|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
FIAT - wymiana oleju fiat 2.3 l
jarsta0001 - 2020-09-02, 22:42 Temat postu: wymiana oleju fiat 2.3 l Chciałem się umówić na wymianę oleju ale serwisant powiedział że dopiero po przejechaniu 48.000km. Nie miałem nigdy fiata Ducato więc myślałem że jak w osobówkach... Dawniej miałem Nysę Towos ale tam co 10.000 km. Na wszelki wypadek sprawdziłem w książce serwisowej i poczytałem w necie i rzeczywiście co 48.000 km. Chciałem się Was poradzić czy jest sens wymieniać wcześniej? Wymieniacie szybciej niż 48k km? To w końcu niewielkie koszty.
007jędruś - 2020-09-02, 22:53
Ja w swoim wymieniam co 15 000 bo chcę nim trochę dłużej pojeździć. Mam 37000 przebiegu i 3 wymianę za sobą.
Darek Szczecin - 2020-09-02, 23:21
007 napisał/a: | Ja w swoim wymieniam co 15 000 bo chcę nim trochę dłużej pojeździć. Mam 37000 przebiegu i 3 wymianę za sobą. |
Amerykanie wymieniają w swoich dużych silnikach co 6000 a nawet co 4000
co 15000 to max i tego sie trzymajmy
007jędruś - 2020-09-02, 23:26
Dawniej zalecano wymianę oleju w dieslu co 7500 km
Dawniej to były inne czasy samochody miały jeździć jak najdłużej a nie do końca gwarancji
Darek Szczecin - 2020-09-03, 00:07
po starym oleju to nawet frytki śmierdzą
SlawekEwa - 2020-09-03, 06:39
jarsta0001 napisał/a: | Chciałem się Was poradzić czy jest sens wymieniać wcześniej? |
Wszystko zależy od czasu w jakim Ducato przejedzie te 48 tysi. Jeśli w ciągu roku spokojnie można trzymać się zaleceń producenta. Jeżeli są małe przebiegi a kamper raczej w kurrierce nie lata to co dwa lata niezależnie od przebiegu /starzenie się oleju poddanego eksploatacji w silniku/
Cyryl - 2020-09-03, 06:42
DAWNIEJ - mówimy o silnikach, które po 150 000km wymagały remontu kapitalnego.
Jelcz, który przejechał ponad 130 000km z pełnym ładunkiem już pod górkę w Książu nie podjechał, taki był spadek kompresji.
producent tego auta przewidywał zużycie oleju silnikowego 1l na 100l paliwa w nowym silniku, jadąc do Warszawy z Wrocławia Jelczem (powiedzmy 50 000km) bez 10l oleju silnikowego, nie było co wyjeżdżać z bazy, tak było dawniej.
współcześnie olej silnikowy wymienia się co 30-40 tyś km lub więcej, a w pojazdach ciężarowych w transporcie dalekobieżnym (olej polecany przez producenta) Mercedes zaleca wymieniać co 180 000km.
mając na względzie przebiegi roczne kamperów, moim zdaniem wymiana raz na rok niezależnie od przebiegu (nie osiągniemy raczej więcej niż 30 000km w skrajnych przypadkach), dla silników młodszych (po 2010) będzie wystarczająca.
dlatego ja bym obstawał raz na rok.
SlawekEwa - 2020-09-03, 06:54
Cyryl napisał/a: | dlatego ja bym obstawał raz na rok. |
tu nie ma miejsca na zakłady bukmacherskie świat moto idzie do przodu i czasy Jelcza Nysy i Malucha dawno minęły. Oleje są coraz lepsze i terminy wymian uległy wydłużeniu .
jarsta0001 - 2020-09-03, 07:16
dziękuję za sugestię. wymienię teraz.
jarsta0001 - 2020-09-03, 07:18
dzięki za sugestie. Wymieniam w takim razie teraz.
Gewehr - 2020-09-03, 10:16 Temat postu: Re: wymiana oleju fiat 2.3 l
jarsta0001 napisał/a: | Chciałem się umówić na wymianę oleju ale serwisant powiedział że dopiero po przejechaniu 48.000km. Nie miałem nigdy fiata Ducato więc myślałem że jak w osobówkach... Dawniej miałem Nysę Towos ale tam co 10.000 km. Na wszelki wypadek sprawdziłem w książce serwisowej i poczytałem w necie i rzeczywiście co 48.000 km. Chciałem się Was poradzić czy jest sens wymieniać wcześniej? Wymieniacie szybciej niż 48k km? To w końcu niewielkie koszty. |
48 tysięcy to interwał Fiata. Ten interwał pozwala wytrzymać gwarancję, a później są problemy. Przez Long Life pada w tym silniku łańcuch rozrządu i popychacze. Zresztą łańcuch jest w nim skopany konstrukcyjnie i trzeba z nim delikatnie. Ja zalecam zmiany co maksymalnie 15 tysięcy i duży filtr oleju.
Jak chcesz zobaczyć jak wygląda silnik po long life, to wpisz sobie na Youtube: Czy stosować long life?
SlawekEwa - 2020-09-03, 10:20
Gewehr napisał/a: | Ten interwał pozwala wytrzymać gwarancję, a później są problemy. rzez Long Life pada w tym silniku łańcuch rozrządu i popychacze. Zresztą łańcuch jest w nim skopany konstrukcyjnie i trzeba z nim delikatnie. |
O jakiej mocy silnik 2.3 l ma łąńcuch ?
Gewehr - 2020-09-03, 10:21
SlawekEwa napisał/a: | Gewehr napisał/a: | Ten interwał pozwala wytrzymać gwarancję, a później są problemy. rzez Long Life pada w tym silniku łańcuch rozrządu i popychacze. Zresztą łańcuch jest w nim skopany konstrukcyjnie i trzeba z nim delikatnie. |
O jakiej mocy silnik 2.3 l ma łąńcuch ? |
Każde 2,3 FPT
SlawekEwa - 2020-09-03, 10:26
Gewehr napisał/a: | Każde 2,3 FPT |
ale to chyba tylko Iveco ma
LukF - 2020-09-03, 10:38
FiatPowerTrain to normalny silnik Fiata/ Iveco
2.3 z każdą mocą ma pasek. Sam wymieniałem. Miałem już 4 różne Ducato z tym silnikiem i w każdym jest pasek. Więc kolega Gewehr coś pomylił
Gewehr - 2020-09-03, 10:38
2,3 Fiata i 2,3 IVECO to te same silniki. produkuje je następca SOFIM, czyli FPT.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Powertrain_Technologies
Gewehr - 2020-09-03, 10:47
Sławek, jak byś kiedyś chciał wymienić taki łańcuch, to masz manuala
Gewehr - 2020-09-03, 10:52
LukF napisał/a: | FiatPowerTrain to normalny silnik Fiata/ Iveco
2.3 z każdą mocą ma pasek. Sam wymieniałem. Miałem już 4 różne Ducato z tym silnikiem i w każdym jest pasek. Więc kolega Gewehr coś pomylił |
Większość wymieniaczy o nim nie wie Powyżej wstawiłem zrzut z ELearn Fiata. Napisz do Fiata, że tak samo jak ja się mylą i nie znają się na swoich silnikach
LukF - 2020-09-03, 11:15
Przecież to nie jest typowy łańcuch rozrządu. Co napędza ten łańcuszek? Dwa wałki rozrządu.
Natomiast wał korbowy z jednym z wałków rozrządu łączy pasek. I kolega o tym przecież wie
Gewehr - 2020-09-03, 11:24
LukF napisał/a: | Przecież to nie jest typowy łańcuch rozrządu. Co napędza ten łańcuszek? Dwa wałki rozrządu.
Natomiast wał korbowy z jednym z wałków rozrządu łączy pasek. I kolega o tym przecież wie |
A jaki jest? Pasek też jest i czasem wytrzyma dłużej niż ten łańcuch jak są fiatowskie interwały zmian oleju.
https://youtu.be/jOD1GzVENjs
jarsta0001 - 2020-09-03, 22:32
Gewehr; LukF dzieki za ciekawą wymianę opinii. Czy w takim razie w konstrukcjach tegorocznych fiata a dokladnie tej 160KM też jest łancuch?. Podobno 140;160;180 to nowe różniące się konstrukcje też technicznie a nie tylko softem.
Gewehr - 2020-09-03, 22:47
jarsta0001 napisał/a: | Gewehr; LukF dzieki za ciekawą wymianę opinii. Czy w takim razie w konstrukcjach tegorocznych fiata a dokladnie tej 160KM też jest łancuch?. Podobno 140;160;180 to nowe różniące się konstrukcje też technicznie a nie tylko softem. |
Wszystkie mają łańcuch. Różnią się detalami od starszych jednostek. Jakiś drastycznych zmian nie było. Praktycznie w samym osprzęcie.
SlawekEwa - 2020-09-03, 22:50
Gewehr napisał/a: |
Większość wymieniaczy o nim nie wie |
Czyli podobnie jak 1.8 20V benzyna VW.
jarsta0001 - 2020-09-03, 22:58
Wszystkie mają łańcuch. Różnią się detalami od starszych jednostek. Jakiś drastycznych zmian nie było. Praktycznie w samym osprzęcie.[/quote]
Gewehr dzięki za pomoc.
Gewehr - 2020-09-03, 23:08
SlawekEwa napisał/a: | Gewehr napisał/a: |
Większość wymieniaczy o nim nie wie |
Czyli podobnie jak 1.8 20V benzyna VW. |
Raczej tak. Nie pamiętam czy zwykły miał, ale 1.8T już tak.
Cyryl - 2020-09-04, 14:47
SlawekEwa napisał/a: | Cyryl napisał/a: | dlatego ja bym obstawał raz na rok. |
tu nie ma miejsca na zakłady bukmacherskie świat moto idzie do przodu i czasy Jelcza Nysy i Malucha dawno minęły. Oleje są coraz lepsze i terminy wymian uległy wydłużeniu . |
tutaj nie do końca się zgodzę, bo o ile to co piszesz mogę stosować w nowszym kamperze (2014), to już w poprzednim (1991) wymieniałem co roku.
oprócz jakości oleju znaczący wpływ na okres wymiany ma jakość silnika, a to wynika z rocznika i stanu zużycia.
więc jeżeli silnik jest starszy niż 15 lat lub ma przejechane ponad 200 tyś km, jednak obstawałbym bukmachersko przy wymianie co rok.
Gewehr - 2020-09-04, 15:39
Co z tego że jakość oleju jest lepsza, jak jakość materiałów w porównaniu do starych konstrukcji, jest dramatyczna. Przykład na tulejach. Kiedyś żeliwo, a dziś nikasil i alusil
Ja zmieniam olej co 15 tysięcy maksymalnie. Jeśli zrobię więcej jak 5 tysięcy, to co rok, a jak mniej, to co dwa.
SlawekEwa - 2020-09-04, 15:59
Ciekaw jestem jakich terminów i przebiegów trzymają się wypożyczalnie kamperów? /młodych !!!/
Cyryl - 2020-09-04, 16:25
Gewehr napisał/a: | Co z tego że jakość oleju jest lepsza, jak jakość materiałów w porównaniu do starych konstrukcji, jest dramatyczna. Przykład na tulejach. Kiedyś żeliwo, a dziś nikasil i alusil ... |
jeżeli tak jest, to dlaczego kiedyś auto 200 tyś było już stare, wręcz do złomowania, dzisiaj w zasadzie jest "dojrzałe"?
nikasil akurat wywodzi się ze sportu i miał za zadanie zwiększyć żywotność silników.
kiedyś w F1 były silniki 3.0l i 12V o mocy do 900KM mające żywotność jednego wyścigu.
dzisiaj silniki z nikasilem z 1,6l i 8V również dysponują mocą do 900km i trzy (od 2018 wcześniej cztery) muszą wystarczyć na sezon i nie tylko na wyścigi, ale na treningi i eliminacje.
Urbanos - 2021-04-13, 19:25
Przepraszam za odkopanie tematu.. Porównanie oleju do auta osobowego z ciężarowym mija się z celem... Olej do osobówki ma spełniać wymagania dot. przyspieszenia i prędkości, w aucie ciężarowym nie ma wysokich obrotów, przed olejem stawiane jest obciążenie na długich dystansach i posiadają inne związki chemiczne niż olej do osobówki oraz przede wszystkim do osobówki leje się od 3-7 L ( nie rozmawiajmy o 8L silnikach itp.), a do ciężarówki i po 40L... Wymieniałem olej (toyota proace), który przejechał 18 tys. i wyglądał już nieciekawie, a producent interwały przewiduje na 30 tys. Wyobrażam sobie już olej po 48 tys.
SlawekEwa - 2021-04-13, 21:05
Urbanos napisał/a: | Zlewałem z nowego silnika olej (toyota proace), który przejechał 18 tys. i wyglądał już nieciekawie, a producent interwały przewiduje na 30 tys. |
To znaczy jak wyglądał ?
Cyryl - 2021-04-13, 21:51
SlawekEwa napisał/a: | Urbanos napisał/a: | Zlewałem z nowego silnika olej (toyota proace), który przejechał 18 tys. i wyglądał już nieciekawie, a producent interwały przewiduje na 30 tys. |
To znaczy jak wyglądał ? |
jak w zlanym oleju zobaczysz wizerunek prezydenta, to wygląda to nieciekawie.
Rav - 2021-04-13, 23:53
Cyryl, budyń to szybciej pod korkiem wlewu oleju
Sorry za offtop - można zsypować
Urbanos - 2021-04-14, 14:55
SlawekEwa napisał/a: | Urbanos napisał/a: | Zlewałem z nowego silnika olej (toyota proace), który przejechał 18 tys. i wyglądał już nieciekawie, a producent interwały przewiduje na 30 tys. |
To znaczy jak wyglądał ? |
Chociażby gęstość oleju jak woda..
Tutaj jaki silnik ładny i nie dotrwał do 1 wymiany oleju wg producenta (tutaj może i jakiś dziwny olej był zalany)...
https://www.youtube.com/watch?v=D56TQUgzG0o
tutaj natomiast po 54 tys. wymiana nastąpiła:
https://www.youtube.com/watch?v=zt7CbUDllQQ
Kupić później auto od osoby, która wymieniała olej wg zaleceń producenta.. (Tak wiem, większość osób w tak robi przy autach w leasingu. Zwłaszcza jak będą zwracać po okresie auto)
Producenci zalecają wymianę oleju później, nie ze względu, żeby klient końcowy być zadowolony :-)
SlawekEwa - 2021-04-14, 16:21
Urbanos napisał/a: | Chociażby gęstość oleju jak woda.. |
Pewnie miał wysoką temp przy spuszczaniu.
reaven22 - 2021-04-14, 21:59
U siebie w 2,3 zmieniam co 15-20tyś, i leje valvoline 5w50, jak do sportowych bryczek
Przekonał mnie do tego kolega który ma kilkanaście busów w spedycji i gania po europie, twierdzi że od kiedy korzysta z 5w50 to auta robią mu bezawaryjnie po mln km. Gania głównie na dukatach i masterach.
Jedyne co zauważyłem u siebie po zmianie z 5w40 na 5w50 to minimalnie większe zużycie paliwa. I zauważalnie mniejsze zużycie oleju. A czy to słuszne podejście to czas pokarze
Tak z ciekawości zapytam czy ktoś podobnie traktuje silniki ?
Darek Szczecin - 2021-04-14, 22:03
reaven22 napisał/a: | U siebie w 2,3 zmieniam co 15-20tyś, i leje valvoline 5w50, jak do sportowych bryczek
Przekonał mnie do tego kolega który ma kilkanaście busów w spedycji i gania po europie, twierdzi że od kiedy korzysta z 5w50 to auta robią mu bezawaryjnie po mln km. Gania głównie na dukatach i masterach.
Jedyne co zauważyłem u siebie po zmianie z 5w40 na 5w50 to minimalnie większe zużycie paliwa. I zauważalnie mniejsze zużycie oleju. A czy to słuszne podejście to czas pokarze
Tak z ciekawości zapytam czy ktoś podobnie traktuje silniki ? |
Bardzo podobnie traktuje
i co druga wymiana miche myję od środka.
tak ,mnie uczyli starzy profesorowie na Polibudzie
reaven22 - 2021-04-14, 22:08
Darek Szczecin napisał/a: | i co druga wymiana miche myję od środka. |
Płukanka czy zdejmujesz michę ?
Darek Szczecin - 2021-04-14, 22:11
reaven22 napisał/a: | Darek Szczecin napisał/a: | i co druga wymiana miche myję od środka. |
Płukanka czy zdejmujesz michę ? |
Hardcore rwę michę,
Urbanos - 2021-04-14, 22:16
SlawekEwa napisał/a: | Urbanos napisał/a: | Chociażby gęstość oleju jak woda.. |
Pewnie miał wysoką temp przy spuszczaniu. |
Olej tak wyglądał po ostygnięciu
Darek Szczecin - 2021-04-14, 22:18
Darek Szczecin napisał/a: | reaven22 napisał/a: | Darek Szczecin napisał/a: | i co druga wymiana miche myję od środka. |
Płukanka czy zdejmujesz michę ? |
Hardcore rwę michę,
|
do płukanek nic nie mam , ale dobry olej i częsta wymiana wg, mnie nie mam potrzeby płukania.
Amerykanie uważają swoje wielkie V8 za super trwałe i tak jest, tylko interwały wymian często mają na 6000-8000 km, tam olej wymieniają przy okazji tankowania.
reaven22 - 2021-04-14, 23:05
Darek Szczecin napisał/a: | , tylko interwały wymian często mają na 6000-8000 km |
a nie co 6-8k mil ??
Darek Szczecin napisał/a: | Hardcore rwę michę,
|
Szacun coś ciekawego znajdujesz w misce ? Ja jedynie pruje filtr oleju w poszukiwaniu opiłek
Idzie w 2,3 zdjąć michę bez rozpinania skrzyni ?? u mnie zaawansowana korozja miski i pewnie kiedyś wymienię żebym na wyjeździe nie musiał pampersa zakładać
Darek Szczecin - 2021-04-14, 23:52
reaven22 napisał/a: | Darek Szczecin napisał/a: | , tylko interwały wymian często mają na 6000-8000 km |
a nie co 6-8k mil ??
Darek Szczecin napisał/a: | Hardcore rwę michę,
|
Szacun coś ciekawego znajdujesz w misce ? Ja jedynie pruje filtr oleju w poszukiwaniu opiłek
Idzie w 2,3 zdjąć michę bez rozpinania skrzyni ?? u mnie zaawansowana korozja miski i pewnie kiedyś wymienię żebym na wyjeździe nie musiał pampersa zakładać |
W Jeep Commander mam interwał 8000km w kompie , W RAM ie z Hemi wymieniałem też co 8000 km
W misce na szczęście nic nie ma takiego dużego, ale jest taki nalot ciekawy niby nic ale po co on tam
Tak profi to można spektroskopem zrobić analizę zużytego oleju i na podstawie wyników wiemy co się wyciera
( na ćwiczeniach labo robiłem to )
w 3.0 bez problemu michę rwiesz w 2,3 też powinno być tak samo ponieważ było by to bez sensu
Korozja atakuje te michy już po 3 latach od wyjazdu z fabryki
Są pełne osłony dołu z gówno tworzywa , chronią przed solą
ZbigStan - 2021-04-15, 09:44
Praktycy zalecają wcześniejszą wymianę i fiacie 2,3 robię to co 15-20 tys. km. Dlaczego producent podaje 30 tys. km?
LukF - 2021-04-15, 09:59
ZbigStan napisał/a: | Praktycy zalecają wcześniejszą wymianę i fiacie 2,3 robię to co 15-20 tys. km. |
Jestem tego samego zdania. Filtr i 6l oleju są na tyle tanie, że można robić częściej. Szczególnie w kamperze.
Ciekawostka: mój znajomy pojechał właśnie kamperem do ASO Fiat na pierwszy PRZEGLĄD. Cena 1600zł
|
|