|
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
Prawo i przepisy - Prawo Jazdy B (możlie) że pojedziemy do 4,250 lub 4,5 tony
OMEGA - 2022-04-29, 20:28 Temat postu: Prawo Jazdy B (możlie) że pojedziemy do 4,250 lub 4,5 tony https://www.campervans.de...-fuehrerschein/
Camper über 3,5 Tonnen: bald mit B-Führerschein?
Die Überarbeitung der EU-Führerscheinrichtlinie geht in die nächste Runde. Das Gewichtslimit für den B-Führerschein könnte auf 4,25 Tonnen steigen. Bis 20. Mai 2022 können sich alle EU-Bürger mit guten Argumenten zu Wort melden.
tłumaczenie
Kampery powyżej 3,5 tony: wkrótce z prawem jazdy kategorii B? Nowelizacja unijnej dyrektywy w sprawie praw jazdy wchodzi w kolejną rundę. Limit wagowy dla prawa jazdy kategorii B może wzrosnąć do 4,25 tony. Do 20 maja 2022 r. wszyscy obywatele UE mogą przedstawiać dobre argumenty. Maschinelle Übersetzung
Reszta artykułu dla zainteresowanych można sobie przetłumaczyć w Google,
ale jest nadzieją że przepisy jeszcze tego roku się zmienią i nie trzeba bedzie robić kat C
Cyryl - 2022-04-29, 21:01
kat. B już wzrosła do 4250kg pod warunkiem, że napędzany jest paliwem alternatywnym: elektryczny lub wodór.
mischka - 2022-04-29, 21:07
no to do dzieła, wypełniamy...
papamila - 2022-04-29, 23:51
niepotrzebnie sie podpalacie,
sprawa będzie dotyczyła nowych kamperów
wyprodukowanych już z nową homologacją na 4250kg.
To co już jeździ na 3 5t tak pozostanie
Nie wiem czy znajdzie sie choć 1% chętnych do odkopania i przeprowadzenia stosunkowo kosztownych zmian (w autach które były równolegle produkowane z innymi homologacjami niż 3500
-mam na myśli zmiany konstrykcyjne pojazdu w kwesti zawieszeń, hamulców, resorów itp)
OMEGA - 2022-04-30, 08:18
w artykule jest mowa o Prawo Jazdy kat B z możliwością prowadzenia pojazdów pow.3,5 tony DMC ,
np, 4250 kg lub 4500 kg bo takie są produkowane . Co za różnica prowadząc Dukato o DMC 3500kg które najczęściej jest przeładowane a to samo Dukato które ma DMC 3850 lub więcej oczywiście mowa o kamperach.
Oczywiste że homologacja na już wyprodukowanych autach pozostanie nie zmieniona , przynajmniej w Polsce.
papamila - 2022-04-30, 12:35
Cytat: | homologacja na już wyprodukowanych autach pozostanie nie zmieniona |
dokładnie to miałem na myśli
aviator - 2022-04-30, 12:38
Ale jeśli na to samo auto były różne homologację a nie mamy jej na stanie, to proponuje już teraz zacząć się o nią starać - oczywiście u producenta zabudowy. Jak wprowadza nowe zasady na kat.B pozostanie tylko podniesienie dmc na dotychczasowe auto i można śmigać ;-)
orys - 2022-04-30, 22:42
OMEGA napisał/a: |
np, 4250 kg lub 4500 kg bo takie są produkowane . Co za różnica prowadząc Dukato o DMC 3500kg które najczęściej jest przeładowane a to samo Dukato które ma DMC 3850 lub więcej oczywiście mowa o kamperach.
|
Różnica jest taka, że przeładowane auto o DMC 3.5t to nie to samo co w pełni załadowane auto o większej DMC i prawo jazdy nic tu nie zmienia.
Teraz prawko kategorii B uprawnia Cię do jazdy autami do 3.5t ale to nie znaczy, że możesz załadować 2.5 tony do malucha :-)
Kazik II - 2022-04-30, 23:34
papamila napisał/a: | sprawa będzie dotyczyła nowych kamperów
wyprodukowanych już z nową homologacją na 4250kg. |
Albo ja czegoś nie rozumiem, albo postęp zidiocenia ogólnego przyspiesza. Czy to oznacza, że kupując kampera z nową homologacją o DMC 4200 będę mógł go prowadzić z prawkiem "B" ale jeśli trafi mi się kamper z 2020 roku o DMC 4200 to tego już prowadzić z moim prawkiem będzie mi nadal zabronione? Błagam o wyprowadzenie mnie z błędu - bo inaczej tylko szklanka wódki pozwoli mi przejść nad tym do porządku dziennego.
papamila - 2022-05-01, 07:37
jeżeli to miałoby przejść,
to oczywiście że będziesz mógł poruszać się kamperem o DMC do 4,250kg
mówimy o rozszerzeniu uprawnień kierowcy
a nie przeładowywać kampera o DMC 3,5T do 4,25T
Kazik II - 2022-05-01, 12:15
papamila napisał/a: | eżeli to miałoby przejść,
to oczywiście że będziesz mógł poruszać się kamperem o DMC do 4,250kg
mówimy o rozszerzeniu uprawnień kierowcy
|
Nie rozumiem, poprzednio pisałeś, że to uprawnienie do kierowania kamperami z kat B ma dotyczyć tylko pojazdów homologowanych po wejściu w życie nowych przepisów, a nie starszych.
papamila - 2022-05-01, 14:32
może nie wyraziłem dokładnie mojej myśli
jeśli by doszło do zmiany przepisów w zakresie uprawnień do prowadzenia pojazdówna kat B pojazdów kampingowych o masie do 4,25T to każdy kto posiada takie PJ bedzie mógł prowadzic taki pojazd (o ile nie będzie innych ograniczeń. np. określonego stażu).
Dopiero po zatwierdzeniu powyższych zmian producenci podwozi i zabudów zaczną na masową skalę produkować takie modele
Jeśli masz/znajdziesz/kupisz taki pojazd kampingowy o DMC do 4,25T to bedziesz mógł go prowadzić.-po zmianie
Natomiast ta zmiana przepisów absolutnie nie spowoduje zmiany dotychczasowego DMC naszych pojadoww i nie będziemy mogli "przeładować" do owych 4,25T
Owszem, będzie można starać sie o uzyskanie od producenta homologacji na zwiększony tonaż o ile na dokładnie ten sam model była taka również wystawiona.
Aby to uzyskać może byc konieczne dokonanie pewnych zmian w pojeździe, np zmian w układzie hamulcowym, felgach itp.. A to kosztuje
dlatego napisałem że zdecydowana większość pozostanie przy swoim dotychczasowym DMC
Osinskiluk - 2022-05-01, 19:38
Teraz można wypełnić ankiete, przepisy zmiana się pewnie za jakieś 10lat...
Kazik II - 2022-05-01, 20:52
papamila napisał/a: | Jeśli masz/znajdziesz/kupisz taki pojazd kampingowy o DMC do 4,25T to bedziesz mógł go prowadzić.-po zmianie |
Czy dobrze teraz zrozumiałem - jeśli po zmianie przepisów znajdę kampera starszego, ale o DMC do 4250 w dowodzie rejestracyjnym to będę mógł go prowadzić?
Kazik II - 2022-05-01, 21:00
A tak w ogóle to naszła mnie refleksja - czy nie lepiej byłoby po prostu ogólnie podnieść uprawnienia dla kat "B" do 4250 kg zamiast cudować że ten wolno tamten nie wolno. Bo to prowadzi ogólnie do pewnych absurdów - kierowca bus powie: niby czemu kamperowiec może prowadzić cięższe auto a ja nie? Samochody się zmieniły a przepisy od dawien dawna nie. Współczesne samochody to zupełnie inna bajka, ich poziom bezpieczeństwa jest nieporównywalny z czasami kiedy tworzono przepisy o 3,5 t dla kat. "B"
Osinskiluk - 2022-05-01, 23:02
Kazik II napisał/a: | A tak w ogóle to naszła mnie refleksja - czy nie lepiej byłoby po prostu ogólnie podnieść uprawnienia dla kat "B" do 4250 kg zamiast cudować że ten wolno tamten nie wolno. Bo to prowadzi ogólnie do pewnych absurdów - kierowca bus powie: niby czemu kamperowiec może prowadzić cięższe auto a ja nie? Samochody się zmieniły a przepisy od dawien dawna nie. Współczesne samochody to zupełnie inna bajka, ich poziom bezpieczeństwa jest nieporównywalny z czasami kiedy tworzono przepisy o 3,5 t dla kat. "B" |
Ja tak rozumiem te zmiany. Zmiana dmc dla kategorii B do 4250kg. Nie dotyczy to tylko kamperow.
SlawekEwa - 2022-05-02, 08:12
Czy spotkał ktoś Ducato Maxi L4 H2 z 11' roku koła 16 cali, silnik 3.0 o większym DMC niż 3.5t ?
mischka - 2024-02-29, 18:46
jest dobrze, dzisiejszy artykuł z niemieckiej prasy
https://www.autobild.de/a...e-25282335.html
plus tłumaczenie:
"Podczas czytania reformy dyrektywy w sprawie praw jazdy Parlament Unii Europejskiej zatwierdził rozszerzenie prawa jazdy klasy B z dotychczasowych 3,5 do 4,25 tony dla samochodów kempingowych. Według Stowarzyszenia Przemysłu Caravaningowego (CIVD) jest to druga instytucja UE, która opowiedziała się za reformą, której domaga się branża caravaningowa. Rada Europejska głosowała za jego przyjęciem już w grudniu 2023 r.
Więcej szczegółów zostanie jednak wynegocjowanych dopiero po nowych wyborach do Parlamentu Europejskiego na początku czerwca 2024 r. Zwiększenie limitu masy powinno dotyczyć samochodów kempingowych i ambulansów, niezależnie od rodzaju napędu. W przypadku innych typów pojazdów zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej należy jednak powiązać z zastosowaniem alternatywnego napędu.
Przedłużenie prawa jazdy klasy B: Branża caravaningowa angażuje się w to od lat
CIVD z zadowoleniem przyjmuje decyzję Parlamentu Europejskiego. Według stowarzyszenia zwiększenie masy do 4,25 tony umożliwi zrównoważone i przyjazne rodzinom podróżowanie furgonami, półzintegrowanymi i zintegrowanymi kamperami dostępnymi dla milionów ludzi.
Od lat europejska branża caravaningu prowadzi kampanię za pośrednictwem swojej organizacji parasolowej „European Caravan Federation” (ECF) na rzecz rozszerzenia dopuszczalnej masy ciała prawa jazdy kategorii B dla wszystkich samochodów kempingowych. Aby wakacje były przyjazne dla klimatu i rodziny, potrzebne są proste i przyjazne dla konsumentów przepisy. Ponadto wzrost przyczynia się również do osiągnięcia europejskich celów zrównoważonego rozwoju."
majsterus - 2024-03-01, 00:24
Chodzi o pchanie na siłę elektryków....bo są cięższe od spalinowych. A Niemce chcą zarobić więc pod ich dyktando będą zmieniać prawo.
Nie ma co liczyć na napędy konwencjonalne.
Żaden z pomysłów ostanich osłów z PE nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.
SlawekEwa - 2024-03-01, 10:41
mischka napisał/a: | Według stowarzyszenia zwiększenie masy do 4,25 tony umożliwi zrównoważone i przyjazne rodzinom podróżowanie furgonami, półzintegrowanymi i zintegrowanymi kamperami dostępnymi dla milionów ludzi. |
i do budżetu ViaTola wpadnie więcej kasy
Kazik II - 2024-03-01, 11:22
Niby że tam jest napisane, że ma to dotyczyć kamperów ogólnie, czyli i spalinowych. Ale ja do końca w to nie wierzę.Tak by wynikało z tej gadki-szmatki nowomowy rodem z czasów minionych:
mischka napisał/a: | Aby wakacje były przyjazne dla klimatu i rodziny, potrzebne są proste i przyjazne dla konsumentów przepisy. Ponadto wzrost przyczynia się również do osiągnięcia europejskich celów zrównoważonego rozwoju." |
Oni mają chyba gotowe szablony do pisania takich farmazonów. Można by jeszcze dodać "Aby Europa rosła w siłę, a ludziom żyło się dostatniej" Koń by się uśmiał
papamila - 2024-03-01, 13:48
O tej zmianie wspomina się coraz częściej i być może to przejdzie
Tym niemniej będzie to dotyczyło NOWYCH!!! kamperów z nowymi homologacjami
No chyba że ktoś trafi rodzynka pow. 3,5T akurat z homologacją na 4.25T
Kazik II - 2024-03-01, 15:05
Tak czy owak mając w papierach DMC 3,5 t. i tak więcej nie obciążymy. A to chyba zdaje się jest nasza bolączka. Pociecha dla tych, którzy będą kupować nowe. A producenci przestaną cudować z wagą aby tylko się zmieścić w 3,5 t. I to jest pozytywny aspekt sprawy.
gryz3k - 2024-03-01, 15:11
papamila napisał/a: | O tej zmianie wspomina się coraz częściej i być może to przejdzie
Tym niemniej będzie to dotyczyło NOWYCH!!! kamperów z nowymi homologacjami
No chyba że ktoś trafi rodzynka pow. 3,5T akurat z homologacją na 4.25T |
Mój Hymer wyjechał z fabryki jako 4250 i od razu przerobiono go na 3,5 t. Mam dwie homologacje. Znaczy będzie można zmienić.
mischka - 2024-03-01, 18:37
Kazik II napisał/a: | Tak czy owak mając w papierach DMC 3,5 t. i tak więcej nie obciążymy. |
a dlaczego?
majsterus - 2024-03-01, 22:40
Ponieważ zakończy się to mandatem i zakazem dalszej jazdy.
Kazik II - 2024-03-01, 23:54
papamila napisał/a: | Tym niemniej będzie to dotyczyło NOWYCH!!! kamperów z nowymi homologacjami |
Jakoś nie wyobrażam sobie, jak to w praktyce miałoby wyglądać. Czy w przepisach dot. uprawnień na kat B będzie pisało, że uprawnia również do pojazdów specjalnych kempingowych o DMC do 4250 ale tylko homologowanych po ....... roku? Trochę to głupie, bo niby czemu ktoś kupujący starszego kampera o DMC do 4250 musiałby dorabiać kat C a jakby kupił nowszy to już nie. To byłoby zupełnie bez sensu. Choć może nie doceniam inwencji brukselskich specjalistów od giętych bananów.
majsterus - 2024-03-02, 06:44
Będzie to tylko dotyczyło pojazdów zasilanych ogniwami. Są on cięższe. A sprzedać trzeba. Niemiec chce zarobić
mischka - 2024-03-02, 06:50
majsterus napisał/a: | Ponieważ zakończy się to mandatem i zakazem dalszej jazdy. |
Sugerujesz że wszyscy jeżdżą grzecznie nie przekraczając dmc? Tu na forum są opisane sytuacje w których po zapłaceniu mandatu kamperowcy jechali dalej, tak że nie wiem po co ta histeria.
mischka - 2024-03-02, 06:56
majsterus napisał/a: | Będzie to tylko dotyczyło pojazdów zasilanych ogniwami. Są on cięższe. A sprzedać trzeba. Niemiec chce zarobić |
Cyryl - 2024-03-02, 08:40
majsterus napisał/a: | Będzie to tylko dotyczyło pojazdów zasilanych ogniwami. Są on cięższe. A sprzedać trzeba. Niemiec chce zarobić |
popatrz a na rynku europejski elektryczne pojazdy produkowane w Niemczech ustępują ilościowo pojazdom elektrycznym z USA i Korei, a ostatnio nawet Dacia depcze im po piętach.
czyli ci inni produkują charytatywnie?
Kazik II - 2024-03-02, 11:46
majsterus napisał/a: | Będzie to tylko dotyczyło pojazdów zasilanych ogniwami. Są on cięższe. A sprzedać trzeba. Niemiec chce zarobić |
"Zwiększenie limitu masy powinno dotyczyć samochodów kempingowych i ambulansów, niezależnie od rodzaju napędu."
Coś chyba nie doczytałeś.
Kazik II - 2024-03-02, 11:50
mischka napisał/a: | majsterus napisał/a: | Ponieważ zakończy się to mandatem i zakazem dalszej jazdy. |
Sugerujesz że wszyscy jeżdżą grzecznie nie przekraczając dmc? Tu na forum są opisane sytuacje w których po zapłaceniu mandatu kamperowcy jechali dalej, tak że nie wiem po co ta histeria. |
To zależy od kraju i humoru policjanta. A jak pojedzie dalej to do następnego kraju albo.....do następnej kontroli.
mischka - 2024-03-02, 13:40
Kazik II, ile takich kontroli miałeś?
Kazik II - 2024-03-02, 18:52
mischka napisał/a: | Kazik II, ile takich kontroli miałeś? |
Chyba trochę bagatelizujesz sprawę.
Różnie to podają różne źródła, ale ostrzeżenie, że we Francji mogą zakazać dalszej jazdy powtarza się wielokrotnie. Gdzie indziej bywa, że albo zrzucisz nadwagę albo nie jedziesz dalej.Tak czy owak w niektórych krajach jest to traktowane dość łagodnie ale w innych kosztuje słono. Oczywiście zależy to od stopnia przeładowania.przeładowanie kampera kary
majsterus - 2024-03-02, 21:14
Kazik II napisał/a: | ["Zwiększenie limitu masy powinno dotyczyć samochodów kempingowych i ambulansów, niezależnie od rodzaju napędu." |
Słowo klucz - powinno -
Nie ma szans. 3,5t to magiczna cyfra.
Ale lud żyje nadzieją...jak i obietnicami władzy :D
joko - 2024-03-02, 22:19
Przeszło bez uwag w pierwszym czytaniu w PE , więc raczej 100% że będzie ostatecznie klepnięte bez zmian.
4.25t na B dla wszystkich bezemisyjnych (EV, wodór) , oraz dla ambulansów i samochodów kempingowych niezależnie od rodzaju napędu.
Jak klepną ostatecznie to będzie dopiero połowa tematu bo to dopiero dyrektywa na podstawie której każde z krajów członkowskich będzie musiało uchwalić swoje przepisy .
Jak to będzie już prawem to korzyść dla kupujących nowe , a strata dla posiadaczy tych do 3,5t.
Przy takich przepisach produkcja i sprzedaż kamperów z homologacją do 3,5t stanie się niszowa , a używane stracą na wartości.
Podniesienie DMC w używanych będzie moim zdaniem mało realne, nawet jak ktoś będzie w stanie podeprzeć się jakąś homologacją , bo nie jest to w interesie ustawodawcy.
Kampery do 3,5t będą traktowane przez kupujących tak jak teraz są traktowane te z DMC 2.8 czy 3.0 , czyli jako mocno problematyczne.
Przypuszczam również, że po wejściu tych nowych przepisów poważniej będzie traktowane przeważenie i skończy się przymykanie oczu na kampery .
Zastanawiam się co z Viatoll'em bo skoro osobowe elektryki do 4,25t na B nie będą podlegały , to kampery i ambulanse też nie powinny bo to jest regulacja w/g tych samych przepisów.
MILUŚ - 2024-03-02, 22:20
majsterus napisał/a: |
Ale lud żyje nadzieją...jak i obietnicami władzy :D |
Widać subtelną chyba różnicę po tych ośmiu latach
joko - 2024-03-03, 08:48
MILUŚ napisał/a: | majsterus napisał/a: |
Ale lud żyje nadzieją...jak i obietnicami władzy :D |
Widać subtelną chyba różnicę po tych ośmiu latach |
Teraz zapewne dyrektywy unijne będą realizowane w 120%
To może się rozpędzą i podniosą do 4,5t, albo nawet na okrągło do 5t
LukF - 2024-03-04, 14:50
joko napisał/a: | MILUŚ napisał/a: | majsterus napisał/a: |
Ale lud żyje nadzieją...jak i obietnicami władzy :D |
Widać subtelną chyba różnicę po tych ośmiu latach |
Teraz zapewne dyrektywy unijne będą realizowane w 120%
To może się rozpędzą i podniosą do 4,5t, albo nawet na okrągło do 5t |
Brawo. Starczyło tylko władzę zmienić i już mamy (obiecane) lepiej
|
|