Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Budujemy kampera - Schemat instalacji 12/230V - prośba o ocenę i podpowiedzi

AndreLech - 2020-05-05, 12:33
Temat postu: Schemat instalacji 12/230V - prośba o ocenę i podpowiedzi
Po dwóch latach przerwy wracam do tematu budowy kampera. Przez ostatnie trzy miesiące miałem czas na przygotowanie ostatecznego projektu w tym schemat instalacji elektrycznej. W mojej okolicy (Kopenhaga) nie znam elektryka, który by mi pomógł więc może na forum znajdzie się jakaś poczciwa dusza i pomoże. Jestem wzrokowcem, na schemacie są wszystkie urządzenia jakie znajdą się w kamperze. Na dachu mam zamiar umieścić dwa panele monokrystaliczne po 200W na 12V. Szukam i szukam, może gdzieś znajdę. Aku zakupione - 200Ah Lifepo4. Znalazłem ciekawą konstrukcję busbara (na schemacie) do samodzielnego wykonania. Co o nim sądzicie?
Dodatkowe informacje, van L3H2, kamper całoroczny dla jednej osoby. Gdybym o czymś zapomniał proszę pytać.

robba - 2020-05-05, 17:34
Temat postu: Re: Schemat instalacji 12/230V - prośba o ocenę i podpowiedz
AndreLech napisał/a:
Po dwóch latach przerwy wracam do tematu budowy kampera. Przez ostatnie trzy miesiące miałem czas na przygotowanie ostatecznego projektu w tym schemat instalacji elektrycznej. W mojej okolicy (Kopenhaga) nie znam elektryka, który by mi pomógł więc może na forum znajdzie się jakaś poczciwa dusza i pomoże. ....

błąd jest na rysunku. Ale widzę że był już na tym pierwszym "by Świstak".
Przez zabezpieczenie różnicowo-prądowe przechodzi nie tylko brązowy kabelek ale również
niebieski.

- victron energy battery protect: czy potrzebny. właściwie zapewne Twoj aku lifepo ma zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem. (jeśli nie to mnie popraw). Ponieważ ten moduł jest programowalny to możesz wstawić go na rysunku 2.
Urządzenia podziel na dwa priorytety zasilania: P1 i P2. P2 jak TV, gniazdka, wentylatory, większość oświetlenia, etc są mniej ważne i odłączy je ten victron najpierw.
Pamietaj że max I=65A, więc przetwornicy przez to nie puścisz, ale możesz
ją wysterować z wyjścia zabezpieczenia. Chyba że ma ona programowalny próg wyłaczenia to można skonfigurować ją żeby się wyłaczyła najwcześniej jako P3, chyba że jej
priorytet jest P1,5... ;)
Ważniejsze o P1 jak webasto, lodówka, oświetlenie ewakuacyjne, będą nadal działać, aż je akumulator nie odetnie...

PS. teraz widzę, że lodówkę masz na przetwornicy głównej. a na rysunku 1 na dodatkowej.
rozważ wersję narysowaną przez Świstaka z oddzielną przetwornicą załączaną termostatem jak na rysunku 1.

AndreLech - 2020-05-05, 18:33

Super, dzięki za odpowiedź. Zrobię schematy tej różnicówki i victrona z prośbą o ponowną odpowiedź czy nie ma błędów. Tak, lodówka ma współpracować z dedykowaną tylko jej przetwornicą.
Pozdrawiam

robba - 2020-05-05, 19:37

AndreLech napisał/a:
...Tak, lodówka ma współpracować z dedykowaną tylko jej przetwornicą.
....


na odbiorach głównej przetwornicy masz wymienioną lodówkę, dlatego wspominam...

AndreLech - 2020-05-06, 15:01

Akumulator ma własny BMS, ale ja lubię dmuchać na zimne stąd ten dodatkowy Victron. Poprawiłem schemat różnicówki, czy teraz jest ok?
Robertunio - 2020-05-06, 18:01

AndreLech
Bardzo czytelny schemat, z niewielkimi zmianami chętnie go zaadoptuję.
Cyrix - gdzieś na forum czytałem, że długości przewodu przed nim i za nim to min. 3,5m (proszę o poprawienie mnie, jeśli się mylę przez bardziej zaawansowanych w branży elektrycznej Forumowiczów).
Jak dobierałeś zabezpieczenia na lini Cyrix-a ?

AndreLech - 2020-05-06, 20:37

Robertunio, Proszę bardzo, korzystaj do woli. Ja muszę wszystko zwizualizować ponieważ kamper będę budował sam, a elektrykiem nie jestem. Wszystko podłączę oprócz zasilania i po przyjeździe do Polski poproszę wykwalifikowanego elektryka o sprawdzenie. Właśnie dlatego umieściłem na forum schematy, żeby ktoś z branży je przejrzał i ewent. wniósł uwagi jak kol. Robba. Generalnie chodzi mi o to czy przekrój kabli, połączenia i zabezpieczenia są ok bo ja korzystałem z wielu źródeł w internecie robiąc schemat pod siebie. Być może ktoś odpowie na twoje pytania bo ja nie wiem :roll:
Pozdrawiam

robba - 2020-05-06, 21:24

AndreLech napisał/a:
Akumulator ma własny BMS, ale ja lubię dmuchać na zimne stąd ten dodatkowy Victron. Poprawiłem schemat różnicówki, czy teraz jest ok?

roznicówka OK.
ten dodatkowy victron może wyłaczać odbiorniki o małym priorytecie zasilania,
bo raczej tu nie ma co dmuchać podwójnie... :)

bedziesz mieć schodek elektryczny, czy też wystawiany?

uziemienie należy też podłączyć do innych elementów kampera, choć z tym zawsze jest jakiś problem, co było opisywane, bo nie możemy być pewni żę gniazdko do którego się podłączamy jest dobrze podłączone... :(
możemy też nie podłączać uziemienia do słupka tylko zastosować jako wyrównawcze....
Tu nigdy nie będzie 100% poprawnie.... ale to znajdziesz na Świstakowym opisie instalacji...

AndreLech - 2020-05-07, 12:34

Schemat główny poprawiłem z uwzgl. drugiego inwertera dla lodówki. Schodków elektrycznych nie będę miał. Z tym uziemieniem nie za bardzo rozumiem o co chodzi, poczytam tą świstakową instrukcję. Z Victrona na razie zrezygnuję. Zobaczę jak sobie poradzi zainstalowany BMS.
Czy te przekroje kabli i zastosowane bezpieczniki są OK?

robba - 2020-05-07, 17:23

AndreLech napisał/a:
... Z tym uziemieniem nie za bardzo rozumiem o co chodzi, poczytam tą świstakową instrukcję. ...

Instrukcje Świstaka poczytaj.
z uziemieniem to jest mniej więcej tak:
o ile w domu masz gniazda przetestowane, wszystko podłączone do obwodu wyrównującego łącznie z uziemieniem, ziemia wokół ma ten sam potencjał zerowy co połączenie wyrównawcze, to włąściwie jesteś bezpieczny. Ale jesteś podłączony do słupa i nikt cię nie przełącza codziennie, a ponadto takie podłączenie do słupa jest w jakiś sposób sprawdzane.
Kamper ma podobną instalację co w domu, ale codziennie podłączasz się do innego "słupa"
a właściwie słupka i nigdy nie masz pewności, że koleś który naprawił przed chwilą gniazdko wie cokolwiek o prądzie. kazali mu to naprawił - przecież lampka z kibla świeciła...
i właściwie najgorsze co mogłoby się zdarzyć to gdybyś miał fazę na uziemieniu w takim
gniazdku (możliwości jest dużo więcej, które są mniej lub bardziej niebezpieczne.
załóżmy że masz podłączone uziemienie w kamperze do lodówki... masz na lodówce fazę!
I właściwie jesteś bezpieczny jeśli wszystko jest wyrównane, bo wszędzie jest faza na obudowach, więc różnica potencjałów 0V. Ale taki kamper w zaden sposob do ziemi nie jest podłączony więc różnica pomiędzy gruntem a metalowymi elementami kampera to 230V.
I różnicówka nie wyłączy, bo uziemienie przez nią nie przechodzi... Wysiadając, albo jeszcze gorzej wsiadając bedąc mokrym po jeziorze .... nie chcę myśleć.
Co z tego że Pana Ziutka posadzą, jak Ciebie zakopią, choć nic nie zrobiłeś.
Chyba najlepiej jakby przed podłączeniem do słupka wbijać w ziemię pręt dla wyrównania
ew. różnicy potencjałów. Można by założyć bez uziemienia, ale co jak urządzenie będzie miało przebicie? wtedy lodówka Cię zabije... tak źle i tak niedobrze.
Zawsze się znajdzie taki przypadek, że coś się może stać. Jedynym pewnym rozwiązaniem byłby transformator separujący, bez uziemienia od słupka, z własnymi połaczeniami wyrównawczymi, ale przy dużym zapotrzebowaniu na prąd klamot byłby wielki i ciężki...
i dlatego najlepiej przed podłączeniem się do gniazdka byłoby zmierzyć napięcie między ziemią a uziemieniem, co oczywiście nie zabezpiecza Cię przed ewentualnym przepięciem
w nocy przez Pana Ziutka na nowy, lepszy obwód...
Dlatego tu nie ma mądrych. chyba najlepsze pełne uziemienie i wyrównawcze w kamperze, a do tego szpila w ziemię i najlepiej pomiar prądu w kablu od niej czy nie płynie prąd wyrównawczy, a jak tak to odłącza od słupka wszystkie 3 żyły... choć z kolei uziemienie nie powinno być odłączane... :shock: i bądź tu mądry!! :shock:

wiem że wydziwiam... ale za dużo już widziałem pomimo że nie na codzień z tym pracuje.
Oczywiście nie przerażaj się tym tylko bądź świadom...

PS
AndreLech napisał/a:
....Schodków elektrycznych nie będę miał. ....

ze schodkami chodziło mi też o kwestie uziemienia j.w.

robba - 2020-05-07, 17:38

AndreLech napisał/a:
....
Czy te przekroje kabli i zastosowane bezpieczniki są OK?

A jaki masz alternator? ten 35mm2 to mi się wydaje gruby dość.
sądzisz że Twój alternator będzie w stanie stale 250A podawać?
ten kabel przez czas rzędu kilka, może -naście minut i 350A wytrzyma
nie przegrzewając się zbytnio. Nie sądze żeby taki gruby był potrzebny.
Dlatego pytam jaki masz alternator.
Ponadto na jakie napięcie masz aku LiFePo? 14,7?
Jakie masz napięcie alternatora?
Czy jego BMS ma zabezpieczenie przed przekroczeniem napięcia z zewnątrz?
Odłączy aku od ładowania całkiem? upewnij się.
Masz jakąś dokumentację do niego?

AndreLech - 2020-05-07, 18:20

robba, dzięki za zainteresowanie i konkretne podpowiedzi :spoko
Akumulator kupiłem taki:
https://www.aliexpress.co....2b874c4d5mJNAx i jest do mnie w drodze.
Jego dane:
Model: 12v 100Ah battery pack with 3.2V 100Ah prismatic lifepo4 cell by 4S2P
Cell Type: 3.2v 100ah lifepo4
Nominal voltage : 12.8V
Nominal capacity : 200Ah
Maximum charging current: 50A
Instantaneous discharge current: 500A
Continuous discharge current: 100A
Service life: more than: 3000 cycles
Charging temperature : 0~45 ℃
Discharge temperature : -20 ~ 60 ℃
Storage temperature : -20 ~ 45 ℃
Weight : 17.7kg about
Size: 345*320*155mm / Customized
Operating voltage range: 10.0V-14.6V
Overcharge protection voltage : 14.6V + 0.05V
Over discharge protection voltage : 10.0V + 0.05V
Battery temperature protection: 60℃plusmn5℃
Output and parameters: high current positive / negative connecting column (red positive electrode, black negative pole);
Battery storage period: 90% power (6 months)
Battery warranty: 12 months (free warranty)
Product advantages:
Easy to carry, light weight, high capacity, high release platform, long working hours, long life, safety and environmental protection,Series connection (withstand voltage 80V), parallel connection (voltage must be consistent)

Ten aku polecał zefirwypasu na tym forum. Tu jest odnośnik:
https://www.camperteam.pl...r=asc&start=165

Samochód będzie Fiat Ducato 3.0 L3H2 lub L4H2 z 2008 r. (są zarezerwowane, zdecyduję po obejrzeniu po 15 maja jak przyjadę do Polski). Alternator chyba Valeo 180A. Kabel 25mm polecono mi w Danii, niektórzy ponoć stosują 50mm.

robba - 2020-05-07, 19:28

AndreLech napisał/a:
....
Akumulator kupiłem taki:.....


Jak widzisz w parametrach max prąd ładowania to 50A. Do tego wystarczy w zupełności
10mm2 przewód, ale biorąc pod uwagę 6metrów to właściwie dałbym 16mm2,
co stanowiłoby również małą ale zawsze rezystancję trochę obniżającą prad.
Tak naprawdę to potrzebny byłby ogranicznik prądu. w najprostszej wersji Świstakownica.
Ale myślę że 16mm2 wystarczy. I nigdzie nie jest zaznaczone czy BMS sam ogranicza łądowanie do 50A, w co wątpię. Więc dla zdrowia aku na początek pomierz prądy ładowania rozładowanego AKU. jak bedzie więcej niż 50A to zastanów się nad układem ze Świstakownicą... bezpieczniki też zmniejszyłbym do 80A...

PS. pomyśl też o pomiarze napięcia alternatora. lepiej żeby regulator nie był na 14,7
bo takie jest najwyższe napięcie. Zastosowałbym regulator do 14,4 albo nawet 14V, jeśli na 14,4 prądy byłyby duże przy prawie naładowanym aku.

AndreLech - 2020-05-08, 11:09

robba, schemat poprawiłem zgodnie z twoją sugestią, przejrzałem też inne schematy i rzeczywiście większość osób budujących kampery ma podobne rozwiązanie:
- przewód 16mm między aku sam., a aku hotelowym i 250 A bezpiecznik
- przewód 4mm między MPPT, a aku hotelowym i 50 A bezpiecznik
- przewód 10 mm międzyaku hotelowym, a inwerterem i 250A bezpiecznik
- przewód 6.5 mm między bezpiecznikami i aku hotelowym i 100A bezpiecznik

Przy okazji załączam zbliżenie na wyłączniki prądu przy aku hotelowym. Jeden jest wyłącznikiem głównym umieszczonym przy łóżku, drugi przy energobloku. Które rozwiązanie zastosować jeśli będę opuszczał kamper na np. 5 godz. Pozostawić ładowanie aku z paneli i zasilanie lodówki czy tylko ładowanie aku z paneli?

robba - 2020-05-08, 20:43

AndreLech napisał/a:
....
- przewód 10mm między aku sam., a aku hotelowym i 250 A bezpiecznik
...
- przewód 10 mm międzyaku hotelowym, a inwerterem i 250A bezpiecznik
- przewód 6.5 mm między bezpiecznikami i aku hotelowym i 100A bezpiecznik
....

na 10mm2 to 250A to trochę za dużo. 150A ok.
6,5 co to za przekrój?
akurat do przetwornicy 2000W od aku hotelowego to minimum 16mm2 i to tak do metra,
a jak 2 m to dałbym 25mm2

AndreLech napisał/a:
....
Przy okazji załączam zbliżenie na wyłączniki prądu przy aku hotelowym. Jeden jest wyłącznikiem głównym umieszczonym przy łóżku, drugi przy energobloku. Które rozwiązanie zastosować jeśli będę opuszczał kamper na np. 5 godz. Pozostawić ładowanie aku z paneli i zasilanie lodówki czy tylko ładowanie aku z paneli?


lodówka na gazie też pewno potrzebuje prądu, a raczej lodówki nie będziesz wyłączać,
bo przecież nie lubisz ciepłego piwa... ;)

PS... wg mnie to brakuje Tobie przełączania wszystkich gniazd łącznie z lodówkowym na zasilanie zewnętrzne jak tylko się pojawi. chyba że to zapewniają przetwornice?
Albo chyba że to zamierzone...

AndreLech - 2020-05-09, 12:33

robba, trochę się w tym wszystkim pogubiłem więc spróbuje podsumować:
1. połączenie przetwornicy (1000W) dla lodówki (650W tylko na prąd) i przetwornicy dla pozostałych urządzeń (2000W), a aku hotelowym - przewód gr 25mm, bezpiecznik 250A
2. połączenie aku hotelowego z aku samochodowym - przewód 16mm, bezpieczniki 80A
3. dla przewodów 10mm - bezpiecznik 150A
4. przewód 6.5mm odpowiada w przybliżeniu przewodowi 2 AWG lub 2 GA (wersja amerykańska, występująca na wielu schematach elektrycznych dla RV)
5. piszę o tej lodówce https://www.amazon.de/gp/...3K6GD4W6A&psc=1
6. "PS... wg mnie to brakuje Tobie przełączania wszystkich gniazd łącznie z lodówkowym na zasilanie zewnętrzne jak tylko się pojawi. chyba że to zapewniają przetwornice?
Albo chyba że to zamierzone..."
- po wczorajszej lekturze forum https://www.camperteam.pl...er=asc&start=90 miałam cię właśnie o to zapytać ale mnie uprzedziłeś. Proponują taki przełącznik https://sklep.elzap.pl/stycznik-modulowy-schneider-electric-a9c22818,4,33423,23120 tylko pytanie gdzie i jak go zamontować na tym moim schemacie.

robba jeszcze raz dziękuję za twoją cierpliwość, zainteresowanie i wartościowe odpowiedzi

robba - 2020-05-09, 14:38

AndreLech napisał/a:

1. połączenie przetwornicy (1000W) dla lodówki (650W tylko na prąd) i przetwornicy dla pozostałych urządzeń (2000W), a aku hotelowym - przewód gr 25mm, bezpiecznik 250A
......

z tego co zrozumiałem to przetwornicę lodówki chciałeś na oddzielnym obwodzie zostawić,
żeby móc wyłączyć obwody wyłącznikiem bez odłączania lodówki. A powyżej piszesz że
na wspólnym obwodzie obie przetwornice. Jeszcze a propos lodówki to jak daleko będziesz mieć lodówkę od umiejscowienia Twojego energobloku?
Zresztą na zasilanie przetwornicy lodówki to wystarczy 6mm2 jak blisko Aku...
chyba że chcesz ja też wykorzystać do awaryjnego zasilania innych urządzeń?

AndreLech napisał/a:

......
4. przewód 6.5mm odpowiada w przybliżeniu przewodowi 2 AWG lub 2 GA (wersja amerykańska, występująca na wielu schematach elektrycznych dla RV)
......

i jak zrozumiałem ten przewód miałby zasilać rozdzielacz z bezpiecznikami?

AndreLech napisał/a:

.....
miałam cię właśnie o to zapytać ale mnie uprzedziłeś. Proponują taki przełącznik https://sklep.elzap.pl/stycznik-modulowy-schneider-electric-a9c22818,4,33423,23120 tylko pytanie gdzie i jak go zamontować na tym moim schemacie.

jak chcesz to Tobie coś wyrysuje. ale nie podam Ci jak to będzie rozszyte na tym przekażniku, bo po prostu w dokumentacji ani krzty opisu wyprowadzeń, rysunku
czy jakiegokolwiek opisu dotyczącego sposobu podłączenia.
Można się oczywiście domyślać, ale nie mam zamiaru na podstawie domysłów
rysować komuś schematu (chyba że dla teściowej chciałeś... :diabelski_usmiech )
Dodatkowo w specyfikacji producenta jest napisane że jest to przełącznik bistabilny
(w co akurat nie wierzę, ale może), a nie o taki nam chodzi.
[bistabilny=> podajesz prąd na cewkę na chwilę i przechodzi w stan załączenia,
ponownie podajesz na chwilę i w stan wyłączenia]
Jeśli go masz fizycznie to możemy zrobić jakieś eksperymenty.
Jeśli nie, to może coś znajdę innego...

AndreLech napisał/a:
.....
robba jeszcze raz dziękuję za twoją cierpliwość...

trafiłeś w dobry moment... tak bardzo mi się nic nie chcę, że zrobię wszystko żeby nic nie robić... :diabelski_usmiech

robba - 2020-05-09, 15:15

AndreLech napisał/a:
...... Proponują taki przełącznik https://sklep.elzap.pl/stycznik-modulowy-schneider-electric-a9c22818,4,33423,23120 tylko pytanie gdzie i jak go zamontować na tym moim schemacie.....


proponuję taki:
https://www.tme.eu/pl/det...lacyjne/finder/
(uwaga - rysunek jest przełącznika o innych układzie styków - instrukcja w dokumentacji)

trochę droższy, ale nie dość że ma diódkę sygnalizującą włączenie to dodatkowo manipulator, który umożliwy zabokowanie zawsze na ON, zablokowanie zawsze na OFF lub pracę automatyczną, a to może się przydać w sytuacjach awaryjnych. dodatkowo prąd dużo wyższy niż przy tamtym i firma znana z przekażników.

EDIT: sorki:
https://www.tme.eu/pl/det...lacyjne/finder/
ten ma możliwość ręcznego wyboru a do tego diodke. ten powyzej diodkę i wskażnik mechaniczny
Wybór należy do Ciebie....
pierwszy 157PLN, drugi 172PLN. ja kupiłbym ten drugi.
możesz tego symbolu FINDER 22.34.0.230.4640 poszukać w innym sklepie

AndreLech - 2020-05-09, 15:31

robba, trafiłeś w dobry moment... tak bardzo mi się nic nie chcę, że zrobię wszystko żeby nic nie robić... ...ze mną jest podobnie, jak kiedyś zawitasz do Wrocławia stawiam wystawny obiad i drinki - za piwem nie przepadam :diabelski_usmiech

Schemat główny zaktualizowałem, czy możesz "rzucić na niego fachowym okiem", czy bezpieczniki są dobrane prawidłowo?

1. Tak obie przetwornice będą na osobnym przewodzie, ta 1000W jest przeznaczona tylko do lodówki oddalonej 1.5 m od aku (czy może byc kabel 8 mm)
2. Nie stosuję kabla 6.5 mm tylko 8,10,16 i 25 mm (to był przykład)
3. Nie mam tego przełącznika, będzie ten proponowany przez ciebie :)

Kiedy skończę schematy zasilania przystąpię do zamawiania części i urządzeń na amazonie, allegro i aliexpress, na razie konsultuję

robba - 2020-05-09, 16:41

AndreLech napisał/a:
....jak kiedyś zawitasz do Wrocławia stawiam wystawny obiad i drinki - za piwem nie przepadam :diabelski_usmiech
....

;)


AndreLech napisał/a:
....Schemat główny zaktualizowałem, czy możesz "rzucić na niego fachowym okiem", czy bezpieczniki są dobrane prawidłowo?
....


widzę że na małą przetwornicę dla 8mm2 dałeś 250A. daj gora 80A
do ładowania z drugiego AKU masz 250A, możesz dać 50-80A
i przy aku pokładowym główny bezp. 250A możesz dać...

rozważ przetwornicę lodówki blisko energobloku a kabel od
czujnika dodatkowego termostatu do termostatu (który też będzie przy energobloku).
dzięki temu do lodówki pójdą cienkie kabelki.

inne rozwiązanie to doprowadzić cienkim kabelkiem (3 x 0,75) zasilanie 12V do zasilania termostatu i ewentualnego podświetlenia lodówki a jedna żyła byłaby sygnałem zwrotnym
z termostatu dodatkowego przy lodówce do przetwornicy przy energobloku.
wtedy całe dodatkowe sterowanie i grube przewody byłyby przy Aku.

Robertunio - 2020-05-09, 20:47
Temat postu: Prąd ładowania aku pokładowego
robba,
Mam pytanie odnośnie przewodów i zabezpieczeń na obwodach ładujących aku pokładowe:

1. przewód z regulatora (Tracer 40A?),
2. przewód z alternator (180A)-aku rozr.-Cyrix (Jaki tu jest prąd?)

Mianowicie, skoro max. prąd ładujący aku pokładowe to 50A, to czy nie powinniśmy dać zabezpieczeń odpowiednio:

1. 40A przy Tracer-ze i przy aku pokładowym ?
2. 150A przy aku rozr. i 50A przy aku pokładowym ?

Teraz przewody odpowiednio:

1.z Tracera 4mm2 (na 1mm2/10A więc mamy 40A, a zakładany z Tracer-a prąd to 40A)
2. z aku rozr. 16mm2 (na 1mm2/10A więc mamy 160A, a zakładany z alternatora prąd to 150A) ?

Popraw mnie proszę, jeśli piszę bzdury.

robba - 2020-05-09, 21:57
Temat postu: Re: Prąd ładowania aku pokładowego
Robertunio napisał/a:
robba,
Mam pytanie odnośnie przewodów i zabezpieczeń na obwodach ładujących aku pokładowe:

1. przewód z regulatora (Tracer 40A?),
2. przewód z alternator (180A)-aku rozr.-Cyrix (Jaki tu jest prąd?)

Mianowicie, skoro max. prąd ładujący aku pokładowe to 50A, to czy nie powinniśmy dać zabezpieczeń odpowiednio:

1. 40A przy Tracer-ze i przy aku pokładowym ?
2. 150A przy aku rozr. i 50A przy aku pokładowym ?
....

1. przy tracer teoretycznie 40A. tak naprawdę bezpiecznik 40A jak będziesz mieć 43A
nie spali się natychmiast. żeby wiedzieć po jakim czasie i czy wogóle to musisz spojrzeć
na jego charakterystykę, którą powinieneś mieć dostępną od producenta, czy to na stronie,
czy też na papierze, lub innym katalogu...
Pytanie czy Tracer ma ogranicznik prądu wyjściowego, czy też podczas np zwarcia
daje tyle ile możliwe.
Co tak naprawdę zabezpieczamy bezpiecznikami:
a) urządzenia
b) obwody (dla uproszczenia - bo też są traktowane jako urządzenia w teorii)
W przypadku Tracera dałbym ten bezpiecznik 40A, niezależnie od tego czy Tracer ma jakieś zabezpieczenie czy tez nie. Zawsze musimy się liczyć że ulegnie awarii i żadnego zabezpieczenia nie będzie. Jeśli chodzi nam od strony akumulatora to właściwie bardziej zabezpieczamy obwód, czyli ten przewód od tracera. jeśli taki przewód zewrze nam się do masy to popłynie przez niego prąd znacznie przekraczający jego wytrzymałość.
Dlatego ten bezpiecznik bardziej dopasowałbym do grubości przewodu. Dla np
przewodu 16mm2 dałbym max 150A (ale możesz dać też 50). Oczywiście dokładne dopasowanie po
sprawdzeniu charakterystyki bezpiecznika. Te 150A to jest taka orientacyjna wartość i raczej bezpieczna.
Grubość przewodu dobieramy dla dwóch kryteriów: maksymalnego prądu oraz dopuszczalnego spadku napięcia. Oczywiście jeśli znamy charakter krótkotrwałych przeciążeń to też to można uwzględnić lub dać zapas.
Ad.2 generalnie chodzi o to samo. Nie wiem czy odnosisz się do tego przypadku
z tego wątku, ale te 150A przy rozruchowym ma za zadanie zabezpieczyć przewód
a te 50A było podyktowane (oprócz oczywiście również zabezpieczenia obwodu) zabezpieczeniem elektroniki akumulatora LiFePO4, ale dlaczego to w odpowiedzi na Twoje następne pytanie


Robertunio napisał/a:
robba,
....
Teraz przewody odpowiednio:

1.z Tracera 4mm2 (na 1mm2/10A więc mamy 40A, a zakładany z Tracer-a prąd to 40A)
.....

tak cienkiego przewodu z Tracera na 40A bym nie dawał.
Po pierwsze 10A na 1mm2 powoduje już grzanie przewodu.
O ile ten przewód ma wokól siebie obieg powietrza to wytrzyma, ale
jeśli jest czymś otulony, w piance, albo wokół też ma ciepło to szybko uszkodzi się jego izolacja (stwardnieje, skruszeje...). Do nieszczęścia już blisko. nie od razu, po kilku latach... ale te lata tak szybbko lecą...
Założyłbym że bezpiecznie jest 5A/1mm2 z czasowym przeciążeniem do 7A/mm2.
10A/mm2 to już naprawdę bardzo krótkie i sporadyczne obciążenia.
Takie prądy przyjmuję w swoich małych projektach na szybko.
Dodatkowo, nie wiem w jakiej odległości jest ten tracer od akumulatorów, ale dochodzi nam tu jeszcze spadek napięcia na przewodach. O ile ten spadek np. na przewodach od solarów wyniesie nam 1V to przy 70V nie ma to znaczenia. Ale gdy aku ma 14V to spadek o 1V to czyste straty. Dlatego od tracera 40A do Aku, o ile jest blisko (do 2m), dałbym 6mm2, to dla np już 8m te 6mm2 mogłoby być mało.


Robertunio napisał/a:
robba,
.....
Teraz przewody odpowiednio:

......
2. z aku rozr. 16mm2 (na 1mm2/10A więc mamy 160A, a zakładany z alternatora prąd to 150A) ?....

te przewody takie grube ze względu na ich długości. Tutaj jest to 6m, a prądy potężne.
(Ponadto nie wiesz co za rok będziesz chciał tam wstawić więc lepiej jeszcze dodać odrobinkę ;)
Ponadto nie lubimy jak nam moc rozprasza się na przewodach zamiast zostać wciśnięta w Aku. Jak śledziłeś dyskusję to i tak ścieniliśmy z 35mm2 do 16tu.
Lecz tutaj sytuacja jest na tyle "jasna" że aku pokładowy ma max prąd ładowania 50A.
Ja nie wiem ile to będzie. Ale biorąc po drodze jakieś spadki napięcia na włącznikach, bezpiecznikach, przewodzie, zaciskach to możemy liczyć na naturalne ograniczanie
prądu maksymalnego. I stąd też nie jest nam potrzebny taki gruby dla teoretycznych
50A, ale nie wiadomo jaki aku wsadzimy w przyszłości no i na razie zabezpieczenie 50A, bardziej żeby zabezpieczyć aku a nie kabel. Nie wiem co zrobi elektronika tego akumulatora jeśli dostanie więcej "jedzenia". Może nie ma zabezpieczenia i się spali.
Dlatego z jednej strony gruby kabel, z drugiej niewielki stosunkowo bezpiecznik,
a jeśli się okaże że będzie się często palić przy uruchomieniu silnika i rozładowanym pokładowym to bez Świstakownicy się nie obędzie. Aku silnikowy co prawda nie ma żadnego zabezpieczenia przed zbyt dużym prądem, ale sytuacje kiedy uruchamiamy silnik z rozładowanym aku kwasowym do zera jest raczej rzadki i najczęściej jest wynikiem
uszkodzonego aku lub nieprzemyślanego użytkowania i kilka takich uderzeń wytrzyma.
Ale elektronika Litowego niekoniecznie. Nie obawiałbym się jakby ta elektronika wytrzymywała 500A, a alternator mógł dać 150. To możesz machnąć ręką.


Robertunio napisał/a:
.....
2. przewód z alternator (180A)-aku rozr.-Cyrix (Jaki tu jest prąd?)
....

ciężka sprawa. nie wiem. I tak jak pisałem wyżej: zależy od rezystancji sumarycznej tego obwodu, możliwości akumulatora, alternatora. Więc lepiej dać na przyszłość grubszy a zabezpieczyć się bezpiecznikiem lub innym układem ograniczającym prąd
(Świstakownicą czy też jakimś układem eletronicznym)



PS. dodam jeszcze ciekawostkę dotyczącą grzania przewodu. Niedaleko, w okolicy rozbierali elektryczny młyn. Przewód który dochodził do młyna schodził ze słupa, wchodził w ziemię, potem wchodził do budynku i w rurkach dochodził do rozdzielni.
Ponieważ w ziemi i na słupie miał chłodzenie to nawet mógły się nadawać do dalszego użytku. W rurkach przewód nie miał izolacji (!) a zyły oddzielał tylko proszek z izolacji i ich wieloletnie mechaniczne ułożenie. (O ile w murze drgania są raczej niewielkie
to w domkach na kółkach już raczej znaczące :-/ )
Trzeba pamiętać że każde urządzenie, obwód w którym płynie prąd się grzeje.
I to ciepło musi się rozproszyć. Jak zrobicie izolację idealną, przez którą ciepło wogóle nie przechodzi ( :shock: , :diabelski_usmiech ) to nie puszczajcie w niej przewodu, nawet najgrubszego.... :diabelski_usmiech oczywiście na znacznej jego długości...

AndreLech - 2020-05-10, 12:57

robba napisał/a:
widzę że na małą przetwornicę dla 8mm2 dałeś 250A. daj gora 80A
do ładowania z drugiego AKU masz 250A, możesz dać 50-80A
i przy aku pokładowym główny bezp. 250A możesz dać...

Zrobione

rozważ przetwornicę lodówki blisko energobloku a kabel od
czujnika dodatkowego termostatu do termostatu (który też będzie przy energobloku).
dzięki temu do lodówki pójdą cienkie kabelki.


Przetwornica jest ok. 1m od lodówki, zamieściłem schemat mojej elektrowni.

robba - 2020-05-10, 14:45

AndreLech napisał/a:
robba napisał/a:
....
rozważ przetwornicę lodówki blisko energobloku a kabel od
...


Przetwornica jest ok. 1m od lodówki, zamieściłem schemat mojej elektrowni.

ale w jakiej odległo sci od energoboku a nie od lodówki się znajduje?
Lepiej żeby znajdowała się blisko energobloku a do lodówki tylko 2 kableki
cienkie - 3 x 0,75mm2 każdy wystarczą (ew. 3x1mm2 góra)

AndreLech - 2020-05-10, 15:19

robba napisał/a:
AndreLech napisał/a:
robba napisał/a:
....
rozważ przetwornicę lodówki blisko energobloku a kabel od
...


Przetwornica jest ok. 1m od lodówki, zamieściłem schemat mojej elektrowni.

ale w jakiej odległo sci od energoboku a nie od lodówki się znajduje?
Lepiej żeby znajdowała się blisko energobloku a do lodówki tylko 2 kableki
cienkie - 3 x 0,75mm2 każdy wystarczą (ew. 3x1mm2 góra)


Obie przetwornice znajdują się w tej mojej elektrowni tuż pod łóżkiem, miedzy nimi jest może 40 cm, lodówka stoi tuż obok. Kabel zasilający lodówkę sięga do przetwornicy. Tak jak zaznaczyłem na schemacie elektrowni. Chyba, że źle rozumiem pojęcie energoblok :shock:

sienek - 2020-05-10, 19:39

Ja dałem z aku samochodowego do akumulatora zabudowy przewód 35mm², długość przewodu to 6m. Po drodze cyrix ct i bezpiecznik 150A. Wszystko działa jak powinno, łącznie ze wspomaganiem rozruchu.
drFeelGood - 2020-05-10, 19:57

sienek napisał/a:
Ja dałem z aku samochodowego do akumulatora zabudowy przewód 35mm², długość przewodu to 6m. Po drodze cyrix ct i bezpiecznik 150A. Wszystko działa jak powinno, łącznie ze wspomaganiem rozruchu.

Przy takiej odległości wystarczy 16mm2, jesli masz cyrix 120A to bezpiecznik powinien być mniejszy ten 150A co masz, zgodnie z instrukcją 120A.

sienek - 2020-05-10, 19:59

Jest bezpiecznik 120A, literówka :)
drFeelGood - 2020-05-10, 20:06

:ok
robba - 2020-05-10, 20:59

AndreLech napisał/a:
robba napisał/a:
AndreLech napisał/a:
robba napisał/a:
....
rozważ przetwornicę lodówki blisko energobloku a kabel od
...


Przetwornica jest ok. 1m od lodówki, zamieściłem schemat mojej elektrowni.

ale w jakiej odległo sci od energoboku a nie od lodówki się znajduje?
Lepiej żeby znajdowała się blisko energobloku a do lodówki tylko 2 kableki
cienkie - 3 x 0,75mm2 każdy wystarczą (ew. 3x1mm2 góra)


Obie przetwornice znajdują się w tej mojej elektrowni tuż pod łóżkiem, miedzy nimi jest może 40 cm, lodówka stoi tuż obok. Kabel zasilający lodówkę sięga do przetwornicy. Tak jak zaznaczyłem na schemacie elektrowni. Chyba, że źle rozumiem pojęcie energoblok :shock:

to spoko. wolałem się upewnić, bo nie zakumałem że te rysunki mają jakąś skalę.
ale jeśli tak jest jak piszesz to super


drFeelGood napisał/a:
sienek napisał/a:
Ja dałem z aku samochodowego do akumulatora zabudowy przewód 35mm², długość przewodu to 6m. Po drodze cyrix ct i bezpiecznik 150A. Wszystko działa jak powinno, łącznie ze wspomaganiem rozruchu.

Przy takiej odległości wystarczy 16mm2, jesli masz cyrix 120A to bezpiecznik powinien być mniejszy ten 150A co masz, zgodnie z instrukcją 120A.

u kolegi akumulator pokładowy będzie tylko ładowany a nie będzie ładować.
Ponadto jego prąd ładowania jest dość niski bo 50A, stąd bezpiecznik mały dość 50A.
I jeśli będzie się palić to układzik ograniczający prąd będzie konieczny...

AndreLech - 2020-05-11, 09:01

robba napisał/a:
Lepiej żeby znajdowała się blisko energobloku a do lodówki tylko 2 kableki cienkie - 3 x 0,75mm2 każdy wystarczą (ew. 3x1mm2 góra)


Masz na myśli przewody między kontrolerem temperatury, a przetwornicą?

Pytania:
1. Są Cyrixy Li Ct 120A/230A/400A, który mam zamontować?
2.Aku sam-Cyrix Li Ct - aku hotel - pierwszy bezpiecznik przy aku samochodowym 250A natomiast aku hotelowym ma być 120A czy może być ten 80A?

Dzięki

Robertunio - 2020-05-11, 15:59

AndreLech.

Dwa przewody pomiędzy przetwornicą a lodówką.

Jeden z wyjścia 230V przetwornicy do lodówki (przewód zasilający od lodówki),
Drugi z wejścia 12V przetwornicy do lodówki (sterowanie załączaniem przetwornicy).

Pytania:
1. 230A - bo spodziewamy się prądu ok. 150A z układu alternator i aku rozr.
2. 150A przy aku rozr. i 50A przy hotelowym, przewód 16mm2, długość min. 7m
Przy takich zabezpieczeniach Cyrix może być w dowolnym miejscu przewodu.

Robba, popraw mnie proszę jeśli gdzieś popełniłem błąd.

robba - 2020-05-11, 17:57

Robertunio napisał/a:
AndreLech.

Dwa przewody pomiędzy przetwornicą a lodówką.

Jeden z wyjścia 230V przetwornicy do lodówki (przewód zasilający od lodówki),
Drugi z wejścia 12V przetwornicy do lodówki (sterowanie załączaniem przetwornicy).

Pytania:
1. 230A - bo spodziewamy się prądu ok. 150A z układu alternator i aku rozr.
2. 150A przy aku rozr. i 50A przy hotelowym, przewód 16mm2, długość min. 7m
Przy takich zabezpieczeniach Cyrix może być w dowolnym miejscu przewodu.

Robba, popraw mnie proszę jeśli gdzieś popełniłem błąd.

praktycznie j.w..
ale Cytrix wiadomo że im mocniejszy to dłużej pożyje...
tylko cena wyższa. ale może być nawet 120, bo spodziewamy się tu max
50A. chyba że dołożysz drugi, trzeci,... akumulator kiedyś.
Myślałem że te graty już masz... :)

AndreLech - 2020-05-12, 09:45

robba, Robertunio, dzięki wam panowie, trochę mam problemów z tymi bezpiecznikami ale po wysłuchaniu waszych rad proszę o ostateczną opinię. Załączam podświetlony schemat z kablami i bezpiecznikami

robba, Myślałem że te graty już masz... " - część tak, część jest w drodze z Chin, pozostałe będę domawiał sukcesywnie w miarę postępów budowy. 16 maja wracam na miesiąc/ 1.5 miesiąca do Polski po samochód i jego ew. naprawę. Poza tym w Polsce chcę kupić okna, przetwornice, kable i panele i tam je zamontować. W Danii i Norwegi jak wiesz ceny są 2x wyższe. :spoko

AndreLech - 2020-05-12, 09:54

[robba] ktoś na forum polecał też ten wyłącznik, co o nim sądzisz? https://www.aliexpress.co...3c00IhhufS&mp=1

Szukam też panele słoneczne 2 szt. monokrystaliczne, sztywne i powyżej 200W każdy (chciałbym mieć na dachu ok. 500W). Mógłbyś mi polecić gdzie takowe kupić i o jakich parametrach?

robba - 2020-05-12, 12:39

AndreLech napisał/a:
robba, Robertunio, dzięki wam panowie, trochę mam problemów z tymi bezpiecznikami ale po wysłuchaniu waszych rad proszę o ostateczną opinię. Załączam podświetlony schemat z kablami i bezpiecznikami
....


wygląda że wszystko dobrze. skoro poradziłeś sobie z tym to już możemy zacząć mięszać... :diabelski_usmiech
światełko w lodówce. oryginalne musiałbyś z tyłu lodówki rozłączyć
(bo zapewne jest na 230V ) i podłączyć do zasilania 12V przychodzącego do dodatkowego
termostatu. oczywiście żarówkę musisz wymienić na LED12V lub założyć taśmę... ;)


AndreLech napisał/a:
[robba] ktoś na forum polecał też ten wyłącznik, co o nim sądzisz? https://www.aliexpress.co...IhhufS&mp=1....

tego wyłącznika w rękach nie miałem, ani też nie widziałem i nie wiem
jak jest wykonany. Śądząc po opisie i parametrach wygląda całkiem dobrze
i właściwie jego zaletą jest cena. Wadą natomiast rozmiary, bo jeśli opisywane parametry są prawdziwe to trochę armata na muchę. Ale jak Tobie to nie przeszkadza to
jak najbardziej odpowiedni

AndreLech napisał/a:
[robba]....
Szukam też panele słoneczne 2 szt. monokrystaliczne, sztywne i powyżej 200W każdy (chciałbym mieć na dachu ok. 500W). Mógłbyś mi polecić gdzie takowe kupić i o jakich parametrach?

Nie mogę. ;) Niestety nie siedzę w tej chwili w panelach i wiem tyle co ludzie na tej grupie
piszą, więc nie będę się "wymondżatś". Jak będziesz mieć konkretne pytanie o to czy
konkretne panele o takich parametrach są ok to odpowiem. Ale ogólne pytanie co najlepiej kupić i gdzie to najlepiej skieruj do ludzi którzy już przeczesali rynek i wiedzą
w której trawie jaki panel piszczy i czy długo tak popiszczy.
Jedyne co mogę powiedzieć o panelach to że dla MPPT kontrolera będziesz musiał mieć
napięcie jałowe w (płynnych) granicach od 40 do 90V (granicznych bym unikał).
ponadto panele o takim napięciu łączyłbym równolegle ale każdy wpinałbym przez diódkę
po to żeby nieoświetlone panele nie obciążały oświetlonych. Dla takich napięć to kabel też NIE będzie musiał być gruby bo prądy będą małe, ale to się obliczy jak już coś wybierzesz.
Musisz poszukać i wtedy możemy podyskutować o grubości przewodu i zabezpieczeniach, etc.
No i im więcej mocy tym lepiej... nie przeciążone panele też dłużej pożyją... :)
Ale wiadomo... wiąże się to z kasą.

PS. rozumiem że ten przekażnik po prawej stronie schematu Twojego oczekuje na rozrysowanie... ;)

PS2. i jeszcze jakbym mógł doradzić ze względu na rozrastanie się schematu to zacznij
oznaczać elementy, np B-E1 - bezpiecznik nr 1 przy energobloku, B-A1 - bezpiecznik nr1 w komorze aku silnikowego, P-E1 - przetwornica pierwsza, W-E1 - wyłącznik nr 1 w energobloku, R-E3, przekażnik nr 3 w zespole Energobloku, bo już trudno się opisuje, że

ten włącznik który łączy Aku silnikowy z pokładowym przez Cyrixa (a mogło być W-A1) zostawiłbym na wypadek wojny, awarii Cyrixa, np zwarcia wewnętrzego przez co na postoju z aku rozruchowego szedłby prąd i temu podobne....

I ten włącznik główny do aku pokładowego (a mogło być np. W-E1 ) może mieć przewody po pół metra, ale już ze względu na konsekwencję to dałbym tam 25mm2, skoro np do przetwornicy też takie idą. Bezpiecznik zostaje jaki jest

AndreLech - 2020-05-12, 14:07

wygląda że wszystko dobrze. skoro poradziłeś sobie z tym to już możemy zacząć mięszać... :diabelski_usmiech
światełko w lodówce. oryginalne musiałbyś z tyłu lodówki rozłączyć
(bo zapewne jest na 230V ) i podłączyć do zasilania 12V przychodzącego do dodatkowego
termostatu. oczywiście żarówkę musisz wymienić na LED12V lub założyć taśmę... ;)


Tak zrobię

AndreLech napisał/a:
[robba] ktoś na forum polecał też ten wyłącznik, co o nim sądzisz? https://www.aliexpress.co...IhhufS&mp=1....

tego wyłącznika w rękach nie miałem, ani też nie widziałem i nie wiem
jak jest wykonany. Śądząc po opisie i parametrach wygląda całkiem dobrze
i właściwie jego zaletą jest cena. Wadą natomiast rozmiary, bo jeśli opisywane parametry są prawdziwe to trochę armata na muchę. Ale jak Tobie to nie przeszkadza to
jak najbardziej odpowiedni


ok, zamówiony

AndreLech napisał/a:
[robba]....
Szukam też panele słoneczne 2 szt. monokrystaliczne, sztywne i powyżej 200W każdy (chciałbym mieć na dachu ok. 500W). Mógłbyś mi polecić gdzie takowe kupić i o jakich parametrach?

Nie mogę. ;) Niestety nie siedzę w tej chwili w panelach i wiem tyle co ludzie na tej grupie
piszą, więc nie będę się "wymondżatś". Jak będziesz mieć konkretne pytanie o to czy
konkretne panele o takich parametrach są ok to odpowiem. Ale ogólne pytanie co najlepiej kupić i gdzie to najlepiej skieruj do ludzi którzy już przeczesali rynek i wiedzą
w której trawie jaki panel piszczy i czy długo tak popiszczy.
Jedyne co mogę powiedzieć o panelach to że dla MPPT kontrolera będziesz musiał mieć
napięcie jałowe w (płynnych) granicach od 40 do 90V (granicznych bym unikał).
ponadto panele o takim napięciu łączyłbym równolegle ale każdy wpinałbym przez diódkę
po to żeby nieoświetlone panele nie obciążały oświetlonych. Dla takich napięć to kabel też NIE będzie musiał być gruby bo prądy będą małe, ale to się obliczy jak już coś wybierzesz.
Musisz poszukać i wtedy możemy podyskutować o grubości przewodu i zabezpieczeniach, etc.
No i im więcej mocy tym lepiej... nie przeciążone panele też dłużej pożyją... :)
Ale wiadomo... wiąże się to z kasą.


Nie wiąże się, chcę dobrze i bezpiecznie, kasa schodzi na plan dalszy (oczywiście bez przesady)

PS. rozumiem że ten przekażnik po prawej stronie schematu Twojego oczekuje na rozrysowanie... ;)


Nie śmiałem zapytać :oops:

PS2. i jeszcze jakbym mógł doradzić ze względu na rozrastanie się schematu to zacznij
oznaczać elementy, np B-E1 - bezpiecznik nr 1 przy energobloku, B-A1 - bezpiecznik nr1 w komorze aku silnikowego, P-E1 - przetwornica pierwsza, W-E1 - wyłącznik nr 1 w energobloku, R-E3, przekażnik nr 3 w zespole Energobloku, bo już trudno się opisuje, że
ten włącznik który łączy Aku silnikowy z pokładowym przez Cyrixa (a mogło być W-A1) zostawiłbym na wypadek wojny, awarii Cyrixa, np zwarcia wewnętrzego przez co na postoju z aku rozruchowego szedłby prąd i temu podobne....


Tak będzie

I ten włącznik główny do aku pokładowego (a mogło być np. W-E1 ) może mieć przewody po pół metra, ale już ze względu na konsekwencję to dałbym tam 25mm2, skoro np do przetwornicy też takie idą. Bezpiecznik zostaje jaki jest[/quote]

ok

AndreLech - 2020-05-12, 14:12

robba, co można powiedzieć na takie wsparcie z twojej strony? Może dane mi będzie osobiście ci podziękować :pifko
robba - 2020-05-12, 15:10

AndreLech napisał/a:
....
PS. rozumiem że ten przekażnik po prawej stronie schematu Twojego oczekuje na rozrysowanie... ;)


Nie śmiałem zapytać :oops:
....



AndreLech napisał/a:
robba, co można powiedzieć na takie wsparcie z twojej strony? Może dane mi będzie osobiście ci podziękować :pifko


spox. akurat czasami z domu pracuję... ;)
ale widzę że dajesz radę tylko wsparcia mentalnego potrzebujesz... :)
załączam rys, co prawda nie na tym przełączniku którego wypatrzyłeś, ale wierzę że przerysujesz...

PS. zabezpieczenie różnicowo prądowe możesz zakupić takie zintegrowane z bezpiecznikiem albo daj z tylko jednym bezpiecznikiem. natomiast bezpieczniki
na poszczególne obwody daj już przed rozprowadzeniem na gniazda lub urządzenia

EDIT: rysunek poprawiony

AndreLech - 2020-05-12, 16:17

robba, oj oj mam nadzieję, że dam radę w tym temacie, dam znać jak zacznę rozprowadzać kable.

"PS. zabezpieczenie różnicowo prądowe możesz zakupić takie zintegrowane z bezpiecznikiem" - słyszałem, że są takie już gotowe włącznie z puszką, mas jakieś namiary?

Robertunio - 2020-05-12, 16:33

Sprawdź jeszcze raz średnice przewodów do dużej przetwornicy.
robba - 2020-05-12, 17:37

Robertunio napisał/a:
Sprawdź jeszcze raz średnice przewodów do dużej przetwornicy.

masz rację. masowy jeszcze do poprawy....

AndreLech napisał/a:
....
"PS. zabezpieczenie różnicowo prądowe możesz zakupić takie zintegrowane z bezpiecznikiem" - słyszałem, że są takie już gotowe włącznie z puszką, mas jakieś namiary?


z obudową to nie wiem. powinno wystarczyć:
https://preis-zone.pl/wylaczniki-roznicowopradowe-jednofazowe/102-16a-30ma-2p-10ka-typ-a-wylacznik-roznicowopradowy-pfb2-rccb-sez-5180-8585032655180.html
uważaj żeby w kwadraciku była podwójna falka...
jak będzie tylko sinusoidka to może wyrzucać przy podłączaniu elektroniki

AndreLech - 2020-05-12, 19:05

Robertunio napisał/a:
Sprawdź jeszcze raz średnice przewodów do dużej przetwornicy.


Na głównym schemacie poprawiłem przewody masowe na 25mm :spoko

AndreLech - 2020-05-12, 19:09

robba napisał/a:
z obudową to nie wiem. powinno wystarczyć:
https://preis-zone.pl/wylaczniki-roznicowopradowe-jednofazowe/102-16a-30ma-2p-10ka-typ-a-wylacznik-roznicowopradowy-pfb2-rccb-sez-5180-8585032655180.html
uważaj żeby w kwadraciku była podwójna falka...
jak będzie tylko sinusoidka to może wyrzucać przy podłączaniu elektroniki


Dzięki Robba, wrzuciłem do koszyka. :spoko

Robertunio - 2020-05-13, 17:29
Temat postu: Przetwornice
Mała przetwornica: moc max. - 1000W, chwilowa (30 sek.) - 650W, ciągła - 550W.
Aktualnie mamy średnicę przewodów 8mm2 i zabezpieczenie 80A.
W jaki sposób średnice i zabezpieczenia przyjmujemy dla takiego odbioru ?

To samo pytanie dla dużej przetwornicy:
moc max. - 2000W, chwilowa (30 sek.) - 1300W, ciągła - 1100W.
Aktualnie mamy średnicę przewodów 25mm2 i zabezpieczenie 250A (zmienione w schemacie z 1 strony, na 3 zły przekrój masowego)

Niebieski pin/wtyk w małej przetwornicy znajduje się po stronie 230V (można zmienić na schemacie). W kpl. z każdą z powyższych przetwornic jest zestaw 0,5m przewodów (niestety przekrój nieopisany).

AndreLech - 2020-05-13, 21:47

Robertunio napisał/a:
Niebieski pin/wtyk w małej przetwornicy znajduje się po stronie 230V (można zmienić na schemacie). W kpl. z każdą z powyższych przetwornic jest zestaw 0,5m przewodów (niestety przekrój nieopisany).

Poprawione, dzięki :spoko

robba - 2020-05-13, 22:24
Temat postu: Re: Przetwornice
Robertunio napisał/a:
Mała przetwornica: moc max. - 1000W, chwilowa (30 sek.) - 650W, ciągła - 550W.
Aktualnie mamy średnicę przewodów 8mm2 i zabezpieczenie 80A.
W jaki sposób średnice i zabezpieczenia przyjmujemy dla takiego odbioru ?

....

MAx to 1000W, które włąściwie nie bedzie używane, ale może się zdarzyć
awaryjnie. 1000W/12V = 83A. Generalnie moc będzie dużo niższa, więc bezpiecznikiem bardziej zabezpieczamy kabel
Przewód jest na tyle krótki, że można dać 8mm2, spadek napięcia będzie na nim nieistotny
a prąd ciągły 550W/12V = 45A, więc 8mm2 starczy (PS. nie wiem czy w standardzie jest taki kabel? 6 i 10 to jest). Ale tak naprawdę wszystko trochę na zapas bo to
będzie może 5A z tego. A bezpiecznik zabezpiecza zarówno urządzenie jak i przewód

Robertunio napisał/a:
....
To samo pytanie dla dużej przetwornicy:
moc max. - 2000W, chwilowa (30 sek.) - 1300W, ciągła - 1100W.
Aktualnie mamy średnicę przewodów 25mm2 i zabezpieczenie 250A (zmienione w schemacie z 1 strony, na 3 zły przekrój masowego) ....

2000/12=170A. może fakt że starczyłby tu 180A bezpiecznik, ale przy zwarciu i tak popłynie większy niż te 250A....
A 25mm2 do tego i mniejszego prądu pasuje, tym bardziej że przy tych prądach spadek napięcia (dla 12V zasilania) jest istotny każdy mV.
A napięcie tej baterii jest trochę niższe niż kwasiaka, więc i prądy wyższe....

Robertunio - 2020-05-14, 16:08
Temat postu: Przetwornica
Robba,
Czyli licząc dla przetwornicy 4000W (taką mam ja):
moc max. - 4000W, chwilowa (30 sek.) - 2300W, ciągła - 2000W.
mielibyśmy odpowiednio:
4000/12=333A, 350A bezpiecznik, przewód 35mm2 ?

robba - 2020-05-14, 16:15
Temat postu: Re: Przetwornica
Robertunio napisał/a:
Robba,
Czyli licząc dla przetwornicy 4000W (taką mam ja):
moc max. - 4000W, chwilowa (30 sek.) - 2300W, ciągła - 2000W.
mielibyśmy odpowiednio:
4000/12=333A, 350A bezpiecznik, przewód 35mm2 ?

zależy jak przewidujesz ją używać.
generalnie ciągłą masz możliwość używać 2kW, czyli prawie 170A,
i jeśli taki pobór może być dłuższy czas to dałbym 35mm2, żeby nie przekraczać 7A/mm2.
25mm2 też nie przekracza, ale do metra 25mm2 byłoby jeszcze OK,
powyżej jednak dałbym 35mm2.
A jaki masz teraz przekrój i jak użytkujesz?

Robertunio - 2020-05-14, 16:35
Temat postu: Przetwornica
Robba,
Aktualnie użytkuję w nast. sposób:
Mniejsza 1000W, leży na większej 4000W, stykają się poprzez tekturę w którą są firmowo spakowane 😆.
Uczestniczę w wątku Autora (poza pomocą) również z powodu prawie dokładnego odzwierciedlenia mojego planu instalacji (wszystkie graty kupione, tyko pospinać w całość).

Ale jest to w końcu wątek AndreLech-a, więc postaram się za bardzo nie zaśmiecać.
AndreLech,
Jaki masz regulator do paneli ?

robba - 2020-05-14, 18:40
Temat postu: Re: Przetwornica
Robertunio napisał/a:
Robba,
Aktualnie użytkuję w nast. sposób:
Mniejsza 1000W, leży na większej 4000W, stykają się poprzez tekturę w którą są firmowo spakowane 😆.....

:szeroki_usmiech
mam nadzieję, że się nie przegrzeją. daleko są od kaloryfera? :diabelski_usmiech
to jeszcze przemyślisz obciążenia... ;)

AndreLech - 2020-05-15, 18:28

Robertunio napisał/a:
AndreLech,
Jaki masz regulator do paneli ?


Na razie jestem na etapie zakupów. W schemacie przyjąłem Tracer 40A chociaż polecają ten TRACER-4215BN 12V/24V 40A MPPT. Sorry za krótką nieobecność. Pakowałem się na wyjazd do Polski. Jutro (sobota) wyjeżdżam. W poniedziałek lub wtorek będę oglądał dwa samochody. Przy okazji zacznę zamawiać sprzęt na Allegro i Amazonie - ma być dokładne taki jak na schemacie. Część płynie z Chin. W Polsce posiedzę jakieś 1.5 miesiąca (sprawdzenie auta u mechanika, zrobienie podłogi, założenie okien i paneli). Dam znać jak już będę miał auto. :spoko

AndreLech - 2020-05-15, 18:30

[robba] [robertunio] - tylko mnie nie opuszczajcie panowie bo się pogubię i po prąd z wiadrem polecę! Pozdrawiam
AndreLech - 2020-05-15, 18:41

robba, co sądzisz o tym panelu, potrzebuję dwa panele żeby mieć ponad 400 W na dachu https://www.4sun.eu/bater...y-ege-310m-b-60 jest jeszcze taki http://www.top-solar.pl/p...250w-p-283.html
robba - 2020-05-15, 20:57

AndreLech napisał/a:
robba, co sądzisz o tym panelu, potrzebuję dwa panele żeby mieć ponad 400 W na dachu https://www.4sun.eu/bater...y-ege-310m-b-60 jest jeszcze taki http://www.top-solar.pl/p...250w-p-283.html

tzn o jakości, cenie i jak jest rzeczywiście Tobie nie powiem.
Wygląda dobrze, wydaje się że ten pierwszy korzystniejszy, ale nie wiem czy jest haczyk..., Polecę Tobie zwrócić się do kolegów którzy z tym walczyli więcej.
Elektrycznie OK

Robertunio - 2020-05-15, 22:26
Temat postu: Panele fotowoltaiczne
AndreLech,
Zakupione przeze mnie 2 szt. paneli znajdziesz w moim wątku na stronie 8.
Regulator jaki posiadam - to Tracer 40A, planuję za radą Reaven22 wpiąć je równolegle do systemu.

AndreLech - 2020-05-17, 13:28

Robertunio napisał/a:
Zakupione przeze mnie 2 szt. paneli znajdziesz w moim wątku na stronie 8.
Regulator jaki posiadam - to Tracer 40A, planuję za radą Reaven22 wpiąć je równolegle do systemu.
ooo, też takie chcę! W jakiej firmie je zamówić?

Dlaczego połączenie równoległe, widzę, że polecane są i b. często stosowane połączenia szeregowe?

Ps. jestem już w Polsce i zaczynam czytać twój wątek :lol:

robba - 2020-05-17, 15:59

AndreLech napisał/a:
Robertunio napisał/a:
Zakupione przeze mnie 2 szt. paneli znajdziesz w moim wątku na stronie 8.
Regulator jaki posiadam - to Tracer 40A, planuję za radą Reaven22 wpiąć je równolegle do systemu.
ooo, też takie chcę! W jakiej firmie je zamówić?

Dlaczego połączenie równoległe, widzę, że polecane są i b. często stosowane połączenia szeregowe?

Ps. jestem już w Polsce i zaczynam czytać twój wątek :lol:


też połączyłbym równolegle, ale od każdego przez diodę 15A do kabla.
Dlaczego? Jak staniesz tak że jeden panel będzie w cieniu a drugi na słońcu
to ten nieoświetlony będzie zabierać energię temu oświetlonemu i do MPPT
dotrze mniej energii. Oczywiście ma też wadę: kabel będzie musiał mieć 4mm2.
Dla połączenia szeregowego bez problemu chodziłoby na 2,5mm2...
Ale w przypadku gdy jeden panel będzie nieoświetlony a drugi oświetlony to właściwie
jakiegoś marnego ampera wyciągniesz, albo i nic...
Tej wady nie ma połączenie równoległe przez odrębną diodę każdy Panel
Ale jak wszędzie są "plusy dodatnie i plusy ujemne".. ;)

PS. jakby ś miał panele o napięciu do 18V, to wtedy nawet nie miałbyś wyjścia
i musiałbyś połączyć szeregowo

AndreLech - 2020-05-19, 07:31

robba, dzięki za wyjaśnienie, aktualnie jestem w Polsce po przeglądzie pierwszego auta. Waham się miedzy wyborem długości samochodu czyli L3H2 (krótszy ale lepszy do parkowania i niższe opłaty na autostradach, a L4H2). Będę w nim mieszkał przez 2 lata i te 30 cm różnicy może się okazać ważne. Hmm, niech los zadecyduje i stan techniczny pojazdu :) Dzisiaj przegląd następnych 2 samochodów.
ps.
te panele mają po 330W mocy nominalnej, czyli 2 panele dadzą moc 660W mocy nominalnej (cokolwiek to oznacza). Ile tych diod powinienem kupić bo sprzedawcy paneli nie maja pojęcia (sic!)
Pozdrawiam

reaven22 - 2020-05-19, 11:03

AndreLech napisał/a:
krótszy ale lepszy do parkowania i niższe opłaty na autostradach, a L4H2)


Jeździmy L4 3 sezon i nie zauważyłem negatywnych skutków. Na autostradach częściej patrzą na wysokość niż na długość.
A co do parkowania, to fakt, że nie zawsze się zmieści tam gdzie osobówka, ale nie ma dramatu.

Robertunio - 2020-05-19, 15:02
Temat postu: Panele fotowoltaiczne
AndreLech
Kontakt na panele "poszedł" na priv.

robba - 2020-05-19, 17:22

AndreLech napisał/a:
.... Ile tych diod powinienem kupić ....

https://www.tme.eu/pl/det...lne-tht/vishay/
zaszalej i kup sobie 60A! ;)
Jeśli masz ramowe solary to taką diodę do ramy, przy solarze, przylutuj przewody (tylko je umocuj żeby nóżek nie urwały, albo jak chcesz mieć możliwość wymiany diody (albo solara ;) ) to możesz nóżki do kostki wkręcić (tylko pod solarem żeby na to nie padało, albo oddzielnie kable od solarów i w puszce diody..
w puszce "jako taki" radiator musiałbyś dać, albo diodę do jakiegoś metalu przykręcić, albo przez blaszkę aluminiową do jakiejś powierzchni. Może się na niej wytrącać max 8Watt u Ciebie:
może nie strasznie dużo, ale gdzieś się to ciepło musi rozproszyć....
i słońce diodzie w tym nie pomoże... :diabelski_usmiech
ew. jak spojrzysz poniżej oferty to radiatory też jakieś masz....
i gdzie byś jej nie przykręcał to jakąś pastę termoprzewodzącą też daj...

AndreLech - 2020-05-19, 20:48

robba napisał/a:
zaszalej i kup sobie 60A!
Zaszaleję :spoko
reaven22 - 2020-05-22, 08:28

Masz gotowce na mc4, do tego dokupisz gotowe trójniki. Wszystko szczelne montowane na wcisk.

https://allegro.pl/oferta/konektor-zlacze-mc4-dioda-15a-dc-solar-15sq045-9244316282

https://allegro.pl/oferta/zlacze-konektor-mc4-podwojny-trojnik-solarny-8878423515

Diodę z TME musiał byś wsadzić do puszki i zalać żelem, inaczej nie uszczelnisz skutecznie.

robba napisał/a:
Jeśli masz ramowe solary to taką diodę do ramy, przy solarze, przylutuj przewody


Ta dioda ma katodę na obudowie. Trzeba by dać jeszcze podkładki izolujące. A potem kombinować jak zrobić to szczelnie.

robba - 2020-05-22, 08:53

reaven22 napisał/a:

robba napisał/a:
Jeśli masz ramowe solary to taką diodę do ramy, przy solarze, przylutuj przewody


Ta dioda ma katodę na obudowie. Trzeba by dać jeszcze podkładki izolujące. A potem kombinować jak zrobić to szczelnie.


ze specyfikacji to nie wynika, ale przyglądając się zdjęciu dokładnie to rzeczywiście tak może być. szukałem plastiku. Nie mniej myślę że sobie poradzi z izolacją elektryczną i wodną.
Nie wiem, ale chyba założyłem że będzie tylko na słońcu stać... ;)
i izolację przed wodą pominąłem :( :oops: :oops:
i te MC4 to przegapiłem ... :-/

AndreLech - 2020-05-22, 20:30

Kupilem auto, Fiat Ducato 3.0 2007, klima automatyczna, przebieg 202000. W poniedziałek rejestracja i mechanik do podstawowych wymian (łańcuch, pompa, alternator, płyny, itp.). W środę lub czwartek startuję z czyszczeniem - ale to juz będzie w moim starym wątku :lol:
Dzięki wam za podpowiedzi :spoko

Vzer - 2020-05-26, 23:25

Po co łańcuch w 3.0 przy 200tys? Po 700tys i więcej robią te rozrządy.

AndreLech napisał/a:
W poniedziałek rejestracja i mechanik do podstawowych wymian (łańcuch, pompa, alternator, płyny, itp.).

AndreLech - 2020-05-27, 13:13

Vzer, No nie wiedziałem dzięki :gwm :pifko
AndreLech - 2020-06-06, 10:45

Dziękuję za pomoc i zapraszam do mojego nowego wątku dot. przebudowy Vana na kampera https://www.camperteam.pl...p=824061#824061 :spoko
skrzychu - 2020-12-25, 12:16

Hej Andre, świetny schemat - gratuluje samozaparcia i zdolności graficznych ;)
Mam jednak jedno pytanie... Czy to nie problem, że w zabudowie jest LifePo4 a pod maską kwasiak?
Czy ładowanie LifePo4 z alternatora będzie prawidłowe, i czy regulator solarów ustawiony na aku zabudowy będzie prawidłowo ładował ten rozruchowy. Generalnie, czy spięcie tego za pomocą Cyrixa to nie problem?

P.S.
Jaki ostatecznie dałeś regulator ładowania?

P.S.2
Czy masz już wyrobioną opinię na temat zakupionego Aku - cena jak za 200Ah bardzo rozsądna...

AndreLech - 2020-12-25, 20:40

skrzychu, Hej, tutaj jest mój wątek z budowy kampera na którym wypowiadają się lepsi znawcy. Poza tym jest tam dużo zmian w moich schematach. Umieść proszę to pytanie w tamtym wątku OldNomad Van

Co do aku LifePo4 200Ah, na razie testowałem go b. krotko więc nie mogę się wypowiadać na jego temat. Działa.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group