|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Budujemy kampera - Camperdream - czyli Fiat Ducato L4H3 3+2
Sidek - 2020-12-11, 13:37 Temat postu: Camperdream - czyli Fiat Ducato L4H3 3+2 Witam Zachwycony wszystkimi opowieściami o budowie, filmikami o van life oraz po cudownej pandemii, gdzie nam dwa razy odwołali loty postanowiliśmy razem z świeżo upieczoną żoną pieniądze z wesela przeznaczyć na spełnienie marzenia o wolności czyli o własnym domku na kółkach (bo taniej wychodzi niż taki murowany )
Baza zakupiona Fiat Ducato 2.3 L4H3 trochę ponad 104 tys. przebiegu od pierwszego właściciela w dobrych pieniądzach Parę ma mankamentów, ale to pierdółki
Zacząłem już go ogarniać mechanicznie (standardowo oleje, rozrząd i pierdółki w stylu lampy, wózki boczne, zbiorniczki itp.)
Założenia są takie:
- Kamper do częstych wyjazdów koło tygodniowych, może dłuższych, raczej na dziko
- Łózko piętrowe na górze dzieci (zastanawiam się czy jedno po całości czy dwa po bokach)
- Kamper 5 os. tak żeby trójka dorosłych bd mogła jechać (np. teściowa (którą uprzedzam mam cudowną ), żeby chociaż jeden wieczór można było by wyjść na miasto)
Na razie obmyślone patenty do zweryfikowania czy wyjdzie :
- Akumulator 100 Ah LiFePo4 leci właśnie z chin + bms Daily 100 A
- Jeden duży solar (czy lepiej dwa/ trzy małe bo taniej wychodzi jeden) 300W
- Czy łączenie przewodami elektrycznymi typu linka 6mm^2 wszystkich urządzeń na 12v jest ok ? czy grubsze ? (nie licząc solarów, przetwornicy, ładowarki, ładowania z alt. )
- Zbiornik na wodę szarą albo ten dedykowany do ducato, albo coś wymyślę jeszcze
- Zbiornik na wodę czystą z beczki na kiszoną kapustę 80 l
- Ocieplenie styrodur + alufox (wiem że kontrowersyjne, ale nie zaszkodzi )
Tomek84 - 2020-12-16, 11:55
Sidek napisał/a: | - Czy łączenie przewodami elektrycznymi typu linka 6mm^2 wszystkich urządzeń na 12v jest ok ? czy grubsze ? (nie licząc solarów, przetwornicy, ładowarki, ładowania z alt. ) |
witam
co Ty chcesz łączyć przewodami 6mm^2?
ja póki co wrzuciłem około 300 metrów przewodu, głównie 1,5mm^2, trochę 2,5 i 0,5
a to jest 30-40% instalacji
ile to 6mm^2 w takiej ilości będzie ważyć?
Wojadżer - 2020-12-16, 22:20
Mam nadzieję, że kolega ma świadomość formalności i kosztów przy dokładaniu miejsc siedzących.
Darek Szczecin - 2020-12-16, 23:52
Wojadżer napisał/a: | Mam nadzieję, że kolega ma świadomość formalności i kosztów przy dokładaniu miejsc siedzących. |
Nie ma tragedii
z isofix i papierami mieści się w granicach
rozsądku
https://allegro.pl/oferta/struktura-kotwiczna-tylna-kanapa-fiat-ducato-06-9282029256
W 4000 pln zamykamy temat
Właśnie montuje podobną strukturę dodatkowo zamówiłem wzmocnienie boczne które chroni pasażerów przed skutkami uderzenia z lewej strony
Mavv - 2020-12-18, 10:54
Wszystkie urządzenia na 12V chcesz łączyć linką 6mm2? nawet lampy? 6mm2 to dość gruby przewód. Przewód dobiera się do płynącego przez niego prądu. Tomek84 napisał, jakie przewody uzywać. Oczywiście zależy do czego. jakieś lampki led to i nawet 0.5 czy 0.75mm2. Ładowarki USB lepiej 1.0mm2 czy nawet 1.5mm2, zależy jak daleko od akumulatora będą. Poczytaj, gdzieś już było nie raz wspomniane, jak dobieramy przewody do naszych kamperów. No i powodzenia w budowie! Fajna baza
Sidek - 2020-12-18, 15:51
Darek Szczecin napisał/a: | Wojadżer napisał/a: | Mam nadzieję, że kolega ma świadomość formalności i kosztów przy dokładaniu miejsc siedzących. |
Nie ma tragedii
z isofix i papierami mieści się w granicach
rozsądku
https://allegro.pl/oferta/struktura-kotwiczna-tylna-kanapa-fiat-ducato-06-9282029256
W 4000 pln zamykamy temat
Właśnie montuje podobną strukturę dodatkowo zamówiłem wzmocnienie boczne które chroni pasażerów przed skutkami uderzenia z lewej strony |
Tak zdaje sobie z formalności za 7000 PLN montuje firma na gotowo
Struktura kotwiczna - i tak trzeba do ITS jechać a zresztą tak średnio temu ufam - szczególnie że z tyłu dzieciaki będą jechać
Ale ciekawy temat wzmocnienia masz jakiś link ?
Mavv napisał/a: | Wszystkie urządzenia na 12V chcesz łączyć linką 6mm2? nawet lampy? 6mm2 to dość gruby przewód. Przewód dobiera się do płynącego przez niego prądu. Tomek84 napisał, jakie przewody uzywać. Oczywiście zależy do czego. jakieś lampki led to i nawet 0.5 czy 0.75mm2. Ładowarki USB lepiej 1.0mm2 czy nawet 1.5mm2, zależy jak daleko od akumulatora będą |
Tak tak już sobie wyperswadowałem grubość:) żyłem w świadomości, że im grubiej tym lepiej
Ale mam inne pytanie: zrobiłem "schemat" instalacji i prosiłbym o ocenę czy to ma sens.
Czy do ładowania LiFePo4 z alternatora potrzebuje jakiś ogranicznik prądu ? Czy Cyrix starczy czy lepiej zastosować sławną świstakownice ? Czy brakuje mi tu jeszcze jakiegoś elementu układanki
Mavv - 2020-12-18, 16:22
Nie jest źle. Nie myślałeś, żeby podłączyć odbiorniki pod wyjście tracera? On przy okazji zabezpieczy akumulator, gdy napiecie spadnie poniżej zadanej wartości i odłączy wyjście.
Sidek - 2020-12-18, 17:11
Z tego co czytałem na forum to Tracera nie można podłączyć bo ma zmostkowną masę (?) czy coś takiego
Mavv - 2020-12-18, 17:15
Możesz, tylko masa ma nie być podłączana pod karoserię. Ja u siebie będę tak podłączał. Jedynie akumulatory masą bedą spięte pod karoserię, a reszta już dwuprzewodowa. Chyba że nawet i masy akumulatorów połączę razem. Jeszcze mogę to zmienić
Sidek - 2020-12-18, 17:47
Trochę dużo ciągnięcia kabli a podłączenie do karoserii by dużo ułatwiło a polecacie jakiś regulator, który zadziała w naszym przypadku ?
krystian186 - 2020-12-18, 18:41
Tracer z oznaczeniem "AN" i możesz wspólną masę z karoserii brać.
decumanus - 2020-12-18, 19:33
Do tracera tylko male rzeczy. Lampki, nawigacje - lodówka12v czy przetwornica zawsze do akumulatora. Musisz miec cyrixa Li bo zwykly bedzie ci podawał prad na aku rozruchowy nawet nieproszony. Poza tym ta ladowarka nie jest do lifepo4.. nie bedzie ładować... tez mam yntelygentną i konczy na 58%... jak zweszy napiecie 13.4 to mysli ze aku juz pelne...
R
Sidek - 2020-12-18, 23:56
krystian186 napisał/a: | Tracer z oznaczeniem "AN" i możesz wspólną masę z karoserii brać. |
O dobrze wiedzieć czyli puszczam przez regulator
Cytat: |
Do tracera tylko male rzeczy. Lampki, nawigacje - lodówka12v czy przetwornica zawsze do akumulatora. Musisz miec cyrixa Li bo zwykly bedzie ci podawał prad na aku rozruchowy nawet nieproszony. Poza tym ta ladowarka nie jest do lifepo4.. nie bedzie ładować... tez mam yntelygentną i konczy na 58%... jak zweszy napiecie 13.4 to mysli ze aku juz pelne... |
Cenna rada hmm... Jakiej firmy ładowarki byś polecił ? Dowiedziałem się przed chwilą jako że lifepo4 wezmą tyle prądu ile się da to ładowanie z alternatora trzeba puścić przez przetwornice i ładowarkę czy w takim wypadku cyriex nie jest zbędny ? Jeżeli np. przetwornica bd na zwykłym przekaźniku albo uruchamiana ręcznie ?
EDIT: Czy np. ta wyda ? https://allegro.pl/oferta/ladowarka-victron-smart-12v-30a-ip22-bluetooth-7134033250
reaven22 - 2020-12-20, 23:19
Mavv napisał/a: | Nie jest źle. Nie myślałeś, żeby podłączyć odbiorniki pod wyjście tracera? On przy okazji zabezpieczy akumulator, gdy napiecie spadnie poniżej zadanej wartości i odłączy wyjście. |
Tracery mają obciążenie 20-30A a to bywa za mało.
Akumulatory LiFePo4 mają BMS który sam dba o to aby nie rozładować ogniw poniżej pewnego poziomu. Nie ma potrzeby dublowania zabezpieczeń.
|
|