Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Przetwornica do klimatyzatora Dometic Freshjet 2200

hymerek - 2021-02-24, 10:11
Temat postu: Przetwornica do klimatyzatora Dometic Freshjet 2200
Witam,
czy ktos moze mi jednoznacznie odpowiedziec czy bedzie ses zakladac przetwornce (pelen sinus) do napedzenia klimatyzatora dachowego Dometic Freshjet 2200?

Max pobor pradu przez klimatyzator to 950W oraz 4.1/5.0 amper
Akumulator mam 100Ah
Alternator to standardowa jednostka z ducato 2.5 tdi (prawdopodobnie 60Ah)

Interesuje mnie czy podczas jazdy alternator wydali z ladowaniem baterii, mowimy oczywiscie tylko i wylacznie o czasie jazdy (jest to dla mnie zrozumiale ze bez ladowania moment i baterii nie ma)

Czy ktos juz cwiczyl temat?

kimtop - 2021-02-24, 10:21

W poprzednim kamperku miałem klimę dachową i odpowiedniej mocy przetwornicę.
Użyłem jej w czasie jazdy tylko raz w Rumunii przez ok.godzinę.
Wysysała akumulator aż miło.Akumulator 110Ah ,alternator nie wiem ile mocy .Silnik2,8 jtd

hymerek - 2021-02-24, 12:32

chce założyć alternator 200Amper i podpiąć pod niego przetwornice, żeby właśnie nie wysysala akumulatora... czy do dobry pomysł?
reaven22 - 2021-02-24, 14:55

hymerek napisał/a:
Max pobor pradu przez klimatyzator to 950W oraz 4.1/5.0 amper
Akumulator mam 100Ah


950W to będzie pobór prądu około 90A z 12V.
Odpowiednie przekroje przewodów oraz alternator minimum 150A powinien dać radę.

hymerek - 2021-02-24, 18:00

ok, czy alternator laczyc z akumulatorem przez elektroblok czy bezpośrednio ??
reaven22 - 2021-02-24, 20:04

hymerek napisał/a:
ok, czy alternator laczyc z akumulatorem przez elektroblok czy bezpośrednio ??


Ciężko powiedzieć, podejrzewam tylko że EB nie jest przystosowany do takich prądów.

Socale - 2021-02-24, 20:05

Hymerek odrzuć ten pomysł. Mam te kombinacje za sobą.
O ile da się wyprodukować odpowiednią ilość Amperów by ten dachowy kolos działał, to niestety każda próba startu sprężarki, przetwornica zinterpretuje jak pełne zwarcie i nie wystartuje.
Rozruch sprężarki jest problemem. Jest to 0,1...1,5 sekundowy pik sięgający 15A przy równych 230V - którego najlepszy pełny sinus nie wyprodukuje, gdyż w tym momencie napięcie spada poniżej progu 200V i przetwornica musi się zablokować by nie spłonęła.
Po rozruchu to już by mogła sobie chodzić aż do wyłączenia.

rjas - 2021-02-24, 21:02

Pamiętam, że dealer Benimara z Kędzierzyna- Koźla wspominał mi o jakiejś dedykowanej przetwornicy Dometica przeznaczonej tylko do obsługi klimatyzacji Dometica i podobno niczego innego nie można do niej podłączyć. Cena była jakaś taka zaporowa i odpuściłem klimatyzację.
joko - 2021-02-24, 21:04

Socale napisał/a:
Hymerek odrzuć ten pomysł. Mam te kombinacje za sobą.
O ile da się wyprodukować odpowiednią ilość Amperów by ten dachowy kolos działał, to niestety każda próba startu sprężarki, przetwornica zinterpretuje jak pełne zwarcie i nie wystartuje.
Rozruch sprężarki jest problemem. Jest to 0,1...1,5 sekundowy pik sięgający 15A przy równych 230V - którego najlepszy pełny sinus nie wyprodukuje, gdyż w tym momencie napięcie spada poniżej progu 200V i przetwornica musi się zablokować by nie spłonęła.
Po rozruchu to już by mogła sobie chodzić aż do wyłączenia.


A to zależy od tego jaka przetwornica i jaki akumulator .
O przetwornicy Hymerek nic nie pisze jaka, a o aku że 100Ah , ale nie wiemy jakiego typu.
Jeśli klima pobiera 950W to z całą pewnością przetwornica 1000-1500W nie da rady tego odpalić , jak słusznie pisze Socale. Te 15A (i więcej) przy starcie to przy 230V 3-4kW, czyli po stronie 12V jakieś 250 - 350A . Nawet jeśli alternator da 150A to przy marnym akumulatorku próba pociągnięcia z niego brakującej części spowoduje spadek napięcia do poziomu przy którym przetwornica skapituluje.

Jeśli przetwornica będzie tak z 2000-3000W mocy ciągłej , czyli taka która poradzi sobie z chwilowym poborem dwukrotnie wyższym i akumulator nawet te marne 100Ah, ale w LiFePO4 to klima wstanie bez zająknięcia , nawet z samego akumulatora.

Mam przetwornicę 3000/9000 i spory pakiet LiFePO4 i klima dachowa 2600BTU startuje bez zająknięcia z samego aku .

Hymerku ,jest jeszcze kwestia jaki masz alternator (jakiej mocy), ponieważ 950W jakie będzie pobierała Twoja klima w trybie ciągłym to przy 14,4V daje 66A, a zakładając straty na przetwornicy będzie trochę więcej , załóżmy 70A. Jeśli alternator da Ci 150A to problemu nie ma bo starczy i na klimę i na zapotrzebowanie samochodu i na ładowanie aku.
Jeśli masz słabszy alternator to przy działającej klimie nie dość że nie doładujesz akumulatora to jeszcze będziesz go rozładowywał .

Socale - 2021-02-24, 21:31

joko napisał/a:
...
klima dachowa 2600BTU startuje bez zająknięcia
...

2600BTU to bardzo słaba wydajność Joko, tym samym nie wymaga na starcie dużych prądów.
.
Tematyczna klimatyzacja ma takie parametry:
-----------------------------------------------------
*Niezwykle kompaktowa i lekka konstrukcja
*Chłodzenie, ogrzewanie lub osuszanie powietrza za jednym naciśnięciem przycisku
*Miękki start dla niezawodnego rozruchu na kempingach z niskim zabezpieczeniem elektrycznym
*Wydajność chłodzenia: 2200 W / 7500 BTU/h
*Moc grzewcza: 1200 W
-----------------------------------------------------------------------------

Wytłuszczone wzbudza nadzieję w powodzenie projektu, ja opierałem swoje zdanie jeszcze na twardym starcie.
Czyżby przełom?
Ja nie zamierzam eksperymentować bo nie muszę ale bardzo chciałbym żeby komuś się udało.
Jeszcze taka uwaga o alternatorze, on jest zdolny produkować 150A w piku przez pierwsze kilka minut, potem zapotrzebowanie na ampery musi się zmniejszyć (apetyt akumulatora maleje ze wzrostem napięcia) i taka eksploatacja jest bezpieczna. Natomiast długotrwałe obciążenie choćby 2/3 jego wydajności... coś musi się posypać.
Te 150A to tak samo jak max z przetwornicy jest tylko na krótką chwilę.

suzu4x4 - 2021-02-24, 22:14

Mój Sinclair ASV-25AS o mocy chłodzenia 2500W bez problemu chodzi na przetwornicy AZO Digital 1500/3000W.
Przy załączonej sprężarce przetwornica pobiera max 90 A, nie zaobserwowałem żadnych duzych pików jak załącza się sprężarka.

Więc taki Dometic tez powinien chodzić, kwestia odpowiedniej przetwornicy

joko - 2021-02-24, 22:18

Socale napisał/a:
joko napisał/a:
...
klima dachowa 2600BTU startuje bez zająknięcia
...

2600BTU to bardzo słaba wydajność Joko, tym samym nie wymaga na starcie dużych prądów.
.


Chodziło oczywiście o moc chlodniczą 2600W, a nie BTU.
Generalnie mocniejsza klima od tej Hymerka. Pobór mocy cos około 1150W z tego co pamiętam .....nieistotne, ważne że poziomy startowe podobne.
Uwagi odnośnie ciągłego poboru prądu z alternatora jak najbardziej słuszne. Wzmocniony z ciaglym poborem na poziomie 1000W sobie poradzi, standardowy odpada.

Pytanie mam inne, czemu Hymerku chcesz tej klimy używać w czasie jazdy ? Nie masz silnikowej w autku, czy jest za słaba ? Generalnie silnikowe sa z założenia mocniejsze i wydajniejsze i w czasie jazdy wystarczajace (przynajmniej dla mnie ;)
)
Tej z zabudowy używam w upały podczas np. postojów w drodze . Solary i LiFePO4 w słusznej ilości pozwalają na sporo w tym temacie, nawet bez działającego alternatora.

hymerek - 2021-02-24, 23:25

dokladnie tak... niestety nie mam klimy silnikowej z tad ten pomysl z przetwornica. Co to jest ten LiFePO4 ?
Socale - 2021-02-24, 23:29

Ten "miękki start"... wygląda sprzyjająco, przetwornica nie czuje piku tylko narastanie i tu faktycznie może dawać radę, lecz jak to działa/konstrukcja w samej klimatyzacji?
Przy napięciu zmiennym 230V i tej mocy to można "obcinać" amplitudy, zmieniać pojemność kondensatora rozruchowego czy jaki ciort?
Qrde, nie wiem.

nikita55 - 2021-02-25, 18:48

Też mam silnik 2,5 tdi i tam jest alternator 80 AH. Co do klimatyzacji to posiadam używaną klimatyzację dachową Waeco easy cool 1500 wersja z dedykowaną ( nową przetwornicą waeco chyba 2000 kable do testów były oryginalne 2x25 mm2). Mam jeszcze w zestawie moduł sterujący chyba 150amper który w momencie zbyt mocnego rozładowania aku wyłącza klimę ( tak przewidział producent). Klima pobiera według opisu 75 A zalecany alternator 150 A.
Całość testowałem z samego aku i działa bez problemu. Miałem to zamontować u siebie ale w moim kamperze jest już klima dachowa elektrolux.

nikita55 - 2021-02-25, 18:51

Ten zestaw waeco był dedykowany właśnie do użytku podczas jazdy.
U mnie jest już klima elektrolux 2000 wat i testowałem ją już z aku przez przetwornicę sinus waeco 1500/3000 wat i też nie zauważyłem żadnych problemów w załączeniu. :roll:

hymerek - 2021-03-01, 23:51

nikita55, nie chcesz pozbyć sie tej przetwornicy?
nikita55 - 2021-03-02, 06:28

Mógłbym bo nie jest mi potrzebna. Problem w tym że ona jest dedykowana do modelu klimatyzacji Waeco easy cool 1500 którą posiadam i działa to bardzo dobrze. Zresztą producent właśnie po to wypuścił ten model by była możliwość używania podczas jazdy lub stacjonarnie z 230v.
Nie wiem czy przetwornica będzie działać z inną klimą i dlatego pewnie za jakiś czas będę chciał sprzedać całość w komplecie.

piotr.s123 - 2021-06-06, 10:28

panowie mam podobny prblem.Klimattyzacja campcool 3000+
wydajność chłodzenia 10238 BTU/HR 3000 WAT
nateżenie prądu przy obciażeniu 4,,2 A
Solar 340W.oczywiści działa na 230 ale czym,jak to uruchomić z 12 v

nikita55 - 2021-06-06, 10:35

Solar ci nic nie da. Można uruchomić przetwornicą z 12v na 230v ale pożądną i gdy masz duży alternator np. 120A powinno to działać podczas jazdy. Tak się często montowało w starych autach bez klimy kabinowej by klimę stacjonarną wykorzystać podczas jazdy.
Z tego co pamiętam to klimę z przetwornicy powinno się używać do 2200 a ty masz 3000 . Trochę za mocna.
Na postoju jak masz kilka akumulatorów to bez działającego silnika może pracować z godz może dwie max.

piotr.s123 - 2021-06-06, 12:06

Może inaczej, co zrobić żeby to działało?
papamila - 2021-06-06, 12:38

na zasilaniu 12V tematu napewno nie ogarniesz,
najprostsze rozwiązanie to agregat prądotwórczy.
drugiie , rqczej nie do zrealizowania to dokladanie solarów pow 1000W i aku LiFePo4 stosownej pojemności

Socale - 2021-06-06, 21:02

piotr.s123 napisał/a:
Może inaczej, co zrobić żeby to działało?

Nic nie zrobisz.
Rozruch sprężarki to bardzo krótki w czasie lecz bardzo wysoki prąd, który przetwornica widzi jako zwarcie i się wyłącza bo musi - inaczej coś wybuchnie.
Natomiast "miękki start" przetwornicy nie jest wskazany do uzwojeń rozruchowych w silniku sprężarki = jak się nie obrócisz, dupa zawsze będzie z tyłu.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group