| |
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Prawo i przepisy - Czy kamper czy osobowe jako rejestracja auta
goreip - 2021-02-17, 10:04 Temat postu: Czy kamper czy osobowe jako rejestracja auta Witam, mam koncepcje auta gdzie nie chce mebli mocowanych na stale ( tylko przy uzyciu szyn mocujacych) , w zwiazku z tym mogl bym zarejestrowac auto jako osobowe ( 9 miejsc) lub jako kampera. Czy jest jakis benefit w przyszlym kamperowaniu majac auto zarejestreowane konkretnie jako Kamper?
papamila - 2021-02-17, 10:22
jak osobowe, to w przypadku ew szkody wyposażenia kampingowego nic nie dostaniesz
goreip - 2021-02-17, 10:37
| papamila napisał/a: | | jak osobowe, to w przypadku ew szkody wyposażenia kampingowego nic nie dostaniesz |
to nie jest problem, mozna zawsze doubezpieczyc auto. Z tego co czytalem to chyba kampery maja ograniczenia predkosci, takze moga miec ograniczenia we wjezdzie do miasta ( nawert jesli to jest blaszak przerobiony) to zawsze prawnie bedzie to kamper. Nie wiem jak to z winietami, na promach, granicach.
marek230482 - 2021-02-17, 11:04
Kamper jako tako jest osobówką. Liczy się DMC. Jak jest do 3,5t to jest tratowane jak osobówka i już (chyba że jest bliźniak).
Słowo kamper robi różnicę tylko przy ubezpieczeniu. I jak masz dużego (alkowa) to czasami jest problem z mostami :D
Ale tak to nie ma znaczenia
hubertg - 2021-02-18, 08:36
| goreip napisał/a: | | Z tego co czytalem to chyba kampery maja ograniczenia predkosci, |
Nie ma specjalnych ograniczeń dla kamperów, w kodeksie są limity prędkości dla poszczególnych typów pojazdów. (wiele razy tu wałkowane).
osobowe i ciężarowe do 3,5t - 50/60/90/100/120/140 km/h
Wszystkie inne 50/60/70/80 (+100 dla niektórych autobusów na autostradzie).
Kamper, jako specjalny kempingowy, nie jest ani osobowym, ani ciężarowym, mimo że poniżej 3,5t. Teren zabudowany 50 (w nocy 60), poza 70, autostrady i ekspresowe 80.
Tyle przepisy, a jak są przestrzegane to widać na drogach, ciężarówki wszędzie jadą do odcięcia przy 90 i nikt się tym nie przejmuje.
marek230482 - 2021-02-18, 11:20
| hubertg napisał/a: | | Teren zabudowany 50 (w nocy 60) |
Nie ma już w nocy 60. Niedawno ujednolicono przepisy i jest przez okrągłą dobę 50 w terenie zabudowanym.
Poza tym skąd wziąłeś przepis że kamper ma ograniczenia prędkości 70/80? Przecież to jest jak zwykły bus czy nawet osobówka. Jest poniżej 3,5t więc ma 50/90/140
mireks5013 - 2021-02-18, 13:19
| marek230482 napisał/a: | | hubertg napisał/a: | | Teren zabudowany 50 (w nocy 60) |
Nie ma już w nocy 60. Niedawno ujednolicono przepisy i jest przez okrągłą dobę 50 w terenie zabudowanym.
Poza tym skąd wziąłeś przepis że kamper ma ograniczenia prędkości 70/80? Przecież to jest jak zwykły bus czy nawet osobówka. Jest poniżej 3,5t więc ma 50/90/140 |
Kamper jest pojazdem specjalnym co jest zapisane w dowodzie rejestracyjnym. Przynajmniej ja tak mam i ograniczenia prędkości 70/80 są obowiązujące . (Przynajmniej w Polsce). Nie ma znaczenia czy to jest blaszak czy plastik.
marek230482 - 2021-02-18, 14:12
Doczytałem, bo przyznam, że byłem świecie przekonany, że kamper podlega pod osobówkę. Odpowiedź jednak nie jest jednoznaczna. Wszystko zależy co jest wpisane w DR i jaka była wydana homologacja. A to już nie jest takie oczywiste i kamper jeden jest jak osobówka a inny jako specjalny
kaimar - 2021-02-18, 14:45
| mireks5013 napisał/a: | | Kamper jest pojazdem specjalnym co jest zapisane w dowodzie rejestracyjnym. Przynajmniej ja tak mam i ograniczenia prędkości 70/80 są obowiązujące . (Przynajmniej w Polsce). Nie ma znaczenia czy to jest blaszak czy plastik. |
Pozwolę się nie zgodzić z Tobą. To czy jest to samochód osobowy czy też ciężarowy jest wyraźnie określone w homologacji pojazdu i ta informacja jest zawarta w COC czyli oświadczeniu producenta o zgodności z homologacją. Taki dokument jest niezbędny podczas pierwszej rejestracji pojazdu. Informacja że jest to pojazd kempingowy jest określony w punkcie 38 tego dokumentu.
Ale w tym samym dokumencie na początku jest określenie: kategoria pojazdu. Zazwyczaj jest zapis M1.
A zapis M1 oznacza:
Pojazdy kategorii M to pojazdy silnikowe zaprojektowane i skonstruowane głównie do przewozu osób i ich bagażu. Kategorię M dzielimy na:
M1 - pojazdy mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy.
M2 - pojazdy o masie maksymalnej nieprzekraczającej 5 ton, mające więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy.
M3 - pojazdy o masie maksymalnej przekraczającej 5 ton, mające więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy.
I ta literka M1 powoduje że płacimy akcyzę
Ale literka N mówi że mamy do czynienia z pojazdem ciężarowym.
hubertg - 2021-02-18, 15:48
| marek230482 napisał/a: | | Nie ma już w nocy 60. Niedawno ujednolicono przepisy i jest przez okrągłą dobę 50 w terenie zabudowanym. |
Jest 60km/h w nocy, zmiana jeszcze nie weszła. Było to w komplecie z bezwzględnym pierwszeństwem pieszych, zmianami w przeglądach itd. Miało wejść od 1 lipca 2020, później od 1 stycznia 2021, aktualnie data wejścia w życie tych zmian to 1 czerwca b.r., ale to poszło do senatu, jeszcze nad tym pracują, więc wszystko jest możliwe. Znając naszych specjalistów to mogą wprowadzić poprawkę np. "maksymalna dozwolona prędkość 42,57 km/h, nie dotyczy samochodów czerwonych jeśli kierowca jest blondynem".
Więcej szczegółów:
http://www.sejm.gov.pl/se...12586330039F072
a normalnym językiem
https://moto.pl/MotoPL/7,88389,26711912,pieszy-z-bezwzglednym-pierwszenstwem-decyzja-zapadla-nowe.html#disableRedirect
Wronkovan - 2021-04-26, 16:21
Cześć,
Odświeżam temat. Chce usunac sciane grodziowa i przerejestrowac samochod ciezarowy (N1), Fiat Ducato . Tutaj pojawia sie dylemat. Przerejestrowac na osobowy czy specjalny kempingowy. Obecnie samochod jest 3 osobowy i to pozostanie bez zmian. Czyli ze zmian konstrukcyjnych muszę usunac tylko sciane grodziowa zachowujac odpowiednie procedury. Zastanawiam sie nad kwestiami ubezpieczenia, kosztow w podrozy (promy, winiety itp.), ktora opcja jest korzystniejsza. Jakie macie doświadczenia?
Jesli dobrze roumiem samochód zarejestrowany jako specjalny kempingowy ograniczenia predkości pod ktore podlega to 70/80/100 nawet jesli to blaszak do 3,5t? Jesli tak to troche kiepsko
smok_wawelski - 2021-04-26, 17:14
| Wronkovan napisał/a: | | specjalny kempingowy ograniczenia predkości pod ktore podlega to 70/80/100 nawet jesli to blaszak do 3,5t? | Noga z gazu - bez tej 100ki
| Cytat: | 3. Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4,
wynosi w przypadku:
1) samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:
a) na autostradzie – 140 km/h,
b) na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 120 km/h,
c) na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej co
najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 100 km/h,
d) na pozostałych drogach – 90 km/h;
2) zespołu pojazdów lub pojazdu niewymienionego w pkt 1:
a) na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 80 km/h,
b) na pozostałych drogach – 70 km/h.
4. Dopuszczalna prędkość autobusu spełniającego dodatkowe warunki
techniczne określone w przepisach, o których mowa w art. 66 ust. 5, na autostradzie
i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h.
PORD art. 20 pkt.3 ust. 2 https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf |
| Wronkovan napisał/a: | | Czyli ze zmian konstrukcyjnych muszę usunąć tylko ścianę grodziowa zachowujac odpowiednie procedury. | Jeśli spec-kemp to jeszcze zamontować wyposażenie niezbędne dla spec-kemp
No i jeśli spec-kemp to raczej spiesz sie akcyza nadchodzi
To wszystko jest opisane na forum
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=25018 - końcówka watku
https://www.camperteam.pl...pic.php?t=33646
Kazik II - 2021-04-26, 17:23
| goreip napisał/a: | | Czy jest jakis benefit w przyszlym kamperowaniu majac auto zarejestreowane konkretnie jako Kamper |
Ano jest np taka korzyść, że można specjalny kempingowy czasowo wycofać z ruchu. Jeśli ktoś jeździ np tylko w wakacje, to może się opłacić - bo wysępujemy o zwrot 95% składki OC.
Kazik II - 2021-04-26, 17:27
| hubertg napisał/a: | Tyle przepisy, a jak są przestrzegane to widać na drogach, ciężarówki wszędzie jadą do odcięcia przy 90 i nikt się tym nie przejmuje.
|
Autokary to nawet i sporo powyżej tną. Zawsze mnie zastanawiało, jak to wygląda w świetle tego, że ciężarówki i autkary obowiązkowo są wyposażone w tachografy rejestrujące prędkość. Może ktoś zna tę tajemnicę?
Comsio - 2021-04-26, 19:07
Kaziu taka to tajemnica, przepisowa jak wszędzie.
Co dwa latka trza robić legalizację,tak zwana czarna skrzynka.
Tak że uważaj bo w razie dzwona będą wiedzieli ile miałeś na szafie.
Nawet w której minucie, i już większość ciężarówek posiada kamerki,lukni na lewe i prawe lusterko.
Autokary coś mi się zdaje , że mogą do 110 km/h
krzlac - 2021-04-26, 19:07
| Kazik II napisał/a: | | ...zwrot 95% składki OC. |
Chyba się za bardzo rozpędziłeś. Te pozostał 5% z całego roku to 18 dni.
Kazik II - 2021-04-27, 10:20
| krzlac napisał/a: | | Kazik II napisał/a: | | ...zwrot 95% składki OC. |
Chyba się za bardzo rozpędziłeś. Te pozostał 5% z całego roku to 18 dni. |
To nie nie jest tak. Jakiś minister stwierdził, że w czasie wycofania z ruchu pojazd musi również mieć ubezpieczenie OC. Więc inny minister łaskawie obniżył stawkę OC za okres wycofania z ruchu do 5%. Więc za okres wycofania z ruchu należy nam się zwrot 95% składki od ubezpieczyciela. Składamy wniosek do ubezpieczalni i dołączamy decyzję o czasowym wycofaniu z ruchu - często przez niektórych nazywane błędnie "wyrejestrowaniem".
Wronkovan - 2021-04-27, 11:00
Troche podzwonilam i mojego autka na osobowy raczej nie uda mi sie przerejestrowac. Plan byl zeby Fiata Ducato ciezarowego 3-osobowego, furgon o kategori N1 zmienic na osobowke. Usunac sciane grodziowa i tyle, zostajac przy 3 miejscach. Okazuje sie ze to nie takie proste a wrecz nie mozliwe. Jednak gdybym dolozyla wiecej siedzen to byloby ok... Zadzwonie jeszcze do rzeczoznawcy.
hubertg - 2021-04-27, 12:10
| Comsio napisał/a: |
Autokary coś mi się zdaje , że mogą do 110 km/h |
Autobusy spełniające dodatkowe wymagania, mogą na autostradzie w PL 100km/h.
A co do mandatów na podstawie tachografu. Aktualnie polskie przepisy nie dają żadnej ze służb takiej możliwości. Podstawą mandatu za prędkość jest jedynie pomiar z zatwierdzonych mierników prędkości, fotoradarów, itp. Gdyby tacho było podstawą do mandatu, większość kierowców ciężarówek przy każdej kontroli, dostawałyby mandaty. Na drogach innych niż dwupasmowe, ciężarówka nie może więcej jak 70km/h.
Ale są wyjątki. Np. przy wypadku, sąd może uznać prędkość zarejestrowaną na tachografie jako dowód, może to znacznie wpłynąć na określenie winy lub jej stopnia.
Taki przykład, w mojej okolicy był wypadek, dwie ofiary śmiertelne. Kierowca samochodu osobowego skręcał w lewo i nie ustąpił pierwszeństwa jadącej z przeciwka ciężarówce. Biegli na podstawie tachografu określili że kierowca ciężarówki przekroczył prędkość o ok 10 km/h, mimo jednoznacznej oceny, że głównym sprawcą był kierowca osobówki, ten z ciężarówki został uznany współwinnym i dostał wyrok w zawieszeniu.
|
|