Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Pomocy! mam konkretny problem techniczny - Czy można ładować akumulator bez odłączania z instalacji

BOGI - 2021-02-02, 22:19
Temat postu: Czy można ładować akumulator bez odłączania z instalacji
Temat zapewne aktualny tej zimy. A problem jest taki. Czy możliwe podłączenie zewnątrznego prostownika (automatycznej ładowarki) do akumulatora silnika bez odłączania klem, czyli kiedy akumulator jest w instalacji kampera.
Wyglada to tak, że w komorze silnika jest wyjście plusa akumulatora silnika. Tam zaciskamy plus ładowarki, minus do masy a ładowarkę podłączamy do 230V z instalacji kampera, gdyż został podpięty do słupka, czyli podłączony przez zewnętrzne gniazdo do sieci.
Instalacja kampera PC-100 to moduł bezpieczników 230V, moduł prostownika CBE-CB516 i moduł energobloku z bezpiecznikami 12V CBE-DS300. Do tego energobloku dplączony jest akumulator silnika (A1) i wnętrza (A2). Tak wygląda instalacja fabryczna. U mnie dodatkowo do A2 dołączony jest w energobloku (ale jest to podłączenie bezpośrednie "direct") solar 150W przez regulator MPPT.
Kiedy podłączam się do słupka, czyli sieci 230V zasilany jest akumulator wnętrza (pytanie czy wtedy odłączać solar) i to on głównie jest ładowany. Ponoć ładowany jest jednocześnie i akumulator silnika, w co wątpię, bo nigdy nie podskoczyło napięcie na tym akumulatorze w trakcie pobytu na kampingu i podłączenia auta pod prąd nawet przez kilka dni.
Pytanie zatem jest:
1. czy możliwe bez żadnych ruchów podłączyć do jednego czy drugiego akumulatora prostownik, zasilanie oczywiście z kampera 230V;
2. czy do ładowania akumulatora silnika konieczne jest odłączenie klemy plus tego aku, który przecież znajduje się w trudnym miejscu pod wycieraczką kierowwcy, a wyjście plusa jest elegancko wyprowadzone fabrycznie (pod plastikową klapką) w Ducato i Jumperze w komorze silnika nad filtrem powietrza;
3. czy można podłączyć wtedy ładowarkę (prostownik) do gniazdka 230V w kamperze, czy jedynie na zewnątrz;
4. czy można łądować taką łądowarką (prostownikiem) akumulator wnętrza bez odłączania klem tego akumulatora.
Sprawa pilna (bo mroźna zima i chcę podładować akumulatory) dla mnie a może i wielu z nas też bardzo ważna. Chodzi o kampery z instalacjami fabrycznymi, bo ci co mają robione własnymi siłami mają własne rozwiązania i patenty.
Liczę jak zwykle na was, a głównie drogi świstaku papamobil ale i wszystkich innych znających się w temacie.
PS.
jak zwykle nie potrafiędołączyćzalączników, chciałem dać schematy mojej instalacji oraz zdjęcie centrali pod stolikiem, ale się nie udaje niestety (wyskakuje mi "Błąd" i post nie jest wysyłany).

marek230482 - 2021-02-02, 22:31

Ja prawie nigdy nie odłączam aku jak go doładowuję. A mam kilka samochodów i od lat doładowuję. Łapię krokodylkami za klemy i podłączam. Często nawet w trakcie normalnie wchodzę do auta czy kampera (włączam lampki czy radio). Nie ma problemu.
BOGI - 2021-02-02, 23:07

Dzięki, właśnie tak chciałbym. Widzę, że też masz firmowe auto, zatem może mogę działać jak ty. Poczekam też na rady bardziej teoretyczne i zawodowców w elektryce, bo rozumiem, że tak jak ja jesteś tylko użytkownikiem. Ja wiem, że prąd istnieje, ale nigdy go nie widziałem jeszcze z bliska i nie mogę opisać jak wygląda, widziałem tylko jak ktoś się z nim zderzył, to aż iskry leciały. Oczywiście żartuję.
marek230482 - 2021-02-02, 23:09

Ja nie mam służbowego, po czym to poznałeś? :szeroki_usmiech
BOGI - 2021-02-02, 23:20

Nie każde auto firmowe to służbowe i nie każde służbowe jest firmowym. Pisząc "firmowe" miałem na myśli firmę, która wyprodukowała auto tym samym, że nie było ono przerabiane, dlatego jest jeszcze firmowe, czyli takie jakie zostało przez tę firmę sprzedane.
Pozdrawiam

darek 61 - 2021-02-03, 08:45

BOGI, odłączenie akumulatora często wiąże się z ustawianiem radia itp.Po co Ci to, podłącz ładowarkę i ładuj .A jak chcesz poradę od konkretnych ludzi to może lepiej przez pw. :spoko
MaxL - 2021-02-03, 08:53

Też nic nie odłączam - co prawda teoretycy coś marudzą o tym że w czasie trybu "Reconditioning" napięcie rośnie powyżej 15V ale to i tak przecież niewiele ponad napięcie nominalne i do tego ładowane impulsami z niewielką energią.

Przed trybem Recond naładuj akumulator w normalnym trybie dla danego typu

papamila - 2021-02-03, 09:26

Cytat:
15V ,-niewiele ponad
napięcie nominalne

nie tak hop, niektóte urzadzenia mogą ulec uszkodzeniu jak potraktujesz je takim prądem, np niektóre anteny.

Bogi- odpowiadajac na twoje pytania,
generalnie - używaj urządzeń dedykowanych do ładowania. a co do podłączenia to nie ma konieczności odpinania niczego.
I dalej, po to producent wyprowadził przewody do ładowania pod maskę aby tam wygodnie podłączyć prostownik.

BOGI - 2021-02-03, 10:26

Jak zawsze jesteś pomocny papamila, dzięki wielkie. Tak na czuja mam zdanie podobne do Twojego, choć nie zgodzę się z tym wyprowadzeniem doładowania zewnętrznymźródłem przez fabrykę. Myśłę, że nawet fabryka budująca kampera nie zdawała sobie sprawy, że w Ducato czy Jumperze jest coś takiego w silniku. Może Świstak, który jest moim zdaniem the best w elektryce coś podpowie, bo chodzi też o podbudowę tematu teorią, a on chyba najbardziej w tym biegly, nie ujmując oczywiście i praktyki.
rakro1 - 2021-02-03, 10:42

Wyprowadzenie plusa pod maską raczej służy do odpalania na zewnętrznym źródle prądu a nie do ładowania.
Nie wgryzam się w Twoje urządzenia pokładowe ale czy po podpięciu do słupka ładuje Ci się tylko aku pokładowy? U mnie ładuje też rozruchowy. A jeśli już to zewnętrzny prostownik do ładowania akumulatora rozruchowego podpiąłbym do gniazda prądu zewnętrznego a nie z auta. Po co tyle razy zmieniać napięcie prądu. Przetwornice też mają jakąś żywotność :spoko

BOGI - 2021-02-03, 11:16

Też tak myślę, że to wyprowadzenie jest do rozruchu awaryjnego ale może i do ladowania przypadkowo również. Co do asilenia prąsem 230V ładowarki, to nie chodziło mnie o przetwornicę pokładową ale o wtyczkę w instalacji 230V kampera, która jest czynna gdy podpinam kablem auto do słupka.
Przy okazji czy ktoś może łopatologicznie powiedzieć jak krowie na rowie jak dołączyć do wpisu (takiego jak mój teraz) zalącznik w jpg. Co wybiorę (jak poniżej"Wybierz plik") z pulpitu, pokaże się obok, że wybrany klikam w "Dodaj złącznik" to po chwili pojawia się komunikat, że "Błąd ogólny" a niżej "Tried to upload empty file". I tak w kółko, więc nic nie mogę dołączyć aby zobrazować treść wpisu w dyskusji.
Pozdrawiam wszystkich niosących pomoc.

reaven22 - 2021-02-03, 13:22

MaxL napisał/a:
Też nic nie odłączam - co prawda teoretycy coś marudzą o tym że w czasie trybu "Reconditioning" napięcie rośnie powyżej 15V


Teoretycy niech dalej żyją w swoim teoretycznym świecie. Chwilowe 15V nie zrobi krzywdy niczemu co jest na pokładzie auta. Standardowo podczas pracy silnika masz 14,2-14,4V, jeśli masz inteligentny alternator to potrafi ładować momentami ponad 15V.


Jeśli zimujesz auto to można zamiast typowego prostownika zastosować zasilacz 5-10A z regulowanym napięciem, ustawiasz napięcie 13,5-13,8V i tak może zostać na całą zimę. Nie przeładuje akumulatora.


rakro1 napisał/a:
Wyprowadzenie plusa pod maską raczej służy do odpalania na zewnętrznym źródle prądu a nie do ładowania.


Można i korzysta się z tego złącza do ładowania akumulatora,

yamah - 2021-02-03, 14:08

BOGI napisał/a:

Przy okazji czy ktoś może łopatologicznie powiedzieć jak krowie na rowie jak dołączyć do wpisu (takiego jak mój teraz) zalącznik w jpg. Co wybiorę (jak poniżej"Wybierz plik") z pulpitu, pokaże się obok, że wybrany klikam w "Dodaj złącznik" to po chwili pojawia się komunikat, że "Błąd ogólny" a niżej "Tried to upload empty file". I tak w kółko, więc nic nie mogę dołączyć aby zobrazować treść wpisu w dyskusji.
Pozdrawiam wszystkich niosących pomoc.

Nie musi być zaraz "krowie" :diabelski_usmiech :bigok ..masz za duży rozmiar pliku w Mb..zmniejsz go w jakimś edytorze zdjęć na komputerze lub ( online "Fotosik" lub https://naforum.zapodaj.net/ ) pobierz zdjęcie z pulpitu do programu a potem metodą kopiuj -wklej na forum (opcja) i po problemie :spoko

Banan - 2021-02-03, 14:14

yamah napisał/a:
masz za duży rozmiar pliku w Mb.

Tak jak piszesz, musi mieć poniżej 2Mb, chociaż w skrypcie pokazuje błędnie 5Mb.
Ja uprościłem sobie życie i korzystam z WhatsApp - wysyłam do żony i mam gotowca uruchamiając WhatsApp Web na komputerze :-P Automatycznie jest zmniejszane foto do akceptowanych rozmiarów.
:spoko

BOGI - 2021-02-03, 19:26

Potrzeba matką wszystkiego. Nauczyłem się i wiem wreszcie dlaczego nie potrafiłem dołączyć załączników. Chyba już teraz wszystko gra. Zatem uzupełnim dane o elektryce w moim kamperze, czyli elementach wewnętrznej instalacji. Diabeł tkwił w wielkości załącznika, musi być mniejszy niż 2 MB dzięki za podpowiedź, uratowałeś moje ego, bo myśłałem, że do niczego już się nie nadaje, w tym też i do kamperowania.
Tylko co z tym ładowaniem, wiem jak już wygląda praktyka, teraz kolej na teorię, drogi Świstaku czas na Ciebie nadszedł. Zaspokuj moj głód wiedzy. Piszę tak, gdyż Ty Świstaku jak nikt dotąd w całej cywilizacji nie opisał tak dokładnie jak zrobić icałą nstalacje w kamperze od początku włączniet z energoblokiem.

Banan - 2021-02-03, 20:10

BOGI, wszystko OK, ale:
- dlaczego te dwie wiązki są tak okrutnie skręcone?
wyobraź sobie wymianę jednego kabelka, który się upalił
- te dwie listwy, to są rozumiem z bezpiecznikami? i dlaczego dwie?

papamila - 2021-02-03, 20:29

Darek,
to co zaznaczyłeś nie są listwy z bezpiecznikami a listwy połączeniowe tza "jeże" -
bezpieczniki masz w tej skrzynce w prawym dolnym rogu

Banan - 2021-02-03, 20:58

papamila napisał/a:
to co zaznaczyłeś nie są listwy z bezpiecznikami a listwy połączeniowe

No mam nadzieję, nie znam tych listew, stąd pytanie. Szczerze, to się trochę przestraszyłem, że bezpieczniki na minusach również :oops:
Bezpieczniki na EB to ja Jarku widzę :szeroki_usmiech

BOGI - 2021-02-03, 22:02

Moi Drodzy. Nie wiam jak, nie wiem kto ale daję słowo, że nie ja wprowadziłem te strzałki i nie ja cokolwiek oznaczyłem na zdjęciu. I tak jestem dumny, że te załączniki się ukazały. Co do skręcenia przewodów, nic nie dotykałem, tak było chyba zrobione w Weinsbergu bo nie czuć tam ręki użytkownika. A dlaczego dwa rzędy bezpieczników, na mękach nie zdradzę, nie wiem dlaczego tak jest, nawet mnie się podoba, że tak uporządkowane to wszystko, ale który do czego kabelek to już nie do mnie. Jedyne co trochę do mnie przemawia to schemat instalacji PC-100 i energobloku DS300. Wydedukowałem, że podłączyli regilator MPPT solara bezpośrednio do śruby A2, a według fabryki powinno być do wtyku oznaczonego "1" w kostce "J05(16)" w energobloku
opisanego "dla regulatora solara". Dosyłam znaleziony w internecie schemat blokowy energobloku CBE DS300 (już potrafię dołączać załączniki, oczywiście te mniejsze niż 2 MB). Z tego schematu wynika, że akumulator silnika A1 jest całkowicie (chyba) oddzielony od instalacji i można go ładować prostownikiem a lepiej ładowarką automatyczną, co zrobiłem raz w praktyce nie mając jeszcze żadnych schematów instalacji, a wyłącznie na tz.czuja. Jak widać było to zgodne z przekazanymi dotąd radami kolegów forumowiczów. Przy okazji dzięki za odzew na ten zapoczątkowany temat jak ładować akumulatory kampera. Myślę, że po wyczerpaniu wiedza ta będzie wszystkim pomocna.

Banan - 2021-02-03, 22:34

BOGI napisał/a:
Nie wiam jak, nie wiem kto ale daję słowo, że nie ja wprowadziłem te strzałki i nie ja cokolwiek oznaczyłem na zdjęciu.

Strzałeczki pozwoliłem sobie wprowadzić, na skopiowanym zdjęciu, by pokazać gdzie miałem wątpliwości co do instalacji.
Posądziłem Cię o skręcenie tych kabelków, jak liny bo sądziłem, że to Ty układałeś te kable.
Przepraszam, że tak pochopnie :kwiatki:
Nie powinno się w ten sposób skręcać wiązki! Spina się to jedynie opaskami, dawniej robiło się to wiążąc wiązkę dratwą...
Co do listewek, już wyjaśniliśmy z Papamilą.
Jeżeli potrafisz i masz czas, proponuję rozkręcić te "liny". Z pewnością w przyszłości w razie awarii będzie łatwiej ją zlokalizować i usunąć.
Poniżej przykład, jak powinna prawidłowo wyglądać wiązka kabli, tu co prawda w rozdzielnicy AC, ale zasada jest ta sama.
:spoko

BOGI - 2021-02-05, 16:27

Dzięki, a ja uważałem, że tak skręcone przewody są eleganckie, ale to co napisałeś dowodzi, że tak nie jest.
Po przeczytaniu Waszych postów, wydaje się, że rowiązaniem prawidłowym, bez szwanaku na elementy instalacji elektrycznej kampera, jest podpinanie ładowarki akumulatora silnika bez wyjmowania i odłączania klem jedynie do kabla z instalacji 230V a nie z takiego gniazdka w kamperze kiedy podączy się do słupka. Wówczas akumulator silnika jest odłączony od reszty, gdyż podłączenie następuje jedynie po włączeniu stacyjki. Czy ja dobrze kombinuję?...

Banan - 2021-02-05, 18:13

BOGI napisał/a:
Wówczas akumulator silnika jest odłączony od reszty, gdyż podłączenie następuje jedynie po włączeniu stacyjki. Czy ja dobrze kombinuję?...

BOGI, jeżeli chodzi o układ elektryczny samochodu to tak, zgadza się, akumulator jest odłączany kluczykiem. Ale w kamperach jest to trochę inaczej - masz nawet na schemacie PC-100 dwa akumulatory B1 (samochodowy) B2 (nadwozia)
Po podłączeniu kampera do sieci 230V powinny być ładowane obydwa - w pierwszej kolejności B2, po naładowaniu, automatycznie ładowany powinien być B1.
Teoretycznie nie ma potrzeby używać dodatkowej ładowarki, chyba, że jest jakieś uszkodzenie, bądź akumulator nadwoziowy z różnych przyczyn nie jest doładowany. To należało by sprawdzić.

BOGI - 2021-02-05, 21:03

Dzięki "Banan", jest tak jak napisałeś, jednak aby naładować akumulator silnika, Varta 95 Ah musiałbym mieć ładowanie ze słupka z tydzień moją ładowarką lidlowską 3,8 A max. A ja mam możliwość podpiąć się na dobę czy dwie. Akumulator B2 (wnętrza) jako-tako się naładuje solarem ale silnika jest albo słabo albo wcale nie ładowany. Jedynie jest ładowany alternatorem przy pracującym silniku w czasie jazdy. Dlatego szukam prawidłowego i niezależnego sposobu szybkiego naładowania a nawet reperacji w trybie impulsowym ładowarki, a to już chwilowe uderzenia w instalację prądem 16,0V i tego się obawiam, chociaż wytłumaczono mnie, że nic nie powinno się dziać przy takich impulsach w energobloku. Na wszelki wypadek jednak kombinuję aby odciąć się od tej instalacji dla spokoju własnego. Już raz zepsułem energoblok w poprzednim kamperze, gdyż żle podłączyłem przetwornicę i musiałem kupić nową włoskiej firmy za kilkaset złoty, bo i koszt sprowadzenia do kraju. Stąd moje przeczulenie może przesadne.
Pozdrawiam serdecznie


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group