Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Pomocy! mam konkretny problem techniczny - Agregat honda eu 2200is w garazu

hymerek - 2021-03-15, 09:29
Temat postu: Agregat honda eu 2200is w garazu
Witam szanowne grono... :)

czy ktos juz ćwiczył umiejscowienie agregstu Honda w garazu?
Chciałem wyprowadzic spaliny rura w dół kampera (na zewnątrz) oraz dołożyc dodatkowa kratke nawiewowa oraz wywiewową z garazu zeby zapewnic lepsza cyrkulacje powietrza w celu chłodzenia agregatu.

Interesuje mnie kozystanie z niego podczas jazdy, glownie klima dachowa w naprawde gorace dni.

z gory dziekuje za wszystkie sugestie... moze juz ktos to ćwiczył?

Pozdrawiam z lubuskiego :)

EwaMarek - 2021-03-15, 11:17

hymerek, Jest opisane na forum ale jakoś nie mogę znaleźć ...

Bezpieczniejsza była by skrzynka alu na platformie za kamperem. Przeważnie kamer ma profile wzdłuż zabudowy wiec łatwo cos tam zamontować. Hak czy rama są za ciężkie ale taka platforma może być.

Ja woziłem na bagażniku rowerowym ale teraz zrobię chyba taką skrzynkę :-)

EwaMarek - 2021-03-15, 11:32

https://www.camperteam.pl...ghlight=agregat
hymerek - 2021-03-15, 12:00

widzialem ten post (brawo dla tej Pani), ale nie chodzi mi o skrzynke z tylu tylko o garaz...
jest przeogromny a niestety nie mam mozliwosci zamontowania skrzynki. Interesuje mnie glownie czy ten agregat po kilku godzinach pracy sie nie wylaczy z przegrzania?

EwaMarek - 2021-03-15, 12:29

Kiedyś na zlocie stałem obok takiego kampera. NO poza tym że trochę hałasował to nie było widać za bardzo ze ma jakieś kratki czy wentylację. Na szczęście nie musiałem przy takim sąsiedzie spać:-)

Jak widzisz na tej skrzynce z linku - agregat w zabudowie bardzo się nagrzewa. Obowiązkowo dodatkowa wymuszona wentylacja, jakieś termostaty i wg mnie mini gaśnica z czujnikiem do samogaszenia.

Ja mam w garaży awaryjny agregat do zasilania domu. Sam się załącza więc nie muszę szarpać.
Spaliny wiadomo wyprowadzone ale i tak zapaszek czuć. Jak pochodzi dłużej to aż w pomieszczeniu ciepło się robi . Wiec zamknięty w kameprze tym bardziej będzie się nagrzewał.

darek 61 - 2021-03-15, 13:04

Może jak to ma być tylko w czasie jazdy to zmienić kierunek myślenia.Przemyślałbym zastosowanie mocniejszego alternatora i przetwornica.
krzlac - 2021-03-15, 13:51

Uwaga na spaliny. Kilka lat temu odpaliłem moja Hondę 10 i postawiłem pod kamperem (nie chciało mi się rozwijać długiego przedłużacza) i odpaliłem. Ja łowiłem ryby nieopodal samochodu a żona siedziała w środku i czytała książkę. Nie było wiatru i spaliny zaległy pod kamperem i wnikały do środka. Żona lekko się podtruła zanim się zorientowaliśmy co jest przyczyną.
joko - 2021-03-15, 18:41

Jak pisałem w wątku, który podlinkował Ci Marek, kilka lat temu popełniłem taką konstrukcję.
Była Honda z dorobionym rozrusznikiem, wsadzona do skrzyni z płaszczem wodnym, osadzona na żelowych poduszkach, komin z komorą rozprężną ,cuda na kiju.
Działało automatycznie i zupełnie bezgłośnie. Nikt nigdy nie zorientował się, że u mnie agregat chodzi, nawet w nocy.
Był wypas na tamte czasy nieprzeciętny ...... ale to było dawno, w epoce przed LiFePO4.
Dzisiaj agregat do klimy to używają tylko Ci co mają. To już kłopotliwy przeżytek teraz.
Ja wywaliłem już dawno. Teraz dużo LiFePO4, dużo solarów i duża przetwornica. Cicho,ekologicznie i jedno paliwo mniej do wożenia.

Jak chcesz mimo wszystko robić rzeźbę, to spaliny razem z gorącym powietrzem na dach a nie pod kampera, a powietrze do chłodzenia agregatu bezpośrednio z zewnątrz do wlotów w hondzie, a nie do garażu. Honda ma wentylator napędzany z silnika i przetłacza powietrze wewnątrz obudowy od wlotów do wylotu po przeciwnej stronie.
Trzeba zrobić albo kupić taki kielich pasujący do obudowy, z przejściem na rurę spiro i tak doprowadzić powietrze do chłodzenia i spalania.
Spaliny i gorące powietrze razem, kominkiem na dach. Jak zrobisz kominek przelotowy od dachu aż pod podłogę (dużo węższy dołem ) tak aby nie dawać czapki na górę to będzie ciche (czapka czy daszek na kominku odbija dźwięk )
Sam agregat do jakiejś skrzynki, z izolacją akustyczna i anty wibracyjną.

orkaaa - 2021-03-15, 19:55

Też się kiedyś zastanawiałem i doszedłem do wniosku że kupować zabawkę za ponad 5 tys tylko po to aby mieć więcej problemów nie ma sensu. Po pierwsze jak w zamkniętym bagażniku odprowadzić spaliny -trzeba robić dodatkowe otwory w ścianach albo suficie. Jeśli nie w bagażniku, to tylko łańcuch gruby ratuje bo ukradną. Po trzecie paliwo. Przecież agregat pali jak smok. Żartuje oczywiście ale jeśli chcemy go używać non stop to kilka kanistrów trzeba wozić. I ostatnie do czego ma służyć ten agregat. Jeśli postawimy obok kampera to w piękny letni dzień zamiast ptaków czy szumu morza będziemy słuchać stukania agregatu. Tak jak pisali przedmówcy dziś są akumulatory i lepiej kasę włożyć w akumulatory niż agregat.
rakro1 - 2021-03-15, 20:27

To co zrobił joko jest niepowtarzalne więc nawet nie próbuj szukać - bo opisywał szczegółowo!
Trudno zrozumieć potrzebę używania w trakcie jazdy ale nie nam to oceniać. Nie mogę zgodzić się z kolegą orkaaa.
Jeżdżę z Hondą. Paliwo do agregatu mam takie samo jak do skutera i skuterem podwożę. Zużycie paliwa minimalne. Jest to cicha maszyna i ustawiona za autem, osłonięta czymkolwiek jeszcze aby odbijać hałas jest niemal niesłyszalna. Nie ma potrzeby używania godzinami a jedynie doraźnie, gdy brakuje prądu z paneli. Schłodzenie auta trwa maksymalnie 2-3 godziny. Dawniej wwoziłem i używałem w specjalnym boxie. Później okazało się, że przestałem zapinać linkę zabezpieczającą przed złodziejami i zlikwidowałem w boxie bardzo ciężkie maty izolujące.
Agregat wydaje się być niezbędny w północnych, bezsłonecznych krajach. Na południu Europy dużo paneli i coraz tańsze baterie LiFePO wydają się zdrowszym wyborem, w końcu nie bez powodu joko poszedł tą drogą.

hymerek - 2021-03-15, 23:05

no ok, a jaka byscie polecili przetwornice aby napedzila Dometica Freshjeta 2200 z softstartem? Pozwoli mi to porownac koszty do kupna hondy. Myslalem takze o duzym alternatorze okolo 180A i przetwornicy. Zależy mi glownie na klimatyzacji, mam male dziecko i komfort jazdy z deikatnie wlaczona klima jest o wiele lepszy (zwlaszcza na Sycylii na przykład gdzie jest ponad 40st)
joko - 2021-03-16, 01:21

hymerek napisał/a:
no ok, a jaka byscie polecili przetwornice aby napedzila Dometica Freshjeta 2200 z softstartem? Pozwoli mi to porownac koszty do kupna hondy. Myslalem takze o duzym alternatorze okolo 180A i przetwornicy. Zależy mi glownie na klimatyzacji, mam male dziecko i komfort jazdy z deikatnie wlaczona klima jest o wiele lepszy (zwlaszcza na Sycylii na przykład gdzie jest ponad 40st)


Volt Power Sinus 3000/9000 12V

https://voltpolska.pl/zasilanie-awaryjne/power-sinus-3000-12-230v-3000-9000-zasilacz-awaryjny-duzej-mocy.html

Cena oscyluje 1800-2000PLN

Do tego mocny alternator i z 200-300Ah LiFePO4 i jesteś z kosztami na poziomie Hondy, a poza tym, że masz zasilanie dla Twojej klimy w czasie jazdy, to masz jeszcze spory zapas prądu na inne cele i 230V w gniazdkach niezależnie od tego gdzie jesteś.

Jak dorzucisz jeszcze z 300-400W solarów na dach to pełnia szczęścia i niezależność energetyczna (ale nie jest to niezbędnie konieczne)

W takim zestawie silnik-alternator-przetwornica , masz mega mocny agregat prądotwórczy i nie ma potrzeby wożenia dodatkowego .

Było niedawno o tym samym w innym wątku, poszukaj sobie. Co chwila komuś trzeba powtarzać od nowa to samo, a wszystko na forum jest , wystarczy tylko trochę poszukać :spoko

LukF - 2021-03-16, 07:29

To o czym joko pisze jest od dołu tej strony, poczytaj do końca. Mnie przekonał a już chciałem kupować agregat. A kupiłem LiFePO4 oraz przetwornicę Volt Power Sinus.
Dzięki joko :bigok

https://www.camperteam.pl...er=asc&start=75

hymerek - 2021-03-16, 09:08

a jak kwestia elektrobloku? tj. czy taki duzy alternator nie uszkodzi w jakis sposob starego elektrobloku? To jest Hymer integra z 1995 roku, czy tamta technologia elektroblokow przewidywala zastosowanie tak duzego alternatora ? Czy nie ujaram czegos jak podlacze alternator 200A ?
krzlac - 2021-03-16, 09:53

rakro1 napisał/a:
...Zużycie paliwa minimalne...


Tak przeciętnie 1 litr na "wyprodukowanie" 1kWh.

LukF - 2021-03-16, 10:55

hymerek napisał/a:
a jak kwestia elektrobloku? tj. czy taki duzy alternator nie uszkodzi w jakis sposob starego elektrobloku? To jest Hymer integra z 1995 roku, czy tamta technologia elektroblokow przewidywala zastosowanie tak duzego alternatora ? Czy nie ujaram czegos jak podlacze alternator 200A ?


To zostaw alternator ten co masz a resztę zastosuj. Za duży alternator do LiFePO4 jest nie dobry. Bo wtedy znowu prąd trzeba ograniczać, zmniejszać. Zostaw alternator w spokoju jeśli ładuje. Natomiast Ty nie ładuj się w pyrkający problem z 1 litrem na 1kWh :bajer

darek 61 - 2021-03-16, 12:13

hymerek napisał/a:
a jak kwestia elektrobloku? tj. czy taki duzy alternator nie uszkodzi w jakis sposob starego elektrobloku? To jest Hymer integra z 1995 roku, czy tamta technologia elektroblokow przewidywala zastosowanie tak duzego alternatora ? Czy nie ujaram czegos jak podlacze alternator 200A ?

Niczego nie uszkodzisz,nie ważny jest maksymalny prąd tylko napięcie.

hymerek - 2021-03-16, 14:38

joko napisał/a:
Trzeba zrobić albo kupić taki kielich pasujący do obudowy, z przejściem na rurę spiro i tak doprowadzić powietrze do chłodzenia i spalania.
Spaliny i gorące powietrze razem, kominkiem na dach. Jak zrobisz kominek przelotowy od dachu aż pod podłogę (dużo węższy dołem ) tak aby nie dawać czapki na górę to będzie ciche (czapka czy daszek na kominku odbija dźwięk )
Sam agregat do jakiejś skrzynki, z izolacją akustyczna i anty wibracyjną.




Joko - a gdybym zrobil taka "skrzynke" (odizolowana akustycznie i termicznie) w garazu a spaliny oraz gorące powietrze (pasujacym kielichem) puścił na tylna scianke kampera (na zewnątrz) zamiast do komina (niestety nad garazem mam łózko) to tez bylo by OK? Doprowadzenie swiezego powietrza chcialem zrobic z dna tej skrzynki (kratka na podwoziu wewnatrz skrzynki).
Moglo by tak być?

hymerek - 2021-03-16, 14:50

wybaczcie uproszczenie, ale tak na szybko o to mniej wiecej mi chodzi...
darek 61 - 2021-03-16, 20:56

hymerek, Jak już koniecznie chcesz ten agregat, to wlot powietrza do tej skrzynki zrobił bym tak by podczas jazdy powietrze było tam samoczynnie wtłaczane, poprzez odpowiedni łapacz powietrza.Łapacz ten musiał by mieć możliwość zamknięcia np.w przypadku deszczu.Ale wtedy z reguły jest zimno i agregacik chodzić nie musi.
Zapewne konieczna by była możliwość gaszenia hondy z fotela kierowcy

hymerek - 2021-03-16, 21:49

agregat i tak musze kupic bo ostatnimi czasy czesto sa przerwy w dostawie prądu w domu, wiec nic nie kosztuje poeksperymentowac troszkę. Akumulatory LifePo4 sa jeszcze w cenach nie akceptowalnych wiec to rozwiazanie odpada. Poza tym majac zwykly akumulator kwasowy 100Ah, solar nie wyrobil by z ladowaniem go przy klimatyzacji. Musial bym kombinowac z duzym alternatorem itp... generalnie za dużo ingerencji w auto. Jak bedzie nowy kamper to bede cwiczyl temat z LifePo4, poki co zdecyduje sie na Honde Eu22i. Tylko Pytanie do Jukiego (ktory juz to ćwiczył)... czy ten schemat ktory narysowalem zda mi egzamin,w sesie czy silnik nie bedzie sie zabardzo grzał.
joko - 2021-03-16, 22:35

Hymerku, koncepcja zasysania powietrza z dołu i wyrzucania tyłem , też jest poprawna i na samo działanie agregatu wpływu to nie będzie miało żadnego, ale musisz się liczyć z większym hałasem i smrodem spalin (oczywiście na postoju , bo w czasie jazdy bez znaczenia).
Co do tego wtłaczania powietrza do skrzyni , proponowanego przez Darka, pozwolę się nie zgodzić, gdyż nie ma pewności jak zachowa się silnik w sytuacji nadciśnienia jakie w ten sposób powstanie. Honda ma wentylator , który napędzany jest z silnika i jego wydajność obliczona jest przez producenta tak, aby zapewnić odpowiedni przepływ powietrza , zarówno do prawidłowego spalania jak i do chłodzenia. Wlot musi być tylko odpowiedniej średnicy ,aby dostarczyć tyle powietrza ile potrzebuje Honda , a resztę proponuję pozostawić już samemu agregatowi .
Z takimi wynalazkami jest tak, że rozwiązanie jednego problemu generuje następne . Tutaj masz rozwiązany teoretycznie problem wlotu i wylotu, ale jak to zrobisz tak jak teraz uważasz pewnie że już wiesz , to się szybko zorientujesz , że zrobienie odpowiednio dużych dziur w skrzyni spowoduje , że większość wygłuszenia jakie zastosujesz przestanie mieć sens. Można to rozwiązać przez odpowiednie ukształtowanie wlotu (podobnie jak robi się to w tłumikach), oraz przez zastosowanie komory rozprężnej na wylocie (aby wyrównać pulsowanie ciśnienia, które jest głównym źródłem dźwięku). Jak to zrobisz to wróci zapewne temat wydajności przepływu.
Jak nie przemyślisz wystarczająco skutecznej izolacji przed wibracjami, to nawet jak super wyciszysz skrzynię i nie będziesz słyszał agregatu, to będzie Ci buczała cała zabudowa od drgań. Tak mogę Ci tu jeszcze ze dwie strony podobnych tematów napisać :szeroki_usmiech
Wiem , bo to przerabiałem i zanim wyszło to tak jak chciałem to sporo się z tym pobujałem.
Robiłem to sam i na własną odpowiedzialność , a dokładnymi szczegółami technicznymi gotowego urządzenia nie dzieliłem się zbyt dokładnie , dając jedynie luźne wskazówki (o co kilka osób na tym forum miało do mnie pretensje). Robiłem tak z premedytacją , gdyż uważałem (i nadal uważam), że przeróbki i modyfikacje , które źle wykonane mogą być powodem poważnych problemów, kosztów, a przede wszystkim zagrożeń, powinny być wykonywane tylko przez Te osoby, które od początku do końca wiedzą jak. Proszę , nie zrozum mnie źle, ja naprawdę mam jak najlepsze intencje i jeśli tylko jestem w stanie cokolwiek , komukolwiek pomóc na tym forum, to zawsze staram się to robić.
Akurat w tym konkretnym temacie (i myślę że chyba mogę to napisać ) mam spore doświadczenie i właśnie z powodu tego doświadczenia najlepszą pomocą jaką mogę udzielić, jest sugestia, abyś jeszcze raz przemyślał to co napisałem we wcześniejszych wpisach odnośnie przetwornicy i akumulatorów .
Z tym agregatem będziesz się bujał długo i z przygodami, zrobisz sobie kosztów , podziurawisz kampera, a jak coś się pod drodze rypnie, to potem będziesz miał pretensje do joko :spoko

Jak koniecznie chcesz ten agregat i w dodatku potrzebujesz go używać tylko do klimy w czasie jazdy , to zrób to w wersji z tą skrzynia na zewnątrz z tyłu i olej wygłuszenia i wszystkie te bajery. Będzie szybciej, taniej, i bezpieczniej, a jak już się zorientujesz że miałem rację, to to zdemontujesz bez pozostawiania śladów , agregat weźmiesz sobie do domu , albo wystawisz na olx ....... i zrobisz to co radzę od początku :bigok

joko - 2021-03-16, 22:44

LukF napisał/a:
To o czym joko pisze jest od dołu tej strony, poczytaj do końca. Mnie przekonał a już chciałem kupować agregat. A kupiłem LiFePO4 oraz przetwornicę Volt Power Sinus.
Dzięki joko :bigok

https://www.camperteam.pl...er=asc&start=75


Ależ proszę bardzo Łukasz .... niech idzie na zdrowie :szeroki_usmiech

Ty dałeś się przekonać i jak sam piszesz nie żałujesz . W kontekście tego co napisałem powyżej do Hymerka , trzeba też w odniesieniu i do tego rozwiązania (przetwornica) szczerze powiedzieć, że też nie jest to temat , który przy realizacji można potraktować lajtowo , bo również tutaj (z racji duży prądów) trzeba to zrobić dobrze i zgodnie ze sztuką.

darek 61 - 2021-03-16, 23:03

joko napisał/a:
Co do tego wtłaczania powietrza do skrzyni , proponowanego przez Darka, pozwolę się nie zgodzić, gdyż nie ma pewności jak zachowa się silnik w sytuacji nadciśnienia jakie w ten sposób powstanie.

Chodziło mi o przedmuchiwanie całej skrzynki ,a nie bezpośrednie wtłaczanie powietrza do agregatu.Może się mylę ale wtedy otwory wentylacyjne mogły by być mniejsze.Oczywiście przyznaje racje że umieszczenie z tyłu było by łatwiejsze i bezpieczniejsze.

joko - 2021-03-16, 23:16

darek 61 napisał/a:
Może się mylę ale wtedy otwory wentylacyjne mogły by być mniejsze.


Tak, ale wtedy dla zapewnienia odpowiedniego przepływu kamper musiał by się poruszać , a na postoju agregat mógłby się dusić i przegrzewać ...... trochę to jednak ryzykowne .
Optymalne wydaje się zapewnić agregatowi taki przepływ jaki ma stojąc swobodnie na zewnątrz , nie można mniej i nie potrzeba więcej .
Ja miałem dość duży wlot spod podwozia, ale z potrójną szykaną (taki labirynt na wlocie) , co tłumiło falę dźwiękową , która bez tego odbijała się od ziemi i było słychać agregat spod kampera .

hymerek - 2021-03-16, 23:20

Joko dziękuję za sugestie - napewno nikt nie bedzie miał do Ciebie pretensji. Staram sie przed jakimkolwiek dzialaniem i "cieciem kampera" najpierw zbierac cenne informacje od osob ktore juz to ćwiczyły... i na tej podstawie podejmowac decyzje.

Co do tej przetwornicy to niebardzo rozumiem jak miala by dzialac na tym klimatyzacja?
Konkretnie, mam alternator 80 Amper, solar na dachu bedzie 180 W (regulator MPPT) i to Waszym zdaniem po stronie zasilania akumuatora (ktory bedzie drenowany przez klime na przetwornicy) wystarczy? Co w tym wypadku zmieni mi zastosowanie do tego zestawu akumulatora LiFePo4? ...skoro ładowanie bedzie i tak "marne" w stosunku do rozladowywania akumulatora.

EwaMarek - 2021-03-17, 08:32

Jak pamiętam kiedyś ćwiczyłem z klimatyzacją monoblokiem i agregatem na platformie na tyle kampera. W staruszku był akurat taki układ że idealnie pasowało. klima w środku.
W trakcie jazdy ok ale na postoju buczało strasznie bo szło po konstrukcji. Najgorszy był zapaszek wpadający do środka. Czemu piszę bo właśnie otwory miałem spodem , potem tyłem.
W trakcie jazdy inne są zawirowania i na postoju też inaczej powietrze się unosi do góry. DLATEGO ZDECYDOWANIE ssanie od dołu a wylot spalin o góry. Ostatecznie uważam że ssanie może być bokiem ale wtedy dodatkowe komory na wyłapanie deszczu...

LukF - 2021-03-17, 08:52

hymerek napisał/a:
Joko dziękuję za sugestie - napewno nikt nie bedzie miał do Ciebie pretensji. Staram sie przed jakimkolwiek dzialaniem i "cieciem kampera" najpierw zbierac cenne informacje od osob ktore juz to ćwiczyły... i na tej podstawie podejmowac decyzje.

Co do tej przetwornicy to niebardzo rozumiem jak miala by dzialac na tym klimatyzacja?
Konkretnie, mam alternator 80 Amper, solar na dachu bedzie 180 W (regulator MPPT) i to Waszym zdaniem po stronie zasilania akumuatora (ktory bedzie drenowany przez klime na przetwornicy) wystarczy? Co w tym wypadku zmieni mi zastosowanie do tego zestawu akumulatora LiFePo4? ...skoro ładowanie bedzie i tak "marne" w stosunku do rozladowywania akumulatora.


Wiem, że chcesz klimę bo gorąco, chcesz żeby było prosto i dość tanio. Ale czy będzie dobrze? Joko słusznie sugeruje żebyś to JESZCZE RAZ PRZEMYSLAŁ czyli mówiąc wprost: odpuść to rozwiązanie bo to droga donikąd. Jedne problemy rozwiazujesz i pojawiają się drugie. A pyrkać agregatem by schłodzić zabudowę kiedy pod maską pyrka Tobie już jeden agregat? Dodam, że ta Honda też nie jest tania, chińczyk kosztuje 1300zł, a Honda sporo więcej. Prawie tyle co LiFePO4 plus przetwornica. Do tego koszt materiałów do budowy skrzynki i wygłoszenia oraz ciągłych modyfikacji.
Czyli:
1. Daj agregat na zewnątrz z tyłu (a nie w garażu) lub
2. Idź w elektrykę LiFePO4 z przetwornicą lub
3. Zmień kampera na takiego który ma klimę silnikową

darek 61 - 2021-03-17, 09:40

hymerek napisał/a:
Co do tej przetwornicy to niebardzo rozumiem jak miala by dzialac na tym klimatyzacja?
Konkretnie, mam alternator 80 Amper, solar na dachu bedzie 180 W (regulator MPPT) i to Waszym zdaniem po stronie zasilania akumuatora (ktory bedzie drenowany przez klime na przetwornicy) wystarczy?

Ja to widzę tak.
80A alternator to za mało,musi być 180,który bezpośrednio zasilał by przetwornice i równolegle to wszystko co teraz zasila 80dziesiątka.Przetwornica zasila klimatyzacje.Celowo pomijam drogie baterie LiFePO4 i solara,by było najtaniej.To zawsze możesz dołożyć.

LukF - 2021-03-17, 10:34

darek 61 napisał/a:
hymerek napisał/a:
Co do tej przetwornicy to niebardzo rozumiem jak miala by dzialac na tym klimatyzacja?
Konkretnie, mam alternator 80 Amper, solar na dachu bedzie 180 W (regulator MPPT) i to Waszym zdaniem po stronie zasilania akumuatora (ktory bedzie drenowany przez klime na przetwornicy) wystarczy?

Ja to widzę tak.
80A alternator to za mało,musi być 180,który bezpośrednio zasilał by przetwornice i równolegle to wszystko co teraz zasila 80dziesiątka.Przetwornica zasila klimatyzacje.Celowo pomijam drogie baterie LiFePO4 i solara,by było najtaniej.To zawsze możesz dołożyć.


Alternator zasila przetwornicę z pominięciem akumulatora ? Lub "drogiego" LiFePO4 ?

Ło Panie :gwm

Darek, jak piszesz takie rady to może nie pisz wcale? Oraz nie pisz w odpowiedzi, że "LukF to nożyce na Ciebie".
Hymerek ma w starym Ducato wyjąć alternator 80A i włożyć 180A? Ciekawe skąd i jak to razem wyżeźbić?
Fantazja....

darek 61 - 2021-03-17, 10:58

LukF napisał/a:

Alternator zasila przetwornicę z pominięciem akumulatora ? Lub "drogiego" LiFePO4 ?

Przecież napisałem ze równolegle podłączone ma być to wszystko co on ma do tej pory.Dlatego równolegle by nie obciążać oryginalnych kabli które nie były przewidziane na takie obciążenie.
LukF napisał/a:
Hymerek ma w starym Ducato wyjąć alternator 80A i włożyć 180A

Podjechał bym do warsztatu który naprawia alternatory o poradę ,co czym podmienić.

LukF - 2021-03-17, 14:28

Darek61,
Dziękuję za wyjaśnienie.

Hymerek ,

Czegoś nie rozumiem:

Wariant 1.

Agregat Honda 2kW - 4600zł
Skrzynka materiały ~200zł
razem 4800zł
Wady: znane. Zalety: nie znam.


Wariant 2

LiFePO4 200Ah - 3850zł
Przetwornica 1500W - 800zł
Kable i inne - 150zł
razem 4800zł
Wady: trzeba podłączyć. Trzeba dokupić regulator do solara MPPT za około 400zł jeśli takiego nie masz.
Zalety: jeśli będziesz chciał to zabierasz i przekładasz do kolejnego kampera.

I co?

darek 61 - 2021-03-17, 14:38

LukF napisał/a:
Darek61,
Dziękuję za wyjaśnienie.

Hymerek ,

Czegoś nie rozumiem:

Wariant 1.

Agregat Honda 2kW - 4600zł
Alternator 180A - 500zł
Skrzynka materiały ~200zł
razem 5300zł
Wady: znane. Zalety: nie znam


Wariant 2

LiFePO4 200Ah - 3850zł
Przetwornica 1500W - 800zł
Kable i inne - 150zł
razem 4800zł
Wady: trzeba podłączyć. Trzeba dokupić regulator do solara MPPT za około 400zł jeśli takiego nie masz.
Zalety: jeśli będziesz chciał to zabierasz i przekładasz do kolejnego kampera.

I co?

Coś pokręciłeś,w wersji 1 z agregatem,który podobno i tak musi kupić odpada alternator
W wersji 2 należy dołożyć alternator,albo liczyć tylko na słonce czyli dołożyć solara.Tak ze 3KW,może dachu brakować.

LukF - 2021-03-17, 15:08

Coś pokręciłeś.
Bo agregat chce kupić ale wcale nie musi! Oczywiście alternator w wersji 1 odpada czyli minus 500zł

W wersji 2 nie musi kupować alternatora bo do LiFePO4 taki mocny alternator jest zły. A solara też nie musi dokładać, starczy tyle ile ma jeśli zastosuje 200Ah LiFePO4. Bo alternator doładuje to co solar nie da rady. Klima podczas jazdy będzie miała prąd. A na postoju nie chodzi po 12 godzin na dobę tylko 2-3 godz.
Mam taki zestaw elektryczy więc wiem. A Ty masz czy tylko Tobie się wydaje?

Zresztą chyba Hymerek sam może się wypowiedzieć bez adwokata? :bajer

darek 61 - 2021-03-17, 15:34

LukF napisał/a:
Coś pokręciłeś.
Bo agregat chce kupić ale wcale nie musi! Oczywiście alternator w wersji 1 odpada czyli minus 500zł

W wersji 2 nie musi kupować alternatora bo do LiFePO4 taki mocny alternator jest zły. A solara też nie musi dokładać, starczy tyle ile ma jeśli zastosuje 200Ah LiFePO4. Bo alternator doładuje to co solar nie da rady. Klima podczas jazdy będzie miała prąd. A na postoju nie chodzi po 12 godzin na dobę tylko 2-3 godz.
Mam taki zestaw elektryczy więc wiem. A Ty masz czy tylko Tobie się wydaje?

Zresztą chyba Hymerek sam może się wypowiedzieć bez adwokata? :bajer

Hymerek prosił o radę bo pisał że się nie zna.
LuK jak się znasz to wytłumacz mi temu co się nie zna
200Ah x 12V = 2400 W.Klimatyzacja pobiera 2000W to na jak długo wystarczy energii bez doładowania?
Skąd to przekonanie że zbyt mocny alternator jest niezdrowy do LiFePO4.

rakro1 - 2021-03-17, 15:38

Hymerek - pamiętaj, że niemal wszyscy walczymy z wagą pojazdu. Agregat to ok.20 kg. Paliwo do niego to kolejne coś tam. Ja w swoim samochodzie miałem dwa akumulatory po 220 Ah, każdy ważący 60 kg. Ładowały się z 450 watów na dachu a jeżdżę tylko na południe. Taki zestaw wystarczał na 2-3 godziny pracy klimatyzacji podłogowej Dometica i wymagał doładowania agregatem w dzień bez słońca. Ale często agregat nie był potrzebny.
Baterie LiFePO konieczne bo lekkie i będziesz ich długo używał. Podobnie przetwornica do klimy ale też do innych urządzeń.
Ładowanie w trakcie jazdy alternatorem i auto oblepione panelami. Czyli konieczny również porządny regulator ładowania I wtedy zobaczysz czy wystarcza.

hymerek - 2021-03-17, 22:11

no tak... ale nadal nie rozumiem jaki jest sens ładowania akumulatorow (nawet LifePo4) przez okolo np. 6 godzin (jesli jest sloneczny dzień) skoro klimatyzacja i tak z tego pochodzi tylko okolo 2-3 godziny! Nawet jak zastosujecie 600W paneli na dachu i bedziecie jechac (ladowanie z alternatora) to bilans energetyczny jest UJEMNY ! Po 3-4 godzinach akumulator (nawet Lifepo4) bedzie padnięty do zera. Wtedy znow liczymy na słoneczko...

Przepraszam, ale na te 4-5 godzin zeby schłodzic kampera wole zużyć 3l benzyny (oczywiscie podczas jazdy a nie na kempingu). Jesli montaz agregatu zrobi się w sposob zgodny ze sztuką tj. montaz w boksie aluminiowym nad zderzakiem z tylu auta, to wg. mnie bedzie to lepsze rozwiązanie. Agregat i tak musze kupic do domu, wiec jedynym dodatkowym kosztem bedzie ogarniecie alu boxu oraz zmotanie tego zeby mialo rece i nogi.

darek 61 - 2021-03-17, 22:53

hymerek, żeby wszystko działało tak jak sobie to wymyśliłeś to źródło energii musi być mocniejsze od mocy odbiornika.Jeżeli klimatyzacja pobiera 2000 W to musisz jej tyle dostarczać bo inaczej padnie.Może to być sam alternator lub alternator wspomagany przez baterie jakie by one nie były.Twój alternator podobno ma 80 A,czyli 80x 12=960W.To za mało.Ale na przykład LukF, w swoim aucie ma alternator dużo mocniejszy i żadne ogniwo mu tam nie pada.Podjedz do warsztatu który naprawia alternatory i zapytaj o alternator który by dawał ponad 2000W.Jeżeli masz sporo miejsca w koło obecnego alternatora to nie będzie problemu go zmontować.Radził bym poszukać chłodzonego płynem chłodniczym jeżeli ma tak ciężko pracować .Do tego wszystkiego oczywiście odpowiednia przetwornica.
Jeżeli i tak musisz kupić agregacik to poza innymi minusami będzie to tańsze rozwiązanie.

joko - 2021-03-17, 22:54

Panowie , spokojnie, bo trochę pomieszania pojęć i nie do końca prawidłowe dane do obliczeń.

Uporządkujmy :

Hymerek potrzebuje rozwiązanie do zasilania klimatyzacji Dometic FreshJet 2200 w czasie jazdy. Posiada alternator 80A i jakiś akumulator na zabudowie (nie wiem jaki, ale zakładam że nie LiFePO4)

Klima Dometic FreshJet 2200 , bierze na chłodzeniu max 950W (2200W to moc chłodzenia a nie pobór mocy) , co przy napięciu jakie jest w instalacji przy działającym alternatorze daje realnie jakieś 75A poboru prądu, czyli dla uproszczenia wszystko co daje alternator Hymerka (zwłaszcza , że w przypadku zastosowania przetwornicy trzeba będzie uwzględnić jej sprawność , która na pewno nie będzie 100%)

Przy takim zestawie teoretycznie będzie to działało , ale bardzo krótko, bo tylko do wyczerpania akumulatora (wszystko z alternatora pójdzie na klimę, a całe zapotrzebowanie na prąd silnika i wszystkich urządzeń w samochodzie skupi się na akumulatorze, który nie bedzie ładowany)

Jeśli dodamy do tego to co proponowałem, czyli 200Ah LiFePO4 (za chwilę wytłumaczę dlaczego taki), oraz z 300-400W fotowoltaiki , to sytuacja zmieni się diametralnie.

cdn.

darek 61 - 2021-03-17, 23:01

joko napisał/a:
Klima Dometic FreshJet 2200 , bierze na chłodzeniu max 950W (2200W to moc chłodzenia a nie pobór mocy) , co przy napięciu jakie jest w instalacji przy działającym alternatorze daje realnie jakieś 75A poboru prądu, czyli dla uproszczenia wszystko co daje alternator Hymerka (zwłaszcza , że w przypadku zastosowania przetwornicy trzeba będzie uwzględnić jej sprawność , która na pewno nie będzie 100%)

To zmienia całkowicie wyliczenia.Wystarczy zamontować alternator od młodszego brata,Ducato III 140 A i będzie działać bez wspomagania ogniwami.

joko - 2021-03-17, 23:36

cd.

Bilans w takim przypadku mamy następujący:

- z alternatora 80A
- z fotowoltaiki jakieś 25A

Razem 105A ciągłego zasilania.

Po stronie ciągłego poboru w czasie jazdy mamy tylko to co bierze silnik i osprzęt samochodu (nie wiem ile tego może być realnie w samochodzie Hymerka, sterownik silnika, jakieś światła, nie wiem, niech tego będzie nawet te 25A).
Do tego dochodzi nam pobór klimatyzacji w czasie jej pracy (80A).
Czyli czysto teoretycznie możemy na potrzeby tej pobieżnej analizy przyjąć że w czasie jazdy podczas działającej na full klimy , mamy swego rodzaju równowagę , czyli nic nam z akumulatora nie ubywa , ani nic do niego nie przybywa .

Dla naszego (a konkretnie Hymerka) szczęścia , klimatyzacja nie chodzi cały czas na full, a część czasu i to całkiem sporą nie chodzi wcale ....... i tutaj wkracza na scenę LiFePO4, który z racji swoich cech (głównie chodzi mi o możliwość szybkiego ładowania dużym prądem) , każdy taki spadek poboru prądu , czy przerwę w działaniu klimy, wykorzysta na full i nie zmarnuje nawet ampera (no może parę, bo tu też jest jakaś sprawność) .
Normalny akumulator ładowany z alternatora jest w stanie przyjąć tylko niewielką część tego co jest w stanie dać alternator i poziom naładowania w tej samej jednostce czasu jest nieporównanie mniejszy jak LiFePO4.

Jeżeli przyjmiemy takie luźne , acz prawdopodobne założenie , że klima na każdą godzinę pracy , 45 min działa , a tylko 15 min stoi, to w Naszym układzie przez 15 min na godzinę mamy 80A tylko dla niego i on to zmagazynuje w dużej części. Zakładając że jego zdolność magazynowania energii jest 4 razy lepsza jak zwykłego akumulatora kwasowego (co jest pewne) to przy LiFePO4 mamy przy korzystaniu z klimy taki poziom ładowania akumulatora , jak przy kwasiaku bez klimy.

Zakładając dalej , że w trasę w której bedziesz korzystał z klimy ruszasz z pełnym albo prawie pełnym akumulatorem , to tematu w ogóle nie ma , bo 200Ah LiFePO4 , jest w stanie Twoją Hymerku klimę zasilać samodzielnie przez 2,5h, zanim się wyłączy. Tak , więc można nie dość, że jechać z załączoną klimą , to jeszcze po drodze zatrzymywać się na postoje i tej klimy nie wyłączać a i tak dojedziesz na miejsce dalej pełnym , albo prawie pelnym akumulatorem.

darek 61 - 2021-03-17, 23:59

hymerek napisał/a:
agregat i tak musze kupic bo ostatnimi czasy czesto sa przerwy w dostawie prądu w domu, wiec nic nie kosztuje poeksperymentowac troszkę. Akumulatory LifePo4 sa jeszcze w cenach nie akceptowalnych wiec to rozwiazanie odpada.

Czy tak trudno to zrozumieć.

joko - 2021-03-18, 00:02

cd.2 :-P

Jeszcze Hymerku kilka zdań, które mam nadzieję wyjaśnią Ci , o co chodzi w stwierdzeniu, że mając LiFePO4 odpowiedniej pojemności i przetwornicę odpowiedniej mocy , wożenie dodatkowego agregatu traci sens.

Taką Hondę musisz mieć włączoną , bez względu ile mocy z niej aktualnie pobierasz i będzie ona chodzić nawet w momentach kiedy klima się wyłączy po osiągnięciu zadanej temperatury.
Tymczasem masz w samochodzie układ silnika z alternatorem, który jest niczym innym jak agregatem (lepszym bo już jest i nie wymaga ponadto dodatkowego paliwa, poza tym co wozisz w baku) i do tego masz bardzo sprawny i wydajny bufor energii w postaci LiFePO4, dzięki któremu sam agregat może działać tylko tyle ile trzeba i nie marnuje się energii.

W Twoim przypadku , przy takim alternatorze jaki masz , i wymianie aku na LiFePO4, przez godzinę pracy silnika naładujesz prawie 80Ah. Do podobnego efektu na kwasiaku, Honda musiała by klepać pewnie ze 4-5h

Tyle bo północ . Więcej się już nie produkuję, tym bardziej że wszystkie te kwestie były omawiane już na forum wiele razy w wielu miejscach .

joko - 2021-03-18, 00:07

darek 61 napisał/a:
hymerek napisał/a:
agregat i tak musze kupic bo ostatnimi czasy czesto sa przerwy w dostawie prądu w domu, wiec nic nie kosztuje poeksperymentowac troszkę. Akumulatory LifePo4 sa jeszcze w cenach nie akceptowalnych wiec to rozwiazanie odpada.

Czy tak trudno to zrozumieć.


Czy to problem w razie braku zasilania w domu, podłączyć się kamperka :szeroki_usmiech
Lepiej jak do Hondy, bo do oświetlenia, TV, czy zasilania pieca C.O., to nawet nie trzeba by go odpalać , tylko aku i przetwornica ...... taki duży UPS :haha:

I nie żartuję wcale, robiłem już tak u siebie , zasilałem na budowie zanim mi prąd podłączyli i raz w domu jak była przerwa po wichurach .

EwaMarek - 2021-03-18, 08:24

hymerek, W sprawach prądowych się nie wypowiadam ale na jakiej podstawie myślisz że klima będzie chodzisz z przerwami i że jak wychłodzi to na trochę starczy???

Jeśli ten klimatyzator jest jak domowy to ok - duża moc, duża wydajność - OK
ALE TO jest mały klimatyzator o kiepskiej wydajności i w wysokich temperaturach na dworze będzie chodził bez przerwy. Kamper latem nagrzewa sie jak termos i potem trudno jest go schłodzić. Na dodatek przez szyby grzeje dodatkowo. Ja ćwiczyłem w Polsce gdy były większe upały bo tak to wystarcza trumawent :-) .Klima dachowa włączona na kempingu przy zasłoniętych przednich oknach z zewnątrz pluS wszystkie boczne i częściowo dachowe - IDEALNIE. Niestety gdy okna poodsłaniasz już się robi cyrk. W trakcie jazdy dochodzi cyrkulacja powietrza w środku.
Dzięki temu , ze kampera mam w garażu to latem jak jest gorąco to jest w środku chłodno. Czasami wystarczy przed wyjazdem klime włączyć żeby wychłodzić ale potem w trakcie jazdy i tak robi się gorący kociołek...

Latem jeździłem z agregatem kilka razy i dzięki klimie dachowej i silnikowej było aż zimno. Do końca nie jest to zdrowe bo potem wychodzisz takiej lodówki na gorącą patelnie :zimno :zastrzelic Niestety albo agregat albo rowery :(

LukF - 2021-03-18, 08:34

darek 61 napisał/a:
hymerek napisał/a:
agregat i tak musze kupic bo ostatnimi czasy czesto sa przerwy w dostawie prądu w domu, wiec nic nie kosztuje poeksperymentowac troszkę. Akumulatory LifePo4 sa jeszcze w cenach nie akceptowalnych wiec to rozwiazanie odpada.

Czy tak trudno to zrozumieć.


Tak. Widocznie Tobie jest trudno zrozumieć, że coś co "wydaje" się drogie może być tańsze i lepsze. Zafiksowałeś się i normalne tłumaczenie nie dociera. Ciągle tylko: On musi, on musi.
Nic nie musi. On chce ale może nie kupi. Lub kupi coś innego.

Inaczej mówiąc: Darek61, zrób sobie przerwę.

Ps. Napisałem więcej ale skasowalem :roll:
Z grzeczności :haha:

EwaMarek - 2021-03-18, 08:44

Panowie - LUZIK. Wy wiecie o czym piszecie a Hymerek nie zna się na tym i tak wybierze to co mu się spodoba lub w danej chwili jest potrzebne. Takie życie :spoko
darek 61 - 2021-03-18, 09:00

LukF napisał/a:

Ps. Napisałem więcej ale skasowalem :roll:
Z grzeczności

Z grzeczności to co niektórzy nic nie piszą o twojej wiedzy na temat elektryczności.Według mnie to może potrafisz wypowiedzieć prawo Ohma,ale kompletnie go nie rozumiesz,a o prądowe i napięciowe prawo Kirchhoffa nawet nie pytam.
Ile w portfelu ma hymerek i na co chce wydać to jego sprawa.Ja tylko podpowiadam najtańszą wersje którą zawsze może rozbudować.
A teraz robię sobie przerwę. :spoko

hymerek - 2021-03-18, 22:10

Joko, serdecznie Ci dziekuje za obszerne wyjaśnienia o co tak na serio chodzi z tymi LifePo4 i magazynowaniem energii. Teraz jest to dla mnie jasne. No rzeczywiscie jesli tak one pracują to jest to przyszłość i w najblizszym czasie wszystkie żelowe, AGM'y i zwyklaki kwasiaki zostaną wyparte wlasnie przez LifePo4... a przynajmniej w karawaningu oraz żeglarstwie.

A Wy chlopaki nie kluccie sie :) tak to jest w życiu: jeden lubi pierogi a drugi jak mu smierdza nogi :)

Pozdrawiam Was wszystkich Serdecznie !!! :pifko

hymerek - 2021-04-10, 22:11

to tylko tak słowem zakonczenia watku i mojego projektu. Agregat chodzi jak zegarek, ma chlodzenie i nawiew swiezego powietrza. Wszed idealnie w miejsce butli gazowej ktora powedrowala do garażu. Skrzynia zostala wytlumiona matami butylowymi oraz pianka dzwiekochlonna. Z 5 metrow slychac tylko pomruk, natomiast przy pracy silnika jest zupelnie zagluszany przez diesla.
Wylot spalin przez dyfuzor aluminiowy na podwozie.

kimtop - 2021-04-11, 08:10

A co z drganiami? Nie przenoszą się na zabudowę?
darek 61 - 2021-04-11, 09:59

No i fajnie, napisz coś jeszcze jak sprawdzisz to latem,może co niektóry pójdzie tą drogą.
yamah - 2021-04-11, 21:28

darek 61 napisał/a:
jak sprawdzisz to latem,może co niektóry pójdzie tą drogą.

No tak..agregat latem..oby w trasę kożucha też nie brali :chytry

hymerek - 2021-04-11, 23:19

zastosowalem mate butylowa a ona jednak wytlumia troszke te drgania, dodatkowo sam agregat jest na gumowych nóżkach ktorych zadanie to wlasnie tlumienie drgań. Jesli wlączymy mocne urzadzenie (np. ekspres do kawy 1850W) to wtedy agregat wchodzi na pelna moc i obroty wzrastaja, wtedy wibracje sa mocniejsze... ale bez przesady, pracujacy diesel wibruje i halasuje znacznie mocniej.
Dziś testowalem klime i musze przyznać ze jest narawde spoko, przy dometicu z soft startem agregat pracuje na wolnych obrotach i jest naprawde malo słyszalny. Więcej powiem Wam po lecie... (jesli takie wogole bedzie)
Poki co moge polecic to rozwiazanie, ja niczym nie ryzykowalem bo i tak musialem kupic agregat do domu... gdybym mial kupowac specjalnie pod klime to bym sie zastanowil moze bardziej :)

darek 61 - 2021-04-12, 11:19

yamah napisał/a:
darek 61 napisał/a:
jak sprawdzisz to latem,może co niektóry pójdzie tą drogą.

No tak..agregat latem..oby w trasę kożucha też nie brali :chytry

Proponuje odrobinę wysiłku do przeczytania pierwszego postu w tym temacie. :chytry


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group