| |
Klub miłośników turystyki kamperowej - CamperTeam
|
 |
elektryka, solary, przetwornice i akumulatory - energoblok EBL266 + solary + falownik
Cynamonowicz - 2022-06-18, 15:00 Temat postu: energoblok EBL266 + solary + falownik Dzień dobry wszystkim!
Jak dotychczas uczestniczyłem na forum jako obserwator, dłubiąc sobie niedawno zakupionego kamperka (Citroen c25 '89) i nie natykając się na większe trudności. Cośtam fachu w ręku jest, więc powoli uporałem się z rekonstrukcją pognitych stelaży, uzupełnianiem uszczelek czy drobnym 'tuningiem' układu paliwowego.
No i teraz trafiło się, że czas na elektrykę.
Co jest?
Mam tutaj energoblok EBL266.
Schemat w załączniku.
Co ma być?
1. solary,
2. falownik, ponieważ wbrem moim oczekiwaniom (których nie sprawdziłem przy zakupie) instalacja 230V nie działa ani z alternatora, ani z akumulatora części mieszkalnej. Zakładam, więc że jest podłączona bezpośrednio do gniazda zewnętrznego zasilania, którego jeszcze nie sprawdzałem. Inwertera ani widu, ani słychu.
Po co?
Zależy mi, będę mieszkał w tym dziadku całą zimę w ciepłych krajach, pracuję zdalnie.
Do laptopa, telefonów pewnie wykombinowałbym zasilanie na 12V, co zaoszczędziłoby mi zużycie energii na inwerterze, ale niemniej posiadam kilka urządzeń z wtyczkami sieciowymi, które chciałbym mógł obsłużyć 'na dziko'.
Czego potrzebuję?
Mądrego rozwiązania w kwestii wpięcia instalacji PV i inwertera.
Moje przemyślenia?
Najprostsza logika podpowiada (zapewne pomijając pewne istotne detale o których chciałbym się nauczyć od drogich forumowiczów):
regulator PV - do masy
regulator PV + na dodatnią klemę aku za bezpiecznikiem 30A (patrz schemat)
inwerter IN tak samo jak regulator
inwerter OUT tak jak zasilanie z kabla sieciowego, przed włącznikiem.
Moje wątpliwości?
Nie potrafię przewidzieć co się dzieje i jak pracuje regulator gdy pobieram prąd z aku, jednocześnie generując ampery z solarów. Gdzie płynie prąd? Na zasilanie obciążenia czy do akumulatora? Co odczytuje regulator gdy aku jest naładowany, a układ chce dostać energię na zasilanie obciążenia? Czy nie rozsądniej byłoby odciąć akumulator gdy jest naładowany i pobierać energię z solarów prosto na obciążenie? Jak połączyć wtedy regulator?
Dodatkowe info?
Nic jeszcze nie kupiłem. Bawię się na pożyczonym sprzęcie, który jeśli się sprawdzi do tych zastosowań może stać się mój:
2 solary:
P = 120W
Voc = 31.9V
Vpmax = 25.7V
Ipmax = 4.67A
w tej chwili zapięte równolegle.
regulator PWM Steca PR3030.
inwertera nie posiadam, ale byłoby świetnie skorzystać z tych wszystkich gniazdek rozrzuconych po kabinie również na dziko.
Chyba wszystko, jestem gotowy na pytania. Fajnie tu być!
Pozdrówki!
Cynamonowicz - 2022-06-18, 15:48
Poszperałem dalej po forum. Z grzebania w bloku w celu wpięcia przetwornicy mogę się wycofać. Przeżyję na dodatkowych gniazdkach zasilanych z DC. Niemniej kwestia solarów pozostaje...
Widziałem już propozycje typu "Zapinasz regulator na klemach aku i gotowe", niemniej chciałbym poznać uzasadnienie i zrozumieć jakim prawem regulator nie postrada zmysłów jeśli zamkniemy obwód zapalając wszystkie światełka w kamperze.
Grooby78 - 2022-06-18, 16:04
Potrzebujesz panel solarny na dachu, solarny regulator napięcia, akumulator.
Solar podłączasz do regulatora, regulator do akumulatora. I już działa.
Dodatkowo instalujesz przetwornicę napięcia, która podłączasz do akumulatora i tyle. Na przewodach plusowych prowadzących do akumulatora załóż bezpieczniki i tyle.
Cynamonowicz - 2022-06-18, 16:28
| Grooby78 napisał/a: | Potrzebujesz panel solarny na dachu, solarny regulator napięcia, akumulator.
Solar podłączasz do regulatora, regulator do akumulatora. I już działa.
Dodatkowo instalujesz przetwornicę napięcia, która podłączasz do akumulatora i tyle. Na przewodach plusowych prowadzących do akumulatora załóż bezpieczniki i tyle. |
1. Kolejność - najpierw akumulator, potem solar. Detal, lecz jednak...
2. Zakumałem kwestię z regulatorem. Regulator z którego korzystam ma 2 opcje monitorowania stanu naładowania: State of Charge i Voltage.
W przypadku podłączenia aku bezpośrednio do obciążenia lub/i innych źródeł ładowania należy korzystać z opcji Voltage, która sprawdza po po prostu napięcie na aku które będzie niezależne od wszelkich innych czynników.
Opcja SoC wykorzystuje kombinację pomiarów prądu i napięcia, co w przypadku podłączenia zewnętrznych obciążeń/ładowarek do aku skutkuje niepoprawnym odczytem.
3. Ku pamięci linkuję post użytkownika Socale, które dość sprytnie się przede mną ukrył. (moje przeoczenie kategorii Handmade)
https://www.camperteam.pl...der=asc&start=0
Pięknie wyjaśniona instalacja przetwornicy w istniejący już układ gniazdek w aucie, bez ryzyka wpompowania amperów w sieć.
Na razie temat stał się moimi rozmyślaniami na głos, być może gdy poskładam instalację warto będzie go przenieść do sekcji DIY dla potomności?
|
|