Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Hand made - ręczna robota - LiFePo4 - składać czy gotowy

lomaxDPL - 2021-12-29, 23:11

joko napisał/a:



Jeśli dodamy do tego to co proponowałem, czyli 200Ah LiFePO4 (za chwilę wytłumaczę dlaczego taki), oraz z 300-400W fotowoltaiki , to sytuacja zmieni się diametralnie.

cdn.


jeśli LifePo4 to jakie Panowie wybrac ??
jak to zmontowac ??

isc w cos takiego :

https://www.olx.pl/d/ofer...7ba03f;promoted

czy np :

https://www.otomoto.pl/of...-ID6DImXG.html?

orkaaa - 2021-12-30, 17:39

Drugie ogłoszenie to gotowy akumulator. Pytanie czy z gwarancją. Cena za 200 ah do przyjęcia.
Pierwsze ogłoszenie to tylko ogniwo 100 ah w podejrzanie niskiej cenie !!!! Aby to działało to musisz złożyć aku z 4 sztuk. Do tego bms i balanser i reszta różnych innych mniejszych dodatków. Jeśli ogniwa pomimo niskiej ceny są ok to zbudujesz 400 ah za powiedzmy 2 tysiące. Budowa jednak obok elementarnej wiedzy wiąże się także z ryzykiem że coś nie będzie działało tak jak chcemy.

SlawekEwa - 2021-12-30, 17:49

lomaxDPL napisał/a:

Drugie ogłoszenie to gotowy akumulator. Pytanie czy z gwarancją.

https://www.enerblock.pl/sklep
Tu info

smok_wawelski - 2021-12-30, 21:36

orkaaa napisał/a:
Pierwsze ogłoszenie to tylko ogniwo 100 ah w podejrzanie niskiej cenie !!!! Aby to działało to musisz złożyć aku z 4 sztuk. Do tego bms i balanser i reszta różnych innych mniejszych dodatków. Jeśli ogniwa pomimo niskiej ceny są ok to zbudujesz 400 ah za powiedzmy 2 tysiące.
Troche to za tanio by chyba było :) Wydaje mi się ze w linkowanym ogłoszeniu 1 ogniwo 3,2V 100Ah cenią 360 złociszy
Jeśli połączymy je równolegle to owszem uzyskamy 400Ah ale napięcie będzie 3,2V i koszt takiej baterii ogniw wyniesie 4x360zł bez BMS lecz 3,2V to chyba nie jest napięcie jakiego lomaxDPL, potrzebuje - połączenie równoległe zwiększa pojemność a napięcie pozostaje bez zmian
Natomiast jeśli połączy te ogniwa szeregowo to uzyska napięcie "samochodowe" 12,8V i łącznie z BMS faktycznie zamknie się w okolicach 2 tysiaków lecz pojemność baterii ogniw będzie tylko 100Ah bowiem połączenie szeregowe zwiększa napięcie ale nie zwiększa pojemności
Aby uzyskać z ogniw 3,2V 100Ah - baterie 12,8V i 400Ah to potrzebujemy ich nie 4 a 16szt w połączeniu mieszanym.

Łączenie i zależności obrazkowo i przystępnie pokazano np. na stronie Bannera - wartości są inne ale chodzi o idee łączenia szeregowego i równoległego w kontekście napięcia i pojemności https://www.bannerbatteri...we-i-równoległe pokazano strawnie to na blogu modelarskim https://www.gimmik.net/bl...kumulatorow-rc/

Cena ogniw z OLX w takim przypadku nie jest podejrzanie niska - linkowany przez Sławka Enerblock 100Ah - kosztuje ok 2,5 tysiaka - ktoś go przecież sklecił do kupy z BMS i pudełeczkiem to i parę stówek chce zarobić - normalka komponenty i wykonanie DIY zawsze będzie tańsze niż gotowy wyrób.

orkaaa - 2021-12-30, 22:45

Smoku masz racje. Faktycznie 4 ogniwa dają 100 ah przy napięciu 12.8. Czyli wyjdzie koło 2 tysięcy za 100 ah. Nie interes. Za te pieniądze można kupić gotowy akumulator 100 ah.
joko - 2021-12-30, 23:42

lomaxDPL napisał/a:


jeśli LifePo4 to jakie Panowie wybrac ??


Jakikolwiek....... byle była pewność że :
- w środku są na pewno ogniwa LiFePO4 (a nie np. Li Ion, czy LiPo)
- jest na napięcie 12V
- ma wbudowany BMS (balanser + zabezpieczenie przed przeładowaniem i nadmiernym rozładowaniem)
- ma pojemność jaka odpowiada Twoim potrzebom

lomaxDPL napisał/a:

jak to zmontowac ??


Skoro zadajesz tak podstawowe pytania to wnioskuję , że w temacie samodzielnej budowy takiej baterii , raczej masz za mało wiedzy i doświadczenia , aby się bezpiecznie za to zabrać.
Nie jest to wprawdzie żadna wiedza tajemna ani kosmiczna technologia, ale ogniwa LiFePO4 są dość wymagające w kwestii prawidłowych parametrów pracy i bardzo łatwo je uszkodzić.
Przeładowanie ogniwa ponad 3.65V i rozładowanie poniżej 2V nieodwracalnie go uszkadza , a o to naprawdę nietrudno.

Gotowa bateria jest optymalnym rozwiązaniem i jeśli posiada wszystko co napisałem powyżej to jest praktycznie bezobsługowa i niezniszczalna . Ilość cykli ładowania po których pojemność spada znacząco jest tak duża , że przy zastosowaniu w zabudowie kamperowej przeżyje samego kampera . To jest bateria którą się kupuje raz .... i zapomina .

W obecnej chwili cena na poziomie 2000 PLN/100Ah jest ceną dobrą i za te pieniądze powinna to być bateria kompletna (czyli ogniwa + pełny BMS).
Taka cena utrzymuje się już od dłuższego czasu , ale nie ma co liczyć że z czasem będzie taniej. Nie będzie , a wręcz przeciwnie będzie drożej, z kilku powodów:
- globalna inflacja, czyli wzrost cen we wszystkich walutach
- spadek wartości złotego
- kryzys surowcowy
- olbrzymi wzrost cen energii
- rosnące popyt na "banki energii" spowodowany wzrostem cen energii

Przy samodzielnej budowie można trochę zaoszczędzić ale jedynie pod warunkiem , że wszystko pójdzie zgodnie z planem i nic po drodze nie uwalimy. Wystarczy uszkodzić jedno ogniwo, czy choćby BMS'a, aby cała zabawa straciła finansowy sens.

lomaxDPL - 2021-12-31, 16:34

Joko dzięki za odpowiedź
właśnie dziś zakupiłem akumulator 200 ah
LifePO4 Kontec

https://www.kon-tec.eu/pr...epo4-12v-200ah/

w firmie Kamperomania w Gliwicach

trochę reklamy - ale to za dobry kontakt telefoniczny i realizacje zamówienia - w większości miejsc był problem związany z sylwestrem :)

z ogniw zrezygnowałem ze względu na brak wiedzy co generuje wydłużony okres realizacji pomysłu
oraz jak dla mnie niewielką oszczędność

także mam zestaw
akumulator LifePO 4 200ah + UPS Volt 3000/9000
do tego na wiosnę może jakiś solar - w garażu zalega mi 200 W


awaryjnie jeszcze mam honde EU 22i
ale jak czytałem Twoje posty da się od tego uwolnić

także szczęśliwego nowego roku :)

voice - 2022-01-10, 19:39

Panowie nie wiem czy dobry wątek wziąłem, ale chcę złożyć Lifeopo4 z racji, że wyjdzie o wiele taniej i mam pierwszą rozterkę jakie ogniwa zakupić.
chcę min 200A 12V czyli 4 ogniwa po 3,2V,.

Pytanie do Was macie jakieś sprawdzone opinię, bo już nie wiem kto ale wydaje mi się, że kolega raven trafił na jakieś felerne. czym się kierować w zakupie.

Zrobiłem rekonesans u naszych skośnookich sąsiadów i nawet 230Ah ogniwa są tańsze od 200Ah ??

Doradzicie coś

TUTAJ
znalazłem fajną ofertę na 200Ah i jeszcze termin dostawy szybki

Komplecik - 2022-01-10, 21:15

voice napisał/a:
chcę złożyć Lifeopo4

Co bardziej światli w temacie ogniw lifepo4 piszą że jest kilka typów/rodzaji ogniw, to że będziesz miał 200A to zdaje się nie wszystko, chodzi o technologie z czego i jak są zrobione, Świstak precyzyjnie to opisuje i objaśnia krok po kroku, trzeba tą tajemną wiedzę zgłębić i powino się udać, balansery BMS i inne przekaźniki są potrzebne w zależności od stosowanych ogniw lifepo4.
Zakładaj temat pytaj kolegów i napewno się uda.
Czytając lekturę Świstaka może nie być tanio.
;)

jachu - 2022-01-10, 22:09

voice napisał/a:
Panowie nie wiem czy dobry wątek wziąłem, ale chcę złożyć Lifeopo4 z racji, że wyjdzie o wiele taniej i mam pierwszą rozterkę jakie ogniwa zakupić.
chcę min 200A 12V czyli 4 ogniwa po 3,2V,.

Pytanie do Was macie jakieś sprawdzone opinię, bo już nie wiem kto ale wydaje mi się, że kolega raven trafił na jakieś felerne. czym się kierować w zakupie.

Zrobiłem rekonesans u naszych skośnookich sąsiadów i nawet 230Ah ogniwa są tańsze od 200Ah ??

Doradzicie coś

TUTAJ
znalazłem fajną ofertę na 200Ah i jeszcze termin dostawy szybki


same ogniwa to malo, do tego bms i jakas obudowa :

https://pl.aliexpress.com/item/1005002847675894.html?spm=a2g0o.detail.1000014.29.715d35b0TyLBhb&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.14452.226710.0&scm_id=1007.14452.226710.0&scm-url=1007.14452.226710.0&pvid=2048d4f3-f3f0-4ce9-a67b-770502b38854&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.14452.226710.0,pvid:2048d4f3-f3f0-4ce9-a67b-770502b38854,tpp_buckets:668%232846%238116%232002&pdp_ext_f=%7B%22sceneId%22:%2223416%22,%22sku_id%22:%2212000022822867447%22%7D&fromDetail

Poza tym szukaj sprzedawcy jak juz to sprawdzonego .
VincentVan opisywal ile czekal i jak prawie go oszukali.

Ja kupilem gotowy , czekam az przyjdzie ( mam nadzieje ) to potwierdze :) :

https://pl.aliexpress.com/item/1005003429876258.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.27425c0fLDSRu0

rjas - 2022-01-11, 11:28

Z tymi gotowcami to jest jeden problem, z mojego punktu widzenia. W zasadzie wszystkie są długie na pół metra, a takie cóś pod fotel nijak nie wlezie :(
W związku z tym pozostaje tylko składanie we własnym zakresie z pomocą światlejszych ludzi

voice - 2022-01-14, 19:23

Zaryzykowałem ponownie,
Do trzech razu sztuka, jest to moje drugie podejście.
Sprzedawca dość długo na platformie zarejestrowany, opinie w miarę.

Kupiłem 200Ah na modułach Varicore (niby bardzo dobre za 1980 zł ) po odliczeniu vatu wyszło 1 583,83 zł

Aukcja TUTAJ

Wydaje mi się, że jak dojdzie to jest to bardzo dobra cena. ZOBACZYMY.

VincentVan - 2022-01-16, 13:28

Nagrałem filmik jak składam aku z chińskich ogniw.
https://www.youtube.com/watch?v=RWDC3wN-vSk

skrzychu - 2022-02-02, 14:13

Osobiście mam to:
https://swiatbaterii.pl/akumulatory-lifepo4/36680-akumulator-litowo-zelazowo-fosforanowy-lifepo4-green-cell-12v-128v-200ah-do-paneli-solarnych-kamperow-oraz-lodzi.html

Co prawdaw zeszłym roku było nieco tańsze, no i dawali 10% rabatu za newsletter - polecam się zapisać przed zakupem :diabelski_usmiech

Nie robiłem mu jakichś stress testów (poza ekspresem do kawy i lodówka na raz (ze 120A poboru)), ale ogólnie od roku działa...

przemo.d - 2022-02-17, 00:45

Tak sobie liczę bo to troszkę moja branża / baterie / :
Zwykła 100Ah kosztuje 500 Pln dobrego producenta ( i ona będzie miała deklarowaną pojemność , żywotność i będzie bezpieczna ) czyli 200Ah to 1000 Pln , jak dobrze liczę to 4000 pln wystarcza na 4 wymiany po 5 lat czyli na 20 lat, przy minimalnym wysiłku.
Energoblok oryginalny załatwia full kontrole nad bateriami , tak ładowaniem jak i odcięciem przy za niskim napięciu .

Te LiFePO4 od jakiegoś Chinola / jakość / to mega ryzyko , sprzedawca, firma, logo wszystko totalny krzak,
Sprzedaje to w ogóle jakiś znany producent baterii? typu np.: CSB, Panasonic, Yuasa, BB Battery, .... testujecie na sobie za swoje pieniądze te wszystkie obietnice marketingowe domorosłego sprzedawcy internetowego lub bezpośrednio Chińczyka ..? Dla mnie to zupełnie niezrozumiałe.
Poniżej taki mały przykładzik Chińskiej 65 Ah ;) a tu 12 AH wątpliwe i betonik ...polecam liczyć na szczęście bo będzie Wam potrzebne.

SlawekEwa - 2022-02-17, 12:15

przemo.d napisał/a:
Poniżej taki mały przykładzik Chińskiej 65 Ah a tu 12 AH wątpliwe i betonik ..

przemo.d napisał/a:
Dla mnie to zupełnie niezrozumiałe.

ten przykładzik :roll:

orkaaa - 2022-02-17, 17:39

Przemo nie cofniesz rozwoju techniki. Miałem zwykły i mam lifepo4 chiński sam składałem. Takie porównanie -zwykła żarówka i ledowa. Jedna i druga świeci ale nikt już dziś zwykłych nie zakłada. Myśle że wiesz dlaczego. Akumulatory skoro działasz w branży to wiesz jaka jest charakterystyka pracy kwasiaka a jaka lifepo4 . Waga to druga sprawa. I tu jest różnica. Latem przy niskim zapotrzebowaniu na energię / nie biorę pod uwagę klimatyzacji / akumulator nie ma większego znaczenia. Ale zimą to dwa światy. 100 ah bo tylko tyle mogę zmieścić pod fotelem wystarczał na 24 godziny potem zostaje alternator zwykle odpalany wieczorem i z rana. 200 lifepo4 wystarczyło na 72 godziny z bezpieczną rezerwą 30 ah. Tu nie chodzi o to ile razy możesz za te pieniądze wymienić akumulator tylko na ile w trudnych warunkach wystarczy. Co do jakości lifepo4 trudno powiedzieć. Trzeba zapytać za 10 lat czy były warte swojej ceny. Ale 10 lat temu i żarówki ledowe dopiero startowały a dziś ….
przemo.d - 2022-02-17, 18:25

W tym przypadku porównanie do żarówek jest zupełnie nie trafione, to jest inna technologia baterii do innych zastosowań już nie wspomnę , że w kamperku to warunki pracy , temperatura itd. pozostawiają wiele do życzenia i na pewno żywotność baterii w chińskich ulotkach będzie co najmniej 60% mniejsza to pewnie !
Ja nie mogę zrozumieć opłacalności wymiany zwykłej czy AGM na LiFePo4 ? W imię 20kg ryzykujesz zakup jakiś ogniw firmy krzak bo jeszcze nie widziałem tu żadnych firmowych ogniw... ?
To jakiś sen wariata dla mnie sory , może ktoś przed zakupem dzięki temu postowi się zastanowi co robi .

Kompi - 2022-02-17, 18:52

...............................
przemo.d - 2022-02-17, 19:57

Czyli masz tą samą pojemność co baterii kwasowej ? Czy zapomniałeś wspomnieć że miałeś 80 ah a masz 200ah bo coś mi nie pasuje ? I wydaje mi się że 3 prawdy się zaczynają ..
Banan - 2022-02-17, 20:00

przemo.d, dlaczego próbujesz wyważać otwarte drzwi?
Negujesz doświadczenie kolegów, którzy używają te akumulatory po kilka lat i ich opinia wynika z doświadczenia a nie z teorii.
A jeżeli chodzi o teorię, to poczytaj sobie opracowanie Świstaka na temat akumulatorów, nie będę go powielał. KLIK
Co do producenta akumulatorów: gdzie jest produkowana większość (jak nie wszystkich) ogniw "firmowych"? Z dużą dozą prawdopodobieństwa pochodzą z tej samej fabryki w PRC, są jedynie brandowane w EU.
:spoko

smok_wawelski - 2022-02-17, 21:55

Ja powiem tak - nie neguje doświadczeń Kolegów, nie neguje praw fizyki i elektrotechniki ale również nie neguje całkowicie przemo.d choć podane ceny i trwałość trochę tak
Ja mimo znanych mi zalet LiFePo4 w pełni świadomie aczkolwiek z bólem serca zdecydowałem się jednak na kwasy - powód prosty było wiele wydatków na wyposażenie puszki i budżet nie puścił LiFePo4 które mimo wszystko są jeszcze trochę drogie. Wyszedłem z prostego założenia lepiej mieć gorsze niż nie mieć wcale :)
2x100Ah Jenox Hobby to 740zł i zakładam że wytrzymają 3 lata - zakładam też wbrew prognozom niektórych forumowiczów że LiFePo4 potanieje nieco w tym okresie - czy wygram czy przegram w tego totolotka to nie wiem czas to zweryfikuje :)

Natomiast mocno mnie ciekawi to że ceny LiFePo4 są bardzo różne i za duże to różnice wg mnie aby sadzić że to marża handlowców się różni np. t ostatnio oferowano 100Ah brandowanego przez Volt/a za niecałe 1800zł kompletny z BMS w sklepie wędkarskim z 2 letnią gwarancją - podejrzanie tanio nawet bym powiedział https://www.olx.pl/d/ofer...76b81a;promoted - czyżby tak potaniały w ostatnim czasie czy to jakiś marny kit albo mi juz -6 na oczach za mało ??

SlawekEwa - 2022-02-17, 22:17

Ten jakby jeszcze tańszy https://www.olx.pl/d/ofer...?reason=ip%7Ccf
reaven22 - 2022-02-17, 22:33

przemo.d napisał/a:
W imię 20kg ryzykujesz zakup jakiś ogniw firmy krzak bo jeszcze nie widziałem tu żadnych firmowych ogniw..


Ja widziałem, sam montowałem akumulatory z ogniw firmy CATL,
Używam od 3 lat, jeszcze się nie zdarzyło aby mi prądu zabrakło.
Po 3 latach użytkowania mam 97% pojemności nominalnej. W końcówce zeszłego roku sprawdzałem z ciekawości pojemność.

blue60 - 2022-02-17, 22:40

przemo.d@
LiFePo4 można rozładowywać do 10,5 V , bez szkody dla żywotności akumulatora.
Spróbuj kilkukrotnie rozładować kwasiaka do takiego poziomu i sprawdź ile posłuży.
Natomiast jestem zdania, że lepiej kupić u polskiego dystrybutora, "gotowy", bez składania, z gwarancją 24 miesiące np. GreenCell, a nie własnoręczne składanie z ogniw niewiadomego pochodzenia.

Kompi - 2022-02-17, 22:53

...............................
przemo.d - 2022-02-17, 23:09

Kompi napisał/a:

miałem 380Ah w kwasiakach... teraz mam 950Ah w Lifepo4

Dobrze, że buda Ci się nie połamała :haha:

A może z tych 380 AH zostało pod koniec już tylko 20Ah, dyskusja o niczym bo 200AH to 200 czy to w baterii kwasowej, AGM czy innej . Wszystkie baterie 12V można rozładowywać bezpiecznie do 1.8 V /ogniwo x 6szt w baterii 12V = 10.8V i kropka.
Koniec tematu .

blue60 niestety zmartwię Cię nic sie wielkiego nie stanie bo to normalne napięcie dla każdej 12V baterii ... oczywiście baterie co prawda AGM firmy którą już niestety wymieniłeś mieliśmy okazje testować i nie polecam tego producenta a wręcz polecam omijać szerokim łukiem.


Rozumiem wagę i szybkość ładowania na + -> reszta jest bez sensu i całość ekonomicznie do mnie nie przemawia jak cena za przyzwoity produkt spadnie do 1kPln za 100AH to będzie do przyjęcia .

Kompi - 2022-02-17, 23:21

...............................
SlawekEwa - 2022-02-18, 07:57

https://swiatbaterii.pl/img/cms/CAV/Desktop/x3_lifepo4.png.pagespeed.ic.y46ZmKavTs.webp
przemo.d na tej stronie jest taka tabelka porównania kosztów.
Jak to wygląda w Twojej ocenie?

Kompi - 2022-02-18, 09:23

...............................
Banan - 2022-02-18, 11:29

Kompi napisał/a:
Uważam że lepiej składać samemu jak się ma czas i możliwości.

Ja bym dodał: chociaż odrobinę wiedzy i umiejętności w zakresie elektryki, bo inaczej może to droooogo kosztować ;)

Kompi - 2022-02-18, 12:15

...............................
przemo.d - 2022-02-18, 13:37

SlawekEwa napisał/a:
https://swiatbaterii.pl/img/cms/CAV/Desktop/x3_lifepo4.png.pagespeed.ic.y46ZmKavTs.webp
przemo.d na tej stronie jest taka tabelka porównania kosztów.
Jak to wygląda w Twojej ocenie?


Dobrze , że się nie obrażacie ;)
Sławku co tu komentować AGM 18 razy wymiana przy 1 Lifepo4 czyli rozumiem że 18 sztuk po 5 lat to ta bateria wytrzyma Ci 90 LAT :haha: -> możesz być tego pewien, z tą ilością cykli to sprawa nie jest także taka oczywista i będzie zależeć od wielu czynnikow.
Nie bardzo rozumiem także dlaczego koszt ładowania jest inny takiej samej pojemności ?
/ zaznaczę że pracuje w branży związanej z bateriami i mam SEP ../
Ogólnie podsumuje to co podesłałeś jako marketingowy bełkot.

Zalety : waga, spore prądy ładowania i dużo cykli .
Wady : dosyć małe prądy / 100A/ , brak możliwości ładowania poniżej 0 stopni , cena , nie specjalnie można to łączyć w szeregu z drugą baterią mającą ten BMS w obudowie, z ekologią po zużyciu także słabiutko tu jest. Ołów to w 98 % odzysk.

Ale temat tych baterii jest w przemyśle zupełnie nietypowy( praktycznie nie istnieje ) choć dopytałem dziś w dystrybucji to faktycznie nawet mogę coś takiego zamówić a nie wiedziałem .. fakt będzie Chińskie / na maxa / bo chyba żadna ze znanych mi firm tego nie oferuje .
Po dłuższej rozmowie baterie te zdarzają się w zastosowaniu hobbistycznym i automotive / łodzie, kampery i automotive / cos tam jakieś pojedyncze sztuki się trafiają przy sprzedaży na tony AGM.
Jest jeszcze taki duży problem dotyczący wszystkich baterii dziś / karta katalogowa / nie ma nad tym nikt kontroli -> to są pobożne życzenia dowolnego producenta czyli w przypadku NoName Pana Xiajomi z Chin wypisujesz co chcesz i tyle ( np 7000cykli przy rozładowaniu do 10V i żywotność 25 lat...-> kto to sprawdza ? kupujący czyli WY )... dlatego polecam duże sprawdzone od lat firmy produkujące ogniwa od wielu lat bo u nich karty pokrywają się z rzeczywistością to jest moim zdaniem najważniejsze jak już ktoś zdecyduje wydać takie pieniądze na akumulator..

Dla zainteresowanych dostałem jeszcze info , że lit drożeje i zjada go cały czas branża automotive co przekłada się ciągle na wzrosty cen baterii Lifepo4 i w najbliższej przyszłości nie ma szans na spadki cen -> tak, że polecam zakupy raczej szybko.

Wracając do tematu bym kupił gotowca z jak najdłuższą gwarancją producenta który nie zniknie za 2,3 lata z rynku , jak wiele takich firm ...już było co logo zmienia co 3 lata na inne.

SlawekEwa - 2022-02-18, 14:05

Dzięki za info , coś mi tam też nie pasowało :pifko
adaml61 - 2022-02-18, 16:07

Z tymi 5 latami to nie tak do końca . W traktorze nawet miałem 10 lat , w mojej ciężarówce 2 lata , w syna ,gdzie przetwornica non stop 1,5 roku . I tak w kolejnych 3 ciężarówkach . W kamperze , wykończyłem w 2 sezony (nie dwa lata ) wstawiłem w kwietni , wymieniłem za rok w sierpniu ,lodówka przez przetwornicę . Teraz lodówka na 12V chodzą już 2 lata , 5 lat na pewno nie wytrzymają . Zobacz ile wytrzymuje akumulator w start-stopie .Ja też liczyłem tak jak Ty i myślę że następny będzie LiFePo 4 .
Kompi - 2022-02-18, 16:24

...............................
Banan - 2022-02-18, 16:34

przemo.d napisał/a:
Nie bardzo rozumiem także dlaczego koszt ładowania jest inny takiej samej pojemności ?

Bo LiFePo4 ładuje się dużo szybciej :bajer
przemo.d napisał/a:
brak możliwości ładowania poniżej 0 stopni

Zawsze można zaszaleć i kupić LiFeYPo4 trochę droższe, ale lepsze parametry i można ładować poniżej 0°C

blue60 - 2022-02-18, 16:37

kol.przemo.d
Twoje twierdzenie że:
"Zalety : waga, spore prądy ładowania i dużo cykli .
Wady : dosyć małe prądy / 100A/ , brak możliwości ładowania poniżej 0 stopni , cena , nie specjalnie można to łączyć w szeregu z drugą baterią mającą ten BMS w obudowie, z ekologią po zużyciu także słabiutko tu jest. Ołów to w 98 % odzysk."


Odzysk z baterii litowych w 100%.
Tak jak sam napisałeś- w LiFePo4 są metale rzadkie i w ograniczonej ilości występujące w naturze, a zatem i na rynku.
BTW- wszystkie "zużyte" baterie z samochodów elektrycznych są rozchwytywane w USA przez właścicieli instalacji domowych fotowoltaicznych na banki energii.W Polsce będzie też tak samo.

Ja też to piszę jako praktyk.Dzisiaj baterie w samochodach hybrid i elektrycznych posiadają gwarancję 8- letnią.AGM i kwasowe tyle ile wymagana gwarancja europejska- czyli 2 lata.
Mam na stanie jeden samochód zabytkowy, którym jeżdżę raz, dwa razy w roku 20-50 km.
Tam mam akumulator kwasowy.Oczywiście bardzo często zapominam naładować go co dwa miesiące i w związku z tym muszę wymieniać akumulator co rok lub dwa.

Dyskusja o użyteczności LiFePo4 vs. kwasowe jest bezsensowna.
Natomiast rozmowa o kosztach obu rodzajów aku jak najbardziej.

przemo.d - 2022-02-18, 21:59

[quote="Banan"]
przemo.d napisał/a:
Nie bardzo rozumiem także dlaczego koszt ładowania jest inny takiej samej pojemności ?

Bo LiFePo4 ładuje się dużo szybciej :bajer
przemo.d napisał/a:
brak możliwości ładowania poniżej 0 stopni


Dobre dobre , to muszę tankować na stanowisku dla TIR camperka -> pewnie jest taniej bo szybciej leci :haha:

S.kol. Kompi słowo jeździsz na dłużej to pojęcie względne ;) emerytem nie jestem, mam 200 AH jakiejś Varty w zabudowie pomiędzy podłogami + 100 na rozruchu . Taki standard, 5 latek zabudowa wytrzymuje nie przejmując sie nią( zimą doładowuję podłączając kamperka pod sieć jak pod wiatą stoi ) choć potrzeby mam niewielkie bo nie używam takich urządzeń o których Ty piszesz ponieważ są mi całkowicie zbędne, grzeje Trumą C ...zimą gdy solar niedomaga mam pomiędzy podłogami agregat ;) awaryjnie , załogę mam 5 -6 osobową i nie korzystam z kempingów w zasadzie nigdy ;) ..z parkingów się zdarza ;)
Dlatego po przeliczeniu ceny 200AH Lifepo4 napisałem co o tym sądzę .

S.kol. Blue60 - odzysk a recykling to dwa różne słowa -> raczej nie o tym samym piszemy .
Ty piszesz o korzystaniu z przechodzonej baterii która jeszcze gdzieś może przez jakiś czas pracować bo spełnia jeszcze czyjeś oczekiwania a ja o późniejszym recyklingu który w przypadku Lifepo4 wynosi około 40 %
A wszystkie kwasy , AGM-y mają recykling o wartościach 98% i teraz pomyśl ile w przemyśle stosowanych jest akumulatorów / systemy zasilania gwarantowanego , duże UPS-y , siłownie telekomunikacyjne , systemy DSO , alarmówka, pożarówka, samochody z start-stop to wszytko są AGM-y to domyślasz się jaki procent rynku stanowi Lifepo4 ...chyba?
A wiadomo nie od dziś że kwasy i AGM ( to też kwas ) nie lubią stać rozładowane i stąd problemy w nieużywanym sprzęcie, każdy kto mało jeździ autem ma problemy z bateriami to żadna nowość ;) Te Lifepo4 w tym staniu bez obsługi są także oczywiście lepsze ;)

Tak naprawdę to najstarsze z tych ogniw to jak piszecie maja na tą chwile jakieś 4 lata więc jeszcze nie pokazały nic nadzwyczajnego ( poza ceną ), przydał by się jakiś wiarygodny test po takim czasie z rozładowaniem kontrolowanym obciążeniem i przeliczeniem na pojemność :) Może ktoś chętny?

Kompi - 2022-02-19, 10:13

...............................................
reaven22 - 2022-02-19, 17:01

Jeśli ktoś szuka argumentów na nie to nikt go nie przekona :)
orkaaa - 2022-02-19, 17:35

To może jeszcze jeden argument. Rozwój cywilizacji wymaga odwagi i nowych eksperymentalnych rozwiązań. Pamietam czasy gdy mając „ załatwiony „ telefon na kablu marzyłem nierealnie o czymś takim bez kabla . Jak dostałem w pracy ważący z kilo pierwszy telefon komórkowy to nie narzekałem że drogi, że minuta kosztuje majątek. Minęło ….lat. Dziś telefon to mały komputer w którym funkcja dzwonienia jest tylko dodatkiem. Tak samo z innymi rzeczami. Nie wiem w jakim kierunku pójdzie technologia lifepo4. Nie wiem, co będą miały zakładane samochody za 10 lat. Ale widząc jaki jest rozwój techniki i te „ elektryki” które mają zastąpić silniki spalinowe to napewno to nie będą kwasiaki… Przemo bez urazy ale wyjdź ze swojej jaskini. Kwas to przeżytek i już.
mischka - 2022-02-19, 19:15

orkaaa napisał/a:
Jak dostałem w pracy ważący z kilo pierwszy telefon komórkowy to nie narzekałem

mój pierwszy to nokia 1611, aż mi się ciepło zrobiło na myśl o tamtych czasach.
a wracając do tematu to kwasiak w zabudowie używanej w miesiącach "grzewczych" szybko pokazuje swoje słabe strony. Może LiFePo4 idealny nie jest ale co mamy w tej chwili lepszego na rynku???

blue60 - 2022-02-20, 00:16

zapytaj przemo.d
:-/

smok_wawelski - 2022-02-20, 02:11

blue60 napisał/a:
Dyskusja o użyteczności LiFePo4 vs. kwasowe jest bezsensowna.
Natomiast rozmowa o kosztach obu rodzajów aku jak najbardziej.
Mysle ze to jest dobre podsumowanie :)
Komplecik - 2022-02-20, 09:08

smok_wawelski napisał/a:
blue60 napisał/a:
Dyskusja o użyteczności LiFePo4 vs. kwasowe jest bezsensowna.
Natomiast rozmowa o kosztach obu rodzajów aku jak najbardziej.
Mysle ze to jest dobre podsumowanie :)

Nie do końca, sporo kamperów jest ogrzewanych webasto które podczas odpalanie jest bardzo czółe na spadki prądowe i łapie błędy trzeba resetować,
LiFePO4 praktyczne do końca utrzymuje stabilnie prąd, kwasiakow na pokładzie trzeba by sporo by takie parametry pod webasto były optymalne, kwasiaki spięte razem pożerają się i tracą stabilne parametry, do webasto jednak chyba lifepo4.
:spoko

krzlac - 2022-02-20, 12:13

Komplecik napisał/a:
...do webasto jednak chyba lifepo4.
:spoko


To raczej teoria. Znakomita większość Webasto pracuje z kwasiakami (samochody ciężarowe, dostawcze i trochę osobowych). Kampery to jednak mały margines zastosowań Webasto.

Komplecik - 2022-02-20, 14:18

krzlac napisał/a:
Komplecik napisał/a:
...do webasto jednak chyba lifepo4.
:spoko


To raczej teoria. Znakomita większość Webasto pracuje z kwasiakami (samochody ciężarowe, dostawcze i trochę osobowych). Kampery to jednak mały margines zastosowań Webasto.


Nie jest to teoria a praktyka nie odosobniona na tym forum nawet,
Busy, ciężarowe jak najbliżej pracują z webasto bo nie mają innej możliwość, jednak tam jest to praca z webasto kilku godzinna później ładowanie,
Kamper stoi dniami i nocami bez ładowania i o ile pierwszej doby jest jako tako to wraz z upływem czasu bez ładowania parametry aku. Słabną budę w tym czasie Startujemy więc świeca żarowa ciągnie sporo energii i jest klops,
by parametry jako tako utrzymać trzeba kilku potężnych kwasiakow i wielkich ładowarek oraz czasu do naładowania kwasiaka.

LiFePO4 to jeden np. 200Ah lekki akumulatorek o parametrach 4 kwasiakow 30kg, można go naładować w 4 godziny

Nie brnijmy, samoloty, elektryki jeżdżą na LiFePO4 i na 100%nie będą wyposażane w kwasiaki
Barierą jest jedynie cena która odstrasza mniej zorietowanych w temacie lub tagzwany beton ;)
:spoko

smok_wawelski - 2022-02-20, 14:38

krzlac napisał/a:
To raczej teoria. Znakomita większość Webasto pracuje z kwasiakami (samochody ciężarowe, dostawcze i trochę osobowych).
Raczej podzielałbym to zdanie krzlac, - cały segment profi ciężarówek, busów na międzynarodówce etc używa z reguły kwasiaków a nie LIFePo4 i ma Webasto, Eberspächer/a, Planara czy Chibasto lub podobne ogrzewanie - kampery to zaledwie drobny ułamek zastosowań
To nie kwasiak winny że webasto nie odpali
Komplecik, argumenty o staniu kampera bez ładowania słuszne, ale to nie może stanowić podstaw do argumentacji kwasiak jest zły do webasto - on jest zły bo jest rozładowany - gdybyś go doładowywał to webasto odpali
Ale rzeczywiście masz rację ciężarówki i busy na miedzynarodówce praktycznie nie stygną - jeżdżą ciągle dla kampera cykl eksploatacji jest inny i rzeczywiście w tym konkretnym zastosowaniu możemy mówić że jak auto stoi to odpowiedniejszym jest LiFePo4 który ma jeszcze inne zalety ale stwierdzenie wprost że kwasiak nie nadaje sie do webasto jest błędne - to kwestia sposobu eksploatacji pojazdu w którym jest zamontowany a nie rodzaju akumulatora

Tylko to wszystko nadal nie zmienia wady LiFePo4 że licząc krótkoterminowo LiFePo4 jest mocno drogi w porównaniu do kwasiaka i tu pomimo ze LiFePo4 jest lepszym akumulatorem lecz jak napisałeś na końcu - czasem gra role cena i chuda kieszeń :) Niekoniecznie odstrasza tylko nie zorientowanych - tak jak pisałem ja dobrze znałem plusy i minusy obu rodzajów akumulatorów i jednak kupiłem kwasy bo w danym momencie musiałem liczyć krótkoterminowo.

Komplecik - 2022-02-20, 14:56

smok_wawelski napisał/a:
dla kampera cykl eksploatacji jest inny i rzeczywiście w tym konkretnym zastosowaniu możemy mówić że jak auto stoi to odpowiedniejszym jest LiFePo4 ale stwierdzenie że kwasiak nie nadaje sie do webasto jest błędne - to kwestia sposobu eksploatacji pojazdu w którym jest zamontowany a nie rodzaju akumulatora


Kwasiaki absolutnie nie nadają się do kamperów z webasto wiem używałem przez 11 lat i zawsze byłem pos.... Ny, sorki za, ciut się poprawiło jak woziłem 2 105A grzmoty, dalej były ciężkie do naładowania w krutkim czasie i praktyczni zawsze przed startem odpalałem Kampera by świeca rozgrzała webasto a ono nie łapneło byka i restartu,
identyczny problem miał kolega z forum, rozmawialiśmy później z kolegami którzy do tego zestawu założyli lifepo4 problem znikł.
Może w busiku z 2KW webasto problemu nie ma ale wielki kamper z potężnym piecem musi być zasilany dobrym prądem jest go potrzeba bardzo dużo

Do webasto w kamperze absolutnie nie polecam kwasiaka totalny niewypał mówię to ja 11 letni posra... Y praktyk (webasto/kwasiak)

Truma gazowa ok wącha pradzik i nawet będzie chodziła na 10V
starszy model, z kwasiakiem za parę złotych.

SlawekEwa - 2022-02-20, 15:03

Komplecik napisał/a:
ale wielki kamper z potężnym piecem musi być zasilany dobrym prądem jest go potrzeba bardzo dużo

ten " potężny" piec to ile kW ?

Komplecik - 2022-02-20, 15:04

SlawekEwa napisał/a:
Komplecik napisał/a:
ale wielki kamper z potężnym piecem musi być zasilany dobrym prądem jest go potrzeba bardzo dużo

ten " potężny" piec to ile kW ?

4,9KW + kamper 7.3m i pełna moc by to ogrzać.

SlawekEwa - 2022-02-20, 15:12

Webasto 5 kW /analogowe/ startuje przy 11V i nie ma gdzie złapać błędu :-P
krzlac - 2022-02-20, 15:20

smok_wawelski napisał/a:
... czasem gra role cena i chuda kieszeń :) Niekoniecznie odstrasza tylko nie zorientowanych - tak jak pisałem ja dobrze znałem plusy i minusy obu rodzajów akumulatorów i jednak kupiłem kwasy bo w danym momencie musiałem liczyć krótkoterminowo.


Mam ten sam dylemat choć nie musze liczyć krótkoterminowo. Mój układ z Webasto, lodówką 12V, przetwornicą, kwasiakami 2x100Ah i expresem do kawy w połączeniu z solarami 288W i sposobem użytkowania kampera (jedna noc i jadę dalej) jest w zasadzie wystarczający. Niestety często myślę o prądzie i jego końcu. I to jest powód myślenia o LiFePo4, a nie Webasto na pokładzie. Kwasiaki wymieniam co trzeci sezon (900 - 1000 zł) i nie mam wiary i dowodów że
LiFePo4 wytrzyma 12 lat. Mam jeszcze 3 miesiące na decyzję i chęć zapłacenia za komfort psychiczny i zmniejszenie o 30 kg masy kampera.

Komplecik - 2022-02-20, 15:34

SlawekEwa napisał/a:
Webasto 5 kW /analogowe/ startuje przy 11V i nie ma gdzie złapać błędu :-P

U mnie już by kręciło nosem,

tak wyglądają kwasiaki

permanentnie tak mialem

busika 6m to jeszcze jeszcze zagrzejesz

powiem za kolegami lifepo4, praktyczne do zera ssiesz go 12V

:haha: przy końcówce pstryk i nie jedziesz jak w rowerze i tesli np.

Komplecik - 2022-02-20, 15:41

krzlac napisał/a:
smok_wawelski napisał/a:
... czasem gra role cena i chuda kieszeń :) Niekoniecznie odstrasza tylko nie zorientowanych - tak jak pisałem ja dobrze znałem plusy i minusy obu rodzajów akumulatorów i jednak kupiłem kwasy bo w danym momencie musiałem liczyć krótkoterminowo.


Mam ten sam dylemat choć nie musze liczyć krótkoterminowo. Mój układ z Webasto, lodówką 12V, przetwornicą, kwasiakami 2x100Ah i expresem do kawy w połączeniu z solarami 288W i sposobem użytkowania kampera (jedna noc i jadę dalej) jest w zasadzie wystarczający. Niestety często myślę o prądzie i jego końcu. I to jest powód myślenia o LiFePo4, a nie Webasto na pokładzie. Kwasiaki wymieniam co trzeci sezon (900 - 1000 zł) i nie mam wiary i dowodów że
LiFePo4 wytrzyma 12 lat. Mam jeszcze 3 miesiące na decyzję i chęć zapłacenia za komfort psychiczny i zmniejszenie o 30 kg masy kampera.


Wreszcie ktoś mówi prawdę nie naginając jej na swoją stronę
Ja miałem identycznie wiecznie zwracanie uwagi zgaś światło bo będzie w kamperze zimno.
:spoko

smok_wawelski - 2022-02-20, 15:56

Takoż napisałem wcześniej - nie ukrywam że u mnie kieszeń zdecydowała na dziś. Liczenie było krótkoterminowe bo takie na tę chwilę musiało być - ale jednak mam też trochę mało danych na dziś dla liczenia długoterminowego i obawy podobne jak krzlac co do ich rzeczywistej trwałości - która musiałaby być ok 10-12 lat żeby był sens stricte ekonomiczny - co do plusów w eksploatacji nie mam wątpliwości pozostaje sobie zważyć te plusy z ekonomią a tu dane długoterminowe sa jeszcze słabe jak w każdej nowej technologii - więc każdy ocenia i wazy po swojemu :) .

Komplecik napisał/a:
Kampera by świeca rozgrzała webasto a ono nie łapneło byka i restartu,
Nie kwestionuję wieloletniej praktyki. Zgoda ja też nikomu bym do kampera nie polecał dziś kwasa i przynajmniej powiedziałbym poczytaj i policz na swoje, uważam ze przyszłość a nawet teraźniejszość w kamperach jest w LiFePo4.
Piszesz że kwas nie zagrzeje webasta - to jak ten kwas rozruchowy potrafi najpierw zagrzać kilka świec żarowych silnika a później zakręcić rozrusznikiem o tez pokaźnym poborze prądu. Tak - jak będzie lichy to ani kwas pokładowy nie zagrzeje webasta a kwas rozruchowy również klęknie przy odpalaniu auta ale to nie dlatego ze jest kwasem tylko dlatego że jest lichy.
Zgodzę się w pełni również że przy LiFePo4 nie ma znaczenia czy go doładowujesz czy nie jak ma połowę pojemności a w kwasie ma zasadnicze i tu również jest wyższość LiFePo4 - natomiast minusem dla mnie też jest brak możliwości ładowania LiFepo4 w ujemnych temperaturach gdzie kwasowi zapnę panel czy ładowarkę i nie musze pamiętać o odłączeniu czy konieczności doładowania - rzadko jeżdżąc w zimie ten aspekt też wydaje mi się istotny
Nie zarzekam się też żę jak za 2-3 lata wymienię kwasy na LiFePo4 i pojeżdżę z nimi kolejne ze 2-3 lata to może napisze tutaj sorry myliłem się - w d... mam ekonomię i tylko LiFePo4 :)

Komplecik napisał/a:
SlawekEwa napisał/a:
napisał/a:
Webasto 5 kW /analogowe/ startuje przy 11V i nie ma gdzie złapać błędu

U mnie już by kręciło nosem,

Nie kwestionuje wiedzy i rzetelnego opisu z praktyki ale czy może nie należałoby tu upatrywać problemu w samym webasto lub jego instalacji ?
Nie ma też znaczenia czy to potężna alkowa czy T-4ka - znaczenie mają parametry źródła zasilania i pobór prądu odbiornika. Oczywiście rozumiem że domyślnie chodziło Ci o moc webasto a nie wielkość zabudowy :)

Komplecik - 2022-02-20, 17:02

smok_wawelski napisał/a:

Nie kwestionuje wiedzy i rzetelnego opisu z praktyki ale czy może nie należałoby tu upatrywać problemu w samym webasto lub jego instalacji ?
Nie ma też znaczenia czy to potężna alkowa czy T-4ka - znaczenie mają parametry źródła zasilania i pobór prądu odbiornika. Oczywiście rozumiem że domyślnie chodziło Ci o moc webasto a nie wielkość zabudowy :)

Masz rację też wystąpił problem sprawności pieca po pewnym czasie wypalił się palnik i trzeba było go wymienić byłem częstym gościem serwisu webasto.
Po latach zatrybiłem że brakuje nam po prostu prądu i wymieniłem na 2 kwasiaki była duża poprawa.
Teraz wiem że webasto jest świetnym rozwiązaniem jednak trzeba mieć na pokładzie stabilne źródło energii
Problemu wtedy nie będzie, po jakimś przebiegu dobrze jest wymienić miseczkę z włoskami stalowymi tagzwany palnik i tyle.
:spoko

cebek - 2022-02-20, 18:19

To ja zapytam inaczej. Mówicie że lifepo4 lepszy do webasta. A jak się ma trzymanie przez nie napięcia do końca i potem odcięcie odbiorników przez bms? Wiadomo że webasto potrzebuje trochę czasu na wystudzenie się, i drastyczne odcięcie zasilania nie jest zbyt dobre. Pytam teoretycznie bo w kwasiaku spadnie napięcie i webasto się wyłączy przechodząc cykl wystudzenia.
Komplecik - 2022-02-20, 18:25

cebek napisał/a:
To ja zapytam inaczej. Mówicie że lifepo4 lepszy do webasta. A jak się ma trzymanie przez nie napięcia do końca i potem odcięcie odbiorników przez bms? Wiadomo że webasto potrzebuje trochę czasu na wystudzenie się, i drastyczne odcięcie zasilania nie jest zbyt dobre. Pytam teoretycznie bo w kwasiaku spadnie napięcie i webasto się wyłączy przechodząc cykl wystudzenia.

LiFePO4 też się nie kończy tak drastycznie ale chwila o niskim prądzie jest zdaje się dużo krutsza o ile dobrze zrozumiałem fachowców elektryków ale najlepiej ni oni się wypowiedzą w szczegółach.
Poniżej film

https://youtu.be/IvWlOvbDCxQ

andi at - 2022-02-21, 13:31

Chłodna nocka w Grecji i włączyłem webasto 2,2KW .Kamper 6 m + lodówka na 12 + jakieś kontrolki świecą .Nad ranem zużycie prądu około 30% . Do godz. 10 aku naładowany .
Aku od Świstaka 130 Lifepo4 .Solar 360 od K. Przyczepy Polska produkcja . Ładowanie reszty baterii za dnia . Dodam jeszcze że tankowałem Teraz LPG 11 i weszło 70 % gazu .Zużycie przez cały rok .Gotowanie + woda ciepła . :spoko

U mnie po włączeniu webasta i jak dojdzie do temperatury to resztę czasu tylko mruczy przy utrzymywaniu żądanej temperatury :spoko

Wymieniłem aku na Lifepo4 .Lodówkę na 12 .Butle na Gazbank . Solar na 360 i teraz mam totalny spokój do czasu haha

Andrzej 73 - 2022-03-01, 19:08

A co powiecie na parametry takiego aku:

Specyfikacja produktu 12.8V 200AH Plus Lifepo4

Nazwa produktu: fosforan litowo-żelazowy
Materiał powłoki: ABS
Pojemność znamionowa: 12.8V 200Ah
Z BMS:120A
Wymiary (L * W * H):522*240*218mm
Waga: 21.20 ± 0.5kg
Zalecany prąd stały: 100A (0,5c)
Napięcie końca rozładowania: 8V
Zalecany prąd stały: 100A (0,5c)
Napięcie ładowania: 14.6V
Maksymalny ciągły prąd rozładowania: 100A (0,5c)
Cykl życia (80% DOD):5000 cykli
Temperatura ładowania:-5 ~ 60 ° c
Temperatura rozładowania:-30 ~ 60 ° c

voice - 2022-03-01, 19:28

Andrzej 73 napisał/a:
A co powiecie na parametry takiego aku:



Andrzej paremetry normalne wszystko kwestia ceny i na czym składany bo z posiadanych informacji wiele zalezy na jakich celach składany ( jakiej firmy)

Andrzej 73 - 2022-03-01, 19:50

Ten jest plus , bynajmniej tak opisany i ładowanie poniżej zera.
voice - 2022-03-01, 19:54

Andrzej 73 napisał/a:
Ten jest plus , bynajmniej tak opisany i ładowanie poniżej zera.


Pytanie co ten PLUS oznacza bo ładowanie w ujemnych temperaturach -5 to jakaś lipa

Andrzej 73 - 2022-03-01, 20:03

voice napisał/a:
Pytanie co ten PLUS oznacza bo ładowanie w ujemnych temperaturach -5 to jakaś lipa

Podobno właśnie oto chodzi , ale czy na pewno? Nie wiem Jacuś. :spoko

Voku - 2022-03-02, 08:39

Nurtuje mnie pytanie. Czy może równolegle połączyć ze sobą dwa te same akumulatory lifepo4 100Ah?
Andrzej 73 - 2022-03-02, 09:08

Lepiej mieć jeden większy aku niż dwa łączone.

Mnie nurtuje co z tym ładowaniem poniżej zera.

Voku - 2022-03-02, 09:34

Co do ładowania to chyba lepiej kupić taki który ma BMS z zabezpieczaniem ładowania poniżej 0
Andrzej 73 - 2022-03-02, 12:39

Podobno te aku z oznaczeniem "Plus" można ładować od -5 st.
Jeśli można ładować od zera , to zimą z słupka nie naładujesz aku , bo przeważnie poniżej zera.

orkaaa - 2022-03-02, 19:00

Trzeba pytać fachowców ale ja nigdzie nie spotkałem, ani czytając ani oglądając blogi osób które składały lifepo4 albo testowały, aby cele można było bezpiecznie ładować poniżej zera. Niektóre bardziej zaawansowane bms można ustawić na różne temp odcięcia ale …z jakim skutkiem? Może zadam pytanie kluczowe -kto sprzedaje ten akumulator i jaki jest tam bms. Jeśli to z AliExpress to … ten wątek już był szczegółowo omawiany. Kupisz taniej i może być super ale może być także złom. Cena też może wskazywać na jakość produktu. Akumulator kompletny 200 ah nawet w Chinach musi kosztować ponad 2000 złotych. Wszystko tańsze mocno podejrzane. Czytaj komentarze kupujących.
orkaaa - 2022-03-02, 19:10

Co do ładowania zimą. Jak się gdzieś stoi zimą trzeba pilnować temp akumulatora. Jeśli jest gdzieś w otwartej szafie z podgrzewaniem nie ma problemu. Jeśli jednak znajduje się /jak u mnie pod siedzeniem pasażera gdzie jest zimno / to trzeba pilnować temp i bms z funkcją odcięcia a jeszcze lepiej wskazujący na aplikacji temp jest bardzo przydatny.
Przy ładowaniu ze słupka nie ma problemu bo najpierw odłączamy akumulator / bezpiecznik automatyczny albo innych wyłącznik/ i podnosimy temp w kamperze a potem włączamy akumulator. Tak jak przy tankowaniu wody. Grzejemy i tankujemy lub ładujemy.

Andrzej 73 - 2022-03-02, 20:00

To do kitu z tymi aku , jak trzeba je pilnować.

Teraz zastanawiam się nad aku od Volta , bo zależy mi na wymiarach żeby były porównywalne do zwykłej setki. Ma ktoś od nich aku?
https://voltpolska.pl/akumulatory-i-prostowniki/akumulator-lifepo4-12v-150ah-150a-bms-bluetooth.html

Voku - 2022-03-03, 15:33

Jakoś nie chce mi się wierzyć w te wymiary,

Wysokość:220±2mm
Szerokość:172±2mm
Długość:330±2mm

zazwyczaj 150Ah ma długość powyżej 40cm A ten jest w wymiarach 100Ah

Andrzej 73 - 2022-03-03, 17:05

Voku napisał/a:
Jakoś nie chce mi się wierzyć w te wymiary,

Podobno jest to możliwe. Na filmie od 11,14 min.


rjas - 2022-03-04, 11:45

Voku napisał/a:
Jakoś nie chce mi się wierzyć w te wymiary,

Wysokość:220±2mm
Szerokość:172±2mm
Długość:330±2mm

zazwyczaj 150Ah ma długość powyżej 40cm A ten jest w wymiarach 100Ah


Ano pryncypialnie masz rację jeśli mówimy o gotowych akumulatorach.
Jeśli by się pokusić o składanie we własnym zakresie, np. 280Ah to jeden element ma wymiary 174x203x72mm. Jak złożysz 4 "klocki" to wyjdzie mniej więcej 174x203x288mm + BMS gdzieś z boku takiej baterii.
Jeszcze jedna rzecz która mi się nie podoba w "gotowcach" to przeważnie BMS o małym prądzie rozładowywania, tak do 150A max. przeważnie, a w składanym możesz kupić BMS taki jaki chcesz.

VincentVan - 2022-07-18, 21:58

Odnośnie rozmiarów akumulatorów, to miałem w rękach po 2 akumulatory 100ah oraz 200ah lifepo4 oraz AGM od tego samego producenta i są identycznych rozmiarów, to te same pudełka. Jedynie waga się różni.
kimtop - 2022-07-19, 08:26

Aku 280 Ah.Waga bodajże 19kg.

Jeśli producent akumulatora o dużej pojemności zainstaluje do niego BMS o małym prądzie rozładowania,to również prądy balansujące mogą być zbyt małe.

Komplecik - 2022-08-16, 12:59

https://www.olx.pl/d/ofer...28-IDQdSbI.html

Coś takiego z odzysku
Koszt 1000zł z BMS em

voice - 2022-08-18, 20:00

Komplecik napisał/a:

Coś takiego z odzysku
Koszt 1000zł z BMS em


Czy uda się kupić sprawdzonego BMS-a za 400 zł.??
Koleś z mojej miejscowości jutro się z nim umówiłem, i jadę kupić 4 sztuki 200Ah Zaryzykuję zobaczymy co z tego wyjdzie ??

Polecicie jakiegoś BMS-a do 4 ogniw 200Ah najchętniej z bluetooth

Komplecik - 2022-08-18, 20:41

voice napisał/a:
Komplecik napisał/a:

Coś takiego z odzysku
Koszt 1000zł z BMS em


Czy uda się kupić sprawdzonego BMS-a za 400 zł.??
Koleś z mojej miejscowości jutro się z nim umówiłem, i jadę kupić 4 sztuki 200Ah Zaryzykuję zobaczymy co z tego wyjdzie ??

Polecicie jakiegoś BMS-a do 4 ogniw 200Ah najchętniej z bluetooth


No i fajnie daj znać to i ja bym wziął, ma też 280tki zdaję się

aviator - 2022-08-19, 16:54

Tez jestem ciekaw co z tego wyjdzie… może ktoś coś odpłatnie z tego złoży ciekawego, bo jeśli chodzi o prąd, to mam akurat dwie lewe rece….
Komplecik - 2022-08-19, 18:20

https://www.amazon.pl/zab...869945436&psc=1

Ten BMS ogarnie te aku?

voice - 2022-08-19, 20:14

Komplecik napisał/a:
https://www.amazon.pl/zabezpieczaj%C4%85ca-zasilaj%C4%85ce-akumulator%C3%B3w-litowo-jonowych-temperatury/dp/B0B2CWCWLM/ref=asc_df_B0B2CWCWLM/?tag=plshogostdsp-21&linkCode=df0&hvadid=504579803274&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=6287454628468714897&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1011367&hvtargid=pla-1680869945436&psc=1

Ten BMS ogarnie te aku?


Panowie jestem po wizycie u kolegi Konrada, który z mojej miejscowości sprzedaje te ogniwa.
Ja osobiście wszedłem na halę a tam naprawdę chyba z 500 sztuk ogniw 200Ah i tyle samo 300Ah.

kupiłem w sumie 12 ogniw 200Ah mogłem wybierać mierzyć dowoli, niestety dysponowałem tylko zwykłem miernikiem i skupiłem się aby powybierać ogniwa dokładnie o tym samym napięciu by każda cela miała te samo napięcie.

Ja osobiście dla siebie kupiłem 8 sztu i dla kolegi z forum tez jeden komplet bo mnie prosił.
dzisiaj po zakupie podłączyłem 3 komplety równolegle by się cele zbalansowały.

Jeden robię dla siebie drugi będzie na sprzedaż jakby ktoś był chętny.

Jutro postaram się zrobić zdjęcia ogniw

Komplecik napisał/a:
https://www.amazon.pl/zabezpieczaj%C4%85ca-zasilaj%C4%85ce-akumulator%C3%B3w-litowo-jonowych-temperatury/dp/B0B2CWCWLM/ref=asc_df_B0B2CWCWLM/?tag=plshogostdsp-21&linkCode=df0&hvadid=504579803274&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=6287454628468714897&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=m&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1011367&hvtargid=pla-1680869945436&psc=1

Ten BMS ogarnie te aku?


Komplecik po pierwsze już nie przejdzie bo ma tylko 100A a to jest mało,
Minimum musi mieć 150A bo jak wszyscy wiemy większość używa ekspresów do kawy a 100 A to zdecydowanie za mało.

Gżegżółka - 2022-08-19, 20:18

To jest standardowy Chiński BMS. Da radę, choć pamiętam że widziałem narzekania że jakiś model tego producenta miał marne okablowanie i lepiej kupić o rozmiar większy niż potrzebujesz

Opór wewnętrzny ogniw wydaje się niski, da radę na 200A, chwilowo nawet więcej. Choć to że ogniwa mają tak różny opór nieco martwi.

Też mnie ciekawi co z tego wyjdze. :)

voice - 2022-08-19, 20:38

A co myślicie o tym dość dużo sprzedanych dobre opinie
BMS 150A

i tutaj jest pytanie czy jak złoże dwie sztuki to będę je mógł podłączyć ze sobą i bms-y czy będą współpracować.
Może się ktoś odezwie co już składał i ma sprawdzony BMS najchętniej z bluetooth

Robold - 2022-08-19, 20:43

voice napisał/a:
Ja osobiście dla siebie kupiłem 8 sztu i dla kolegi z forum tez jeden komplet bo mnie prosił.

Jeszcze raz dziękuję, dodatkowo stawiam :pifko

voice - 2022-08-19, 21:02

Robold napisał/a:
voice napisał/a:
Ja osobiście dla siebie kupiłem 8 sztu i dla kolegi z forum tez jeden komplet bo mnie prosił.

Jeszcze raz dziękuję, dodatkowo stawiam :pifko


Robert nie ma problemu, cieszę się jak komuś mogę pomóc.

Andyhandy - 2022-08-20, 12:09

Witam, raz jeszcze wszystkich i podłączam
sie do tematu.
https://www.amazon.pl/zab...869945436&psc=1

Ten BMS ogarnie te aku?

Ten bms poradzi sobie z nimi, mam taki sam kupiłem tu
https://onvolt.pl/produkt/modul-bms-smart-lifepo4-4s-100a-can-rs485-programowalny-z-obsluga-bluetooth-i-aplikacji,
Właściciel zna temat i jest bardzo pomocny.
U mnie pracuje 3 miesiące z akumulatorem 12v LiFePO4 200 A na razie bez zastrzeżeń .
Jestem zadowolony
Niestety chyba jeszcze nie wszystko mi wychodzi z pisaniem na forum, obiecuję że będe się uczył

Gżegżółka - 2022-08-20, 14:38

Swoją drogą, widzę że jest trochę ludzi zadowolonych z BMS jiabaida. Nieco tańsze niż daly. Też dostępne na Ali.
Andyhandy - 2022-08-20, 16:46

i tutaj jest pytanie czy jak złoże dwie sztuki to będę je mógł podłączyć ze sobą i bms-y czy będą współpracować.
Może się ktoś odezwie co już składał i ma sprawdzony BMS najchętniej z bluetooth[/quotet
Tu masz linka do takich Bms, trochę drogie ale może na Ali będą tańsze,
https://onvolt.pl/produkt/zestaw-modulow-bms-smart-lifepo4-4s-100a-can-rs485-do-akumulatorow-laczonych-rownolegle/

voice - 2022-08-20, 18:58

Andyhandy napisał/a:

Tu masz linka do takich Bms, trochę drogie ale może na Ali będą tańsze,
https://onvolt.pl/produkt/zestaw-modulow-bms-smart-lifepo4-4s-100a-can-rs485-do-akumulatorow-laczonych-rownolegle/


Nie no cena powala to za to mam już cały Lifepo4
Druga opcja to prąd rozłączania musi mieć minimum 150A

Gżegżółka - 2022-08-20, 19:59

Tu jest fajne wyjaśnienie mówiące nie tylko że może być problem, ale także dlaczego:
https://www.master-instru...20parallel.html

orkaaa - 2022-08-20, 22:12

Panowie pisałem już kilka razy w różnych wątkach. Sam zbudowałem dwa lifepo4 jeden 200 ah do kampera a drugi 100 ah do silnika do kajaka. Na tym z kampera uczyłem się wszystkiego. Eksperymenty z bms różnych producentów z balanserami i boczniakami do pomiarów. Co do ogólnych zasad to im większy prądy przepuszcza bms tym lepiej dla naszej instalacji. 100 wystarczy na obciążenie około 1500 watów. Co do producenta hm nie na reguły to jest chińska loteria. Jedna za 400 zł działają jak należy inne nie. Czasami te najprostsze są lepsze od tych wypasionych. Ważne jest jedno nasza instalacja musi być dobrze zbudowana na kablach o odpowiednio dużych przekrojach, dobrych połączeniach i bezpiecznikach i wówczas wszystko działa Ok. Przy inteligentnych alternatorach potrzebna inteligentna ładowarka gdzie samemu można ustalić prąd od którego ładuje !!!.
voice - 2022-08-20, 22:17

orkaaa napisał/a:
Panowie pisałem już kilka razy w różnych wątkach. Sam zbudowałem dwa lifepo4 jeden 200 ah do kampera a drugi 100 ah do silnika do kajaka.

To może coś polecisz co juz masz sprawdzone i działa.

Jak obiecałem wklejam fotki modułów.
Dla zainteresowanych wymiary 4 modułów połączonych ze sobą"
szerokość 280mm
wysokość 275 mm
głębokość 180mm

reaven22 - 2022-08-21, 22:48

voice napisał/a:
orkaaa napisał/a:
Panowie pisałem już kilka razy w różnych wątkach. Sam zbudowałem dwa lifepo4 jeden 200 ah do kampera a drugi 100 ah do silnika do kajaka.

To może coś polecisz co juz masz sprawdzone i działa.



korzystam głównie z HELTEC zarówno BMS jak i balancery pojemnościowe

https://pl.aliexpress.com/item/1005003692979943.html

Raczej skłaniam się ku wersjom bez SMART, są na specjalizowanych układach i po prostu działają.

Andyhandy - 2022-08-21, 23:02

Voice,
według mnie to powinno się sprawdzić i cena chyba do przyjęcia.
https://allegro.pl/oferta/victron-battery-balanser-wyrownywacz-akumulatorow-9872330705
Jak wygladają Twoje zmagania z balansowaniem ogniw LiFePO4, czy mierzyłeś rezystancję
ogniw , czy tylko napięcie?
Andrzej

reaven22 - 2022-08-22, 13:39

Andyhandy napisał/a:
Voice,
według mnie to powinno się sprawdzić i cena chyba do przyjęcia.
https://allegro.pl/oferta/victron-battery-balanser-wyrownywacz-akumulatorow-9872330705
Jak wygladają Twoje zmagania z balansowaniem ogniw LiFePO4, czy mierzyłeś rezystancję
ogniw , czy tylko napięcie?
Andrzej


Victron z linku nie jest do balansowania ogniw.

orkaaa - 2022-08-22, 17:55

Ja budowałem na takich podzespołach

Balanser heltec
5A 5,5a aktywny korektor balansowy Lifepo4
https://a.aliexpress.com/_mq2CAi0

Bms
JBD dobry z oprogramowaniem na Bluetooth
4S JBD BMS
https://a.aliexpress.com/_mLrb084
Lub
prosty bms heltec
https://a.aliexpress.com/_mtir6VA

Bocznik czyli miernik baterii
TK 15
https://a.aliexpress.com/_mL7fJ3e

Miałem też bms daly ale miałem z nim problem, bo się zacinał i pokazywał fałszywe dane po Bluetooth. Wiem że ludzie korzystają i ludzie są zadowoleni.

Daly BMS 4S
https://a.aliexpress.com/_mL1gziG

Baterie


Soonbuy - niestety tego sklepu już nie ma

LiitoKala klasy nowy 3.2V 100Ah 105Ah Lifepo4
https://a.aliexpress.com/_mOCZuDm

Tak jak pisałem wcześniej to chińska loteria nikt nie da gwarancji że dany produkt będzie w pełni sprawny. Ja źle trafiłem tylko na bms daly ale to może przypadek.

Co do budowy. Niby prosta dla kogoś kto już raz coś zbudował a skomplikowana dla początkującego bez zmysłu technicznego i umiejętności radzenia sobie z narzędziami, kablami , lutownicą itd. Ja budowałem sam ponieważ żaden dostępny na rynku nie wchodził mi pod siedzenie. Poza tym miałem w tym przyjemność tworzenia.

Zalety. Można samemu zrobić pod wymiar na parametrach które nam pasują /prądy rozładowania/. Na wszystko mamy wpływ.
Minusy. Nie mamy gwarancji że wszystko będzie działać jak trzeba. Trzeba na to poświecić trochę czasu i dokupić kable i trochę drobiazgów.
Cena. Jeżeli trafimy od razu i kupimy wszystko jak trzeba to cena składanego będzie niższa. To nie jest oczywiście pewnik bo na Ali są tez oferty 200 AH za 1600 złotych tylko nikt nie wie jakie to są ogniwa i reszta elektroniki.

BikerB - 2022-08-22, 18:30

reaven22 napisał/a:
Andyhandy napisał/a:
Voice,
według mnie to powinno się sprawdzić i cena chyba do przyjęcia.
https://allegro.pl/oferta/victron-battery-balanser-wyrownywacz-akumulatorow-9872330705
Jak wygladają Twoje zmagania z balansowaniem ogniw LiFePO4, czy mierzyłeś rezystancję
ogniw , czy tylko napięcie?
Andrzej


Victron z linku nie jest do balansowania ogniw.

w punkt
andyhandy chcesz skladac sam wiec masz pojedyncze cele w takim przypadku nie skladasz dwoch czy trzech akumulatorow , tylko laczysz najpierw ogniwa rownolegle a potem szeregowo i skaldasz akumulator o potrzebnym voltazu ma to dodatkowy plus ze cele w jednej sekcji balansuja sie samoczynnie

voice - 2022-08-22, 21:47

orkaaa napisał/a:
Ja budowałem na takich podzespołach

Bms
JBD dobry z oprogramowaniem na Bluetooth
4S JBD BMS
https://a.aliexpress.com/_mLrb084


No fajnie z tym , że hurt 100szt nie jest mi potrzebne. Ja potrzebuję dwie sztuki.


znalazłem taką ofertę
https://pl.aliexpress.com/item/1005002958135242.html?spm=a2g0o.cart.0.0.537d452cGeI4Eo&mp=1&gatewayAdapt=glo2pol

z tym, że w opisie jest napisane nie obsługuje połączenia szeregowego.

Gżegżółka - 2022-08-22, 23:10

Zastanawiam się czy te problemy z połączeniami równoległymi nie są rozdmuchane przy 2P.

Widzę na diysolarforum.com jest sporo wątków gdzie ludzie używają baterii równolegle.
Mają też polecany dokument dot. topologii połączeń:
https://diysolarforum.com/resources/cell-configurations-for-12v-24v-and-48v-lifepo4-batteries.123/

voice - 2022-08-23, 11:43

Gżegżółka napisał/a:
Zastanawiam się czy te problemy z połączeniami równoległymi nie są rozdmuchane przy 2P.

Widzę na diysolarforum.com jest sporo wątków gdzie ludzie używają baterii równolegle.
Mają też polecany dokument dot. topologii połączeń:
https://diysolarforum.com/resources/cell-configurations-for-12v-24v-and-48v-lifepo4-batteries.123/


No właśnie o to mi chodzi czy tyczy się to podłączenia gotowych akumulatorów czy cel ??
widze w opiniach, że mają ten BMS podlączony szeregowo do cel.

P.s BMS-y + smart monitory LCD zostały kupione. Teraz trzeba czekać.

reaven22 - 2022-09-12, 08:55

Gżegżółka napisał/a:
Zastanawiam się czy te problemy z połączeniami równoległymi nie są rozdmuchane przy 2P.



Mam 2 akumulatory LFP w zabudowie, (zbudowane w różnym czasie na ogniwach rożnych producentów. oba po około 160Ah) z czego jeden z możliwością łatwego wypięcia, używam go czasami do napędu pontonu.
Zdarzało się niejednokrotnie, że spinałem równolegle jeden naładowany na full z drugim mocno rozładowanym.
Zaraz po połączeniu kilka minut płynie prąd na poziomie 50-70A po czym spada powoli do wyrównania akumulatorów.

Nic niepokojącego nie dzieje się poza rozjechaniem wskazań miernika energii. Ale ten resetuje się sam po naładowaniu obu akumulatorów na full.

voice - 2022-09-19, 17:25

Panowie mnie sytuacja wygląda tak:

Cele które kupiłem na dwa akumulatory balansowały się cały czas do dnia dzisiejszego.
Dzisiaj odebrałem BMS wraz z LCD battery samrt. ( niestety może moja wina , że zakupiłem je razem i przyszły w jednej paczce) wartość ponad 1100 zł i doliczyli mi podatek Vat cło podatek.
No cóż Polak mądry po szkodzie - ale też trzeba dać zarobić na dodatki do węgla

Tutaj przestroga dla Was nie róbcie zbiorczych paczek jak wartość przekracza 150 Euro.

zaraz podłączyłem pierwszego do BMS -a i LCD i zaczyna się ładować ładowarką VOLTA do Lifepo4.

Jak się naładuje oczywiście dostanie odpowiedni prąd rozładowania i zobaczymy co wyjdzie.
Oczywiście dam znać.


EDIT" 05.03.2023
akumulatorek złożony - po pomiarach jego stan 160Ah - min 156Ah

Akumulator wystawiony na sprzedaż jakby był ktoś chętny.

SKLEP - Market

Gżegżółka - 2022-09-19, 17:38

A potrzebujesz jej?...
voice - 2022-09-19, 17:50

Gżegżółka napisał/a:
A potrzebujesz jej?...

jeden aku będę sprzedawał więc dobrze by było to jakoś ładnie zapakować w całość by to wyglądało i było podręczne

Gżegżółka - 2022-09-19, 18:13

A masz już nabywcę? Ja potrzebuję aku. A obudowy nie. ;)
voice - 2022-09-19, 18:41

Gżegżółka napisał/a:
A masz już nabywcę? Ja potrzebuję aku. A obudowy nie. ;)


jeszcze nie, ale tani nie będzie heheh jak wszystko będzie GIT. :mrgreen:

orkaaa - 2022-09-19, 20:50

Z obudowami jest problem. Na Ali można dostać ale ceny …na wiosnę były około 350 zł . Nawet miałem kupić do lifepo4 100Ah które zbudowałem do silnika kajaka. Tylko że w Chinach była pandemia i nie mogli wysłać. Więc kupiłem zwykle pudełko z Castoramy takie do narzędzi. Cena 30 zł . Tylko z takim pudełkiem więcej pracy niż z dedykowanym bo tam wszystko już wyprowadzone łącznie z wyświetlaczem poziomu naładowania. Szukaj pudła po sklepach budowlanych albo na AliExpress.
voice - 2022-09-19, 22:02

orkaaa napisał/a:
Z obudowami jest problem. Szukaj pudła po sklepach budowlanych albo na AliExpress.


Na ali nie ma takich wymiarów, ogniwa sinopoly b. dobre ale mają niestandardowy rozmiar.
potrzebuje 30x030x20

reaven22 - 2022-09-19, 22:49

Obudowy robię ze spienionego PCV,
Złożyłem już kilkanaście akumulatorów w różnej konfiguracji, i zazwyczaj pod konkretny wymiar.



rjas - 2022-09-21, 17:31

No dobrze, ale jak nie ma obudowy to co ??? Rozleci się, zepsuje, nie działa, czy coś innego ?
Bez obudowy nie zadziała ?
Jeśli sklei się np. srebrną taśmą (duct tape) to będzie źle, niedobrze ? Są jakieś zasady czy zalecenia w tym zakresie ?

orkaaa - 2022-09-21, 19:17

Nie ma znaczenia. Jeden mam w zabudowie / do silnika elektrycznego do kajaka/ tu rzecz oczywista trzeba przenosić. W kamperze mam spięte taśmą ogniwa a obok leżą bms i balanser. Wszystko pod siedzeniem. Można by to wsadzić do obudowy ale trzeba by ją samemu robić na wymiar. Nie zrobiłem. Wszystko działa drugi rok. Oczywiście gdy chcemy sprzedać komuś „ gotowca” to musi być w obudowie. Chyba że ktoś wie i chce się bawić w łączenie do cel kabelków bms i balansera.
reaven22 - 2022-09-21, 20:02

Obudowa to bezpieczeństwo, zarówno samego akumulatora jak i campera czy nas w środku. Oczywiście działać będzie bez ale jest większe prawdopodobieństwo zwarcia czy przetarcia jakiejś izolacji. Inwestując kilka tys w akumulator wolał bym aby się za szybko nie zespół.
Poza tym obudowa to jakiś pojedynczy procent wartości całego akumulatora.

Ale obowiązku nie ma ;)

voice - 2022-09-21, 21:11

Ja dzisiaj kupiłem nową skrzynkę od makity. Bedzie jak ulał.

Aktualizacja:
nie będzie jak ulał, okazuje się, że z jednego boku jest o 1cm za mała ( nie wziąłem pod uwagę zawiasów które są wewnątrz skrzynki.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group