| |
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - By-pass Cyrix`a
Zbynek - 2021-12-06, 18:43 Temat postu: By-pass Cyrix`a Mam zbudowaną instalację elektryczną jak na schemacie z załącznika. W związku z tym, że aku LiFePO4 nie może być ładowany w ujemnych temperaturach, podczas pierwszych godzin jazdy wychłodzonym kamperem musi być odłączony (dopóki się nie ogrzeje). A jak aku zabudowy jest odłączony to Cyrix nie ma żadnego napięcia po drugiej stronie i się nie zwiera. Skutkuje to brakiem zasilania elektrycznego zabudowy. Teoretycznie jeśli zastosuję ominięcie Cyrix`a z wyłącznikiem (zaznaczony na czerwono) będę miał zasilanie zabudowy z alternatora, nawet przy odłączonym aku hotelowym (Cyrix będzie miał wysokie napięcie po obu stronach i się zewrze). Planuję dać wyłącznik z bezpiecznikiem 100A i odpowiednio gruby kabel. Podłączę się pod zaciski Cyrixa.
Dobrze kombinuję?
kimtop - 2021-12-07, 11:33
| Zbynek napisał/a: | | że aku LiFePO4 nie może być ładowany w ujemnych temperaturach, |
Ale może być rozładowywany
U mnie ,przy ujemnej temperaturze, ładowanie jest automatycznie rozłączane przez BMS
marcincin - 2021-12-07, 17:02 Temat postu: Re: By-pass Cyrix`a
| Zbynek napisał/a: | Mam zbudowaną instalację elektryczną jak na schemacie z załącznika. W związku z tym, że aku LiFePO4 nie może być ładowany w ujemnych temperaturach, podczas pierwszych godzin jazdy wychłodzonym kamperem musi być odłączony (dopóki się nie ogrzeje). A jak aku zabudowy jest odłączony to Cyrix nie ma żadnego napięcia po drugiej stronie i się nie zwiera. Skutkuje to brakiem zasilania elektrycznego zabudowy. Teoretycznie jeśli zastosuję ominięcie Cyrix`a z wyłącznikiem (zaznaczony na czerwono) będę miał zasilanie zabudowy z alternatora, nawet przy odłączonym aku hotelowym (Cyrix będzie miał wysokie napięcie po obu stronach i się zewrze). Planuję dać wyłącznik z bezpiecznikiem 100A i odpowiednio gruby kabel. Podłączę się pod zaciski Cyrixa.
Dobrze kombinuję? |
To może nie zadziałać tak jak oczekujesz - zależy od budowy energobloku. Może być tak, że gdy energoblok nie wykryje napięcia na akumulatorze zabudowy to nie przepuści prądu z alternatora na obwody zabudowy - to jest zabezpieczenie przed hipotetycznym zwarciem swobodnie dyndającej klemy (+) akumulatora zabudowy do wszechobecnej masy - takie wykrycie wyjęcia akumulatora zabudowy - to jest moja teoria.
W moim energobloku tak właśnie jest - jak nie ma akumulatora zabudowy to prąd z alternatora nie jest przepuszczany na obwody zabudowy.
Sprawdź czy Twój BSM ma zabezpieczenie przed ładowaniem w ujemnej temparaturze - większość ma.
Ja przed wyjazdami nagrzewam zabudowę - przyjemniej się startuje nagrzanym samochodem - choć tutaj też można się zdziwić. Raz miałem taką sytuację. W tamtym roku dosyć mocno mroziło, a mój BMS ma zabezpieczenie - odcina rozładowywanie akumulatora poniżej -20 st C. Termometr w moim aku jest przeskalowany o 5 stopni - czyli przy -15 akumulator przestał oddawać prąd. Blokada ta jest zdejmowana po ogrzaniu akumulatora do 5 st (z tego co pamiętam). Chcąc nagrzać kampera, próbowałem włączyć webasto, ale na fabrycznej ładowarce 230V webasto nie dawało rady wystartować. Pomyślałem, że jak odpalę silnik, to prąd z alternatora wystartuje webasto i buda się nagrzeje - i się zdziwiłem, kiedy stwierdziłem, że prąd z alternatora nie dociera na obwody zabudowy. Musiałem pożyczyć od żony suszarkę do włosów - suszarką ogrzałem akumulator to 5 st, blokada została zdjęta i webasto zasilane większym prądem z akumulatora wystartowało.
Trzeba pamiętać, że akumulator LiFePO4 może być rozładowywany w ujemnych temperaturach, ale w pewnych granicach.
Zbynek - 2021-12-08, 08:07
| kimtop napisał/a: | | Zbynek napisał/a: | | że aku LiFePO4 nie może być ładowany w ujemnych temperaturach, |
Ale może być rozładowywany
U mnie ,przy ujemnej temperaturze, ładowanie jest automatycznie rozłączane przez BMS |
Mój BMS podobno nie odcina ładowania, nie chcę ryzykować.
Zbynek - 2021-12-08, 08:10 Temat postu: Re: By-pass Cyrix`a
| marcincin napisał/a: |
W moim energobloku tak właśnie jest - jak nie ma akumulatora zabudowy to prąd z alternatora nie jest przepuszczany na obwody zabudowy.
Sprawdź czy Twój BSM ma zabezpieczenie przed ładowaniem w ujemnej temparaturze - większość ma. |
Nie mam energobloku, za połączenie/rozłączenie akumulatorów odpowiada Cyrix. I jak widać działa tak samo jak u Ciebie (jak nie ma aku zabudowy to nie poda prądu do zabudowy). I właśnie chcę doprowadzić do tego, żeby mieć prąd z alternatora w zabudowie, nawet bez akumulatora.
marcincin - 2021-12-08, 09:27 Temat postu: Re: By-pass Cyrix`a
| Zbynek napisał/a: | | marcincin napisał/a: |
W moim energobloku tak właśnie jest - jak nie ma akumulatora zabudowy to prąd z alternatora nie jest przepuszczany na obwody zabudowy.
Sprawdź czy Twój BSM ma zabezpieczenie przed ładowaniem w ujemnej temparaturze - większość ma. |
Nie mam energobloku, za połączenie/rozłączenie akumulatorów odpowiada Cyrix. I jak widać działa tak samo jak u Ciebie (jak nie ma aku zabudowy to nie poda prądu do zabudowy). I właśnie chcę doprowadzić do tego, żeby mieć prąd z alternatora w zabudowie, nawet bez akumulatora. |
Ja osobiście odradzam zabawy w manualne przełączanie - to zazwyczaj kończy się tak, że 99 razy na 100 będziesz pamiętał o tym, aby wyłączyć bypass przy podłączaniu aku zabudowy, a przy 100 zapomnisz i zepniesz akumulatory na "krótko" - zazwyczaj takie połączenie nie kończy się dobrze dla któregoś z akumulatorów lub instalacji.
Banan - 2021-12-08, 10:16
| Zbynek napisał/a: | | Mój BMS podobno nie odcina ładowania, nie chcę ryzykować. |
Wystarczy sprawdzić, masz okazję, bo temperatury ujemne.
Podłącz na chwilę do ładowania i się okaże.
| marcincin napisał/a: | | Ja osobiście odradzam zabawy w manualne przełączanie |
Jestem tego samego zdania.
Gdybym nie miał sygnalizacji dźwiękowej przy wysuniętym schodku i próbie uruchomienia silnika, już kilka razy bym jeździł z wysuniętym
Z tym jest podobnie...
SlawekEwa - 2021-12-09, 08:42
| Banan napisał/a: | Gdybym nie miał sygnalizacji dźwiękowej przy wysuniętym schodku i próbie uruchomienia silnika, już kilka razy bym jeździł z wysuniętym
Z tym jest podobnie... |
Automatycznie zamykany schodek po uruchomieniu silnika to jest to
Banan - 2021-12-09, 10:56
| SlawekEwa napisał/a: | | Automatycznie zamykany schodek po uruchomieniu silnika to jest to |
Masz rację Sławku, myślałem już o tym, tylko brak czasu by to wyrzeźbić
robba - 2021-12-09, 20:49 Temat postu: Re: By-pass Cyrix`a
| Zbynek napisał/a: | ..... Teoretycznie jeśli zastosuję ominięcie Cyrix`a z wyłącznikiem (zaznaczony na czerwono) będę miał zasilanie zabudowy z alternatora, nawet przy odłączonym aku hotelowym (Cyrix będzie miał wysokie napięcie po obu stronach i się zewrze). Planuję dać wyłącznik z bezpiecznikiem 100A i odpowiednio gruby kabel. Podłączę się pod zaciski Cyrixa.
Dobrze kombinuję? |
jesli zewrzesz Cyrixa to nieistotne co on uzna i czy się połączy. ważne żeby włącznik był mocny.
Wydaje mi się że byłyby konieczne następujące modyfikacje:
1. musiałbyś mieć włacznik, który jednocześnie odłączałby aku zabudowy i łączył Cyrixa,
żeby, jak ktoś już zauważył nie zapomnieć i nie zrobić bałaganu
2. Dać wyrażny sygnalizator optyczny który gdzieś w pojeżdzie pokazuje takie połączenie,
oraz sygnalizator dżwiękowy który hałasuje jeśli masz przełączoną zabudowę na silnikowy
i wyłączysz silnik. dzięki temu nie wyczerpiesz aku silnika przez zapomnienie.
Ten przełącznik możesz wykonać z jakiegoś wyłącznika mocy do silników, np prawo-lewo.
np pierwszy lepszy taki:
https://allegro.pl/oferta/lacznik-krzywkowy-w-obudowie-lewo-prawo-3f-1-0-1-9540390952?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24&utm_term=desc-yes&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=_dio_przemysl_pla_ss&ev_adgr=przemysl&ev_campaign_id=14937753754&gclid=EAIaIQobChMIwaDMhL7X9AIVDSIYCh2LNwOKEAQYBiABEgJV1_D_BwE
Ma 60Amper, ale styki połaczysz równolegle, więc uzyskasz wytrymałość ponad 250A chwilowej
i nie obniży on możliwości Twojego aku.
może być też jakikolwiek gwiazda trójkąt. krzywki wewnątrz można poprzekładać.
Może być nawet włącz wyłącz z pozmienianymi krzywkami od styków - nie będzie wtedy pozycji wyłączonej, choć to fajna pozycja odłączenia aku pokładowego wogóle i nie połaczenia cyrixa - przydatna np jak zaczynają się Tobie gdzieś fajczyć kable - czego nie życzę.
EDYTA: https://allegro.pl/oferta/lacznik-krzywkowy-63a-w-obudowie-gwiazda-trojkat-5569474322?bi_s=ads&bi_m=listing%3Adesktop%3Aqueryandcategory&bi_c=MWI4ZWY3NTktZjY1OS00ZjY1LTk5MmMtZmYzODczMzc3Njk0AA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=29810eda-f6da-450c-aa8b-27c9045336df
tu jest ładny włączniczek - tylko w krzywkach pomieszać....
i wytrzymałby spokojnie 250A ciągłego....
EDYTA 2:
i WAZNA rzecz: jeśli masz panele słoneczne to najlepiej jakby ten włącznik którymś stykiem odłączał je od regulator MPPT, czy PWM w pozycji odłączonego AKU pokładowego
MaxL - 2021-12-10, 21:15 Temat postu: Re: By-pass Cyrix`a
| marcincin napisał/a: | | Zbynek napisał/a: | Mam zbudowaną instalację elektryczną jak na schemacie z załącznika. W związku z tym, że aku LiFePO4 nie może być ładowany w ujemnych temperaturach, podczas pierwszych godzin jazdy wychłodzonym kamperem musi być odłączony (dopóki się nie ogrzeje). A jak aku zabudowy jest odłączony to Cyrix nie ma żadnego napięcia po drugiej stronie i się nie zwiera. Skutkuje to brakiem zasilania elektrycznego zabudowy. Teoretycznie jeśli zastosuję ominięcie Cyrix`a z wyłącznikiem (zaznaczony na czerwono) będę miał zasilanie zabudowy z alternatora, nawet przy odłączonym aku hotelowym (Cyrix będzie miał wysokie napięcie po obu stronach i się zewrze). Planuję dać wyłącznik z bezpiecznikiem 100A i odpowiednio gruby kabel. Podłączę się pod zaciski Cyrixa.
Dobrze kombinuję? |
To może nie zadziałać tak jak oczekujesz - zależy od budowy energobloku. Może być tak, że gdy energoblok nie wykryje napięcia na akumulatorze zabudowy to nie przepuści prądu z alternatora na obwody zabudowy - to jest zabezpieczenie przed hipotetycznym zwarciem swobodnie dyndającej klemy (+) akumulatora zabudowy do wszechobecnej masy - takie wykrycie wyjęcia akumulatora zabudowy - to jest moja teoria.
W moim energobloku tak właśnie jest - jak nie ma akumulatora zabudowy to prąd z alternatora nie jest przepuszczany na obwody zabudowy.
Sprawdź czy Twój BSM ma zabezpieczenie przed ładowaniem w ujemnej temparaturze - większość ma.
Ja przed wyjazdami nagrzewam zabudowę - przyjemniej się startuje nagrzanym samochodem - choć tutaj też można się zdziwić. Raz miałem taką sytuację. W tamtym roku dosyć mocno mroziło, a mój BMS ma zabezpieczenie - odcina rozładowywanie akumulatora poniżej -20 st C. Termometr w moim aku jest przeskalowany o 5 stopni - czyli przy -15 akumulator przestał oddawać prąd. Blokada ta jest zdejmowana po ogrzaniu akumulatora do 5 st (z tego co pamiętam). Chcąc nagrzać kampera, próbowałem włączyć webasto, ale na fabrycznej ładowarce 230V webasto nie dawało rady wystartować. Pomyślałem, że jak odpalę silnik, to prąd z alternatora wystartuje webasto i buda się nagrzeje - i się zdziwiłem, kiedy stwierdziłem, że prąd z alternatora nie dociera na obwody zabudowy. Musiałem pożyczyć od żony suszarkę do włosów - suszarką ogrzałem akumulator to 5 st, blokada została zdjęta i webasto zasilane większym prądem z akumulatora wystartowało.
Trzeba pamiętać, że akumulator LiFePO4 może być rozładowywany w ujemnych temperaturach, ale w pewnych granicach. |
Dokładnie też tak jest w energobloku Rapido - jak pierwszy raz rozładowałem akumulator poniżej poziomu minimalnego to z powodu histerezy ani alternator ani regulator solarny niestety nie potrafiły pobudzić BMS do odblokowania - dobrze, że mam nadzór po BT więc sam zmieniłem próg załączenia o 0,1V i od tamtej pory śmiga ok.
Dlatego namawiam wszystkich do kupna aku z BMS i interface BT bo wtedy mamy pełna kontrole - cały czas na telefonie widzę pojemność, prądy napięcia a nawet mogę zablokować ładowanie czy rozładowanie
Zbynek - 2021-12-13, 19:53 Temat postu: Re: By-pass Cyrix`a Dzięki za sugestie.
W sobotę zrobiłem według pierwotnych założeń, testy garażowe pokazały, że działa zgodnie z oczekiwaniami. Testy bojowe podczas najbliższego wyjazdu
|
|