Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Elektroblok EBL99 nie pali - ktoś może pomóc w naprawie?

Mumers - 2020-08-28, 18:59
Temat postu: Elektroblok EBL99 nie pali - ktoś może pomóc w naprawie?
Witam grupowiczów.
Pacjent to elektroblok EBL99, ale od początku...

Przestała lecieć woda w kranie (pompka jakby głośniej zaczęła działać) i... zgasła lampka zasilania 220v na panelu kontrolnym ;-) Brzmi jak z czasów PRL, ale tak było ;-)

A teraz do rzeczy. Okazało się, że spadł wężyk z pompki podającej wodę... tę awarię prosto było usunąć... założony wężyk i po sprawie... pompka działa, woda w kranie leci.

Zaczynam sprawdzać temat zasilania 220V i okazuje się, że bezpiecznik (po stronie 220v) jest ok. 220V w gniazdkach jest... co ciekawe dochodzi też do wtyczki wchodzącej w elektroblok. 12V na elektrobloku jest (odbiory działają), ale nie ma ładowania akumulatorów.


Przeglądam bezpieczniki (12V) na elektrobloku i okazuje się, że wszystkie są sprawne. Co mnie zaciekawiło, to jeden bezpiecznik jest inny/nowszy i to właśnie ten od pompy wody. W EBL opisany jest jako 5A a włożone 20A (bezpiecznik sprawny). Taka niespodzianka (kampera użytkujemy od 1,5 roku i nie moja to robota ;-).

Hm... skoro na EBL99 jest napisane 12V - 16A to nie wróży nic dobrego ale lecimy dalej...

Skoro nie było 220v na EBL to postanowiłem odłączyć akumulator (jest na EBL do tego włącznik), aby go zresetować. I tu niespodzianka po wyłączeniu i włączeniu okazuje się, że nie można załączyć na panelu kontrolnym 12V w kamperze (Brak oświetlenia, gniazdka 12V nie działają itd.). Taki klasyczny "klik" przekaźnika przy załączaniu 12V jest niesłyszalny.



Aktualnie status jest taki że:
Na panelu kontrolnym nie pali lampka 220v
nie można załączyć 12V
Niepokazywany jest woltarz akumulatora mieszkalnego (z szoferki jest )
Stan wody (czystej/szarej) nie jest pokazaywany,
Przy odpalonym silniku alternator ładuje akumulator mieszkalny (mimo że na wyświetlaczu nie pokazuje ani woltażu, ani amperażu.

Reasumując rzeczywiście EBL nie podaje 12V z akumulatora, nie pobiera też 220v z sieci.


Macie może sugestie co jeszcze warto sprawdzić? Czy są w EBL99 jakieś wew. umieszczone bezpieczniki, które mogły strzelić.

schemat do EBL99 jest tutaj: http://ourbumble.com/wp-c...bloc-EBL99K.pdf

Jest może ktoś z Trójmiasta (woj. pomorskiego) co byłby w stanie to ogarnąć (oczywiście odpłatnie)?

Gewehr - 2020-08-28, 21:41

Sprawdź bezpiecznik który zaznaczyłem. Masz upalony główny włącznik 12V w EB. Musisz go rozebrać i przeczyścić styki. Wtedy pojawi się 12V. Sprawdź również czy na 100% masz 230V na końcu przewodu w EB
Mumers - 2020-08-29, 14:33

Gewehr napisał/a:
Sprawdź bezpiecznik który zaznaczyłem. Masz upalony główny włącznik 12V w EB. Musisz go rozebrać i przeczyścić styki. Wtedy pojawi się 12V. Sprawdź również czy na 100% masz 230V na końcu przewodu w EB


Dzięki za informacje. Rzeczywiście po otworzeniu EB bezpiecznik przepalony.

Wymieniłem na F2A250V (nie T a taki był) i niestety przy podaniu 220v od razu się przepala. Próbowałem podać mu zasilanie z kampera oraz bezpośrednio na wtyczkę wejściową z pominięciem instalacji 220v kamperowej. Efekt taki sam.. przepalony bezpiecznik. Trzy bezpieczniki przepalone.. więcej nie mam ;-)

Wiem, że te F działają dość szybko, więc w poniedziałek postaram się nabyć bezpieczniki z literą "T". Może to pomoże.

Co ciekawe w kamperze w sieci 220V mam między PE a N jakieś 170V na mierniku (za różnicówką). Czy to normalne ?



Temat 12V chyba rozwiązany. Coś rzeczywiście jest z tym włącznikiem baterii (a raczej tylko kontrolki do baterii). Po kilku ruchach (in / out) 12V odpala, panel kontrolny działa, ale oczywiście bez ładowania z 220V. Ładowanie z alternatora jest, także pokazuje się na wskaźnikach (V i A) na panelu kontrolnym.

Czyli pozostaje temat ładowania z 220V i palącego się bezpiecznika.

Gewehr - 2020-08-29, 14:39

Jeśli pali go cały czas, to pewnie jest uszkodzone trafo. Sprawdź multimetrem czy nie ma zwory po stronie pierwotnej.
Wyjmij i napraw ten włącznik, bo Ci się zesra na wyjeździe :mrgreen:

Mumers - 2020-08-29, 15:34

Gewehr napisał/a:
Jeśli pali go cały czas, to pewnie jest uszkodzone trafo. Sprawdź multimetrem czy nie ma zwory po stronie pierwotnej.
Wyjmij i napraw ten włącznik, bo Ci się zesra na wyjeździe :mrgreen:


Tak ten włącznik to ogarnę, bo się zepsuje, gdzie nie będzie narzędzi pod ręką.

Pytanie co masz na myśli mówiąc o zwarciu po stronie pierwotnej trafo? Trochę tu ciasno

Pozdr.

drwoy - 2020-08-29, 20:36

Spróbuj w BH LEW na ulicy Wielopole w Gdańsku. Jest tam sklep z detalami do kamperów. Obsługa oferowała mi naprawę elektrobloku, nie wiem czy tam na miejscu, czy komuś zleca.
Gewehr - 2020-08-29, 20:58

Masz wersję z OVP?
Mumers - 2020-08-30, 11:01

Gewehr napisał/a:
Masz wersję z OVP?


Bez OVP to jest EBL99-E ale schemat widze, że prawie do wszystkich modeli (K,G) jest identyczny. Różnią się tylko amperażem.

Mumers - 2020-08-30, 11:02

drwoy napisał/a:
Spróbuj w BH LEW na ulicy Wielopole w Gdańsku. Jest tam sklep z detalami do kamperów. Obsługa oferowała mi naprawę elektrobloku, nie wiem czy tam na miejscu, czy komuś zleca.


ok dzięki za kontakt. Zadzwonię do nich jutro.

Student - 2020-09-01, 08:08

Z tego co widzę w schemacie pomiar transformatora na tej płycie niewiele da bo to nie jest zasilacz analogowy jak w starszych a typowa przetwornica w której jeśli się pali bezpiecznik to najczęściej poleciały tranzystory.Jeśli nie bedziesz chciał oryginalnej płyty to podobne zasilacze o tym napięciu i mocy kosztują ok 100zł czyli kupić i podstawić.
Mumers - 2020-09-03, 09:27

Student napisał/a:
Z tego co widzę w schemacie pomiar transformatora na tej płycie niewiele da bo to nie jest zasilacz analogowy jak w starszych a typowa przetwornica w której jeśli się pali bezpiecznik to najczęściej poleciały tranzystory.Jeśli nie bedziesz chciał oryginalnej płyty to podobne zasilacze o tym napięciu i mocy kosztują ok 100zł czyli kupić i podstawić.


Dzięki za informacje. Na razie czekam jeszcze na bezpieczniki "T" i na nich spróbuję, ale pewnie będzie to samo.

W Gdańsku wiem już gdzie naprawiają takie rzeczy, więc do nich podjadę i zobaczę co powiedzą.

Zastanawiam się jeszcze, czy czasami nie rozwiązać tematu jeszcze inaczej. Najprościej kupić ładowarkę np taką "POWERMAT PM-PM-60B" i podać ładowanie z 220 V od razu na akumulator z ominięciem EBL.

Pytanie, jak zachowa się taki układ jak odpalę motor i pójdzie napięcie z alternatora na EBL i aku, ale to raczej nie będzie problemem. Alternator podbije napięcie na akumulatorze i ładowarka się poprostu odłączy.

drwoy - 2020-09-03, 09:34

W Gdańsku wiem już gdzie naprawiają takie rzeczy, więc do nich podjadę i zobaczę co powiedzą.

czy to inne miejsce jak podałem? daj proszę namiary mogą się przydać.

Johny_Walker - 2020-09-03, 12:28

Wiecie gdzie kupić warystor 151JRM10 do elektrobloku EBL29?
maszakow - 2020-09-10, 20:11

TME.EU
SKLEP.avt.PL
maritex.pl
eltornix.pl
i wiele innych sklepów elektronicznych może to mieć.

Johny_Walker - 2020-09-11, 12:42

Żaden z powyższych nie miał. Przypuszczam że powinienem pytać o jakiś zamiennik.
Mumers - 2020-09-13, 11:36

Johny_Walker napisał/a:
Żaden z powyższych nie miał. Przypuszczam że powinienem pytać o jakiś zamiennik.


a zobacz jeszcze tutaj: https://www.magserv24.pl/ . Prowadzą sklep stacjonarny więc pewnie trzeba by zadzwonić .


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group