Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Rzetelne informacje techniczne bez bajerowania - Pytanie do właścieli Benimarów NK

rigg - 2021-12-28, 19:14
Temat postu: Pytanie do właścieli Benimarów NK
Panowie i Panie, czy ktoś dysponuje jakąś rozszerzoną instrukcję PDF do Tessoro 468 NK lub zbliżonego modelu? Może być po angielsku. TO co dał mi poprzedni właściciel to mała instrukcja z podstawowymi informacjami... To co dostał od dilera.
Znalazłem dziś włącznik pod fotelem w tylnym rzędzie za pasażerem i z info poprzedniego właściciela dowiedziałem się , że to grzanie zbiornika szarej... (foto)
Byłem święcie przekonany , że zbiornik oprócz izolacji ma nadmuch ciepłego powietrza :-/
Ktoś wie jak jest??
Odłączałem dziś przetwornicę i po odkręceniu klemy zabudowy wyłączyło mi się radio...
Gdy wyłączyłem główny wyłącznik prądu na panelu radio dalej grało :shock: :-/
Czy w Benimarach radio nie jest podłączone do aku silnikowego??

orkaaa - 2021-12-28, 19:57

Mam Chaussona ale te same rozwiązania. Nawiew ciepłego powietrza do obudowy zbiornika szarej jest obok trumy. Tego nie widać jeśli nie rozbierzesz osłony trumy czyli ścianki w bagażniku. Powietrze ciepłe jest wtłaczane do obudowy gdy chodzi ogrzewanie. Nie ma żadnych dodatkowych włączników. Czasami do zbiornika szarej jest naklejana mata grzewcza. / może to właśnie ten włącznik/ . Radio normalnie jest podłączone do akumulatora samochodu. Może ktoś z jakiś powodów ???? Np stałe napięcie zdecydował się podłączyć do aku zabudowy. Przy silnikowym radio wyłączy się po jakimś czasie aby chronić aku przed rozładowaniem.
rigg - 2021-12-30, 18:21

Gdzie Ci wszyscy Benimarowcy :-/ ;) :lol: Może ktoś z innych podobnych czyli Chausson czy Challenger mi podpowie czy fabrycznie zainstalowany solar ładuje akumulatory po wyłączeniu głównego zasilania na panelu? Nie mam żadnego dodatkowego wyświetlacza z info z solara... :roll: :-/
suzu4x4 - 2022-01-02, 16:34

rigg napisał/a:
Znalazłem dziś włącznik pod fotelem w tylnym rzędzie za pasażerem i z info poprzedniego właściciela dowiedziałem się , że to grzanie zbiornika szarej... (foto)
Byłem święcie przekonany , że zbiornik oprócz izolacji ma nadmuch ciepłego powietrza :-/
Ktoś wie jak jest??


w pakiecie NK zbiornik na szarą jest izolowany i ogrzewany z nadmuchu ciepłym powietrzem + mata grzewcza elektryczna załączana włącznikiem który pokazałeś na zdjęciu

rigg napisał/a:
Odłączałem dziś przetwornicę i po odkręceniu klemy zabudowy wyłączyło mi się radio...
Gdy wyłączyłem główny wyłącznik prądu na panelu radio dalej grało :shock: :-/
Czy w Benimarach radio nie jest podłączone do aku silnikowego??


radio jest na postoju zasilane z aku zabudowy ale ma też możliwość zasilania "po zapłonie" do przyłączania żródła zasilania służy przełącznik na podszybiu obok gniazdka zapalniczki

rigg napisał/a:
czy fabrycznie zainstalowany solar ładuje akumulatory po wyłączeniu głównego zasilania na panelu? Nie mam żadnego dodatkowego wyświetlacza z info z solara... :roll:


prawdopodobnie tak ale na 100% nie jestem pewien bo zaraz po zakupie pominąłem fabryczną instalację do solara, dołożyłem drugi panel i kontroler Victrona i aku LiFePo4, teraz aku ładuje bezpośrednio z Victrona .

marcincin - 2022-01-02, 16:52

Solar i fabryczna ładowarka działają niezależnie od stanu panela (on/off) - ładują akumulatory cały czas. Na akumulator rozruchowy płynie niewielki prąd przez diodę, na której odkłada się 0,7 V więc napięcie ładowania aku rozruchowego jest poniżej 13V przy ustawieniu ładowarki na tryb ładowania akumulatorów żelowych. Jeśli rozladujesz aku rozruchowy to ten system ładowania raczej Ci się nie przyda - pomniejszone napięcie i mały prąd nie uratują sytuacji. Akumulator zabudowy jest ładowany pełna mocą zródła (solara lub ładowarki).
rigg - 2022-01-02, 20:45

Dzięki Panowie za rzeczowe informacje.
W zabudowie mam dwa exide agm 95Ah
Rozruchowy to Fordowski agm 80Ah
ładowarka taka jak na foto, przełącznik ustawiony na PB
W innym wątku czytałem, że w Benimarach ładowarka po podpięciu 220v ładuje tylko aku zabudowy....
Chcę podłączyć odstraszacz gryzoni pod maskę, zasilanie z aku rozruchowego.
Wyjeżdżam na trzy miesiące i kamper idzie pod plandekę i zastanawiam się czy ma sens
podłączanie 220v .

marcincin - 2022-01-02, 21:35

Przez trzy miesiące odstraszacz wyciągnie ok 30Ah, zakładając że nie ma innego upływu Aku 80Ah powinien dać radę. Przed uruchomieniem po przerwie warto go będzie podładować. Zakładam , że energoblok masz taki sam - CBE - aku rozruchowy jest podtrzymywany małym prądem.
Pomijając problem zasilania - ja bym kampera nie przykrywał plandeką na tak długi czas, jeśli nie będzie regularnie wietrzony. Już lepiej zostawić go pod chmurką aby działała mikrowentylacja. Pod plandeką bez wietrzenia wychodujesz grzyba.

papamila - 2022-01-02, 21:39

rigg napisał/a:
Chcę podłączyć odstraszacz gryzoni pod maskę

prościej,
kup bezprzewodowy, ładujesz raz na 6 mies /24 godziny
np firmy viano

rigg - 2022-01-02, 21:47

marcincin napisał/a:
ja bym kampera nie przykrywał plandeką na tak długi czas, jeśli nie będzie regularnie wietrzony. Już lepiej zostawić go pod chmurką aby działała mikrowentylacja. Pod plandeką bez wietrzenia wychodujesz grzyba.

Pisząc plandeka miałem na myśli pokrowiec. Mam jeszcze z poprzedniego, jakiś Niemiecki z mikrowentylacją, dedykowany do kampera :spoko

rigg - 2022-01-02, 21:52

papamila napisał/a:
rigg napisał/a:
Chcę podłączyć odstraszacz gryzoni pod maskę

prościej,
kup bezprzewodowy, ładujesz raz na 6 mies /24 godziny
np firmy viano

Dzięki Jarecki, o tym nie pomyślałem :spoko Będę musiał odesłać kemo który jeszcze do mnie nie doszedł :lol:

rigg - 2022-01-05, 17:13

[quote="suzu4x4"]
rigg napisał/a:
w pakiecie NK zbiornik na szarą jest izolowany i ogrzewany z nadmuchu ciepłym powietrzem + mata grzewcza elektryczna załączana włącznikiem który pokazałeś na zdjęciu

Rozmawiałem dziś z dilerm Benimara ACK i powiedziano mi, że nie ma nadmuchu ciepłego powietrza, jest tylko elektryczna mata grzewcza...

orkaaa - 2022-01-05, 19:05

A to ciekawe. Więc być może ten przewód z ciepłym powietrzem które ma być nadmuchiwane pomiędzy zbiornik szarej i jego dodatkową obudowę jest montowany tylko w wersji zimowej. Ponieważ musiałem się dostać w okolice trumy to zauważyłem, że obok kanałów które potem są wyprowadzane do kampera jeden idzie prosto w dół. Jego umiejscowienie wskazywało, że właśnie do obudowy zbiornika szarej. Gdy zamawiałem dla siebie pakiet zimowy u dilera Chausson mowa była o podgrzewanym powietrzem zbiorniku szarej. Czyli to ściema ????
rigg - 2022-01-05, 19:15

orkaaa napisał/a:
Czyli to ściema ????

Moim zdaniem nie koniecznie. Musiał byś sie dowiedzieć u swojego dilera.
W piątek jadę do lokalnego dilera Benimara na pierwszy przegląd i będę jeszcze dopytywał.
W Hobby miałem nadmuch, rura w odpowiedniej izolacji była widoczna pod podwoziem.
Być może W Twoim kamperze jest nadmuch od góry.
Ja osobiście sam to sprawdzę jak się cieplej zrobi bo u mnie trochę musiałbym odkręcać,
lub jakąś kamerę inspekcyjną załatwię. Jeżeli nie mam nadmuchu to na pewno będę coś z tym robił, bo ta mata grzejna wypompuje baterie w mig, a ja na dzikusa najczęściej.

marcincin - 2022-01-05, 21:04

Wersje NK mają nadmuch ciepłego powietrza do obudowy izolującej zbiornik szarej wody. W mojej wersji Tessoro 442 NK nadmuch ten widać pod podłogą stopnia tylnego łóżka.
rigg - 2022-01-05, 21:11

Jutro będę sprawdzał bo zgłupiałem :gwm
Komplecik - 2022-01-05, 21:19

Do pierwszego prysznica/mycia garów, kilogram soli za 1zł i po problemie zamarzania w zbiorniku szarej wody.
:ok

rigg - 2022-01-06, 12:45

Słabą mają wiedzę nasi dilerzy... Pomiędzy prysznicem a toaletą mam schowek w podłodze.
Odkręciłem jedną ściankę ww schowka i wszystko jest już jasne. Żeby mieć 1000% pewność
wyjąłem rurę z otworu, włożyłem rękę a potem aparat i wyraźnie widać, że dmucha na czarny zbiornik :mrgreen: :mrgreen:

orkaaa - 2022-01-06, 15:11

To masz spokój. Dla mnie to było oczywiste aż zasiałeś ziarno niepewności. Ta dmuchawa to fajne rozwiązanie bo mata 50 wat strasznie dużo prądu żre. Ale z moich doświadczeń wynika że dmuchawa nie rozwiąże wszystkich problemów. Po pierwsze przy parkowaniu uważaj aby w rurę wylotu szarej nie nabić śniegu. Po drugie przy mrozie -5 nie ma spuszczania metoda kropelkową bo wyłapująca woda zamarza w rurze i ja zatka. Po trzecie trzeba sypać sól i zrzucać wody jak pełno i ponownie zamykać zawór .
rigg - 2022-01-06, 15:19

orkaaa napisał/a:
To masz spokój. Dla mnie to było oczywiste aż zasiałeś ziarno niepewności. Ta dmuchawa to fajne rozwiązanie bo mata 50 wat strasznie dużo prądu żre. Ale z moich doświadczeń wynika że dmuchawa nie rozwiąże wszystkich problemów. Po pierwsze przy parkowaniu uważaj aby w rurę wylotu szarej nie nabić śniegu. Po drugie przy mrozie -5 nie ma spuszczania metoda kropelkową bo wyłapująca woda zamarza w rurze i ja zatka. Po trzecie trzeba sypać sól i zrzucać wody jak pełno i ponownie zamykać zawór .

Dzięki za cenne uwagi. Z tego co się dowiadywałem to ta mata ma przede wszystkim za zadanie ochronę zaworu, zasuwy spustowej. Skoro ma dojechać na Nordkapp to ochrona przed mrozem musi być :spoko :mikolaj

suzu4x4 - 2022-01-07, 19:15

[quote="rigg"]
suzu4x4 napisał/a:
rigg napisał/a:
w pakiecie NK zbiornik na szarą jest izolowany i ogrzewany z nadmuchu ciepłym powietrzem + mata grzewcza elektryczna załączana włącznikiem który pokazałeś na zdjęciu

Rozmawiałem dziś z dilerm Benimara ACK i powiedziano mi, że nie ma nadmuchu ciepłego powietrza, jest tylko elektryczna mata grzewcza...


może trafiłeś na jakiegoś niedouczonego pracownika.

nadmuch jest i działa (zresztą widzę że już sam sprawdziłeś) ja już zaliczyłem kilka zimowych wyjazdów w temperaturach do -17 i nic mi nie zamarzło , nie było żadnych problemów a korzystaliśmy ze wszystkiego normalnie , bez żadnej soli do zbiornika czy innych patentów.

elektrycznego podgrzewania zbiornika jeszcze ani razu nie używałem .

ja będziesz się nudził posprawdzaj sobie wszystkie połączenia rur od nadmuchu powietrza, u mnie od nowości jedno było rozłączone i cześć ciepłego powietrza trafiało pod szafki co skutkowało mocnym nagrzewaniem się szafek.

rigg - 2022-01-07, 20:12

Coś musi być z tymi naszymi dilerami... Dziś byłem u lokalnego na pierwszym przeglądzie gwarancyjnym i gość też nie mógł uwierzyć... Pokazywałem mu zdjęcia, wyklarowałem jak to sprawdziłem itp. Powiedział, że na różne kraje są różne wersje. Niestety niemiał gość czasu osobiście tego sprawdzić, ale dałem mu do myślenia :-P :lol:
suzu4x4 - 2022-01-07, 21:00

rigg napisał/a:
Coś musi być z tymi naszymi dilerami... Dziś byłem u lokalnego na pierwszym przeglądzie gwarancyjnym i gość też nie mógł uwierzyć... Pokazywałem mu zdjęcia, wyklarowałem jak to sprawdziłem itp. Powiedział, że na różne kraje są różne wersje. Niestety niemiał gość czasu osobiście tego sprawdzić, ale dałem mu do myślenia :-P :lol:


wątpię. raczej gość wymyślił na poczekaniu.

ogrzewany zbiornik na wodę w Benimarze to część pakietu zimowego lub pakietu NORTHAUTOKAPP

nie mniej jednak poziom wiedzy u pracowników większości dilerów kamperów jest żenująco niski.

doświadczyłem tego kilkukrotnie :spoko

rigg - 2022-01-08, 11:48

Dziś dostałem pisemną odpowiedz, którą napisałem do serwisu ACK 31.12.
Nie jest chyba tak źle :spoko
"Włącznik, który Pan znalazł to jest włącznik grzałki w zbiorniku z szarą woda, grzałka ma dodatkowo wbudowany termostat więc w temperaturach powyżej 8 stopni i tak nie działa mimo, że światełko się pali. Na zbiornik z szarą wodą od góry jest doprowadzona dysza z ogrzewania, która wtłacza ciepłe powietrze między zbiornik a dodatkową izolację."

orkaaa - 2022-01-08, 17:15

Co do problemów z zamarzaniem spustu szarej. Zbiornik faktycznie nigdy nie zamarzł ale trzy razy przy poniżej minus 5 mialem problem ze spustem. Na otwartym zbiorniku zamarzała sukcesywnie woda w rurze. Powoli tworzył się sopel i w końcu rura zablokowana. Przy kolejnym wyjeździe zamknąłem zawór i przy minus około 10 okazało się że nie mogę otworzyć zaworu bo zamarzł. Czyli gdzieś jest problem. Może to kiepska izolacja zaworu. Nie sprawdzałem więc trudno powiedzieć w czym problem. Trzeba cała obudowę szarej zdjąć i po swojemu od nowa założyć izolując najsłabsze miejsca. Więc zostaje sól. Nie mialem na razie okazji sprawdzać jej , bo nie było na razie okazji przy dużych mrozach. Ale na forum polecano to rozwiązanie, i teoretycznie powinno działać bo sól zmienia temp zamarzania i te kilka stopni powinno rozwiązać problem.
rigg - 2022-01-08, 17:20

orkaaa napisał/a:
Co do problemów z zamarzaniem spustu szarej. Zbiornik faktycznie nigdy nie zamarzł ale trzy razy przy poniżej minus 5 mialem problem ze spustem. Na otwartym zbiorniku zamarzała sukcesywnie woda w rurze. Powoli tworzył się sopel i w końcu rura zablokowana. Przy kolejnym wyjeździe zamknąłem zawór i przy minus około 10 okazało się że nie mogę otworzyć zaworu bo zamarzł. Czyli gdzieś jest problem. Może to kiepska izolacja zaworu. Nie sprawdzałem więc trudno powiedzieć w czym problem. Trzeba cała obudowę szarej zdjąć i po swojemu od nowa założyć izolując najsłabsze miejsca. Więc zostaje sól. Nie mialem na razie okazji sprawdzać jej , bo nie było na razie okazji przy dużych mrozach. Ale na forum polecano to rozwiązanie, i teoretycznie powinno działać bo sól zmienia temp zamarzania i te kilka stopni powinno rozwiązać problem.


A masz u siebie matę grzewczą?

MILUŚ - 2022-01-08, 17:31

rigg napisał/a:
...........
"Włącznik, który Pan znalazł to jest włącznik grzałki w zbiorniku z szarą woda, grzałka ma dodatkowo wbudowany termostat więc w temperaturach powyżej 8 stopni i tak nie działa mimo, że światełko się pali. Na zbiornik z szarą wodą od góry jest doprowadzona dysza z ogrzewania, która wtłacza ciepłe powietrze między zbiornik a dodatkową izolację."


Pewnie serwis też czyta CT i stąd czerpie wiedzę :haha: :haha: :haha:

orkaaa - 2022-01-08, 17:59

Maty nie mam. Poza tym faktycznie musiałaby to być jakaś forma ogrzewania zaworu. Ale wymyśliłem dziś coś innego, tylko wymaga to dostania się pod samochód i rozebrania tej osłony. Wówczas trzeba by ten nawiew ciepłego jakaś rurką, przekierować na zawór. Wówczas nigdy nie zamarznie. Na razie dodatkowo zaizoluję jakaś grubsza matą miejsce gdzie pręt do otwierania zaworu wchodzi do obudowy zbiornika szarej.
rigg - 2022-01-08, 21:44

Od przemiłego Pana z ACK dostałem oprócz ww informacji jeszcze instrukcję w PDF po Polsku :ok A w niej znalazłem odpowiedź na moje zagwozdki z radiem które się wyłączało po odłączeniu klem z aku zabudowy.
"Aby włączyć lub wyłączyć radio, zainstalowano zewnętrzny przełącznik. Jego zadaniem jest podłączenie i odłączenie radia bez konieczności posiadania
sygnału stykowego. Radioodbiornik będzie pobierał energię z akumulatora pomocniczego, a nie z pojazdu. Jeśli pojazd nie jest wyposażony w
akumulator pomocniczy, przełącznik jest włączony, a silnik pracuje, prąd będzie pobierany z alternatora"
Moim zdaniem to lepsze rozwiązanie niż miałem np Burstnerze gdzie radio było podłączone do aku rozruchowego.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group