|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - Podłączenie przetwornicy Volt 1500/3000
blue60 - 2022-01-12, 11:19 Temat postu: Podłączenie przetwornicy Volt 1500/3000 Witam,
Zakupiłem przetwornicę Volt sinus plus 3000 i chce ją podłączyć do instalacji 230V, tak żeby w gniazdkach po odłączeniu od słupka było napięcie.
Przy przeglądaniu "na żywo" w kamperze nasunęła mi się wątpliwość w którym miejscu należy ją podlączyć.Nawet przy zastosowaniu przełącznika automatycznego i odłączeniu od słupka, ładowarka ( 230 na 12V ) zawsze będzie próbowała ładować akumulator, z którego tak naprawdę będzie zasilana.
Czy coś źle myślę?
yamah - 2022-01-12, 15:34 Temat postu: Re: Podłączenie przetwornicy Volt 1500/3000
blue60 napisał/a: | Witam,
Zakupiłem przetwornicę Volt sinus plus 3000 i chce ją podłączyć do instalacji 230V, tak żeby w gniazdkach po odłączeniu od słupka było napięcie.
Przy przeglądaniu "na żywo" w kamperze nasunęła mi się wątpliwość w którym miejscu należy ją podlączyć.Nawet przy zastosowaniu przełącznika automatycznego i odłączeniu od słupka, ładowarka ( 230 na 12V ) zawsze będzie próbowała ładować akumulator, z którego tak naprawdę będzie zasilana.
Czy coś źle myślę? |
Właśnie jestem po modyfikacji takiego podłączenia.Zrezygnowałem z automatycznego przełącznika na ręczne sterowanie aby mieć kontrolę nad "ustrojstwem"
Jako że rysunki to słabo mi wychodzą więc podrzucę ci fotkę z podłączenia..wszystko działa tylko muszę pamiętać o wyłączeniu ładowarki a przetwornicę uruchamiam z panelu wewnątrz
ale tu są koledzy specjaliści od prądu więc na pewno lepiej tobie coś doradzą
Socale - 2022-01-12, 20:34
Ja bym bez większych kombinacji zastosował na szynie 2 przekaźniki NO, które rozłączałyby fazę i zero zasilania ładowarki 230/12V w chwili zaniku napięcia ze słupka = obydwa podpięte przed przełącznikiem słupek/przetwornica.
Np takie:
https://www.speckable.pl/...wE&gclsrc=aw.ds
rigg - 2022-01-12, 20:56
Wymontowałem z mojego kampera przetwornicę z gratami (na sprzedaż jest wszystko) i była ona podłączona jak na schemacie poniżej. Niemiec zastosował rozdzielnię MPC 1000, która przejmuje za Ciebie - sterowaną mikroprocesorowo - wybór pomiędzy dwoma dostępnymi źródłami napięcia 230V. Typowym zastosowaniem jest zastosowanie rozdzielni jako obwodu priorytetowego sieci na terenach kempingowych lub zewnętrznych, w których występuje automatyczne przełączanie między napięciem zewnętrznym (sieć publiczna) a napięciem wewnętrznym (przetwornica)
yamah - 2022-01-13, 06:27
Socale napisał/a: | Ja bym bez większych kombinacji zastosował na szynie 2 przekaźniki NO, które rozłączałyby fazę i zero zasilania ładowarki 230/12V w chwili zaniku napięcia ze słupka = obydwa podpięte przed przełącznikiem słupek/przetwornica.
Np takie:
https://www.speckable.pl/...wE&gclsrc=aw.ds |
No tak..praktyczne i wygoda tylko z miejscem do zamontowania muszę pomyśleć
blue60 - 2022-01-13, 11:18
Socale napisał/a: | Ja bym bez większych kombinacji zastosował na szynie 2 przekaźniki NO, które rozłączałyby fazę i zero zasilania ładowarki 230/12V w chwili zaniku napięcia ze słupka = obydwa podpięte przed przełącznikiem słupek/przetwornica.
Np takie:
https://www.speckable.pl/...wE&gclsrc=aw.ds |
Czy mógłbyś narysować odręczny schemat?
Socale - 2022-01-13, 21:10
Jasne że tak, lecz mam pewne obawy gdyż jeśli oczami wyobraźni elektryka nie widzisz schematu z zastosowaniem tych przekaźników, to mam obawy że niepowodzenie spadnie na moją odpowiedzialność.
Mogę narysować zamysł żebyś mógł to zobaczyć a nie schemat do bezwzględnego wykonania.
blue60 - 2022-01-13, 21:58
No to proszę o zarys.
Bo myślę że to nic nie pomoże.
blue60 - 2022-01-16, 12:01
Dzięki wszystkim za pomoc.
@yamah, Twoje rozwiązanie byłoby dla mnie najlepsze, ale u mnie ładowarka zamontowana jest pod siedzeniem pasażera a poza tym nie ma osobnego włącznika.
Poszedłem za radą @papamila i zamontowałem oddzielne gniazdo 230 zasilane po włączeniu przetwornicy.
Gniazdko połączyłem kablem linką 3x1,5 o długości 5m.Czy bezpiecznik 50A będzie odpowiedni, zakładając, że głównie będę używał ekspresu do kawy 1200W?
Czy lepiej założyć większy?
Rob - 2022-05-07, 01:58
Jesli mówisz o zabezpieczeniu 12V z aku to 50A za zdecydowanie za malo. Tez mam ekspres 1260W taki na kapsułki Nespresso Pixie i mierzyłem cęgowym miernikiem pobiera podczas parzenia ok.105A z baterii. A przetwornice mam mniejszą niż Twoja.
Normalnie dobierasz kable i bezpiecznik do maksymalnej mocy przetwornicy. Jesli na 100% wiesz ze bedziesz korzystał tylko z ekspresu to potrzebujesz minimum 125A a nawet 150A. Do wykorzystania pełnej mocy to 250A.
I tutaj pojawia się kolejne pytanie o pojemność baterii, przekrój przewodów które dałeś, odległość przetwornicy od baterii i takie tam.
Pamietaj że bezpiecznik też musi być dobrany do średnicy przewodów. Jak porzadne średniice przewodów dałeś to mniejszy bezpiecznik nie narobi szkody. Ale jak za cienkie przewody i duży bezpiecznik to możesz spalić kampera.
wolver - 2025-01-14, 07:23
Czy udało ci się rozpracować jak odciąć ładowarkę bedącą pod fotelem, po podłączeniu przetwornicy? Też mam osobne gniazdko z przodu na półce do mikro i ekspresu tylko pod przetwornicę, ale ma to wadę w postaci braku zasilania na tym gniazdku jak podłącze się pod słupek.
Rob - 2025-01-15, 22:05
wolver napisał/a: | Czy udało ci się rozpracować jak odciąć ładowarkę bedącą pod fotelem, po podłączeniu przetwornicy? Też mam osobne gniazdko z przodu na półce do mikro i ekspresu tylko pod przetwornicę, ale ma to wadę w postaci braku zasilania na tym gniazdku jak podłącze się pod słupek. |
A co rozumiesz przez „ładowarkę pod siedzeniem”? Energoblock z wyjściem na gniazda 230VAC czy jakaś zwykła ładowarka 230V na 12VDC podłączona do słupka?
Jeśli masz gniazdo „dedykowane” tylko do ekspresu i tego mikro (nie podpięte razem z pozostałymi gniazdkami np. do lodówki, klimy itp.) to żaden problem. Nie ma za bardzo co rozkmilać. Jeden przekaznik 230VAC z dwoma stykami normalnie otwartymi i dwoma normalnie zamkniętymi i masz najprostrzy automat.
Większy problem jest jeśli chcesz zrobić przerzut na wszystkie gniazda w kamperze lub całą instalacje 230VAC, bo niektóre odbiorniki nie powinny być podłączone do przetwornicy. Wtedy tylko modyfikacja instalacji: klima/lodówka tylko pod słupek, a ekspress i mikro po przekaźniku ze słupka albo przetwornicy.
|
|