Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Pomocy! mam konkretny problem techniczny - Problem z gazem oraz piec Truma słabo grzeje (Truma S3002 P)

filmal - 2021-01-28, 16:06
Temat postu: Problem z gazem oraz piec Truma słabo grzeje (Truma S3002 P)
Cześć,
Mam problem z piecem gazowym Truma S3002 P. Gdy temperatura na zewnątrz jest w okolicach 0 stopni to ogrzewa maksymalnie do 15 stopni.

Możliwe, że problem nie jest związany z piecem ponieważ do kuchenki gazowej oraz bojlera też słabo dochodzi gaz. W przypadku kuchenki gazowej jednocześnie mogę korzystać tylko z jednego palnika. Gdy włączam drugi wtedy obydwa palniki gasną. Tak samo jest gdy mam włączony piec truma na maksa to wtedy nie mogę włączyć ani jednego palnika kuchenki. Jak obniżę temperaturę pieca to dopiero wtedy mogę odpalić kuchenkę gazową. Tak samo jest w przypadku bojlera. Jeżeli piec truma jest odkręcony na maksa to bojler się nie załącza. Tak jakby za mało gazu było podawane z butli do urządzeń w kamperze

Myślałem, że może termopara jest do wymiany, ale chyba mało prawdopodobne skoro do kuchenki i bojlera też słabo dochodzi gaz? Jak myślicie?
Piec rozebrałem i przedmuchałem sprężonym powietrzem i dalej słabo grzeje.
Wymieniłem reduktor i również nie pomogło. Reduktor 29 mbar i Mg= 1,5kg/h. Na tabliczce pieca 28 mbar butan, 37 mbar propan.
Wycieku gazu też nigdzie nie widzę.

Nie wiem gdzie dalej szukać przyczyny. Macie jakieś pomysły? Możliwe, że termopara jest do wymiany i piecu i w kuchence? Czy może coś jeszcze powinienem rozkręcić i wyczyścić?

Będę wdzięczny za pomoc ;)

Banan - 2021-01-28, 16:12

Powiedz jeszcze, jakim gazem zasilasz teraz urządzenia?
Bo to wygląda na mieszankę propan-butan...

PS
Trochę nie w tym dziale, ale przesunę ;)

LukF - 2021-01-28, 16:19

A pewny jesteś że masz WŁAŚCIWY lub SPRAWNY reduktor??? A może jest jakiś filtr po drodze ?
filmal - 2021-01-28, 17:10

Gaz to mieszanka propan-butan. Przy tej temperaturze na zewnątrz (ok 0 stopni) nie powinno być problemu. Czy nie mam racji?

Myślałem, że wina jest w reduktorze, ale wymieniłem na nowy i nic to nie dało.
Przesyłam zdjęcie reduktora i tabliczki z Trumy. Będę wdzięczny za info czy kupiłem dobry reduktor.

Skorpion - 2021-01-28, 17:22

truma trumati 3002
Banan - 2021-01-28, 18:18

filmal napisał/a:
Gaz to mieszanka propan-butan. Przy tej temperaturze na zewnątrz (ok 0 stopni) nie powinno być problemu. Czy nie mam racji?

Butan poniżej 0°C nie paruje wcale, podejrzewam, że jak zmienisz butlę z gazem na czysty propan Twoje problemy zostaną rozwiązane. Na sezon zimowy obowiązkowo czysty propan!
Część ludków przez cały rok jeździ z czystym propanem i nie zgłaszają żadnych problemów jeżeli chodzi o działanie urządzeń.
:spoko

Banan - 2021-01-28, 18:37

Jeżeli chodzi o sprzęt:
Masz na reduktorze: fur propan, 29mbar, czyli do propanu...
a na trumie ciśnienie nominalne: 28 mbar butan i 37 mbar propan...

Myślę, że tu też jest niedobrany reduktor, ale specjalistą nie jestem, więc może któryś z kolegów się wypowie.


Propan prawdopodobnie u ciebie już się wypalił, został butan, który "próbuje" parować i stąd te problemy.
Ja bym zaczął od wymiany butli na czysty propan. :spoko

dziwaczek - 2021-01-28, 19:06

filmal napisał/a:
Gaz to mieszanka propan-butan. Przy tej temperaturze na zewnątrz (ok 0 stopni) nie powinno być problemu. Czy nie mam racji?


I tu się mylisz - załóż czysty propan a problem zniknie.

Truma potrzebuje dużo gazu aby dobrze działała, pierwszym objawem jest spadek wydajności pieca, kuchenka jeszcze chwilę podziła lodówka też (one nie potrzebują takiej wydajności).
Zobacz jakie tam masz ciśnieni na lodówce i bojlerze i kuchence? Może masz pomieszane i nie sa na to samo ciśnienie?, generalnie jest w instalacji 30 albo 50mbar.
Genaralnie te starsze tak 20+ miały instalację na 50mbar młodsze na 30mbar

darek 61 - 2021-01-28, 20:27

Wykręć butlę i ogrzej ją w domu.Potem spróbuj, jak będzie dobrze to się wszystko wyjaśni.
dziwaczek - 2021-01-28, 21:08

darek 61 napisał/a:
Wykręć butlę i ogrzej ją w domu.Potem spróbuj, jak będzie dobrze to się wszystko wyjaśni.


Słuszna koncepcja - ja bym od razu dał butle z propanem :idea

filmal - 2021-01-29, 10:37

Dzięki za rady. Zamówiłem butle z samym propanem i dzisiaj sprawdze czy pomogło
filmal - 2021-01-29, 12:46

Niestety zmiana butli na czysty propan nie pomogła. Wydaje mi się, że nawet mniej gazu dochodzi w porównaniu do mieszanki Propan-butan. Dzisiaj przy temperaturze -1 w niecałe 2h nagrzało się tylko do 7 stopni.
Do kuchenki gazowej na samym propanie dochodziło tak mało gazu, że miałem problem z odpalenie przynajmniej jednego palnika mimo wyłączonych wszystkich innych urządzeń na gaz... :(

Banan - 2021-01-29, 12:59

filmal, pozostaje Ci wymiana reduktora :spoko
filmal - 2021-01-29, 13:00

Hmmm, ale na jaki?
Reduktor wymieniłem na nowy i dalej nie działa (zdjęcie nowego reduktora wysłałem powyżej)

filmal - 2021-01-29, 13:04

Z tego co wiem to do kamperów są tylko dwa reduktory 30mbar i 50 mbar. Nowy który kupiłem jest na 30 mbar (na tabliczce trumy jest propan: 28 mbar butan, 37 mbar propan).
Myślę, że to nie jest wina reduktora.

filmal - 2021-01-29, 13:07

Pomyłka. *Kupiłem reduktor 29 mbar a na tabliczce trumy jest 28 mbar butan, 37 mbar propan
Zaradek - 2021-01-29, 13:14

Czy od zawsze tak bylo czy wczesniej dzialalo dobrze ?
Jezeli wczesniej dzialalo dobrze i sie zepsulo a reduktor zostal wymieniony na taki sam to czeka Cie przedmuchiwanie instalacji gazowaej.
W ogole w jaki pojezdzie to wszystko ma miejsce ?

filmal - 2021-01-29, 13:22

Kupiłem go ponad rok temu i od momentu zakupu był problem z gazem. Sprzedawca mnie o tym informował. Więc od momentu mojego zakupu był problem z gazem.
To jest Ford transit rocznik 95' , zabudowa pilote.

W jako sposób przedmuchać całą instalacje gazową? Przedmuchałem na stacji kompresorem dmuchając w reduktor i w rurę doprowadzająca gaz do pieca trumy. Nic to nie dało, ale możliwe że zrobiłem to nieumiejętnie lub za krótko.
W jaki sposób najlepiej się do tego zabrać?

Banan - 2021-01-29, 13:26

filmal napisał/a:
Nowy który kupiłem jest na 30 mbar
A jaki miałeś stary?
Sprawdź jeszcze wszystkie zawory, nie masz czasami zamontowanego zaworu głównego przy zaworach na urządzenia? Np. takie białe (kremowe) pokrętło z trójkącikami zielonymi (przy pustej butli czerwonymi) ?
Ewentualnie jakiegoś filtra do gazu?
Bo to dziwne objawy...

filmal - 2021-01-29, 13:36

Poprzedni reduktor był bardzo podobny jedynie miał niższy przepływ gazu na godzinę (myślałem że w tym jest problem wiec nowy kupiłem Mg=1,5 kg/h).
Mam zawór szybko zamykający (chyba tak to się nazywa). W szafce w kamperze jest jedno duze pokrętło główne i pozostałe małe pokrętła do poszczególnych urządzeń. Wszystkie pokrętła są "otwarte"

Banan - 2021-01-29, 14:18

filmal napisał/a:
W szafce w kamperze jest jedno duze pokrętło główne

No i tym pokrętłem pokręć trochę prawo-lewo, w moim się lekko podwiesił, zamieniłem butle bo myślałem, że koniec gazu i było to samo, więc wiedziałem, że to nie pusta butla. Dopiero jak pokręciłem sobie tym zaworkiem zadziałało.

Zaradek - 2021-01-29, 15:53

Pokaz zdjecie schowka na butle. Pilote, przynajmniej moj, ma reduktor wbudowany. Powinna byc naklejka w srodku schowka. To pokretlo to glowny zawor gazu jak rowniez bezpiecznik. Po wymianie butli trzeba ponownie zamknac i otworzyc.
Zaradek - 2021-01-29, 16:08

Tutaj zdjecie mojego schowka jeszcze z francuskimi butlami. Jak widac nie mam podlaczonego zadnego reduktora.
filmal - 2021-01-29, 17:41

U mnie jest reduktor. Przesyłam zdjęcie schowka z butlami i zaworów w szafce w kamperze. Myślę, że z jakiegoś powodu jest za mało gazu podawne co widać przy włączaniu kuchenki gazowej. Po włączeniu jednego palnika i próbie odpalenia drugiego, oba palniki tracą moc i jest minimalny prawie niewidoczny płomień...
Banan - 2021-01-29, 17:45

filmal napisał/a:
Przesyłam zdjęcie schowka z butlami i zaworów w szafce w kamperze.

Tą właśnie dużą bułą pokręć na prawo i lewo :wyszczerzony:
Na zdjęciu jest w pozycji zamknięte.

Zaradek - 2021-01-29, 17:52

Malo widac na tym zdjeciu. Masz przrlacznik butli ? Na moim zdjeciu ten zolty walec u gory.
A reduktor masz, bo ktos go tam dolozyl. Nie jest to na pewno oryginalne polaczenie.

filmal - 2021-01-29, 18:01

Banan, kręciłem i niestety nic to nie daje
filmal - 2021-01-29, 18:03

Zaradek, nie mam przełącznika butli. Jak się skończy gaz w butli to muszę ręcznie przełożyć reduktor do drugiej butli
Zaradek - 2021-01-29, 18:22

Mozliwe, ze ktos go usunął. Moj kamper jest z tego samego roku co Twoj i rownież zabudowa PILOTE nie sadze by stosowali w tym samym czasie rozne metody podlaczenia butli. Nie mam pojecia gdzie jest wbudowany reduktor gazu, czy w tym przelaczniku butli, czy we wlączniku głównym, czy jeszcze gdzies po drodze. Z gazem nie ma zartow. Nie znam ani Twoich zdolnisci technicznych, ani stanu Twojego kampera wiec nie bede Ci doradzal podleczenie butli bez reduktora.
Generalnie rozwiazanie takie, jakie zastosowal producent PILOTE, jest dosc malospotykane. Gdyby nie to, ze kupilem kampera oryginalnie z tak podlaczonymi butlami tez bym sadzil, ze niezbedny jest reduktor. Podlaczajac polskie butle rowniez probowalem czy wszystko jest ok.

zbyszekwoj - 2021-01-29, 18:38

Ja bym spróbował ominąć ten główny wyłącznik.
Mirekmat - 2021-01-29, 22:47

Witaj.
Czy jest to produkt rodem z Francji?Jeżeli tak to one często miały podwójne reduktory,pierwszy redukował ciśnienie do 1 atm a następny na ciśnienie robocze.W wersji oryginał były podłączone dwie butle jednocześnie ale nie widać do czego były podłączone węże z drugiego końca.Proponuję aby Pan "poszedł"palcem po rurce wewnątrz pojazdu /ale na całej długości/i spróbował zlokalizować ewentualny drugi reduktor,ewentualnie udać się do fachowca Pozdrawiam .

LukF - 2021-01-30, 11:59

Mirekmat napisał/a:
Witaj.
Czy jest to produkt rodem z Francji?Jeżeli tak to one często miały podwójne reduktory,pierwszy redukował ciśnienie do 1 atm a następny na ciśnienie robocze.W wersji oryginał były podłączone dwie butle jednocześnie ale nie widać do czego były podłączone węże z drugiego końca.Proponuję aby Pan "poszedł"palcem po rurce wewnątrz pojazdu /ale na całej długości/i spróbował zlokalizować ewentualny drugi reduktor,ewentualnie udać się do fachowca Pozdrawiam .


I to jest bardzo sensowna rada. :bukiet:

darek 61 - 2021-01-30, 12:38
Temat postu: Re: Problem z gazem oraz piec Truma słabo grzeje (Truma S300
filmal napisał/a:
W przypadku kuchenki gazowej jednocześnie mogę korzystać tylko z jednego palnika. Gdy włączam drugi wtedy obydwa palniki gasną. Tak samo jest gdy mam włączony piec truma na maksa to wtedy nie mogę włączyć ani jednego palnika kuchenki.

Czyli ciśnienie jest dobre tylko coś utrudnia przepływ gazu.Sprawdził bym czy rurka zasilająca nie jest zgnieciona lub wąż nie jest zduszony.Przy słabym poborze jest dobrze a gdy gazu potrzeba więcej coś utrudnia jego przepływ.Jeżeli reduktor był wymieniany to go wykluczam.Może zatkany jaki filterek?

dziwaczek - 2021-01-30, 12:47

Szukaj reduktora wewnątrz pojazdu - moze tam jest problem. Idz po rurkach od butli do odbiorników, a gaz czasem gdzieś nie ucieka?
filmal - 2021-01-30, 13:40

Mirekmat, tak kamper był sprowadzony z Francji.
Sprawdzę w takim razie czy gdziss w środku nie ma kolejnego reduktora choć wcześniej go nie widziałem. Możliwe że jest gdzieś mocno schowany np za urządzeniami? Czy ten reduktor wygląda tak samo jak te reduktory, który są teraz dostępne w sklepach (taki jak ja mam przy butli)?

darek 61 - 2021-01-30, 14:15

filmal napisał/a:
Możliwe że jest gdzieś mocno schowany np za urządzeniami?

O ile jest to nie może być schowany .Musiał by być w takim miejscu gdzie ewentualna wymiana nie była by problemem.

filmal - 2021-01-31, 11:36

Drugiego reduktora również nie znalazłem. Już mi się skonczyły pomysły...

Macie pomysł komu mógłbym to zlecić? Czy "zwykły" gazownik niezwiązany z kamperami da sobie radę? Czy muszę szukać jakiegoś speca od kamperów?

darek 61 - 2021-01-31, 12:29

Odkręcił bym wąż od reduktora i sprawdził jak wylatuje gaz.Musi konkretnie go być słychać.Potem rozłączył bym złączkę między zaworem głównym a zaworami do poszczególnych odbiorników.Po odkręceniu butli tam również musi być mocno słychać że gaz wylatuje.Dla bezpieczeństwa lepiej by było zrobić to za pomocą sprężonego powietrza.Podejrzewam że na tym odcinku jest problem i coś dławi przepływ gazu.Może to ten zawór główny,może spuchnięty wężyk,lub zduszona rurka przez kogoś kto kiedyś coś naprawiał.
Zwykły gazownik da radę.Jak mu się będzie chciało.

dziwaczek - 2021-01-31, 19:29

Załóż reproduktor 50mb i sprawadz- a najlepiej podjedz do gazownika od kamerów.
darek 61 - 2021-01-31, 20:45

dziwaczek napisał/a:
Załóż reproduktor 50mb i sprawadz

Odradzam,w bojlerze i w lodówce może być zbyt duży płomień. Szczególnie lodówka gdy to będzie jedyny odbiornik. Nic dobrego to nie wróży.

Zaradek - 2021-01-31, 21:45

Nie jest to wcale taki zly pomysl ale...

WSZYSTKO PRZEPROWADZASZ NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ I NIE W GARAZU, HALI. NIE CZUJESZ SIE NA SIŁACH NIE RÓB TEGO.
Sprawdzenia nalezy dokonac tylko na kuchence.
Calosc najlepiej sprawdzic przy otwartych wszyskich oknach i drzwiach i bez odpalania czegokolwiek..
Podlaczasz reduktor 50mb otwierasz, wszystkie okna i drzwi, glowny zawor zamknij otworz. Nastepnie odkrecasz kurek w kuchence. NIE ODPALASZ(!) . Sprawdasz jak syczy gaz. Wsciekle czy subtelnie. Czy da sie regulowac.
Gaz syczy subtelnie i reaguje na kurek tzn nie jest zle. Poczekaj chwile az sie kamper przewietrzy.
Teraz mozesz odpalic jeden palnik. Jak plomien pali sie tak jak powinien jest ok a jak probuje "uciec" To cisnienie jest za duze i reduktor jest nieprawidlowy a ten fabrycznie zamontowany nie dziala lub go nie ma. Jezli nadal jest jak bylo to prawdopodobnie mamy do czynienia z zatkana badz uszkodzona instalacja.
WSZYSTKO PRZEPROWADZASZ BARDZO SZYBKO I KROTKO MAJAC ODKRECONY GAZ.

darek 61 - 2021-01-31, 22:34

Zaradek, w kuchence może być i dobrze,bo obserwujesz płomień.W lodówce go nie widać dlatego jest to niebezpieczne.
Zaradek - 2021-01-31, 22:48

Dlatego trzeba zaczac od kuchenki pozniej lodowka ze zdjeta kratką.
Ma kampera z ta samą zabudową i choc widzialem oryginalnie podlaczone butle francuskie z polskimi robilem takie same testy.

darek 61 - 2021-02-01, 00:04

Zaradek napisał/a:
Dlatego trzeba zaczac od kuchenki pozniej lodowka ze zdjeta kratką.

I potem rozbebeszyć bojler.Nie wolno podnosić ciśnienia jak chcemy czuć się bezpiecznie.Jeżeli truma ma na propanie 37mlb to lodówka też jest do tego przystosowana,a nie do 50,to jest przeszło 20% więcej.
Nawaliła część wspólna wszystkich gazowych odbiorników .A jest nim butla ,reduktor oraz część instalacji gazowej od reduktora do rozdzielacza gazu. Butla i reduktor wymieniony,dlatego to wykluczam.Został wąż rurka i zawór główny.Tam szukał bym problemu.

Zaradek - 2021-02-01, 12:35

Tu nie chodzi o stale podniesienie cisnienia do 50mb tylko o bezpieczne sprawdzenie czy gdzies po drodze jest ten slawny wbudowany reduktor. Powtarzam, mam tę samą zabudowe i mam podłączone butle bez dodatkowego reduktora gdyz reduktor w tej zabudowie jest wbudowany, jedynie tylko nikt nie wie gdzie lub co robi za reduktor. (Wlacznik glowny ?)
Nie zalecam sprawdzania, czy ów reduktor sie znajduje czy zostal wymontowany, bezposrednim podlaczeniem butli a jedynie z lekko zwiekszonym od nominalnego cisnieniem.

darek 61 - 2021-02-01, 13:11

U mnie też jest tak głupio że do butli podłączony jest wężyk który łączy się z reduktorem.Robią tak by umożliwić automatyczne przełączanie butli,chyba.Uważam że najbezpieczniejszy układ jest wtedy gdy bezpośrednio do butli przykręcony jest reduktor a reszta układu pracuje na niskim ciśnieniu.Za zawór główny odpowiada zawór w butli,lub odłączenie reduktora w przypadku butli kompozytowych.Na miejscu filmala zrobił bym nową rurkę od komory z butlami do rozdzielacza i wywalił bym ten oryginalny zawór główny.Jestem pewien że każdy gazownik samochodowy jest wstanie to zrobić.Jak mu się będzie chciało.
Można spróbować na próbę połączyć bezpośrednio wężem od reduktora do rozdzielacza.

LukF - 2021-02-01, 16:08

darek 61 napisał/a:
Uważam że najbezpieczniejszy układ jest wtedy gdy bezpośrednio do butli przykręcony jest reduktor a reszta układu pracuje na niskim ciśnieniu


Jest wszystko bezpiecznie kiedy do butli podłączamy dedykowany wysokociśnieniowy wąż z zabezpieczeniem w przypadku rozszczelnienia , z przyciskiem, o taki powinieneś mieć

darek 61 - 2021-02-01, 18:24

LukF, może w nowszych już tak jest bo ktoś dostrzegł niebezpieczeństwo.W camperach starszych takiego wynalazku jeszcze nie stosowano.Butlę z reduktorem połączono za pomocą węża wysokociśnieniowego bez żadnego zabezpieczenia.Ciekawy jestem od którego roku takie się stosuje.Domyślam się że w przypadku nadmiernego wypływu gazu zawór się zamyka.Nie wiem czy mam racje,możesz to potwierdzić.Ciekawy jestem czy zareaguje w przypadku uszkodzenia instalacji po stronie niskiego ciśnienia.Wtedy warto by coś takiego mieć.Zapewne nie bo w przypadku dużego poboru blokował by przepływ gazu.U siebie zamontuje reduktor przykręcany do butli i połączę go z instalacją za pomocą wzmocnionego węza.Nie zamierzam montować automatu do przełączania choć wiem że zimą gaz zawsze kończy się w nocy. :gwm
Zaradek - 2021-02-01, 19:40

W uzupelnienieniu jeszcze dodam, ze instalacja w tym kamperze jest przystosowana do 37mb. Jezeli wbudowany reduktor jest i jest sprawny to podlaczajac przy butli reduktor 29/30 mb nie podniesie nam cisnienia do żądanego 37. Natomiast jesli podlaczymy 50 mb to obnizy cisnienie do 37 i wszystko bedzie dzialalo tak jak powinno.
Natomiast jesli wbudowany reduktor jest niesprawny badz go nie ma, to podanie 50mb bedzie skutkowalo swirowaniem kuchenki w postaci duzego plomienia, braku reakcji na regulowanie czy tez uciekaniem plomienia. Wtedy wystarczy zastosowac przy butli reduktor 37 mb.
Kolega @filmal ma podany sposob na rozpracowanie zagadki, reszta zalezy od Niego.
:spoko

LukF - 2021-02-01, 19:56

Darek61,

Odpowiadając krótko: możesz sobie taki wąż jak na zdjęciu kupić i zamontować. Wbudowany przy zielonym przycisku zawór automatycznie zamknie wpływ gazu z butli jeśli nastąpi rozszczelnienie. Proste, bezpieczne i pewne. Nie wiem czy cena będzie Tobie pasować.

darek 61 - 2021-02-01, 21:18

LukF napisał/a:
Darek61,

Odpowiadając krótko: możesz sobie taki wąż jak na zdjęciu kupić i zamontować. Wbudowany przy zielonym przycisku zawór automatycznie zamknie wpływ gazu z butli jeśli nastąpi rozszczelnienie. Proste, bezpieczne i pewne. Nie wiem czy cena będzie Tobie pasować.

Zaplanowałem w tym roku wymienić reduktor bo w moim aucie najprawdopodobniej mam jeszcze oryginalny (czytaj17-letni)Mam taki przykręcany do ściany . Jednak wersja z reduktorem połączonym z butlą za pomocą gwintu bardziej mnie przekonuje, potem wężyk tak jak w starych kamperach i w każdy domu gdzie korzystają z butli .Ewentualne niebezpieczeństwo nieszczelności wężyka po stronie niskiego ciśnienia powinno być wyeliminowane poprzez wentylacje.Tych otworów w podłodze mam tam naprawdę sporo. Ten wąż z bezpiecznikiem zapewne przydaje się to tego automatycznego przełączania,bo to ustrojstwo musi pracować po stronie wysokiego ciśnienia.
Cena na systemy bezpieczeństwa zawsze jest odpowiednia,święty spokój kosztuje.

filmal - 2021-02-02, 13:10

Zdjąłem osłonkę tego co myślałem, że jest "zaworem szybko zamykającym" znajdującym się w szafce w kamperze. Wygląda to jak drugi reduktor, ale nie jestem pewny.
Na zaworze/reduktorze jest napisane: "Clesse Mandet"; 37 mbar; 1,3 kg/h; propane classe I
Wiecie może gdzie można coś takiego kupić i jak to się nazywa? To jest jakiś reduktor z zaworem?
Nie wiem w jaki sposób tego szukać i czy w tym może być problem.

Suliki - 2021-02-02, 13:29

Cześć

Clesse Mandet to nazwa producenta z Francji. To jest reduktor z zaworem zamykającym . Dwa reduktory w instalacji to nadmiar szczęścia. Jeden przy butli i to wszystko. Możesz go wymontować i zastąpić albo zwykłym zaworem gazowym ( aczkolwiek masz każdą linię też zabezpieczoną zaworem więc dublowanie ) albo wstawić jakąś przedłużkę w miejsce tego reduktora. Możesz go wymontować i sprawdzić czy 'działa' - dmuchanie od strony wejścia powinno dać słaby wypływ powietrza z drugiej strony , zawór powinien to odcinać . Czy to 37mbar to nie sprawdzisz, ale jak jest uszkodzony albo zapchany to się połapiesz.

darek 61 - 2021-02-02, 13:39

Zapewne jest mosiężny,obciąć gwinty wmontować kawałek rurki twardym lutem potraktować i gotowe.Reduktor , zawór przy butli i wszystko będzie pracowało jak należy.
Ten oryginalny wywalić bo jego przydatność już się skończyła.

Suliki - 2021-02-02, 13:41

patrząc na początek wątku to ten reduktor jest na 37mbar i to oznacza, że na takie ciśnienie jest przystosowana instalacja. Jak założyłeś na butli 29mbar to teraz masz przed tym z przełącznikiem 29mbar i ... kicha. Teoretycznie ten z przełącznikiem powinien być otwarty na max ale jak jest przybrudzony albo zaolejony to może mieć problem i na wyjściu masz np 20mbar co jest zdecydowanie za mało. Odpal kuchenkę gazowa, potem odpal Trumę i jak płomień w kuchence ci wyraźnie zmaleje przy pracy Trumy to masz problem z za niskim ciśnieniem. Wymiana reduktora na właściwy i wtedy spróbować ten sam test, jak dalej przygasa na kuchence to trzeba wywalić ten z zaworem ( nie jest potrzebny ) .
Suliki - 2021-02-02, 13:51

I tak trzymać, mój nowy Reduktor GOK wytrzymał 4 sezony ... rozwarstwiła się gumka zamykająca przepływ i ograniczyła ilość gazu do płomyka w lodówce ...
LukF - 2021-02-02, 13:56

darek 61 napisał/a:
Zapewne jest mosiężny,obciąć gwinty wmontować kawałek rurki twardym lutem potraktować i gotowe


W instalacji gazowej NIC się nie lutuje. Tylko łączenie na baryłki. Jest to proste, bez narzędzi, bezpiecznie i tanie. Kupuje się na alledrogo lub u gazownika. Rurka do łączenia może być od gazownika miedziana.

Tak więc Darek61 proszę nie narażać kolegi na niebezpieczeństwo :spoko
I jeszcze maleńka prośba do Ciebie: gdybyś używał znaków interpunkcyjnych to łatwiej będzie Cię zrozumieć :bukiet:

Zaradek - 2021-02-02, 14:25

A ja nie rozumiem po co wymieniac ten orygianalny reduktoro-zawor skoro ewidentnie, przez zastosowanie nieodpowiedniego reduktora, za niskie cisnienie bylo podawane z butli.
darek 61 - 2021-02-02, 14:34

LukF napisał/a:

W instalacji gazowej NIC się nie lutuje.

Jesteś pewien,a wiesz co to jest twardy lut.
Zaradek bo jest stary.

Suliki - 2021-02-02, 14:51

ja bym go wywalił ( stary reduktor ) , bo:
- jego czas już dobiegł końca, membrana gumowa po tylu latach to raczej fikcja;
- od butli do rozdzielni jest teraz wysokie ciśnienie co na pewno nie jest bezpieczne;

Lutowanie - na przepisach dot instalacji w kamperze to się nie znam, ale instalacje domowe gazowe to są również lutowane ( a taką przynajmniej mam, i jest odebrana przez gazownię ). Teraz widzę, że w kamperach są głownie wykonane z rurek stalowych więc polutować się nie da, ale jak była miedziana to czemu nie ( chyba, że przepisy coś mówią na ten temat )

LukF - 2021-02-02, 14:57

Lutowanie twarde – lutowanie za pomocą tzw. lutów twardych, to znaczy spoiw lutowniczych o temperaturze topnienia powyżej 450 °C. Lutowanie twarde stosuje się do łączenia stali węglowych, molibdenowych, wolframowych, niklowych, chromowych, płytek z węglików spiekanych, a także złota, srebra, miedzi, mosiądzu i brązu.

W instalacji gazowej kampera nic się nie lutuje. Tu są drgania i wibracje. A dom nie jeździ.
W kamperze tylko się zaciska poprzez skręcenie z baryłkami. To jest prostsze niż lutowanie. Sam robiłem z baryłkami w swoim kamperze więc wiem że to przyjemna praca: uciąć rurkę, założyć baryłkę i skręcić kluczem. Gotowe.

darek 61 - 2021-02-02, 15:01

Suliki napisał/a:
Teraz widzę, że w kamperach są głownie wykonane z rurek stalowych więc polutować się nie da, ale jak była miedziana to czemu nie ( chyba, że przepisy coś mówią na ten temat )

Rurka z gwintem na fotce filmala która dochodzi do reduktora, jest przylutowana do części gwintowanej i jak widać wytrzymała wiele lat.Pracowała przy wysokim ciśnieniu.

Suliki - 2021-02-02, 15:05

ja nic nie mam przeciw metodzie na baryłkę sam tak robię, ale czasem muszę się podeprzeć lutowaniem ....
filmal - 2021-02-02, 15:06

Zaradek dlaczego uważasz, ze mam zastosowany zły reduktor?
Rozumiem, ze na instalacji jest 37 mbar propan a ja mam 29 mbar, ale z tego co wiem to do kamperów nie ma innych reduktorów niż 29mbar, 30 mbar i 50 mbar.
Czy jeżeli wymontuje ten drugi "stary" reduktor z szafki i zostawie ten nowy przy butli 29mbar to będzie ok jeżeli instalacja jest na 37mbar?

Jaki w takim razie jest prawidłowy reduktor do instalacji 37mbar?

Suliki - 2021-02-02, 15:12

reduktor musi być dostosowany do urządzeń w instalacji, jak miałeś 37 to znaczy, że urządzenia są do takiego właśnie ciśnienia przystosowane ( chyba, że ktoś wymienił je na inne ). Dysze w kuchence i lodówce też są dostosowane do 37, a nie 29, 30 czy 50ciu
LukF - 2021-02-02, 15:16

darek 61 napisał/a:

Rurka z gwintem na fotce filmala która dochodzi do reduktora, jest przylutowana do części gwintowanej i jak widać wytrzymała wiele lat.Pracowała przy wysokim ciśnieniu.


To że jest tak zrobione niczego nie dowodzi.
Nie wiemy czy zrobiła to fabryka czy może jakiś poprawiacz?
Z upływem lat technologie się zmieniają. Niekiedy na plus - patrz łączenie na baryłkę.

Ale Darek61 z uporem nie chce tego przyjąć .
A może spróbuj się zatrudnić u jakiegoś PL producenta kamperów. Zapewne uznają Twoje racjonalizatorskie pomysły za bezcenne.... :haha:

filmal - 2021-02-02, 15:20

suliki rozumiem, ale jakie jest rozwiązanie?
Dlaczego w takim razie w sklepach nie ma innych reduktorów do kamperów nóż 29, 30 i 50 mbar?
Jak inni sobie z tym radzą? (Z tego co wiem kazdy ma reduktor 30 albo 50 mbar)

darek 61 - 2021-02-02, 15:26

LukF napisał/a:
Z upływem lat technologie się zmieniają. Niekiedy na plus - patrz łączenie na baryłkę

Bo prościej,do lutowanie potrzeba fachowca,do baryłki już nie.Zdaje się że Wojtek sokalik też coś lutował w swoim kamperze i jestem przekonany że to połączenie będzie trwałe.Ale odpuszczam niech filmal zrobi jak uważa byle wyrzucił stary reduktor.

Zaradek - 2021-02-02, 15:38

filmal, zostaw ten syary reduktor tak jak byl, stary nie znaczy, ze zepsuty ( nikt nie zna bufowy dokladnie tego reduktora i z jakich materialow jest zrobiony) kamper tez jest stary i co ? I jezdzi.
Zamontuj ten reduktoro-zawor tak jak byl, podlacz reduktor przy butli 50mb i powinno wszystko dzialac. Koszt calej "naprawy" to koszt reduktora 50mb. Bez lutowania, skrecania barylek itp.
Jezeli to nie zadziala mozna podpiac butle bez tego 50mb reduktoro bo reduktor w instalacji juz masz.

Suliki - 2021-02-02, 15:58

budowa reduktora jest dość prosta żeby nie powiedzieć trywialna i niestety podatna na lata używania...
- jest gumowa membrana;
- sprężyna
- kowadełko z gumką ograniczające przepływ gazu ( redukujące ciśnienie ).

Przynajmniej dwa elementy są z gumy, jak guma pracująca w atmosferze gazu przez wiele lat niech każdy sobie sam wyobrazi. Drugim problemem jest olej. Często gaz ma w sobie drobinki oleju ( dlatego polecane są filtry na wyjściu butli ) i te drobinki odkładają się w reduktorze prowadząc do błędnego ustawiania ciśnienia i dodatkowej degradacji gumy. Jak nie chcesz mieć problemu to wymień/wywal stary regulator . Ten twój jest rozbieralny , nie polecam naprawy własnoręcznej ale możesz go sobie potem otworzyć i zobaczyć co było w środku.

Suliki - 2021-02-02, 16:01

reduktorów na 37 masz od groma, ale po wywaleniu tego starego możesz sprawdzić jak twoje sprzęty będą się zachowywać na 30ce. Jak będą działać prawidłowo to zostaw jak nie to musisz wymienić na 37.

https://abfoto.pl/reduktor-gazu-niskiego-cisnienia-gti-a310?gclid=CjwKCAiAjeSABhAPEiwAqfxURRys000CxBS3wUNtpMbDkCArj48IbIny7ji6d29HapddirwtXV19eBoCRXsQAvD_BwE

filmal - 2021-02-02, 16:29

Ok spróbuje najpierw przedmuchać ten stary reduktor. Jak to nie pomoże to go wywalę i sprawdzę jak będzie bez niego na jednym reduktorze 29 mbar.
Wolę nie kombinować z reduktorem 50mbar i spawanie bo nie znam się na sprawach związanymi z gazem.

suliki takich reduktorów na 37 mbar to wiem, że jest dużo, ale to nie jest reduktor do kampera

Suliki - 2021-02-02, 16:49

tak w skrócie, reduktor to reduktor :) ten co wysłałem można przyłączyć bezpośrednio do butli, a drugi koniec do wężyka i instalacji np w kamperze. Czy on się nazywa kamperowy czy nie to spełnia zadanie - redukuje ciśnienie do wymaganego. Z reguły jak coś się nazywa 'kamperowe' to kosztuje kamperowo :) było już o tym na forum. Z technicznego punktu widzenia to nie ma znaczenia ( o ile wymagane ciśnienie i wydajność jest OK )
Suliki - 2021-02-02, 16:55

przedmuchanie - ciężki temat bo zgodnie z zasadą pracy jak dmuchniesz słabo czy mocno to na wyjściu powinieneś mieć ..37mbar więc mało jak na przedmuchanie :) . Im mocniej dmuchniesz tym szczelinka zaworka będzie mniejsza i szansa na wydmuchanie czegoś mniejsza. Jak masz zdolności w tym kierunku to można go otworzyć i oczyścić, ale moim zdaniem to po tylu latach lepiej zainwestowac 20 PLN
Suliki - 2021-02-02, 16:58

a tu masz GOKa, z wyjściem na złączkę, jest już bardziej kamperowo i trochę drożej:

https://allegro.pl/oferta/reduktor-gok-do-gazu-do-butli-niemiecki-37-mbar-7860040634

filmal - 2021-02-02, 17:11

Ok, dzięki za wyjaśnienie : )
darek 61 - 2021-02-02, 19:00

Suliki napisał/a:
. Ten twój jest rozbieralny , nie polecam naprawy własnoręcznej ale możesz go sobie potem otworzyć i zobaczyć co było w środku.

Jedna śrubka zaplombowana , datownikiem 95 zapewne to rocznik.

BOGI - 2021-02-02, 22:57

Ty nic nie kombinuj, tylko zreperuj piecyk. Bylem z przyjaciółmi na zlocie kamperowiczów, gdzie był też gość (chyba z Poznania), który serwisowal iinstalacje gazowe i dawał pieczątki i naklejki ważności, które wymagają Niemcy co dwa lata. Przyjaciel był i z małżonką i przyczepą. Też zawsze mu piec grzał marnie nawet nastawiany na full. Na zlocie piec został wyjęty, oczyszczony coś tam porobione przez tego serwisanta i ten sam piecyk potem tak grzał, że nawet do połowy swej mocy nie musiał być nastawiany. Przyjaciel początkowo myśłał, że to nowy piecyk. Jak chcesz, to napisz i skontaktuję ciebie z tym człowiekiem.
zbyszekwoj - 2021-02-03, 15:54

BOGI napisał/a:
z tym człowiekiem.


Darek z ALPO ?

filmal - 2021-02-03, 16:16

BOGI dzięki za informacje. W moim przypadku nie jest to wina pieca ponieważ do innych urządzeń też słabo dochodzi gaz. Najprawdopodobniej jest to problem z tym starym reduktorem. Jutro gazownik ma go usunąć i wyjaśni się czy w tym był problem :)
darek 61 - 2021-02-10, 23:33

filmal napisał/a:
Jutro gazownik ma go usunąć i wyjaśni się czy w tym był problem

I co z problemem?

filmal - 2021-02-28, 22:45

Dzięki wszystkim za pomoc!
Gazownik wyrzucił stary reduktor, który był zamontowany w szafce i teraz wszystko działa jak należy :)

andi at - 2021-03-01, 07:39

zbyszekwoj napisał/a:
BOGI napisał/a:
z tym człowiekiem.


Darek z ALPO ?


Zbyszek coś gdzieś czytałem że Darka już w Luboniu nie ma .Podobno kierunek Hel .No i się zmartwiłem bo do niego jeździłem na przeglądy .

Ale tu jest po staremu https://www.google.com/se...chrome&ie=UTF-8

zbyszekwoj - 2021-03-01, 12:55

Kiedyś dobry w temacie był Mirekmat. Coś ostatnio rzadko na forum.
:roll:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group