 2 problemy. Separator SCHEIBERa i tutaj wygląda że wszystko jest podłączone zgodnie z instalacją
Problem znika gdy nacisnę przekaźnik zaznaczony zielonym markerem, to znaczy załącza ładowanie na kilka-kilkadziesiąt sekund i się rozłącza. Docisnę ponownie i znów załączy na jakiś czas i rozłącza
Nie wiem czy to wina instalacji, czy separatora. Sam separator jest nierozbieralny, ale może są jakieś sposoby.
Obok separatora jest takie ustrojstwo i nie wiem do czego może służyć. Proszę o podpowiedź.
Czerwone kable są podłączone do akumulatorów, jeden kabel do pierwszego aku, drugi do drugiego aku, czarny kabelek to masa. Trochę niezgrabny ten opis, ale wiadomo o co chodzi.
W chwili gdy separator załącza ładowanie zabudowy, przekaźnik "sicret boxa" przełącza, jakby spinał oba aku zabudowy równolegle.
Gewehr - 2020-04-27, 23:39
Duże prawdopodobieństwo że masz zimne luty na przekaźniku. Ja bym to wywalił i dał przekaźnik na D+, lub np Cyrixa 120.
Budyń- - 2020-04-28, 00:11
Rozważam taką możliwość, ale ten separator steruje również lodówką i musiał bym to jakoś ogarnąć. No i jeszcze muszę ustalić zadanie czarnego boxa.
OldPiernik - 2020-04-28, 08:19
Jakie masz napięcia na akumulatorach?
A jak odłączysz brązowy (od lodówki) i cienki czerwony kabel (ten na górze) to pracuje normalnie?
Do czego podłączone sa dwa czerwone przewody z tego czarnego pudełka? Ma ono jakąś nazwę lub symbol?
OldPiernik - 2020-04-28, 08:23
I jeszcze jedno.
Cytuję z instrukcji:
. jeśli akumulatory są ładowane z alternatora: najpierw ładuje się akumulator główny. Gdy jego napięcie osiągnie 13,6 V ± 0,1 V.
akumulator pomocniczy jest automatycznie podłączony równolegle.
Budyń- - 2020-05-09, 12:50
Przepraszam za brak aktywności, ale byłem w delegacji, a nie mogłem się zalogować z telefonu, coś tam nie zagrało.
"A jak odłączysz brązowy (od lodówki) i cienki czerwony kabel (ten na górze) to pracuje normalnie?"
Sprawdzę :-)
"Do czego podłączone sa dwa czerwone przewody..."
W Budyniu są trzy baterie, jedna na silnik i dwie na część mieszkalną. No i z tego pudełka kable łączą się z tymi aku z zabudowy, jeden do jednego, drugi do drugiego. Na tym pudełku nie na żadnego opisu, ale wygląda to jakby blackbox miał za zadanie separować od siebie baterie i łączyć równolegle podczas ładowania, ale póki co to tylko teoria.
"I jeszcze jedno... ...utomatycznie podłączony równolegle."
No tak, to wiem i tak to funkcjonowało przed awarią.
Budyń- - 2020-05-09, 16:32
Testy przeprowadzone.
Silnik chodził ponad pół godziny, kable od lodówki (czerwony i brązowy) odłączone i nic się nie zmieniło. Przy odłączaniu czerwonego cienkiego przewodu pyka przekaźnik pod grubymi czerwonymi przewodami, ale napięcie nigdzie nie pojawia się, ani nie znika.
Czarne pudełko to taki separator, który sprawia że aku zabudowy ładują się razem, ale rozładowywują osobno (chyba).
Ogólnie, to chyba coś jest namieszane, bo aku zab 1 jest podłączony do zasilania 230V, a aku zab 2 zasila całą część mieszkalną i po jego odłączeniu następuje zanik zasilania, mimo że aku zab 1 jest podpięty.
Wygląda na to że separator Scheibera jest do wywalenia i zastąpię go Cyrixem jak zaproponował Gewehr, tylko nie jestem pewien czy obecny sposób podłączenia jest prawidłowy. No i jeszcze jest kwestia podłączenia lodówki 12V, ale to chyba nie będzie kłopot.
Załączę schemat podłączenia akumulatorów i proszę o ocenę czy instalacja jest poprawna
cebek - 2020-05-09, 17:34
Dziwnie to jest zrobione. Według mnie separator powinien być pomiędzy aku silnikowym, a połączonymi równolegle akumulatorami zabudowy. Przetwornica powinna pobierać prąd z obu akumulatorów zabudowy, dzięki temu mniejszy prąd będzie pobierany z pojedyńczego akumulatora. Tak samo instalacja 12V. nie rozumiem co producent tego układu miał na myśli rozdzielając te dwa akumulatory pokładowe.W tym układzie każdy akumulator jest rozładowywany w innym stopniu.
Gewehr - 2020-05-09, 18:03
Nie mam czasu zbytnio się zagłebić, ale powinno być podłączone tak. Akumulator rozruchowy-bezpiecznik-separator(np. Cyrix)-bezpiecnik-akumulatory pokładowe. Akumulatory pokładowe powinny być połączone równolegle, bez jakiś dziwnych separacji. Podłączenie lodówki zrobisz zamiast tego badziewia, przekaźnikiem 120A podłączonym do rozruchowego, a sterowanym D+. Przy dwóch akumulatorach zabudowy, wskazane jest podłączenie krzyżowe. Tzn. odbiorniki dajesz do plusa akumulatora nr 1, a ich masę do akumulatora nr 2. Solary i ładowanie dajesz odwrotnie, tzn. plus na aku nr 2, a masę na aku nr 1
Chyba zrozumiale opisałem
zyga63 - 2020-05-09, 21:52
Separator odpina drugi akumulator pokładowy dopóki pierwszy nie naładuje się pierwszy, chroni przed nadmiernym obciarzeniem *ładowarki*
Jeżeli akumulatory są tego samego typu , stanu i pojemności można separator pominąć ale ważne żeby akumulatory były spięte równoległe i równo obciążane przy akumulatorach żelowych dobrze mieć regulator ładowania np. dobry alternator potrafi nie źle lądować
cebek - 2020-05-09, 22:05
Cytat: |
Separator odpina drugi akumulator pokładowy dopóki pierwszy nie naładuje się pierwszy, chroni przed nadmiernym obciarzeniem *ładowarki* | Ma to sens. Gdybyśmy wiedzieli jakiej mocy odbiorniki to można by wymyśleć jak to najlepiej zrobić. Bo jak doszły solary i jakaś przetwornica i większe odbiorniki to warto spiąć akumulatory pokładowe razem i nie bawić się w osobne ładowanie tych akumulatorów.
Budyń- - 2020-05-10, 08:59
cebek"Według mnie separator powinien być pomiędzy aku silnikowym"
I tak właśnie jest, białe pudełko Scheiber też jest separatorem, który załącza aku zabudowy (powinien, ale coś się rozmyślił) i lodówkę zaraz po odpaleniu silnika (ta funkcja działa).
zyga63 "Separator odpina drugi akumulator pokładowy dopóki pierwszy nie naładuje się pierwszy"
Jest całkiem na odwrót, czarny separator spina akumulatory zabudowy na czas ładowania i rozpina gdy silnik jest zgaszony. Przeprowadzę jeszcze testy, żeby mieć pewność.
Gewehr rozumiem, a i owszem :-), ale jak byś mógł napisz proszę co to jest D+, bo gógiel nie daje odpowiedzi.
Ze wspomnianymi wyżej solarami też mam problem, to znaczy udają że ładują. Panel 100W, a kontroler Steca Solsun 6.6 https://www.steca.com/index.php?Steca-SolsumC-en. Napięcie na wyjściu wacha się między 12,2V a 14,4V, wczoraj na słońcu cały dzień a napięcie aku spadło o 0,1V.
Jak by ktoś podsunął namiary na zestaw Solar250W + kontroler, solidny i w rozsądnej cenie, to był bym wdzięczny.
Socale - 2020-05-10, 09:29 Temat postu: Re: Zabudowa Pilote, brak ładowania z alternetora
Budyń- napisał/a: | ...
Problem znika gdy nacisnę przekaźnik zaznaczony zielonym markerem, to znaczy załącza ładowanie na kilka-kilkadziesiąt sekund i się rozłącza.
... |
Miałem w pierwszym kamperze dokładnie taki sam problem i identyczne zasilanie pokładowe, musiałem dojść do wady sam gdyż schemat na obudowie był nieczytelny ale naprawiłem.
Nie miałem tylko blackboxa bo na pokładzie był jeden aku.
Whitebox u mnie miał nadpalony styk, musiałem to w niepośpieszny sposób wydobyć z obudowy i zalewu masy, mi się udało i działało ale po tej naprawie konieczna była jakaś nowa obudowa, wyczarowałem jakiś greenbox pudełko i tak to ulepiłem z powrotem.
Jak nie masz odwagi tego wydłubać to ślij do mnie, daleko nie masz a szanse jakieś są.
.
Hm... Twój blackbox na logikę powinien działać odwrotnie
.
.
cebek napisał/a: | ...
nie bawić się w osobne ładowanie tych akumulatorów. |
Rozwiązanie osobnego ładowania jest jak najbardziej uzasadnione.
Akumulator dość mocno rozładowany początkowo pożera ogromne ilości dostarczanych amperów.
2 takie głodomory mogą spowodować niewydolność alternatora lub transformatora pokładowego, a nie jest on zbyt dużej mocy.
cebek - 2020-05-10, 11:22
Socale napisał/a: | Rozwiązanie osobnego ładowania jest jak najbardziej uzasadnione.
Akumulator dość mocno rozładowany początkowo pożera ogromne ilości dostarczanych amperów.
2 takie głodomory mogą spowodować niewydolność alternatora lub transformatora pokładowego, a nie jest on zbyt dużej mocy. |
Alternator powinien sobie dać radę, To raczej tak jak piszesz może być sprawa wbudowanej ładowarki. W moim starym vw t4 alternator 70A ładował aku silnikowy, i 360Ah pokładowych. Nie miałem z nim problemu. a jak podłączałem elektronarzędzia do przetwornicy to potem miał trochę roboty. :P
cebek - 2020-05-10, 11:24
Budyń- napisał/a: | Ze wspomnianymi wyżej solarami też mam problem, to znaczy udają że ładują. Panel 100W, a kontroler Steca Solsun 6.6 https://www.steca.com/index.php?Steca-SolsumC-en. Napięcie na wyjściu wacha się między 12,2V a 14,4V, wczoraj na słońcu cały dzień a napięcie aku spadło o 0,1V.
Jak by ktoś podsunął namiary na zestaw Solar250W + kontroler, solidny i w rozsądnej cenie, to był bym wdzięczny. |
Posprawdzaj wszystkie kable i złączki bo to dobry regulator i powinno wszystko działać. Do którego akumulatora on jest podpięty ?
Budyń- - 2020-05-10, 13:30
Rozprułem tego Scheibera, przelutowałem styki na płytce, przekaźniki wyglądają dobrze. Niestety efektów brak.
Socale "...Twój blackbox na logikę powinien działać odwrotnie...." No właśnie, ale jest inaczej. Pod linkiem jest film, jak to u mnie działa
https://www.youtube.com/w...eature=youtu.be
cebek spoko, posprawdzam. Na razie skupiam się na ładowaniu z alternatora.
Budyń- - 2020-05-10, 14:09
Znalazłem Fajną stronę z różnymi sposobami podłączenia dodatkowych źródeł prądu
https://www.campingcar-br...html#separateur po żabcusku, ale wszystko da się ogarnąć.
Jest tam również schemat podłączenia tak jak u mnie, i tego się muszę trzymać. Po prostu do wymiany oba separatory, nie ma co cudować.
Prosił bym tylko o ocenę, czy drugi (blackbox) separator pracuje prawidłowo. Można zobaczyć na filmie z postu powyżej.
Socale - 2020-05-13, 22:22
Budyń- napisał/a: |
Socale "...Twój blackbox na logikę powinien działać odwrotnie...."
No właśnie, ale jest inaczej.
... |
Podtrzymuję tezę o kolejności ładowania biorąc pod uwagę zamieszczony wyżej schemat.
Fajny schemat, można zastosować kilka akumulatorów w nieskończoność + separator do każdego z nich i będzie grało.
zyga63 - 2020-05-14, 17:48
Z separatorami ładowania jest taki problem że załanczaja przy ustalonym napiecieu i gdy nie ma ograniczników prądu ładowania a głęboko rozładowane akumulatory mogą uszkodzić przewody (zasada połączonych naczyń)
Większość ładowarek (prostowników ) też potrafią się uszkodzić
D + jest to wyjście + gdy alternator ładuje w zależności od typu prąd zależy od diod zastosowanych w alternatorze w nowych generacjach alternatorów może być inne napięcie lub inny sygnał
|
|