| |
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Budujemy kampera - Truma Combi + butla gazowa.
Roberto - 2021-07-15, 21:15 Temat postu: Truma Combi + butla gazowa. Witam.
Proszę o pomoc osoby mające pojęcie o instalacjach gazowych.
Planuję montaż ogrzewania Truma Combi 6E oraz samochodowej, cylindrycznej butli gazowej w jednym "pojemniku".
Owym "pojemnikiem" ma być podstawa ławeczki drugiego rzędu w blaszaku.
Wymiary tej podstawy to 80cm szerokości x 60cm głębokości x 50cm wysokości.
Wiem - ciasno...
Oczywiście przewiduję wentylację, ale...
No właśnie...
Chodzi mi o względy bezpieczeństwa
Czy umieszczenie tych urządzeń na tak małej przestrzeni będzie bezpieczne
Podczas pracy ogrzewania będzie tam gorąco
wlodo - 2021-07-16, 20:46
Roberto, Nie mam doświadczenia, ba, sam mam problem z poskładaniem instalacji, ale...
Czytam, szukam itd. i natknąłem się na tabelę ciśnienia gazu zależnie od temperatury, znajdziesz.
Truma ze zbiornikiem w jednym pudełku to raczej nie jest dobry pomysł. Zobacz, ciśnienie w zbiorniku nie przekracza 2 MPA, a zawór bezpieczeństwa puści przy 2,7 MPA.
Daj zbiornik pod podwozie, zrób mu skrzynkę a z boxu Trumy poprowadź rurkę powietrzną i małym wentyl. ją podgrzejesz, jak będzie potrzeba. Bezpiecznie i miejsca we wnętrzu więcej.
Roberto - 2021-07-16, 23:03
Tematy związane z gazem to do tej pory nie była moja bajka. Siłą rzeczy muszę polegać na innych.
Podczas przeprowadzonych dotychczas konsultacji słyszałem raczej opinie, że nie powinienem się zbytnio przejmować.
Na "chłopski rozum", w osobówkach są montowane butle w bagażniku, w którym podczas upałów jest ponad 60 stopni i nic się nie dzieje.
W poprzednim kamperze, używając Trumy zimą, w schowku gdzie miałem ją zamontowaną było około 30-parę stopni. Z tego wnioskuję, że raczej nie powinno być problemu.
Ale tak jak napisałem - nie mam o tym pojęcia, więc pytam...
decumanus - 2021-07-16, 23:32
To ze norma przewiduje montaz butli w osobnym szczelnym do wewnatrz, wentylowanym do zewnatrz 100cm2 to pewnie juz wiesz. Ale ze normy sa nieobowiazkowe, to tez wiesz... a zdroworozsadkowo - obudowa trumy nie moze byc szczelna, bo zaciaga powietrze do podgrzania, z wewnatrz pojazdu. Sama truma rozgrzewa sie miejscami dość znacznie moze nawet do 100 stopni w przypadku combi6, ale nie jest tak ze podgrzeje ci caly schowek, bo właśnie jest wiatrak konkretny. Butla spokojnie wytrzyma sasiedztwo trumy, ale ja montujac moja trume, mialem nieszczelnisc w 2 miejscach... nie chcialbym zeby ten gaz byl gdzies zgromadzony w przypadku uruchamiania trumy... niby to zamknieta komora spalania, ale to jednak gaz.
A samochodowe zbiorniki maja szczelna obudowr wielozaworu, rurami polaczonymi z powietrzem pod bagaznikiem (rura w rurze.)
R
adaml61 - 2021-07-17, 08:53
A ja mam zamontowaną w bagażniku obok trumy . Zobacz gdzie stoją butle z gazem w punktach wymiany , w pełnym słońcu , jakoś żadna nie wybucha . Po to napełnia sie do 80% żeby gaz miał sie gdzie rozprężać .Między butlę a trumę ekran termiczny .
Roberto - 2021-07-17, 11:14
| Cytat: | | Między butlę a trumę ekran termiczny . |
Mam taki zamiar.
Wentylacja też będzie - otwór w podłodze plus otwory w ściankach.
adaml61 - 2021-07-18, 08:16
Przy butli Lpg i tak musisz wyjść rurami poza auto i w nich przewodami gazowymi .Przewód zasilający koniecznie na pewnym odcinku zwiń w spiralę chociaż z 3 zwoje o średnicy ok 50 mm . Będzie zapas w razie czego , wydłuży go, ewentualna ciecz będzie sie miała gdzie rozprężyć, reduktor koniecznie powyżej butli . Przyłącze mam tak że mogę w każdej chwili podłączyć zwykłą butlę , plus jest taki że jak się kończy gaz , nie muszę wyjeżdżać aby zatankować , kilka razy korzystałem .
wlodo - 2021-07-18, 09:52
adaml61, Czy ten Twój filtr działa tak, że nie przepuści płynu i nie dochodzi do zniszczenia reduktora?
adaml61 - 2021-07-18, 11:28
Normalnie moja butla przy 80% napełnienia miała 45 l , teraz ma 38 l . Mniejsza ilość , większa poduszka , niższy poziom . Długa rurka doprowadzająca, kolejny bufor , no i filtr , raz oczyszcza z ew. zanieczyszczeń i rozpręża . Oryginalna butla do poboru fazy lotnej , ma smok zrobiony w kształcie spiral .
BikerB - 2021-07-19, 00:31
W L3 cylindryczna butla elegancko wchodzi w miejsce pomiedzy tlumikiem a mocowaniem linek hamulca
Fakt ze maksymalnie 20- 25 litrowa
Roberto - 2021-07-19, 06:53
| BikerB napisał/a: | W L3 cylindryczna butla elegancko wchodzi w miejsce pomiedzy tlumikiem a mocowaniem linek hamulca
Fakt ze maksymalnie 20- 25 litrowa |
Nie chcę pakować butli pod samochód, ponieważ boję się, że zimą przy dużych mrozach spalę propan a butan zostanie w butli...
decumanus - 2021-07-19, 09:14
Nie trzeba duzych mrozow żeby butan zalegal, juz przy + 5 przestaje parowac. Ja przelewam czysty propan z butli z klik klakiem. Warunkiem jest roznica temperatur pomiedzy butla a samochodem. Wystarczy przechowywac przez dobe butle w domu. Lub ogrzewanym kamperze
Ale robilem tez testy na zimno i do pustej butli przelalo sie 1/3 gazu- o ile dobrze pamietam. To wystarczy na uruchomienie ogrzewania w przypadku naglego braku gazu i podgrzanie reszty butli w kamperze.
Butle Gaspolu z czystym propanem dostepne na niektórych stacjach CirkleK oraz w punktach dystrybucji Gaspolu.
Może nie jest to popularny i zalecany sposob, ale możliwy i jesli ktoś ma zewnetrzny zbiornik i zamilowanie do narciarstwa - zdecydowanie warto byc przygotowanym.
R
wlodo - 2021-07-19, 09:56
Zamiast przelewania, bezpieczniejszy sposób to rozwiązanie które pokazał adaml61 powyżej. Podpinasz reduktor do butli i po kłopocie.
Roberto - 2021-07-19, 15:49
A tak wygląda przedmiot tego tematu
Trochę ciasno, a musi się jeszcze zmieścić DuoControl i filtr gazu
Banan - 2021-07-19, 15:56
| Roberto napisał/a: | | Trochę ciasno, a musi się jeszcze zmieścić DuoControl i filtr gazu |
Ładnie wystrugane, ale może być problem z upchaniem DC, ponieważ musi być powyżej zaworu gazu.
Roberto - 2021-07-19, 16:14
| Banan napisał/a: | | Roberto napisał/a: | | Trochę ciasno, a musi się jeszcze zmieścić DuoControl i filtr gazu |
Ładnie wystrugane, ale może być problem z upchaniem DC, ponieważ musi być powyżej zaworu gazu. |
No niby tak, ale w dwóch poprzednich kamperach miałem oryginalnie zamontowany DuoControl na wysokości zaworów (w ostatnim nawet trochę poniżej) i nigdy nie było problemu, a DC działał znakomicie
Banan - 2021-07-19, 16:31
Trzymam kciuki by tak było
decumanus - 2021-07-19, 16:49
| wlodo napisał/a: | | Zamiast przelewania, bezpieczniejszy sposób to rozwiązanie które pokazał adaml61 powyżej. Podpinasz reduktor do butli i po kłopocie. |
Prawda, ale bym sie musial o ta butle potykac, bo nie ma na nia miejsca w kamperze. Garaz jest za niski nawet na najmniejsza.
R
|
|