Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - Akumulator kwasowy vs LiFePO4 w zakładanym budżecie.

Zbynek - 2020-09-13, 18:14
Temat postu: Akumulator kwasowy vs LiFePO4 w zakładanym budżecie.
To, że akumulatory LiFePO4 są lepsze jest oczywiste. Są również droższe. Zakładając budżet na poziomie około 1200zł co wybieracie?
1. Dołożyć do LiFePO4 100Ah z Aliexpress https://pl.aliexpress.com/item/4000804971419.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.33304d5bhCUrom&algo_pvid=d853d63e-623f-4b15-9b40-474e7ce27fc2&algo_expid=d853d63e-623f-4b15-9b40-474e7ce27fc2-0&btsid=0b0a187916000127255744860ed5d9&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_
2. Kwasiak np. Yuasa Leisure 115Ah - 2sztuki, czyli łącznie 230Ah (licząc że przy takiej dużej pojemności przeżyją dłużej przez mniejszy stopień rozładowania). http://akumulatorowecentr...-br-350x174x224

Linki przykładowe.
W samochodzie lodówka 230V z przetwornicy, webasto suche, grzałka bojlera wody ciepłej 12V 300W (grzanie wody w ciągu jazdy z alternatora lub w słońcu wykorzystując prąd z solara), solar 400W. Szacowane maksymalne pobory energii to 30A.

andi at - 2020-09-13, 20:26

Liczyć nie umiesz .Kwasiaki za 1200 to 3 sztuki a tak 100 lifepo4 ? zł :spoko

Ja mam 180 ah life

Zbynek - 2020-09-13, 20:41

andi at napisał/a:
Liczyć nie umiesz .Kwasiaki za 1200 to 3 sztuki a tak 100 lifepo4 ? zł :spoko

Ja mam 180 ah life


2 kwasiaki łącznie 230Ah to powiedzmy 1000zł, a 100Ah LiFePO4 to 1500zł ( w zaokrągleniu).
Jaki masz aku?

zefirwypasu - 2020-09-13, 21:44

Tylko i wyłącznie LiFePO4 - kupujesz raz i zapominasz o problemie. To coś jakby zamienić piec na węgiel na pompę ciepła z fotowoltaiką. Miałem kwasiaki i jak zamieniłem na 200Ah chińskiego lifepo4 to niebo a ziemia. Polecam.
smok_wawelski - 2020-09-14, 00:13

Zbynek napisał/a:
Zakładając budżet na poziomie około 1200zł co wybieracie?
Jeśli mam w kieszeni 1200zł a potrzeba zmagazynować 200Ah to niestety wybieram kwasa 2x to sporo mniej niz 1200zł - jeśli starczy mi zmagazynować 100Ah niewątpliwie wybieram LiFePo4. Oczywiscie wyższość LiFePo4 jest niezaprzeczalna ale mówmy o porównywalnych pojemnościach w zakładanym budżecie - przecież nie można porównywać 100Ah z 200Ah
andi at - 2020-09-14, 20:15

Tylko że z 3 albo 4 razy rozładujesz do zera albo coś obok i po ptokach .Nowe kwasy .

50 kupiłem gdzieś w Polsce a 130 mam od świstaka

smok_wawelski - 2020-09-14, 21:35

Ok zgoda - ale nie było mowy o ekstremalnych przypadkach i niewłaściwej eksploatacji
Natomiast dalej twierdzę że 100 nie równa sie 200

HENRYCZEK - 2020-09-14, 21:42

smok_wawelski napisał/a:

Natomiast dalej twierdzę że 100 nie równa sie 200

To zależy od punktu odniesienia.Dobry księgowy się z Tobą nie zgodzi.

smok_wawelski - 2020-09-14, 22:06

Nie chciałbym tu urazic ksiegowych - ale Oni dziwnie liczą i niespecjalnie wiele ma to wspólnego z Ah
Mysle natomiast że każdy technik raczej sie zgodzi :)

007jędruś - 2020-09-14, 23:51

Tylko LiFePo4, mam od kolegi świstaka. Polecam bo był to jeden z lepszych zakupów do kampera. Posiadanie bezobslugowego wiecznego magazynu prądu rekompensuje wysoką cenę zakupu.
Banan - 2020-09-15, 00:34

007 napisał/a:
Tylko LiFePo4, mam od kolegi świstaka.

Zgadzam się z Tobą :bigok
Też nie mam teraz problemu z zasilaniem
:spoko

joko - 2020-09-15, 00:48

smok_wawelski napisał/a:
przecież nie można porównywać 100Ah z 200Ah


To zależy co z czym porównujesz. Jeśli kwasiaka do kwasiaka, czy kwasiaka do AGM'a to oczywiście nie , natomiast jeśli porównujesz 100Ah LiFePO4 do 200Ah kwasiaka to jest to wręcz idealne porównanie .
Kolejny temat o LiFePO4 , w którym zaczyna się ta sama dyskusja , która opisana była już wiele razy we wcześniejszych wątkach :gwm
Przyjmuje się , że akumulator LiFePO4 o określonej pojemności znamionowej (tej podanej na etykiecie) jest ekwiwalentem kwasowego o mniej więcej dwukrotnie wyższej pojemności znamionowej ........ wynika to bezpośrednio z zasady działania , a szczególnie charakterystyki rozładowania.
Z nowego kwasowego o pojemności np.100Ah wyciągniesz te 100Ah rozładowując go prądem 1A przez 100h (przy okazji robiąc mu kuku bo kwasiaki tego nie lubią), ale zapomnij że przez 1h pociągniesz 100A (będziesz miał problem ciągnąć 100A przez 5min). W przypadku LiFePO4 100Ah wyciągniesz 100Ah niezależnie od prądu jakim go będziesz rozładowywał.
Jeśli uwzględnisz ten w/w fakt , plus porównasz żywotność z ceną, to szybko dojdziesz do wniosku że kwasiaki są aktualnie najdroższym i jednocześnie najgorszym typem akumulatorów i ich kupowanie jest najgorszą i najgłupszą inwestycją.
Prawidłowo eksploatowany kwasiak wytrzyma max 300 ładowań , a jedno nieopatrzne głębokie rozładowanie załatwi go na amen. LiFePO4 po 3000 ładowań ma 80-90% pojemności nominalnej i nadal jest to bardzo dobry akumulator , który wytrzyma kolejne tysiące ładowań.
Dodatkowo nie jesteś w stanie go uszkodzić przez nadmierne rozładowanie czy przeładowanie , bo te parametry pilnowane są przez wbudowany BMS.
Sprawdza się tutaj powiedzenie, że "biedny/skąpy (do wyboru) , dwa razy płaci ". Ja bym to poprawił i powiedział , że w przypadku tego porównania to nie dwa , a z dziesięć razy :spoko
Ci, którzy potrafią liczyć pieniądze , kwasiaki używają wyłącznie w przypadku kiedy je już mają i są jeszcze w akceptowalnej kondycji, nowych na wymianę już nikt rozsądny nie kupuje.

smok_wawelski - 2020-09-15, 00:58

Tak masz racje - przy założeniu rozładowywania kwasiaka do tych 50% a LiFePo do zera faktycznie mamy to samo - czy BMS na to pozwoli ?
Jednak czasem tez jest własnie istoty ten aspekt kieszeni bądź posiadania kwasiaków do dokończenia tak jak piszesz - oczywiście to nie ten przypadek Kolegi pytającego w tym watku gdzie zgadzam się że w sumie to strata ale live is brutal - LiFePo4 nie sa tanie - mieć kwasiaki a nie mieć nic to tez jest różnica. :)
Na pewno jeśli tylko budżet puszcza to LiFePo4 tego nie kwestionowałem :)

joko - 2020-09-15, 01:46

smok_wawelski napisał/a:
Tak masz racje - przy założeniu rozładowywania kwasiaka do tych 50% a LiFePo do zera faktycznie mamy to samo - czy BMS na to pozwoli ?
Jednak czasem tez jest własnie istoty ten aspekt kieszeni bądź posiadania kwasiaków do dokończenia tak jak piszesz - oczywiście to nie ten przypadek Kolegi pytającego w tym watku gdzie zgadzam się że w sumie to strata ale live is brutal - LiFePo4 nie sa tanie - mieć kwasiaki a nie mieć nic to tez jest różnica. :)
Na pewno jeśli tylko budżet puszcza to LiFePo4 tego nie kwestionowałem :)


No to jest dokładnie takie podejście o którym pisałem. Jestem zdania, że ludzi posiadających ograniczone środki finansowe , zwyczajnie nie stać na kupowanie rzeczy tanich , marnej jakości .... a tak się zazwyczaj niestety dzieje. Ci, dla których głównym czynnikiem wyboru jest cena a nie jakość , finalnie wydają więcej .

Z tym rozładowanie to Smoku chyba nie do końca to zrozumiałeś i jest raczej dokładnie odwrotnie . W identycznych warunkach rozładowania , wtedy kiedy kwasiak będzie rozładowany do zera , LiFePO4 będzie miał jeszcze 50% . Oczywiście są to wartości przyblizone i zależne od wielu czynników, ale w praktyce uzytkowania akumulatora w zabudowie kampera , to się w praktyce sprawdza.
Taki przykład : kiedyś jak miałem 100Ah AGM'a (trochę lepszy jak kwasiak) i nie miałem odbiorników większej mocy , tylko podstawowe odbiorniki, jak oświetlenie, TV, Truma, itp, to te 100Ah w komplecie z solarem 130W ,starczało na wszystko i zasadniczo nie było problemów z bieżącą eksploatacją, z tym że trzeba było liczyć się z wymianą aku tak średnio co 3 lata (jak zapomniałem odłączyć aku na czas postoju to co roku ).
Kiedy zamontowałem przetwornicę i wsadziłem do kampera domowy ekspres do kawy o mocy 1350W, to zaczęły się problemy bo przy trzeciej kawce przetwornica zaczynała piszczeć z powodu spadku napięcia na aku, pomimo że z matematyki wynikało, że taki pobór nie powinien robić na nim wrażenia. Żywotność aku spadała drastycznie.
Po zamontowaniu pierwszych 100Ah LiFePO4 problem zniknął . Zrobienie kilku kaw jedna po drugiej nie wywoływała jakiegokolwiek zauważalnego spadku napięcia. Po czasie dokupiłem kolejne pakiety, ale ten pierwszy nadal jest w kamperze i po długim czasie używania jest w idealnej kondycji i nie różni się od tych nowych.
Gdybym pozostał przy AGM'ach to do dzisiaj wydał bym już na nie tyle kasy co na LiFePO4, albo więcej i przez cały czas miałbym dyskomfort w codziennym uzytkowaniu.

smok_wawelski - 2020-09-15, 02:18

No i wszystko pięknie ładnie - też wyznaje zasadę że bidnego nie stać na oszczędności a tanie mięso to psi jedzą :) ja przyjmuje do wiadomości Twoja argumentacje, podstawowe pojęcia i zasady elektryki czy elektrotechniki znam, wiem z praktyki co to kwas, agm, żel - z lifepo4 dotychczas nie miałem doświadczeń bo po prostu mnie na nie nie stać owszem czytałem trochę o tej technologii i tu na foru i gdzie indziej też i uważam ja za super, przyjmuje tez w pełni na wiarę Twoje opinie , przyjmuje również do wiadomości to ze kupowanie przestarzałych nieefektywnych sprzętów jest stratą bo tak jest.
Tylko jest jedna sprawa - po prostu jak masz 1500zł to nie kupisz lifepo4 za 2000 :)
Owszem zgodzę się warto wziąć kredyt, kupić na oprocentowane nawet raty itp ... bo koniec końców się to opłaca i nawet kupić za 2500 jeszcze lepszy ale nie ma możliwości kupna rzeczy kosztującej 2000 za 1500 posiadane w kieszeni to oczywiste ale czasem są rzeczy ważne i ważniejsze np. ktoś przykładowo mając kredyt na chałupę i samochód ktoś nie chce się obciążać następnym na kamperowe graty - i w takim kontekście pisałem ze lepiej mieć niż nie mieć - oczywiście celowo przejaskrawiłem bo jak mam kredyt na chałupe to ten na LiFePo4 to pryszcz :) Ekonomia owszem racja 100% ale z tym dyskomfotem to tak naprawdę da się żyć :)
Dobra - przepraszam za te finansowo dywagacje i wróćmy to techniki

psm - 2020-09-15, 10:58

Hej,

Wtrącę swoje przysłowiowe trzy grosze...
Jako że siedzę trochę w temacie techniki, to zanim kupiłem kampera, już rozkminiałem kwestię banku energii dla części mieszkalnej.

Gotowe rozwiązania są drogie, dlatego warto zastanowić się nad czymś DIY.
Liczyłem, liczyłem i ... wyszło mi (nie odkryłem Ameryki), że można kupić np. 4x100Ah, spiąć to z BMSem + ewentualnie z aktywnym balancerem. No i bateryjka gotowa.
Jednak w zależności od dostawcy, cena za 1Ah pojemności wychodzi około 4-5PLN czyli za takie duże, 100Ah ogniwo trzeba dać około 400-500PLN + przesyłka.
No i żeby mieć 12V, trzeba 4 sztuki + BMS

W ruch poszedł Excel i różne opcje (mniejsze ogniwa, różne ceny, itp.) no i wyszło mi że najtaniej będzie zrobić pakiet składający się z ogniw 32700 o pojemności 6500-7000mAh (realnie około 6200-6300).
Cena około 12,4PLN za ogniwo (przy kupnie 12 sztuk). Policzyłem, że robiąc 4S24P (czyli 96 ogniw) wyjdzie pojemność około 150Ah za cenę 1190 PLN. No do tego należy doliczyć przesyłkę.
Jeszcze kwestia połączenia tego ze sobą oraz BMS, który można dostać za kilkadziesiąt złotych.
Oczywiście tutaj zastosowałem trochę uproszczeń (choćby pominąłem kwestię pomierzenia ogniw i dopasowania ich, ale chyba można pominąć, bo są to nowe ogniwa, więc i powtarzalność parametrów bardzo duża)

Jak komuś za mało, to można dołożyć kolejne równolegle, jak komuś za dużo, można zrobić przez pół, wyjdzie około 75Ah. Wydaje mi się, że takie 75Ah i tak będzie lepsze niż kwasiak, który szybko padnie.

Z kamperem w zestawie dostałem Varte LA95 (95Ah), która siedzi sobie pod fotelem pasażera... zmierzę ją jeszcze, ile ona realnie ma pojemności, ale coś czuję że długo już nie pociągnie, więc chyba trzeba powoli robić zamówienie na Ali, w końcu chwilę będzie szło do PL ;)

Może to coś wniesie do dyskusji, jeżeli tak - to fajnie, jeżeli nie - to nie bijcie ;)

Zdrówka!

Johny_Walker - 2020-09-15, 12:24

Dwa pytania:
Co z ładowaniem i rozładowaniem LiFePO w temperaturze -10?
Czy do Ducato 2.0 można zastosować LiFePO jako akumulator silnikowy, czy ma wydajność prądową?

Johny_Walker - 2020-09-15, 12:25

psm napisał/a:

Gotowe rozwiązania są drogie, dlatego warto zastanowić się nad czymś DIY.
Liczyłem, liczyłem i ... wyszło mi (nie odkryłem Ameryki), że można kupić np. 4x100Ah, spiąć to z BMSem + ewentualnie z aktywnym balancerem. No i bateryjka gotowa.

Jeśli myślisz o Aliexpress to skąd wiesz jaka jest rzeczywista pojemność? Oni z reguły znacznie zawyżają parametry. Wyjątkiem są produkty markowe ale nie znam takich na Ali jeśli chodzi o LiFePO.

psm - 2020-09-15, 12:35

Masz rację, na Ali różnie z tym bywa, ale sporo ludzi już je kupiło i testy są dostępne.
Nominalnie one maja 7Ah, ale realnie wychodzi tak jak pisałem wcześniej.

Dodatkowo można się posiłkować opiniami - ludzie kupują i testują je, po czym leci feedback.
Ostatecznie sprzedawca daje jakiś czas na zwrot.

Mówimy o nowych ogniwach Lii-70A.

Edit: pojedyncze ogniwo potrafi kilkadziesiąt A z siebie wykrzesać, więc 24 równoległe tym bardziej. Kwestia tego na co Ci BMS pozwoli...
Widziałem na YT próby odpalania ciągnika siodłowego z takich ogniw (o ile pamiętam to było chyba 4S3P)

P.s. witam krajana! :)

Johny_Walker - 2020-09-15, 13:17

Możesz podać link do tych ogniw i BMS na Ali, które są sprawdzone?
Czy one się bardziej opłacają od tych, które sprzedają forowicze tutaj? Widziałem różne filmy na YT, które brzydko świadczą o tych z Ali.
PS Bieszczady gościnnie niestety. :)

psm - 2020-09-15, 20:36

Johny_Walker napisał/a:
Możesz podać link do tych ogniw i BMS na Ali, które są sprawdzone?


Ogniwa, jako przykład: https://bit.ly/32w9wlR
Małe wyjaśnienie - kilka dni temu, kiedy liczyłem, opłata za przesyłkę była sporo niższa.

BMS: https://bit.ly/3c1ZgVG
To jest dość sensowny BMS, ale trzeba pamiętać że nie ma czujnika temperatury i nie odetnie ładowania przy <= 0degC
Tutaj trzeba samemu o baterie zadbać, albo pójść w droższego, który w razie niskiej temperatury zadba o odcięcie ładowania lub mieć taką funkcję w regulatorze (nie wspomnę już o dodatkowej automatyce, która też to może zrobić, ale to już stopień komplikacji rośnie)

Johny_Walker napisał/a:
Czy one się bardziej opłacają od tych, które sprzedają forowicze tutaj?


Na opłacalność wpływa wiele czynników, nie tylko cena końcowa. Tak na prawdę zależy od tego dla kogo to jest. Nie chcę oceniać, bo nie znam tych oferowanych przez forumowiczów rozwiązań. Za krótko tu jestem, nie dotarłem jeszcze do tych postów, doba za mało godzin ma :)
Jednak wiem, że skoro są na to klienci, to muszą być to produkty przemyślane i solidne.

Johny_Walker napisał/a:
Widziałem różne filmy na YT, które brzydko świadczą o tych z Ali.


Ja mogę podobne znaleźć, ale w drugą stronę :)

Żeby nie było, że namawiam i coś próbuję udowadniać...
Myślę, że jestem w stanie obecnie poświęcić te "kilka" złotych i zrobić eksperyment + opisać wynik, jaki by on nie był. Może ktoś zechce powtórzyć to (o ile będzie pozytywnie).

W najlepszym wypadku pokażę praktykę do tej teorii o której wyżej pisałem, w najgorszym będzie to kosztowne doświadczenie dla mnie. Nie błąd, lecz kolejne doświadczenie :)

Johny_Walker napisał/a:
PS Bieszczady gościnnie niestety. :)


Rozumiem, sugerowałem się podpisem :)
Ja korzenie mam tu i póki co wylądowałem w Bieszczadach, jako baza ;)

Artur.Dell - 2020-10-03, 22:49

joko napisał/a:
smok_wawelski napisał/a:
Tak masz racje - przy założeniu rozładowywania kwasiaka do tych 50% a LiFePo do zera faktycznie mamy to samo - czy BMS na to pozwoli ?
Jednak czasem tez jest własnie istoty ten aspekt kieszeni bądź posiadania kwasiaków do dokończenia tak jak piszesz - oczywiście to nie ten przypadek Kolegi pytającego w tym watku gdzie zgadzam się że w sumie to strata ale live is brutal - LiFePo4 nie sa tanie - mieć kwasiaki a nie mieć nic to tez jest różnica. :)
Na pewno jeśli tylko budżet puszcza to LiFePo4 tego nie kwestionowałem :)


No to jest dokładnie takie podejście o którym pisałem. Jestem zdania, że ludzi posiadających ograniczone środki finansowe , zwyczajnie nie stać na kupowanie rzeczy tanich , marnej jakości .... a tak się zazwyczaj niestety dzieje. Ci, dla których głównym czynnikiem wyboru jest cena a nie jakość , finalnie wydają więcej .

Z tym rozładowanie to Smoku chyba nie do końca to zrozumiałeś i jest raczej dokładnie odwrotnie . W identycznych warunkach rozładowania , wtedy kiedy kwasiak będzie rozładowany do zera , LiFePO4 będzie miał jeszcze 50% . Oczywiście są to wartości przyblizone i zależne od wielu czynników, ale w praktyce uzytkowania akumulatora w zabudowie kampera , to się w praktyce sprawdza.
Taki przykład : kiedyś jak miałem 100Ah AGM'a (trochę lepszy jak kwasiak) i nie miałem odbiorników większej mocy , tylko podstawowe odbiorniki, jak oświetlenie, TV, Truma, itp, to te 100Ah w komplecie z solarem 130W ,starczało na wszystko i zasadniczo nie było problemów z bieżącą eksploatacją, z tym że trzeba było liczyć się z wymianą aku tak średnio co 3 lata (jak zapomniałem odłączyć aku na czas postoju to co roku ).
Kiedy zamontowałem przetwornicę i wsadziłem do kampera domowy ekspres do kawy o mocy 1350W, to zaczęły się problemy bo przy trzeciej kawce przetwornica zaczynała piszczeć z powodu spadku napięcia na aku, pomimo że z matematyki wynikało, że taki pobór nie powinien robić na nim wrażenia. Żywotność aku spadała drastycznie.
Po zamontowaniu pierwszych 100Ah LiFePO4 problem zniknął . Zrobienie kilku kaw jedna po drugiej nie wywoływała jakiegokolwiek zauważalnego spadku napięcia. Po czasie dokupiłem kolejne pakiety, ale ten pierwszy nadal jest w kamperze i po długim czasie używania jest w idealnej kondycji i nie różni się od tych nowych.
Gdybym pozostał przy AGM'ach to do dzisiaj wydał bym już na nie tyle kasy co na LiFePO4, albo więcej i przez cały czas miałbym dyskomfort w codziennym uzytkowaniu.


joko, podaj proszę jakiś namiar na ofertę używanych przez Ciebie ogniw. Jestem gotów odjąć wyzwanie samodzielnego montażu aku lifepo4.

joko - 2020-10-04, 01:27

https://www.bto.pl/produk...0000mah-lifepo4

Ja używam tych dlatego , że robię z nich pakiety 12V/10Ah, które dowolnie sobie zestawiam i poza wykorzystaniem w kamperze ,używam również do rowerów i łodzi .
Są drogie ale pewne . Pierwsze zakupione sztuki katuję już parę lat i najmniejszego śladu zużycia .

Gżegżółka - 2020-10-08, 16:28

psm napisał/a:
Hej,

Wtrącę swoje przysłowiowe trzy grosze...
Jako że siedzę trochę w temacie techniki, to zanim kupiłem kampera, już rozkminiałem kwestię banku energii dla części mieszkalnej.

Gotowe rozwiązania są drogie, dlatego warto zastanowić się nad czymś DIY.
Liczyłem, liczyłem i ... wyszło mi (nie odkryłem Ameryki), że można kupić np. 4x100Ah, spiąć to z BMSem + ewentualnie z aktywnym balancerem. No i bateryjka gotowa.
Jednak w zależności od dostawcy, cena za 1Ah pojemności wychodzi około 4-5PLN czyli za takie duże, 100Ah ogniwo trzeba dać około 400-500PLN + przesyłka.
No i żeby mieć 12V, trzeba 4 sztuki + BMS

W ruch poszedł Excel i różne opcje (mniejsze ogniwa, różne ceny, itp.) no i wyszło mi że najtaniej będzie zrobić pakiet składający się z ogniw 32700 o pojemności 6500-7000mAh (realnie około 6200-6300).
Cena około 12,4PLN za ogniwo (przy kupnie 12 sztuk). Policzyłem, że robiąc 4S24P (czyli 96 ogniw) wyjdzie pojemność około 150Ah za cenę 1190 PLN. No do tego należy doliczyć przesyłkę.
Jeszcze kwestia połączenia tego ze sobą oraz BMS, który można dostać za kilkadziesiąt złotych.
Oczywiście tutaj zastosowałem trochę uproszczeń (choćby pominąłem kwestię pomierzenia ogniw i dopasowania ich, ale chyba można pominąć, bo są to nowe ogniwa, więc i powtarzalność parametrów bardzo duża)

Jak komuś za mało, to można dołożyć kolejne równolegle, jak komuś za dużo, można zrobić przez pół, wyjdzie około 75Ah. Wydaje mi się, że takie 75Ah i tak będzie lepsze niż kwasiak, który szybko padnie.

Z kamperem w zestawie dostałem Varte LA95 (95Ah), która siedzi sobie pod fotelem pasażera... zmierzę ją jeszcze, ile ona realnie ma pojemności, ale coś czuję że długo już nie pociągnie, więc chyba trzeba powoli robić zamówienie na Ali, w końcu chwilę będzie szło do PL ;)

Może to coś wniesie do dyskusji, jeżeli tak - to fajnie, jeżeli nie - to nie bijcie ;)

Zdrówka!


Masz zgrzewarkę punktową czy chcesz lutować? Lutowanie do baterii przyjemne nie jest...potrzeba agresywnego topnika i mocnej kolby. Czego nie zrobisz - i tak przegrzejesz nieco ogniwo. Dużo ułatwia cyna niskotemperaturowa.
Uwaga na podróbki, ta:

jest OK.

Co do liitokali - nie wiem jak ich lifepo4 ale mam co nieco do czynienia z ich innymi bateriami litowo-jonowymi. Nie spotkałem się z narzekaniami na te sprzedawane pod ich marką. Choć kiedyś kupiłem w jednym z pseudo-oficjalnych i wcześniej dobrze ocenianych sklepów Liitokali ogniwa Sony i dostałem podróbki. Jest tanio ale ryzykownie. :(

psm - 2020-10-09, 20:24

Gżegżółka napisał/a:
Masz zgrzewarkę punktową czy chcesz lutować?


Osobiście nie posiadam zgrzewarki, ale mogę mieć dostęp do takowej.
Na "dniach" spodziewam się pierwszej partii (48 sztuk) ogniw z których zrobię doświadczalną wersję baterii do mojej maszyny (muszę tylko dokładnie określić ilość miejsca pod siedzeniem, żeby zaplanować rozmieszczenie ogniw).

Będzie to póki co 8s6p czyli 24V 36Ah (36-42Ah, w zależności jakie pojemności realne ogniw będą). Jeżeli nie wpadną na cło (kilka mniejszych przesyłek, więc jest szansa ominięcia), to kosztowały mnie 640PLN

Mam już przygotowaną "ładowarkę" która pozwoli mi naładować kilka sztuk na raz w rozsądnym czasie. Urządzenie do testowania realnej pojemności jest już w PL, więc kwestia dni jak będzie u mnie.

Jeżeli źródło ogniw okaże się ok, to zamówię kolejne 80 sztuk i rozbuduję to do docelowego 8s16p

Zakładając że wszystko pójdzie zgodnie z planem, to na szybko odpalę sobie jakąś zgrzewarkę, żeby nie prosić się co chwilę kogoś, tylko móc samemu zrobić kolejne sztuki, bo parę osób potencjalnie jest zainteresowanych czymś w rodzaju 12V 100Ah.

Tak jak wspomniałem - traktuję ten projekt jako doświadczenie, z którego może wyjść coś ciekawego :)

... i te 4-5kWh które mam w używanych Li-Ion, jeszcze sobie poczeka na lepsze czasy ;)

Artur.Dell - 2020-10-09, 22:12

psm napisał/a:
Gżegżółka napisał/a:
Masz zgrzewarkę punktową czy chcesz lutować?


Osobiście nie posiadam zgrzewarki, ale mogę mieć dostęp do takowej.
Na "dniach" spodziewam się pierwszej partii (48 sztuk) ogniw z których zrobię doświadczalną wersję baterii do mojej maszyny (muszę tylko dokładnie określić ilość miejsca pod siedzeniem, żeby zaplanować rozmieszczenie ogniw).

Będzie to póki co 8s6p czyli 24V 36Ah (36-42Ah, w zależności jakie pojemności realne ogniw będą). Jeżeli nie wpadną na cło (kilka mniejszych przesyłek, więc jest szansa ominięcia), to kosztowały mnie 640PLN

Mam już przygotowaną "ładowarkę" która pozwoli mi naładować kilka sztuk na raz w rozsądnym czasie. Urządzenie do testowania realnej pojemności jest już w PL, więc kwestia dni jak będzie u mnie.

Jeżeli źródło ogniw okaże się ok, to zamówię kolejne 80 sztuk i rozbuduję to do docelowego 8s16p

Zakładając że wszystko pójdzie zgodnie z planem, to na szybko odpalę sobie jakąś zgrzewarkę, żeby nie prosić się co chwilę kogoś, tylko móc samemu zrobić kolejne sztuki, bo parę osób potencjalnie jest zainteresowanych czymś w rodzaju 12V 100Ah.

Tak jak wspomniałem - traktuję ten projekt jako doświadczenie, z którego może wyjść coś ciekawego :)

... i te 4-5kWh które mam w używanych Li-Ion, jeszcze sobie poczeka na lepsze czasy ;)




A jakie masz zdanie na temat ogniw pryzmatycznych?
Niewątpliwie pozwalają na pominięcie aspektu zgrzewania tudzież lutowania ogniw.

psm - 2020-10-10, 22:57

Artur.Dell napisał/a:

A jakie masz zdanie na temat ogniw pryzmatycznych?
Niewątpliwie pozwalają na pominięcie aspektu zgrzewania tudzież lutowania ogniw.


Rozważałem kwestię kupna po prostu 8 dużych ogniw i to by załatwiło mi całość.
Jednak tak jak wspomniałem (a może nie), ta wersja wyszła mi najtaniej.
W ruch poszedł Excel, liczyłem różne opcje w różnych cenach i per 1Ah, tutaj wyszło najtaniej.
Nie liczyłem oczywiście kosztów zgrzewania czy tasiemek niklowych, ale nawet po doliczeniu wyjdzie najtaniej.
Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest też to, że w dużym zakresie mogę decydować o tym, jaki kształt przyjmie taka bateria, więc wcisnąć ją w różne dziwne miejsca mogę (akurat planuję pod siedzeniami).
Ostatecznie traktuję ten projekt jako doświadczenie, a w razie czego na pojedyncze lub grupy ogniw, znajdę zastosowanie w innych moich zabawkach ;)

Mleko.Laciate - 2020-10-12, 17:58

psm, możesz wrzucić jakąś fotkę gotowego aku?

Jakiego BMSa użyłeś?


Trochę nie widzę korzyści z używania tych małych ogniw.

Mając przykładowe 80 ogniw potrzebny będzie BMS 80S czyli np. 4 razy 20S po ok. 50 dolców sztuka. To na BMSy trzeba będzie wydać drugie tyle co na same ogniwa. Rozumiem, że im więcej ogniw tym lepiej, bo jak któreś padnie to wymiana jednego czy dwóch to niewielki koszt, ale mnogość ogniw powoduje zwielokrotnienie ilości BMSów.
Kupując ogniwa pryzmatyczne ograniczamy koszty BMSów, ale jak jakieś padnie ból jest większy.

Która zatem droga jest lepsza? Oto jest pytanie...

psm - 2020-10-12, 19:18

Mleko.Laciate napisał/a:
psm, możesz wrzucić jakąś fotkę gotowego aku?


Mogę, w przyszłości, kiedy zakończę projekt :)

Mleko.Laciate napisał/a:

Jakiego BMSa użyłeś?


Zastosuję, tak jak pisałem - projekt jest w trakcie realizacji :)
Ale w koszyku siedzi takie coś (w wersji 320A):

https://www.aliexpress.co....f7062e0eEJ0jKC

Mleko.Laciate napisał/a:

Trochę nie widzę korzyści z używania tych małych ogniw.


A to dlaczego? jak wg. Ciebie zbudowane są baterie np. w samochodach elektrycznych?
Podpowiem - z małych ogniw.

Mleko.Laciate napisał/a:

Mając przykładowe 80 ogniw potrzebny będzie BMS 80S czyli np. 4 razy 20S po ok. 50 dolców sztuka. To na BMSy trzeba będzie wydać drugie tyle co na same ogniwa.


Źle liczysz i zapewne nie przeczytałeś dobrze tego, co napisałem wcześniej.
Nie idę w żadne 4 razy 20S, bo to by dało 4 razy 64V (nominalnie).

Ze względu na to, że przetwornica będzie trochę dalej, to idę w 8S czyli 24V nominalnie, a ile już podłączę równolegle to inna sprawa, to da mi pojemność.
Takie coś załatwiam jednym BMSem, który ogarnia 8S

Mleko.Laciate napisał/a:

Rozumiem, że im więcej ogniw tym lepiej, bo jak któreś padnie to wymiana jednego czy dwóch to niewielki koszt, ale mnogość ogniw powoduje zwielokrotnienie ilości BMSów.


Ogniwa będą nowe, przetestowane wcześniej pod kątem pojemności oraz R[wew]. Pad ogniwa może się zdarzyć zawsze, ale dość mało prawdopodobne. No gdybym robił to z używanych, to można by się o to bać. Poza tym pad jednego czy dwóch nie będzie tak bardzo bolał, jedynie spadnie pojemność sumaryczna całej baterii, co wyłapię dość szybko - po to właśnie biorę trochę droższy BMS, aby sobie wyciągać takie informacje.
A zboczenie zawodowe sprawia, że wszystko chcę przedstawiać w formie wykresów, więc dość szybko będzie widać że coś jest nie tak ;)

Mleko.Laciate napisał/a:

Kupując ogniwa pryzmatyczne ograniczamy koszty BMSów, ale jak jakieś padnie ból jest większy.

Która zatem droga jest lepsza? Oto jest pytanie...


Tutaj podobnie jak wyżej - prawdopodobieństwo padu jest zawsze. Pytanie tylko czy jest na tyle duże, aby się tym martwić? Wtedy może warto po prostu kupić dużo droższą baterię renomowanego producenta, z gwarancją...

Tak jak wspomniałem wyżej - większa ilość mniejszych ogniw pozwoli mi na dostosowanie baterii do specyficznych wymagań dot. miejsca instalacji.

Czester - 2020-11-15, 18:51

Witam.
Jestem nowy i nie połapałem się jeszcze jak się poruszać na forum.
Mam do Was pytanie co do LiFePo4.
Kupiłem 4 sztuki 12v 100ah za 750zł.
I tu zaczynają się schody chcę dokupić dwa panele słoneczne po 370Wp.
Potrzebuję jeszcze mppt i nie mogę znaleźć info na temat jak to się dobiera. https://sklep.helpes.pl/modul-fotoltaiczny-selfa-sv120m32-370-370-wp-premium tam jest specyfikacja. Oraz bms https://pl.aliexpress.com/item/32997552090.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.f7062e0eEJ0jKC
Dzięki za zainteresowanie i szybką odpowiedz.

Artur.Dell - 2020-11-15, 20:05

Trochę dużo tych paneli. Najmocniejszy Tracer 4210 przy 12V obsługuje do 520Wat.

A gdzie kupowałeś te ogniwa?

andi at - 2020-11-15, 20:34

Przyjmuje sie do panela 100W regulator 10A
Przy 40A możesz dać około 500 W panela na dach :spoko

kolmen - 2020-11-17, 19:26

Jaką pojemność powinien mieć akumulator LiFePo4 aby można było z niego wycisnąć tyle energii co z akumulatorów kwasowych o łącznej 775Ah ?
Zakładając oczywiście prawidłową eksploatację, akumulatory 12V

Czester - 2020-11-19, 16:27

Witam.
Do tego jeszcze https://pl.aliexpress.com/item/4001336100342.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.7f5e5c0fnTBIav
https://pl.aliexpress.com/item/4000939404792.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.7f5e5c0fnTBIav
Te baterie można więcej wykorzystać niż kwasiaki .Test aku na yutubie mrakumulator.

Flag - 2020-11-19, 19:34

andi at napisał/a:
Przyjmuje sie do panela 100W regulator 10A
Przy 40A możesz dać około 500 W panela na dach :spoko


no chyba nie

Czester - 2020-11-20, 12:04

Mppt 150V 60a. :idea
Robold - 2020-11-22, 13:21

Przepraszam - odbiegam trochę od tematu ale bardzo podoba mi się pomysł Joko.
joko napisał/a:
Ja używam tych dlatego , że robię z nich pakiety 12V/10Ah, które dowolnie sobie zestawiam i poza wykorzystaniem w kamperze ,używam również do rowerów i łodzi .
Są drogie ale pewne . Pierwsze zakupione sztuki katuję już parę lat i najmniejszego śladu zużycia .


Chciałbym wymienić "kwasiaka" na LiFePO4 składającego się z pakietów 12V 10 lub 20Ah i też dodatkowo wykorzystać je do elektrycznego skutera i silniczka pontonu.

Mogę okazyjnie kupić skuter elektryczny bez baterii, oryginalnie była litowo-jonowa 60V 20Ah.
Mam pytanie, czy mogę ją zastąpić pakietami ( np. 5 x 12V 20Ah ) LiFePO4? jakie mogą być "niespodzianki"?

Czester - 2020-11-23, 14:26

Witam.
Można szeregowo dodatkowo bms na aku.

wbobowski - 2020-11-23, 15:23

Czytając ten temat zastanawiam się, po co w zeszłym roku po zrobieniu trochę porządku z instalacją elektryczną kupiłem kwasiaka. Ale mądry ... po szkodzie.
Teraz już tego błędu nie zrobię tym bardziej, że założony niedawno 2.solar 160W ładuje tylko akumulator pokładowy.

Ot ile człowiek się nauczy, jak dość dokładnie będzie się czytać artykuły czy dyskusje na CT.

DK-Tadeusz - 2020-11-23, 16:08

A ja przed chwila nacisnąłem KUP na pl.ali .

120Ah LIFEPO4 za ca. 1300.- zł. 402$.

ALE ! Na tych lifepo4 auta nie odpalę bo za słabe. Do tego mam LI-PO 25Ah.

Wiec będzie: 100 kwas, 125 LI-PO + 120 LIFEPO4.

BMS-y robię sam.

psm - 2020-12-03, 20:39

DK-Tadeusz napisał/a:

BMS-y robię sam.


Możesz napisać więcej szczegółów?
Sam od początku je robisz? Na jakimś mikrokontrolerze, do którego piszesz sobie soft sam?

BTW. do mnie właśnie przyszła pierwsza partia (z czterech) zamówionych we wrześniu ogniw.



Oprócz tego co przyjdzie, jeszcze zamówię 96 sztuk takich ogniw, więc może uda się zrobić ładną, podsiedzeniową 24V bateryjkę o całkiem fajnej pojemności.

Czester - 2020-12-04, 15:32
Temat postu: eSmart3
Witam.
Zakupiłem esmart3 do lifepo4 12v 100Ah.I teraz mam problem jakie parametry ustawić na mppt dla tych baterii.Mam program My gren solar. Które są najważniejsze a które można pominąć.

jarsta0001 - 2020-12-04, 22:25

DK-Tadeusz napisał/a:
A ja przed chwila nacisnąłem KUP na pl.ali .

120Ah LIFEPO4 za ca. 1300.- zł. 402$.

ALE ! Na tych lifepo4 auta nie odpalę bo za słabe. Do tego mam LI-PO 25Ah.

Wiec będzie: 100 kwas, 125 LI-PO + 120 LIFEPO4.

BMS-y robię sam.



To ten kwasiak 100 do czego będziesz podłączał bo przecież z LIFEPO 4 nie da się go połączyć. Jakąś odrębną dla niego instalację robisz?

MaxL - 2021-01-27, 23:23

Szukam aku 150-200Ah z BMS 150-200A najlepiej z info parametrów po BT:
https://pl.aliexpress.com/item/32975737224.html?
Jakby jeszcze tą ładowarkę była 20A to byłoby super

Ewentualnie ten:
https://pl.aliexpress.com/item/4001022600700.html?

Czy ktoś może polecic coś sprawdzonego ?

Artur.Dell - 2021-01-28, 08:25

Coś sprawdzonego to tylko u Świstaka albo Papamili.

Może jestem uprzedzony, ale ja bym się trochę bal zapłacić Chińczykowi 2000 zł., a do tego dojdzie jeszcze VAT więc cena nie powala na kolana. A chińska gwarancja = brak gwarancji.

MaxL - 2021-01-28, 16:44

A ja lubię dreszcz emocji z takimi zakupami ;)
Finalnie kupiłem ten https://www.aliexpress.co...1769024539.html
200Ah z BMS 200A z Bluetooth, Ładowarką 20A wyszło jakieś 2k

ciekawe co przyjdzie ...

Meyer - 2021-01-28, 18:39

Czasami w specyfikacjach piszą taakie cuda.
W specyfikacji aku ktory kupiłeś jest napisane
Cykle życia ponad 1000 razy
To całkiem sporo jednak częściej okreslane jest to na 3000-4000 (80%)

MaxL - 2021-01-28, 19:30

Ponad 1000 cykli to w naszym przypadku nieskończoność a i tak pewnie zostanie 80% pojemności
Żelowe w teorii mają koło 300 ale w przypadku eksploatacji w temperaturze powyżej 25stopni ilość cykli malej drastycznie i pojemność szybko spada - w firmach telko wymieniamy praktycznie wszystkie baterie co 6 lat a w niektórych lokalizacjach co rok i tutaj też powoli przechodzimy na litowe.

joko - 2021-01-28, 20:10

Ten akumulator to nie jest LiFePO4 tylko zwykły litowo-jonowy , stąd taka mała ilość cykli.
MaxL , takiego chciałeś , czy nie doczytałeś przed kupnem ?

LukF - 2021-01-28, 21:57

Tematów o LiFePo4 jest sporo na forum i by to wszystko przeczytać i zapamiętać to urlop muszę wziąść... :bajer

Mam kilka prostych pytań. Bardzo proszę o wyrozumiałość bo w LiFePo4 jestem zielony.
Załóżmy, że kupuję akumulator LiFePO4.

1. Czy mogę odłączyć mój obecny akumulator żelowy i w to miejsce bez żadnych modyfikacji podłączyć do elektrobloku aku LiFePO4?
2. Czy może go ładować (tak jak obecnie to fabryka zrobiła) alternator podczas jazdy?
3. Czy może go ładować (tak jak obecnie to fabryka zrobiła) 230V ze słupka przez elektroblok?
4. Czy muszę kupić oddzielną ładowarkę do aku LiFePO4. To jest na 230V ?
5. Czy może go ładować solar przez regulator MPPT 20A ?

Nie wiem o co jeszcze zapytać? Nie potrzebuję skomplikowanej instalacji. Raczej coś maksymalnie prostego. Idea jest taka: w zimie dużo prądu na nartach. W lecie możliwość ładowania dwóch baterii rowerowych 36V przez przetwornicę. Nic innego nie potrzebuję.
Dzięki za proste odpowiedzi :)

Banan - 2021-01-28, 22:18

LukF,

1. Tak
2. Tak
3. Tak
4. Nie
5. Tak

W zimie prądu Ci starczy bez ładowanych rowerków, latem powinno być wystarczająco z LiFePo4 z ich ładowaniem
O jednym zapomniałem wspomnieć:
w zimie ładowanie LiFePo4 musi być powyżej 0°C... czyli podgrzewany schowek na aku, np. rurka z nadmuchem z Trumy.
:spoko

marcincin - 2021-01-28, 22:43

LukF napisał/a:

1. Czy mogę odłączyć mój obecny akumulator żelowy i w to miejsce bez żadnych modyfikacji podłączyć do elektrobloku aku LiFePO4?


To zależy jakie masz przekroje przewodów w instalacji, jaki prąd jest bezpieczny dla Twojego energobloku, czy masz "inteligentny" alternator i czy BMS będzie pilnował bezpiecznych parametrów ładowania (zabezpieczenie przed zbyt wysokim napięciem ładowania - wyższe napięcie może wystąpić przy "inteligentnym" alternatorze). Pisałem o moim przypadku w głównym wątku o LiFePO4 - ja zrobiłem ograniczenie prądowe dodając dodatkowo 5m linki 6mm2, które obniża max wartość natężenia prądu do 30A - 50A jakie dawał alternator było wg mojej oceny zbyt wysokie dla mojej instalacji.

LukF napisał/a:

2. Czy może go ładować (tak jak obecnie to fabryka zrobiła) alternator podczas jazdy?


Tak jeśli BMS będzie pilnował max napięcia. Przy inteligentnym alternatorze możesz mieć efekt taki, że BMS będzie odcinał ładowanie akumulatora jeszcze nie w pełni naładowanego. Mój ogranicznik prądowy spełnia dwie funkcje - ogranicza prąd i dodatkowo wprowadza spadek napięcia 0,55V - spadek ten obniża podwyższone napięcie jakie może generować alternator do poziomu akceptowanego przez BMS - zabezpieczenie przed zbyt wysokim napięciem jeśli się uruchomi to już na samej końcówce ładowania.

LukF napisał/a:

3. Czy może go ładować (tak jak obecnie to fabryka zrobiła) 230V ze słupka przez elektroblok?


Tak, Możesz także zmienić nastawę ładowarki (jeśli jest taka możliwość) na ładowanie akumulatora żelowego - ja tak zrobiłem w mojej - po zmianie ładowarka podaje 14,3V, przy nastawie dla akumulatorów kwasowych napięcie jest trochę niższe i akumulator jest ładowany do mniejszego poziomu. Przy standardowych nastawach ładowarka naładuje go powiedzmy w 80%, przy żelowych do 90% (to tylko przykład - nie badałem tego dokładnie). Kupując dedykowaną ładowarkę do LiFePO4 naładujesz akumulator w 100%, ale to moim zdaniem nie ma znaczenia. Te 10% czy 20% i tak doładuje się w czasie jazdy po przejechaniu parunastu kilometrów.

LukF napisał/a:

4. Czy muszę kupić oddzielną ładowarkę do aku LiFePO4. To jest na 230V ?


Patrz wyżej

LukF napisał/a:

5. Czy może go ładować solar przez regulator MPPT 20A ?


Tak - MPPT powinien mieć dedykowane dla LiFePo4 ustawienie - jeśli go nie ma to naładujesz akumulator do 80% (w przybliżeniu).

joko - 2021-01-29, 01:35

LukF napisał/a:
Tematów o LiFePo4 jest sporo na forum i by to wszystko przeczytać i zapamiętać to urlop muszę wziąść... :bajer

Mam kilka prostych pytań. Bardzo proszę o wyrozumiałość bo w LiFePo4 jestem zielony.
Załóżmy, że kupuję akumulator LiFePO4.

1. Czy mogę odłączyć mój obecny akumulator żelowy i w to miejsce bez żadnych modyfikacji podłączyć do elektrobloku aku LiFePO4?
2. Czy może go ładować (tak jak obecnie to fabryka zrobiła) alternator podczas jazdy?
3. Czy może go ładować (tak jak obecnie to fabryka zrobiła) 230V ze słupka przez elektroblok?
4. Czy muszę kupić oddzielną ładowarkę do aku LiFePO4. To jest na 230V ?
5. Czy może go ładować solar przez regulator MPPT 20A ?

Nie wiem o co jeszcze zapytać? Nie potrzebuję skomplikowanej instalacji. Raczej coś maksymalnie prostego. Idea jest taka: w zimie dużo prądu na nartach. W lecie możliwość ładowania dwóch baterii rowerowych 36V przez przetwornicę. Nic innego nie potrzebuję.
Dzięki za proste odpowiedzi :)


Poprosiłeś w innym wątku, abym się odniósł do tych pytań , ale po wcześniejszych wypowiedziach Kolegów nie mam tu za bardzo co dodać :spoko
Podobnie jak Banan jestem za 5x TAK :mrgreen:
Marcincin rozszerzył swoją wypowiedź o kilka spraw, z którymi również się zgadzam, z tą tylko uwagą, że przy tej pojemności jaką planujesz (pisałeś w innym wątku że 200Ah LiFepO4), będzie to zakładam jakiś porządny aku, który z założenia BMS'a wszystko mającego , będzie zawierał, a tym samym o kwestię nadmiernego rozładowania czy przeładowania martwić się nie musisz. Podobnie jeśli chodzi o kwestię pewnego, kilku procentowego niedoładowania LFePO4 w instalacji pod kwasiaka , też przy tej pojemności będzie raczej miało znaczenie drugorzędne (braku tych paru procent nie zauważysz a niedoładowanie ma dla LiFePO4 działanie "pro-zdrowotne :-P )

W drugim wątku pytałeś też o opinię na temat tego czy 200Ah LiFePO4 jest ok, oraz pytałeś również o przetwornicę ........ odpowiem może tam , bo tam bardziej chyba będzie to w temacie wiodącym :spoko

jb - 2021-01-29, 08:22

marcincin napisał/a:

1. Czy mogę odłączyć mój obecny akumulator żelowy i w to miejsce bez żadnych modyfikacji podłączyć do elektrobloku aku LiFePO4?


T. Pisałem o moim przypadku w głównym wątku o LiFePO4 - ja zrobiłem ograniczenie prądowe dodając dodatkowo 5m linki 6mm2, które obniża max wartość natężenia prądu do 30A - 50A jakie dawał alternator było wg mojej oceny zbyt wysokie dla mojej instalacji.

Marcincin jak mierzysz ten prad? jakim miernikiem? Sprawa z pozoru wydaje się banalna ale jednak coś trzeba mieć, zwykły multimetr się nie nadaje

LukF - 2021-01-29, 09:07

Banan, Marcincin, Joko,

Bardzo dziękuję za merytoryczne uwagi. Krótko i zwięźle :bukiet:
Alternator w Ducato Euro6 jest zwykły, nie widzę różnicy w porównaniu do E5. Czyli w trakcie pracy silnika nie powinien cudować z napięciem. I dobrze.
Wydaje się więc, że u mnie wymiana aku AGM na LiFePO4 odbędzie się Plug and Play = podłącz i używaj.

Pamiętam też o tym, że nie ładuję poniżej 0°C .

marcincin - 2021-01-29, 09:31

jb napisał/a:

Marcincin jak mierzysz ten prad? jakim miernikiem? Sprawa z pozoru wydaje się banalna ale jednak coś trzeba mieć, zwykły multimetr się nie nadaje


Prąd mierzę amperomierzem cęgowym - poza tym mając BMS'a z bluetoothem wartość prądu ładującego lub rozładowującego widzisz w aplikacji - tak naprawdę ten multimetr nie jest potrzebny (ale tak czy inaczej warto mieć coś takiego na wyposażeniu). Wskazania z BMS'a i amperomierza pokrywały się.

MaxL - 2021-01-29, 09:57

joko napisał/a:
Ten akumulator to nie jest LiFePO4 tylko zwykły litowo-jonowy , stąd taka mała ilość cykli.
MaxL , takiego chciałeś , czy nie doczytałeś przed kupnem ?


Dzieki za czujność - szukając wiekszego BMS i funkcji BT nie zwróciłem uwagi ze zmienił sie typ aku bo koleś robi i Li-On i LiFePO4 - skontaktowałem sie i juz jest OK - niestety BMS z funkcja BT jest tylko do 150A :(

Banan - 2021-01-29, 10:17

LukF napisał/a:
Wydaje się więc, że u mnie wymiana aku AGM na LiFePO4 odbędzie się Plug and Play = podłącz i używaj.

W moim dziadku tak się odbyło :bigok
Świstak (bo od Niego mam aku 140Ah) zapewniał mnie że tak się to odbędzie i miał rację. Prądu mi nie brakuje. Wymieniłem PWM na MPPT i solar zaczął ładować nawet w pochmurne dni, co prawda szału nie ma, ale ładuje! Jak śniegi odejdą wrzucę jeszcze nowy solar, jakieś 320W i będzie miód z malinami :mrgreen:
Co do ładowarki: nie kupiłem dedykowanej, bo też ww. kol. Świstak powiedział, bym użył najprostszego prostownika, bez mikroprocesorów i innych fajerwerków, wygrzebałem jakiś stary od Poloneza i ładuje aż miło :mrgreen:
Ogarnia wszystko BMS :-P

LukF - 2021-01-29, 12:26

Banan napisał/a:

Co do ładowarki: nie kupiłem dedykowanej, bo też ww. kol. Świstak powiedział, bym użył najprostszego prostownika, bez mikroprocesorów i innych fajerwerków, wygrzebałem jakiś stary od Poloneza i ładuje aż miło :mrgreen:
Ogarnia wszystko BMS :-P


Wyjaśnij Darek proszę do czego ma służyć ta ładowarka/ zwykły prostownik ? Skoro w aucie ładuje alternator, solar lub przez elektroblok idzie 230V ze słupka????
Czy chodzi Tobie o czwarte źródło ładowania kiedy chcesz wyjąć LiFePO4 z auta i zabrać do domu?

Banan - 2021-01-29, 13:11

LukF napisał/a:
Czy chodzi Tobie o czwarte źródło ładowania kiedy chcesz wyjąć LiFePO4 z auta i zabrać do domu?

No dokładnie tak :bigok
Sprawdziłem tylko raz, czy to działa i działa. Wszystkie cuda ogarnia BMS, a jak jest z BT, to masz podgląd na bieżąco co się dzieje z akumulatorem. Jak jest zamontowany w kamperze, nie ma potrzeby ładować go z ładowarki, podpinam kampera do sieci i ładuję z EB.

LukF - 2021-01-29, 15:56

Jestem po rozmowie ze sprzedawcą LiFePo4 który ma w ofercie akumulatory z BMS zabezpieczającym przed ładowaniem poniżej 0°C. Niestety z Bluetoothem to znacznie droższa zabawka. Opowiedział mi, że będą mieć w ofercie z ogniwami o jeszcze wyższych parametrach i potraktują to jako produkt zdecydowanie droższy. W sumie bluetooth do aku jest miły ale dopłacać za to znacznie więcej chyba nie chcę.
Obiecał kilku procentowy rabat dla CT.

wędrowiec - 2021-01-29, 19:29

W głowie zamieszanie. Byłem przeciwny, a po wpisach w tym temacie zacząłem sprawdzać ceny.
Koniec świata panie Popiołek. :gwm

marcincin - 2021-01-29, 20:01

LukF napisał/a:
Jestem po rozmowie ze sprzedawcą LiFePo4 który ma w ofercie akumulatory z BMS zabezpieczającym przed ładowaniem poniżej 0°C. Niestety z Bluetoothem to znacznie droższa zabawka. Opowiedział mi, że będą mieć w ofercie z ogniwami o jeszcze wyższych parametrach i potraktują to jako produkt zdecydowanie droższy. W sumie bluetooth do aku jest miły ale dopłacać za to znacznie więcej chyba nie chcę.
Obiecał kilku proceyntowy rabat dla CT.


Zwróć uwagę na wymiary akumulatora. Przeważnie 200 Ah nie mieści się w miejsca przewidziane przez producenta zabudowy - np pod siedzeniem pasażera. Oczywiście to kwestia konkretnej zabudowy - warto się upewnić.

Banan - 2021-01-29, 20:38

wędrowiec napisał/a:
po wpisach w tym temacie zacząłem sprawdzać ceny.

U mnie też się tak zaczęło... :haha: :haha: :haha:

ZEUS - 2021-01-29, 20:43

LukF napisał/a:
Obiecał kilku procentowy rabat dla CT.

jak już będziesz z tym sprzedawcą "po słowie" :-P (tym ostatecznym) to wrzuć na CT konkrety... może jak będzie większe zainteresowanie to przybędzie mocniejszy argument negocjacyjny... :oops: :spoko

LukF - 2021-01-29, 20:51

ZEUS napisał/a:
LukF napisał/a:
Obiecał kilku procentowy rabat dla CT.

jak już będziesz z tym sprzedawcą "po słowie" :-P (tym ostatecznym) to wrzuć na CT konkrety... może jak będzie większe zainteresowanie to przybędzie mocniejszy argument negocjacyjny... :oops: :spoko


Tak zrobię. Po 10 lutego będzie dostawa świeżych akumulatora do PL. Dam znać :)

LukF - 2021-01-29, 20:54

marcincin napisał/a:

Zwróć uwagę na wymiary akumulatora. Przeważnie 200 Ah nie mieści się w miejsca przewidziane przez producenta zabudowy - np pod siedzeniem pasażera. Oczywiście to kwestia konkretnej zabudowy - warto się upewnić.


Masz rację. Jutro będę mierzył miejsca :bukiet:

papamila - 2021-01-29, 21:29

LukF napisał/a:
Jutro będę mierzył miejsca

pamiętaj że ten typ może leżeć :lol:

wędrowiec - 2021-01-29, 21:48

LukF napisał/a:
ZEUS napisał/a:
LukF napisał/a:
Obiecał kilku procentowy rabat dla CT.

jak już będziesz z tym sprzedawcą "po słowie" :-P (tym ostatecznym) to wrzuć na CT konkrety... może jak będzie większe zainteresowanie to przybędzie mocniejszy argument negocjacyjny... :oops: :spoko


Tak zrobię. Po 10 lutego będzie dostawa świeżych akumulatora do PL. Dam znać :)



To już jest pierwszy zainteresowany :)

[ Komentarz dodany przez: Banan: 2021-01-30, 10:34 ]
Poprawiłem cytowanie

Andrzej_Gdynia - 2021-01-29, 22:45

Panowie pozwólcie że się włączę... jak wygląda sprawa łączenie równolegle aku LiPofe4 - można? Bo już trochę głupieje. Wiem że szerogowo - nie, ale czy równolegle? O tej samej pojemności - takie same?
RadekNet - 2021-01-29, 22:58

Andrzej_Gdynia napisał/a:
Panowie pozwólcie że się włączę... jak wygląda sprawa łączenie równolegle aku LiPofe4 - można? Bo już trochę głupieje. Wiem że szerogowo - nie, ale czy równolegle? O tej samej pojemności - takie same?


Ja sobie buduje baterię z takich pakietów
https://www.aliexpress.co...1600262975.html
działa, więc chyba mozna ;)

LukF - 2021-01-30, 12:03

Andrzej_Gdynia napisał/a:
Panowie pozwólcie że się włączę... jak wygląda sprawa łączenie równolegle aku LiPofe4 - można? Bo już trochę głupieje. Wiem że szerogowo - nie, ale czy równolegle? O tej samej pojemności - takie same?


Z tego co czytam w internetach to można łączyć zarówno szeregowo jak i równoległe. Czyli możemy zwiększać pojemność oraz podwyższać napięcie .

www.kon-tec.eu
Na tej stronie w instrukcji obsługi PDF do akumulatorów jest to rozrysowane

marcincin - 2021-01-30, 12:11

LukF napisał/a:
Andrzej_Gdynia napisał/a:
Panowie pozwólcie że się włączę... jak wygląda sprawa łączenie równolegle aku LiPofe4 - można? Bo już trochę głupieje. Wiem że szerogowo - nie, ale czy równolegle? O tej samej pojemności - takie same?


Z tego co czytam w internetach to można łączyć zarówno szeregowo jak i równoległe. Czyli możemy zwiększać pojemność oraz podwyższać napięcie .

www.kon-tec.eu
Na tej stronie w instrukcji obsługi PDF do akumulatorów jest to rozrysowane


Nie wszystko co jest napisane w internecie jest prawdą. Wiele BMS'ów nie wspiera połączenia szeregowego, np mój. Tak więc zalecam ostrożność i przestudiowanie dokumentacji producenta.

LukF - 2021-01-30, 12:18

Marcincin,

Faktycznie masz rację. To BMS o tym decyduje. Więc faktycznie trzeba wiedzieć co może dany BMS.

Na podanej stronie piszą, że można. Czyli należy to rozumieć, że można W ICH AKUMULATORACH.
Przepraszam za nieprecyzyjną informację :(

papamila - 2021-01-30, 13:00

akumulatory jakie sprzedawałem
miały taką możliwość pracy w tandemie (tylko 2, wiecej nie)
posiadały oznaczenie P (pair)

na dziś nie mam już żadnych akumulatorów LiFePo4,
i holender mi nie potwierdził żadnej dostawy.
nie ma i nie wiadomo kiedy.
Mam oferte z Francji ale ani ona różowa cenowo, aku nie znam, firmy nie znam wiec czekam na swoich. :bigok :bigok

MaxL - 2021-01-30, 14:37

RadekNet napisał/a:
Andrzej_Gdynia napisał/a:
Panowie pozwólcie że się włączę... jak wygląda sprawa łączenie równolegle aku LiPofe4 - można? Bo już trochę głupieje. Wiem że szerogowo - nie, ale czy równolegle? O tej samej pojemności - takie same?


Ja sobie buduje baterię z takich pakietów
https://www.aliexpress.co...1600262975.html
działa, więc chyba mozna ;)


Jak kupowałęś u tego z tej aukcji to sprawdz czy masz dobrą pojemnośc, bo komentarzach jest że zamiast 30 dostał 14Ah i cena tęz nie jest rewelacyjna jak doliczysz jeszcze obudowę i wiekszego BMS ...

zenek513 - 2021-01-30, 20:42

Ja też robię przymiarki do LiFePo4,
RadekNet - 2021-01-30, 22:51

MaxL napisał/a:
RadekNet napisał/a:
Andrzej_Gdynia napisał/a:
Panowie pozwólcie że się włączę... jak wygląda sprawa łączenie równolegle aku LiPofe4 - można? Bo już trochę głupieje. Wiem że szerogowo - nie, ale czy równolegle? O tej samej pojemności - takie same?


Ja sobie buduje baterię z takich pakietów
https://www.aliexpress.co...1600262975.html
działa, więc chyba mozna ;)


Jak kupowałęś u tego z tej aukcji to sprawdz czy masz dobrą pojemnośc, bo komentarzach jest że zamiast 30 dostał 14Ah i cena tęz nie jest rewelacyjna jak doliczysz jeszcze obudowę i wiekszego BMS ...


30Ah to one na pewno nie mają ;) ale zakup na raty tak nie boli kieszeni jak jeden duży wydatek. No i zamysł jest taki, zeby wlozyć ich tyle, zeby uzyskać 24h niezalezności, bez przewymiarowania.

Czemu miabym doliczać obudowę i wiekszy BMS? To sa gotowce.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group