Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam

Pomocy! mam konkretny problem techniczny - Przepalający się bezpiecznik - sterowanie elektroblokiem

prusiak - 2022-03-22, 22:29
Temat postu: Przepalający się bezpiecznik - sterowanie elektroblokiem
Witajcie
Potrzebuję waszej pomocy.
Mam mianowicie następujący problem. Zrodził się z niczego, tzn podczas ostatniego wyjazdu, już w trakcie powrotu, podczas postoju zauważyłem że nie działa zasilanie części mieszkalnej. Nie działa i nie włącza się Control Panel przez co nic nie działa. Dogrzebałem się do pierwszego lepszego bezpiecznika przed elektroblokiem i trafiam - jest przepalony. Wymiana na nowy i wszystko wraca do normy. Podczas dalszej jazdy wszystko działa ok do momentu kiedy nie gaszę auta. Cyk i wszystko gaśnie. Ponownie wymiana tego samego bezpiecznika przywraca zasilanie. Kolejne odpalenie auta, jest ok i gaszenie powoduje przepalenie bezpiecznika. Kolejne doświadczenie z podłączeniem 230V i nowym bezpiecznikiem - wszystko działa ok. Odłączam 230V i cyk przepala się bezpiecznik.

Energoblok Nordelettronica ne237. Bezpiecznik wskazany strzałką, przepala 10A jak i 15A. Wydaje mi się że to połączenie odpowiada uruchomienie i działanie energobloku.

Podpowiedzcie gdzie szukać punktu zaczepienia? Co powoduje zwarcie/przeciążenie w momencie odłączenia zasilania z alternatora czy 230V?

Gewehr - 2022-03-22, 22:46

Prawdopodobnie nie ma zasilania na grubym przewodzie. Tym co jest bezpiecznik 50A. Sprawdź go od aku, do EB.
Andrzej 73 - 2022-03-22, 23:05

Gewehr napisał/a:
Prawdopodobnie nie ma zasilania na grubym przewodzie. Tym co jest bezpiecznik 50A. Sprawdź go od aku, do EB.


Przy bezpieczniku lubią zasniedziec styki. W poprzednim kamperze tak miałem. :spoko

prusiak - 2022-03-22, 23:11

Gewehr napisał/a:
rawdopodobnie nie ma zasilania na grubym przewodzie. Tym co jest bezpiecznik 50A. Sprawdź go od aku, do EB.

Gdyby tak było to wtedy nie powinno byc zasilania na zabudowe. A tu po wymianie bezpiecznika wszystko działa prawidłowo. Po uruchomieniu silnika przechodzi w stan ładowania aku... potem jak gasze silnik to wali bezpiecznik.
Andrzej 73 napisał/a:
Przy bezpieczniku lubią zasniedziec styki. W poprzednim kamperze tak miałem.

Przy tym wskazanym?

Gewehr - 2022-03-22, 23:24

Wywala bezpiecznik od bocznika, bo nie masz głównego zasilania.
prusiak - 2022-03-22, 23:29

Gewehr napisał/a:
Wywala bezpiecznik od bocznika, bo nie masz głównego zasilania.

OK, bede jutro weryfikował. Dzieki.
Jak ktoś jeszcze jakieś pomysły to proszę... jutro będę sprawdzał. :wyszczerzony:

Socale - 2022-03-23, 08:56

Tak jak koledzy sugerują czystość złącz to podstawa.
Zakładam że są czyste i pewne zatem co dalej:
No trzeba szukać wskazówek i diagnozować.
1. Wypnij wtyczkę w e-bloku i sprowokuj do przepalenia się tego bezpiecznika.
2. Wyjmij ten palący siębezpiecznik i wstaw w jego miejsce pomiar Volt w pin od strony e-bloku i sprowokuj do przepalenia, w tym momencie obserwuj miernik.
3. Sprawdziłbym czy przekaźnik lodówki nie jest zespawany w poz. załączonej. To co prawda nie ma nic wspólnego z tym bezpiecznikiem ale dialbli jedne wiedzą co jest uwalone.
4. Sprawdź dokładnie wiązkę czy myszki kabelków nie pogryzły, one ignorują niebezpieczeństwa z tym związane a potem strzał prądem po ząbkach i uciekają.
Będziem drążyć, zapodaj ew. fotki

prusiak - 2022-03-23, 09:19

OK, dzięki za podpowiedzi.
Dziś po południu będę działał i relacjonował.

prusiak - 2022-03-23, 18:03

Uwaga uwaga, oglaszam wyniki konkursu....
The winner is...


Gewehr... z racji że byłeś pierwszy i diagnoza była trafna wygrywasz... moje podziękowania. :szeroki_usmiech po prostu padl ten bezpiecznik 50A, który i tak u mnie akurat byl 30A.

Oczywiście w tym przypadku to ja wgrywam naprawę zasilania. A przy ponownym takim psikusie trzeba będzie dojść co spowodowało jego przepalenie...

Wszystkim wam również dziękuję.

Gewehr - 2022-03-23, 18:37

Ja z tego żyję, więc takie pierdoły muszę wiedzieć. Bezpiecznik 30A to zbyt mało. Powód przepalenia, to rozładowany akumulator zabudowy i prąd ładowania z altka większy niż te 30A :mrgreen:
prusiak - 2022-03-23, 18:46

Gewehr napisał/a:
Powód przepalenia, to rozładowany akumulator zabudowy i prąd ładowania z altka większy niż te 30A

To by sie zgadzało. Od niedawna mam dwa akumulatory i faktycznie było już w nich mało energii po 2 dobach użytkowania. Będę musiał również zmienić główny bezpiecznik na 50A.
Dzięki jeszcze raz.

Socale - 2022-03-23, 18:47

prusiak napisał/a:
...
padl ten bezpiecznik 50A, który i tak u mnie akurat byl 30A.
...
trzeba będzie dojść co spowodowało jego przepalenie...

No powód przepalenia masz we własnej wypowiedzi, wstaw 50A.
Ja dziś u siebie hebelmasę wstawiałem, przyjrzałem się i też mam 50A jeszcze z fabryki.
Brawo Gewehr za opisanie przyczynoskutków.

Gewehr - 2022-03-23, 19:21

Jak chcesz mieć spokój, to daj Victrona Oriona dc-dc 30A. Zabezpieczy to altka przed usmażeniem.
Andrzej 73 - 2022-03-23, 20:41

W ubiegłym roku w CRO wywaliło mi bezpiecznik 40A dochodzący do ładowania aku , to częsty przypadek więc pamiętaj na przyszłość aby o nim pamiętać.
Fajnie że udało się szybko znaleźć przyczynę i usunąć usterkę.
:spoko


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group