Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Nadwozia kempingowe i zabudowy - Truma combi 4 CB403 - naprawa

voice - 2021-05-04, 17:35
Temat postu: Truma combi 4 CB403 - naprawa
Witam próbuję wskrzesić Trumę Combi 4 CB403.

Po rozebraniu wyglądała tak, od czego to pękniecie - zbiornik wody jest szczelny ??
Mam już to wszystko wyczyszczone, czy jak pospawam ten dekiel to będzie ok. czy to musi być nowe ??
Czy ktoś podpowie gdzie kupić w dobrej cenie lub może ktoś by się podjął reanimacji elektroniki.

Monter - 2021-05-04, 21:27

Na temat zbiornika się nie wypowiem, bo nie znam tego modelu ale patrząc na elektronikę - hmmm... Nie wiem czy jest sens. Korozja jest znaczna. Niby wszystko można naprawiać, są myjki ultradźwiękowe, itp., itd. ale to nie moduł komfortowych kierunkowskazów tylko płyta sterująca piecem na gaz. Nie wiem czy bym zaufał takiemu sterownikowi po naprawie. Oczywiście to nic nie znaczące moje prywatne zdanie.
voice - 2021-05-05, 13:26

Panowie jakiej elektroniki szukać czym się sugerować. Wszystkie płytki wyglądają podobnie.
Mikesz - 2021-05-05, 19:17

Płytki z elektroniką myje się izopropanolem lub czystym spirytusem ,możesz użyć do czyszczenia szczoteczki do zębów lub innej o podobnej twardości,wysuszyć,luty poprawić i spróbować uruchomić,ja bym tak zrobił.
voice - 2021-05-06, 09:08

Mikesz napisał/a:
Płytki z elektroniką myje się izopropanolem lub czystym spirytusem ,możesz użyć do czyszczenia szczoteczki do zębów lub innej o podobnej twardości,wysuszyć,luty poprawić i spróbować uruchomić,ja bym tak zrobił.


płytkę co się dało wyczyściłem spreyem do poprawy kontaków elektronicznych.

zgnił kondensator i ten żółta część, natomiast jak nazwać lub skąd wziąć symbol tego ( chyba to opornik) zawinięty miedziany drut ??

Monter - 2021-05-06, 09:47

Izopropanolem to się zmywa resztki pasty lutowniczej po lutowaniu a nie usuwa korozję.
Spray typu Kontakt 60 generalnie nie służy do czyszczenia płytek drukowanych, chyba, że wersją PCC specjalnie do płytek właśnie.
Woda powoduje korozję nie tylko widoczną gołym okiem ale też drążącą wgłąb wyprowadzeń elementów i przelotek - poskrob luty lub nóżki elementów które są matowe szare a być może posypie się proszek lub się całkiem rozpadną.
Żeby uratować tą płytę nalezało by ją:
- potraktować dobrą myjką ultradżwiękową
- przelutować na nowo wszystkie elementy i punkty włącznie z przelotkami
- wymienić elementy skorodowane i niesprawne (nie ma przecież gwarancji, że płyta nie jest uwalona przez otrzymanie wody będąc cały czas pod napięciem).
Ten "element z drutu" to cewka/dławik. Nie ma oznaczeń, bo producent płyty prawdopodobnie nawija sam drut o odpowiednich parametrach na rdzeń otrzymując element o zadanym parametrze. Bez dokumentacji serwisowej nie do odtworzenia, można tylko rozważyć przekładkę z innego sterownika tego samego typu.
Przy braku schematu i wartości elementów których się nie da odczytać naprawa płyty będzie trudna. Można zapytać w serwisie Trumy np. telefonicznie, podać im stan jaki jest i powiedzą czy to do naprawy, czy też nie. Można też udać się do dobrego elektronika z zapleczem sprzętowym (typu myjka chociażby), niech się wypowie.
Jako ciekawostkę dodam, że odnośnie domowych pieców C.O. na gaz zabronione jest naprawianie sterowników do tych pieców, tylko wymiana na nowe. Ciekawe dlaczego...?

zbyszekwoj - 2021-05-06, 10:02

voice napisał/a:
Panowie jakiej elektroniki szukać czym się sugerować. Wszystkie płytki wyglądają podobnie.



Przeciez te płytki nie leża na ulicy. Dzwonisz do odpowiedniej firmy ,podajesz model trumy i przysyłają. :ok

voice - 2021-05-06, 18:26

zbyszekwoj napisał/a:


Przeciez te płytki nie leża na ulicy. Dzwonisz do odpowiedniej firmy ,podajesz model trumy i przysyłają. :ok


Najprościej by było tak zrobić, jest tylko jedno ale...... CENA !!! dlatego pytam czym sie sugerować, może ktoś miał do czynienia z tymi Trumami i wie co i jak. Tak patrzę na moją trume 4 z 2012 roku a np: Trume 6 to te płytki i piece są prawie identyczne.

Socale - 2021-05-06, 22:52

Monter napisał/a:
...
Jako ciekawostkę dodam, że odnośnie domowych pieców C.O. na gaz zabronione jest naprawianie sterowników do tych pieców, tylko wymiana na nowe. Ciekawe dlaczego...?

14 lat służył mi piec Beretta tylko dlatego że naprawiałem elektronikę. Serwisanci się tego nie podejmowali - teraz wiem dlaczego.

voice napisał/a:

...
patrzę na moją trume 4 z 2012 roku a np: Trume 6 to te płytki i piece są prawie identyczne.

Doskonałość konstrukcji i szczyt bezpieczeństwa osiągnięto już dawno, dlatego teraz są już drobiazgowe zmiany i doposażanie w sterowanie srajfonem czy jakieś inne dodatkowe bajery.
W tej materii nawet nie próbuję Ci pomóc, nie mam wiedzy. Tylko raz miałem problem w Adrii i wykryłem coś serwisowo niecodziennego :idea usterka zaprogramowana.

voice - 2021-05-07, 19:13

Socale napisał/a:


Doskonałość konstrukcji i szczyt bezpieczeństwa osiągnięto już dawno, dlatego teraz są już drobiazgowe zmiany i doposażanie w sterowanie srajfonem czy jakieś inne dodatkowe bajery.


dlatego chciałbym info jak w/w wystawiłem zdjęcia czy kupię tą płytkę czy drugą czy truma ruszy bez problemu, dzisiaj wrócił środek od spawania koszt 30 zł. mam już wszystko wyczyszczone do poskładania.

Jedno pytanie jak sprawdzić na stole czy cewki działają od gazu do cewek idą trzy przewody cewki mam dwie.

Monter - 2021-05-07, 20:05

Tu chyba będzie kabelkologia cewek
voice - 2021-05-08, 18:52

Monter napisał/a:
Tu chyba będzie kabelkologia cewek


Monter dziękuję ale to chyba nie to.
w załączeniu mój zawór z cewkami.
z prawej strony idą tzry przewody koloru czerwony biały przeźroczysty.
z lewej strony idą trzy przewody koloru szary niebieski zielony.

Wiec jak mam je sprawdzić czy działają przed założeniem. będę wdzięczny za info gdzie i na jakie przewody podać napięcie chyba 12V.

I jak podam 12V do co sprawdzić ( będzie słychać jakiś pstryk ) ???

Zmierzyłem oporności miedzy przewodami i tak:
cewka prawa oporność miedzy białym-czerwonym 8 Ohm
białym-przeźroczystym 303 Ohm
przeźroczystym czerwonym 301 Ohm

cewka lewa oporność miedzy niebieski-zielony 300 Ohm
niebieski - szary 8 Ohm
szaro-zielonym 292 Ohm

Monter - 2021-05-09, 08:19

To to, tylko kolory przewodów inne.
Bazując na tym co napisałeś wygląda na to, że:
1. prawa cewka
- cewka otwierająca: + biały, czerwony wspólny (masa)
- cewka podtrzymująca: + przezroczysty, czerwony wspólny (masa)
2. lewa cewka
- cewka otwierająca: + niebieski, szary wspólny (masa)
- cewka podtrzymująca: + zielony, szary wspólny (masa)
Pewien jednak nie jestem, aby się upewnić na 100% trzeba by prześledzić jak te przewody są wpięte w sterownik i popatrzeć po ścieżkach do czego dokładnie idą.

voice - 2021-05-09, 12:17

Monter napisał/a:
To to, tylko kolory przewodów inne.
Bazując na tym co napisałeś wygląda na to, że:
1. prawa cewka
- cewka otwierająca: + biały, czerwony wspólny (masa)
- cewka podtrzymująca: + przezroczysty, czerwony wspólny (masa)
2. lewa cewka
- cewka otwierająca: + niebieski, szary wspólny (masa)
- cewka podtrzymująca: + zielony, szary wspólny (masa)
Pewien jednak nie jestem, aby się upewnić na 100% trzeba by prześledzić jak te przewody są wpięte w sterownik i popatrzeć po ścieżkach do czego dokładnie idą.


Monter dziękuję za info, ale nie bardzo rozumiem co oznacza cewka otwierająca podtrzymująca.
Chciałbym konkretne info jak mam sprawdzić te cewki.

Jednak chciałbym Ci Bardzo Podziękować za PW, gdzie wysłałeś mi linki a konkretnie z elektroniką do mojej Trumy. Cena bardzo przystępna i jednak zdecydowałem ją kupić zobaczymy. Jak to mówią kto nie ryzykuje ten w Rawiczu nie siedzi.

Jedynie co mogę zrobić teraz to postawić wirtualne piwko ale jakby co to zapraszam na piwko w realu i na obiadek. Jeszcze raz dzięki .

Monter - 2021-05-09, 12:37

Kolega maszakow w innym wątku opisał już funkcje cewek.
Otwierająca zasilana jest tylko przez bardzo krótki czas, generuje tzw. uderzenie mające ruszyć ruchomy element zaworu. Następnie napięcie tam zanika a pojawia się na cewce podtrzymującej, bo do już przełączonego zaworu nie jest potrzeba dużego pola magnetycznego by go utrzymać w pozycji otwartej. Na cewce podtrzymującej napięcie obecne jest tak długo, jak urządzenie ma grzać. To tak w łopatologiczny sposób można by wytłumaczyć ;)
Obie powinny być zasilane 12V ale cewka otwierająca może nie tolerować zbyt długiego czasu zasilania jej.

Pomiary sugerują, że elektrycznie cewki powinny być OK.

voice - 2021-05-28, 19:36

Panowie powracam do mojej Trumy.

Więc tak rozłożona na czynniki pierwsze - wyczyszczona poskładana, kupiona nowa płytka elektroniki i po podłączeniu ZONK :(

Gdy załączam zasilanie słychać jakieś cyknięcie i po chwili pulsująca dioda czerwona na Trumie dwa razy szybki i raz długo. Nic nie ruszyło nawet wentylator.

Natomiast na przełączniku włączam świeci zielona dioda i po 3 sekundach zapala się też czerwona.

Więc tak że tutaj mam stary panel do sterowania, podłączyłem z innego kampera elektroniczny od Trumy 6 panel i na nim próbowałem załączyć trumę. też NIC ale wyświetlił się błąd
W19H niestety nigdzie nie mogę znaleźć opisu tego błedu.

Naprowadzicie mnie bo już trochę kosztów jest i nie chciałbym się poddać.

Socale - 2021-05-28, 22:19

UuuUuuu, to jest kod serwisowy. Nie ma go w instrukcjach więc nie ogarnie go użytkownik w sensie brak gazu, brak prądu, brak iskry, brak wody itp.
To jest brak hm... porozumienia pomiędzy centralą a sterownikiem albo brak danych z czujnika którego w tej konfiguracji sprzętowej nie ma/jest uszkodzony/jest nie widziany itp.
Qrde szperam swoimi metodami i też nic, więc powyższe to tylko hipotetyczny wniosek.

voice - 2021-05-28, 22:50

Socale napisał/a:
UuuUuuu, to jest kod serwisowy. Nie ma go w instrukcjach więc nie ogarnie go użytkownik w sensie brak gazu, brak prądu, brak iskry, brak wody itp.
To jest brak hm... porozumienia pomiędzy centralą a sterownikiem albo brak danych z czujnika którego w tej konfiguracji sprzętowej nie ma/jest uszkodzony/jest nie widziany itp.
Qrde szperam swoimi metodami i też nic, więc powyższe to tylko hipotetyczny wniosek.


Wojtuś jak już Ty nie wiesz to.... no właśnie w/g kontrolek diod wyczytałem, że problem elektroniczny należy skontaktować się z serwisem. Może kolega Kaimar z serwisu coś podpowie ???

Janusszr - 2021-05-29, 07:38

A nie prościej wybrać płytkę i dać do dobrego serwisu elektronicznego?
Ja jak miałem problem z płytką przy silniku nadmuchowym do komory spalania, to po naprawie chłopaki powiedzieli, że jeżeli w dalszym ciągu nie zadziała, to mam dostarczyć do nich płytkę główną. Miałem to szczęście, że zadziałało.

voice - 2021-05-29, 09:17

Janusszr napisał/a:
A nie prościej wybrać płytkę i dać do dobrego serwisu elektronicznego?
Ja jak miałem problem z płytką przy silniku nadmuchowym do komory spalania, to po naprawie chłopaki powiedzieli, że jeżeli w dalszym ciągu nie zadziała, to mam dostarczyć do nich płytkę główną. Miałem to szczęście, że zadziałało.


Problem w tym, że płytka jest zakupiona nowa Przynajmniej sprzedawca tak twierdził. Więc ??

Janusszr - 2021-05-29, 10:29

voice napisał/a:
Janusszr napisał/a:
A nie prościej wybrać płytkę i dać do dobrego serwisu elektronicznego?
Ja jak miałem problem z płytką przy silniku nadmuchowym do komory spalania, to po naprawie chłopaki powiedzieli, że jeżeli w dalszym ciągu nie zadziała, to mam dostarczyć do nich płytkę główną. Miałem to szczęście, że zadziałało.


Problem w tym, że płytka jest zakupiona nowa Przynajmniej sprzedawca tak twierdził. Więc ??

Jest więcej płytek tak jak napisałem wyżej. Np. w mojej Trumie 4002c, druga płytka jest przy silniku wentylatora, tego od spalania gazu. Cztery przewody do niego dochodzą. Płytka zepsuta, silnik stoi, daje sygnał na płytę główną i wszystko stoi. Może też być tak, że płytka dobra, ale oś silnika przytarta. Sterownik Trumy wskazywał, że gaz nie dochodzi. Nie dochodził faktycznie, bo silnik od tego wentylatorka blokował wszystko. Kilka dni straciłem na sprawdzanie co jest przyczyną i poddałem się. Dopiero po wizycie u kolegi z forum Mirekmat okazało się, że to wina tej drugiej płytki. Po perypetiach z naprawą , teraz wszystko jest oki. Były perypetie, bo pierwszy elektronik zmaścił robotę.

voice - 2021-05-29, 13:39

Dzisiaj zrobiłem taki manewr.
Zakupioną płytę niby od Trumy Combi 4 założyłem do mojego kampera gdzie mam Trumę Combi 6 ku mojemu zdziwieniu truma Combi 6 chodzi bezproblemowo na tej płycie.

Drugie co zrobiłem to podłączyłem płytę z Combi 6 do kampera rodziców co właśnie robię do Trumy Combi 4 i po załączeniu zielona dioda i po chwili palcująca dioda czerwona z synchronizacją 1Hz 8 razy.

I teraz nie wiem czy ta płyta którą kupiłem nie jest od mojej trumy ??

Monter - 2021-05-29, 14:11

Może się przyda: lista kodów flash

Co do płyt, Combi 4 i 6 mają chyba tę samą płytę (gdzieś na zagranicznej stronie mi mignęło, że część zamienna jest dla obu taka sama) ale pewien nie jestem i proszę się nie sugerować, informacje z netu nie zawsze są prawidłowe.

voice - 2021-05-30, 13:45

Panowie info z ostatniej chwili.
dzisiaj odwiedził mnie kolega kamperem wypiliśmy kawkę i co się okazało mam tez Trumę 4
wymontowałem elektronikę podłączyłem do swojej i truma ruszyła ale...
słychać iskrownik ale po tym truma się wyłącza i sygnalizuje błąd E212H.

instrukcja mówi o
- Zamknięty wlot powietrza do spalania lub wylot spalin Sprawdzić otwory, czy nie są zanieczyszczone (błotem śniegowym
lodem, liśćmi itp.) i ewentualnie oczyścić
- Układ regulacji ciśnienia gazu jest uszkodzony Sprawdzić / wymienić układ regulacji ciśnienia gazu
- Uszkodzony układ elektroniczny Skontaktować się z serwisem firmy Truma
Stawiałbym na uszkodzony układ regulacji gazu ale który to i jak to sprawdzić ??

Chyba zablokowałem płytkę koledze. teraz truma od razu wywala błąd W41H i nie wiem co on oznacza nigdzie go nie można odczytać. Czy nie jest to spowodowane zablokowaniem elektroniki i ewentualnie jak odblokować.

Nie mam tam żadnego przełacznika na płycie jak opisywał to kiedyś Socale.

Janusszr - 2021-05-30, 18:34

Chyba jest takie coś w Twojej Trumie: https://www.ebay.co.uk/p/20045697609
Jak włączasz Trumę, to przez komin spalinowy, nawet jeżeli Truma nie odpali, przez kilka, kilkadziesiąt sekund powinno dmuchać powietrze.
Cały czas podejrzewam, z uporem maniaka, że to właśnie tu tkwi problem. Może tylko oś silnika jest przytarta. U mnie za wymianę 4 tranzystorów zapłaciłem 123 zł.

voice - 2021-05-30, 21:28

Janusszr napisał/a:
Chyba jest takie coś w Twojej Trumie: https://www.ebay.co.uk/p/20045697609
Jak włączasz Trumę, to przez komin spalinowy, nawet jeżeli Truma nie odpali, przez kilka, kilkadziesiąt sekund powinno dmuchać powietrze.
Cały czas podejrzewam, z uporem maniaka, że to właśnie tu tkwi problem. Może tylko oś silnika jest przytarta. U mnie za wymianę 4 tranzystorów zapłaciłem 123 zł.


ten wentylator jest sprawny na 1000% podmieniałem go do działającej trumy i truma ruszyła bez problemu.

Janusszr - 2021-05-30, 21:46

A elektrozawór sprawdzałeś?
Socale - 2021-05-30, 22:15

Janusszr napisał/a:
...
Może tylko oś silnika jest przytarta. U mnie za wymianę 4 tranzystorów zapłaciłem 123 zł.

A jakie silniki w Trumie sterowane są 4 tranzystorami?
Ja rozumiem cenę, 4 x 2zł + wiedza + vat = 123zł ok. ale istotne jest moje pytanie.

voice - 2021-05-30, 22:17

Janusszr napisał/a:
A elektrozawór sprawdzałeś?


nie wiem jak mierzyłem oporność cewek i niby O.K.

Janusszr - 2021-05-30, 22:18

Socale napisał/a:
Janusszr napisał/a:
...
Może tylko oś silnika jest przytarta. U mnie za wymianę 4 tranzystorów zapłaciłem 123 zł.

A jakie silniki w Trumie sterowane są 4 tranzystorami?
Ja rozumiem cenę, 4 x 2zł + wiedza + vat = 123zł ok. ale istotne jest moje pytanie.

Np. silnik o takim kodzie: 34000-55000 jest w mojej Trumie 4002C Jest to silnik bezszczotkowy. U Kolegi Voice jest podobna płytka. Również na 4 tranzystorach.
Tranzystory z przesyłką 23zł + 100zł robocizna(expres).
Wojtku, nie wiem jaka jest rola tych tranzystorów, ale były upalone i silnik nie chciał startować. Pracował tak jak jednofazowy 230V z upalonym kondensatorem. Jak popchnąłem wirnik palcem to startował. Po wymianie tranzystorów, wszystko jest oki.

Janusszr - 2021-05-30, 22:31

voice napisał/a:
Janusszr napisał/a:
A elektrozawór sprawdzałeś?


nie wiem jak mierzyłem oporność cewek i niby O.K.

A czy nie przytarte są tłoczki? Czy filterek czysty?
Ja pożyczyłem z zakładu montującego instalacje lpg cewkę, którą miała podobną wewnętrzną średnicę jak cewki Trumy. Odkręciłem cewki i tą pożyczoną cewką sprawdzałem lewą i prawą stronę. Dmuchałem w zawór i sprawdzałem czy otwiera i zamyka się.

Socale - 2021-05-30, 22:48

Janusszr napisał/a:
Socale napisał/a:
Janusszr napisał/a:
...
Może tylko oś silnika jest przytarta. U mnie za wymianę 4 tranzystorów zapłaciłem 123 zł.

A jakie silniki w Trumie sterowane są 4 tranzystorami?
Ja rozumiem cenę, 4 x 2zł + wiedza + vat = 123zł ok. ale istotne jest moje pytanie.

Np. silnik o takim kodzie: 34000-55000 jest w mojej Trumie 4002C Jest to silnik bezszczotkowy.
Tranzystory z przesyłką 23zł + 100zł robocizna(expres).
Wojtku, nie wiem jaka jest rola tych tranzystorów, ale były upalone i silnik nie chciał startować. Pracował tak jak jednofazowy 230V z upalonym kondensatorem. Jak popchnąłem wirnik palcem to startował. Po wymianie tranzystorów, wszystko jest oki.

Wszystko ok, źle skonstruowałem pytanie.
Powinno brzmieć "które" silniki i ich role, tą wiedzę chciałem pozyskać.
Brushless to kilka obwodów sterujących polem magnetycznym oddziaływującym na wirnik, gdy 4 zdechną, to "żywe" napędzają i popędzają rozkręconą bezwładność, start w Twoim przypadku nie był możliwy, ale rozruch palcem i kontynuacja owszem, jednak z niewielką mocą/wydajnością.
Dobra, już dojstrzegłem 4002C :bigok

voice - 2021-05-31, 21:32

Janusszr napisał/a:
voice napisał/a:
Janusszr napisał/a:
A elektrozawór sprawdzałeś?


nie wiem jak mierzyłem oporność cewek i niby O.K.

A czy nie przytarte są tłoczki? Czy filterek czysty?
Ja pożyczyłem z zakładu montującego instalacje lpg cewkę, którą miała podobną wewnętrzną średnicę jak cewki Trumy. Odkręciłem cewki i tą pożyczoną cewką sprawdzałem lewą i prawą stronę. Dmuchałem w zawór i sprawdzałem czy otwiera i zamyka się.


co masz na myśli przytarte tłoczki.

Janusszr - 2021-05-31, 22:31

voice napisał/a:

co masz na myśli przytarte tłoczki.

Że są zablokowane, że nie ruszają się. Może długo stały nieużywane i zaśniedziały. Nie musi oczywiście tak być, ale trzeba wyeliminować to co możemy wykonać we własnym zakresie. Jak trzymamy elektrozawór w dłoni, to powinniśmy czuć i słyszeć uderzenia tłoczka po przyłożeniu napięcia do cewki. Można wtedy dmuchając w zawór sprawdzić jego drożność, czy otwiera się i zamyka. Na wejściu jest filtr. Również może być zapchany.

voice - 2021-06-09, 18:14

Janusszr napisał/a:

Że są zablokowane,


Panowie zawór ma dwie cewki, czy na dwóch cewkach powinien otwierać ??

Dzisiaj sprawdziłem na stole ten elektrozawór gazowy i tak z jednej strony jak przyłożę cewkę to słychac pikanie i jak dmucham idzie powietrze, natomiast z drugiej cisza nic nie słychać ??

mój zawór wygląda tak ??

czy zawory powinny otwierać się dwa ??

Mam cały czas dwa błędy W41H i W10H, nigdzie tych błędów nie ma opisane, może jest ktoś kto ma info serwisowe co to za błędy ??

Janusszr - 2021-06-09, 22:39

Zawór mój jest identyczny. U mnie jak sprawdzałem cewką otwierały się dwa. Tzn. po przyłożeniu napięcia do cewki każdy "pikał" i przez każdy jak dmuchałem szło powietrze. Muszą oba "pikać" i oba przepuszczać powietrze po przyłożeniu napięcia. Trzeba jakoś rozruszać ten zawór. Może potraktować WD-40?
Wygląda na to, że jestesteś coraz bliżej rozwiązania problemu.

zbyszekwoj - 2021-06-10, 10:34

Awaria tych zaworow jest przewaznie spowodowana olejem z gazu. Dlatego uzywamy filtrów.
voice - 2021-06-10, 21:47

Janusszr napisał/a:
Może potraktować WD-40?
Wygląda na to, że jestesteś coraz bliżej rozwiązania problemu.


Janusszr dzięki za info, jesteś pewny, że powinny pikać dwie strony ??
U mnie pika jedna, już próbowałem odrdzewiacza itp... drugi nie chce puścić, ale jeszcze bedę walczył ??

Chcę wiedzieć jeszcze co oznaczają te błędy bo nigdzie ich nie mogę znaleźć.

W41H i W10H

Janusszr - 2021-06-10, 21:55

Jestem pewny na 100%. Sam osobiście to sprawdzałem. Dmuchałem gębą :) Miałem jedna cewkę do prób od gazowników LPG i ją przekładałem. Może jakąś silniejszą cewkę skombinuj.
WD-40 chyba lepiej się sprawdzi, bo penetruje.

zbyszekwoj - 2021-06-11, 09:34

Janusszr napisał/a:
WD-40 chyba lepiej się sprawdzi, bo penetruje.


Nie w kazdej sytuacji sie to sprawdza. :-P

kaimar - 2021-06-11, 15:40

voice napisał/a:
Chcę wiedzieć jeszcze co oznaczają te błędy bo nigdzie ich nie mogę znaleźć.

W41H i W10H


Chcesz i masz :bigok
10 - wskazania czujnika temperatury powietrza spalania poza zakresem tolerancji
41 - zablokowana elektronika z powodu jak wyżej.

maszakow - 2021-06-12, 14:12

Janusszr napisał/a:
U mnie za wymianę 4 tranzystorów zapłaciłem 123 zł.

niezła stawka godzinowa. już wiem co będę robił na emeryturze. :haha:

Cytat:
Dzisiaj sprawdziłem na stole ten elektrozawór gazowy i tak z jednej strony jak przyłożę cewkę to słychac pikanie i jak dmucham idzie powietrze, natomiast z drugiej cisza nic nie słychać ??

to są DWA ELEKTROZAWORY i każdy ma oddzielną cewkę sterującą. Taką samą tylko kolorki na kablach różne.
DLatego jak otworzyłeś jeden elektrozawór to drugi miał pozostać zamknięty. jak sprawdzać to pojedynczo.
Koledze mogły otworzyć się dwa zawory - jak testował cewką o dużo większym polu...
toć elektrozawór otwierany jest prądem 1,3A a cewki tu są nawijane drobnym drutem. Wiem rozbierałem, próbowałem amatorsko nawijać... A jak tam poszło 2,5A z cewki LPG... to dobra szkoła na rozruszanie.

Janusszr - 2021-06-12, 15:56

maszakow napisał/a:

DLatego jak otworzyłeś jeden elektrozawór to drugi miał pozostać zamknięty. jak sprawdzać to pojedynczo.
Koledze mogły otworzyć się dwa zawory - jak testował cewką o dużo większym polu...

Jeżeli to o mnie mowa, to nie było tak jak piszesz, że otwierały się dwa zawory jednocześnie :)
Staram się opisywać dokładnie to co robiłem :)

voice - 2021-06-13, 09:21

kaimar napisał/a:
voice napisał/a:
Chcę wiedzieć jeszcze co oznaczają te błędy bo nigdzie ich nie mogę znaleźć.

W41H i W10H


Chcesz i masz :bigok
10 - wskazania czujnika temperatury powietrza spalania poza zakresem tolerancji
41 - zablokowana elektronika z powodu jak wyżej.


Kaimar bardzo dziękuję za info, właśnie liczyłem na Ciebie w tej kwesti.
Czy mógłbyś sprecyzować dokładniej o co chodzi z tym błędem wskazania czujnika temperatury powietrza spalania. co to za czujnik itp...
Czy błąd 41 jestem w stanie sam naprawić zresetować ??

maszakow napisał/a:
A jak tam poszło 2,5A z cewki LPG... to dobra szkoła na rozruszanie.

własnie taką cewką próbuję rozruszać zawór.

Jednak z tej jednej strony nie chce się poddać, z drugiej chodzi idealnie.

Jakieś pomyły jeszcze ??

Socale - 2021-06-13, 09:44

voice napisał/a:
...

Kaimar bardzo dziękuję za info, właśnie liczyłem na Ciebie w tej kwesti.
Czy mógłbyś sprecyzować dokładniej o co chodzi z tym błędem wskazania czujnika temperatury powietrza spalania. co to za czujnik itp...
Czy błąd 41 jestem w stanie sam naprawić zresetować ??
...

Kaimar rzadziej jest na forum, więc spróbuję ja.
Błąd wskazania czujnika.
Elektronika potrzebuje danych z tego czujnika by mogła poprawnie i bezpiecznie działać.
Przyjmijmy że dane z czujnika to jakiś tam rozmach, powiedzmy od 10....do 100.
"Poza zakresem tolerancji" oznacza że danych z tego czujnika nie ma wcale, dlatego elektronika stoi i czeka na te dane. Reset nic tu nie pomoże.
Sam czujnik to może być zwykły termistor w jakiejś obudowie i zamontowany jest gdzieś na dolocie świeżego powietrza, szukaj od przyłącza rury aż do palnika.

Janusszr - 2021-06-13, 10:20

voice napisał/a:

Jednak z tej jednej strony nie chce się poddać, z drugiej chodzi idealnie.

Jakieś pomyły jeszcze ??

1)Może pomoczyć w nafcie kilka dni? Stary dobry sposób sprzed wynalezienia WD-40.
2)Podgrzać. Stare "zaspawane rdzą" połączenia śrubowe, hydrauliczne, po podgrzaniu palnikiem często dają się odkręcić.
Podgrzać, szybko schłodzić, podgrzać, schłodzić,.... Może "spaw" pęknie. Mosiądz(tuleja) ma większą rozszerzalność niż stal(tłoczek).

voice - 2021-06-13, 17:43

[quote="Janusszr"]
voice napisał/a:


Podgrzać, szybko schłodzić, podgrzać, schłodzić,.... Może "spaw" pęknie. Mosiądz(tuleja) ma większą rozszerzalność niż stal(tłoczek).


Czyli co podgrzać schłodzić podgrzać - nic się nie stanie ??

Janusszr - 2021-06-13, 19:57

Co podgrzać? Stronę zaworu która nie pracuje. Zastosowałbym gorącą(wrzątek) i zimną wodę. Co gorszego może spotkać zatarty zawór?
Zacząłbym jednak od nafty.
PS. Wg mnie, dopóki nie naprawisz tego zaworu, nie masz co rozpatrywać wyświetlanych błędów.
U mnie np. był sygnał, że gaz nie dochodzi, a okazało się, że nie dochodziło powietrze do spalania. Nie dochodziło powietrze, to i gaz był automatycznie zablokowany.

voice - 2021-07-02, 17:59

Panowie dzisiaj przyszedł nowy zawór gazu. Po zamontowaniu zaworu i włączeniu Trumy - Truma ruszyła, pracowała około 10 minut ładnie grzała dmuchało ciepłym powietrzem i po tych minutach zapaliła się czerwona kontrolka ( niestety nie mam elektronicznego panela by sprawdzić co to za błąd ) w/g opisu to problem z elektroniką jak pali sie po włączeniu zielona i czerwona dioda ??

Panowie elektronika nowa, nawet elektronika kolegi która na 100% była dobra i prze ze mnie została zablokowana. teraz mam dwie płytki chyba do odblokowania,

P.s. Kto mógłby mi odblokować te elektroniki ?? to bym wysłał ??

Co może być przyczyną, że działała 10 minut i po tym czasie KAPUT. Od razu na drugiej elektronice zaraz po włączeniu zielona i czerwona.

Janusszr - 2021-07-02, 23:52

U mnie jak uwalona była elektronika wentylatora podającego powietrze na palnik, to zielona z czerwoną zapalała sie po ok. 30-35 sekundach.
zbyszekwoj - 2021-07-03, 10:48

voice napisał/a:
Co może być przyczyną,


Moze za małe ciśnienie gazu. Wszystko bedzie chodzić za wyjatkiem pieca.Sprawdź reduktor.

voice - 2021-07-03, 12:54

zbyszekwoj napisał/a:
voice napisał/a:
Co może być przyczyną,


Moze za małe ciśnienie gazu. Wszystko bedzie chodzić za wyjatkiem pieca.Sprawdź reduktor.


Zbyszku ale jak sprawdzić reduktor ile daje ciśnienia ??
W każdym razie na pewno mam dwie płytki elektroniki zablokowane ??
Kto może odblokować mi te płytki BŁĄD E41H

zbyszekwoj - 2021-07-03, 13:00

voice napisał/a:
Zbyszku ale jak sprawdzić reduktor ile daje ciśnienia ??


Trzeba pozyczyc lub kupic. Jak niema filtra potrafi sie zaoleic.Nalezy zaczynac od najtańszych rzeczy.

voice - 2021-07-16, 10:35

zbyszekwoj napisał/a:
voice napisał/a:
Zbyszku ale jak sprawdzić reduktor ile daje ciśnienia ??


Trzeba pozyczyc lub kupic. Jak niema filtra potrafi sie zaoleic.Nalezy zaczynac od najtańszych rzeczy.


Panowie najprawdopodobniej przyczyną wyłączania się trumy jest wentylator dmuchawy ( nie daje takiego prądu jak powinien) i truma po kilkunastu minutach się wyłącza.
Tak Twierdzi serwis Truma w Krakowie bo wysłałem do nich Trumę na serwis.

Serwis chce około 700 zł za wentylator ??
Czy macie może jakieś pomysły gdzie da się kupić tańszy lub może da się go zastąpić innym ale nie mam danych szczegółowych odnośnie wentylatora a serwis nie powie.

zbyszekwoj - 2021-07-17, 09:44

voice napisał/a:
ak Twierdzi serwis Truma w Krakowie bo wysłałem do nich Trumę na serwis.


Tak to jest przy serwisowych naprawach kamperów. Ja bym zaplacił, masz oryginał i gwarancję. Zauważ ,ze sama robocizna to conajmniej 130zl za godz.

voice - 2021-07-17, 22:39

zbyszekwoj napisał/a:
voice napisał/a:
ak Twierdzi serwis Truma w Krakowie bo wysłałem do nich Trumę na serwis.


Tak to jest przy serwisowych naprawach kamperów. Ja bym zaplacił, masz oryginał i gwarancję. Zauważ ,ze sama robocizna to conajmniej 130zl za godz.


Zbyszek koszty to dokładnie takie
wentylator 680 zł
odblokowanie elektroniki 100 netto
diagnoza wymiana wentylatora 100 netto
odesłanie 40 zł
Więc robi się 1000 zł

zbyszekwoj - 2021-07-18, 08:56

voice napisał/a:
odblokowanie elektroniki 100 netto


Czyli trafiłem roboczogodzina 100zl + vat. Bedziesz ryzykowal wstawienie jakiegos wentylatora który znów zablokuje elektronikę? Chyba ,ze kupisz dedykowany wentylator i sam wymienisz. :spoko

voice - 2021-07-18, 09:08

zbyszekwoj napisał/a:
voice napisał/a:
odblokowanie elektroniki 100 netto


Czyli trafiłem roboczogodzina 100zl + vat. Bedziesz ryzykowal wstawienie jakiegos wentylatora który znów zablokuje elektronikę? Chyba ,ze kupisz dedykowany wentylator i sam wymienisz. :spoko


Nie Zbyszku jednak zdecyduje się na naprawę Faktycznie niech naprawia dają gwarancję itp...
Fakt jest taki, że ta naprawa mojej starej Trumy bedzie mnie kosztowała w sumie 2600 zł ale będzie sprawna bezpieczna,
A na bezpieczeństwo nie ma ceny.
Dziękuję za odzew w tym temacie. bo wiele rzeczy w niej naprawiłem sam

Kazik II - 2021-10-12, 23:29

Janusszr napisał/a:
A nie prościej wybrać płytkę i dać do dobrego serwisu elektronicznego?
Ja jak miałem problem z płytką przy silniku nadmuchowym do komory spalania, to po naprawie chłopaki powiedzieli, że jeżeli w dalszym ciągu nie zadziała, to mam dostarczyć do nich płytkę główną. Miałem to szczęście, że zadziałało.

Witam, trochę odgrzewam temat, lecz po przeczytaniu tego postu zaświtała mi iskierka nadziei. Ja mam problem z tą płytką wentylatora, przez co zresztą musiałem przerwać tegoroczny wyjazd na Bałkany. Jeśli chodzi o ten wentylatorek i płytkę sterującą - to w lipcu po uruchomieniu trumy combi 4 wydobył się z niej dymek - i truma odmówiła posłuszeństwa. Dymek pochodził z 1 z czterech tranzystorów na tej płytce. Po powrocie do domu udało mi się zdobyć te tranzystory i znajomy biegły w posługiwaniu się lutownicą wymienił wszystkie 4. Niestety, po włączeniu trumy to samo - dymek z 1 tranzystora i jęk zawodu :( . Znajomy elektronik powiedział, że jak zdobędę schemat to może coś pomoże. Niestety, firma Truma zazdrośnie strzeże swoich tajemnic. I nic dziwnego, skoro za stosunkowo prosty i typowy układ zdzierają jakieś absurdalne sumy.
Więc Janusz prośba - czy mógłbyś podać namiary do serwisu, który podjąłby się naprawy tego układu sterowania wentylatorkiem nie posiadając do niego schematu?
A tak na marginesie; czy ktoś z Szanownych Kolegów ma jakieś teorie, które mogłyby wyjaśnić przyczyny palenia się tego tranzystora? Z góry dziękuję za pomoc :bukiet:

Janusszr - 2021-10-13, 00:14

Proszę bardzo. Nazwy firmy nie pamiętam. Jakoś Nord.......
87 5654175, 605 655 245, 505 024 710
Usługę wykonywał Sebastian Albowicz (możliwe, że nazwisko przekręciłem)
Zapłaciłem coś ok.125zł. Wymienia się cztery tranzystory, a nie jeden. Zawsze komplet. Płytka była naprawiana u jakiegoś elektronika w Olsztynie. Siadła po kilku włączeniach. Chłopaki w Suwałkach zamówili tranzystory, wlutowali w miejsca poprzednich i kamera termowizyjna pokazała, że zaraz poleci z nich dym. Pozamieniali miejscami tranzystory i jest jak dotąd oki.
PS. Jak będziesz rozmawiał z Sebastianem, to powiedz, że robił taką płytkę dla mnie i jestem bardzo z jego usługi zadowolony. Połechtać dobra sprawa :)

Kazik II - 2021-10-13, 11:13

OK, dziękuję. Skontaktowałem się już z nimi, nazywają się IDEANORD. Tranzystory poprzednio wymieniałem wszystkie 4 - nic nie dało, jeden się pali. Dzwoniłem, obiecali obejrzeć. Jeszcze raz dziękuję.
Janusszr - 2021-10-13, 11:38

Cieszę się, że mogłem pomóc.
Pamiętam, że jak zawiozłem do nich swoją płytkę, to pytali jaki zdolniacha lutował tranzystory :) . Były w Olsztynie dwa wymieniane.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group