| |
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Pomocy! mam konkretny problem techniczny - stopień thule
radzik - 2021-04-29, 20:33 Temat postu: stopień thule Witajcie,
próbuję dojść do ładu ze stopniem thule w mojej adrii i napotkałem pewne problemy. Generalnie stopień działa, ale tylko ze sterowania ręcznego (z przycisku). Z tego co się orientuję to powinien się automatycznie składać po odpaleniu silnika, a nie robi tego. Na desce mam czerwoną lampkę i doprowadzone w jej okolice przewody od przekaźnika stopnia (niestety poprzednik z jakiegoś powodu powypinał te przewody i wszystko wisiało luzem). Czy ktoś mógłby rzucić okiem na załączony schemat i powiedzieć mi czy tam gdzie zaznaczyłem powinno być podane zasilanie po odpaleniu silnika i w jakim celu zamontowany powinien być kondensator przy przekaźniku (u mnie go nie ma, albo jeszcze go nie namierzyłem).
koko - 2021-04-30, 08:00
prawidłowo działa tak:po zapaleniu silnika odzywa się piszczałka i wtedy przyciskiem na desce chowa się schodki Nie z automatu a chwilę po zapaleniu .Nie da się zamknąć bez zapalenia i usłyszenia sygnału, nie da się wysunąć schodków na zapalonym silniku
prusiak - 2021-04-30, 08:21
W mojej Adrii stopień chowa się automatycznie po zapaleniu silnika, brzęcząc przy tym. Nie posiadam żadnego przycisku na desce do chowania stopnia.
SlawekEwa - 2021-04-30, 12:40
| prusiak napisał/a: | | W mojej Adrii stopień chowa się automatycznie po zapaleniu silnika, |
W mojej samoróbce tak samo i nie da się wysunąć stopnia na pracującym silniku.
szkl - 2021-04-30, 17:47
Automatyczne składanie po zaplnirle ma jeden podstawowy minus. Jeśli ktoś jeszcze stał na nim to bezpiecznik przeciążenia czyli składanie stopnia przy obciążeniu (staniu na nim) będzie pękał. Taki ślimaczek przy silniku aby nie urwać samego silnika. Wymiana nie jest łatwa ale tania. Lepiej jak zapiszczy i z przycisku złożyć. Nie raz było tak że drzwi jeszcze otwarte rodzina wsiada a ktoś już odpala auto do startu. Wówczas klops.
Monter - 2021-05-01, 11:43
@radzik, ze schematu wynika, że przewód silnika (30) odpowiedzialny za zamykanie idzie przez przekaźnik przez styk NC (87a) a gdy włączysz zapłon przekaźnik się przełącza (bo dostanie masę na styk 86 z krańcówki otwartego stopnia), wówczas na silnik przez styk 87 zostaje podane na silnik napięcie mające go zamknąć. To samo napięcie powoduje aktywność buzzera. Przewód szary ze stopnia to jak rozumiem sygnał masy z krańcówki w stopniu, on daje masę na buzzer i przekaźnik aby po zamknięciu stopnia przekaźnik puścił a buzzer zamilkł.
Punkt podpięcia + po stacyjce wybrałeś prawidłowo (ACC na mniejszym schemacie).
Pytanie tylko po co ktoś to rozłączył - może nie działa krańcówka i po podaniu napięcia buzzer piszczy cały czas? Wtedy silnik też by dostawał cały czas prąd i mógłby się uszkodzić.
Generalnie całość do sprawdzenia. Dla bezpieczeństwa ten + po stacyjce podaj przez bezpiecznik. Dziwię się, że na schemacie nikt o tym nie pomyślał, on tam powinien być standardowo.
Istnienia kondensatora na oryginalnym schemacie nie rozumiem. Rozumiałbym, gdyby tam była dioda prostownicza spolaryzowana odwrotnie celem wygaszenia indukcji z cewki wyłączającego się przekaźnika, ale tak podłączony kondensator? Przyszło mi do głowy tylko to, że krańcówka w stopniu nie podaje sygnału aż do momentu całkowitego domknięcia stopnia i kondensator miałby robić za chwilowe podtrzymanie zadziałania przekaźnika ażeby stopień docisnął się sam do końca (jak przekaźnik puści za wcześnie to się stopień do końca nie zamknie), ale na mój elektroniczny mózg brakuje tu do tej funkcji diody prostowniczej separującej zasilanie przekaźnika od reszty (żeby kondensator zasilał przez moment tylko przekaźnik a nie całą instalację pojazdu). Wtedy ten schemat powinien wyglądać tak jak poniżej.
Co do uwag o automatyzacji, są słuszne. Też bym wolał przycisk zamiast usuwania komuś nagle stopnia spod nóg. Pół biedy przy wsiadaniu, ale jak ktoś chce wyjść, drzwi otwarte a stopnia już nie ma (lot Ikara zapewniony). Da się schemat przerobić na przycisk, jak coś to pytać w wątku lub PW.
robba - 2021-05-01, 14:17
tak jak pisze Monter po podaniu zasilania z zapłonu natychmiast
zamyka się stopień i lampka świeci lub buzer hałasuje....
| Monter napisał/a: | .....
Istnienia kondensatora na oryginalnym schemacie nie rozumiem. Rozumiałbym, gdyby tam była dioda prostownicza..... |
Dioda nie jest w schemacie potrzebna, ponieważ kondensator
zasila przekaźnik i lampkę, ale nie zasila reszty gdyż switch
w schodku odetnie masę od reszty.... więc dioda niepotrzebna.
| szkl napisał/a: | | Automatyczne składanie po zaplnirle ma jeden podstawowy minus. Jeśli ktoś jeszcze stał na nim to bezpiecznik przeciążenia czyli składanie stopnia przy obciążeniu (staniu na nim) będzie pękał. Taki ślimaczek przy silniku aby nie urwać samego silnika. Wymiana nie jest łatwa ale tania. Lepiej jak zapiszczy i z przycisku złożyć. Nie raz było tak że drzwi jeszcze otwarte rodzina wsiada a ktoś już odpala auto do startu. Wówczas klops. |
PS. ze schematu wynika że chowanie schodka można zatrzymać
przytrzymując przycisk otwierania. Nie spowoduje to otwierania
lecz tylko zatrzyma zamykanie przez czas przyciskania, a buzer będzie buzzzować.
Po puszczeniu przycisku układ będzie kontynuować zamykanie.
EDYTA: ale w imię sztuki i tak zmodyfikowałbym ten schemat jak załączam.
w przypadku zatrzymania klawiszem popłynie prąd z części silnikowej do części zabudowy, co prawda prąd ten jest ograniczany przez silnik, ale....
Ponadto im więcej takich połączeń bez finezji to w końcu zaczynają się dziać
rzeczy, które nie śniły się fizjologom...
radzik - 2021-05-02, 21:05
Dziękuje wszystkim (zwłaszcza koledze Monter) za pomoc w temacie i rozwianie pewnych wątpliwości. Prawdę mówiąc, mi też nie bardzo podoba się rozwiązanie, ze stopniem składającym się automatycznie po odpaleniu silnika. Przerobie sobie to w ten sposób, żeby po odpaleniu z rozłożonym stopniem świeciła się tylko kontrolka na desce.
Jeżeli chodzi o to dlaczego ktoś rozłączył to prawdę mówiąc nie wiem, ale poprzednik przed sprzedażą wymienił stopień na nowy z powodu uszkodzenia starego, więc obstawiam, że przy okazji wtedy coś nagrzebał.
robba - 2021-05-13, 18:03
| radzik napisał/a: | Dziękuje wszystkim (zwłaszcza koledze Monter) za pomoc w temacie i rozwianie pewnych wątpliwości. Prawdę mówiąc, mi też nie bardzo podoba się rozwiązanie, ze stopniem składającym się automatycznie po odpaleniu silnika. Przerobie sobie to w ten sposób, żeby po odpaleniu z rozłożonym stopniem świeciła się tylko kontrolka na desce.
Jeżeli chodzi o to dlaczego ktoś rozłączył to prawdę mówiąc nie wiem, ale poprzednik przed sprzedażą wymienił stopień na nowy z powodu uszkodzenia starego, więc obstawiam, że przy okazji wtedy coś nagrzebał. |
a może dodatkowy czujnik do drzwi wejściowych.
Jak otwarte to świeci się lampka i buzuje buzerek przy drzwiach.
jak zamkniesz drzwi albo jak są zamknięte to stopień sam się chowa
......a od tego już bliska droga do blokowania zamkniętych drzwi po odpaleniu
......które jednak można otworzyć jak podczas otwierania trzymasz wysoko
umieszczony przycisk "awaryjne otwarcie"
i podczas stania na światłach nikt nie wskoczyłby do budy, nawet jakbyś nie zamknął,
no i zawsze to dodatkowa blokada nieznana złodziejom....
myślę ze siłownik centralnego by się sprawdził do ryglowania,
a kontaktron do alarmu jako czujnik otwarcia drzwi
|
|