Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Kupujemy kampera - Kampervan vs autobus - rozterka

Woj-tek - 2021-09-22, 22:12
Temat postu: Kampervan vs autobus - rozterka
Czy to ma sens?
Zbudowałem kampervana na Jumperze, wszystko działa, spełnia oczekiwania itp.
Ale ma jedną wadę, ma mało miejsca w środku.
Naszła mnie myśl by kupić autobus wielkości ok 30-40 miejscowy i zbudować na tej bazie kampera. Druga połowa jest przeciwna, bo koszty użytkowania większe, dużo gorsza możliwość bytowania na dziko, ograniczenia tonażowe, mniejsze możliwość zbycia bo kat C.
Oczywiście, są to argumenty słuszne. I teraz pytanie do użytkowników pow 3,5 t.
czy one są tak mocno uciążliwe?
Przypuszczam, że zdecydowana większość użytkowników kat „C” zaczynała od kat „B” i mają wyrobione zdanie.
Jeszcze moja dywagacja, czy 10 -15 letni autobus wielkości j/w zrekompensuje nakład sił i środków w porównaniu do trzy letniego i dosyć udanego Jumpera.
Sorki, że zanudzam ale nie jestem pewien czy to ma sens.
Przykładowa baza to Iveco Marcopolo lub coś podobnego. W miejsce szyb mam zamiar wstawić blachę lub płyty z tworzywa, następnie zamontować okna typowe dla kampera w zależności od potrzeb.

Cyryl - 2021-09-23, 07:06
Temat postu: Re: Kampervan vs autobus - rozterka
Woj-tek napisał/a:
...I teraz pytanie do użytkowników pow 3,5 t.
czy one są tak mocno uciążliwe?...


to jakbyś pytał facetów żonatych wiele lat: czy małżeństwo jest uciążliwe?

trochę jest, ale dla nas bez żony byłoby jeszcze gorzej.

ci którzy eksploatują kampery powyżej 3,5t już do utrudnień się przyzwyczaili i nie widzą w tym specjalnych wad.
co więcej do większej przestrzeni i braku ograniczenia w wyposażeniu (waga) też się przyzwyczaili i nie widzą siebie w kamperze do 3,5t z własnej woli.

więc na swoje pytanie nie dostaniesz jasnej odpowiedzi, bo nikt nie odpowie:
czy kamper powyżej 3,5t będzie dla Ciebie uciążliwy?
czy jego zalety zrekompensują Ci jego wady?
i
czy dogadasz się ze swoją żoną w tym temacie?

ps.
jest parę relacji z budowy kamperów na bazie autobusów, popatrz i poznaj jakie trudności Cię czekają.

Banan - 2021-09-23, 10:04

Woj-tek, gdybym mógł Ci coś doradzić, to Marcopolo prawie nie ma przestrzeni ładunkowej pod pokładem. Ładne autko, ale jak przyjdzie zamontować np. zbiorniki na wodę i inne urządzenia, to rodzi się dość istotny problem, o przewożeniu "gratów" nie wspomnę.
Ja bym szukał spośród autobusów turystyczno-rejsowych, np. Iveco Irisbus Midirider coś takiego
Istotne też będą przełożenia skrzyni biegów, autobusy miejskie mają inne przełożenia i może się okazać, że na trasie auto "nie chce jechać" trzeba na to zwrócić uwagę.
Jeżeli chodzi o okna, gdyby udało się znaleźć autko z podwójnymi szybami, to bym je zostawił, od wewnątrz tylko okleił i docieplił, po co popadać w dodatkowe koszty?
Pomysł sam w sobie mi się podoba :bigok
Kilku kolegów już zbudowało swoje projekty na autobusach, więc o szczegółach coś napiszą.
:spoko

TomekM - 2021-09-23, 10:25

Pytanie ile ci tej przestrzeni brakuje? Jezeli obecnie masz vana to pytanie czy siedziałes kiedyś w jakiejś integrze do 3.5t? Autobus robi wrażenie ale juz przesiadka z campervana do integry zdecydowanie poprawia przestrzeń. Nie namawiam ale pokazuję inną opcję.
PS
Sam sie przesiadłem z dużej alkowy do busa H3L3 i jestem mega zadowolony

Wieluniak_1 - 2021-09-23, 10:44

Jeżdżę kamperem powyżej 3.5t.
Na autobus typowy bym się nie przesiadł. Są nie praktyczne.
Natomiast mały midibusik jak najbardziej. Mam w swojej flocie tego typu pojazdy : https://autoline.com.pl/-/sprzedaz/podmiejskie-autobusy/IVECO-Daily-50J-17-Euro5--21071517593710799100
Można to kupic sporo poniżej 10 tys euro , przebieg oryginał ok 170-180 tys, ma juz klimę. Stan techniczny ok. Takie auto można spokojnie przerabiać i jeśli zmienię swoją integrę to raczej właśnie na coś takiego.

Matheus - 2021-09-23, 16:13

Woj-tek, mam i sobię chwalę. Chcesz to wpadnij oglądnąć. Kamper z autobusu. 7,8m długości, 7ton.
Socale - 2021-09-23, 21:11

Kampautobusem też tak za różowo nie jest.
Będzie Ci babinka z koszykiem pełnym qrzęcych jajek na przystanku PKSu machała, a Ty nie zareagujesz to na bank obrzuci Ci tył białkiem i skorupkami :mrgreen:
.
Moim zdaniem tak duży przeskok nie jest Wam potrzebny, podejdź do tego ewolucyjnie.
Małego, zbyt małego Burstnera miałem zaledwie 10 miesięcy. Dethleffsa jak dotąd najdłużej bo prawie 4 lata, miał cudowną alkowę, do okna w dachu to skakać trzeba było albo z 2 stopnia schodów korbką kręcić. Potem fanaberia w efekcie której zredukowowałem się z wysokiego sklepienia nad głową do półintegry i trochę za tym echem od sufitu tęsknię.
Kup na próbę coś pośredniego, jeśli będzie to alkowa to będziecie mieli wrażenie hali po której będziecie się ganiać.
Nie musisz mi ufać, zaufaj ukochanej.

Woj-tek - 2021-09-23, 21:11

Dziękuję za Wasze pomocne opinie i czekam na następne.
Matheus, Dziękuję za zaproszenie, chętnie skorzystam.

hubertg - 2021-09-24, 10:07

Mam integrę z 93r, przymierzam się do zmiany i mam podobne plany. Przebudowa małego autobusu lub ciężarówki, max. 8m i 7-8t wagi. Wady i zalety tego rozwiązania to sprawa całkowicie indywidualna. Nie ma odpowiedzi czy to ma sens. Dla mnie ma, ale dla innych może nie mieć i wszyscy możemy mieć rację.
Spotkałem się tu na forum z opiniami, że jak już autobus, to rozmiar jak Milka, mniejszy to bez sensu, bo ma wady pojazdu >3,5t, a przestrzeń ta sama co w integrze poniżej 3,5t. Mam taką integrę i przestrzeń jest dla mnie prawie wystarczająca, układ wnętrza prawie idealny, prawdopodobnie przy budowie nowego będzie bardzo podobny. Ograniczeniem jest masa, ciągłe liczenie kg. Przy braku ograniczeń masy, cała konstrukcja i wyposażenie może być inaczej wykonana. Do tego w większym aucie jest inny rozstaw osi, kół i rozkład masy, to daje naprawdę dużo podczas jazdy.
Autobusy typu iveco jakie proponował Banan są fajne, ale trochę wąskie, brakuje tych 15cm między ścianami na łóżko. Do tego, jak często w małych autobusach, mają z prawej strony tylko jedne drzwi, wejście dla pasażerów przez prawe drzwi kabiny i schodki w miejscu fotela. Fajnie mieć drugą połówkę obok siebie a nie z tyłu.

Woj-tek - 2021-09-24, 10:21

Cytat:
ale trochę wąskie, brakuje tych 15cm między ścianami.

I to jest jeden z dwóch powodów do moich rozważań. ;)

Monter - 2021-09-24, 10:44

Ja dodam swoje nic nie znaczące 3 grosze, choć na forum jestem i jeżdżę kamperem bardzo krótko.

Jeździmy póki co tylko po Polsce. Z parkingami i drogami jest dramat. Drogi są w fatalnym stanie, wiele dróg do fajnych miejscówek jest bardzo wąska (słynny znak informujący o drzewach w skrajni) i faktycznie nawet kamperem 2,20 szerokości trzeba uważać lub przystawać na boku i przepuszczać tych z przeciwka. Wiele dojazdów do czegoś wygląda tak, że jest sobie asfalt do pewnego momentu a potem droga szutrowa/gruntowa albo po jakichś kamieniach/płytach. Czasem wąskie ścieżyny na 1 auto, nawet kamperem jest Zonk jak nagle się pojawi ktoś z naprzeciwka. Inne miejscówki - las, drzewa, nisko gałęzie. Krótko jeżdżę ale już musiałem kilka razy rezygnować i stanąć gdzie indziej a resztę dojść z buta... Dalej: ograniczenia wagowe: zwykle jest 10-12T ale spotkałem się już z mnóstwem "do 3,5T" a nawet miejscami do 2,5. Parkingi o ile są, zwykle są małe, ciasne, albo z ciasnym wjazdem. Dedykowanych pod autobusy jak dotąd widziałem chyba ze dwa...
Sporo miejscówek ma też postać gruntowego placu z miękkim piachem, nie wiem jak się skończyłby wjazd 7,5T kolosem.
Fakt, my jeździmy na dziko i nie odwiedzamy kempingów. Ale nawet te mijane przez nas mają dojazd jak napisałem wyżej...
Podsumowując: autobus (nawet pomijając kategorię uprawnień, opłaty drogowe, itp.) fajna rzecz, ale ja w Polsce tego nie widzę. Miejscami nawet na kampera jest za ciasno i zastanawiam się, czy następnym naszym pojazdem nie będzie jeszcze mniejszy VAN. Kosztem wygody oczywiście, no ale trudno.

RadekNet - 2021-09-24, 10:49

Też mi się marzy mały autobus, ale ... co jedziemy w trasę to rozglądam się "a jakby tu było autobusem" i za każdym razem dochodzę do wniosku, że cokolwiek większego niż Opel Vivaro, to już byłby problem ;) No ale my jezdzimy, albo do miast, albo na glębokiego irlandzkiego dzikusa.

Przyczym, żeby była jasność, nie to, że się by nie dało wjechać, a o stosunek komfortu bytowania do komfortu podróżowania chodzi (głównie szerokość zewnęrzna robi robotę).

Banan - 2021-09-24, 10:50

hubertg napisał/a:
Autobusy typu iveco jakie proponował Banan są fajne, ale trochę wąskie

Banan zaproponował to Iveco, bo Woj-tek wycelował akurat w Iveco :mrgreen:
Masz rację Hubert, jak da się w tym gabarycie znaleźć coś bardziej sensownego, to jak najbardziej, byle by miał przestrzeń bagażową pod pokładem :bigok

hubertg - 2021-09-24, 13:05

Monter napisał/a:

Sporo miejscówek ma też postać gruntowego placu z miękkim piachem, nie wiem jak się skończyłby wjazd 7,5T kolosem.


Tylko ja cały czas myślę o czymś w gabarytach integry, czyli nie jest to "kolos", zewnętrzne wymiary podobne, ok. 7m. A w piachu, auto nawet 7,5t, z napędem na tył, poradzi sobie lepiej niż np. ducato z przednim napędem i 2-metrowym zwisem za tylną oś. Kampery, nawet integry, budowane są najczęściej na standardowej ramie, rozstaw osi jest jak np. w furgonie. W efekcie tego, mamy większość masy na tylnej osi, a napęd na przód. Delikatny podjazd po piachu lub mokrej trawie i stoimy.

Woj-tek - 2021-09-24, 14:07

Moim zamiarem jest też pojazd o masie ok 7,5 t. Myślę, że gabaryt jest porównywalny do integry.
orkaaa - 2021-09-24, 18:57

Autobus i dużo miejsca -marzenie. Oglądałem kiedyś w Nadarzynie oryginalne zabudowy za mln zł i przerabiane autobusy. Myśle że największym problemem jest mobilność. Gdzie jeździsz i gdzie parkujesz. Odpada wszystko na dziko bo nigdzie gdzie stałem nie widziałem pętli aby zakręcić nie mówiąc o miejscu gdzie można postawić. Jeżdżę z rowerami wiec 7 metrów i jest czasami problem, aby tak stanąć aby się zmieścić. Ale sam wiesz gdzie jeździłeś, gdzie parkowałeś i czy wjedziesz tam autobusem. Sam wielokrotnie zazdrościłem vanom, że mogą wjechać w wiele miejsc o których ja 3.20 wysokości mogę tylko pomarzyć.
Cyryl - 2021-09-24, 21:11

może tak:
wiele lat pracowałem w transporcie międzynarodowym, początkowo jako kierowca później jako spedytor, logistyk itp.

jeżdżenie dużymi pojazdami nie jest specjalnym problemem.
szukanie miejsc na parking w małych miasteczkach większości krajów Europy mam za sobą i takie miejsca można znaleźć.

gorzej wygląda z miejscami turystycznymi, nad wodą, nad morzem. podłoże to jedno, ale nikt z kolegów nie zwrócił uwagi na gałęzie, które na lokalnych drogach "wycinają" jeżdżące tam ciężarówki.
na dojazdach w miejsca dzikie ciężarówek nie ma, więc z miejsca ogłacamy wysoki pojazd ze wszystkiego co jest na dachu.

gdy kamper mi się zakopie, to zwykła osobówka może pomóc, wyciągali mnie Toyotą Hilux czy ciągnikiem ogrodniczym, wypychali ręcznie.
w przypadku zakopania się kampera wielkości autobusu, musi być co najmniej traktor.

ale wrócę do innej sprawy: potrzeby.
jeżdżę kamperem 7,5m długości, czasami w dwójkę, czasami w trójkę.
miejsca jest wystarczająco, większy jest problem z wagą, bo przy ładowności poniżej 500kg, nie sposób zmieścić się w wadze.

kamper wielkości autobusy dałby mi dodatką przestrzeń, jaka nie jest mi specjalnie potrzebna, a ograniczenia jakie za sobą to by pociągnęło, dla mnie - nieopłacalne.
jedyny plus to spokój z wagą.

mischka - 2021-09-25, 08:37

Ja jeżdżę małymi (krótkimi) kamperami z rozsądku bo odwiedzam miejsca gdzie każdy metr się liczy. Taki 7,5-8metrowy daje nam komfort mieszkalny ale trochę redukuje mobilność a dla mnie to wada. Ostatnio spotkałem niemca który jeździ dużym, powiedzmy bardzo dużym kamperem i stwierdził że na emeryturze będzie zwiedzał swój kraj a tu ma warunki do prowadzenia takiego pojazdu.
Duży czy mały, tutaj każdy ma swoje racje a ideału i tak nigdy nie znajdziemy. Zmieniają się preferencje, sposób podróżowania, rodzina się kurczy albo rozrasta itp, itd...
Kamper to i tak jeden wielki kompromis, najważniejsze to być zadowolonym i delektować się każdym wolnym dniem w tym zabieganym świecie. :spoko

Woj-tek - 2021-09-25, 12:42

Temat się rozrasta, bardzo mi się to podoba.
W tym momencie zostaję przy swoim vanie.
Chyba, że wpadnie mi jakąś fajna i okazyjna baza to sobie kupię.
Bo cóż robić w długie wieczory jak nie ciąć i skręcać. ;)
Oczywiście wszyscy mają rację, przypominją mi się dywagację na temat co lepsze przyczepa czy kamper.
Też temat nie rozstrzygnięty do dziś.
Jeszcze raz wielkie dzięki, może się to komuś przyda.

Cyryl - 2021-09-25, 15:26

czy zaangażowanie się w budowę kampera na bazie autobusu wymaga sprzedania Vana?

jeżeli nie - to buduj.
pojeździsz i zdecydujesz, który bardziej odpowiada, który sprzedać.

albo zachowasz oba.

Woj-tek - 2021-09-25, 21:28

Cyryl napisał/a:
czy zaangażowanie się w budowę kampera na bazie autobusu wymaga sprzedania Vana?

jeżeli nie - to buduj.
pojeździsz i zdecydujesz, który bardziej odpowiada, który sprzedać.

albo zachowasz oba.


Nie wymaga, ale dwa to już przesada.
Chociaż przyczepę też trzymałam równolegle z vanem. ;)

Bajaga - 2021-09-26, 01:10

Jakbym miał kupować autobus i rzeźbić z niego kampera to 1000x bardziej wolałbym zakupić po prostu amerykańskiego kampera i to raczej nie typu autobus tylko alkowa chętnie ze slajdem (albo dwoma). Będzie gotowy ew. do jakichś poprawek czy modernizacji, będą do niego wszystkie części, będzie konstrukcją przemyślaną i latami udoskonalaną przez producenta i będzie sprzedawalny.
Pieredyszka - 2021-09-26, 07:40

No ale nie wszystkim chodzi o to by mieć, u nie których chodzi o to by budować, i nie zawsze racjonalnie :spoko
Cyryl - 2021-09-26, 07:44

Woj-tek napisał/a:
...ale dwa to już przesada...


mieć dwie żony to przesada (w naszym kraju), ale dwa kampery?

dlaczego?

Socale - 2021-09-26, 09:59

Cyryl napisał/a:
Woj-tek napisał/a:
...ale dwa to już przesada...


mieć dwie żony to przesada (w naszym kraju), ale dwa kampery?

dlaczego?

A co w tym dziwnego ? Kce to ma :mrgreen:
Ja zawsze miałem dwa by nigdy ani na chwilę nie mieć żadnego :bigok

SlawekEwa - 2021-09-26, 10:16

Pojemna ta "szwagrowa stodoła" :mrgreen:
Woj-tek - 2021-09-26, 11:05

Socale, Nie mam stodoły , ledwo wiata. ;)
Pieredyszka - 2021-09-26, 12:22

Socale, toć to prawdziwa ewolucja :lol: mógłbyś zrobić śmiało tego typu zdjęcie. :lol:
LukF - 2021-09-26, 15:42

Pieredyszka,

Lubimy ewolucję BMW ...

Socale - 2021-09-26, 18:33

Woj-tek napisał/a:
Socale, Nie mam stodoły , ledwo wiata. ;)

Apropos stodoły, już jest bardziej moja niż szwagra więc zbudowałem nowe wrota z płyty obornickiej, profili itd. To w imię bezpieczeństwa pożarowego gdyż u szwagra zapalił się skład drewna od rzuconego peta. Pożar miałby łączność ze stodołą poprzez drewniane konstrukcje dachowe połączone ze sobą ale prędzej spłonęłaby chata szwagra.
Dlatego w stodołę inwestuję i separuję od potencjalnych zagrożeń. Nowa instalacja, alarm, wrota...
Zdjęcie mam ale nie zapodam z uwagi na ich rozpoznawalność a kampery ostatnio są lubiane przez ludzi niekoniecznie mających na nie pieniądze.
Dlatego zmierzam do sugestii "obudowania" kampera przed postronnymi oczami.

Matheus - 2021-09-27, 08:07

sprawdziłem z ciekawości rozstaw osi w moim kamperze który według większości jest "mega niepraktyczny i nigdzie nie da się nim wjechać"
rozstaw osi to 3,8m a rozstaw osi w ducato maxi to 4m. taka ciekawostka.

LukF - 2021-09-27, 08:33

Matheus,

Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony Twoim projektem i już wielokrotnie o tym pisałem. Uważam, że Twój autobus jest jak średniej wielkości integra. Tylko masa inna. Cały Twoj projekt ma, jak wszystko w życiu, zalety i wady. Podobnie jak nasze pojazdy. Pozdrawiam

bert - 2021-09-27, 10:04

Matheus napisał/a:
sprawdziłem z ciekawości rozstaw osi w moim kamperze który według większości jest "mega niepraktyczny i nigdzie nie da się nim wjechać"
rozstaw osi to 3,8m a rozstaw osi w ducato maxi to 4m. taka ciekawostka.


a ile masz tylnego nawisu za osią i na jakiej od podłoża wysokości?
rozstaw osi to jedno a to co wisi za osiami to drugie

Matheus - 2021-09-27, 10:08

zwis przód 1,52m
rozstaw osi 3,83m
zwis tył 2,32m

całość 7,67m
wysokość 3,10m
szerokość 2,30m

wysokość zwisu tył zmierzę i dopiszę w wolnej chwili, ale jest to dość dużo.

Woj-tek - 2021-09-27, 12:01

Matheus, I jeszcze lepszy skręt od trojaczków.
Mazur - 2021-09-27, 12:11

usunąłem post bo chyba pomyliłem "autobusowych" userów .
p.s. ten autobus to tylko 80cm dłuższy i 10cm szerszy niż moja alkowa :roll:
o dmc nie dyskutuję :spoko

Wieluniak_1 - 2021-09-27, 14:10

Matheus napisał/a:
sprawdziłem z ciekawości rozstaw osi w moim kamperze który według większości jest "mega niepraktyczny i nigdzie nie da się nim wjechać"
rozstaw osi to 3,8m a rozstaw osi w ducato maxi to 4m. taka ciekawostka.


No ale ty masz raczej midibusa. Nie praktyczne są typowe 12m autobusy. Taki jak Twój jest ok Moja opinia o niepraktycznych autobusach dotyczyła typowych 12 m autobusów (ktoś tu kiedyś Bovę pokazywał, Milka była duża). Moja integra ma ok 8m (więc podobnie jak Twoje auto).

Woj-tek - 2021-09-27, 17:05

Dziś u znajomego zmierzyłem "busa- plandekę" nie ukrywam, że zdarzało mi się nim jeździć po różnych zakamarkach w mieście. Dawał rady, mając na uwadze, że jego skręt jest o wiele mniejszy niż w przypadku tu omawianym. ;)
Wymiary zewnętrzne to wys 3,25, szer 2,30, długość 7,35 m.
Myślę, że nie jest tak źle z tym prowadzeniem.

Woj-tek - 2021-10-13, 09:59

A co sądzicie oTemsie Opalin 8?
Nada się? ;)

Matheus - 2021-10-14, 12:35

Woj-tek napisał/a:
A co sądzicie oTemsie Opalin 8?
Nada się? ;)

pewnie, że się nada. wymiary fajne, silnik i skrzynia też. Kwestia dostępności części i ewentualnej korozji i tyle.
hamulce tarczowe, retarder. technicznie bardzo spoko.

bert - 2021-10-14, 19:46

Woj-tek napisał/a:
A co sądzicie oTemsie Opalin 8?
Nada się? ;)


a nie lepiej pójść w stronę jakiejś ciężarówki 4x4. Otwiera to wiele możliwości absolutnie niedostępnych dla "osiek". A dostępność "świata" dla "osiek" - jak pokazały ostatnie dwa lata coraz bardziej kurczliwa.
Jeszcze chwila i takim autobusem tylko "koszary" campingowe.
Jak iść w duże to takie którym można gdzieś "dalej w puszcze".

Woj-tek - 2021-10-15, 10:45

bert napisał/a:
Woj-tek napisał/a:
A co sądzicie oTemsie Opalin 8?
Nada się? ;)


a nie lepiej pójść w stronę jakiejś ciężarówki 4x4. Otwiera to wiele możliwości absolutnie niedostępnych dla "osiek". A dostępność "świata" dla "osiek" - jak pokazały ostatnie dwa lata coraz bardziej kurczliwa.
Jeszcze chwila i takim autobusem tylko "koszary" campingowe.
Jak iść w duże to takie którym można gdzieś "dalej w puszcze".


Tak, tylko na ile osób ją zarejestrujesz.

bert - 2021-10-15, 10:52

Woj-tek napisał/a:
bert napisał/a:
Woj-tek napisał/a:
A co sądzicie oTemsie Opalin 8?
Nada się? ;)


a nie lepiej pójść w stronę jakiejś ciężarówki 4x4. Otwiera to wiele możliwości absolutnie niedostępnych dla "osiek". A dostępność "świata" dla "osiek" - jak pokazały ostatnie dwa lata coraz bardziej kurczliwa.
Jeszcze chwila i takim autobusem tylko "koszary" campingowe.
Jak iść w duże to takie którym można gdzieś "dalej w puszcze".


Tak, tylko na ile osób ją zarejestrujesz.


ja mam na 6 a mogłem ją mieć na 9 (bo tyle było w niemieckim DR)

tu masz kopalnię przykładów i możliwości
https://www.selfbuildmoto...le_gallery.html

mazeno - 2021-10-15, 10:56

...
bert - 2021-10-15, 10:59

mazeno napisał/a:
norbert
mam wrazenie ze zaczynamy zyc w swiecie
(zaczynamy? hmmm)
gdzie
dla duzych i osiek tez jest coraz bardziej kurczliwa
a koszarow tym bardziej brak

mniemam
ze najlepszym wyjsciem jest minimalizm
i umiejetnosci radzenia sobie z "patykiem i kolkiem"

zreszta to i tak nastapi pod przymusem ograniczen
a ta czesc spoleczenstwa co nie umie se radzic zostanie w klatkach
poczatkowo zlotych
z czasem zloto ktos ukradnie
i zostana same klatki

taaa
miliony kilometrów ścieżek rowerowych są doskonałym przykładem ;)

mazeno - 2021-10-15, 11:12

...
Cyryl - 2021-10-15, 11:35

Co do manewrowania samochodem.
Na sposób prowadzenia pojazdu nie mają większego wpływu wymiary, a umieszczenie przedniej osi.
W samochodzie osobowym i dostawczym oś kierowana jest przed nami,
W ciężarówce oś przednia jest pod tyłkiem kierowcy,
W autobusie około 1,5m za kierowcą.

Jeżeli jedziemy pojazdem dostawczym z osią przed nami długości 8m, będziemy nim jechać jak osobówką, dużą ale osobówką.
Jeżeli będziemy jechać pojazdem na bazie autobusu z osią kierowaną za nami o długości 8m będziemy już nim jechać jak autobusem, mimo identycznych wymiarów.

Co do promienia skrętu, autobusy które poruszają się w centrach miast (miejskie) lub w nie wjeżdżają (turystyczne), aby zabrać lub wysadzić pasażerów muszą mieć dobry skręt, dlatego stosuje się mały rozstaw osi, co przy dużej długości skutkuje dużym zawisem przednim i tylnym, co z kolei powoduje inną technikę jazdy.

Jeżeli autobus i dostawczy są tej samej długości, to autobus mający mniejszy rozstaw osi musi mieć mniejszy promień skrętu.

Mój kamper 7.5m długości ma rozstaw osi 4,5m, a autobus, którym czasem jeżdżę 10,5m długości i 5m rozstaw osi.

LukF - 2021-10-15, 17:57

Cyryl napisał/a:


Mój kamper 7.5m długości ma rozstaw osi 4,5m


403,5cm. :mrgreen:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group