Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - Pełne naładowanie akumulatora AGM / regeneracja ładowarka 8A

MaxL - 2021-01-24, 19:04
Temat postu: Pełne naładowanie akumulatora AGM / regeneracja ładowarka 8A
W płaskim mercu zaobserwowałem, że w zimie rzadziej działa system "start-stop" wchodząc w tryb serwisowy zaobserwowałem, że % naładowanie akumulatora nawet przy dłuższej jeździe nie przekracza 83% już przy ustabilizowanym napięcie 14,8V i praktycznie zerowym prądzie ładowania ... -> diagnoza stan przedzawałowy / zasiarczony.

Jak też wiadomo pełną sprawność akumulatorom przywraca huta ale postanowiłem przy okazji sprawdzić mój nowy nabytek - chińska ładowarka impulsowa 8A z trybem regeneracji

Rewelacja! - faktycznie ładuje prądem 8A a inne marketowe ok 3,8, które przestają ładować w zależności od trybu i temperatury zewnętrznej w okolicach 14,6V.

https://www.aliexpress.co...093792387.html?

Ciekawy jest ten tryb regeneracji (na wykresie T3) - podbija napięcie do ok 15,6V i impulsami regeneruje Aku przez ok 48-72h - Działa doskonale , merc pokazał sprawność 100% która utrzymała się ok 2 tygodni (jazda po mieście) i teraz z łatwością ładuje do ok 93% po dłuższej jeździe.

Ponoć nie należy przesadzać z tym trybem ale ok 1-2razy w roku można tak poratować akumulator który odzyskuje choć trochę oryginalnej sprawności.

marek230482 - 2021-01-24, 21:19

To znaczy, że ta regeneracja/odsiarczanie to jest to impulsowe ładowanie nawet do ponad 15V?
MaxL - 2021-01-24, 23:10

Tak - do 14,6 - 14,8 V nie naładujesz do pełna zasiarczonego akumulatora, czego dowodem jest aku w moim merolu, który teraz po odsiarczeniu działa o wiele lepiej.

Ale ważne jest żeby to robić impulsowo - jakby rozbijać te zasiarczenie bo przy stałym tak dużym napięciu dojdzie do gazowania akumulatora i jego uszkodzenia.

Oczywiście cudów nie ma - jeśli często doszło do kompletnego rozładowania to takie przypadki do huty

marek230482 - 2021-01-24, 23:19

To w takim razie chyba wszystkie (albo zdecydowana większość) prostowników mikroprocesorowych to ma. Kiedyś kupiłem jakiś tani za kilka dyszek (już z 10 lat ma) i też tak działa.
Teraz się trochę rozglądam za drugim do kampera bo nie mam w ogóle 230V->12V. Przeglądam aukcje i niewiele pisze o tym odsiarczaniu ale wszystkie tak na prawdę tą funkcję realizują.

MaxL - 2021-01-25, 09:01

Mam ze 2 sztuki takich marketowych i żaden nie ma tej funkcji, czytałem, że jakiś biedronkowy miał tą funkcję ale trzeba było ją uaktywnić przez spowodowanie spadku napięcia do 12,8v w ciągu 2 minut od pełnego naładowania.

Taką funkcje ma C-Tek ale kosztuje ok 300PLN

marek230482 - 2021-01-25, 09:46

Pewnie jest tak jak piszesz. Ale jak przeglądam teraz aukcje to prawie wszystkie mikroprocesorowe to mają. Czasami napisane wprost jak tu:
https://allegro.pl/oferta/prostownik-mikroprocesorowy-akumulatorowy-12v-24v-9750296087
A czasami opis na to nie wskazuje ale ten robi dokładnie to samo:
https://allegro.pl/oferta/kraft-prostownik-mikroprocesorowy-6v-12v-6-200ah-9765048573
Ja mam tej firmy ale jeszcze prostszy i tańszy:
https://allegro.pl/oferta/najlepszy-automatyczny-prostownik-mikroprocesorowy-8809502974
i wiem z praktyki że działa tak samo ja Ty opisałeś.

P.S. A ten co Ty pokazałeś faktycznie na ali można kupić za niespełna stówę a na allegro jest za prawie 200zł :haha:

Socale - 2021-01-26, 00:28

Tylko weźcie pod uwagę Koledzy, że odsiarczanie to "zdejmowanie siary z płyt czynnych" a zupełnie inaczej jest gdy masa czynna z płyt opadła już na dno celi.
Zasiarczenie następuje w wyniku rozładowania i pozostawienia akumulatora na dłuższy czas.
Masa czynna rozpuszcza się i opada w wyniku wieku eksploatacji ale także (TU UWAGA) przekroczenia dopuszczalnego napięcia ładowania a to zamorduje nawet 3 tygodniowy akumulator.

MaxL - 2021-01-26, 11:41

marek230482 napisał/a:
Pewnie jest tak jak piszesz. Ale jak przeglądam teraz aukcje to prawie wszystkie mikroprocesorowe to mają. Czasami napisane wprost jak tu:
https://allegro.pl/oferta/prostownik-mikroprocesorowy-akumulatorowy-12v-24v-9750296087
A czasami opis na to nie wskazuje ale ten robi dokładnie to samo:
https://allegro.pl/oferta/kraft-prostownik-mikroprocesorowy-6v-12v-6-200ah-9765048573
Ja mam tej firmy ale jeszcze prostszy i tańszy:
https://allegro.pl/oferta/najlepszy-automatyczny-prostownik-mikroprocesorowy-8809502974
i wiem z praktyki że działa tak samo ja Ty opisałeś.

P.S. A ten co Ty pokazałeś faktycznie na ali można kupić za niespełna stówę a na allegro jest za prawie 200zł :haha:


Te wszystkie prostowniki z twoich linków to szmelc - to są "ładowarki inteligentne inaczej" - takie coś powinno być zakazane do sprzedaży i eksploatacji


marek230482 - 2021-01-26, 12:06

Słuszna uwaga co do jakości. Jaka cena taka jakość. A masz może test tego swojego? :mrgreen: :chytry
MaxL - 2021-01-26, 12:49

marek230482 napisał/a:
Słuszna uwaga co do jakości. Jaka cena taka jakość. A masz może test tego swojego? :mrgreen: :chytry

Oczywiście - test poniżej:

Ja też testowałem jak napisałem w pierwszym wątku i jest rewelacyjna!

marek230482 - 2021-01-26, 22:37

Miałem dopiero teraz czas na bardziej wnikliwe przeanalizowanie materiałów i ...... przesadziłeś ze swoim komentarzem :haha:
Ja myślałem, że faktycznie to jakiś shit a ta chińska taka super ale obie ładowarki jak to tanie ładowarki są siebie warte :)
Nie licząc głupot jak czepianie się do krzywo przetłumaczonej instrukcji (kraft) czy podniecając się niepotrzebnym czujnikiem temperatury (chińczyk) to jest tylko kilka różnic.
Obie kłamią że skończyły, obie są niedokładne, obie są tanie, obie uratowały akumulator. Kraft jest lepszy bo moduluje i fajnie impulsowo ładuje, chińczyk tego nie robi w zwykłych trybach tylko w trybie naprawy (i ten wykres w krafcie jest lepszy). Kraft trochę przekłamuje na wyświetlaczu, chińczyk tu jest dokładniejszy. Obie zgłaszają że skończyły a dalej szczątkowo ładują :)
Kraft faktycznie się przegrzewa ale..... zauważ, że przy zostawieniu na kilkadziesiąt godzin w trybie szybkiego ładowania (a autor powienien wiedzieć że nie powinien tego robić). W trybie inteligentnym nic się przecież nie działo. Chińczyk trybu szybkiego nie ma więc nie było problemu :)


Podsumowując - są siebie warte :) jak każdy tani chiński sprzęt trzeba jednak używać z głową i ze zwiększoną ostrożnością.

MaxL - 2021-01-27, 10:25

Tylko kraft to też chinczyk, który nie trzyma żadnej charakterystyki ładowania - to po prostu prostownik z jakimś prościutkim układem ładowania.
Oczywiście i jeden i drugi to taniutkie ładowarki, które należy traktować z ostrożnością ale ta 8A wydaje sie lepiej wykonana i z możliwością ręcznego wyboru trybu.
Szkoda że nie ma osobnego trybu na AGM i Żel oraz dodatkowego trybu podtrzymania jak C-Tek to byłaby idealna.

marek230482 - 2021-01-27, 13:17

Racja, oba to tak na prawdę chińczyki. Ale jeżeli chodzi o charakterystykę ładowania to właśnie kraft ma lepszą. To główne przesłanie autora w podsumowaniu. Albo inaczej. Sam testujący stwierdził, że kraft ma bardzo ładną charakterystykę ładowania inteligentnego. Wykres jest bardzo ładny. Ta mała czarno-żółta ładuje liniowo. To jest gorsze ładowanie, właśnie jak klasycznego prostownika z tym że kontrolowane elektronicznie (samo wygasza przy naładowaniu). Podobną charakterystykę do krafta ma dopiero w trybie naprawczym. Ale i tak jest trochę mniej modulowane natężenie.
Czyli kraft "naprawia" zawsze a ten czarny tylko w trybie repair. Kraft ma szybkie ładowanie ale to właśnie nie może być uzywane przez tak długo. Dlatego dziwi mnie to, że osoba testująca tak zrobiła.
Kraft też trochę jest gorszy bo to odświeżanie odczytów jest zbyt długie i nieprecyzyjne. Moim skromnym zdaniem też jest zbyt duży i siermiężny. Tak więc nie jest super, ale na pewno bym go nie nazwał pomyłką czy zabraniał sprzedaży :mrgreen: swoją funkcję spełnia świetnie. Jak za taką cenę oba sprzęty spisują się bardzo dobrze. Ale nie może to uśpić naszej czujności :) tak jak z tanimi regulatorami.

yamah - 2021-03-16, 21:28

Powiedzcie koledzy co sądzicie o tej ładowarce :-/
https://allegro.pl/oferta/ladowarka-do-akumulatorow-zelowych-agm-12v-10a-5a-10446209833
zakupiłem na doładowanie..mam 2 AGMy 180Ah i ostatnio zauważyłem że po rozładowaniu do około 30% i ponownym ładowaniu ze słupka energoblok był dosyć ciepły (miał prawo).. ale dlaczego w trakcie jazdy NIE ładował alternator (trasa około 250km). :shock: Sprawdzałem teraz i jest identycznie :( co jest ? może w pierwszej kolejności ładuje baterie silnika a dopiero następny etap to zabudowy :?: doradźcie..

MaxL - 2021-03-21, 17:38

Podobna, ciut silniejsza 8A na Ali kosztuje 80 PLN - będzie OK.
Co do ładowania to faktycznie wcześniej ładuję się rozruchowy ale maksymalnie po ok pół godziny powinny ci się ładować oba, no chyba że włączyłeś lodówkę lokówkę i czajnik

Sławek B - 2021-03-21, 18:08

yamah napisał/a:
...może w pierwszej kolejności ładuje baterie silnika a dopiero następny etap to zabudowy :?: doradźcie..


W większości elktrobloków ładują się obydwa akumulatory natychmiast po włączeniu silnika. Sygnał D+ z alternatora załącza w elektrobloku dwa przekaźniki: jeden to zezwolenia na załączenie lodówki, a drugi łączy równolegle oba akumulatory.
W niektórych elektroblokach jest dodatkowe kryterium napięciowe. Owe przekaźniki załączają się po osiągnięciu napięcia około 13 V.

Pytanie:
Czy po uruchomieniu silnika możesz załączyć lodówkę?

Jeżeli nie masz ładowania akumulatora mieszkalnego w czasie pracy silnika to sprawdź:
1.Czy do ektrobloku dochodzi napięcie z akumulatora silnikowego. Jeżeli nie to w pierwszej kolejności szukaj bezpiecznika. Powinien być w okolicy akumulatora silnikowego.
2.Czy do elektrobloku dochodzi D+. To napięcie powinno się pojawić po uruchomieniu silnika.

MaxL - 2021-04-09, 18:34

Teraz kupiłem takie cudo - ładowarkę z funkcją regeneracji i testem baterii.
https://pl.aliexpress.com/item/1005002260012651.html?
Test po rusku ale daje rade z napisami:

Co do ładowarki to faktycznie ma trochę więcej funkcji ale testowanie chodzi super - jest opcja testowania luzem i w aucie, dodatkowo w aucie sprawdza ładowanie i rozruch.
Koszt z dostawą z Czech na Ali ok 150 zeta.

Zdiagnozowałęm: Aku rozruchowy kampera - super jak nowy!, AGM w zabudowie ok 80%, aku w płaskim aucie 50% - do wymiany

yamah - 2021-04-09, 22:59

Sławek B napisał/a:

Pytanie:
Czy po uruchomieniu silnika możesz załączyć lodówkę?

"Sławek B" dzięki za odpowiedz .. : lodówka załącza się (12V) po uruchomieniu silnika i kiedy ustawiona jest na "0", alternator daje 14,4. Dalej sprawdzę jutro lub w poniedziałek według twoich wskazówek.Coś mi świta że ten problem powstał od chwili kiedy dołożyłem drugie aku :-/ ale nie jestem pewien (pewnie przedobrzyłem) :oops: :-/

yamah - 2021-04-10, 20:07

Sławek B napisał/a:

Jeżeli nie masz ładowania akumulatora mieszkalnego w czasie pracy silnika to sprawdź:
1.Czy do ektrobloku dochodzi napięcie z akumulatora silnikowego. Jeżeli nie to w pierwszej kolejności szukaj bezpiecznika. Powinien być w okolicy akumulatora silnikowego.
2.Czy do elektrobloku dochodzi D+. To napięcie powinno się pojawić po uruchomieniu silnika.

Usterka namierzona i naprawiona :yay: odnoszę wrażenie że jest to moja walka jak Dawida z Goliatem :box2 ..cóż ja tym małym szkodnikom zawiniłem że mnie tak prześladują (drugi raz w tym roku) :gwm
skubańce przegryzły kabelki za lodówką złącza D+


SławekB :pifko twoje zdrowie


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group