Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Pomocy! mam konkretny problem techniczny - Felgi aluminiowe

tolky77 - 2021-02-03, 10:38
Temat postu: Felgi aluminiowe
hej, planuję zrobić drugi komplet opon z felgami (zima/lato). Opony już mam, ale musze kupić felgi .. i pytanie
Czy lepiej zostać przy stalowych (nowe okolo 170 zł za sztukę) czy może zaszaleć troszkę i kupić aluminiowe (około 350 zł za sztukę) https://allegro.pl/oferta/felgi-wzmacniane-mercedes-sprinter-fiat-ducato-9618808969

Mam podejrzenie ze te aluminiowe to moze być jakas lipa.

Roberto - 2021-02-03, 11:00

Często spotykane określenie: "felgi ze stopów lekkich" nie koniecznie ma tutaj zastosowanie :bajer
Ja zmieniłem w swoim kamperze felgi na oryginalne fiatowskie alusy i okazało się, że koła są o kilka kilogramów cięższe :(
Ale wygląda dużo lepiej :-P

Banan - 2021-02-03, 11:19

tolky77 napisał/a:
Opony już mam, ale musze kupić felgi

Ja w zeszłym roku kupiłem aluski u Twojego sąsiada w Swarzędzu w tej firmie z przesyłką zapłaciłem 1400 PLNów. Mają serwis, więc i montaż masz na miejscu.
Dedykowane do Sprintera, więc nie było problemów z parametrami. Sprzedają ukraińskie felgi pod marką DISLA. Są dobrej jakości, nie było problemów z wyważeniem. Masz do nich blisko, więc możesz jechać i obejrzeć.

darek 61 - 2021-02-03, 11:22

Bo one są ze stopów lekkich,tylko aby osiągnąć odpowiednią wytrzymałość ścianki muszą być odpowiednio grube.W efekcie wychodzi że prawie każda felga aluminiowa jest cięższa o stalowej.W naszych przeciążonych autach nie wskazane,lepiej kołpak.Ale jak ktoś musi na bogato.
ZEUS - 2021-02-03, 11:41

ale jak fabryka wyposażyła to zmiana byłaby trochę bez sensu :spoko
Banan - 2021-02-03, 11:44

ZEUS napisał/a:
ale jak fabryka wyposażyła to zmiana byłaby trochę bez sensu :spoko

A dlaczego Gromowładny?

ZEUS - 2021-02-03, 11:58

np.:
- by uniknąć dodatkowych kosztów🤔,
- bo odzysk kg nie jest wart zachodu🤔,
- obniżyć "prestiż" wizualny kampera🤣
- ... i jeszcze można by kilka znaleźć🤪
🤗🤗🤗

Banan - 2021-02-03, 12:10

Nie, no kobiety więcej na kosmetyki wydają, to ja mam kamperkowi i sobie żałować... :haha:
Zdecydowanie lepiej wyglądają jak dekle na stalowych, do tego jednak lżejsze :mrgreen:

ZEUS - 2021-02-03, 12:32

E... tam, czepiasz się Waść🤪 ale z jednym się zgodzę, rzeczywiście kobiety sporo/więcej wydają na "waciki"*...🤣
o gustach oczywiście się nie dyskutuje a koło (felga) musi swoje ważyć🤗


-------
ad. * - cytując klasyka CT Bronka🤭

Socale - 2021-02-03, 16:52

darek 61 napisał/a:
Bo one są ze stopów lekkich,tylko aby osiągnąć odpowiednią wytrzymałość ścianki muszą być odpowiednio grube.W efekcie wychodzi że prawie każda felga aluminiowa jest cięższa o stalowej.
...

O widzisz, o tym nie pomyślałem a walczę o każdy odzyskany kilogram.
Jaka jest różnica w masie koła 16" z felgą stalową a ameliniową? Wie ktoś?

darek 61 - 2021-02-03, 17:32

Felga stalowa to typowizna,ale z amelinową to już może być różnie .Na komplecie do 20 kilo.
Roberto - 2021-02-03, 19:29

darek 61 napisał/a:
Felga stalowa to typowizna,ale z amelinową to już może być różnie .Na komplecie do 20 kilo.

Dokładnie. U mnie na jednej feldze jest prawie 5 kg różnicy :(

tolky77 - 2021-02-04, 09:17

dzięki, za cenne informacje, jeśli są cięższe to zostaje przy stalowych :)
Socale - 2021-02-04, 21:47

Jest zatem potencjalne 20kG do zdjęcia z masy kampera, jak zmusi mnie to łatwiej podejmę kompromis. Kołpaki też bywają ładne :roll:
ZEUS - 2021-02-04, 22:51

Socale napisał/a:
Kołpaki też bywają ładne

ale też coś tam ważą🤔 bez kołpaków będzie jeszcze lżej🤣

MisioKRAK - 2021-02-05, 22:34

A ja mam w każdym z aut aluminiówki, w przyczepach też miałem alu...
Szersza felga, lepsze parametry ET, no i ten wygląd...

darek 61 - 2021-02-06, 09:20

MisioKRAK napisał/a:
A ja mam w każdym z aut aluminiówki, w przyczepach też miałem alu...
Szersza felga, lepsze parametry ET, no i ten wygląd...

Na szerokość i ET w żadnym wypadku nie ma znaczenia z jakiego materiału zrobiona jest felga.Wygląd to się zgodzę.Zaletą jest też lepsze odprowadzanie ciepła powstającego przy hamowaniu,ale kamper to raczej długodystansowiec dlatego tego ciepła z hamowania niewiele.

maxiek - 2021-02-06, 10:47
Temat postu: Re: Felgi aluminiowe
tolky77 napisał/a:
hej, planuję zrobić drugi komplet opon z felgami (zima/lato). Opony już mam, ale musze kupić felgi .. i pytanie
Czy lepiej zostać przy stalowych (nowe okolo 170 zł za sztukę) czy może zaszaleć troszkę i kupić aluminiowe (około 350 zł za sztukę) https://allegro.pl/oferta/felgi-wzmacniane-mercedes-sprinter-fiat-ducato-9618808969

Mam podejrzenie ze te aluminiowe to moze być jakas lipa.


Mamy te felgi.
Tak wyglądają na samochodzie Link do foto

Jedna uwaga jeśli nie masz kampervana tylko zabudowę, to zwróć uwagę bo te felgi maja dość niskie ET i w przypadku zabudowy częściowo zasłaniającej koło może być mało miejsca.
Poza tym od roku jeździmy na nich i nie bardzo mamy na co narzekać

darek 61 - 2021-02-06, 11:15

maxiek napisał/a:
to zwróć uwagę bo te felgi maja dość niskie ET

Zmiana ET z tyłu to nie problem,oczywiście jeżeli nic nie obciera.Na przedniej osi nie polecam.

MisioKRAK - 2021-02-06, 11:20

darek 61 napisał/a:
MisioKRAK napisał/a:
A ja mam w każdym z aut aluminiówki, w przyczepach też miałem alu...
Szersza felga, lepsze parametry ET, no i ten wygląd...

Na szerokość i ET w żadnym wypadku nie ma znaczenia z jakiego materiału zrobiona jest felga.Wygląd to się zgodzę.Zaletą jest też lepsze odprowadzanie ciepła powstającego przy hamowaniu,ale kamper to raczej długodystansowiec dlatego tego ciepła z hamowania niewiele.

Zwróć uwagę że felgi aluminiowe są najczęściej szersze...dzięki temu zupełnie inaczej zachowuje się dość wysoka opona...
Długo dystansowy kamper - dotknij koła po przejechaniu przez miasto, czy też po długim zjeździe na serpentynach...gdzie nie tylko da się hamować silnikiem...

darek 61 - 2021-02-06, 12:57

MisioKRAK napisał/a:

Zwróć uwagę że felgi aluminiowe są najczęściej szersze...dzięki temu zupełnie inaczej zachowuje się dość wysoka opona...

Nie chcę się wymądrzać bo całego życia z kołami nie przeżyłem tylko połowę,ale swoje się nasłuchałem od tych co koniecznie chcieli poprawić fabrykę.Rok temu przyjechał gość z popsutymi błotnikami.Po rozmowie okazało się że przyczyną były szersze opony niż przewidziała fabryka.Wszystko było dobrze dopóki ne założył łańcuchów śniegowych.Producent w nadkolu przewiduje tyle miejsca by można było koła używać z łańcuchami,poprawiacze nawet o tym nie myślą.

MisioKRAK - 2021-02-06, 13:02

Ja nic nie pisałem o szerszej oponie...a o szerszej feldze..

Chociaż z innej strony...30lat temu auto jeżdżące na oponach 185R14 było normą...moim skromnym zdaniem jednak opona szerokości np 205 na feldze 16 aktualnie jest stanowczo lepszym rozwiązaniem niż to co proponowała fabryka - inne standardy, inne prędkości itd...

maxiek - 2021-02-06, 23:24

MisioKRAK napisał/a:
Ja nic nie pisałem o szerszej oponie...a o szerszej feldze..

Chociaż z innej strony...30lat temu auto jeżdżące na oponach 185R14 było normą...moim skromnym zdaniem jednak opona szerokości np 205 na feldze 16 aktualnie jest stanowczo lepszym rozwiązaniem niż to co proponowała fabryka - inne standardy, inne prędkości itd...


Z całym szacunkiem co ma szerokość opony do średnicy felgi ????? Proponuje jednak zastosowanie zasady, ze jeśli nie mam na jakiś temat wiedzy to się nie wypowiadam

MisioKRAK - 2021-02-07, 00:13

Z całym szacunkiem nie wiem o czym piszesz...
A co do "kół" wydaje mi się że jednak mam całkiem sporo o tym wiedzy :D

Rav - 2021-02-07, 10:34

MisioKRAK napisał/a:
Ja nic nie pisałem o szerszej oponie...a o szerszej feldze..


Misio. Nie dasz rady założyć szerszej opony, bez szerszej felgi i w drugą stronę działa to tak samo. Ba, zakładając alusy lepiej dać oponę o max. szerokości, żeby chroniła krawędzie alu.

A ganeralnie co do alusów. Na osobówkach zawsze je miałem/mam. W kamperach już niekoniecznie, bowiem:
1. Alusy są bardziej kruche, a w kamperze to może mieć znaczenie. Tam gdzie alus pęknie to stalówka się wygnie. Często stalówkę da się choćby doraźnie/awaryjnie "odklepać", a alus najczęściej do kosza (nie piszcie mi o spawaniu). Raz ratowałem stalówkę młotkiem i o dziwo całkiem nieźle wyszło.
2. Alu potrafi utleniać się na styku opona, felga powodując powolną utratę powietrza (niby nie problem, ale dopompowywanie jest upierdliwe)
3. Alu potrafi się zgrzać z piastą, więc trzeba sobie czasem w felgę pokopać, lub wręcz pieprznąć młotem, co przy wymianie gdzieś w trasie stanowi dodatkową atrakcję.
4. Alusy zawsze są cięższe.

Ale przyznam, że kamper na alusach wygląda o niebo lepiej.

joko - 2021-02-07, 11:18

Koła w samochodzie są jak buty do garnituru. We wszystkich samochodach zawsze zwracałem na to uwagę i rzadko jeździłem i jeżdżę na tym co fabryka dała .
W przypadku kampera temat jest trudny do przejścia , bo oferta felg spełniających wymogi jest uboga ,a to co jest , zwyczajnie jest brzydkie.
Sprawę dodatkowo utrudniają opony. Aby koło wyglądało dobrze felga musi być odpowiedniej średnicy (w przypadku kampera to minimum 18-19''), a to pociąga za sobą obniżenie profilu opony, które w kamperze jest mocno dyskusyjne.
Szukam od dawna felg pasujących do Ducato, które były by naprawdę ładne , spełniały wszystkie wymagania co do wytrzymałości, miały te 18-19 '' i do kompletu opon, które przy tym rozmiarze dały by radę w kamperze. Jeśli ktoś ma tutaj jakieś propozycje to bardzo proszę .

Tymczasem jeżdżę na fabrycznych blaszkach obutych w Agilisy z brzydkimi kołpakami :spoko

A właśnie , jakimś rozwiązaniem, (bardziej może kompromisem) były by jakieś sensowne kołpaki, ale w tym temacie też bryndza . Na rynku jest kilka oklepanych modeli , a kołpaki do osobówek nie pasują ze względu na wystającą piastę.
Kiedyś widziałem w jakimś niemieckim kamperku świetne kołpaki, które były tak sprytnie zrobione, że zachodziły na oponę i robiły wrażenie jakby miały ze 20''. Fajny kompromis między dobrym wyglądem, a funkcjonalnością wysokoprofilowych opon .
Niestety nie udało mi się znaleźć tych ani podobnych kołpaków , nigdzie w handlu .

joko - 2021-02-07, 11:28

Kilka przykładów jak było by fajnie ...... tylko na takich oponkach to raczej daleko by się nie zajechało

;)

SlawekEwa - 2021-02-07, 11:59

Rav napisał/a:
Tam gdzie alus pęknie to stalówka się wygnie. Często stalówkę da się choćby doraźnie/awaryjnie "odklepać", a alus najczęściej do kosza (nie piszcie mi o spawaniu). Raz ratowałem stalówkę młotkiem i o dziwo całkiem nieźle wyszło.


tu jest przykład


MisioKRAK - 2021-02-07, 12:38

Rav napisał/a:
MisioKRAK napisał/a:
Ja nic nie pisałem o szerszej oponie...a o szerszej feldze..


Misio. Nie dasz rady założyć szerszej opony, bez szerszej felgi i w drugą stronę działa to tak samo. Ba, zakładając alusy lepiej dać oponę o max. szerokości, żeby chroniła krawędzie alu.


Każda felga ma jakieś tam "widełki"...przy zachowaniu tej samej szerokości opony...
np:
opona 185 mm powinna być założona na felgę szerokości 5,0 – 6,5 cala
opona 205 mm powinna być założona na felgę szerokości 5,5 – 7,5 cala
opona 225 mm powinna być założona na felgę szerokości 6,0 – 8,5 cala

Mówisz rzeczy które bardziej tyczą się osobówek, gdzie opona jest "gumeczką recepturką" naciągniętą na obręcz.

W kamperze raczej jest spory balon na feldze, gdzie uszkodzenie felgi raczej nie wchodzi w grę - a właśnie wygięcie "miększej" felgi stalowej, już bardziej realne...
(chyba że mówimy o kołach takich jak pokazał jako)

"Utlenienie i dopompowywanie" jak i "zgrzanie" - też może wystąpić przy feldze stalowej...
Jak się dba o auto...to te przypadki są bardzo sporadyczne...

darek 61 - 2021-02-07, 12:43

Auta są coraz szybsze i to wymusza coraz większą felgę.W tej chwili felga 14 to już rzadkość i powrotu raczej nie będzie.Myślę że szerokość opon na producentach wymusili klijęci.Francuskie auta najdłużej się temu opierali.Ich auta miały duże ale wąskie koła.Większość kierowców wolałoby felgę większą i szeroką,nawet kosztem komfortu,a co zgroza bezpieczeństwa.Przed zimą gdy wymieniają koła na stalowe,fabryczne, pocieszeniem dla nie jednego jest fakt że powróci komfort jazdy.Szerokie koła i koleiny,często niedobrane ET nie idą w parze.
Jak ktoś zadaje mi pytanie jakie najszersze opony może zastosować w swoim aucie, to podchodzę do tabeli ciśnień i wyczytuje z niej co przewidział producent.Nie takiej wiadomości oczekiwali,ale ja innej rady nikomu nie daje.
Poprawianie fabryki pozostawiam fachowcom,a nie poprawiaczom.

MisioKRAK - 2021-02-07, 12:52

darek 61 napisał/a:
Jak ktoś zadaje mi pytanie jakie najszersze opony może zastosować w swoim aucie, to podchodzę do tabeli ciśnień i wyczytuje z niej co przewidział producent.Nie takiej wiadomości oczekiwali,ale jak innej rady nikomu nie daje.


I bardzo słusznie!

darek 61 napisał/a:
Poprawianie fabryki pozostawiam fachowcom,a nie poprawiaczom.


Tu ewentualnie dopowiem...np wśród kamperów jest gro aut 20-30letnich - a wówczas były inne prędkości, często też np. inne hamulce (które wymuszają niekiedy większą felgę), kamper wjeżdżał na utwardzony kemping, a teraz często gdzieś bardziej w teren i to "wymaga"/pociąga za sobą zupełnie "inne" opony (oczywiście w ramach "rozsądku")...itd...

Rav - 2021-02-07, 13:01

MisioKRAK napisał/a:

W kamperze raczej jest spory balon na feldze, gdzie uszkodzenie felgi raczej nie wchodzi w grę - a właśnie wygięcie "miększej" felgi stalowej...


Tu się nie zgodzę. Owszem opona jest wyższa niż w osobówce, ale nie zapominaj, że kamperem atakujesz jakieś najazdy w terenie, korzenie, kamienie, czy czasem krawężniki w miastach. Przy wąskiej opinie zniszczysz felgę.

Podam przykład z nieco innego podwórka - kolega kupił X5 w wersji "M" piękne felgi, piękne opony. Tylko raz zarył w żwirze ... komplet nowych felg do malowania.

darek 61 - 2021-02-07, 13:07

MisioKRAK napisał/a:
a teraz często gdzieś bardziej w teren i to "wymaga"/pociąga za sobą zupełnie "inne" opony (oczywiście w ramach "rozsądku")...itd...

A to to już zupełnie inna sprawa ,innego napędu i innego bieżnika,który podczas jazdy po normalnej drodze raczej nie pomaga.

MisioKRAK - 2021-02-07, 13:52

Rav napisał/a:
MisioKRAK napisał/a:

W kamperze raczej jest spory balon na feldze, gdzie uszkodzenie felgi raczej nie wchodzi w grę - a właśnie wygięcie "miększej" felgi stalowej...

Tu się nie zgodzę. Owszem opona jest wyższa niż w osobówce, ale nie zapominaj, że kamperem atakujesz jakieś najazdy w terenie, korzenie, kamienie, czy czasem krawężniki w miastach. Przy wąskiej opinie zniszczysz felgę.

Podam przykład z nieco innego podwórka - kolega kupił X5 w wersji "M" piękne felgi, piękne opony. Tylko raz zarył w żwirze ... komplet nowych felg do malowania.

Nie z nieco innego podwórka a wręcz zupełnie innego - kamperem " korzenie, kamienie, czy czasem krawężniki w miastach" jedziesz dużo delikatniej już nawet ze względu na zabudowę (by jej nie uszkodzić).
Ponad to X5 ma dość cieniutkie opony...
Z tego co znalazłem podstawowy rozmiar to "285/40R20" czyli wysokość opony około 11cm (inne opcjonalne opony mają wysokość około 10-11cm)
Natomiast chyba najpopularniejsze rozmiary opon od:
od 215/70r15, przez 205/75r16, 225/75r16, 235/65r16 mają powyżej 15cm oponę...
Ta różnica 4-5cm (a dokładniej 40-50mm) jest kolosalna...

darek 61 napisał/a:
MisioKRAK napisał/a:
a teraz często gdzieś bardziej w teren i to "wymaga"/pociąga za sobą zupełnie "inne" opony (oczywiście w ramach "rozsądku")...itd...

A to to już zupełnie inna sprawa ,innego napędu i innego bieżnika,który podczas jazdy po normalnej drodze raczej nie pomaga.

Chodzi mi o ten sam samochód (a nie zmiana napędu) ale zjazd tego samego auta na łąkę, na piaszczysta drogę itd... gdzie opona 175-185 po prostu się wbije i zakopie a opona z ciut "agresywniejszym" bieżnikiem (już nawet całorocznym) o szerokości 205-225 sprawi że będzie większy "zasięg"/dzielność w pokonywaniu przeszkód kamperem...

darek 61 - 2021-02-07, 15:11

MisioKRAK napisał/a:
Chodzi mi o ten sam samochód (a nie zmiana napędu) ale zjazd tego samego auta na łąkę, na piaszczysta drogę itd... gdzie opona 175-185 po prostu się wbije i zakopie a opona z ciut "agresywniejszym" bieżnikiem (już nawet całorocznym) o szerokości 205-225 sprawi że będzie większy "zasięg"/dzielność w pokonywaniu przeszkód kamperem...

Masz prawo tak uważać,kropka.

zbyszekwoj - 2021-02-07, 17:12

Nie jestem specjalistą ,ale z tego co zauwazyłem to w kamperach które wazyly ponad 4t kolegom felgi stalowe rozwarstwiały sie na szwach. Moje alusy dały radę .
Cyryl - 2021-02-07, 17:31

MisioKRAK napisał/a:
...gdzie uszkodzenie felgi raczej nie wchodzi w grę...


jeżeli uważasz, że nie można czegoś spieprzyć, to zaraz znajdzie się kilku ludzi, którzy udowodnią Ci że można to zrobić na 1000 sposobów.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group