Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Budujemy kampera - Ducato z łóżkiem, kuchenką, stolikiem i szafkami

Campinos - 2021-04-13, 07:21
Temat postu: Ducato z łóżkiem, kuchenką, stolikiem i szafkami
Cześć!

Jak obiecałem - tak zrobiłem. Baza kupiona :)

Nie byłem specjalnie oryginalny, bo baza to oczywiście Ducato, w wersji L4H3, rocznik 2012, silnik 3.0 180KM.
Przed nim podstawowy serwis a przede mną podstawowe prace, które chcę pchnąć prędko, by wyrobić się przed akcyzą.

Tak jak zaznaczone w tytule, założenie ambitne, chcę przerobić blaszaka na wersję 2+3 - albo jeżdżę z rodziną, albo nie jeżdżę wcale ;-) Na sam początek samochód miałby służyć na 3-4 dniowe wyjazdy, później sprawdzimy na jak długo komfortowo można jechać busem w takim zestawie.

Plan obecnie mam taki, by pozbyć się obecnej zabudowy która jest na aucie, wyposażyć go w podstawowe eksponaty i zarejestrować na specjalny - kempingowy.

Następnie, praca nad dołożeniem siedzeń, by to również mieć za sobą i móc spać spokojnie.

Tutaj rodzą się pierwsze pytania, głównie w kwestii siedzeń i okien, które muszą być również dołożone by spokojnie zarejestrować siedzenia.

Dodatkowe siedzenia
Obecnie nie mam jasnej koncepcji jeśli chodzi o układ tych 3 dodatkowych siedzeń. Jednym z pomysłów jest dołożenie standardowo kanapy ze stolikiem za siedzeniem kierowcy, a obok siedzenia demontowanego (fotele espace na szynie).
Innym rozwiązaniem może być utworzenie podwójnej kanapy, lub dwóch rzędów siedzeń (może być wąsko, to nie przeszkadza - będą jeździć dzieci w fotelikach). Sądzę, że koncepcja szybko się wyjaśni, jak już będę miał fotele w ręku i będzie można z nimi pobiegać po busie.
Pytanie tylko, czy jest jakaś lepsza opcja, by mieć na start w zestawie pasy i ewentualnie isofix, niż fotele espace? Na chwilę obecną, zakładam, że jakimś szczęśliwym trafem uda mi się zarejestrować siedzenia bez poświadczeń, które weszły w 2020 roku.

Okna
Druga kwestia to okna. Na drzwiach szyba szklana, wyglądem wpasować się pod oryginał. Po drugiej stornie (od strony siedzeń) - okno kamperowe.
Odnośnie szyby szklanej to zastanawiam się, czy lepiej szukać na rynku, czy zlecić szklarzowi? Jeśli chodzi o okno kamperowe, to wydaje mi się że wybór padnie na któryś z Seitz S4, chyba, że macie jakąś inną propozycję?

rviru - 2021-04-13, 09:55

Witam, powodzenia w budowie :)

Drobna rada zanim zaczniesz kupować jakieś dodatkowe fotele do przestrzeni pasażerskiej to najpierw poczytaj co można a czego nie. Aktualnie nie jest takim prostym zadaniem dołożenie sobie foteli dodatkowych które nie są homologowane do tego pojazdu.
Więc zanim wpuścisz się w koszta zakupu jakichś foteli dobrze się zastanów czy będziesz mógł ich użyć.

Dużo o tym co można a czego nie , co sie zmieniło a co nie jest w wątku https://www.camperteam.pl...dd1a8fde#860743
, trochę to tasiemiec :) i dużo tam offtopu, ale generalnie warto to przejrzeć żeby zorientować się w temacie !

Okno na przesuwne to na rynku spokojnie dorwiesz oryginał, nie ma co rzeźbić. Nie wiem czy nie ma też z przesuwnym elementem . A kamperowe to tak S4 jak najbardziej, ale popatrz na chińskie MayGood. Praktycznie takie same jak Dometic S4 a kosztowo zdecydowanie lepiej.

Trzymam kciuki !

Campinos - 2021-04-13, 10:02

@rviru odnośnie foteli to jasne, zrobiłem już research i wiem mniej-więcej co mogę na tą chwilę, ale nie ma pewności czy taki stan się utrzyma następny rok czy nawet miesiąc, dlatego chcę to zamknąć jak najszybciej.
TomekM - 2021-04-13, 10:07

Baza L4H3 pomieści "na ciasno" zestaw 2+3 ale jest co kombinować. Okna tylko kamperowe. Każde jednowarstwowe będzie ci skraplać wodę. Siedzenia - jak pisał Rviru - trzy razy się upewnij zanim kupisz. jest coś takiego jak struktura kotwiczna. Ma to homologację na Ducato i Isofix. Ale to dopiero dwa miejsca. Co z trzecim?
Sam mam 3 dzieci i do czasu jak z nami jeździły mieliśmy sporą alkowę - to jedyny sposób aby nie zwariować, kiedy nie można opuścic kampera np. podczas deszczu.
Tak czy siak - powodzenia!

rviru - 2021-04-13, 10:28

Może dobrym pomysłem u Ciebie skoro chcesz mieć 5 miejsc będzie zastosowanie z przodu 3 a z tyłu 2 . Wtedy nie będzie problemu z układem zabudowy, bo z dwójką z tyłu większość na tym forum robi i idzie wszystko pomieścić bez kombinacji.
A do przodu zamiast standardowej ławki może warto rozważyć dedykowaną ławkę na 2 osoby obracaną, np: https://allegro.pl/oferta/podwojny-fotel-obrotowy-kanapa-fiat-ducato-06-9018112459?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_czesci_pla_czesci-samochodowe_catch_all&ev_adgr=Cz%C4%99%C5%9Bci+samochodowe+-+catch+all&gclid=EAIaIQobChMIyO6xlfP67wIVSfgYCh0DkwjGEAQYASABEgKwTvD_BwE

tanie nie jest ale generalnie porównując koszty tylnej zabudowy i kombinacji z 3 miejscami może to być korzystne rozwiązanie.

smok_wawelski - 2021-04-13, 10:31

Nawet przy strukturze kotwicznej. zwróć uwagę na przepisy o zwiększaniu ilości miejsc. Strawnie opisane https://www.dostawczakiem...-stycznia-2020/
Tomek84 - 2021-04-13, 12:36

rviru napisał/a:
Może dobrym pomysłem u Ciebie skoro chcesz mieć 5 miejsc będzie zastosowanie z przodu 3 a z tyłu 2


to jest pierwsze co mi przyszło na myśl
po co kombinować z dwoma pojedynczymi foteami z przodu i zagracać tył dodatkowym fotelem, który zawsze będzie jakoś kolidował i ograniczał możliwość zabudowy, tym bardziej, że nie uda się tego zrobić tak jak w seryjnych kamperach, gdzieś przy drzwiach, składany (lotniczy) fotel, czy coś w tym rodzaju

3 z przodu i dwa z tyłu to jedyne sensowne wyjście
wiadomo, że luksusów nie będzie, ale przy 2+3 trzeba się liczyć z kompromisami

rviru - 2021-04-13, 14:04

Niestety minusem 3-ki z przodu jest brak szybkiego dostępu do tyłu, to sobie trzeba jasno powiedzieć. Pojedyńcze fotele z przodu umożliwiają szybki dostęp do tyłu. To w przypadku podróżowania z w miarę dorosłymi osobami/dziećmi nie ma większego znaczenia to już w podróży z maluchami może robić różnicę. No chyba że jeden rodzic z tyłu "obługuje" tylną załogę :) a kierowcą tą z przodu . Niewygodne ale wykonalne.

Ja sam u siebie myślę o tej kanapie obrotowej mimo że tylko jazdy we dwie osoby. Muszę jeszcze ją gdzieś na żywo zobaczyć i ocenić komfort jazdy na niej. Bo ta standardowa to jak ławka kościelna :)

Campinos - 2021-04-14, 09:19

Czy ktoś z was orientuje się jak w przypadku struktury kotwicznej, czy jeśli dokładam ją już do osobowego (specjalny - kempingowy) to muszę również robić testy i jakieś dodatkowe papiery prócz oświadczenia i przerobieniu od firmy z odpowiednim PKD?
Chciałbym móc zainstalować jedno rozwiązanie i pojechać z tym do OSKP.
Wiem że temat wałkowany milion razy, ale co z kimś rozmawiam, z firmą czy OSKP to mam różne opinie.

decumanus - 2021-04-14, 17:46

a zwiększasz ilosc miejsc w dowodzie? jak nie to nie teoretycznie nie ma takiego zapisu który cię zmusi. Niby to jest zmiana konstrukcyjna, ale policja tego nie wie, na przegladzie ich to nie interesuje, a podobno ubezpieczyciel tez nie robi problemow, chyba ze ci ta struktura odpadnie i ubije pasażera, albo co gorsza przechodznia :) a jak musisz w papierach zmienić to szukaj diagnosty z takimi klapkami jak koń... widzi tylko co napisane... a nie ma napisane nic o wymaganiach odnośnie zmiany miejsc w M1... czy tez SA...
Przepisy sa w polsce gowniane, stad kazdy je widzi jak mu wygodnie.

Campinos - 2021-04-15, 07:18

@decumanus niestety dołożenie nowych miejsc, w dowodzie są 3.

Przy okazji mam kolejny problem, tym razem drobniejszy. Nie do końca rozumiem zasadę działania dolnego wózka drzwi przesuwnych. W moim egzemplarzu jeździ on po dolnej szynie ścierając jej powierzchnię. Próbowałem podnosić drzwi, ściągając je śrubą na górnej szynie, coś tam może odrobinę pomogło, ale wózek dalej trze na dole. Walczyć z tym dalej, czy wymieniać komplet?

Na zdjęciu widać wyrytą ścieżkę po jakiej jeździł dolny wózek.

Campinos - 2021-04-21, 06:51

Rozbieranie zabudowy, cz. 1




Pio - 2021-04-21, 20:21

Campinos napisał/a:
@rviru odnośnie foteli to jasne, zrobiłem już research i wiem mniej-więcej co mogę na tą chwilę, ale nie ma pewności czy taki stan się utrzyma następny rok czy nawet miesiąc, dlatego chcę
to zamknąć jak najszybciej.


A co ustaliles? Bo muszę z 3 os. Crafter zrbic 4

Campinos - 2021-07-21, 06:49

Cześć!

Powoli, powoli, ale do przodu.
Pierwszy kamień milowy osiągnięty - samochód zarejestrowany jako specjalny kempingowy.
Teraz kolejny przede mną, czyli rejestracja dodatkowych miejsc siedzących. W tym celu zakupiona struktura kotwiczna i zobaczymy co z tego wyjdzie.

W międzyczasie rozebrałem całą zabudowę wewnątrz busa (obicie ze sklejki, ściana grodziowa, łóżko piętrowe). Niby nic trudnego, ale śruby, których część pourywałem, oraz klej na którym wszystko było dodatkowo wzmacniane wygenerowały trochę potu.

Chciałem przystąpić do zadania klejenia szyby bocznej w drzwiach; miało być szybko, prosto i przyjemnie, jednak okazało się że tak pięknie nie będzie ;-) We wnęce, gdzie należy wyciąć otwór na szybę znajduje się wklejona sklejka, elastycznym klejem poliuretanowym. Jak to cholerstwo trzyma już się przekonałem w wielu innych miejscach gdy demontowałem zabudowę - jeśli nie naciąłem kleju nożykiem to nie było szansy oderwać płyty.
Problem jest o tyle duży, że płyta wklejona jest nie tylko po krawędzi, ale również od tyłu, co doprowadziło do tego, że gdy próbowałem ją rwać, grzać, rozpuszczać, nacinać, to zaczęła odchodzić... ale razem z blachą, która krawędziami nachodzi na blachę drzwi.
Do tych krawędzi przyklejona jest płyta od tyłu:


Nie usunę jej więc tak prosto jak zakładałem. Jeśli będę ją rwał, to odejdzie razem z krawędziami blachy, którą wolałbym zostawić w nienaruszonym stanie bo będzie widoczna od wewnątrz po wklejeniu okna.
Obecnie planuję najpierw wyciąć płytę od wewnątrz tyle ile mogę, a potem spróbować podcinać klej od tyłu płyty.
Myślałem o jakichś środkach rozpuszczających klej, ale nie udało mi się nic znaleźć.
Czy ktoś ma jakiś lepszy pomysł?

Tak niewinnie to wygląda:


Pio napisał/a:
A co ustaliles? Bo muszę z 3 os. Crafter zrbic 4

Masz jakieś konkretne pytania?

Tomeczek - 2021-08-18, 21:35

Campinos, może by tak nowy wątek założyć o tych fotelach drugiego rzędu, będzie łatwiej potomnym znaleźć.
Generalnie jak przypatrzylem się na tą strukturę kotwiczną, to ona tylko pasy daje, do foteli i tak trzeba stelaż zrobić.
Jak już to przerobiłes to pisz pisz, bo to temat teraz popularny, a ceny w firmach jakieś chore się robią.

decumanus - 2021-08-19, 07:58

poradziłeś sobie z ta sklejka? ja bym wyciął otwór na okno, a potem ten pozostały pasek sklejki ciągnął od blachy, rozcinając klej nożykiem do tapet. Ten klej sie bardzo dobrze rozcina jak sie go rozciąga ale trzeba ciągnąć na tyle żeby szpara powstawała grubsza niż ostrze nożyka. I musi być tego kleju z milimetr, bo jak jest mniej niż grubość nożyka, to dramat.
R

BikerB - 2021-08-19, 17:44

Oj tam oj tam......
.kombinujecie jak kon pod gorke
Szlifierka katowa ze sciernica listkowa
15 minut roboty

Campinos - 2022-02-09, 11:47

Tak więc, wracając po dłuższej przerwie...
Sklejkę wyciąłem po okręgu wewnętrznym, później dociąłem nożykiem resztę sklejki już po wycięciu środka. Niestety wizualnie wygląda to kiepsko, więc planuję założyć tam drugą szybę z pleksi, przyciemnianą, żeby zakryć tą rzeźbę, lub po prostu zrobić "okienko" ze sklejki, które zakryje rogi od środka.

Na wiosnę planuję wykonanie podłogi i jej ocieplenie, co za tym idzie, potrzebuję rozplanować ułożenie wszystkiego w środku.

Campinos - 2022-03-02, 20:11

Wracam, tym razem już z pytaniami.

Na tapetę idzie wentylacja i okna dachowe.

Mam już pewną koncepcję, którą chciałbym skonfrontować z weteranami kamperowania ;)

Koncepcja wygląda w ten sposób:
1. Okno dachowe w miejscu na szyberdach - 40x40
2. Okno dachowe przy drzwiach tylnych (maksymalnie wysunięte do tyłu, nad łóżkiem) - 40x40
3. "Grzybek" w łazience z wentylatorem automatycznym i możliwością włączenia ręcznie + regulator obrotów
4. Wentylacja "z nadkola" - czytałem w innych relacjach że niektórzy używali wentylatora z C4 bodajże, do wymuszania zaciągania świeżego powietrza. Pomysł mi się spodobał i chciałbym go wdrożyć w życie.

Zastanawiam się jedynie, w którym z okien i czy w ogóle umieścić wentylację z wentylatorem. Mam kilka opcji:
Opcja 1 - okno z wentylatorem w miejscu na szyberdach - umożliwi odciągnięcie wilgoci przy gotowaniu, oraz wietrzenie - ta opcja wydaje mi się najmniej sensowna, bo można wykorzystać wentylację w łazience na czas gotowania
Opcja 2 - brak wentylatorów w oknach, jedynie wentylator w łazience i wentylacja z nadkola - ta opcja wydaje mi się ryzykowna, jeśli z wentylatorem z nadkola coś pójdzie nie tak, lub po prostu się nie sprawdzi. Obawiam się wtedy sauny w nocy w łóżku.
Opcja 3 - najbardziej prawdopodobna - okno z wentylatorem nad łóżkiem, okno w szyberdachu bez wentylatora.

Czy to ma sens? Liczę na jakieś sugestie i porady :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group