| |
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Budujemy kampera - Elektryka na bazie energobloku ABeM
ParaVan - Marek - 2022-03-06, 23:20 Temat postu: Elektryka na bazie energobloku ABeM Cześć
To mój pierwszy wpis na tym forum, więc wybaczcie pytania które pewnie się powtarza.
Budujemy kampera na bazie Boxera i jesteśmy w trakcie ogarniania elektryki.
Większość roboty jest zrobiona i kupione są podzespoły.
A piszę w takiej sprawie:
Pewnie ktoś budował elektrykę na bazie wielofunkcyjnego urządzenia, które robi i sprzedaje ABeM Kamper Service. Potrzebuję informacji potrzebnych do spięcia całości tzn. akumulatora bytowego do energobloku, skrzynki z bezpiecznikami instalacji 12V i połączenia z akumulatorem rozruchowym samochodu. Chodzi mi głównie o przekroje kabli i wielkości bezpieczników. Połączenie akumulatorów jest zrobione za pośrednictwem separatora Cyrix, pozostaje kwestia bezpieczników między separatorem a akumulatorem bytowym.
Jeśli gdzieś na forum jest wątek o instalacji na tym rodzaju energopbloku to będę wdzieczny za przekierowanie. Sam nie mogłem znaleźć.
Zaznaczam też że mam wsparcie profesjonalnego elektryka samochodowego, ale on nie miał wczesniej do czynienia z instalacją na tym energobloku.
Acha i drugie pytanie z dziedziny elektryki. Instalacja 230V z zewnątrz. Mam gniazo w burcie auta i przewody. Mam bezpieczniki. Poradzono mi podpiąć bezpieczniki nadprądowe na przewodzie prądowym i neutralnym na wypadek odwrotnie podłączononej fazy na kempingu.
Chcę potiwrdzić czy to obry pomysł i czy muszę to robić jak najbliżej gniazda, czy mogę 1 metr kabla dalej? Porzućcie proszę jakiś sprawdzony schemat połączenia takiej instalacji od gniazda zewnętrznego do gniazdka 230V w aucie.
Dzięki z góry za wszystkie porady.
Pozdrawiam
Monter - 2022-03-08, 15:51
Po pierwsze, witaj. Pisanie na tym forum powinno się zacząć od tematu "Przywitaj się".
Po drugie, skoro masz urządzenie konkretnej firmy to do niej należałoby zgłosić się po serwis i brakującą dokumentację. Jakoś nie chce mi się wierzyć, że kupiłeś coś, co nie miało żadnych dokumentów ani opisów.
Po trzecie ktoś na innym forum karawaningowym nie zostawia na tym urządzeniu suchej nitki twierdząc, że to produkt innej firmy z zaklejonym oryginalnym logo i doliczoną srogą marżą.
Po czwarte, cóż to za "profesjonalny elektryk" który umie podłączyć tylko to, co już wcześniej kiedyś podłączał? Bez urazy, ale albo Jego profesjonalizm jest bliski zeru, albo wraz z urządzeniem nie dostarczono Mu papierów tego urządzenia i powiedział, co powiedział, bo w czasie poświęconym na rozpoznawanie co jest z czym zrobi trzy inne zlecenia i zarobi więcej (czytaj: dłubane roboty są mało dochodowe).
Po piąte, gniazdo zewnętrzne - tak, mają być dwa bezpieczniki. Zwykle przyłącze jest w miejscu gdzie są szafki i inne wyposażenie, w "oryginalnych kamperach" ta odległość jest faktycznie nieduża (nie na drugim końcu auta), choć chyba większego znaczenia to nie ma. A skoro pytasz, jak podłączyć te dwa przewody to chyba czeka Cię dłuuuuga budowa z mnóstwem przeszkód
Robertunio - 2022-03-08, 20:15 Temat postu: Instalacja elektryczna. Każdy z Nas przez to przechodził - Teraz Twoja kolej
Poniżej dwa z kilkunastu (jeśli nie kilkudziesięciu wątków),
https://www.camperteam.pl...r=asc&start=675
https://www.camperteam.pl...a2900c11dfe144e
Odnośnie elektryki - zapoznaj się proszę z wątkami Świstaka.
Trzymamy kciuki i czekamy koniecznie na zdjęcia i relacje.
Gewehr - 2022-03-08, 21:37
Dam Ci dobrą radę. Zrezygnuj z urządzenia wielofunkcyjnego. Zaoszczędzi Ci to w przyszłości dużo problemów Osobiście, nawet za darmo bym tego nie zamontował
Jeśli zadajesz takie podstawowe i proste pytania, to poszukaj elektryka od kamperów, a profesjonaliste zostaw do samochodów. Lepiej na tym wyjdziesz.
Ps: Nie odbierz moich uwag jako złośliwości, a jako dobrą radę
jachu - 2022-03-08, 23:34
| Monter napisał/a: | Po pierwsze, witaj. Pisanie na tym forum powinno się zacząć od tematu "Przywitaj się".
Po drugie, skoro masz urządzenie konkretnej firmy to do niej należałoby zgłosić się po serwis i brakującą dokumentację. Jakoś nie chce mi się wierzyć, że kupiłeś coś, co nie miało żadnych dokumentów ani opisów.
Po trzecie ktoś na innym forum karawaningowym nie zostawia na tym urządzeniu suchej nitki twierdząc, że to produkt innej firmy z zaklejonym oryginalnym logo i doliczoną srogą marżą.
Po czwarte, cóż to za "profesjonalny elektryk" który umie podłączyć tylko to, co już wcześniej kiedyś podłączał? Bez urazy, ale albo Jego profesjonalizm jest bliski zeru, albo wraz z urządzeniem nie dostarczono Mu papierów tego urządzenia i powiedział, co powiedział, bo w czasie poświęconym na rozpoznawanie co jest z czym zrobi trzy inne zlecenia i zarobi więcej (czytaj: dłubane roboty są mało dochodowe).
Po piąte, gniazdo zewnętrzne - tak, mają być dwa bezpieczniki. Zwykle przyłącze jest w miejscu gdzie są szafki i inne wyposażenie, w "oryginalnych kamperach" ta odległość jest faktycznie nieduża (nie na drugim końcu auta), choć chyba większego znaczenia to nie ma. A skoro pytasz, jak podłączyć te dwa przewody to chyba czeka Cię dłuuuuga budowa z mnóstwem przeszkód |
ja bym nie wyciagal tak pochopnych wnioskow , ze ABEM nakleja tylko swoje logo i sprzedaje ten sprzet bez przerabiania .
Monter - 2022-03-09, 00:35
Ale to nie moja opinia, tylko znaleziona i podlinkowana. Nic w sieci nie ma na ten temat, nawet na stronie sprzedawcy (co jest trochę dziwne), więc ciężko o jakiekolwiek inne opinie.
TomekM - 2022-03-10, 07:44
Ja mam energoblok z ABeM, czy jak to się pisze. Jest to urządzenie podobne do urządzenia Volta ale na ile podobne - nie mam pojęcia. Podobno teraz jest nowsza wersja z mocniejszą przetwornicą - ja mam 700W.
Zdecydowałem się na to urządzenie bo nie chciałem za bardzo kombinować z elektryką. Moja wersja ma wejście na solary, wtyczkę na 230V, dwa gniazdka 230V i dwa kable do podłączenia akumulatora. Oczywiście także jakieś bezpieczniki.
Ja dodałem za energoblokiem bezpiecznik i różnicówkę na 230V oraz zestaw bezpieczników na instalacji 12V.
Moja opinia? Jak najbardziej pozytywna: jak zamontowałem tak działa już drugi rok.
AndreLech - 2022-03-10, 17:49
Monter, ParaVan - Marek,
Mam od roku i nie narzekam. Poniżej opis urządzenia i odpowiedź Marcina na wątpliwości dot. podobieństw do urządzenia Volta:
W ofercie urządzenie energoblok 4w1, znacznie ułatwiające prace przy budowie i modernizacji kampera, ma wbudowane 4 urządzenia w jednym:
1. przetwornica sinus +12V/~220v 1000W/1400W
2. regulator solarny MPPT 700W ( 2x340Watt dla 12V)
3. Szybka ładowarka słupkowa 40Amper
4. przełącznik automatyczny we/wy 220V - czyli podaje na wyjściu automatycznie ~220V z sieci, jeśli jest podłączone, lub z przetwornicy, jeśli brak zewnętrznego zasilania
Urządzenie zawiera w sobie zabezpieczenia przeciążeniowe, odłącznik solara (na czas gdy potrzebujemy rozłączyć akumulator od układu).
Wejście 220~ z sieci zewnętrznej,
2 gniazda wyjściowe 220~ dla instalacji wewnętrznej kampera, przewody do wpięcia akumulatora, oraz przyłącz solara.
Wyświetlacz informujący o stanie urządzenia, napięć we/wy ~220V, napięcia i prądu ładowania solara, stanu naładowania akumulatora.
Rzeczywista wydajność przetwornicy, jest znacznie większa niż podana w specyfikacji, wytrzymuje przy dobrej wentylacji 2000W, ale ostrzega sygnałem brzęczka o przeciążeniu, natomiast wydajność prądowa ładowarki sięga 200A, co
świadczy to o bardzo dobrej jakości wykonania i sporym zapasie mocy, by zapewnić długą i bezawaryjną pracę urządzenia.
----------------------------------
Grzegorz Jacek Wojtaszek to nie jest to samo, sinus pro1000 ma tylko 700W na przetwornicy, nasze 1400W z możliwością pracy do 2000W i zrobienia sobie kawy expresem, nasze ma regulator solarny mppt 700W, tamto tylko 300W, nasze ma ładowarkę wydajności prądowej 200A, z ładowaniem 40A, tamto tylko 30A, nasze ma przełącznik wejścia wyjścia 220V, a tamto nie ma wcale, czyli na gniazdach wyjściowych zawsze po podpięciu 220V z zewnątrz, na wyjściu podaje tylko 700W z pracującej przetwornicy, bo jest tylko UPSem do zasilania pieca w kotłowni, a nasze podaje 220V z zewnątrz, jeżeli jest dostępne z maksymalną mocą sieci 220V, więc nie ograniczone mocą przetwornicy jak w tamtym cytowanym. Nasze jest wyposażone w wentylator inteligentny super silent, bezszmerowy, a tamto wyje jak odrzutowiec. Nasze ma parametry napięć dostosowane do kampera, a tamto do pracy buforowej jako UPS w systemach domowych. Nasze urządzenie jest lutowane cyną ołowiową, na 480stC, a tamto bezołowiową na 220stC, stąd mają tyle reklamacji, z powodu topiących się lutów, podczas pracy z dużymi obciążeniami, my reklamacji nie przewidujemy. Nasze ma wszystkie firmowe tranzystory wewnątrz obudowy, tamto chińskie zastępcze znaczki, krzaczki, nie lubiące długiej ciężkiej pracy. Czy wystarczy już tych różnic. Proszę więc czytać opisy ze zrozumieniem, gdyż taki sam wygląd obudowy nie świadczy o identyczności. Pozdrawiam gorąco, zespół ABeM.
ParaVan - Marek - 2022-03-11, 01:14
Hej
Dzięki za wszystkie odpowiedzi.
Mam jeszcze pytanie o osób używających tego energobloku szczególnie TomkaM i AndreLech.
Czy te podwójne przewody z energobloku macie podpięte bezpośrednio do akumulatora, czy przez jakiś bezpiecznik? Nie wiem czy urzadzenie ma w sobie bezpiecznik, czy warto jakiś dodać, a jesli tak to jaki?
Rozumiem też że jesli ten energoblok ma w sobie regulator solarny to nie ma sensu dawać hebla pomiędzy nim a akumulatorem? Mam na myśli taki hebel do doraźnego rozpinania instalacji jak się zostawia auto na kilka godzin, a nie na parę miesięcy.
No własnie a jeśli jesteśmy przy heblach, to dajcie znać proszę
gdzie daliście heble w instalacji z energoblokiem 4w1.
Dzięki z góry za wszelkie wskazówki.
Pozdrawiam
ParaVan - Marek - 2022-03-11, 01:19
| TomekM napisał/a: | Ja mam energoblok z ABeM, czy jak to się pisze. Jest to urządzenie podobne do urządzenia Volta ale na ile podobne - nie mam pojęcia. Podobno teraz jest nowsza wersja z mocniejszą przetwornicą - ja mam 700W.
Zdecydowałem się na to urządzenie bo nie chciałem za bardzo kombinować z elektryką. Moja wersja ma wejście na solary, wtyczkę na 230V, dwa gniazdka 230V i dwa kable do podłączenia akumulatora. Oczywiście także jakieś bezpieczniki.
Ja dodałem za energoblokiem bezpiecznik i różnicówkę na 230V oraz zestaw bezpieczników na instalacji 12V.
Moja opinia? Jak najbardziej pozytywna: jak zamontowałem tak działa już drugi rok. |
Dzięki za opis. A czy mógłbyś sprecyzować gdzie dałeś bezpiecznik "za energoblokiem"? Może łatwiej będzie mi to zrozumieć jakbyś napisał między energoblokiem, a czym jest ten bezpiecznik.
Ja chcę puścić przewody z akumulatora do skrzynki bezpiecznków z których idzie cała instalacja 12V. Czy między aku a tą skrzynką dawałeś jeszcze jakis zbiorczy bezpiecznik?
Dzięki z góry.
Pozdrawiam
BikerB - 2022-03-11, 09:03
Wszystko co wychodzi z baterii musi byc zabezpieczone bezpiecznikiem.
Stosujac energobloc obnizaz niezawodnosc calosci
AndreLech - 2022-03-11, 18:33
Bezpiecznik musi być, tak to jest zrobione u mnie
AndreLech - 2022-03-11, 18:40
| ParaVan - Marek napisał/a: | | Rozumiem też że jesli ten energoblok ma w sobie regulator solarny to nie ma sensu dawać hebla pomiędzy nim a akumulatorem? Mam na myśli taki hebel do doraźnego rozpinania instalacji jak się zostawia auto na kilka godzin, a nie na parę miesięcy. |
Ja mam na stałe w EB włączony tylko regulator solarny (mały hebel na Energobloku). Jeśli opuszczam kamper na dłużej najpierw wyłączam zasilanie solarne i dopiero później całe zasilanie w kamperze. Taka kolejność jest b. ważna! Natomiast jeśli potrzebuję przetwornicę lub zasilanie zewnętrzne włączam cały energoblok.
ParaVan - Marek - 2022-03-14, 01:36
| AndreLech napisał/a: | | Bezpiecznik musi być, tak to jest zrobione u mnie |
Cześć
Dzięki za schemat. Jesli mógłbyś mi tylko kilka rzeczy jeszcze podać do tego schematu to będę wdzięczny. Szczególnie jeśli chodzi o bezieczniki bo wartości nie są la mnie czytelne na obrazku.
1. Jaki masz bezpiecznik na akumulatorze bytowym?
2. potwierdź czy dobrze widzę wartości bezpieczników w skrzynce rozdzielczej:
- 150A - Energoblok?
- 50A - do Cyrixa?
- 50A - do skrzynki bezp. instalcji 12V?
3. Jakie zastosowałeś grubosci przewodów:
a)pomiędzy akumulatorem bytowym a skrzynką rozdzielczą?
b) skrzynką rozdzielczą a skrzynką bezpieczników 12V?
c) skrzynką rozdzielczą a akumulatorem rozrucowym (i Cyrixem)?
4. Zastanawiałem się przez chwilę nad taką klemą z miejscem na kilka bezpiczników jak w akumulatorach samochodowych, ale wtedy nie mogę zastosować hebla bo tam prą idzie prosto z akumulatora na bezpieczniki. Chyba że można podpiąć Enrgoblok ABeM bezpośrednio do akumulatora. Rozważałeś taką opcję? Hebel byłby wtedy tylko na kablu do instalacji 12V.
Wiem że to dużo pytań, ale będę bardzo wdzięczny za opowiedź jeśli znajdziesz chwilę.
Znalazłem takie zdjęcie na wątku dotyczącym budowy Twojego kampera. Czy te grubości kabli ostatecznie są takie jak na zdjeciu, czy cos zminiłeś lub zmieniłbyś?
Dzięki z góry za odpowiedź.
AndreLech - 2022-03-14, 12:59
ParaVan - Marek, Takie połączenie jest nieaktualne. Reaven22 podpowiedział mi inne rozwiązanie które zastosowałem i pokazuję połączenia na górnym schemacie.
Kup
1. SKRZYNKA PUSZKA BEZPIECZNIKÓW do VW Golf IV 4 Bora https://allegro.pl/oferta/skrzynka-puszka-bezpiecznikow-do-vw-golf-iv-4-bora-8637590526
2. GŁÓWNY BLOK ROZDZIELCZY MOSTEK NA SZYNĘ DIN 80A https://allegro.pl/oferta/glowny-blok-rozdzielczy-mostek-na-szyne-din-80a-11807842868?reco_id=a54cfd6b-a375-11ec-96f8-e43d1a024390&sid=0e7a5475e04eefd78184d559df6fb9f87c889ad5ac94196dac75ac99722370c3&bi_s=archiwum_allegro&bi_c=Product&bi_m=reco&
| ParaVan - Marek napisał/a: |
1. Jaki masz bezpiecznik na akumulatorze bytowym?
250A, kabel 25mm
2. potwierdź czy dobrze widzę wartości bezpieczników w skrzynce rozdzielczej:
- 150A - Energoblok?
- 50A - do Cyrixa?
- 50A - do skrzynki bezp. instalcji 12V?
Potwierdzam
3. Jakie zastosowałeś grubości przewodów:
a)pomiędzy akumulatorem bytowym a skrzynką rozdzielczą?
25mm
b) skrzynką rozdzielczą a skrzynką bezpieczników 12V?
10mm
c) skrzynką rozdzielczą a akumulatorem rozruchowym (i Cyrixem)?
16mm |
Mam nadzieję, że pomogłem
AndreLech - 2022-03-14, 13:47
| ParaVan - Marek napisał/a: | 4. Zastanawiałem się przez chwilę nad taką klemą z miejscem na kilka bezpiczników jak w akumulatorach samochodowych, ale wtedy nie mogę zastosować hebla bo tam prą idzie prosto z akumulatora na bezpieczniki. Chyba że można podpiąć Enrgoblok ABeM bezpośrednio do akumulatora. Rozważałeś taką opcję? Hebel byłby wtedy tylko na kablu do instalacji 12V.
|
Nie zastanawiałem się, mądrzejsi ode mnie z tego forum zasugerowali mi takie rozwiązanie. Zrób tak jak ja (przestudiuj dokładnie mój aktualny schemat połączeń) i będziesz zadowolony.
ParaVan - Marek - 2022-03-14, 17:54
| AndreLech napisał/a: | ParaVan - Marek, Takie połączenie jest nieaktualne. Reaven22 podpowiedział mi inne rozwiązanie które zastosowałem i pokazuję połączenia na górnym schemacie.
|
Nie wiem który schemat masz na myśli pisząc "na górnym schemacie". Czy możesz podesłać link? Czy masz na myśli ten schemat co poniżej?
Ja wiem że nieaktualne są te miedziane szyny, ale schemat jest taki sam jak na twoim rysunku ponizej, zgadza się?
Bo mi głównie zależy na grubościach kabli i watościach bezpiecznków. resztę w miarę ogarniam
Dzięki
AndreLech - 2022-03-14, 20:37
| ParaVan - Marek napisał/a: | Czy masz na myśli ten schemat co poniżej?
|
Tak ten
ParaVan - Marek - 2022-03-16, 10:21
| AndreLech napisał/a: | | ParaVan - Marek napisał/a: | Czy masz na myśli ten schemat co poniżej?
|
Tak ten |
Super. Tylko chcę zauwazyć że wartość bezpiecznika przy akumulatorze bytowym jest nieczytelna. 250A???
No i na tym schemacie nie podałeś grubości kabli, a na tym starym były, dlatego się podparłem tym starym.
Przepraszam że jestem taki namolny, ale w tym schemacie bez konkretnych wartości liczbowych (bezpieczniki i kable) trudno się na nim wzorować.
Pozdrawiam
AndreLech - 2022-03-16, 11:33
ParaVan - Marek, Ok
ParaVan - Marek - 2022-03-16, 18:28
| AndreLech napisał/a: | | ParaVan - Marek, Ok |
Acha. Dzięki.
|
|