Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

FIAT - Ducato 2013 wibracje podczas jazdy

ipy - 2021-07-28, 04:35
Temat postu: Ducato 2013 wibracje podczas jazdy
Cześć. Mam pytanie odnośnie wibracji, pojawiających się podczas jazdy moim Ducato 2013, 150KM.

Auto jedzie gładko do około 60 km/h. Po przekroczeniu tej prędkości, pojawiają się wibracje, które maksymalne natężenie osiągają przy około 75 km/h, potem słabną. Po przekroczeniu 85 km/h, wibracje zanikają.

Przy 75 km/h, auto trzęsie się na tyle, że rozmazuje mi się obraz przed oczami i brzuch miota się na wszystkie strony ;-)

Sytuacja trwa od samego zakupu, na starych oponach. Po zmianie opon na fabrycznie nowe i wyważeniu kół, nic się nie zmieniło. Zmieniono też tarcze hamulcowe.

Wibracje nie zależą od zapiętego biegu, występują nawet w czasie jazdy na luzie.

Co może być przyczyną? Jak mogę dociec, co sprawdzić?

Pozdrawiam.

Janusszr - 2021-07-28, 06:47

Ja bym stawiał na przeguby Cardana.
SlawekEwa - 2021-07-28, 07:07

Janusszr napisał/a:
na przeguby Cardana.

to nie "Syrena" :-P
ipy sprawdż podporę prawej półosi i przeguby wewnętrzne półosi.

Gewehr - 2021-07-28, 07:08

Jeśli wibracje są też na luzie, bez obciążenia, to idą z kól, lub piast. Półosie wibrują tylko przy przyspieszaniu. Dobry mechanik szybko poradzi sobie z tematem. Może być tak, że masz coś wystającego z nadwozia i ono daje też taki efekt, pod naporem powietrza.
Janusszr - 2021-07-28, 07:45

SlawekEwa napisał/a:
Janusszr napisał/a:
na przeguby Cardana.

to nie "Syrena" :-P
ipy sprawdż podporę prawej półosi i przeguby wewnętrzne półosi.

Miałem taki efekt w Subaru.
PS.
Podobny efekt miałem w Polonezie Trucku. Męczyłenm się z tym dość długo. Przyczyna-podczas konserwacji podwozia wał napedowy nie był zabezpieczony i masa konserwująca była tylko z jednej strony.

darek 61 - 2021-07-28, 08:41

Czasami warto pojechać na szarpak.Nawet jeżeli nic nie znajdą to będzie można wyeliminować jakieś luzy na zawieszeniu.Sprawdzenie tyłu też nie zaszkodzi.
007jędruś - 2021-07-28, 21:22

Janusszr napisał/a:
SlawekEwa napisał/a:
Janusszr napisał/a:
na przeguby Cardana.

to nie "Syrena" :-P
ipy sprawdż podporę prawej półosi i przeguby wewnętrzne półosi.

Miałem taki efekt w Subaru.
PS.
Podobny efekt miałem w Polonezie Trucku. Męczyłenm się z tym dość długo. Przyczyna-podczas konserwacji podwozia wał napedowy nie był zabezpieczony i masa konserwująca była tylko z jednej strony.


Janusz w Ducato nie ma przegubu cardana, oczywiście w tym z napędem na przednią oś.

Socale - 2021-07-28, 21:37

Wibracja objawia się adekwatnie z obrotami kół niezależnie czy na prostej z tempomatem, czy z górki bez napędzania.
Zatem winne może być wszystko co kręci się równo z kołami.
Jeśli w przednich półosiach i tylnych piastach wszystko ok, to sprawdź czy masz wszystkie śruby w kołach.
.
Miałem kiedyś "ugryzioną" tarczę w Chryslerze, trzepało autem jak niewyważone koło i nikt nic nie wymyślił. Jak dałem nowe tarcze na tył, ustąpiło.
Nie piszę tego że tak jest, ale dlatego że diabeł siedzi w szczególe. Trzeba go złapać, zabrać mu widełki i połamać, urwać ogonek i diabełek przestanie się głupio śmiać :diabelski_usmiech

Janusszr - 2021-07-28, 21:39

007,
oki, przegub homokinetyczny jest w Dukato?
Ja, człek starej daty wszystkie te przeguby nazywam przegubami Cardana.
Poprawię się. Obiecuję.

007jędruś - 2021-07-28, 21:44

Janusz nie bierz tego do siebie . Pisałeś o przegubie Cardana, wale napędowym w polonezie itp. Tego wszystkiego w ducato nie ma.
Socale - 2021-07-28, 21:51

Janusszr napisał/a:
...
Ja, człek starej daty wszystkie te przeguby nazywam przegubami Cardana.
...

Może źle nazwałeś ale rację zapodałeś, bowiem na półosi prawej jest zastosowany przegub który lubi dostawać minimalnych luzów na podporze i sam wobec wibracji się wyklepuje czego efektem jest dolegliwość tytułowa.
.
Sugeruję:
Kanał.
Sprawdzić szarpając ręką ruch/luz półosi przód-tył<>góra-dół. brak wykrycia luzu>>> przetoczyć pojazd tak by koła obróciły się o 45stopni i sprawdzić tak samo.
Brak wykrycia = szukamy dalej.

SlawekEwa - 2021-07-28, 22:06

Socale napisał/a:
Może źle nazwałeś ale rację zapodałeś, bowiem na półosi prawej jest zastosowany przegub który lubi dostawać minimalnych luzów na podporze i sam wobec wibracji się wyklepuje czego efektem jest dolegliwość tytułowa.
.

"Konia kują, a żaba nogę podstawia" :haha:

ipy - 2021-07-28, 22:19

Dziękuję za odpowiedzi. Auto było na szarpakach, żadnych niepokojących objawów. Zresztą pół zawieszenia po zakupie zostało wymienione.

Czy przyczyną może być obluzowana/ nadłamana osłona pod silnikiem, która nieco zwisa poniżej poziomu zderzaka?

Janusszr - 2021-07-28, 22:21

007 napisał/a:
Janusz nie bierz tego do siebie . Pisałeś o przegubie Cardana, wale napędowym w polonezie itp. Tego wszystkiego w ducato nie ma.

Chodziło mi tylko o podanie przyczyn podobnych objawów. Żle przeprowadzona konserwacja podwozia, może narobić bałaganu.

darek 61 - 2021-07-28, 22:35

ipy napisał/a:
Czy przyczyną może być obluzowana/ nadłamana osłona pod silnikiem, która nieco zwisa poniżej poziomu zderzaka?

Myślisz że to mogło by mieć aż taki wpływ żeby aż tak poniewierało całym autem.Szczerze wątpię,ale chyba nie ma problemu zdjąć tą osłonę i się przejechać.
Ja bym zajrzał do przegubów wewnętrznych,tam są takie trzy kółka na łożyskach.Gdy któreś łożysko się rozpadnie można nadal jechać,ale wtedy tam powstają luzy.Niekoniecznie do tego trzeba wyciągać całą oś.Myślę że wystarczy zsunąć gumę,wyczyścić ze smaru i sprawdzić czy nie ma tam luzu.

EwaMarek - 2021-07-29, 07:26

Sorki ale zadam proste pytanie - koła wyważałeś na dobrej stacji? Oponki są jakiej firmy?

U mnie w którymś samochodzie robiło się tak przy 100km/h po wyważeniu nie ma problemu. Podobny cyrk miałem w aucie które stało długo w garażu - opony sie wygniotły. Ale po przejechaniu kilkunastu km znikało i potem podczas codziennego używania nie było tego.

SlawekEwa - 2021-07-29, 07:31

ipy napisał/a:
Cześć. Mam pytanie odnośnie wibracji, pojawiających się podczas jazdy moim Ducato 2013, 150KM.

Czy to jest campervan, integra, alkowa czy półintegra ?

darek 61 - 2021-07-29, 08:11

SlawekEwa napisał/a:
ipy napisał/a:
Cześć. Mam pytanie odnośnie wibracji, pojawiających się podczas jazdy moim Ducato 2013, 150KM.

Czy to jest campervan, integra, alkowa czy półintegra ?

A co to ma za znaczenie?

Spax - 2021-07-29, 14:36

Temat "rzeka" :diabelski_usmiech


SlawekEwa - 2021-07-29, 16:07

darek 61 napisał/a:
A co to ma za znaczenie?

A ma. Znam przypadek jak pęd powietrza dostawał się między dach kabiny a alkowę i powodowało to wibrację auta. Jakiejś listwy brakowało czy też innego uszczelnienia.

Gewehr - 2021-07-29, 16:27

SlawekEwa napisał/a:
darek 61 napisał/a:
A co to ma za znaczenie?

A ma. Znam przypadek jak pęd powietrza dostawał się między dach kabiny a alkowę i powodowało to wibrację auta. Jakiejś listwy brakowało czy też innego uszczelnienia.


O tym samym napisałem na początku :mrgreen: Też walczyłem z tematem, a problem był w... antenie :haha:

SlawekEwa - 2021-07-29, 16:43

Gewehr napisał/a:
a problem był w... antenie

Raczej "korona" to nie była :chytry

Gewehr - 2021-07-29, 16:54

Ducato blaszanka i zwykła radiowa na środku dachu :mrgreen:
SlawekEwa - 2021-07-29, 17:00

Gewehr napisał/a:
radiowa na środku dachu

Fakt, antena CB przykręcona do bagażnika dachowego na "Maluchu" dawała uczucie , że zaraz będzie z auta kabrio :haha:

darek 61 - 2021-07-29, 17:13

SlawekEwa napisał/a:
darek 61 napisał/a:
A co to ma za znaczenie?

A ma. Znam przypadek jak pęd powietrza dostawał się między dach kabiny a alkowę i powodowało to wibrację auta. Jakiejś listwy brakowało czy też innego uszczelnienia.

Przyznaje racje,w moim przy 130/h drzwi kierowcy wpadają w wibracje.Nie wiem dlaczego,ale nie zamierzam usuwać tej usterki.Kilka razy uświadomiła mi ona że zbyt szybko jadę.

Cyryl - 2021-07-29, 20:52

ja miałem drgania w prawym przednim kole, nawet wymieniłem łożysko.

gdy to nie dało rezultatów pojechałem wyważyć koła, które były wyważone, ale tak dla pewności.
okazało się, że na oponie na bieżniku jest gula, która nie była widoczna z boku.

ipy - 2021-07-31, 04:06

Opony to Pirelli Carrier All Season 215/75R16. Auto jest izotermą (kontener), ze spojlerem na dachu, nie wydaje mi się, żeby to pęd powietrza szarpał całością. Raczej czuć to jako wirującą, szarpiącą masę...
darek 61 - 2021-07-31, 11:45

Długa półośka na środku jest podparta .Może śruby mocujące mocowanie tego łożyska się poluźniły.
Myślę że trzeba wejść do kanału i sprawdzać wszystko co się da.Z przodu masz belkę pod chłodnicą,ona też jest przykręcona do karoserii.Każdą śrubę bym próbował dokręcić,co się da szarpnąć.

Banan - 2021-07-31, 20:31

Generalnie wygląda jak przejażdżka "autostradą" A18 - jest ograniczenie do 70km/h i nic się nie dzieje, słychać tylko "patataj" - jedziesz szybciej, plomby z zębów wypadają, przestają wypadać przy przekroczeniu 110 km/h :haha:
Do czego dążę - układ jezdny i układ zawieszenia - sprawdzić: łożyska, amortyzatory, przejrzeć felgi, wszelkie luzy, łącznie z nowymi oponami (miałem przypadek, że nowych opon nie dało się wyważyć)
Diabeł tkwi w szczegółach i się z nas śmieje :diabelski_usmiech
:spoko


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group