|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Prawo i przepisy - znak drogowy B-5
@ndrzej - 2021-11-18, 18:07 Temat postu: znak drogowy B-5 Trochę szukałem, ale nie znalazłem odpowiedzi na wydawało by się proste pytanie:
Czy znak B-5 (zakaz wjazdu samochodów ciężarowych) z umieszczoną pod nim tabliczką "powyżej 2,5t" dotyczy tylko ciężarówek, czy również samochodów osobowych o DMC powyżej 2,5t, autobusów, ciągników itp.
Tu gdzie mieszkam, są dwie równoległe do siebie ulice skracające kilkukilometrowy objazd. Przed wjazdem w każdą z nich ustawiony jest taki właśnie znak z tabliczką "powyżej 2,5t".
Jeżdżąc kamperem ignoruję ten znak, ale nie wiem czy słusznie.
Janusszr - 2021-11-18, 18:40
Wg mnie znak ten dotyczy tylko i wyłącznie samochodów ciężarowych. Kamper takim pojazdem nie jest. Gdyby stał znak B-18 z napisem 2,5t, to kamperem nie mógłbyś wjechać. Chyba, że jakimś mikruskiem
@ndrzej - 2021-11-18, 18:46
Też tak myślę, ale chciałbym mieć pewność...
Janusszr - 2021-11-18, 18:53
Doczytałem coś takiego. Chodzi o znak b5 bez podania tonażu: oznacza zakaz ruchu: 1) samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, 2) ciągników samochodowych, 3) pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, 4) ciągników rolniczych, 5) pojazdów wolnobieżnych.
Na Twoim znaku tonaż jest obniżony do 2,5t.
I bądź tu madry, jak w dowodzie rej. kampera pisze: pojazd specjalny.
Przy dojeździe do swojej posesji nikt Ci mandatu nie wlepi. Jakby co
gryz3k - 2021-11-18, 19:39
@ndrzej napisał/a: | Jeżdżąc kamperem ignoruję ten znak, ale nie wiem czy słusznie. |
Taki znak jest na wjeździe na Most Poniatowskiego. Zatrzymałem się kiedyś zapytać o to stojących tam policjantów z ruchu drogowego. Powiedzieli mi, że kamperów nie dotyczy. Tylko ciężarowe.
Skorpion - 2021-11-18, 20:00
Znaki drogowe
bert - 2021-11-18, 20:03
gryz3k napisał/a: | @ndrzej napisał/a: | Jeżdżąc kamperem ignoruję ten znak, ale nie wiem czy słusznie. |
Taki znak jest na wjeździe na Most Poniatowskiego. Zatrzymałem się kiedyś zapytać o to stojących tam policjantów z ruchu drogowego. Powiedzieli mi, że kamperów nie dotyczy. Tylko ciężarowe. |
kompetentni inaczej, pewnie dlatego, że nie spytałeś, czy dotyczy pojazdów specjalnych- kamper
niestety dotyczy jeśli w DR jest Pojazd Specjalny, bowiem przepis określa, że dotyczy [...] pojazdów specjalnych[...] a DR określa, że taki/ten pojazd jest "pojazdem specjalnym".
Gdzie tu miejsce na niedotyczenie?[/u
dream_team - 2021-11-18, 20:59
Kiedyś w jednym mieście w woj. Lubuskim, policja ustawiła się na zakazie zawracania z tabliczką dotyczy ciężarowych i łapali osobówki z kratką, bo w dowodzie miały wbite "ciężarowe".
Tak więc jak znak dotyczy również "specjalnych", to niestety jak masz tak w dowodzie, to i Ciebie dotyczy. Jak będzie nadgorliwy policjant, lub mieszkaniec, którego wkurzają przejeżdżające większe auta, to mandacik.
@ndrzej - 2021-11-18, 21:58
Swoją drogą ciekaw jestem, czy poza Polską kampery traktowane są jako samochody specjalne czy osobowe.
Zagranicą nie spotkałem się z tym, żeby kamper zatrzymywany był za przekroczenie prędkości dozwolonej dla samochodów ciężarowych (w Polsce również specjalnych).
Ciekawe, czy moje spostrzeżenia potwierdzą koledzy mieszkający na stałe poza Polską.
Piasek1 - 2021-11-19, 08:51
@ndrzej napisał/a: | Czy znak B-5 (zakaz wjazdu samochodów ciężarowych) z umieszczoną pod nim tabliczką "powyżej 2,5t" |
na szybko: zastosowałbym się do interpretacji pod spodem czyli tonażu, w myśl zasady że lepiej unikać kwestii niejasnych i spornych niż potem użerać się z kimś próbującym wlepić ci mandat "bo on uważa inaczej". A już zwłaszcza będąc w innym kraju.
andi at - 2021-11-19, 10:47
Tutaj macie podane prędkości na drogach kamper i auto+przyczepa w całej Europie
https://www.campingclub.a...enderuebersicht
Janusszr - 2021-11-19, 10:52
andi at napisał/a: | Przepisy ruchu drogowego
Najwyższe prędkości
W okolicy: 50 km/h; na niektórych miejskich drogach ekspresowych do 80 km/h jest to oznakowane
Pojazd silnikowy poza miastem droga ekspresowa Autostrada
Motocykle, samochody,
domki mobilne do 3,5t 90 km/h 110 km/h 130 km/h
Samochody z przyczepami,
domki mobilne powyżej 3,5t 80 km/h 80 km/h 90 km/h
Oczywiście Austria |
Co ma to wspólnego z ze znakiem B-5?
andi at - 2021-11-19, 11:05
@ndrzej napisał/a: | Swoją drogą ciekaw jestem, czy poza Polską kampery traktowane są jako samochody specjalne czy osobowe.
Zagranicą nie spotkałem się z tym, żeby kamper zatrzymywany był za przekroczenie prędkości dozwolonej dla samochodów ciężarowych (w Polsce również specjalnych).
Ciekawe, czy moje spostrzeżenia potwierdzą koledzy mieszkający na stałe poza Polską. |
Janusszr - 2021-11-19, 11:08
Oki
hubertg - 2021-11-19, 11:10
W moim mieście, połowa bocznych ulic jest oznaczona zakazem wjazdu pojazdów ponad 2,5t, (znak B18)wszyscy łącznie z policją mają to bardzo głęboko....
Dotyczy to oczywiście masy rzeczywistej, nie DMC w dowodzie i musieliby większość ważyć aby wystawić mandat. Ale większe SUV-y czy vany, mają masę własną 2,2-2,5t
@ndrzej - 2021-11-19, 11:54
Przeglądając informacje dla kamperowców załączone przez andi-ata można dojść do wniosku, że prawie w całej Europie kampery traktowane są na równi z samochodami osobowymi, nie zaś pojazdami specjalnymi typu beczkowóz, dźwig itp.
Z tego co podano w informatorze, w Polsce jest podobnie jak w zdecydowanej większości krajów europejskich - bez rozróżnienia jaki jest wpis w dowodzie rejestracyjnym. Liczy się jedynie DMC kampera.
bert - 2021-11-19, 14:05
@ndrzej napisał/a: | Przeglądając informacje dla kamperowców załączone przez andi-ata można dojść do wniosku, że prawie w całej Europie kampery traktowane są na równi z samochodami osobowymi, nie zaś pojazdami specjalnymi typu beczkowóz, dźwig itp.
Z tego co podano w informatorze, w Polsce jest podobnie jak w zdecydowanej większości krajów europejskich - bez rozróżnienia jaki jest wpis w dowodzie rejestracyjnym. Liczy się jedynie DMC kampera. | [u]
jeśli przyjąć, że "informator" jest wiążącym prawem, nie zaś ustawa i jej załączniki, to...
wydajmy jeszcze kilka informatorów dowolnie kreując w nich rzeczywistość, a co?
Mamy dwa punkty
a - pojazd specjalny w DR
b - zapis ustawy dot poj spec.
reszta to zaklinanie rzeczywistości ( o ile prawo to rzeczywistość oczywiście)
@ndrzej - 2021-11-19, 16:34
bert napisał/a: | jeśli przyjąć, że "informator" jest wiążącym prawem, nie zaś ustawa i jej załączniki, to...
wydajmy jeszcze kilka informatorów dowolnie kreując w nich rzeczywistość, a co?
Mamy dwa punkty
a - pojazd specjalny w DR
b - zapis ustawy dot poj spec.
reszta to zaklinanie rzeczywistości ( o ile prawo to rzeczywistość oczywiście) |
Podejrzewam, że niemieccy (austriaccy? szwajcarscy?) wydawcy informatora dla turystów zmotoryzowanych nie przewidzieli, że polskie prawo o ruchu drogowym może być aż tak "popieprzone"!
Najlepszy dowód na to miałem w 2004 roku w momencie sprowadzenia z Niemiec pierwszego mojego kampera. Przed wyjazdem dwukrotnie upewniałem się w Urzędzie Celnym w Warszawie (niestety telefonicznie), że na samochody kempingowe nie obowiązuje akcyza. Po sprowadzenia kampera, w momencie rejestracji w WK, pani w okienku poprosiła o zaświadczenie w tej sprawie z UC. Pojechałem bez obaw. Z pięciu pracujących w Wydziale d/s Akcyzy UC, jedna osoba miała wątpliwości co do tego, że akcyza nie obowiązuje. Okazało się, że ta jedna osoba miała rację, na co znalazła przepis w nowo wydanej grubej księdze (kampery były wtedy sprowadzane do Polski sporadycznie). Naliczono mi akcyzę w takiej wysokości jaka dotyczyła samochodów osobowych, chociaż w DR miałem wpisany pojazd specjalny - typ kempingowy. Na inne pojazdy specjalne akcyza nie obowiązywała. Zapłaciłem jak za zboże 65% od wartości z umowy.
Na szczęście po wygraniu procesu w TSUE w Luksemburgu zmniejszono akcyzę do wartości obowiązujących dzisiaj a różnicę oddano mi po trzech latach ze stosownymi odsetkami.
Tak więc kiedy jest to państwu polskiemu "na rękę" traktuje kampery jako osobowe, a w innym wypadku jak pojazdy specjalne.
Szkoda, że my jako kamperowcy nie mamy wystarczającej siły przebicia w sejmie, aby zmienić to prawo na naszą korzyść (wyłączenie kamperów z akcyzy lub potraktowanie ich jako samochody osobowe).
Wracając do prawa o ruchu drogowym, to masz niewątpliwie rację. Ustawa jest ustawą - czy nam się to podoba czy nie!
bert - 2021-11-19, 17:31
@ndrzej napisał/a: | bert napisał/a: | jeśli przyjąć, że "informator" jest wiążącym prawem, nie zaś ustawa i jej załączniki, to...
wydajmy jeszcze kilka informatorów dowolnie kreując w nich rzeczywistość, a co?
Mamy dwa punkty
a - pojazd specjalny w DR
b - zapis ustawy dot poj spec.
reszta to zaklinanie rzeczywistości ( o ile prawo to rzeczywistość oczywiście) |
Podejrzewam, że niemieccy (austriaccy? szwajcarscy?) wydawcy informatora dla turystów zmotoryzowanych nie przewidzieli, że polskie prawo o ruchu drogowym może być aż tak "popieprzone"!
Najlepszy dowód na to miałem w 2004 roku w momencie sprowadzenia z Niemiec pierwszego mojego kampera. Przed wyjazdem dwukrotnie upewniałem się w Urzędzie Celnym w Warszawie (niestety telefonicznie), że na samochody kempingowe nie obowiązuje akcyza. Po sprowadzenia kampera, w momencie rejestracji w WK, pani w okienku poprosiła o zaświadczenie w tej sprawie z UC. Pojechałem bez obaw. Z pięciu pracujących w Wydziale d/s Akcyzy UC, jedna osoba miała wątpliwości co do tego, że akcyza nie obowiązuje. Okazało się, że ta jedna osoba miała rację, na co znalazła przepis w nowo wydanej grubej księdze (kampery były wtedy sprowadzane do Polski sporadycznie). Naliczono mi akcyzę w takiej wysokości jaka dotyczyła samochodów osobowych, chociaż w DR miałem wpisany pojazd specjalny - typ kempingowy. Na inne pojazdy specjalne akcyza nie obowiązywała. Zapłaciłem jak za zboże 65% od wartości z umowy.
Na szczęście po wygraniu procesu w TSUE w Luksemburgu zmniejszono akcyzę do wartości obowiązujących dzisiaj a różnicę oddano mi po trzech latach ze stosownymi odsetkami.
Tak więc kiedy jest to państwu polskiemu "na rękę" traktuje kampery jako osobowe, a w innym wypadku jak pojazdy specjalne.
Szkoda, że my jako kamperowcy nie mamy wystarczającej siły przebicia w sejmie, aby zmienić to prawo na naszą korzyść (wyłączenie kamperów z akcyzy lub potraktowanie ich jako samochody osobowe).
Wracając do prawa o ruchu drogowym, to masz niewątpliwie rację. Ustawa jest ustawą - czy nam się to podoba czy nie! |
Istotą rzeczy w tej sytuacji jest DR a w nim "pojazd specjalny" oraz powiązanie konsekwencji tegoż zapisu z warunkami/treścią ustawy ale DOTYCZY to POJAZDÓW ZAREJESTROWANYCH W PL jak Pojazd Specjalny.
Obcokrajowiec nie ma w swoim DR Pojazd Specjalny, auto ma zarejestrowane w zgodzie z przepisami obowiązującymi w jego kraju. Taki paradoks, np.: w Gryfinie na mostach pomiędzy najjaśniejszą a D jest znak zakaz wjazdu ciężarówek. Ja przez ten most na legalu przejechać swoim kamperem (w DR pojazd Specjalny) nie mogę. Niemiec swoim kamperem nawet DMC 30 ton może, bo jego pojazd zarejestrowany według niemieckich przepisów pojazdem specjalnym ani ciężarowym nie jest.
RadekNet - 2021-11-19, 18:46
@ndrzej napisał/a: | Swoją drogą ciekaw jestem, czy poza Polską kampery traktowane są jako samochody specjalne czy osobowe.
Zagranicą nie spotkałem się z tym, żeby kamper zatrzymywany był za przekroczenie prędkości dozwolonej dla samochodów ciężarowych (w Polsce również specjalnych).
Ciekawe, czy moje spostrzeżenia potwierdzą koledzy mieszkający na stałe poza Polską. |
Ja mam w irlandzkim logbooku:
EU Vehicle Category - M1 (to samo co moja osobówka)
VRT Vehicle Category - C (osobówka ma A)
Body type - Motor Caravan (osobówka ma MPV)
Motor Taxation Class - Motor Caravan (osobowka - private co2)
Wychodzi, że w Irlandii kampery są po prostu "osobowe" i taki znak mnie w Polsce nie dotyczy?
|
|