|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Budujemy kampera - Rusty the Van - Sprinter 316CDI
Kudł4ty - 2021-04-14, 14:10 Temat postu: Rusty the Van - Sprinter 316CDI Cześć,
Zgodnie z deklaracją z pierwszego posta w dziale witam, postanowiłem założyć temat, w którym podzielę się z Wami (w miarę możliwości), relacją z kolejnych etapów budowy naszego Campervana .
Może najpierw krótko o samym samochodzie. Mieliśmy założenie, że chcemy przebudować blaszaka na domek na kółkach, jednak taki, który mógłby przewieźć 4 osoby. Zanim zgłębiłem temat, wydawało mi się to czynnością prostą - dołożyć drugi rząd siedzeń, przerejestrować i już . Jak się jednak okazało nie było to tak oczywiste, po wykonaniu telefonu do kilku firm i zorientowaniu się jak dużo by to kosztowało, zdecydowaliśmy się poszukać auta już tak zarejestrowanego.
Po jakimś czasie trafiłem na ogłoszenie sprzedaży - 'Sprinter 316CDI, 4 osobowy, klima, maxi, do poprawek lakierniczych'. Było to jedyne ogłoszenie spełniające nasze oczekiwania, więc musiałem się pogodzić z kilkoma minusami samochodu tj:
- dość duży przebieg (590 000km), jednak wiem, że te jednostki są dosyć żywotne
- potrzeba wykonania remontu blacharsko - lakierniczego
- kilka rzeczy do zrobienia przy samym samochodzie (kontrola układu napędowego,
zawieszenie, hamulce)
W ten sposób początkiem marca staliśmy się posiadaczami Sprintera, dla którego wymyśliłem wydaje mi się całkiem adekwatne imię - Rusty
W samochodzie jest naprawdę sporo do zrobienia, ogólny stan techniczny nie jest najgorszy, dlatego tym zajmę się później. Spróbuję poniżej zamieścić kilka zdjęć z rozbiórki, co zostało do tej pory zakupione itd.
Kudł4ty - 2021-04-14, 14:20
Kontynuując, pierwsze co zostało wymienione, aby auto w miarę zdrowo dla niego się przemieszczało to: nowe sprzęgło wiskotyczne oraz termostat, a także czujniki doładowania i temperatury w dolocie. Po wymianie tych elementów auto zaczęło trochę mniej 'dymić', oraz wyraźnie zmniejszyło się spalanie.
Teraz trochę zdjęć 'zakupowych' do samej zabudowy.
Kudł4ty - 2021-04-14, 14:29
Obecnie tempo prac z racji tego, że mój garaż nie jest na tyle wysoki, żeby upchnąć tam Rusty'ego, mocno hamuje pogoda. Jednak w tych kilku 'okienkach' udało się trochę dobrać do blachy na pace.
W międzyczasie udało mi się także zdobyć w super stanie amortyzowany, pojedynczy fotel dla pasażera (stara podwójna kanapa idzie na sprzedaż). Poniżej kilka kolejnych zdjęć
Kudł4ty - 2021-04-14, 14:39
Obiecuję, że póki co to ostatni post ze zdjęciami, dopóki budowa się nie rozwinie
Co do samych foteli, docelowo trafią pod nie obrotnice, żeby trochę zyskała ta przestrzeń na praktyczności. Warto chyba też wspomnieć, że Rusty był wcześniej takim 'Camperem częściowym' . Poprzedni właściciel dostawiał fotele drugiego rzędu i dokonywał zmian w papierach. Dołożył także roletę (nie działała jak go kupiliśmy, jednak po zdjęciu jej z auta i rozebraniu okazało się, że coś się zacięło i została przywrócona do życia ).
Poniżej kolejna i póki co ostatnia porcja fotek:
Robertunio - 2021-04-14, 20:11
Witamy w gronie Sprinter/Crafter 👍
Obrotnica fotela kierowcy może wymusić zmianę położenia dźwigni ręcznego.
groniar - 2021-04-15, 08:24
Witam i życzę powodzenia. jak możesz to podaj mi link na ten bojler
Kudł4ty - 2021-04-15, 10:58
Wczoraj tak właśnie analizowaliśmy, że może dźwignia kolidować z podstawą fotela . Ale myślę, że da radę pokombinować z przełożeniem ręcznego na lewą stronę, kwestia uchwytu i poprowadzenia linek .
Odnośnie bojlera, to znalazłem go tutaj, tylko akurat ten mój konkretny egzemplarz widzę, że jest chwilowo niedostępny. Są wersje z innymi grzałkami:
https://www.szopeneria.pl...ot/5?url=bojler
KACPERKI 2 - 2021-04-15, 21:44
Kudł4ty napisał/a: | myślę, że da radę pokombinować z przełożeniem ręcznego na lewą stronę, kwestia uchwytu i poprowadzenia linek |
Wystarczy odciąć na zgrzewach i obniżyć go bliżej podłogi. Żadnego kombinowania z linkami itp a fotel będzie się odwracał.
Przetestowane i w takim jak Twój i w modelu 906
aviator - 2021-04-15, 21:49
Ręczny w sprinterach po zaciągnięciu „kładzie się” na podłodze i nie ma żadnej kolizji z obrotnica.
Darek Szczecin - 2021-04-15, 23:18
KACPERKI 2 napisał/a: | Kudł4ty napisał/a: | myślę, że da radę pokombinować z przełożeniem ręcznego na lewą stronę, kwestia uchwytu i poprowadzenia linek |
Wystarczy odciąć na zgrzewach i obniżyć go bliżej podłogi. Żadnego kombinowania z linkami itp a fotel będzie się odwracał.
Przetestowane i w takim jak Twój i w modelu 906 |
Tak jak Wojtek radzi, a zna się chłop
lub tak
pstryk i już
https://allegro.pl/oferta/adapter-hamulca-recznego-mercedes-sprinter-05-8998979694?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_mtrzcj_czesci_pla_czesci-samochodowe&ev_adgr=Cz%C4%99%C5%9Bci+samochodowe+-+Wyposa%C5%BCenie+wn%C4%99trza&gclid=EAIaIQobChMIhPHpipaB8AIVy4FQBh1fPArxEAQYASABEgKVQPD_BwE
Piasek1 - 2021-04-16, 08:37
Oni na łeb upadli ?
2 podkładki, 4 śrubki, 130 zł ?
Z czego to jest wykonane ? Z tytanu ?
Obrotnic fotela szukaj w sklepach rolniczych - identyczne przychodzą do ciągników rolniczych, wózków widłowych czy maszyn budowlanych itp a kosztują po 300zł
https://allegro.pl/oferta/obrotnica-fotela-390-mm-9990321377
Kudł4ty - 2021-04-16, 12:01
Dzięki za sugestie i porady
Obrotnice będę szukał tak jak napisałeś rolnicze, albo może uda się dostać fotele z Galaxy, Sharana czy Espace, jednak odkąd budowanie kamperów zrobiło się modne, te fotele osiągają obecnie dziwne ceny .
Dzisiaj dotarła farba okrętowa i rozcieńczalnik, trzeba czekać aż w końcu pokaże się jakieś słońce i ruszać z konserwacją
Piasek1 - 2021-04-16, 14:43
Na podkład coś takiego
https://sklep.kamicor.pl/podklady-renowacyjne/9-interseal-670hs.html
finalnie coś takiego
https://sklep.kamicor.pl/poliuretanowe/14-interthane-990.html
terenówkę mam tym od spodu zrobioną, pancerne pieroństwo. 3 lata ciurania i śladu nie widać po zawieszkach, przycierach czy innych kamlotach.
Nie wkładaj w blacharkę za dużo serca bo i tak zgnije - to Mercedes.
Kudł4ty - 2021-04-16, 16:47
Piasek1 napisał/a: | Na podkład coś takiego
terenówkę mam tym od spodu zrobioną, pancerne pieroństwo. 3 lata ciurania i śladu nie widać po zawieszkach, przycierach czy innych kamlotach.
Nie wkładaj w blacharkę za dużo serca bo i tak zgnije - to Mercedes. |
Hehe, wiem, bo swojemu 'codziennemu' też robiłem kapitalkę
Kudł4ty - 2021-04-20, 21:48
Mała aktualizacja odnośnie blacharki i farby okrętowej
Podłoga paki wygląda już trochę inaczej. Położona pierwsza warstwa konserwacji. Co prawda spodziewałem się, że farba będzie oliwkową zielenią a wyszła...no cóż
Piasek1 - 2021-04-21, 08:45
Trzeba było doprecyzować że chodzi o te z drzewa a nie te ze słoika
A na przyszłość to warto korzystać z palety RAL wówczas nie ma rozczarowań (że ktoś miał inaczej skalibrowany monitor)
Kudł4ty - 2021-04-21, 13:09
Nie no, dobierając docelowy kolor na pomalowanie budy, możliwe że wybiorę się do sklepu z farbami, żeby na żywo obejrzeć próbnik .
Tu chciałem mniej więcej zbliżony kolor dobrać, żeby był na spód, komorę silnika, mając świadomość, że zdjęcie 'palety' na allegro wyświetlone na moim monitorze, może nie do końca pokrywać się ze stanem faktycznym
zbyszekwoj - 2021-04-22, 12:10
Zielone nadwozie to ostatni krzyk mody.
decumanus - 2021-04-22, 12:12
łatwiej sie ukryc w krzakach... przed skarbówką...
R
Kudł4ty - 2021-04-23, 12:18
Postanowiłem 'zaszaleć' z kolorem, jako że poprzedni projekt i wszystko co związane było malowane na czarno
zbyszekwoj - 2021-04-23, 12:38
Kudł4ty napisał/a: | Postanowiłem 'zaszaleć' z kolorem, jako że poprzedni projekt i wszystko co związane było malowane na czarno |
W niektórych państwach na kampera mówia karawan .
Kudł4ty - 2021-05-05, 13:15
Mała aktualizacja po weekendzie. Zacząłem izolację, w międzyczasie trwają prace nad przywróceniem blacharki do przyzwoitości.
Próbowałem znaleźć miejsce do montażu webasto, ale konstrukcja Rusty'ego szybko zweryfikowała moje plany .
Wstępnie piecyk miał być schowany pod fotelami drugiego rzędu, jednak pod spodem jest zbiornik paliwa. Pomiędzy zbiornikiem, a ścianą boczną jest trochę przestrzeni, jednak zajętej przez podłużnice i wzmocnienia boczne . Dlatego piecyk powędruje najprawdopodobniej za fotele na spód teoretycznej szafki.
Poniżej kilka zdjęć:
Piasek1 - 2021-05-05, 14:49
żeby mi się tak chciało... jak mi się nie chce...
Kudł4ty - 2021-05-11, 15:30
Kolejny update, tym razem utrzymany w klimacie procesu utleniania
Generalnie z reparatur, które czekają na wstawienie niedługo będę mógł złożyć drugiego Sprintera
Piasek1 - 2021-05-11, 15:44
Mercedes jest projektem którego się nigdy nie kończy. Trzeba znaleźć złoty środek pomiędzy nakładami w renowację a korzystaniem bo inaczej ugrzęźniesz na lata w "gonieniu marzeń" i gdy tylko zbliżał się będziesz do końca, to co robiłeś na początku już będzie wymagało interwencji.
Mercedes robi niestety gówno nie samochody, od roku `97 to już równia pochyła.
Mechanicznie jak najbardziej świetne ale blacharsko... zwłaszcza użytkowe, dramat, dno i metr mułu.
Mój to już kolejny w życiu i tam trzeba podchodzić pragmatycznie: ogarniasz mechanikę żeby to jeździło a reszta... to jak się czas znajdzie. Tym sposobem już chyba 3ci tysiąc km kręcę a nigdzie jeszcze nie byłem Korozja jakoś za bardzo się nie posunęła w tym czasie.
Kudł4ty - 2021-05-11, 16:03
Wiadomo, że ideału nie osiągnę w warunkach garażowych, tym bardziej że te reparaturki też nie są z cudownej blachy. Jednak padło życzenie, że ma być zmiana koloru, więc coś muszę ogarnąć, żeby było na co farbę kłaść
Z blachą w Mercedesach to racja, ruszysz jedno, wyjdzie drugie (ale mam cichą nadzieję, że dużo więcej już nie znajdę ).
Kudł4ty - 2021-05-25, 11:35
Miałem zamieszczać relację z budowy, ale siłą rzeczy póki co, mam tylko relację z odbudowy
Piasek1 - 2021-05-25, 16:22
Ale te lampy to sztos
Kudł4ty - 2021-08-11, 10:11
Długo się nie udzielałem, ale to nie znaczy, że robota stoi w miejscu . Co prawda, mam mały problem z tematem na tym forum, ponieważ w nazwie jest 'budujemy kampera', a póki co większość prac i zdjęć to 'remont Sprintera' . Dzisiaj pojawi się też kilka zdjęć kamperowych, ale myślę że prace zmierzają w dobrą stronę i niedługo temat blacharki zostanie zamknięty.
Jedno co mogę powiedzieć o zakupionych częściach - reparaturkach, to jeżeli ktoś jest zainteresowany remontem takiego Sprintera - jakość tych elementów to jakieś nieporozumienie. Ze wszystkich elementów, które kupiłem ( a było ich kilka ) jak dotąd najlepiej pasował stopień kierowcy ( najlepiej to znaczy, wymagał najmniej rzeźbienia, żeby wszedł w docelowe miejsce ). Pozostałe reparaturki były niepodoginane, miały inne przetłoczenia jak oryginalne itp. Dlatego też tyle czasu trwają prace blacharskie. Poniżej kilka zdjęć
Kudł4ty - 2021-08-11, 10:20
Po zrobieniu strony prawej, przyszedł czas na lewą . Poniżej kilka zdjęć z naprawy prawej strony, no i dalej może coś o samym kamperze
Kudł4ty - 2021-08-11, 10:27
Oooostatnie (do momentu aż prace ruszą trochę dalej ).
Odnośnie ostatniego zdjęcia, nie sfotografowałem reszty elementów elektrowni ale są to:
- Solar 335W
- Regulator MPPT Tracer Epever 30A z czujnikiem temperatury i zewnętrznym sterownikiem/wyświetlaczem
- Daly BMS 120A
- 4x LiFepo4 200Ah
Piasek1 - 2021-08-11, 22:27
Kudł4ty napisał/a: | reparaturkach, to jeżeli ktoś jest zainteresowany remontem takiego Sprintera - jakość tych elementów to jakieś nieporozumienie. |
słyszałem o tym wiele razy i sam się też miotam z tylną klapą: reperaturka 300zł, cała klapa w miarę zdrowa jakieś 850 + malowanie bo wiadomo ze jak szukasz to akurat koloru nie ma.
Kudł4ty - 2021-08-13, 17:23
Zazwyczaj omijamy reparaturki. Czasami lepiej kawałek blachy wstawić, niż się bawić z tym dziadostwem. No ale niestety omawiany pacjent miał zbyyt wiele braków i reparaturki to był jedyny sposób
Ed1. W ten weekend udało się pomalować praktycznie całą budę, oprócz przodu, który wymaga jeszcze paru korekt
Ed2. Poprawione malowanie budy i częściowe uzbrojenie w gotowe drzwi, odświeżoną markizę oraz panel PV
Kudł4ty - 2021-09-06, 16:22
Kolejna mała aktualizacja. Samochód przeszedł regenerację wszystkich hamulców, przewodów hamulcowych oraz wymianę dwóch łożysk w kołach.
Wężyki hamulcowe popękane/przerdzewiałe, w zaciskach rdza, w korektorze hamowania tylnej osi rdza (stał na sztywno, płyn praktycznie w ogóle nie przedostawał się do tyłu ).
Tył jest już praktycznie na gotowo, odświeżone zderzaki, lampy. Dodatkowo 'zregenerowałem' alufelgi, na których go kupiłem . Remont jest na dobrej drodze ku końcowi, zostały drzwi kierowcy oraz pas przedni
Piasek1 - 2021-09-06, 18:37
Ładnie Ci to wychodzi
Kudł4ty - 2023-05-30, 13:52
Cześć,
Nie pojawiałem się na forum przez dłuższy czas, ale nie myślcie że porzuciłem projekt .
Trzeba było trochę przestawić priorytety i przez poprzedni rok Rusty służył jako wóz budowlano remontowy. Obecnie wróciła pogoda, więc zaczynam właściwą zabudowę 'domku'. Co udało się do tej pory zrobić:
- izolacja na podłodze, stelaż i panele na wierzchu
- wzmocniona konstrukcja za fotelami będąca jednocześnie ścianą docelowej łazienki, jak również
stelażem do zamocowania pasów 3 punktowych, dla drugiego rzędu siedzeń
- zamontowane webasto i wstępny plan rozprowadzenia rur
- przygotowane miejsce pod brodzik, zamontowany odpływ (na dniach osadzimy brodzik)
- rozprowadzona instalacja 12V pod oświetlenie i ewentualne czujniki (2x1,5mm2)
- rozprowadzona instalacja 230V pod lodówkę bojler i pozostałe gniazdka (3x2,5mm2 z tego
co pamiętam)
- Pod panelami położone rury PEX, którymi będzie krążył płyn z układu chłodzenia,
dogrzewający bojler
Poniżej kilka zdjęć, reszta aktualizacji niedługo
tecmax - 2023-06-02, 13:53
Kudł4ty, coto za bojler z wężownicą do podpięcia pod układ chłodniczy?? masz jakiegoś linka?
Kudł4ty - 2023-06-02, 14:20
Coś takiego z tego sklepu:
Bojler
Zamawiałem jakoś dwa lata temu, był sporo tańszy
|
|