Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Fiat ducato automat na manual

mateo22 - 2021-01-21, 15:24
Temat postu: Fiat ducato automat na manual
Witam,
Mam Fiata Ducato z pół automatem (comfort matic) który mi nawalił. Jest teraz w naprawie, ale różni fachowcy mnie straszyli i kosztami i awaryjnością tej skrzyni (niedawno go kupiłem). Między innymi to ze w zimie uszczelki puszczają a olej zamienia sie w galaretę i mogę nie odjechać po postoju na zimnie, co ogranicza to, gdzie i kiedy mogę jechać.
Zastanawiam sie jako plan B nad wymiana tego pół automatu na manuala. W końcu w środku siedzi zwykla skrzynia która zarządza robot, powinno być łatwiej niz z prawdziwym automatem.
Benefit bylby w kwestii lepszej niezawodności, łatwiejszej naprawy na zadupiach w czasie podróży i braku obaw z jazdy zima na czym mi zależy.

Czy to jest w ogóle możliwe technicznie? Czy ktoś się orientuje w ogóle jaka byla by skala kosztów?
Pytam wstępnie, bo oczywiście wolałbym śmigać niezawodnym automatem, ale to może się okazać nierealne bajka :shock:

Piasek1 - 2021-01-21, 15:57

Ja ci mogę napisać jak wygląda przeróbka Easy-tronic`a (czyli tegoż samego zrobotyzowanego ustrojstwa) tyle że siedzącego w Oplach. Potrzebne były:
- pedały z normalnego
- mechanizm zmiany biegów kpl czyli drążek, sierżant/wybierak i tam te wszystkie cięgna czy linki jak to tam jest u ciebie
- w zależności jak to tam leci u ciebie albo linka sprzęgła i łapa do niej na skrzyni albo przewód hydrauliczny i siłownik który odpowiada za sterowanie sprzęgłem w manualnej skrzyni.
Robota odkręcasz i wywalasz.
- w oplu trzeba było jeszcze wiercić otwór w skrzyni pod czujnik wstecznego bo ten był "zintegrowany" z robotem. Wiem że część modeli miała w miejscu czujnika wkręconą zaślepkę i sprawa była prosta a część nie miała otworu w odlewie także trzeba było wiercić. Kabelek sygnałowy od wstecznego dochodził do robota także kwestia przepięcia go pod czujnik.
W zasadzie to tyle.
Już działa.
Osobną kwestią pozostaje elektronika: bo nie wiem czy Twoje Ducato nie ma jakiegoś wyświetlacza od tej skrzyni czyli albo wyłączenie tego systemu albo wymiana liczników/wyświetlaczy na takie z wersji manualnej.
No i ogarniecie kodowe aby powyłączać, pozmieniać odpowiednie ustawienia w sterowniku głównym aby nie świecił lampkami awarii układu którego nie ma albo jakichś komunikatów na wyświetlaczach.

Ale w Oplu różnica była tylko na osprzęcie - skrzynia biegów była identyczna. Nie wiem jak w Twoim czy jest podobnie czy pod te zrobotyzowane jednak kładli inne skrzynie biegów

SlawekEwa - 2021-01-21, 22:10

Piasek1 napisał/a:
w oplu trzeba było jeszcze wiercić otwór w skrzyni pod czujnik wstecznego bo ten był "zintegrowany" z robotem. Wiem że część modeli miała w miejscu czujnika wkręconą zaślepkę i sprawa była prosta a część nie miała otworu w odlewie także trzeba było wiercić. Kabelek sygnałowy od wstecznego dochodził do robota także kwestia przepięcia go pod czujnik.

a nie prościej dać "krańcówkę" przy lewarku zmiany biegów w pozycji wstecznego?

Gewehr - 2021-01-21, 22:20

Można zrobić bez problemu. Trzeba dać inne body. Reszta plug and play. Skrzynia wcale nie jest awaryjna. Trzeba robić zmianę oleju co 30 tys. Zresztą tak samo przy manualu. Warto co jakiś czas podłączyć kompa i zrobić pełną diagnostykę. Wtedy wyjdzie zużycie sprzęgła i serw. No i po wymianie oleju kalibracja, tak aby miała Świeże nastawy.
LukF - 2021-01-21, 22:24

Próbowałem w.Ducato zrobić odwrotnie: zamontować automat zamiast manuala. Różnic jest tak dużo (łącznie z wiązką instalacji od silnika do środka), że dałem sobie spokój. Czyli to co Ty chcesz zrobić jest mocno skomplikowane. A części różnią się w zależności od rocznika czyli rodzaju emisji spalin Euro 5, 6.

Mocno to przemyśl...

Piasek1 - 2021-01-22, 05:51

SlawekEwa napisał/a:

a nie prościej dać "krańcówkę" przy lewarku zmiany biegów w pozycji wstecznego?

może i prościej ale to już byłaby rzeźba. Myślę że do dziś wielu jeździ tak przerobionymi autami pojęcia nie mając że to kiedyś było automatem. Wszystko wygląda i funkcjonuje tak jakby tam od fabryki siedziało.

mateo22 - 2021-01-22, 09:53

Dziekuje wszystkim za odpowiedzi :)
Narazie skrzynia idzie do specjalisty od zwyklych i pol-automatow. Bedzie calkowicie rozebrana, wyczyszczona, wymienione co trzeba (wstepnie sprzeglo i wyciskarka sprzegla) plus uszczelki, plyny itp. Mam nadzieje ze bedzie potem dlugo i bezawaryjnie dzialac i bede ja pewnie przed dluzsza trasa bral na przeglad.
Natomiast temat planu B pozostaje - gdybym sie kiedys zawiodl. Czy ktos z was sie orientuje jaki to moglby byc koszt tej wymiany? I gdzie moglbym to zrobic, bo am napewno sie nie bede zabieral za takie rzeczy :)

vIrek - 2021-01-22, 14:34

Gewehr pisał, że bez problemu, więc w domyśle znaczy, że by się podjął
https://amwarsztat.pl/
Sam się muszę umówić na ogólny przegląd, a też mam w automacie (ale odpukać od 4 lat komfortowo i bez problemów). No i z Podkarpacia to trochę km jest.

mateo22 - 2021-01-23, 12:40

Napisze jakie podsumowanie wyszlo u mnie, moze komus w podobnej sytuacji sie przyda.
Skrzynia jest w robocie, wstepnie zajechane sprzeglo i kilka tysiecy za wymiane i przy okazji czysczenie/uszczelki itp ale pewnie i tak musialbym przeglad jakis robic bo samochod prawie 4 letni ale tylko 70k przebiegu. Sprzeglo moglo sie zajechac szybciej niz zwyczajnie bo poprzedni wlasciciel kilka razy targal za soba 2 tonowa lodke do Wloch.

Natomiast zrobilem mala ankiete na niemieckich forach, gdzie rynek kamperowy jak i uzytkownikow nie brakuje. Zapytalem stricte posadaczy tej konkretnej skrzyni na F. Ducato ile mieli usterek, jak rok samochodu, ile przebiegu i czy sa zadowoleni. Do tej pory mam troche odpowiedzi gdzie:
- 1 osoba zjechala skrzynie bo jej handlarz odradzil (to fakt ze handlarze odradzaja ta skrzynie) - ale nie ma i nigdy nie miala samochodu z ta skrzynia.
1 osoba opisala ze srednio podoba sie dynamika jazdy itp ale problemow nie ma.
Reszta, okolo 20+ osob odpisala ze jest bardzo zadowolona lub super zadowolona. Przebiegi opisane byly od samochodow 4000km do rekordzisty 450 000km!
Roczniki od 2008 do 2018. Kilka osob ma juz drugiego kampera - pierwszego mieli z ta skrzynia i drugiego kupili tez z nia.
Jedna osoba napisala ze z problemow to musiala przy 125k km wymienic jakas czesc za 200eu. Druga ze przy 210k km musiali wymienic sprzeglo, koszt 2500eu.
O problemach nie napisal nikt nic wiecej. Wszyscy byli zadowoleni. Wszyscy opisania sa posiadaczami tego samochodu z ta skrzynia, kampera.

Moj wniosek z tego jest taki - tak sie trafilo ze musze zrobic sprzeglo wczesniej niz inni. Ale jest duza szansa ze naprawie i bedzie smigac. Statystycznie widac ze sporo tego jezdzi i ludzie sa zadowoleni. Wiadomo ze na forach najczesciej sie pisze jak jest problem a nie jak jest super.

Chcialem napisac takie podsumowanie oparte na zebranych od posiadaczy opiniach, zamiast na mitach od osob ktore slyszaly, ale nie mialy. Mam nadzieje ze komus w podobnej sytuacji z ta skrzynia sie to przyda :)

Dzieki za pomoc!

PS dzieki za podeslanie info o AMWarsztat. Tak sie sklada ze jestem z Piaseczna, wiec po sasiedzku i napewno sie bede odzywal na przeglad przed trasa :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group