Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Pomocy! mam konkretny problem techniczny - Skąd jest ta część?? - wymiana termozaworu

Maciek1983 - 2021-01-27, 16:07
Temat postu: Skąd jest ta część?? - wymiana termozaworu
Witajcie, po wykręceniu plastikowej obudowy konsoli środkowej znajdującej się mniej więcej po środku na dole kokpitu w moim Kamperku wypadła w moje ręce taka oto część. Skąd się wzięła i za co odpowiada? Podejrzewam, że ma to coś wspólnego z nadmuchem, bo mam ustawione na grzanie, a powietrze w kabinie nadal zimne jak na dworze. Czy silnik rozgrzany czy nie, nie ma różnicy. Płyn w układzie jest, pompa i pasek sprawny.
Podpowiedzcie proszę, jak się dostać do miejsca skąd ta część jest?
Talento 1992, zabudowa Dethleffs, 1.9d

Gewehr - 2021-01-27, 17:25

Słaba zagadka :mrgreen: Urwany kawałek zaworu nagrzewnicy. Trzeba wymienić cały zawór.
https://m.intercars.pl/produkty/241512-zawor-nagrzewnicy-triclo-472063

Maciek1983 - 2021-01-27, 17:48

Oooo, to już przynajmniej coś wiem. A jak się do niej dostać?? Od strony kabiny czy od komory silnika??
SlawekEwa - 2021-01-27, 17:55

Maciek1983 napisał/a:
Od strony kabiny czy od komory silnika??

a gdzie ją znalazleś? :chytry

Maciek1983 - 2021-01-27, 18:37

No tak :-) :mrgreen: Na podłodze z przodu, tak mniej więcej po środku pod ścianą oddzielającą od silnika. Czy czasami nie da się do niej dostać od spodu pulpitu?? Czy iść wzdłuż instalacji sterującej nawiewem? tzn wykręcić ten element z suwakami sterującymi nadmuchem i zobaczyć czy tam ją widać??
Gewehr - 2021-01-28, 14:07

Od środka, nad nogami pasażera.
Maciek1983 - 2021-01-28, 16:52

Aktualizacja:
Rzeczywiście to pęknięta część do termozaworu. Bardzo dziękuję Gewehr :-) Cały ten zawór znajduje się nad elektroblokiem. Trzeba wykręcić ten element i stamtąd będzie go dokładnie widać. Jest umocowany na czterech śrubach, klucz 10. Co do wymiany to jest ona o tyle utrudniona, że do dwóch górnych śrub jest bardzo trudny dostęp, plus dookoła jest pełno kabli. No i oczywiście w wężach i zaworze jest płyn, który trzeba spuścić. Próbowałem samymi szczypcami przekręcić urwany element z nadzieją, że się przestawi na grzanie, ale niestety nic z tego :-(

Socale - 2021-01-28, 22:57

Maciek1983 napisał/a:

...
Próbowałem samymi szczypcami przekręcić urwany element z nadzieją, że się przestawi na grzanie, ale niestety nic z tego :-(

Zapewne ruch zaworu jest trwale zablokowany, dlatego przestawienie manetką na ciepło siłą, urwało to ramię.

Maciek1983 - 2021-01-29, 13:52

Wpadłem na taki pomysł. Do zaworu doprowadzone są dwa węże. Czy po podłączeniu ich na odwrót , w jakiś sposób ominie się ten zawór, czy to raczej bez sensu??
Banan - 2021-01-29, 14:13

Maciek1983 napisał/a:
Wpadłem na taki pomysł. Do zaworu doprowadzone są dwa węże. Czy po podłączeniu ich na odwrót , w jakiś sposób ominie się ten zawór, czy to raczej bez sensu??

Hmmm, jak by tu powiedzieć... jaka jest różnica z której strony wężyk zatkany?
Zawór jest zaworem i będzie trzymał w obie strony, chyba, że to zawór zwrotny :-P
Możesz połączyć te dwie rurki, wtedy będzie grzanie na maxa :mrgreen:

Maciek1983 - 2021-01-29, 15:01

No właśnie tak się zastanawiam. Na zwrotny nie wygląda :-/ Czy po zamianie ciepło będzie doprowadzone do nagrzewnicy i nie będzie powrotu, to oznacza że bez otwartego obiegu nie będzie w ogóle grzać??
SlawekEwa - 2021-01-29, 15:45

Maciek1983 napisał/a:
to oznacza że bez otwartego obiegu nie będzie w ogóle grzać??

musi być obieg

Maciek1983 - 2021-01-29, 17:52

Spróbowałem jeszcze jednej szalonej rzeczy. Skoro zawór blokuje obieg, odpiąłem węże i delikatnie przewierciłem to, co moim zdaniem blokowało przepływ w obu wlotach w węże. Nie ma mowy o przewierceniu na wylot obudowy, specjalnie bardzo delikatnie wierciłem, by właśnie tego uniknąć. Mimo to, to podłączeniu węży, zawór zaczął przeciekać na wysokości łączenia jakby dolnej okrągłej części z górną :-(
Socale - 2021-01-29, 19:42

A już miałem pisać, nie rusz bo będzie ciekło. To typowe i już nie kombinuj, szukaj sprawnego zaworu.
.
"Delikatne przewiercenie" to za mało by odczuć ciepełko, już lepiej wywal ten zawór/omiń go i połącz przewody ze sobą za pomocą króćca, do wiosny wytrzymasz:

Gewehr - 2021-01-29, 20:21

Zawór jest częścią składową nagrzewnicy. Nie da się go pominąć. Dlaczego nie dasz nowego?
Socale - 2021-01-29, 20:39

Uuups, przepraszam za wprowadzanie w błąd.
Przeciek miałem 9 lat temu, w szczegółach pamięć zawodzi. Dobrze że jesteś Gewehr :bigok

rosomak - 2021-01-29, 21:10

....ja miałem tez problem z przeciekającym zaworem, musiałem kupić cala nagrzewnice wyjąć z niej zawór i zabudować w starej nagrzewnicy. podobno samego zaworu kupić się da, całość kosztuje cos ok. 1oo zł. na all... wymiana ok 1 godż.
Maciek1983 - 2021-01-30, 09:29

Chciałem spróbować wszystkich opcji zanim kupię nowy zawór. A powiedz, czy przy wymianie zaworu zdejmowałeś cały pulpit, czy dostałeś się do niego od spodu, nad elektroblokiem i tamtędy go wymieniałeś?? Wydaje się to do zrobienia, tylko dostęp do śrub jest strasznie utrudniony... :-/
Gewehr - 2021-01-30, 10:09

Wymiana prosta. EB odsunąć trzeba i tyle. Wymiana w warsztacie jak nie integra 150 netto maksymalnie. Jak integra, to trochę drożej.
Maciek1983 - 2021-02-01, 17:15

W końcu zabrałem się za wymianę zaworu. Oto co zrobiłem:

1. Demontujemy elektroblok.
2. Odłączamy wszystkie wtyczki od elektrobloku.
3. Użyłem małej grzechotki, przedłużki krótkiej i długiej, przegubu kardana i nasadki 10
4. Odłączamy węże, uwaga, jest w nich trochę płynu.
5. Walczymy z zaworem. Trzyma się na 4 śrubach plus dokręcona do niego jest linka od sterowania nawiewem ciepło-zimno.
6. Choć dostęp do śrub jest utrudniony, nie jest to niewykonalne :-)
7. Teraz składamy wszystko w odwrotnej kolejności :-)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group